Landslaget for herrer

Svar
benib

Re: Landslaget for herrer

Legg inn av benib »

Norgefoot skrev: fre okt 28, 2022 10:54 pm
Evv skrev: fre okt 28, 2022 6:35 pm Da ser man ting forskjellig. Hjemmekampen mot Sverige godkjent, ellers et stort, nei takk.
Helt enig.
Og Moi har ikke hatt en god landskamp siden…ja, jeg husker ikke sist gang. Forferdelig svak. Og Sørloth har i all hovedsak vært veldig svak de siste, la oss si 10 kampene.
Men begge har vært gode for landslaget før så det kan komme igjen. Moi har jo også sjansen på kanten da det er liten konkurranse, og var jo i en lang periode landslagets beste. Så vi får håpe han kommer tilbake. Men å si noe annet enn at han jevnt over har vært svak i hvert fall det siste året blir helt feil, da må man se kampene igjen.
Det stemmer jo virkelig ikke? Moi kan jeg være enig at har hatt en svak periode, men Sørloth har ikke vært veldig svak de siste 10 kampene.

Siste 10 kampene for Sørloth:

Serbia (h): svak
Slovenia (b): svak
Sverige (h): veldig bra. Banens store spiller sammen med Haaland og Berge.
Slovenia (h): kom inn til pause og var god.
Sverige (b): veldig bra.
Serbia (b): kom inn til pause. Var ok.
Armenia (h); kom inn til pause og puttet to.
Slovakia (h); ingen stor kamp.
Nederland (b): svak kamp, men vanskelig oppgave
Latvia (h): svak før pause, men god etter.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Blir spennende å se om det kommer inn noen debutanter til treningskampene som kommer nå.

Schelderup og Mannsverk bør ihvertfall være med. Ville testet ut Vetlesen som høyre indreløper også, trenger en backup til Ødegaard

benib

Legg inn av benib »

Taururu skrev: lør okt 29, 2022 10:05 am Blir spennende å se om det kommer inn noen debutanter til treningskampene som kommer nå.

Schelderup og Mannsverk bør ihvertfall være med. Ville testet ut Vetlesen som høyre indreløper også, trenger en backup til Ødegaard
Tror ikke vi får se Schjelderup og Mannsverk. G18 har tre kvalikkamper og U21 har treningskamp mot Frankrike. Vetlesen er også aktuell for sistnevnte, men har større tro på at han blir tatt opp da jeg tror han har større sjanse for mye spilletid.

Ellers blir det spennende om noen av disse blir tatt opp:

- Gustav Wikheim (kjempeform for Djurgården og alternativ på kant)
- Aron Dønnum (vært i fin form for Standard Liege og er alternativ til begge kanter pluss venstreback)
- Jacob Karlstrøm (Føler ikke han er noe dårligere enn Hansen og Grytebust og det var åpenbart at vi trenger en keeper som er god med beina).
- Emil Bohinen (hvis han får litt spilletid frem mot samlingen er han naturlig erstatter for Berge).

Pushback

Legg inn av Pushback »

Jeg frykter at det er et alfor smalt fokus hva gjelder landslaget.

Er det egentlig snakk om mangel på skikkelig fotballkultur, som siver inn i lagene når de må og skal prestere? Er det for abstrakt å tenke slik?

Jeg så Molde-Djurgården her om dagen og fikk virkelig en følelse av at dette har jeg sett før:

- Norsk lag med kanonfotball i en periode for så å kollapse fullstendig pga. motpartens mottrekk, ute av stand til å justere egen taktikk deretter, usikkerhet osv. som brer seg i laget.
Dette har vi sett alfor mange ganger med landslaget og norske klubblag som skal hevde seg. Norske lag leverer konsekvent BARE når de ikke har press på seg, men svikter når det gjelder.

