Strømprisen til vinteren

Svar
fargeblind

Re: Strømprisen til vinteren

Legg inn av fargeblind »

Kona og jeg lot være å ta med ungdommene på restaurant og rive i på en middag i dag.
Der sparte vi brått minst 1400 kroner. Kanskje halve strømregninga i januar.
Venter med slikt til strømprisen er lav hele året.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Benkeslitern skrev: lør okt 09, 2021 6:51 pm
hauge23 skrev: lør okt 09, 2021 6:13 pm
Benkeslitern skrev: lør okt 09, 2021 9:07 am

I dag er det helt umulig å gå tilbake til et slags fastprissystem på strøm. Det innebærer en slags konfiskering av midler til aksjeselskaper og inngripen i eiendomsretten. Det ville sikkert bryte med en masse vedtatte lover.
Det eneste staten kan gjøre er å gripe inn hvis det blir kritisk strømmangel her i landet. Men da er det ikke senking av pris som er virkemiddelet, men heller utkobling av strømnettet i perioder for enkeltområder og å stoppe eksport av strøm. Men vi er fortsatt langt fra at staten må ty til slike virkemidler.
En glimrende erkjennelse av at politiske myndigheter har gitt fra seg makten over norsk vannkraft.
Staten styrer hele strømnettet i Norge, så i utgangspunktet har Stortinget fortsatt full kontroll. Det er bare prisen på strøm som er overlatt til markedet. Men ca 95 % av strømproduksjonen her i landet er eid av staten eller kommuner, så en kan også si at politikerne "styrer" strømprisen.
Også her i Norge er vi fullstendig avhengig av en stor utbygging av mer fornybar kraft for å klare å gjennomføre det grønne skiftet og for at det skal være lønnsomt å bygge ut dette, så må strømprisen i snitt være betydelig høyere enn det den har vært tidligere. Dere kan godt sutre og klage over det, men det grønne skiftet kommer ikke gratis, så sånn vil det bli uansett hvor mye dere klager eller ei.....
Oj, der tyr man til hersketeknikker! Det grønne skiftet skal vi nok klare, det som gjør det dyrere og mere urettferdig enn nødvendig er at vi samtidig samrører med EU og skal spille rollen som EUs batteri.
Da Norge stemte ja til ACER, var det et ja til å avslutte norsk energipolitikk og tilslutte seg EUs. Og som på andre områder benytter EU seg muligheten til å rævkjøre Norge etter alle kunster, vel vitende om at EU får gjøre som unionen vil ovenfor Norge.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

hauge23 skrev: søn okt 10, 2021 3:44 pm
Benkeslitern skrev: lør okt 09, 2021 6:51 pm
hauge23 skrev: lør okt 09, 2021 6:13 pm

En glimrende erkjennelse av at politiske myndigheter har gitt fra seg makten over norsk vannkraft.
Staten styrer hele strømnettet i Norge, så i utgangspunktet har Stortinget fortsatt full kontroll. Det er bare prisen på strøm som er overlatt til markedet. Men ca 95 % av strømproduksjonen her i landet er eid av staten eller kommuner, så en kan også si at politikerne "styrer" strømprisen.
Også her i Norge er vi fullstendig avhengig av en stor utbygging av mer fornybar kraft for å klare å gjennomføre det grønne skiftet og for at det skal være lønnsomt å bygge ut dette, så må strømprisen i snitt være betydelig høyere enn det den har vært tidligere. Dere kan godt sutre og klage over det, men det grønne skiftet kommer ikke gratis, så sånn vil det bli uansett hvor mye dere klager eller ei.....
Oj, der tyr man til hersketeknikker! Det grønne skiftet skal vi nok klare, det som gjør det dyrere og mere urettferdig enn nødvendig er at vi samtidig samrører med EU og skal spille rollen som EUs batteri.
Da Norge stemte ja til ACER, var det et ja til å avslutte norsk energipolitikk og tilslutte seg EUs. Og som på andre områder benytter EU seg muligheten til å rævkjøre Norge etter alle kunster, vel vitende om at EU får gjøre som unionen vil ovenfor Norge.
Vi bør nok ta høyde for at strømprisene her i landet vil være generelt høyere i røffly 20 år fremover.
En ekspert (som jeg ikke husker navnet på) antydet det.
Statkraft kan jo bygge en kabel til sone nord, slik at de også kommer opp i den samme prisen som oss her sørpå....

