Landslaget for herrer

Svar
Champis

Re: Landslaget for herrer

Legg inn av Champis »

JODDEMM skrev: man sep 05, 2022 2:58 pm
Champis skrev: man sep 05, 2022 1:50 pm Hvis man presterer å utelukke Normann fra landslaget fordi "han blir en brikke i Putins sportsvasking", så har man satt seg i en vanvittig skvis. Da regner jeg med at vi ikke får se Haaland mer på landslaget, som tross alt er en del av verdens største sportsvaskingsprosjekt, som er langt verre enn det Russland driver med.
Ikke mye er verre enn Russlands forferdelige krig mot Ukraina! Absurd at et så stort, mektig og viktig land som Russland oppfører som en slik "banan-republikk"!

Derimot på din linje angående Mathias Normann! Om Ståle Solbakken har bruk for hans tjenester- så skal han taes ut helt uavhengig av hvor han har fotballhverdagen sin!
Man står ikke inne for alt som skjer i det landet/byen man spiller fotball i- og i alle fall ikke mtp denne barbariske krigen- noe heldigvis ikke Normann gjør heller!

Et annet spørsmål er derimot hvor lett han har gjort det for seg mtp å velge en liga som er bannlyst fra europeiske turneringer? Er det virkelig det sportslig beste for ham vs. å gå til Lecce i Italia?

Så stiller det seg selvsagt annerledes om han på en eller annen måte skulle la seg bruke av Putin-regimet- men inntil det skjer er det for meg like uproblematisk med Normann på landslaget som at der er russiske utøvere på ulike klubblag innen fotball og håndballag her i Norge!


Spent på hva Ståle og Lise lander på! Kan det at han pr.nå ikke fremstår som noe førstevalg virke inn på at han ikke blir utestengt foreløpig?
Og så ser jeg for meg nye "men hva med Braut Haaland og Citys eiere-utsagn" om Normann skulle ende opp med å bli utestengt- så nei: håper han ikke bannlyses!

Og som Klaumb allerede har skrevet, så er forskjellen på hvordan Haaland blir brukt i sportsvaskingsøyemed kontra Normann enorm.

Champis

Legg inn av Champis »

Thomas skrev: man sep 05, 2022 3:06 pm
Champis skrev: man sep 05, 2022 1:50 pm
Everenga skrev: man sep 05, 2022 1:17 pm

Totalt uenig. Uttalelsene fra Klaveness og Solbakken har så langt vært helt innafor.

Hvis man presterer å utelukke Normann fra landslaget fordi "han blir en brikke i Putins sportsvasking", så har man satt seg i en vanvittig skvis. Da regner jeg med at vi ikke får se Haaland mer på landslaget, som tross alt er en del av verdens største sportsvaskingsprosjekt, som er langt verre enn det Russland driver med.

Så her er NFF på syltynn is, rett og slett. Dummer seg kraftig ut.
Eller så er du matsska... Han argumenterer helt likt som deg.
Patetisk

Ok. Fine argumenter du har.

Champis

Legg inn av Champis »

DoktorS skrev: man sep 05, 2022 5:23 pm Man må være godt overbetalt sportskommentator med lite politisk fingerspissfølelse om man begynner å sause sammen Haaland mot en spiller som bevisst spiller for en krigsmakt som stort sett er boikottet i hele vår del av verden... Det er er jo en helt absurd problemstilling. Ja, de er mye usunt eierskap og en forfredelig pengekultur i toppfotballen - men man kan like godt trekkes eg ut av all idrett hvis man skal finne regimer som ikke passer Welhaven & Co.

"Spiller for en krigsmakt"? Mener du Normann gjør det? Og så mener du samtidig at Haaland, som er frontfiguren for verdens største sportsvaskingsprosjekt ikke "spiller for" et av verdens verste regimer?

Superteale

Legg inn av Superteale »

Haaland spiller i England, Norman i Russland.