- Total mangel på supporterkultur, som man har sett veldig tydelig i denne hjemmekampen for ikke å nevne Glimt sine hjemmekamper.
"Heia Glimt! Heia Glimt" i 3 minutter her og der blir bare for barnslig og puslete. Alle lag må ha en gjeng på noen hundre stykker som lager helvete i 90 min. Trøkk. Jeg tror dette påvirker spillet, spillerne og klubben over tid. Følelsen av å være god nok, selvtillit, henger naturligvis sammen med rammen under kamper. God supporterkultur har vi derimot også i Norge, men i langrenn. Der er det fullt trøkk med en million kubjeller, drita folk og familier om hverandre og stort trøkk. Hvorfor klarer vi ikke å utvikle dette i fotball i Norge, en sport som er så til de grader populær over hele landet? Mangel på fotballkultur i storbyene? Enga og Lillestrøm er vel de eneste klubbene som er i nærheten av trøkket på kamper som lag utenlands kommer med. Kanskje Brann og Rosenborg også kan komme seg? Når Molde faktisk ikke fyller stadion på en avgjørende europacup-kamp så er det noe alvorlig galt. Dette er alså norges beste lag gjennom de siste 10, kanskje 15 årene - fra en by med 20 000 mennesker uten fotballkultur. Glimrende.

- Mangel på grunnspill. Når man sliter i kamper så er det ekstremt viktig med et godt grunnspill. Dette tar av press og kan bidra til å komme "inn i kampen" igjen. Jeg føler at Norges gode kamper stort sett har vært a) Bra jobbing og god defensiv organisering b) Gode enkeltmannsprestasjoner c) Høy intensitet i press og angrepsspill d) Flyt.
Jeg vil påstå at selv i Sverigekampene og mot Serbia så var et trygt og godt grunnspill fraværende.

Er det bare jeg som ser dette? Norges landslag må være gjennomprofesjonelle - det holder ikke med artisteri i ikke-tellende kamper.

Vi har spillere som er mer enn gode nok for 24-lags EM. Å si noe annet er tull. Dette handler om laget. Spørsmålet er om overnevnte grunnspillsproblematikk, kulturproblemer osv. ikke lar seg løse uten et mesterskap. Jeg tror det er et mesterskap som skal til her, for å bringe landslaget inn i andre baner. Klubbene i Norge burde jobbe med supporterkulturen sin, og landslaget burde også lage strategi for mer trøkk under hjemmekamper. Jeg er overhodet ikke enig med de som mener det var så fantastisk trøkk på Ullevaal i hjemmekampene. Halve stadion er jo barn. Oljeberget var ikke i nærheten av det Djurgårdensupporterne drev med her om dagen. Eller Zurich for den saks skyld

Og så BURDE det være lov å drikke øl på landskamp! 3 per stk kvote ? :)

aderyn

Legg inn av aderyn »

Pushback skrev: lør okt 29, 2022 6:45 pm Jeg frykter at det er et alfor smalt fokus hva gjelder landslaget.

Er det egentlig snakk om mangel på skikkelig fotballkultur, som siver inn i lagene når de må og skal prestere? Er det for abstrakt å tenke slik?

Jeg så Molde-Djurgården her om dagen og fikk virkelig en følelse av at dette har jeg sett før:

- Norsk lag med kanonfotball i en periode for så å kollapse fullstendig pga. motpartens mottrekk, ute av stand til å justere egen taktikk deretter, usikkerhet osv. som brer seg i laget.
Dette har vi sett alfor mange ganger med landslaget og norske klubblag som skal hevde seg. Norske lag leverer konsekvent BARE når de ikke har press på seg, men svikter når det gjelder.
Interessant tanke men vanskelig å si om det faktisk er tilfellet. Normalt sett har de beste landene også den sterkeste fotabllkulturen, og desto bedre landene er i fotball jo sjeldenere vil de også tape viktige kamper. Så vet ikke om fotballkulturen spiller like mye inn som hvor gode de rett og slett er i fotball. Svenske lag har jo ikke hatt til vane å prestere spesielt bra i Europa de siste årene tross en veldig bra fotballkultur og høy interesse rundt deres egen liga. De to råeste klubbene i Sverige supportermessig, AIK og Hammarby har vært rimelig sjanseløse kontinentalt. Synes ikke man kan forvente så ufattelig mye mer av norske lag i Europa. Vi slår godt over vår vektklasse mtp økonomi og andre forutsetninger. Det er nok av utenlandske klubber som ofte går på smeller i viktige kamper også, men er bare ikke så godt kjent i Norge siden vi stort sett følger vår egen fotball + England. For å ta et eksempel. Legia Warszawa fra Polen med noen av de beste supporterne i hele Europa har kun de siste få årene røket for klubber som Qarabag, Omonia Nicosia, Dudelange, Spartak Trnava, Sheriff Tiraspol og Astana i Europa kvalikk. Altså viktige oppgjør, og dette er en rimelig stor klubb med sinnsyk fotballkultur.

