Strømprisen til vinteren

Svar
fargeblind

Re: Strømprisen til vinteren

Legg inn av fargeblind »

Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:37 am
fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:32 am Queenie : For øvrig så er det morsomt at raddisene i byrådet baserer store deler av budsjettet på kapitalistisk inntjening som storaksjonær i Hafslund.
--------------------------------------------------------------
Ja, det hadde vel vært mye bedre dersom kommunene ble fratatt eierandelene i kraftverkene. Mye bedre dersom f. eks. Spetalen eller Hegnar hadde skuffet inn pengene.
Fullt mulig å ha flere tanker i hodet samtidig. Staten eller kommuner må gjerne ha eierskap, men da kan de også sette fastpriser og sette begrensninger for eksport mm. Det viktigste er vel at nordmenn har strøm og ikke minst til en fornuftig pris? Eller skal vi komme dit at vi må bedrive rasjonering og likevel punge ut med mange tusen kroner i måned for å lade elbiler mm?
Alle kan da velge fastpris. Jeg fikk faktisk e-post fra Fjordkraft (jeg kjøper strøm der) i dag, hvor de minner om at jeg kan skifte fra spotpris web til fastpris dersom jeg ønsker det.
.....men jeg tror jeg skal la det flyte. Mitt valg.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:14 am
Xpoolman skrev: tor sep 23, 2021 7:01 am Oslo tjener store penger på den høye strømprisen:
https://sol.no/nyheter/oslo-tjener-stor ... r/74258057

Det samme gjelder nok alle kommuner som har eierandeler i kraftverk.
Dette systemet er motbydelig. Aksjonærer tjener enorme summer på at store deler av den norskproduserte strømmen eksporteres når vi ikke engang har nok her hjemme uten at kundene skal flås. I Oslo må innbyggerne fremover nå ut med tusenvis av kroner i vannavgift, beboerparkering og alt mulig annet - hvor mye av disse pengene kommer egentlig innbyggerne til gode? For øvrig så er det morsomt at raddisene i byrådet baserer store deler av budsjettet på kapitalistisk inntjening som storaksjonær i Hafslund.
Litt av greia til «raddisene» er vel sterk stat og eierskap i det offentlige heller enn private, så det er ikke så rart egentlig.

Så er jo idéen da, at det man tjener på dette skal tilbake til folket og komme innbyggerne til gode. Håper jo virkelig at det er tilfelle, men når det kommer til politikere stoler jeg dessverre på veldig få av dem.

Queenie

Legg inn av Queenie »

fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:42 am
Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:37 am
fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:32 am Queenie : For øvrig så er det morsomt at raddisene i byrådet baserer store deler av budsjettet på kapitalistisk inntjening som storaksjonær i Hafslund.
--------------------------------------------------------------
Ja, det hadde vel vært mye bedre dersom kommunene ble fratatt eierandelene i kraftverkene. Mye bedre dersom f. eks. Spetalen eller Hegnar hadde skuffet inn pengene.
Fullt mulig å ha flere tanker i hodet samtidig. Staten eller kommuner må gjerne ha eierskap, men da kan de også sette fastpriser og sette begrensninger for eksport mm. Det viktigste er vel at nordmenn har strøm og ikke minst til en fornuftig pris? Eller skal vi komme dit at vi må bedrive rasjonering og likevel punge ut med mange tusen kroner i måned for å lade elbiler mm?
Alle kan da velge fastpris. Jeg fikk faktisk e-post fra Fjordkraft (jeg kjøper strøm der) i dag, hvor de minner om at jeg kan skifte fra spotpris web til fastpris dersom jeg ønsker det.
.....men jeg tror jeg skal la det flyte. Mitt valg.
Du skjønner ikke hva jeg prater om engang. Når jeg mener fastpris så mener jeg ikke en pris selskapene skal TJENE store penger på, det er nemlig det fastpris er. En teoretisk fastpris satt av myndighetene (eller et tak for hvor høyt de kan gå) er ikke det samme som dette, aktiv prisstyring av et marked i total galopp er det som må til. Eventuelt må vi kutte dette transnasjonale prosjektet med resten av Europa og fokusere mer på hva som skjer her. Nå ser det ut til at politikerne vil please EU og andre nasjoner mer enn hva man faktisk tar ansvar for her hjemme, det er er direkte uansvarlig.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:47 am
fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:42 am
Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:37 am