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

fargeblind skrev: søn okt 10, 2021 3:14 pm Venter med slikt til strømprisen er lav hele året.
Du får finne deg en husmannbok fra 1700 tallet for tips til hvordan det skal gå rundt. Middag ute med fruen er en luksus det fantastiske velferdsamfunnet til Norge ikke lenger kan tilby.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Germania skrev: tir okt 12, 2021 9:56 am
fargeblind skrev: søn okt 10, 2021 3:14 pm Venter med slikt til strømprisen er lav hele året.
Du får finne deg en husmannbok fra 1700 tallet for tips til hvordan det skal gå rundt. Middag ute med fruen er en luksus det fantastiske velferdsamfunnet til Norge ikke lenger kan tilby.
Trenger ikke noen bok. Jeg har løsningen selv. Bruke mindre penger enn det vi har i inntekt.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 10:22 am
Germania skrev: tir okt 12, 2021 9:56 am
fargeblind skrev: søn okt 10, 2021 3:14 pm Venter med slikt til strømprisen er lav hele året.
Du får finne deg en husmannbok fra 1700 tallet for tips til hvordan det skal gå rundt. Middag ute med fruen er en luksus det fantastiske velferdsamfunnet til Norge ikke lenger kan tilby.
Trenger ikke noen bok. Jeg har løsningen selv. Bruke mindre penger enn det vi har i inntekt.
Og hva skal du gjøre når nødvendig livsopphold koster mer enn du tjener?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Germania skrev: tir okt 12, 2021 11:22 am
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 10:22 am
Germania skrev: tir okt 12, 2021 9:56 am

Du får finne deg en husmannbok fra 1700 tallet for tips til hvordan det skal gå rundt. Middag ute med fruen er en luksus det fantastiske velferdsamfunnet til Norge ikke lenger kan tilby.
Trenger ikke noen bok. Jeg har løsningen selv. Bruke mindre penger enn det vi har i inntekt.
Og hva skal du gjøre når nødvendig livsopphold koster mer enn du tjener?
Hvis? Ikke når.
Tære på sparepengene, selvfølgelig.
Men målet er å gjøre stikk motsatt. Fortsette å spare pæng på bok.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 11:35 am
Germania skrev: tir okt 12, 2021 11:22 am
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 10:22 am
Trenger ikke noen bok. Jeg har løsningen selv. Bruke mindre penger enn det vi har i inntekt.
Og hva skal du gjøre når nødvendig livsopphold koster mer enn du tjener?
Hvis? Ikke når.
Tære på sparepengene, selvfølgelig.
Men målet er å gjøre stikk motsatt. Fortsette å spare pæng på bok.
Men så fint at du har evig penger da. Da kan de som ikke har penger komme til deg for å forsyne seg når rørene fryser til og magen er skrapt. Blir sikkert et hyggelig skue når du skal forsvare alle dine oppsparte midler med en stokk.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Germania skrev: tir okt 12, 2021 11:46 am
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 11:35 am
Germania skrev: tir okt 12, 2021 11:22 am