Uansett om Mor Teresa eide klubben til Norman i Russland og Satan sjøl eide City, så er det der skillet går........

Champis

Legg inn av Champis »

Superteale skrev: tir sep 06, 2022 9:00 am Haaland spiller i England, Norman i Russland.

Uansett om Mor Teresa eide klubben til Norman i Russland og Satan sjøl eide City, så er det der skillet går........

Skjønner at DU mener at det er nøyaktig der skille går. Jeg er uenig.

startelver

Legg inn av startelver »

Haaland spiller ikke i Saudi Arabia. Hadde vi hatt norske spillere der nede hadde vel de også blitt boikottet.

Eierskap skal ikke avgjøre om gutta våre for lov til å spille på landslaget. Da drar man det latterlig langt.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

26 manns ønsketropp:
---------------------Hansen----------Bråtveit-----------?Nyland?Grytebust? Klasson?

MHP----Ryerson-------Østigard-------Ajer--------Gregersen-----Strandberg-------Meling-------Bjørkan

MØ--------berge------Moi-----Aursnes-----Thorsby-------Evjen------Thorstvedt----Berg-----Osame--------OKS

-------------------------Braut--------Sørloth----------JSL----------King------Berisha

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Virker som det blir Irland i Dublin i en av våre novemberkamper. Kul kamp mot et ungt lag om det skjer.


FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: ons sep 21, 2022 12:02 am Virker som det blir Irland i Dublin i en av våre novemberkamper. Kul kamp mot et ungt lag om det skjer.

Surrealistisk at det finnes en spiller med norsk pass som kan få irske journalister til å skrive dette:
Good news for the FAI. The one superstar not attending the winter World Cup in Qatar, who could sell out the Aviva Stadium at the mere prospect of him turning up, appears to be Dublin-bound in November for an international friendly.

Erling Haaland will seek to extend his 20 goals in 21 caps for Norway against Slovenia and Serbia in the Nations League this month before the 22-year-old faces Ireland in their penultimate match on the calendar.

Haaland, who has scored an astonishing 14 goals in 10 matches for Manchester City since arriving from Borussia Dortmund this summer, should be able to shift 50,000 tickets when Norway visit, possibly on Thursday, November 17th before a trip to Malta, on Sunday November 20th, the same day as the World Cup opening match between Qatar and Ecuador.

startelver

Legg inn av startelver »

Det er jo som Messi ankommer det vet du.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Torsdag 17.november:
Irland vs Norge

Søndag 20.november:
Norge vs Finland

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Korgutt skrev: ons sep 21, 2022 2:39 pm Søndag 20.november:
Norge vs Finland
Mao så vil Qatar-Ecuador (VMs åpningskamp) bli som en oppladning fram mot Norge og Erling Braut Haaland mot Finland på Ullevaal cirka klokka 2000 😊...

...eller kommer den til å bli spilt tidligere på ettermiddagen denne søndagen??

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

JODDEMM skrev: ons sep 21, 2022 2:54 pm
Korgutt skrev: ons sep 21, 2022 2:39 pm Søndag 20.november:
Norge vs Finland
Mao så vil Qatar-Ecuador (VMs åpningskamp) bli som en oppladning fram mot Norge og Erling Braut Haaland mot Finland på Ullevaal cirka klokka 2000 😊...

...eller kommer den til å bli spilt tidligere på ettermiddagen denne søndagen??
Åpningskampen er vel kl.1700 norsk tid den dagen. Og er vel fremskutt fra mandag. Kampene er vel ikke satt med klokkeslett enda så vi får vel vente og se. Har uansett ikke tro på at kampen er ferdigspilt før 1700 den dagen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Champis skrev: tir sep 06, 2022 12:54 pm
Superteale skrev: tir sep 06, 2022 9:00 am Haaland spiller i England, Norman i Russland.