Fullt mulig å ha flere tanker i hodet samtidig. Staten eller kommuner må gjerne ha eierskap, men da kan de også sette fastpriser og sette begrensninger for eksport mm. Det viktigste er vel at nordmenn har strøm og ikke minst til en fornuftig pris? Eller skal vi komme dit at vi må bedrive rasjonering og likevel punge ut med mange tusen kroner i måned for å lade elbiler mm?
Alle kan da velge fastpris. Jeg fikk faktisk e-post fra Fjordkraft (jeg kjøper strøm der) i dag, hvor de minner om at jeg kan skifte fra spotpris web til fastpris dersom jeg ønsker det.
.....men jeg tror jeg skal la det flyte. Mitt valg.
Du skjønner ikke hva jeg prater om engang. Når jeg mener fastpris så mener jeg ikke en pris selskapene skal TJENE store penger på, det er nemlig det fastpris er. En teoretisk fastpris satt av myndighetene (eller et tak for hvor høyt de kan gå) er ikke det samme som dette, aktiv prisstyring av et marked i total galopp er det som må til. Eventuelt må vi kutte dette transnasjonale prosjektet med resten av Europa og fokusere mer på hva som skjer her. Nå ser det ut til at politikerne vil please EU og andre nasjoner mer enn hva man faktisk tar ansvar for her hjemme, det er er direkte uansvarlig.
Strømmen er forlengst ute i markedet hvor etterspørsel og tilgjengelighet setter prisen.
Dette kan ikke endres. All tannkrem ER skvist ut av tuben, som det så populært heter.

Queenie

Legg inn av Queenie »

palimpsest skrev: tor sep 23, 2021 8:44 am
Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:14 am
Xpoolman skrev: tor sep 23, 2021 7:01 am Oslo tjener store penger på den høye strømprisen:
https://sol.no/nyheter/oslo-tjener-stor ... r/74258057

Det samme gjelder nok alle kommuner som har eierandeler i kraftverk.
Dette systemet er motbydelig. Aksjonærer tjener enorme summer på at store deler av den norskproduserte strømmen eksporteres når vi ikke engang har nok her hjemme uten at kundene skal flås. I Oslo må innbyggerne fremover nå ut med tusenvis av kroner i vannavgift, beboerparkering og alt mulig annet - hvor mye av disse pengene kommer egentlig innbyggerne til gode? For øvrig så er det morsomt at raddisene i byrådet baserer store deler av budsjettet på kapitalistisk inntjening som storaksjonær i Hafslund.
Litt av greia til «raddisene» er vel sterk stat og eierskap i det offentlige heller enn private, så det er ikke så rart egentlig.

Så er jo idéen da, at det man tjener på dette skal tilbake til folket og komme innbyggerne til gode. Håper jo virkelig at det er tilfelle, men når det kommer til politikere stoler jeg dessverre på veldig få av dem.
Det kan du se langt etter. Minstepensjonister i Oslo som har et "sosialbudsjett" (inkluderer mat) på 3-4000 i mnd må bruke en tusenlapp av dette på vannavgift, beboerparkering og nå skal enda mer spises opp av strømmen. Motbydelig politikk.

Men klart, kanskje de kan male tidligere parkeringsplasser rosa og plassere noen arkitekttegnet utekontorer der, og så må det komme prikker og sykkelfelt på østkanten. Der ryker fort noen hundre millioner. Neste kampsak blir nok å få innkrevd beboerparkering fra privat grunn, klarer de ikke det skal du i det minste skattelegges på grunn av dette "godet".

