" Loep maraton uten aa flytte paa deg".

Svar
utenforallfarvei

" Loep maraton uten aa flytte paa deg".

Legg inn av utenforallfarvei »

Her en fantastisk nyhet for de som synes det er et slit aa loepe maraton!

Naa behoever du ikke flytte paa beina engang. Jeg er importert sa Thaijenta,
hun mente nok imponert, mens det foerste var helt riktig.

AJ Produkter, (tillates Reklame her?)
forteller at de selger hev/senkbare skrivebord , og hvis du staar paa jobb
3 timer/dag - obs. ikke "staar paa" og jobber hardt som mange av oss er vant med,
men du staar foran dette bordet - da forbrenner du 144 kal.
Totalt blir det som aa loepe 6 maraton/aar - mener "forskerne'.. Du verden.
Det sies dog ikke noe om , dvs. de aner selvsagt ikke hvor mange kcal. en
maratonloeper forbrenner. Heller ikke at en som loeper raskt forbrenner mange
ganger saa mye som en mosjonist. Ikke heller aner de hvor mye en person
maksimalt kan forbrenne i loept av 1 time med 100 % innsats.
Og at en mosjonist som loeper paa 3 - 4 timer forbrenner faa kalorier samt
at det er stor forskjell paa kvinner/menn, at vekt betyr mye osv.

Du verden - dette maa jo bare bety en ting - Koe i butikken - Loep og Kjoep!

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

utenforallfarvei skrev: ons sep 15, 2021 11:42 am en som loeper raskt forbrenner mange ganger saa mye som en mosjonist.
Er dette riktig?

A løper 5km på 20 minutter. B går 5km på 50 minutter. Forbrenner en av dem flere kalorier enn den andre, eller brenner de like mange kalorier?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:24 am
utenforallfarvei skrev: ons sep 15, 2021 11:42 am en som loeper raskt forbrenner mange ganger saa mye som en mosjonist.
Er dette riktig?

A løper 5km på 20 minutter. B går 5km på 50 minutter. Forbrenner en av dem flere kalorier enn den andre, eller brenner de like mange kalorier?
A forbrenner flest kalorier. Kroppen hans produserer mye mer varme enn kroppen til B.
Det er også slik at A forbrenner kalorier mens han står en halvtime i målområdet og venter på B. Forskjellen i forbrente kalorier per 50 min. er derfor enda større enn forskjellen i forbrente kalorier per 5 km.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

FYSIOLOGEN: Intervaller med hoey intensitet - 90 -95 % av makspuls
oeker forbrenningen mest.
Inntervalltrening inneholder ogsaa korte pauser som bidrar til fettforbrenning.

I tillegg bidrar intervalltrening til oekt KONDISJON.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

HarryH skrev: lør sep 25, 2021 1:29 am
Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:24 am
utenforallfarvei skrev: ons sep 15, 2021 11:42 am en som loeper raskt forbrenner mange ganger saa mye som en mosjonist.
Er dette riktig?

A løper 5km på 20 minutter. B går 5km på 50 minutter. Forbrenner en av dem flere kalorier enn den andre, eller brenner de like mange kalorier?
A forbrenner flest kalorier. Kroppen hans produserer mye mer varme enn kroppen til B.
Er du sikker?
A arbeider i 20 minutter. B arbeider i 50 minutter. Arbeidet er distansen, som er samme for begge. Spørsmålet er om den ene arbeider mer enn den andre?

For ordens og enkelthetens skyld kan vi si at A og B er eneggede tvillinger, og at de har samme fysiologi hva gjelder vekt, høyde, osv.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

utenforallfarvei skrev: lør sep 25, 2021 5:05 am FYSIOLOGEN: Intervaller med hoey intensitet - 90 -95 % av makspuls
oeker forbrenningen mest.
Inntervalltrening inneholder ogsaa korte pauser som bidrar til fettforbrenning.

I tillegg bidrar intervalltrening til oekt KONDISJON.
Er rart det der.. Jeg kan løpe 100 rolige km i uken og fortsatt ha mage- og midjefett. Gjør jeg beinharde intervaller et par ganger i uken så forsvinner dette fettet som dugg for solen.