Dog er det en mye klarere og mer kritikkverdig trend når det gjelder landslaget. Der vi nesten utelukkende har dritet oss ut i de viktigste kampene over en 15-20 årsperiode nå. Om supporterkultur hypotesen din kan spille inn med tanke på det, kanskje. Men samtidig så spiller de aller fleste landslagsspillerne på brukbart store klubber i utlandet og vinner mange store matcher der så skulle ikke tro at det påvirket de like mye.
Pushback skrev: lør okt 29, 2022 6:45 pm - Total mangel på supporterkultur, som man har sett veldig tydelig i denne hjemmekampen for ikke å nevne Glimt sine hjemmekamper.
"Heia Glimt! Heia Glimt" i 3 minutter her og der blir bare for barnslig og puslete. Alle lag må ha en gjeng på noen hundre stykker som lager helvete i 90 min. Trøkk. Jeg tror dette påvirker spillet, spillerne og klubben over tid. Følelsen av å være god nok, selvtillit, henger naturligvis sammen med rammen under kamper. God supporterkultur har vi derimot også i Norge, men i langrenn. Der er det fullt trøkk med en million kubjeller, drita folk og familier om hverandre og stort trøkk. Hvorfor klarer vi ikke å utvikle dette i fotball i Norge, en sport som er så til de grader populær over hele landet? Mangel på fotballkultur i storbyene? Enga og Lillestrøm er vel de eneste klubbene som er i nærheten av trøkket på kamper som lag utenlands kommer med. Kanskje Brann og Rosenborg også kan komme seg? Når Molde faktisk ikke fyller stadion på en avgjørende europacup-kamp så er det noe alvorlig galt. Dette er alså norges beste lag gjennom de siste 10, kanskje 15 årene - fra en by med 20 000 mennesker uten fotballkultur. Glimrende.
Tror vi alle skulle sett at supporterkulturen var enda bedre men i store deler av landet blir befolkningsgrunnlag forklaringen. Norge er et lite land med mange små steder oppe i toppen. Molde burde hatt en bedre gruppe med aktive supportere men vanskelig å forvente så ufattelig mange flere folk på kamp i en "by" med 25.000 mennesker. Stort sett ikke klubber fra så små steder som dominerer på supporterfroten rundt om i Europa, det er som regel klubber fra de større byene. Sverige og Danmark har faktisk begge to hvert sitt lag fra et miniputtsted som leder ligaen akkurat nå. Hacken i Sverige og Nordsjælland i Danmark. Begge har minimalt med supporterkultur og lite folk på kampene, og får kritikk i Sverige og Danmark for det. Så er ikke unikt for Norge at små steder som dette sliter med å bygge supporterkultur. Lillestrøm er et av få unntak. Men svaret til hvordan Lillestrøm har klart det er nok pga historie. Der har man bygget en supporterkultur over veldig mange år og var tidlig ute med organisert supporteraktivitet. Vålerenga er den ene klubben som er lengst unna sitt potensial supportermessig, og de har definitivt mye å jobbe med.
Pushback skrev: lør okt 29, 2022 6:45 pm - Mangel på grunnspill. Når man sliter i kamper så er det ekstremt viktig med et godt grunnspill. Dette tar av press og kan bidra til å komme "inn i kampen" igjen. Jeg føler at Norges gode kamper stort sett har vært a) Bra jobbing og god defensiv organisering b) Gode enkeltmannsprestasjoner c) Høy intensitet i press og angrepsspill d) Flyt.
Jeg vil påstå at selv i Sverigekampene og mot Serbia så var et trygt og godt grunnspill fraværende.