Queenie

Legg inn av Queenie »

fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:50 am
Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:47 am
fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:42 am
Alle kan da velge fastpris. Jeg fikk faktisk e-post fra Fjordkraft (jeg kjøper strøm der) i dag, hvor de minner om at jeg kan skifte fra spotpris web til fastpris dersom jeg ønsker det.
.....men jeg tror jeg skal la det flyte. Mitt valg.
Du skjønner ikke hva jeg prater om engang. Når jeg mener fastpris så mener jeg ikke en pris selskapene skal TJENE store penger på, det er nemlig det fastpris er. En teoretisk fastpris satt av myndighetene (eller et tak for hvor høyt de kan gå) er ikke det samme som dette, aktiv prisstyring av et marked i total galopp er det som må til. Eventuelt må vi kutte dette transnasjonale prosjektet med resten av Europa og fokusere mer på hva som skjer her. Nå ser det ut til at politikerne vil please EU og andre nasjoner mer enn hva man faktisk tar ansvar for her hjemme, det er er direkte uansvarlig.
Strømmen er forlengst ute i markedet hvor etterspørsel og tilgjengelighet setter prisen.
Dette kan ikke endres. All tannkrem ER skvist ut av tuben, som det så populært heter.
Pisspreik. Alt kan endres om de vil.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:52 am
fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:50 am
Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:47 am

Du skjønner ikke hva jeg prater om engang. Når jeg mener fastpris så mener jeg ikke en pris selskapene skal TJENE store penger på, det er nemlig det fastpris er. En teoretisk fastpris satt av myndighetene (eller et tak for hvor høyt de kan gå) er ikke det samme som dette, aktiv prisstyring av et marked i total galopp er det som må til. Eventuelt må vi kutte dette transnasjonale prosjektet med resten av Europa og fokusere mer på hva som skjer her. Nå ser det ut til at politikerne vil please EU og andre nasjoner mer enn hva man faktisk tar ansvar for her hjemme, det er er direkte uansvarlig.
Strømmen er forlengst ute i markedet hvor etterspørsel og tilgjengelighet setter prisen.
Dette kan ikke endres. All tannkrem ER skvist ut av tuben, som det så populært heter.
Pisspreik. Alt kan endres om de vil.
Pisspreik.
Det er på samme måte med gassprisene. Gassprisene er høye, og AS Norge håver inn milliarder i bøtter og spann.
Er du like sint på dette?
Ikke glem at det er dette som har gjort det mulig for Erna&Siv å gi deg milliarder i skattelettelser.

Queenie

Legg inn av Queenie »

fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:54 am
Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:52 am
fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:50 am
Strømmen er forlengst ute i markedet hvor etterspørsel og tilgjengelighet setter prisen.
Dette kan ikke endres. All tannkrem ER skvist ut av tuben, som det så populært heter.
Pisspreik. Alt kan endres om de vil.
Pisspreik.
Det er på samme måte med gassprisene. Gassprisene er høye, og AS Norge håver inn milliarder i bøtter og spann.
Er du like sint på dette?
En hverdagshusholdning er ikke avhengig av gass for å gå rundt. Tåpelig sammenligning.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:55 am
fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 8:54 am
Queenie skrev: tor sep 23, 2021 8:52 am

Pisspreik. Alt kan endres om de vil.
Pisspreik.
Det er på samme måte med gassprisene. Gassprisene er høye, og AS Norge håver inn milliarder i bøtter og spann.
Er du like sint på dette?
En hverdagshusholdning er ikke avhengig av gass for å gå rundt. Tåpelig sammenligning.
Jo. I Europa bruker de gass, og Norge leverer gassen, tjener penger, og inntektene skaper velstand FOR DEG og alle andre norske innbyggere.
Norge er en del av verden.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Bill_Babba skrev: tor sep 23, 2021 3:20 am
peraleks skrev: ons sep 22, 2021 10:12 pm
Bill_Babba skrev: ons sep 22, 2021 8:40 pm

Ellers, den enkle setningen jeg skrev ga overhode ikke takhøyde for det lange innlegget ditt etter.
Når en gulper opp ett oppkast av en settning slik du gjorde. Så må en forvente ett svar.
Når en ikke har takhøyde for svar og andres meninger så er det kun oppgulp fra et nettroll.

Det er rett og slett ongen virkelighet i noe av det du gulper opp.
Setningen min var overhode ikke et oppkast av et innlegg.
Ditt tolkningsbehov, stråmenns-argumentering og deretter personangrep hvor du fantastisk nok konkluderer med at det å kalle meg et nettroll av alle ting, tilsynelatende var en god ide, plasserer deg på et ganske lavt nivå debattmessig.