MyWay

Legg inn av MyWay »

Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 8:36 am
HarryH skrev: lør sep 25, 2021 1:29 am
Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:24 am

Er dette riktig?

A løper 5km på 20 minutter. B går 5km på 50 minutter. Forbrenner en av dem flere kalorier enn den andre, eller brenner de like mange kalorier?
A forbrenner flest kalorier. Kroppen hans produserer mye mer varme enn kroppen til B.
Er du sikker?
A arbeider i 20 minutter. B arbeider i 50 minutter. Arbeidet er distansen, som er samme for begge. Spørsmålet er om den ene arbeider mer enn den andre?

For ordens og enkelthetens skyld kan vi si at A og B er eneggede tvillinger, og at de har samme fysiologi hva gjelder vekt, høyde, osv.
Sånn sett er energimengden lik. Men tror at det skjer en del prosesser inne i kroppen (fysiologiske, biokjemiske, jeg har ikke peiling..) som er ganske ulike, og som fører til betydelig økt energibruk når man løper.

Hjertet slår fortere, kroppen skal kjøles ned, etc. De prosessene er ikke lineære, i forhold til hvor fort man beveger seg, og hvor langt - tenker jeg.
Men nå fabler jeg fælt, og det er jo streng tatt ikke så interessant.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Kroppen er ikke nødvendigvis som en kalkulator som man dytter noe inn i, for så å alltid klinisk regne ut et resultat.
Har man mye fett er nok maten man tar inn det viktigste å tenke på.
Men hva som funker best er individuelt.
Uansett treningsform kan man øke fettet fordi man kanskje overvurderer treningen, og så tar inn for mye likevel.

Her er en artig sak fra japansk metode


Så kan man prøve denne, gjerne i tillegg til det andre, og ja, den funker for mange.
Og skulle den ikke gjøre det, så er den helt gratis og tar ikke mye tid og enkel å gjennomføre (når man først har gjort den noen ganger).

Nå er det nok slik de vanligste metodene man henviser til funker fint for flesteparten av oss.
I mer eller mindre grad.
Noen helobjektiv sannhet er det neppe mulig å proklamere.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 8:36 am
HarryH skrev: lør sep 25, 2021 1:29 am
Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:24 am

Er dette riktig?

A løper 5km på 20 minutter. B går 5km på 50 minutter. Forbrenner en av dem flere kalorier enn den andre, eller brenner de like mange kalorier?
A forbrenner flest kalorier. Kroppen hans produserer mye mer varme enn kroppen til B.
Er du sikker?
A arbeider i 20 minutter. B arbeider i 50 minutter. Arbeidet er distansen, som er samme for begge. Spørsmålet er om den ene arbeider mer enn den andre?

For ordens og enkelthetens skyld kan vi si at A og B er eneggede tvillinger, og at de har samme fysiologi hva gjelder vekt, høyde, osv.
Energiforbruket er ikke bare arbeidet som følge av den tilbakelagte distansen. Det består også av varmeproduksjon, som er mye større for A.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Energiforbruket hadde for øvrig vært enda større om distansen hadde blitt tilbakelagt i form av 25 sprinter à 200 meter, med 2 min. pause mellom hver sprint. (Bare som et eksempel.)

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

HarryH skrev: lør sep 25, 2021 10:58 am Energiforbruket er ikke bare arbeidet som følge av den tilbakelagte distansen. Det består også av varmeproduksjon, som er mye større for A.
Kan du forklare dette nærmere? Er ikke varmeproduksjonen et resultat av den tilbakelagte distansen?
Sist redigert av Bjoneroa den lør sep 25, 2021 12:48 pm, redigert 1 gang totalt.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

HarryH skrev: lør sep 25, 2021 11:02 am Energiforbruket hadde for øvrig vært enda større om distansen hadde blitt tilbakelagt i form av 25 sprinter à 200 meter, med 2 min. pause mellom hver sprint. (Bare som et eksempel.)
So you say, men har du en forklaring som backer up denne påstanden?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Du kan selv foreta et enkelt eksperiment:
Først går du 5km iført t-skjorte av bomull. Når du er framme, vrir du t-skjorta over et litermål og måler hvor mye svette du får ut av skjorta.
Neste dag løper du alt du kan i den samme løypa, iført samme type t-skjorte. Når du er framme, vrir du t-skjorta over et litermål og måler væskemengden, slik som sist.
Til slutt sammenligner du væskemengden med gårsdagens produksjon, noterer differansen og drar dine egne slutninger.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