Og hva skal du gjøre når nødvendig livsopphold koster mer enn du tjener?
Hvis? Ikke når.
Tære på sparepengene, selvfølgelig.
Men målet er å gjøre stikk motsatt. Fortsette å spare pæng på bok.
Men så fint at du har evig penger da. Da kan de som ikke har penger komme til deg for å forsyne seg når rørene fryser til og magen er skrapt. Blir sikkert et hyggelig skue når du skal forsvare alle dine oppsparte midler med en stokk.
Ja. Vi pensjonister som har betalt ned gjelda og ikke har huslån lever utrygt.
Men ærlig talt.....alle, også de som er nyetablerte, har blitt advart og varslet om renteøkninger i over ti år.
De som har tatt på seg mer gjeld enn de kan takle kan få det trangt etter hvert.
Det er interessant at regjeringen spår en vekst i forbruk neste år som vi ikke har sett maken til siden åttitallet.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 11:59 am
Ja. Vi pensjonister som har betalt ned gjelda og ikke har huslån lever utrygt.
Men ærlig talt.....alle, også de som er nyetablerte, har blitt advart og varslet om renteøkninger i over ti år.
De som har tatt på seg mer gjeld enn de kan takle kan få det trangt etter hvert.
Det er interessant at regjeringen spår en vekst i forbruk neste år som vi ikke har sett maken til siden åttitallet.
Ah, da forstår jeg. Nærmer seg slutten av livet og kunne ikke brydd seg mindre om de som kommer etter. Får nesten håpe du ikke har etterkommere med en slik tankegang, for det er jo de som må ta regningen og lidelsen.

Statens ansvar er, eller skulle vært, å sørge for at befolkningen ikke blir lurt til å havne i økonomisk uføre. Hvis alle skal mele sin egen kake så trenger vi jo ikke myndigheter i det hele tatt. Da er det tilbake på 1200 tallet med baglere og birkebeinere som kjemper om makten mens de går rundt og raner og dreper i byene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Germania skrev: tir okt 12, 2021 12:43 pm
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 11:59 am
Ja. Vi pensjonister som har betalt ned gjelda og ikke har huslån lever utrygt.
Men ærlig talt.....alle, også de som er nyetablerte, har blitt advart og varslet om renteøkninger i over ti år.
De som har tatt på seg mer gjeld enn de kan takle kan få det trangt etter hvert.
Det er interessant at regjeringen spår en vekst i forbruk neste år som vi ikke har sett maken til siden åttitallet.
Ah, da forstår jeg. Nærmer seg slutten av livet og kunne ikke brydd seg mindre om de som kommer etter. Får nesten håpe du ikke har etterkommere med en slik tankegang, for det er jo de som må ta regningen og lidelsen.

Statens ansvar er, eller skulle vært, å sørge for at befolkningen ikke blir lurt til å havne i økonomisk uføre. Hvis alle skal mele sin egen kake så trenger vi jo ikke myndigheter i det hele tatt. Da er det tilbake på 1200 tallet med baglere og birkebeinere som kjemper om makten mens de går rundt og raner og dreper i byene.
Du får syte i den ene hånda og legge en plan for ordnet økonomi i den andre, og se hva som er best på sikt og gir resultater.
Mine barn skal du ikke bekymre deg for, De er voksne, og er opplært til å bruke hue. De klarer seg utmerket. Så jeg er ganske fornøyd med at de er smarte nok til å vite at de må hjelpe seg selv i stedet for å hyle etter at staten skal være pengebinge.
Med din innstilling til tilværelsen forstår jeg at du er bitter. Vær bitter på deg selv. Ikke på staten.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 3:10 pm Du får syte i den ene hånda og legge en plan for ordnet økonomi i den andre, og se hva som er best på sikt og gir resultater.
Mine barn skal du ikke bekymre deg for, De er voksne, og er opplært til å bruke hue. De klarer seg utmerket. Så jeg er ganske fornøyd med at de er smarte nok til å vite at de må hjelpe seg selv i stedet for å hyle etter at staten skal være pengebinge.
Med din innstilling til tilværelsen forstår jeg at du er bitter. Vær bitter på deg selv. Ikke på staten.
En ordnet økonomi når Staten hele tiden skal ta pengene dine? Hvordan skal de liksom klare seg selv når det ikke lenger er gode jobber og lønna ikke rekker til?

Du lever tydeligvis godt plantet i fortiden hvor du fikk lov til å beholde deler av din egen arbeidsinnsats. Det er det slutt på nå, signalene kunne ikke vært tydeligere.