Og jo, jeg har takhøyde for svar, men ren idioti kommer jeg til å overse.
Ellers, at det ikke passer din virkelighet er revnende likegyldig i denne debatten.

Bill_Babba

Legg inn av Bill_Babba »

peraleks skrev: tor sep 23, 2021 9:26 am
Bill_Babba skrev: tor sep 23, 2021 3:20 am
peraleks skrev: ons sep 22, 2021 10:12 pm


Ellers, den enkle setningen jeg skrev ga overhode ikke takhøyde for det lange innlegget ditt etter.
Når en gulper opp ett oppkast av en settning slik du gjorde. Så må en forvente ett svar.
Når en ikke har takhøyde for svar og andres meninger så er det kun oppgulp fra et nettroll.

Det er rett og slett ongen virkelighet i noe av det du gulper opp.
Setningen min var overhode ikke et oppkast av et innlegg.
Ditt tolkningsbehov, stråmenns-argumentering og deretter personangrep hvor du fantastisk nok konkluderer med at det å kalle meg et nettroll av alle ting, tilsynelatende var en god ide, plasserer deg på et ganske lavt nivå debattmessig.

Og jo, jeg har takhøyde for svar, men ren idioti kommer jeg til å overse.
Ellers, at det ikke passer din virkelighet er revnende likegyldig i denne debatten.
Det passer bare ikke "din" "virkelighet" att alle ikke bare kan bytte jobb. Og dermed ingen takhøyde i en diskusjon om økonomi og økende utgifter å diskutere dette.
Og dermed rett på "stråmann" påstander, sier veldig mye om "din lille virkelighet".
Du får avslutte lommepenger fra mor og far, og ingen jobb i pappas bedrift og prøve å stå på egne bein før du blir 50 så kanskje du lærer noe. Men tviler sterkt på dette.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Bill_Babba skrev: tor sep 23, 2021 7:41 pm
peraleks skrev: tor sep 23, 2021 9:26 am
Bill_Babba skrev: tor sep 23, 2021 3:20 am

Når en gulper opp ett oppkast av en settning slik du gjorde. Så må en forvente ett svar.
Når en ikke har takhøyde for svar og andres meninger så er det kun oppgulp fra et nettroll.

Det er rett og slett ongen virkelighet i noe av det du gulper opp.
Setningen min var overhode ikke et oppkast av et innlegg.
Ditt tolkningsbehov, stråmenns-argumentering og deretter personangrep hvor du fantastisk nok konkluderer med at det å kalle meg et nettroll av alle ting, tilsynelatende var en god ide, plasserer deg på et ganske lavt nivå debattmessig.

Og jo, jeg har takhøyde for svar, men ren idioti kommer jeg til å overse.
Ellers, at det ikke passer din virkelighet er revnende likegyldig i denne debatten.
Det passer bare ikke "din" "virkelighet" att alle ikke bare kan bytte jobb. Og dermed ingen takhøyde i en diskusjon om økonomi og økende utgifter å diskutere dette.
Og dermed rett på "stråmann" påstander, sier veldig mye om "din lille virkelighet".
Du får avslutte lommepenger fra mor og far, og ingen jobb i pappas bedrift og prøve å stå på egne bein før du blir 50 så kanskje du lærer noe. Men tviler sterkt på dette.
Jeg skrev aldri alle.
Jeg ga et direkte tips til vedkommende i en situasjon hvor inntekten var det eneste som potensielt sett kunne endres på.

Deretter kommer du inn i bildet og totalt overreagerer og kommer nærmest med selve læreboken på stråmanns-argumentering for deretter å avslutte med et direkte personangrep, noe som du for øvrig gjør igjen her.

Jeg vet ikke helt om du har vesentlig store problemer med å lese eller om dette regnes som logisk i ditt lille lille hode, men jeg tror jeg gjør best i å unngå deg totalt fremover.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Diskuterer strømpriser på debatten i NRK, men skal ikke diskutere kabler, ACER, strømeksport osv. For all del, ingen må nevne problemet...