HarryH skrev: lør sep 25, 2021 1:15 pm Du kan selv foreta et enkelt eksperiment:
Først går du 5km iført t-skjorte av bomull. Når du er framme, vrir du t-skjorta over et litermål og måler hvor mye svette du får ut av skjorta.
Neste dag løper du alt du kan i den samme løypa, iført samme type t-skjorte. Når du er framme, vrir du t-skjorta over et litermål og måler væskemengden, slik som sist.
Til slutt sammenligner du væskemengden med gårsdagens produksjon, noterer differansen og drar dine egne slutninger.
:lol:


HarryH

Legg inn av HarryH »

Haha, herlig.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Harry har rett her.

Hvor mye kalorier du forbrenner er som Harry sier forbundet med varmeproduksjon, og pulsfrekvensen din. Når du går rolig, forbrenner du veldig lite kalorier, når du får opp pulsen og løper, så forbrenner du plutselig veldig mye mer, og da er det ikke sånn at dobbel hastighet er lik dobbel kaloriforbrenning. Når man løper er hele kroppen mye mer aktiv også, man går med beina, men løping involverer fort hele overkoppen. Dette er naturligvis med på å gjøre de overnevnte forskjellene enda større.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

HarryH skrev: lør sep 25, 2021 1:15 pm
Først går du 5km iført t-skjorte av bomull.
kommer an på....

Undersøkelser antyder nok også at sterkt overvektige (obese) forbrenner mer ved lavinstensitet enn ved høyintensitet.
Det hadde enkelt sagt noe å gjøre med "interne" forhold og reaksjoner knyttet til overvekten (obesity).
Men alle slike tester har nok sine svakheter og styrker.
Den største feilen er å generalisere og ikke se på hvilken gruppe det ene eller det andre gjelder-

HarryH

Legg inn av HarryH »

return_of_drakkar skrev: lør sep 25, 2021 7:51 pm
HarryH skrev: lør sep 25, 2021 1:15 pm
Først går du 5km iført t-skjorte av bomull.
Undersøkelser antyder nok også at sterkt overvektige (obese) forbrenner mer ved lavinstensitet enn ved høyintensitet.
Dette må bero på en misforståelse. Det er simpelthen umulig. Har du en link til disse undersøkelsene, slik at jeg kan sjekke nærmere?

Expekt

Legg inn av Expekt »

Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:24 am
utenforallfarvei skrev: ons sep 15, 2021 11:42 am en som loeper raskt forbrenner mange ganger saa mye som en mosjonist.
Er dette riktig?

A løper 5km på 20 minutter. B går 5km på 50 minutter. Forbrenner en av dem flere kalorier enn den andre, eller brenner de like mange kalorier?
Jeg stusset også litt på denne, men kanskje utenforallfarvei kan komme med noen eksempler. For han mener neppe at en som løper maraton på 2 timer og 30 minutter forbrenner mer enn en som løper på 3 timer og 30 minutter..

HarryH

Legg inn av HarryH »

Expekt skrev: søn sep 26, 2021 12:41 am
Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:24 am
utenforallfarvei skrev: ons sep 15, 2021 11:42 am en som loeper raskt forbrenner mange ganger saa mye som en mosjonist.
Er dette riktig?

A løper 5km på 20 minutter. B går 5km på 50 minutter. Forbrenner en av dem flere kalorier enn den andre, eller brenner de like mange kalorier?
Jeg stusset også litt på denne, men kanskje utenforallfarvei kan komme med noen eksempler. For han mener neppe at en som løper maraton på 2 timer og 30 minutter forbrenner mer enn en som løper på 3 timer og 30 minutter..
Det kommer an på kroppsvekt og form.

Men hvis det dreier seg om samme person, så er det ingen tvil om at man per tidsenhet forbrenner mer jo hardere man arbeider.