Uansett om Mor Teresa eide klubben til Norman i Russland og Satan sjøl eide City, så er det der skillet går........

Skjønner at DU mener at det er nøyaktig der skille går. Jeg er uenig.
Nå er det også der NFF (og jeg og ganske mange med meg) mener skillet går og det er litt mer vesentlig.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Fortsatt god tid til å hvile etter treningskampene, så spiller nok.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Zanick skrev: ons sep 21, 2022 3:29 pm
Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Fortsatt god tid til å hvile etter treningskampene, så spiller nok.
Har registrert at irske medier har annonsert muligheten for å se en av de mest omtalte spillerne allerede. Minner meg egentlig litt om da Rosenborg annonserte muligheten for å se Martin Ødegård da han var i Strømsgodset. For ikke å snakke om Molde som kom med et opplegg hvordan man kunne se Solskjær og Cardiff. Jeg trodde hjemmelaget var mer opptatt av å vise frem sine egne spillere jeg da.

startelver

Legg inn av startelver »

Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Han spiller, han har masse tid til å hvile mellom slagene.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Haaland burde hvile, ikke spille meningsløse treningskamper for Norge. Men så har vi Egoet til Ståle da, ...

Haalando

Legg inn av Haalando »

AcsOnFire skrev: ons sep 21, 2022 5:28 pm
Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Haaland burde hvile, ikke spille meningsløse treningskamper for Norge. Men så har vi Egoet til Ståle da, ...
Uenig, vi burde bruke alle muligheter vi har til å spille laget sammen og forbedre relasjoner mellom dem

startelver

Legg inn av startelver »

Han spiller selvsagt, med mindre han er skadet.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Skjønner lite av hvorfor Haaland skal svare for sponsorvalgene til Manchester City. Det er vel eierne og driverne man skal henvende seg til for det?

Everenga

Legg inn av Everenga »

startelver skrev: ons sep 21, 2022 5:10 pm
Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Han spiller, han har masse tid til å hvile mellom slagene.
Vi får se.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

startelver skrev: ons sep 21, 2022 5:55 pm Han spiller selvsagt, med mindre han er skadet.
Ja, enig i den vurderingen. Solbakken virker veldig klar på at Haaland spiller hvis han er skadefri. Haaland var skadeplaget i Dortmund, men det virker til å være et tilbakelagt kapitel. Dortmund har generelt slitt med skader de siste sesongene, så tipper(og håper) det ikke er et problem Haaland tar med seg videre i karrieren. Virker lovende til nå.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

AcsOnFire skrev: ons sep 21, 2022 5:28 pm
Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Haaland burde hvile, ikke spille meningsløse treningskamper for Norge. Men så har vi Egoet til Ståle da, ...
For noe tullball, det er 36 dager fra siste landskamp til neste PL kamp, så masse hvilerid om han er noen dager med landslaget.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Champis skrev: tir sep 06, 2022 2:07 am
PapaSmurf skrev: man sep 05, 2022 1:59 pm
Champis skrev: man sep 05, 2022 1:50 pm


Hvis man presterer å utelukke Normann fra landslaget fordi "han blir en brikke i Putins sportsvasking", så har man satt seg i en vanvittig skvis. Da regner jeg med at vi ikke får se Haaland mer på landslaget, som tross alt er en del av verdens største sportsvaskingsprosjekt, som er langt verre enn det Russland driver med.

Så her er NFF på syltynn is, rett og slett. Dummer seg kraftig ut.
Ser du virkelig ikke forskjell på Emiratene og Russland?

Begge land har utfordringer med hvordan de behandler f.eks homofile og innvandrere.

Men her snakker vi om et Europeisk land som har invadert et annet land og som dreper barn, voldtar kvinner og henretter folk for fote. De stjeler ukrainske barn og gir til russiske familier og de truer verden med atomkrig. Det er ikke bare next level, det er så mange nivåer verre enn det Emiratene har gående at sammenligningen blir helt på trynet.