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Det er ikke bare den norske økonomien som er i fare, det er voksende panikkstemning i EU/EØS hvor mange kraftselskaper kjøper inn kull og annet fremfor å følge miljøkravene fordi de vil bli ruinert om de må betale kvoter og avgift på bruk av gass. I land etter land er regjeringer sendt ut i krisestemning, da de realisert at en fortsettelse i strømprisveksten under vinteren kan bli meget ødeleggende for de politiske og økonomiske tilstandene i egne land. Med et klar unntak; Tyskland. Der er de grønne på frammarsj, helt ignorant om strømpriskrisen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

newsflash skrev: tor sep 23, 2021 9:36 pm Diskuterer strømpriser på debatten i NRK, men skal ikke diskutere kabler, ACER, strømeksport osv. For all del, ingen må nevne problemet...
Alt er som vanlig. Snart er det symbolpolitikk over hele fjøla.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Varulv2468 skrev: fre sep 24, 2021 12:14 am Det er ikke bare den norske økonomien som er i fare, det er voksende panikkstemning i EU/EØS hvor mange kraftselskaper kjøper inn kull og annet fremfor å følge miljøkravene fordi de vil bli ruinert om de må betale kvoter og avgift på bruk av gass. I land etter land er regjeringer sendt ut i krisestemning, da de realisert at en fortsettelse i strømprisveksten under vinteren kan bli meget ødeleggende for de politiske og økonomiske tilstandene i egne land. Med et klar unntak; Tyskland. Der er de grønne på frammarsj, helt ignorant om strømpriskrisen.
Dette. Minner også om at det ikke bare er privatøkonomien som vil lide av høyere strømpriser, men norsk industri. Høye strømpriser vil negativt påvirke alle deler av norsk samfunn. Det handler om så veldig mye mer enn at private må betale noen tusenlapper ekstra i måneden. Det er selvfølgelig alvorlig nok, men det er kanskje enda mer alvorlig hvis det sluttes å investere i norsk industri og eksporten faller.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Det er meldt masse regn her på østlandet til vinteren. Håper det er tilfelle også på fjellet og vestlandet, slik at vi kan få fylt opp magasinene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

TheBaseline skrev: fre sep 24, 2021 8:34 am Det er meldt masse regn her på østlandet til vinteren. Håper det er tilfelle også på fjellet og vestlandet, slik at vi kan få fylt opp magasinene.
Hvem er i stand til å melde mengde regn for kommende vinter? Og hva baserer de det på? Vinteren er lang, og meteorologenes langtidsvarsel strekker seg sjeldent mer enn en ukes tid fremover.
Er det noen prognoser der ute som mer har klima globalt i datamodellene sine? Kan det ha noe med jetstrømmen å gjøre? Jetstrømmen har jo buktet seg og laget litt av hvert av vær....
Jeg personlig tror dog også at det blir mye regn ut året, og at det vil bli kaldt fra januar/februar ;-)

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: tor sep 23, 2021 9:36 pm Diskuterer strømpriser på debatten i NRK, men skal ikke diskutere kabler, ACER, strømeksport osv. For all del, ingen må nevne problemet...
Temaet for gårsdagens debatt var jo hva politikerne kan/vil gjøre nå raskt for å hjelpe folket med potensielt høye strømregninger nå utover høsten og vinteren. Og da kan man ikke dra inn alle elementene i et komplisert tema. Da ville man ikke hatt tid til å diskutere dagens tema i en så kort debatt. Og Fredrik Solvang lovte jo å komme tilbake allerede neste uke med et nytt program hvor alle disse elementene skulle være inkludert i temaet for debatten.

Det er også slik at det er mangelen på nedbør det siste året som er hovedårsaken til dagens strømpriser, selv om proteksjonister liker å skylde på utenlandskablene, EU, EØS, ACER og alt annet som passer deres agenda.
Det er slik at nettoeksporten av strøm fra Norge er under 10 % av produksjonen, så det er i all hovedsak det innenlandske forbruket som styrer prisen.
Utenlandskablene jevner også ut prisen over tid . Hvis vi får en nedbørsfattig høst i år ville sannsynligvis prisene til vinteren vært høyere her i landet uten utenlandskablene, for vi importerer faktisk ganske mye strøm gjennom de også. Faktisk er det slik at vi her i landet i fire eller fem av årene de siste 20 år har importert mer strøm enn det vi har eksportert.