Potensiell

Legg inn av Potensiell »

return_of_drakkar skrev: lør sep 25, 2021 7:51 pm Undersøkelser antyder nok også at sterkt overvektige (obese) forbrenner mer ved lavinstensitet enn ved høyintensitet.
Det hadde enkelt sagt noe å gjøre med "interne" forhold og reaksjoner knyttet til overvekten (obesity).
Det er kun fordi at man ved lavintensitet klarer å holde på lenger.

Jeg er selv bælfeit og før jeg ble skadet i vinter, så var det ikke noe problem å gå en mil i 3.2 km/t i 1.5% stigning. Økte jeg hastigheten til 4 km/t (og reduserte stigningen til 1%), så var jeg dønn utslitt etter 1500 meter.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Expekt skrev: søn sep 26, 2021 12:41 am
Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:24 am
utenforallfarvei skrev: ons sep 15, 2021 11:42 am en som loeper raskt forbrenner mange ganger saa mye som en mosjonist.
Er dette riktig?

A løper 5km på 20 minutter. B går 5km på 50 minutter. Forbrenner en av dem flere kalorier enn den andre, eller brenner de like mange kalorier?
Jeg stusset også litt på denne, men kanskje utenforallfarvei kan komme med noen eksempler. For han mener neppe at en som løper maraton på 2 timer og 30 minutter forbrenner mer enn en som løper på 3 timer og 30 minutter..
La oss si at både A og B gjør alle biomekaniske bevegelser så effektivt som mulig. Dvs. at de ikke kaster bort bevegelse på annet enn det som vil ta dem fremover.

Hvis A og B beveger seg i 15 minutter hver, så vil selvfølgelig arbeidet utført/distansen tilbakelagt være vidt forskjellig, siden A og B beveger seg med forskjellige hastigheter.

Men her er det snakk om at A og B tilbakelegger samme distanse/utfører samme arbeid, men at A utfører arbeidet fortere enn B.

Gitt at A og B har samme fysiologiske forutsetninger, og at de begge beveger seg med presis effektivitet, vil ikke arbeidet som utføres være likt?

Et presist mål på utført arbeid er joule (J). Én kalori er eksakt 4,184 J. Vi kan derfor måle arbeid som utføres av A og B i kalorier.

(Rammene av dette spørsmålet er satt til tilbakeleggingen av selve distansen. Potensiell "afterburn i målområdet" og den slags er ikke aktuelt her.)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

HarryH skrev: lør sep 25, 2021 8:16 pm
return_of_drakkar skrev: lør sep 25, 2021 7:51 pm
HarryH skrev: lør sep 25, 2021 1:15 pm
Først går du 5km iført t-skjorte av bomull.
Undersøkelser antyder nok også at sterkt overvektige (obese) forbrenner mer ved lavinstensitet enn ved høyintensitet.
Dette må bero på en misforståelse. Det er simpelthen umulig. Har du en link til disse undersøkelsene, slik at jeg kan sjekke nærmere?
Her kan du se noe om det.
https://www.researchgate.net/publicatio ... 0/download

"In conclusion, our data show that a 3-week weight-man-
agement program induces a greater decrease in BM and
FM in the LI than in the HI group and greater increase in
V’O2max in the HI than in the LI group. LI physical activ-
ity favors fat oxidation rate and it seems advisable to en-
courage obese adolescents to perform LI physical activity
which is more feasable and aceptable than
intense exercise."


Mitt hovedpoeng er alltid at man ikke bare kan lage noen likninger og formler og regne noe ut og så si "amen" for alle.
Det er ganske enkelt fordi vi kan finne haugevis med eksempler på hvordan A og B reagerer på et eller annet.

Så er det sikkert ikke noe problem å finne en undersøkelse som sier noe annet...og annet enn det igjen...og annet enn det igjen...

Er du registrert kan du laste ned hele undersøkelsen.