Normann må gjerne gå dit, men den svartelistingen han oppnår etter låneoppholdet bør vare karrieren ut.

Veldig mange vil si at det Emiratene "har gående" er ganske mye verre enn Russland. Jeg vet at du er ute etter å forsvare Haaland i tykt og tynt, men hans klubbvalg er ikke noe bedre. Personlig synes jeg det er helt tullete å utelukke folk fra landslaget, det gjelder både Normann og Haaland.
Da har man lest det også. At det Emiratene har gående er ganske mye verre enn Ruzzland. Det styre emiratene har er ikke verre enn mange andre diktaturer i verden. De er det noen av. Ingen rettsstat, tortur og fengsling av mennesker med ikke lovlige meninger. Ta Kina. Regner med at du boikotter kinesiske varer og økonomi, og at du ikke har kinesiske produkter hjemme hos deg ? Her må man vel være konsekvent. Haaland spiller i England. Temaet City vs Emiratene er ikke bare sportsvasking. Tema er om vesten skal boikotte kapital og investeringer i f eks Europa med opphav i diktaturer som bryter menneskerettigheter. Vi får begynne med Kina da. Dette gjelder ikke bare fotball, men alle tenkelige bedrifter. Som at norske ansatte ikke skal jobbe for en bedrift med aksjonærer fra Emiratene eller Kina.

Så dette med at det emiratene har gående er ganske mye verre enn Russland. Russland har angrepet et fredelig naboland i en imperialistisk angrepskrig. De har torturert, voldtatt og drept. I storbyen Mariupol er 90 % av byen ødelagt av russisk artilleri. De sivile tapene kjenner ingen i dag. Ukrainske barn er tvangsflyttet til ukjent skjebne i Russland. Bare det å sammenligne dette med Emiratene er sveiseblind. Normann har valgt å spille for et lag i en fasciststat, og har ingenting å gjøre på et norsk landslag. Like lite som om han spilte for SS Berlin i 1940.

GunnarBull

Legg inn av GunnarBull »

Crazy Horse skrev: fre sep 23, 2022 9:42 am Da har man lest det også. At det Emiratene har gående er ganske mye verre enn Ruzzland. Det styre emiratene har er ikke verre enn mange andre diktaturer i verden. De er det noen av. Ingen rettsstat, tortur og fengsling av mennesker med ikke lovlige meninger. Ta Kina. Regner med at du boikotter kinesiske varer og økonomi, og at du ikke har kinesiske produkter hjemme hos deg ? Her må man vel være konsekvent. Haaland spiller i England. Temaet City vs Emiratene er ikke bare sportsvasking. Tema er om vesten skal boikotte kapital og investeringer i f eks Europa med opphav i diktaturer som bryter menneskerettigheter. Vi får begynne med Kina da. Dette gjelder ikke bare fotball, men alle tenkelige bedrifter. Som at norske ansatte ikke skal jobbe for en bedrift med aksjonærer fra Emiratene eller Kina.

Så dette med at det emiratene har gående er ganske mye verre enn Russland. Russland har angrepet et fredelig naboland i en imperialistisk angrepskrig. De har torturert, voldtatt og drept. I storbyen Mariupol er 90 % av byen ødelagt av russisk artilleri. De sivile tapene kjenner ingen i dag. Ukrainske barn er tvangsflyttet til ukjent skjebne i Russland. Bare det å sammenligne dette med Emiratene er sveiseblind. Normann har valgt å spille for et lag i en fasciststat, og har ingenting å gjøre på et norsk landslag. Like lite som om han spilte for SS Berlin i 1940.
Fasiten

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: fre sep 23, 2022 9:42 am
Champis skrev: tir sep 06, 2022 2:07 am
PapaSmurf skrev: man sep 05, 2022 1:59 pm

Ser du virkelig ikke forskjell på Emiratene og Russland?