Forøvrig er det jo ingen tvil om at FrP sitt forslag i gårsdagens debatt om at Staten fjerner eller senker elavgiften om momsen på strøm som er det beste og raskeste tiltaket politikerne kan komme med. Staten vil uansett få de tapte inntektene og mer enn det medfører tilbake gjennom de høye strømprisene.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

TheBaseline skrev: fre sep 24, 2021 8:34 am Det er meldt masse regn her på østlandet til vinteren. Håper det er tilfelle også på fjellet og vestlandet, slik at vi kan få fylt opp magasinene.
Hva er dette for noe vås ? Kom gjerne med link til en fagkilde som hevder det du sier....

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

fargeblind skrev: fre sep 24, 2021 8:50 am
TheBaseline skrev: fre sep 24, 2021 8:34 am Det er meldt masse regn her på østlandet til vinteren. Håper det er tilfelle også på fjellet og vestlandet, slik at vi kan få fylt opp magasinene.
Hvem er i stand til å melde mengde regn for kommende vinter? Og hva baserer de det på? Vinteren er lang, og meteorologenes langtidsvarsel strekker seg sjeldent mer enn en ukes tid fremover.
Er det noen prognoser der ute som mer har klima globalt i datamodellene sine? Kan det ha noe med jetstrømmen å gjøre? Jetstrømmen har jo buktet seg og laget litt av hvert av vær....
Jeg personlig tror dog også at det blir mye regn ut året, og at det vil bli kaldt fra januar/februar ;-)
Mente å skrive neste UKE smh. Sorry, lol. Anyways, neste uke masse regn. Håper det gjelder store deler av landet, slik at magasinene fylles.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

TheBaseline skrev: fre sep 24, 2021 11:10 am
fargeblind skrev: fre sep 24, 2021 8:50 am
TheBaseline skrev: fre sep 24, 2021 8:34 am Det er meldt masse regn her på østlandet til vinteren. Håper det er tilfelle også på fjellet og vestlandet, slik at vi kan få fylt opp magasinene.
Hvem er i stand til å melde mengde regn for kommende vinter? Og hva baserer de det på? Vinteren er lang, og meteorologenes langtidsvarsel strekker seg sjeldent mer enn en ukes tid fremover.
Er det noen prognoser der ute som mer har klima globalt i datamodellene sine? Kan det ha noe med jetstrømmen å gjøre? Jetstrømmen har jo buktet seg og laget litt av hvert av vær....
Jeg personlig tror dog også at det blir mye regn ut året, og at det vil bli kaldt fra januar/februar ;-)
Mente å skrive neste UKE smh. Sorry, lol. Anyways, neste uke masse regn. Håper det gjelder store deler av landet, slik at magasinene fylles.
hehehehe....neste uke, ja. Det var jo noe annet. De har meldt litt regn her i dag, så jeg skal ta en sykkeltur mens det er opphold.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