Virker også som du tror alle som ikke er storfornøyde med dette ranet går på NAV. Ja det hjelper kanskje for ditt eget sinn når du skal forsvare holdningene dine til de som ikke sitter like godt i det, men det gjør det ikke til en sannhet.

Men kanskje NAV er akkurat hva vi burde begynne med. Så kan du og dine etterkommere betale for at vi sitter på ræva. Ja, skal vurdere det, for det er jo ingen felleskapsfølelse å hente fra dere. Hver mann for seg selv.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Germania skrev: tir okt 12, 2021 3:27 pm
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 3:10 pm Du får syte i den ene hånda og legge en plan for ordnet økonomi i den andre, og se hva som er best på sikt og gir resultater.
Mine barn skal du ikke bekymre deg for, De er voksne, og er opplært til å bruke hue. De klarer seg utmerket. Så jeg er ganske fornøyd med at de er smarte nok til å vite at de må hjelpe seg selv i stedet for å hyle etter at staten skal være pengebinge.
Med din innstilling til tilværelsen forstår jeg at du er bitter. Vær bitter på deg selv. Ikke på staten.
En ordnet økonomi når Staten hele tiden skal ta pengene dine? Hvordan skal de liksom klare seg selv når det ikke lenger er gode jobber og lønna ikke rekker til?

Du lever tydeligvis godt plantet i fortiden hvor du fikk lov til å beholde deler av din egen arbeidsinnsats. Det er det slutt på nå, signalene kunne ikke vært tydeligere.

Virker også som du tror alle som ikke er storfornøyde med dette ranet går på NAV. Ja det hjelper kanskje for ditt eget sinn når du skal forsvare holdningene dine til de som ikke sitter like godt i det, men det gjør det ikke til en sannhet.

Men kanskje NAV er akkurat hva vi burde begynne med. Så kan du og dine etterkommere betale for at vi sitter på ræva. Ja, skal vurdere det, for det er jo ingen felleskapsfølelse å hente fra dere. Hver mann for seg selv.
Det er ganske frekt å sitte å syte når du lever i verdens beste velferdsstat.
Ikke en gang Erna&Co sin omfordelingspolitikk gjennom åtte år har klart å vippe Norge ned fra tronen, til tross for at Høyre og makkere har gjort alt for å omfordele fra fattig til rik.
Omvendt Robin Hood politikk, omfordeling fra folk flest til millionærer.
Staten har "tatt pengene mine" hele mitt liv. Jeg har betalt skatt og trygdeavgift hele mitt yrkesaktive liv. Og jeg har ikke klaget.
Betaler fremdeles skatt og trygdeavgift av det jeg får i pensjon.
Bli voksen, slutt med sytingen. Du vil forstå hva skattepengene jeg betaler går til når det er din tur til å få kreft.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Ny strømprisrekord for Sør-Norge i morgen:
https://e24.no/olje-og-energi/i/jamQkL/ ... soer-norge
Det "grønne skiftet" er herlig dere :lol:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: tir okt 12, 2021 4:34 pm Ny strømprisrekord for Sør-Norge i morgen:
https://e24.no/olje-og-energi/i/jamQkL/ ... soer-norge
Det "grønne skiftet" er herlig dere :lol:
Jeg leste (husker ikke hvor i farta) at det er planer for å bygge vindkraft på Kreta i stedet for å satse på kabel til Europa.
Vet du noe om dette?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Pernille skrev: ons okt 06, 2021 4:13 pm
fargeblind skrev: ons okt 06, 2021 12:43 pm Som jeg skrev i denne tråden for tre uker siden......det er nok smart å legge til side noen kroner til strømregningene til vinteren. Vi kan selvfølgelig fortsette å rase i fistel over dyr strøm og økte nettleier.....men vi må ikke gjøre det i stedet for å sette av penger til strømregningene. Må gjøre begge deler.
Og det betyr at noe må prioriteres bort. Dersom kona og jeg skulle f. eks gå på kino og se den nye James Bond-filmen, ville billetter for to personer komme på 500 kroner. Siden vi ikke har bil og bussen er nedlagt, ville eneste fraktmulighet være drosje, og det ville bli 900 kroner til. Bare et eksempel.
Så vi dropper kino, og har dermed 1400 kroner spart til strømregninga i februar ;-)
Supert sparetips! Her er noen flere:
  • Hvis en lever på makaroni i en måned fremfor indrefilet så kan du spare 3650,- i måneden.
  • Hvis en går til jobben fremfor å ta bussen så kan du spare 795 kroner på månedskort.
  • Hvis du kjøper deg en varmedress på Europris og trekker ut hovedsikringen i huset så sparer du en måned strømregning minus et engangsbeløp på 350 kroner.
Man kan også tørrense kroppen og spare en formue i varmtvann.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 4:22 pm
Det er ganske frekt å sitte å syte når du lever i verdens beste velferdsstat.
Ikke en gang Erna&Co sin omfordelingspolitikk gjennom åtte år har klart å vippe Norge ned fra tronen, til tross for at Høyre og makkere har gjort alt for å omfordele fra fattig til rik.
Omvendt Robin Hood politikk, omfordeling fra folk flest til millionærer.
Staten har "tatt pengene mine" hele mitt liv. Jeg har betalt skatt og trygdeavgift hele mitt yrkesaktive liv. Og jeg har ikke klaget.
Betaler fremdeles skatt og trygdeavgift av det jeg får i pensjon.
Bli voksen, slutt med sytingen. Du vil forstå hva skattepengene jeg betaler går til når det er din tur til å få kreft.
En velferdstat som påfølgende regjeringer gjør sitt ytterste for å rasere. Og det eneste tilsvaret du har å komme med er slutt å syt! Ja det er vel lett for deg å si som fikk med deg hele oppturen.