Begge land har utfordringer med hvordan de behandler f.eks homofile og innvandrere.

Men her snakker vi om et Europeisk land som har invadert et annet land og som dreper barn, voldtar kvinner og henretter folk for fote. De stjeler ukrainske barn og gir til russiske familier og de truer verden med atomkrig. Det er ikke bare next level, det er så mange nivåer verre enn det Emiratene har gående at sammenligningen blir helt på trynet.

Normann må gjerne gå dit, men den svartelistingen han oppnår etter låneoppholdet bør vare karrieren ut.

Veldig mange vil si at det Emiratene "har gående" er ganske mye verre enn Russland. Jeg vet at du er ute etter å forsvare Haaland i tykt og tynt, men hans klubbvalg er ikke noe bedre. Personlig synes jeg det er helt tullete å utelukke folk fra landslaget, det gjelder både Normann og Haaland.
Da har man lest det også. At det Emiratene har gående er ganske mye verre enn Ruzzland. Det styre emiratene har er ikke verre enn mange andre diktaturer i verden. De er det noen av. Ingen rettsstat, tortur og fengsling av mennesker med ikke lovlige meninger. Ta Kina. Regner med at du boikotter kinesiske varer og økonomi, og at du ikke har kinesiske produkter hjemme hos deg ? Her må man vel være konsekvent. Haaland spiller i England. Temaet City vs Emiratene er ikke bare sportsvasking. Tema er om vesten skal boikotte kapital og investeringer i f eks Europa med opphav i diktaturer som bryter menneskerettigheter. Vi får begynne med Kina da. Dette gjelder ikke bare fotball, men alle tenkelige bedrifter. Som at norske ansatte ikke skal jobbe for en bedrift med aksjonærer fra Emiratene eller Kina.

Så dette med at det emiratene har gående er ganske mye verre enn Russland. Russland har angrepet et fredelig naboland i en imperialistisk angrepskrig. De har torturert, voldtatt og drept. I storbyen Mariupol er 90 % av byen ødelagt av russisk artilleri. De sivile tapene kjenner ingen i dag. Ukrainske barn er tvangsflyttet til ukjent skjebne i Russland. Bare det å sammenligne dette med Emiratene er sveiseblind. Normann har valgt å spille for et lag i en fasciststat, og har ingenting å gjøre på et norsk landslag. Like lite som om han spilte for SS Berlin i 1940.

1. For det første har du misforstått hele min holdning til dette. Hvis du leser innleggene mine på nytt, så står det at jeg synes det er idiotisk å utestenge både Haaland og Normann. Så hvorfor du kommer trekkende med at JEG burde tenke over om jeg har kinesiske produkter hjemme, forstår jeg ingenting av... Jeg har tvert i mot kritisert de som jeg synes er hyklerske og mener at Normann skal utestenges, og samtidig ikke løfter et øyebryn ang. Haaland.

2. Vi får alt om krigen i Russland inn med teskje her i Norge - vi blir fora med alle mulige detaljer gjennom samtlige aviser og nyhetssendinger. Som selvsagt gjør at nordmenn får et skjevt bilde av hvordan verden faktisk ser ut. Selvsagt er jeg enig i det du sier om Russland, og alt det som skjer der. Men hvis du mener at staten Russland er verre enn Emiratene, så tar du fryktelig feil. Hvis du tar utgangspunkt i hva de står for og hvordan menneskerettighetene står i landene, så er det enorm forskjell. Som Amnesty sier, så er Emiratene 10 ganger verre enn Qatar.

3. Haaland spiller i England, ja. Men klubben er eid av staten UAE. Normann spiller for en russisk klubb, men den er ikke eid av den russiske staten. Det er stor forskjell. Ja, man har sanksjoner overfor russisk idrett - men de sanksjonene rammer jo Normann allerede når han spiller for en russisk klubb. De har jo ikke lov å delta i europacup f.eks. Hva dette har med landslaget å gjøre, forstår jeg ikke.