TheBaseline skrev: fre sep 24, 2021 11:10 am
fargeblind skrev: fre sep 24, 2021 8:50 am
TheBaseline skrev: fre sep 24, 2021 8:34 am Det er meldt masse regn her på østlandet til vinteren. Håper det er tilfelle også på fjellet og vestlandet, slik at vi kan få fylt opp magasinene.
Hvem er i stand til å melde mengde regn for kommende vinter? Og hva baserer de det på? Vinteren er lang, og meteorologenes langtidsvarsel strekker seg sjeldent mer enn en ukes tid fremover.
Er det noen prognoser der ute som mer har klima globalt i datamodellene sine? Kan det ha noe med jetstrømmen å gjøre? Jetstrømmen har jo buktet seg og laget litt av hvert av vær....
Jeg personlig tror dog også at det blir mye regn ut året, og at det vil bli kaldt fra januar/februar ;-)
Mente å skrive neste UKE smh. Sorry, lol. Anyways, neste uke masse regn. Håper det gjelder store deler av landet, slik at magasinene fylles.
Det er meldt en del regn neste uke på Østlandet ja, men ikke voldsomme mengder årstiden tatt i betraktning. Men alle monner drar og sannsynligvis vil Vestlandet få minst det samme. Det vil hjelpe litt på vannstanden i vannreservoarene, men en uke med regn er langtfra nok til å fylle opp reservoarene som du antyder . Skal det skje må det vel nesten regne uavbrutt de neste to månedene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Benkeslitern skrev: fre sep 24, 2021 11:47 am
TheBaseline skrev: fre sep 24, 2021 11:10 am
fargeblind skrev: fre sep 24, 2021 8:50 am
Hvem er i stand til å melde mengde regn for kommende vinter? Og hva baserer de det på? Vinteren er lang, og meteorologenes langtidsvarsel strekker seg sjeldent mer enn en ukes tid fremover.
Er det noen prognoser der ute som mer har klima globalt i datamodellene sine? Kan det ha noe med jetstrømmen å gjøre? Jetstrømmen har jo buktet seg og laget litt av hvert av vær....
Jeg personlig tror dog også at det blir mye regn ut året, og at det vil bli kaldt fra januar/februar ;-)
Mente å skrive neste UKE smh. Sorry, lol. Anyways, neste uke masse regn. Håper det gjelder store deler av landet, slik at magasinene fylles.
Det er meldt en del regn neste uke på Østlandet ja, men ikke voldsomme mengder årstiden tatt i betraktning. Men alle monner drar og sannsynligvis vil Vestlandet få minst det samme. Det vil hjelpe litt på vannstanden i vannreservoarene, men en uke med regn er langtfra nok til å fylle opp reservoarene som du antyder . Skal det skje må det vel nesten regne uavbrutt de neste to månedene.
Det er da høst, så det som kommer av nedbør fremover vil vel mye komme i form av snø i nedslagsfeltene for de store vannmagasinene. Så den nedbøren vil legge seg på lager og smelte når vårflommen kommer neste år.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: fre sep 24, 2021 10:46 am
Temaet for gårsdagens debatt var jo hva politikerne kan/vil gjøre nå raskt for å hjelpe folket med potensielt høye strømregninger nå utover høsten og vinteren. Og da kan man ikke dra inn alle elementene i et komplisert tema. Da ville man ikke hatt tid til å diskutere dagens tema i en så kort debatt. Og Fredrik Solvang lovte jo å komme tilbake allerede neste uke med et nytt program hvor alle disse elementene skulle være inkludert i temaet for debatten.

Det er også slik at det er mangelen på nedbør det siste året som er hovedårsaken til dagens strømpriser, selv om proteksjonister liker å skylde på utenlandskablene, EU, EØS, ACER og alt annet som passer deres agenda.
Det er slik at nettoeksporten av strøm fra Norge er under 10 % av produksjonen, så det er i all hovedsak det innenlandske forbruket som styrer prisen.
Utenlandskablene jevner også ut prisen over tid . Hvis vi får en nedbørsfattig høst i år ville sannsynligvis prisene til vinteren vært høyere her i landet uten utenlandskablene, for vi importerer faktisk ganske mye strøm gjennom de også. Faktisk er det slik at vi her i landet i fire eller fem av årene de siste 20 år har importert mer strøm enn det vi har eksportert.

Forøvrig er det jo ingen tvil om at FrP sitt forslag i gårsdagens debatt om at Staten fjerner eller senker elavgiften om momsen på strøm som er det beste og raskeste tiltaket politikerne kan komme med. Staten vil uansett få de tapte inntektene og mer enn det medfører tilbake gjennom de høye strømprisene.
Det første punktet har du rett i, Solvang sa at NRK kommer tilbake med en ny debatt om ACER og utenlandskablene til uken. Det blir allikevel tannløst å late som at norske politikere kun har avgiftslettelser og støtteordninger som virkemiddel for å få ned strømprisen.