Er det bare jeg som ser dette? Norges landslag må være gjennomprofesjonelle - det holder ikke med artisteri i ikke-tellende kamper.
Enig i det. Man har slitt med å skape et ordentlig kollektiv på landslaget i en årrekke. Sverige og Danmark har begge prestert over evne i mange år pga gode kollektiv, ikke for at de har hatt verdensklassespillere i alle ledd. Selv om Danmarks tropp nå ser ordentlig bra ut. Tror en start er å bruke spillere i sine beste roller og ikke nødvendigvis presse inn de 11 beste spillerne i startelleveren til enhver tid. Drit i spisser på vingen og midtbanespillere i feile roller, da kommer man langt.
Pushback skrev: lør okt 29, 2022 6:45 pm Klubbene i Norge burde jobbe med supporterkulturen sin, og landslaget burde også lage strategi for mer trøkk under hjemmekamper. Jeg er overhodet ikke enig med de som mener det var så fantastisk trøkk på Ullevaal i hjemmekampene. Halve stadion er jo barn. Oljeberget var ikke i nærheten av det Djurgårdensupporterne drev med her om dagen. Eller Zurich for den saks skyld

Og så BURDE det være lov å drikke øl på landskamp! 3 per stk kvote ? :)
Atmosfæren på norske landskamper er skremmende svak ja. Er nok ikke så mange landslagsarenaer i Europa som er dårligere der. Er jo fint at barn er på fotballkamp men blir ikke stort til atmosfære ut av det, mest unger som roper etter Haaland eller Ødegaard. Vet ikke hva Danskene gjør så mye bedre (Annet enn å tillate alkohol) men virker å være ordentlig bra trykk på landskampene i Parken. Ølsalg må for øvrig innføres på landskamp og på Eliteseriearenaer. Dessverre er vi såpass konservative i dette landet at det ikke ser ut til å komme på plass.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Pushback skrev: lør okt 29, 2022 6:45 pm Jeg frykter at det er et alfor smalt fokus hva gjelder landslaget.

Er det egentlig snakk om mangel på skikkelig fotballkultur, som siver inn i lagene når de må og skal prestere? Er det for abstrakt å tenke slik?

Jeg så Molde-Djurgården her om dagen og fikk virkelig en følelse av at dette har jeg sett før:

- Norsk lag med kanonfotball i en periode for så å kollapse fullstendig pga. motpartens mottrekk, ute av stand til å justere egen taktikk deretter, usikkerhet osv. som brer seg i laget.
Dette har vi sett alfor mange ganger med landslaget og norske klubblag som skal hevde seg. Norske lag leverer konsekvent BARE når de ikke har press på seg, men svikter når det gjelder.

- Mangel på grunnspill. Når man sliter i kamper så er det ekstremt viktig med et godt grunnspill. Dette tar av press og kan bidra til å komme "inn i kampen" igjen. Jeg føler at Norges gode kamper stort sett har vært a) Bra jobbing og god defensiv organisering b) Gode enkeltmannsprestasjoner c) Høy intensitet i press og angrepsspill d) Flyt.
Jeg vil påstå at selv i Sverigekampene og mot Serbia så var et trygt og godt grunnspill fraværende.
Min oppfatning, hvertfall ndg landslaget, er at mye av årsaken er et for svakt mannskap defensivt.
Det dreier seg hovedsaklig om midtstoppere og keeper.
Det klarer ikke stå i mot når sterke motstandere setter opp tempoet og skjærer gjennom.
Vi trenger flere stoppere på høyt nivå. Det må en viss bredde til, for de skal også passe sammen.
Ledelsen, da primært Solbakken, er jeg usikker på. Tror det er et stykke fra å være optimalt der og, men er usikker.
Ståle er en litt merkelig person syns jeg, som snakker i litt merkelige vendinger. Tar meg i å forsøke gjette meg til hva han skal si, men det blir alltid noe annet/andre vinklinger enn ventet. Ofte med en tendens til å være kronglete, unøvending utbroderende og tidvis forvirrende. Ser ikke bort fra at spillerne kan lide litt under det, og syns vi kan ane en usikkerhet som kan ha med det å gjøre, i deler av spillet
Drillo var lett å tolke, lett å forstå fordi han utrykket seg enkelt og direkte. Det ble ikke dårligere av den grunn. Tvert i mot. Vet ikke hvor god Hangeland er som trener, men han utrykker seg sånn sett milevis bedre enn SS. Det er en trener som høres mer sånn ut som Drillo gjorde, og Hangeland gjør vi trenger.

Når det gjelder Molde så vet jeg ikke helt hva som er problemet.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Pushback skrev: lør okt 29, 2022 6:45 pm Jeg frykter at det er et alfor smalt fokus hva gjelder landslaget.