4. NFF bruker argumentasjonen om at Normann er en del av Putin sin sportsvasking.... Javel. Haaland er en del av DET STØRSTE sportsvaskingsprosjektet verden har sett - eid av et regime. Og ikke minst - Haaland er en av verdens største sportsprofiler for øyeblikket, og er kanskje den som brukes mest for å fronte dette prosjektet. Normann er det knapt en utenfor Norge som vet om.

Ser man på alle disse tingene totalt sett, så er det helt ufattelig at Normann skal sees på som tidenes skurk i norsk idrett, samtidig som Haaland sitt valg knapt gjør at de samme folkene reagerer i det hele tatt.

Som sagt, personlig synes jeg det er helt tåpelig å utestenge spillere basert på klubbvalg. Jeg bare påpeker dobbeltmoralen jeg synes stinker hos NFF og majoriteten av det norske folk.

Som vanlig, så vil man nok se at når man får ting litt på avstand, så vil man se bildet litt klarere.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

GunnarBull skrev: fre sep 23, 2022 10:03 am Fasiten
Det er ikke noe fasit i slike saker som denne.
Det ender vel med at Haaland trekker seg fra landslaget.
Kanskje like greit.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Champis skrev: fre sep 23, 2022 10:19 am
Crazy Horse skrev: fre sep 23, 2022 9:42 am
Champis skrev: tir sep 06, 2022 2:07 am


Veldig mange vil si at det Emiratene "har gående" er ganske mye verre enn Russland. Jeg vet at du er ute etter å forsvare Haaland i tykt og tynt, men hans klubbvalg er ikke noe bedre. Personlig synes jeg det er helt tullete å utelukke folk fra landslaget, det gjelder både Normann og Haaland.
Da har man lest det også. At det Emiratene har gående er ganske mye verre enn Ruzzland. Det styre emiratene har er ikke verre enn mange andre diktaturer i verden. De er det noen av. Ingen rettsstat, tortur og fengsling av mennesker med ikke lovlige meninger. Ta Kina. Regner med at du boikotter kinesiske varer og økonomi, og at du ikke har kinesiske produkter hjemme hos deg ? Her må man vel være konsekvent. Haaland spiller i England. Temaet City vs Emiratene er ikke bare sportsvasking. Tema er om vesten skal boikotte kapital og investeringer i f eks Europa med opphav i diktaturer som bryter menneskerettigheter. Vi får begynne med Kina da. Dette gjelder ikke bare fotball, men alle tenkelige bedrifter. Som at norske ansatte ikke skal jobbe for en bedrift med aksjonærer fra Emiratene eller Kina.

Så dette med at det emiratene har gående er ganske mye verre enn Russland. Russland har angrepet et fredelig naboland i en imperialistisk angrepskrig. De har torturert, voldtatt og drept. I storbyen Mariupol er 90 % av byen ødelagt av russisk artilleri. De sivile tapene kjenner ingen i dag. Ukrainske barn er tvangsflyttet til ukjent skjebne i Russland. Bare det å sammenligne dette med Emiratene er sveiseblind. Normann har valgt å spille for et lag i en fasciststat, og har ingenting å gjøre på et norsk landslag. Like lite som om han spilte for SS Berlin i 1940.

1. For det første har du misforstått hele min holdning til dette. Hvis du leser innleggene mine på nytt, så står det at jeg synes det er idiotisk å utestenge både Haaland og Normann. Så hvorfor du kommer trekkende med at JEG burde tenke over om jeg har kinesiske produkter hjemme, forstår jeg ingenting av... Jeg har tvert i mot kritisert de som jeg synes er hyklerske og mener at Normann skal utestenges, og samtidig ikke løfter et øyebryn ang. Haaland.