Når det er min tur til å få kreft er kassen tom og jeg vil bli behandlet av en utlending som sannsynligvis hater meg. DU burde slutte å syte. Selveste dessertgenerasjonen som har fått alle fordelene og som nå takker for seg mens landet er på vei mot stupet. Eneste skattekronene dine bidro til var å berike de som allerede har mer enn nok.

Hvis flere nordmenn hadde klaget så hadde ikke kjeltringene fått dette til.

Og du kan holde de barnslige karakteristikkene for deg selv. Makan til oppførsel på en gammel mann.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Når det er min tur til å få kreft er kassen tom og jeg vil bli behandlet av en utlending som sannsynligvis hater meg.
skrev germania.
Ikke godt å svare forståelig på dette, gitt.
Oppsøk psykolog er det mest nærliggende akkurat her og nå.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Xpoolman skrev: tir okt 12, 2021 4:34 pm Ny strømprisrekord for Sør-Norge i morgen:
https://e24.no/olje-og-energi/i/jamQkL/ ... soer-norge
Det "grønne skiftet" er herlig dere :lol:
Hvis det kommer vind blir det bra, hvis ikke, samt hvis det blir lite nedbør blir det høye priser til vinteren. Og fra linken din: "Den siste tiden har strømprisene i Europa vært unormalt høye, blant annet på grunn av dyr gass, dyrt kull og høye priser på CO2-kvoter. Dette har også slått inn i norske priser."
Hvorfor i all verden har vi stelt oss slik at dyr gass og kull ute i Europa presser prisene i taket for norsk vannkraft til norske forbrukere? Her har det nok vært politikere ute som prioriterer hensynet til utlandet høyere enn hensynet til landet og befolkningen her.
Like greit at europeerne beholder kullet sitt for seg selv, så skal vel vi greie å håndtere den norske vannkraften.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 4:38 pm
Xpoolman skrev: tir okt 12, 2021 4:34 pm Ny strømprisrekord for Sør-Norge i morgen:
https://e24.no/olje-og-energi/i/jamQkL/ ... soer-norge
Det "grønne skiftet" er herlig dere :lol:
Jeg leste (husker ikke hvor i farta) at det er planer for å bygge vindkraft på Kreta i stedet for å satse på kabel til Europa.
Vet du noe om dette?
Det er en drøss med vindmøller her nede, har vært i 23 år faktisk :-)
https://www.windpowermonthly.com/articl ... arm-greece
Det er nå installert 184,5 MW vindkraft her nede, noe som utgjør 20 % av kraftproduksjonen.
https://www.researchgate.net/publicatio ... s_in_Crete