Ellers så er det ingen tvil om at dagens strømpriser er drevet opp av prisene i Europa, å hevde noe annet er rett og slett absurd.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Her burde Støre fjerne Moms og avgift om han vil at det skal være den vanlige maNNS TUR. Når en får moms på avgifter er grådigheten fra staten episk.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Benkeslitern skrev: fre sep 24, 2021 11:47 am
TheBaseline skrev: fre sep 24, 2021 11:10 am
fargeblind skrev: fre sep 24, 2021 8:50 am
Hvem er i stand til å melde mengde regn for kommende vinter? Og hva baserer de det på? Vinteren er lang, og meteorologenes langtidsvarsel strekker seg sjeldent mer enn en ukes tid fremover.
Er det noen prognoser der ute som mer har klima globalt i datamodellene sine? Kan det ha noe med jetstrømmen å gjøre? Jetstrømmen har jo buktet seg og laget litt av hvert av vær....
Jeg personlig tror dog også at det blir mye regn ut året, og at det vil bli kaldt fra januar/februar ;-)
Mente å skrive neste UKE smh. Sorry, lol. Anyways, neste uke masse regn. Håper det gjelder store deler av landet, slik at magasinene fylles.
Det er meldt en del regn neste uke på Østlandet ja, men ikke voldsomme mengder årstiden tatt i betraktning. Men alle monner drar og sannsynligvis vil Vestlandet få minst det samme. Det vil hjelpe litt på vannstanden i vannreservoarene, men en uke med regn er langtfra nok til å fylle opp reservoarene som du antyder . Skal det skje må det vel nesten regne uavbrutt de neste to månedene.
Regner det mye så vil man også eksportere mer, og vannstanden i magasinene vil holde seg lav.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Corvus skrev: lør sep 25, 2021 9:36 am
Benkeslitern skrev: fre sep 24, 2021 11:47 am
TheBaseline skrev: fre sep 24, 2021 11:10 am
Mente å skrive neste UKE smh. Sorry, lol. Anyways, neste uke masse regn. Håper det gjelder store deler av landet, slik at magasinene fylles.
Det er meldt en del regn neste uke på Østlandet ja, men ikke voldsomme mengder årstiden tatt i betraktning. Men alle monner drar og sannsynligvis vil Vestlandet få minst det samme. Det vil hjelpe litt på vannstanden i vannreservoarene, men en uke med regn er langtfra nok til å fylle opp reservoarene som du antyder . Skal det skje må det vel nesten regne uavbrutt de neste to månedene.
Regner det mye så vil man også eksportere mer, og vannstanden i magasinene vil holde seg lav.
Det kan jo tenkes. Men jeg tror nedbøren etterhvert vil komme som snø, og da vil ikke dette komme til magasinene før snøsmelitingen når det blir vår over tusen meter-ish.
Tror jeg, da. Mener jeg har hørt til det kjedsommelige at de tapper ned magasinene for å ha plass til snøsmeltingen og vårflommen...
Dagens pris her er over 1,30 pr. kWh. Heldigvis er det ikke spesielt kaldt, da. Fine forhold for varmepumpe.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Interessant lesing.
Norgesnett øker nettleia fra 1. oktober.
Og grunnen er at de nye kablene til utlandet har så mye tap på grunn av Ohms lov at de lokale nettleverandørene må dekke det tapet.
Les nøye og prøv å forstå.
Overføringskablene har så stor kapasitet at vi importerer de høyeste prisene fra de landene som kjøper, og på grunn av det store tapet i kablene må jeg betale høyere nettleie.
Og så jeg, som bor noen stenkast fra et av de største kraftverkene i Glomma.
https://www.abcnyheter.no/stemmer/2021/ ... egninga-di
Det hører med til historien at Norgesnett ikke har noen utenlandskabler, kun ledninger til kunder på østlandet. Fredrikstad kommune er største eier.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn sep 26, 2021 12:14 pm Interessant lesing.
Norgesnett øker nettleia fra 1. oktober.
Og grunnen er at de nye kablene til utlandet har så mye tap på grunn av Ohms lov at de lokale nettleverandørene må dekke det tapet.
Les nøye og prøv å forstå.
Overføringskablene har så stor kapasitet at vi importerer de høyeste prisene fra de landene som kjøper, og på grunn av det store tapet i kablene må jeg betale høyere nettleie.
Og så jeg, som bor noen stenkast fra et av de største kraftverkene i Glomma.
https://www.abcnyheter.no/stemmer/2021/ ... egninga-di
Det hører med til historien at Norgesnett ikke har noen utenlandskabler, kun ledninger til kunder på østlandet. Fredrikstad kommune er største eier.
Meget god og interessant artikkel i ABC nyheter, viser hvordan norske forbrukere sitter igjen med regninga, uansett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»