Er det egentlig snakk om mangel på skikkelig fotballkultur, som siver inn i lagene når de må og skal prestere? Er det for abstrakt å tenke slik?

Jeg så Molde-Djurgården her om dagen og fikk virkelig en følelse av at dette har jeg sett før:

- Norsk lag med kanonfotball i en periode for så å kollapse fullstendig pga. motpartens mottrekk, ute av stand til å justere egen taktikk deretter, usikkerhet osv. som brer seg i laget.
Dette har vi sett alfor mange ganger med landslaget og norske klubblag som skal hevde seg. Norske lag leverer konsekvent BARE når de ikke har press på seg, men svikter når det gjelder.

- Total mangel på supporterkultur, som man har sett veldig tydelig i denne hjemmekampen for ikke å nevne Glimt sine hjemmekamper.
"Heia Glimt! Heia Glimt" i 3 minutter her og der blir bare for barnslig og puslete. Alle lag må ha en gjeng på noen hundre stykker som lager helvete i 90 min. Trøkk. Jeg tror dette påvirker spillet, spillerne og klubben over tid. Følelsen av å være god nok, selvtillit, henger naturligvis sammen med rammen under kamper. God supporterkultur har vi derimot også i Norge, men i langrenn. Der er det fullt trøkk med en million kubjeller, drita folk og familier om hverandre og stort trøkk. Hvorfor klarer vi ikke å utvikle dette i fotball i Norge, en sport som er så til de grader populær over hele landet? Mangel på fotballkultur i storbyene? Enga og Lillestrøm er vel de eneste klubbene som er i nærheten av trøkket på kamper som lag utenlands kommer med. Kanskje Brann og Rosenborg også kan komme seg? Når Molde faktisk ikke fyller stadion på en avgjørende europacup-kamp så er det noe alvorlig galt. Dette er alså norges beste lag gjennom de siste 10, kanskje 15 årene - fra en by med 20 000 mennesker uten fotballkultur. Glimrende.

- Mangel på grunnspill. Når man sliter i kamper så er det ekstremt viktig med et godt grunnspill. Dette tar av press og kan bidra til å komme "inn i kampen" igjen. Jeg føler at Norges gode kamper stort sett har vært a) Bra jobbing og god defensiv organisering b) Gode enkeltmannsprestasjoner c) Høy intensitet i press og angrepsspill d) Flyt.
Jeg vil påstå at selv i Sverigekampene og mot Serbia så var et trygt og godt grunnspill fraværende.

Er det bare jeg som ser dette? Norges landslag må være gjennomprofesjonelle - det holder ikke med artisteri i ikke-tellende kamper.

Vi har spillere som er mer enn gode nok for 24-lags EM. Å si noe annet er tull. Dette handler om laget. Spørsmålet er om overnevnte grunnspillsproblematikk, kulturproblemer osv. ikke lar seg løse uten et mesterskap. Jeg tror det er et mesterskap som skal til her, for å bringe landslaget inn i andre baner. Klubbene i Norge burde jobbe med supporterkulturen sin, og landslaget burde også lage strategi for mer trøkk under hjemmekamper. Jeg er overhodet ikke enig med de som mener det var så fantastisk trøkk på Ullevaal i hjemmekampene. Halve stadion er jo barn. Oljeberget var ikke i nærheten av det Djurgårdensupporterne drev med her om dagen. Eller Zurich for den saks skyld

Og så BURDE det være lov å drikke øl på landskamp! 3 per stk kvote ? :)
Supporterkultur tviler jeg på, var det samme da Drillos var på høyden.

Men grunnspill er jeg helt enig i. Savnet det så lenge jeg kan huske. Svenskene har vært gode på det i en årrekke. Jeg klarer fortsatt ikke å se en rød tråd i det offensive spillet. Der er jo Glimt helt ekstreme så en litt enklere variant av det Glimt holder på med tror jeg hadde vært bra. Som en liten nasjon må vi være best på organisering og system, merkelig at det har hatt så lite fokus i så mange år.