HarryH

Legg inn av HarryH »

return_of_drakkar skrev: søn sep 26, 2021 11:12 am
HarryH skrev: lør sep 25, 2021 8:16 pm
return_of_drakkar skrev: lør sep 25, 2021 7:51 pm

Undersøkelser antyder nok også at sterkt overvektige (obese) forbrenner mer ved lavinstensitet enn ved høyintensitet.
Dette må bero på en misforståelse. Det er simpelthen umulig. Har du en link til disse undersøkelsene, slik at jeg kan sjekke nærmere?
Her kan du se noe om det.
https://www.researchgate.net/publicatio ... 0/download

"In conclusion, our data show that a 3-week weight-man-
agement program induces a greater decrease in BM and
FM in the LI than in the HI group and greater increase in
V’O2max in the HI than in the LI group. LI physical activ-
ity favors fat oxidation rate and it seems advisable to en-
courage obese adolescents to perform LI physical activity
which is more feasable and aceptable than
intense exercise."


Mitt hovedpoeng er alltid at man ikke bare kan lage noen likninger og formler og regne noe ut og så si "amen" for alle.
Det er ganske enkelt fordi vi kan finne haugevis med eksempler på hvordan A og B reagerer på et eller annet.

Så er det sikkert ikke noe problem å finne en undersøkelse som sier noe annet...og annet enn det igjen...og annet enn det igjen...

Er du registrert kan du laste ned hele undersøkelsen.
Dette har ikke noe med individuelle forskjeller å gjøre. LI-gruppa holdt på lenger. Der har du forklaringen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

HarryH skrev: søn sep 26, 2021 12:45 pm
Dette har ikke noe med individuelle forskjeller å gjøre. LI-gruppa holdt på lenger. Der har du forklaringen.
[/quote]

Nei.
Her har du en altfor enkel forklaring på det.
Men hva snakker man om?
Bruke energi eller miste fett fra kroppen.

Men uansett vil jeg påstå at det ikke finnes noen treningsformel som er den beste for alle...
Men det er greit...

HarryH

Legg inn av HarryH »

return_of_drakkar skrev: søn sep 26, 2021 12:56 pm Men uansett vil jeg påstå at det ikke finnes noen treningsformel som er den beste for alle...
Det er jeg helt enig i.
Men det gjelder for alle at man per tidsenhet bruker mer energi og forbrenner mer fett jo hardere man arbeider. Dette kommer man ikke unna.
Lav intensitet blir ofte anbefalt for fettforbrenning fordi man da orker å holde på lenger. Man bruker mer energi og forbrenner mer fett på å gå en maraton i rolig tempo enn å løpe en sekstimeter i maksfart. Men det har kun med varigheten å gjøre.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

HarryH skrev: søn sep 26, 2021 2:58 pm
return_of_drakkar skrev: søn sep 26, 2021 12:56 pm Men uansett vil jeg påstå at det ikke finnes noen treningsformel som er den beste for alle...
Det er jeg helt enig i.
Men det gjelder for alle at man per tidsenhet bruker mer energi og forbrenner mer fett jo hardere man arbeider. Dette kommer man ikke unna.
Lav intensitet blir ofte anbefalt for fettforbrenning fordi man da orker å holde på lenger. Man bruker mer energi og forbrenner mer fett på å gå en maraton i rolig tempo enn å løpe en sekstimeter i maksfart. Men det har kun med varigheten å gjøre.
Er noe sant? Denne er uansett interessant.
https://macrosinc.net/nutriwiki/fat-and ... -exercise/

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg er tynn som en fjøl, og trenger ikke å forbrenne ett eneste gram fett.
Mitt eneste problem er at tyngdekraften har fått bredskulderheten og brystmusklene til å synke nedover, og nå er plassert rundt midjen.

HarryH

Legg inn av HarryH »

fargeblind skrev: søn sep 26, 2021 4:08 pm Jeg er tynn som en fjøl, og trenger ikke å forbrenne ett eneste gram fett.
Mitt eneste problem er at tyngdekraften har fått bredskulderheten og brystmusklene til å synke nedover, og nå er plassert rundt midjen.
Jeg har fått bicepsen rundt hoftene på mine eldre dager, men vi får bare kjøre på.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det er dog seriøst flere fordeler ved å stå å enn å sitte foran en datamaskin.
Hvis det er foran en slik størstedelen av en arbeidsdag tilbringes.
Har man så mulighet til å bruke balansebrett samtidig så er det enda bedre.
Vi skal ikke undervurdere de små ting heller.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»