Og kabelen til fastlandet er ferdig lagt og i drift siden juli :lol:
https://www.tornosnews.gr/en/tourism-bu ... ation.html

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: tir okt 12, 2021 8:52 pm
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 4:38 pm
Xpoolman skrev: tir okt 12, 2021 4:34 pm Ny strømprisrekord for Sør-Norge i morgen:
https://e24.no/olje-og-energi/i/jamQkL/ ... soer-norge
Det "grønne skiftet" er herlig dere :lol:
Jeg leste (husker ikke hvor i farta) at det er planer for å bygge vindkraft på Kreta i stedet for å satse på kabel til Europa.
Vet du noe om dette?
Det er en drøss med vindmøller her nede, har vært i 23 år faktisk :-)
https://www.windpowermonthly.com/articl ... arm-greece
Det er nå installert 184,5 MW vindkraft her nede, noe som utgjør 20 % av kraftproduksjonen.
https://www.researchgate.net/publicatio ... s_in_Crete

Og kabelen til fastlandet er ferdig lagt og i drift siden juli :lol:
https://www.tornosnews.gr/en/tourism-bu ... ation.html
Det var jo fint. Det gjør jo at olivenøya er godt i gang med det helt nødvendige grønne skiftet.
Mer vindkraft! Det er det beste.
Jeg begynner forøvrig å kjenne igjen Norge. Godt med regn og mildt vær på vestlandet kan kanskje gi noe tilførsel til noen magasiner, og kanskje stagge prisøkningene på strøm littegrann.
Det som trengs, er at regnet faller på riktig sted.
Håper lavtrykk og mildvær skal stå i kø. Vestavindbeltet har noe å leve opp til.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

skandiaenergi.no: Strømpris 16. okt 2021, 120,61 øre/kWh i område sør, 9,29 øre/kWh i område midt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

hauge23 skrev: lør okt 16, 2021 2:12 pm skandiaenergi.no: Strømpris 16. okt 2021, 120,61 øre/kWh i område sør, 9,29 øre/kWh i område midt.
Jeg blir stadig mer sikker i min sak. Landet trenger en skikkelig kabel mellom sørnorge og nordnorge.
De bader i kraft nordpå, dette må fordeles.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 4:55 pm Jeg blir stadig mer sikker i min sak. Landet trenger en skikkelig kabel mellom sørnorge og nordnorge.
De bader i kraft nordpå, dette må fordeles.
Da må en samtidig begrense eksporten ut av landet. Hvis ikke er eneste effekten at en får like høye priser nordpå, og nedtappete magasiner over hele landet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: lør okt 16, 2021 5:06 pm
fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 4:55 pm Jeg blir stadig mer sikker i min sak. Landet trenger en skikkelig kabel mellom sørnorge og nordnorge.
De bader i kraft nordpå, dette må fordeles.
Da må en samtidig begrense eksporten ut av landet. Hvis ikke er eneste effekten at en får like høye priser nordpå, og nedtappete magasiner over hele landet.
Kablene til utlandet er kommet for å bli, og det samme gjelder kraftbørsen.
Lite å gjøre med det.
Men alle vi her sørpå syns jo det er høl i hue at prisen på strøm skal være så ulik i et lite land som Norge.
Vi er for pokker ett land.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 5:13 pm Kablene til utlandet er kommet for å bli, og det samme gjelder kraftbørsen.
Lite å gjøre med det.
Men alle vi her sørpå syns jo det er høl i hue at prisen på strøm skal være så ulik i et lite land som Norge.
Vi er for pokker ett land.
Enig i at strømprisene bør være like i hele landet. Men den eneste effekten av å bygge ut overføringskapasitet innenlands er altså at vi importerer europeiske strømpriser også nordover.