Champis

Legg inn av Champis »

Big George skrev: lør okt 29, 2022 12:29 am
benib skrev: fre okt 28, 2022 11:48 pm
Crazy Horse skrev: fre okt 28, 2022 11:17 pm. EM 2024 er mulig, men tror det er for tidlig.
Når lag som Albania, Island, Nord-Irland, Slovakia (x2), Nord-Makedonia, Finland, Irland har klart å kvalle til 24-lags EM så er det ikke for tidlig for et lag bestående av Ødegaard, Haaland og Aursnes .
Hvor ofte tror du disse landene kvalifiserer seg til mesterskap ? Å tro at vår nåværende landslag vil kvalifisere seg er litt vel optimistisk.

Er det optimistisk å tro at vårt nåværende landslag - ranket som nummer 22 i Europa og på vei oppover - kan kvalifisere seg til EM med 24 deltakere? Hvorfor? Jeg vil heller kalle det pessimistisk å ikke tro på det. Selv om det selvsagt ikke er noe selvfølge at vi skal kvalifisere oss.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Norge er definitivt blant de 20 beste landslagene i Europa, sannsynligvis rundt 15-17 plass et sted (Driter i hva FIFA rangeringen sier, den er basert på gamle meritter). At vi skal til EM 2024 er ikke optimistisk men en forventning. Vi konkurerer mot Skottland, det er ikke akkurat noen "world beaters". Jeg mener Norge skal være bedre. Om vi ikke kommer oss dit så er det et nederlag.

benib

Legg inn av benib »

Andre Hansen gir seg på landslaget.

Da blir det spennende å se hvem som blir tatt inn som en av de tre keeperne i troppen. Tipper det blir Jacob Karlstrøm og jeg tror det er smart valg for hvis lag fortsetter å gamble på å presse Norge høyt som Serbia og til dels Slovenia gjorde, trenger vi en keeper som er god med ballen i beina.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

benib skrev: man okt 31, 2022 1:03 pm Andre Hansen gir seg på landslaget.

Da blir det spennende å se hvem som blir tatt inn som en av de tre keeperne i troppen. Tipper det blir Jacob Karlstrøm og jeg tror det er smart valg for hvis lag fortsetter å gamble på å presse Norge høyt som Serbia og til dels Slovenia gjorde, trenger vi en keeper som er god med ballen i beina.
Vi trenger så mye mer fra en keeper enn det han tilbyr. Men det er jo ikke allverdens med alternativer.

benib

Legg inn av benib »

Tinkler skrev: man okt 31, 2022 1:06 pm
benib skrev: man okt 31, 2022 1:03 pm Andre Hansen gir seg på landslaget.

Da blir det spennende å se hvem som blir tatt inn som en av de tre keeperne i troppen. Tipper det blir Jacob Karlstrøm og jeg tror det er smart valg for hvis lag fortsetter å gamble på å presse Norge høyt som Serbia og til dels Slovenia gjorde, trenger vi en keeper som er god med ballen i beina.
Vi trenger så mye mer fra en keeper enn det han tilbyr. Men det er jo ikke allverdens med alternativer.
Enig der, men det kan være at egenskaper med ball må trumfe en god del annet for keeperne våre. Hvis motstanderne ser på det som verdt det å stå høyt for å unngå at ballen ender hos Ødegaard/Haaland på deres banehalvdel så er en keeper som kan prikke inn utspill og hjelpe til i frispillingsfasen helt nødvendig for å straffe høyt press.

TexMurphy

Legg inn av TexMurphy »

Like greit... For det første så får han jo ikke spille uansett... Og så har han peaket formkurven sin (han var utslåelig for et par år siden, men har naturlig nok ikke klart å holde det elleville nivået i mange sesonger)... Og så har han mangler i igangsettingsfasen (tar meget alv risiko og evner ikke å sette hurtig igang).

Jeg mener han er den beste av de 3 kandidatene som har blitt brukt de siste årene, men når det ikke er nok så er det bedre å la andre slippe til.

Karlstrøm er ikke et dumt tips, og det skal i utgangspunktet ikke så mye til for å kjempe seg til en plass i startelleveren.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

benib skrev: man okt 31, 2022 1:03 pm Andre Hansen gir seg på landslaget.