2. Vi får alt om krigen i Russland inn med teskje her i Norge - vi blir fora med alle mulige detaljer gjennom samtlige aviser og nyhetssendinger. Som selvsagt gjør at nordmenn får et skjevt bilde av hvordan verden faktisk ser ut. Selvsagt er jeg enig i det du sier om Russland, og alt det som skjer der. Men hvis du mener at staten Russland er verre enn Emiratene, så tar du fryktelig feil. Hvis du tar utgangspunkt i hva de står for og hvordan menneskerettighetene står i landene, så er det enorm forskjell. Som Amnesty sier, så er Emiratene 10 ganger verre enn Qatar.

3. Haaland spiller i England, ja. Men klubben er eid av staten UAE. Normann spiller for en russisk klubb, men den er ikke eid av den russiske staten. Det er stor forskjell. Ja, man har sanksjoner overfor russisk idrett - men de sanksjonene rammer jo Normann allerede når han spiller for en russisk klubb. De har jo ikke lov å delta i europacup f.eks. Hva dette har med landslaget å gjøre, forstår jeg ikke.

4. NFF bruker argumentasjonen om at Normann er en del av Putin sin sportsvasking.... Javel. Haaland er en del av DET STØRSTE sportsvaskingsprosjektet verden har sett - eid av et regime. Og ikke minst - Haaland er en av verdens største sportsprofiler for øyeblikket, og er kanskje den som brukes mest for å fronte dette prosjektet. Normann er det knapt en utenfor Norge som vet om.

Ser man på alle disse tingene totalt sett, så er det helt ufattelig at Normann skal sees på som tidenes skurk i norsk idrett, samtidig som Haaland sitt valg knapt gjør at de samme folkene reagerer i det hele tatt.

Som sagt, personlig synes jeg det er helt tåpelig å utestenge spillere basert på klubbvalg. Jeg bare påpeker dobbeltmoralen jeg synes stinker hos NFF og majoriteten av det norske folk.

Som vanlig, så vil man nok se at når man får ting litt på avstand, så vil man se bildet litt klarere.
Det er like store forskjeller på Normann og Haaland, som på UEA og Russland. At UEA er et diktatur som systematisk bryter menneskerettighetenes er det lett å være enig i. UEA er dessverre ikke alene i klubben med fengslinger uten hjemmel i lov, fengslinger av opponenter eller politiske fanger, tortur og henrettelser. Les deg opp på hva Amnesty mener om Kina sin behandling av sin muslimske minoritet. Like ille. Russland har voldtatt et naboland. Ødelagt byer ved terrorbombing, drept tusenvis av sivile, voldtatt, torturert og henrettet. Gjort verden til et farlig sted, da de annenhver dag truer med atomvåpen. Generaler får på russisk TV uimotsagt si at de burde ødelagt hele England med atomvåpen under dronning Elisabeth ll sin gravferd. Formoder at du ser forskjeller.

Haaland jobber for en eier fra en brutal stat, men arbeidsstedet er England. Hva kan Haaland gjøre med det ? Dette er et politisk spørsmål. Bør vesten tillate at stater med blod på hendene eller bedrifter og enkeltpersoner fra diktaturer får investere i vesten ? Bør vi tillate kinesisk eller S.-Arabisk mv eierskap i europeiske bedrifter som Man City ? Bør vi tillate importer av varer fra UEA, Kina, Nord-Korea, Belarus og andre land som bryter menneskerettigheter ? Moralistene i VG og NRK som Saltvedt og Welhaven må mene hva de vil, men Haaland kan verken styre eller overprøve dette. Det er som nevnt politikk. Normann derimot har tatt et bevist og idiotisk valg. Av alle klubber i verden velger han å spille i et fascist land som verden med god grunn sanksjonerer, boikotter og isolerer. Like ille som at han hadde gått til SS Berlin i 1940. Man er tilnærmet sveiseblind om man ikke ser forskjellene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»