Ellers er jeg, som du sikkert har fått med deg, grunnleggende uenig i at krafteksporten er kommet for å bli. Enhver politisk beslutning kan omgjøres av en ny politisk beslutning. Hvis ikke nærmer vi oss et teknokrati fremfor et demokrati.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

134 øre nå, blir dyrt dette.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 5:13 pm
newsflash skrev: lør okt 16, 2021 5:06 pm
fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 4:55 pm Jeg blir stadig mer sikker i min sak. Landet trenger en skikkelig kabel mellom sørnorge og nordnorge.
De bader i kraft nordpå, dette må fordeles.
Da må en samtidig begrense eksporten ut av landet. Hvis ikke er eneste effekten at en får like høye priser nordpå, og nedtappete magasiner over hele landet.
Kablene til utlandet er kommet for å bli, og det samme gjelder kraftbørsen.
Lite å gjøre med det.
Men alle vi her sørpå syns jo det er høl i hue at prisen på strøm skal være så ulik i et lite land som Norge.
Vi er for pokker ett land.
Ja, det står i grunnloven at Norge er ett udelelig land, det driter den politiske EU-brigaden i. Som newsflash skriver vil overføringskabler mellom nord og sør i Norge bare føre til mere eksport og høyere priser i områdene midt og nord. Det hjelper oss i sør lite, utover at vi kan kose oss over at trøndere og nordlendinger også må betale høye priser for strøm.
Løsningen for billigere strøm for norske husholdninger og industri er at energien blir underlagt politisk kontroll, bort med markedsstyring og EUs unioner.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: lør okt 16, 2021 5:27 pm
fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 5:13 pm Kablene til utlandet er kommet for å bli, og det samme gjelder kraftbørsen.
Lite å gjøre med det.
Men alle vi her sørpå syns jo det er høl i hue at prisen på strøm skal være så ulik i et lite land som Norge.
Vi er for pokker ett land.
Enig i at strømprisene bør være like i hele landet. Men den eneste effekten av å bygge ut overføringskapasitet innenlands er altså at vi importerer europeiske strømpriser også nordover.

Ellers er jeg, som du sikkert har fått med deg, grunnleggende uenig i at krafteksporten er kommet for å bli. Enhver politisk beslutning kan omgjøres av en ny politisk beslutning. Hvis ikke nærmer vi oss et teknokrati fremfor et demokrati.
Visse ting kan ikke reverseres. Kraftbørsen er en av dem.
Vi ønsker vel at utenlandskablene bare skal kunne stenges når det passer oss, men slik er det ikke.
Og det kan ingen vedta å endre.
Jeg er ganske påståelig her, men for all del.....bli politiker og gjør det om dersom du vet hvordan du skal gjøre det.
Lykke til.
Og en ting til.....få oss ut av jernbanedirektiver og slik styggedom også .....

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 5:43 pm Visse ting kan ikke reverseres. Kraftbørsen er en av dem.
Vi ønsker vel at utenlandskablene bare skal kunne stenges når det passer oss, men slik er det ikke.
Og det kan ingen vedta å endre.
Jeg er ganske påståelig her, men for all del.....bli politiker og gjør det om dersom du vet hvordan du skal gjøre det.
Lykke til.
Og en ting til.....få oss ut av jernbanedirektiver og slik styggedom også .....
Selvfølgelig kan kraftbørsen avvikles dersom det er politisk flertall for det 🙂

Ellers tenker jeg det mest fornuftige er å innføre eksportbegrensninger på strøm fremfor å stenge de helt. F.eks at dersom fyllingsgraden i magasinene er lavere enn gjennomsnittet, så blir det ingen eksport.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»