Da blir det spennende å se hvem som blir tatt inn som en av de tre keeperne i troppen. Tipper det blir Jacob Karlstrøm og jeg tror det er smart valg for hvis lag fortsetter å gamble på å presse Norge høyt som Serbia og til dels Slovenia gjorde, trenger vi en keeper som er god med ballen i beina.
Som forventet dette, det oste jo ikke akkurat av tillit når han ble sittende på benken etter Nylands tabbe sist.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det ble tøft for André Hansen da Rune Jarstein var på topp for Hertha (Hansen og Jarstein var vel på sitt beste ca. samtidig), men det er egentlig helt latterlig at han har havnet bak Nyland i køen nesten hele veien.

Taururu

Legg inn av Taururu »

LeSorcier skrev: man okt 31, 2022 8:24 pm Det ble tøft for André Hansen da Rune Jarstein var på topp for Hertha (Hansen og Jarstein var vel på sitt beste ca. samtidig), men det er egentlig helt latterlig at han har havnet bak Nyland i køen nesten hele veien.
Det er jeg enig i, Hansen burde blitt foretrukket før Nyland. Vi har en skikkelig keeperkrise nå og må bare håpe på at Nyland får spilletid i klubblag. Neste i køa er det sikkert diskusjoner om. Selv, har jeg alltid likt Myhra, men har ikke sett alt for mye av han i år. Sikkert noen Godsetfolk her som kan si mer om hvordan han har vært i det siste.

Deila

Legg inn av Deila »

Taururu skrev: man okt 31, 2022 8:37 pm
LeSorcier skrev: man okt 31, 2022 8:24 pm Det ble tøft for André Hansen da Rune Jarstein var på topp for Hertha (Hansen og Jarstein var vel på sitt beste ca. samtidig), men det er egentlig helt latterlig at han har havnet bak Nyland i køen nesten hele veien.
Det er jeg enig i, Hansen burde blitt foretrukket før Nyland. Vi har en skikkelig keeperkrise nå og må bare håpe på at Nyland får spilletid i klubblag. Neste i køa er det sikkert diskusjoner om. Selv, har jeg alltid likt Myhra, men har ikke sett alt for mye av han i år. Sikkert noen Godsetfolk her som kan si mer om hvordan han har vært i det siste.
Hvis Myhra er neste i køen har vi virkelig et gigantisk keeperproblem. Håper ikke det er så ille.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Burde ikke Hedenstad Christiansen være aktuell?

Taururu

Legg inn av Taururu »

Deila skrev: man okt 31, 2022 8:40 pm
Taururu skrev: man okt 31, 2022 8:37 pm
LeSorcier skrev: man okt 31, 2022 8:24 pm Det ble tøft for André Hansen da Rune Jarstein var på topp for Hertha (Hansen og Jarstein var vel på sitt beste ca. samtidig), men det er egentlig helt latterlig at han har havnet bak Nyland i køen nesten hele veien.
Det er jeg enig i, Hansen burde blitt foretrukket før Nyland. Vi har en skikkelig keeperkrise nå og må bare håpe på at Nyland får spilletid i klubblag. Neste i køa er det sikkert diskusjoner om. Selv, har jeg alltid likt Myhra, men har ikke sett alt for mye av han i år. Sikkert noen Godsetfolk her som kan si mer om hvordan han har vært i det siste.
Hvis Myhra er neste i køen har vi virkelig et gigantisk keeperproblem. Håper ikke det er så ille.
Hvem skulle vært den neste? Vet mange har nevnt Christiansen, men må innrømme at jeg ikke er helt overbevist. Grytebust synes jeg heller ikke er god nok og Karlstrøm har vel vært usikkerheten selv for Molde. Nei, er ikke mye å ta av gitt

Taururu

Legg inn av Taururu »

FranciscoM skrev: man okt 31, 2022 8:42 pm Burde ikke Hedenstad Christiansen være aktuell?
Har vel ikke hatt noe super høst han heller akkurat

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Bråtveit?

aderyn

Legg inn av aderyn »

Interessert skrev: man okt 31, 2022 9:13 pmBråtveit?
Var på benken til Vålerenga, og er nå på benken til et midten lag i Danmark. Ingenting som vitner om at han fortjener en landslagsplass når han ikke får spille fast i noen av de Skandinaviske ligaene.

Blir vel Nyland, Grytebust og Karlstrøm fremover tipper jeg. Hedenstad normalt kunne kommet med der men har ikke hatt den beste høsten. Forhåpentligvis snur det neste sesong. Bak de igjen er det virkelig tynt med alternativer. Da blir det evt benksliterne Haug eller Bråtveit.

benib

Legg inn av benib »

Hva tenker dere om troppen generelt sett denne gangen. Den skal vel tas ut ila en uke eller noe?

Dette var forrige tropp også har jeg streket over de som er uaktuelle denne gangen og uthevet de jeg antar er bankers samt satt i parentes de som var tatt ut, men måtte melde forfall:

Keepere:

Ørjan Nyland
Andre Hansen
Sten Grytebust

Forsvar:

Kristoffer Ajer
Stian Gregersen
Birger Meling
Julian Ryerson
Leo Østigård

Fredrik Bjørkan
Andreas Hanche-Olsen
Marcus Holmgren Pedersen
Omar Elabdellaoui
(Stefan Strandberg)

Midtbane:

Morten Thorsby
Patrick Berg
Ola Brynhildsen

Sander Berge
Martin Ødegaard
Mohamed Elyounoussi
Fredrik Aursnes

Kristoffer Zachariassen
Mats Møller Dæhli
Kristian Thorstvedt

Angrep:

Erling Haaland
Alexander Sørloth
Jørgen Strand Larsen

(Joshua King)

Jeg har satt Hanche-Olsen og Bjørkan som usikre fordi de ikke har spilt veldig mye i det siste (Hanche er skadet, Bjørkan benket) ellers er det to-tre midtbaneplasser det er diskusjon om og maks en spissplass.

Hvis vi antar at Bjørkan ikke kommer med pga mangel på spilletid og Hanche og Strandberg ikke er klar igjen etter skade så trenger vi en keeper, midtstopper, venstreback og sentral midtbanespiller inn samt at det er diskusjon rundt Dæhli og Zachariassen sin plass i troppen.

Jeg tipper det blir dette og setter mine realistiske ønsker i parentes:

Keeper: Jacob Karlstrøm
Midtstopper: Marius Lode (Eirik Haugan)
Venstreback: Aron Dønnum
Sentral midtbane: Emil Bohinen (hvis han får litt spilletid frem mot samling).

Også vil jeg bytte ut Dæhli med Ola Solbakken, Gustav Wikheim eller Tokmac Nguen, men tipper Dæhli beholder plassen. Zachariassen kan gjerne få beholde sin plass.

startelver

Legg inn av startelver »

Hauge skal ihvertfall ikke inn.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Tar gjerne Solbakken, Schjelderup og Høibråten inn.
Hanche, Dæhli og Brynhildsen ut.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

EspenLie skrev: tir nov 01, 2022 3:43 pm Tar gjerne Solbakken, Schjelderup og Høibråten inn.
Hanche, Dæhli og Brynhildsen ut.
Schjelderup er tatt ut i G18-troppen.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

FranciscoM skrev: tir nov 01, 2022 4:14 pm
EspenLie skrev: tir nov 01, 2022 3:43 pm Tar gjerne Solbakken, Schjelderup og Høibråten inn.
Hanche, Dæhli og Brynhildsen ut.
Schjelderup er tatt ut i G18-troppen.
Samme er Nusa vel? Ene spiller CL og den andre er toppscorer i Danmark. You gotta love it.

benib

Legg inn av benib »

EspenLie skrev: tir nov 01, 2022 3:43 pm Tar gjerne Solbakken, Schjelderup og Høibråten inn.
Hanche, Dæhli og Brynhildsen ut.
Regner med Brynhildsen er ganske bankers. Han ble tatt ut forrige gang og formen har ikke akkurat blitt dårligere.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

benib skrev: tir nov 01, 2022 5:26 pm
EspenLie skrev: tir nov 01, 2022 3:43 pm Tar gjerne Solbakken, Schjelderup og Høibråten inn.
Hanche, Dæhli og Brynhildsen ut.
Regner med Brynhildsen er ganske bankers. Han ble tatt ut forrige gang og formen har ikke akkurat blitt dårligere.
Regner med det. Det eneste jeg brenner for er Solbakken. Der har vi faktisk en kant som ikke er naken 1 vs 1 og "proven" internasjonalt

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Pushback skrev " Mangel på grunnspill. Når man sliter i kamper så er det ekstremt viktig med et godt grunnspill. Dette tar av press og kan bidra til å komme "inn i kampen" igjen"

Det er jeg nok enig i.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»