NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Svar
trønderen

Re: NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Legg inn av trønderen »

Rexwiller skrev: ons des 22, 2021 7:36 pm Dagsrevyen bestod i dag utelukkende av politisk korrekt Corona-nytt (hvem bryr seg om tiltakene i Libanon???) + reklame for den nye Matrix-filmen. Mange år siden jeg har sett Dagsrevyen, kommer aldri til å se det igjen.
Hva fikk deg til å plutselig se Dagsrevyen i går hvis det var mange år siden sist?
Og hva er egentlig politisk korrekt Corona-nytt? Er det når det er nyheter fra utlandet (som Libanon)? Forresten, jeg synes ofte de mest interessante innslagene på Dagsrevyen er når det er utenriks. At de tok en runde meg hvordan korona-situasjonen var i flere deler av verden synes jeg var interessant, selv om jeg ikke bryr meg spesielt mye om tiltakene generelt i Libanon.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Søppel dekning av nyheter. Nå er NRK gått ut på dato. Folk får tak i nyheter om de vil det. Med et fragmentert tilfang så kan folk bli overrasket når krigen er her eller strømregningen ikke lar seg betale.

Fstop

Legg inn av Fstop »

Frode57 skrev: fre des 24, 2021 12:18 pm Søppel dekning av nyheter. Nå er NRK gått ut på dato. Folk får tak i nyheter om de vil det. Med et fragmentert tilfang så kan folk bli overrasket når krigen er her eller strømregningen ikke lar seg betale.
Jeg syntes NRK er god på nyheter og er tidlig tilstede med videreformidling.. De er ikke så god som VG men ikke dårlig.. Samfunnsdebatten derimot, hvor folk flest er representert, er en 25 år lang tap historie.. Debattene blir lengre og lengre borte fra folk flest.. Nå er det et par papegøyer, fra eliten, som blir innkalt av solvang.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Hva er sant?
Strømpriser fra helvete, hva er svaret.?
Boligpriser ,hva er svaret?
Trygg bolig for de som ikke vil eie, hvordan gjøres det?
Hvorfor så dyr mat?
Hvorfor så dyr bensin?
NRK er en lynavleder kanal.
Holmgang er fjernet fra Tv2.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Meget spesielt av Dagsrevyen på julaften å lage en hyllest - etter sending, til en bestemt yrkesgruppe.... En kan jo lure på hvem som har det verst i pandemien - de som mister livsverket og jobben, eller de som har en jobb og utdanning som kommer til nytte og som gir god utkomst.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Og så var Sykepleierforbundet nok en gang i gang på Dagsrevyen på nyttårsaften. Den meget spesielle hyllesten på julaften var visst ikke nok...

Ikke et pip om andre yrkesgrupper som har det tøft. Lærere eller leger. Og ingenting om strømprisen som naturligvis rammer mange, spesielt de som er arbeidsledige eller permitterte...

Strider

Legg inn av Strider »

Slutt å se Dagsrevyen så blir man heller ikke irritert

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ellers er det forstemmende at NRK kjører egenreklame mellom Dagsrevyen, med mer eller mindre høytidelig avslutning med hilsen fra redaksjonen, og Kongens tale som alle venter på. Det må da gå an å holde en liten pause fra alt det maset om Mesternes Mester og Kjendis-VM ditt og datt...

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

TylerDurdenNorway skrev: fre des 31, 2021 7:27 pm Slutt å se Dagsrevyen så blir man heller ikke irritert
Ja, la oss alltid gå for Stor-Oslo-varianten av ting som irriterer/ ikke er av tilfredsstillende nok grad. La det ligge, se bort, se ned, bøy nakken etc. Pass på så ingen blir kritisert sånn at de kan bli lei seg.

Strider

Legg inn av Strider »

GiPazzini_85 skrev: fre des 31, 2021 7:42 pm
TylerDurdenNorway skrev: fre des 31, 2021 7:27 pm Slutt å se Dagsrevyen så blir man heller ikke irritert
Ja, la oss alltid gå for Stor-Oslo-varianten av ting som irriterer/ ikke er av tilfredsstillende nok grad. La det ligge, se bort, se ned, bøy nakken etc. Pass på så ingen blir kritisert sånn at de kan bli lei seg.
Det holder å lese VG 1 min om morgen og 1 min om kveld for å få med seg hvilke propaganda man får servert idag i media. Trenger ikke å sitte å se 10 min innslag om noe så kunne blitt formulert på 40 sekunder som de ofte gjør på Dagsrevyen

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Mye latterlig ved dagsrevyen.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

GiPazzini_85 skrev: tor des 23, 2021 12:03 am Et annet irritasjonsmoment er en økende grad av at journalister ikke forstår/ tror mottakerne er helt korka når de stiller spørsmål, intervjuobjektet/eksperten/politikeren etc svarer og gir et tydelig svar, men siden svaret kanskje kom sammen med annen informasjon eller varte lenger enn 5 sek så stiller journalister om igjen samme spørsmål. Er det journalistene/ nyhetsankerne selv som ikke har kapasitet til å forstå eller er det for å drøya ut tida.

Noe helt, men dertil alvorlig og det er tilegning av meninger gitt av journalister/ programledere til folk som ikke stemmer. Fredrik Solvang og Bjørn Myklebust er helt ekstreme med det der når de går i vranglås. Har oftere i det siste tatt meg selv i å spole tilbake eller sjekke uttalelser når Solvang eller Myklebust ytrer "men nå sa jo du nettopp..." eller "men i Aftenposten/Dagsavisen etc i går sa du noe helt annet" hvorpå intervjuobjektet svarer "Nei, det stemmer ikke" med påfølgende forklaring som Solvang og Myklebust "torpederer" . Som regel har jo intervjuobjektet rett og Solvang og Myklebust har prøvd seg med en spansk en får å få debatten i sitt spor. Uredelig og sleipt, selv om det rammer "alle" .
Myklebust er jo ekstrem i noen sendinger av Politisk kvarter, husker ikke helt hvilken sak eller hvem som ble "grillet" men han avsluttet sendingen med "Du svarte som vanlig ikke på spørsmålene jeg stilte" og sendingen var dermed slutt. Meget sleipt gjort
Gjengen i Revolvermagasinet kunne ikke gjort det bedre (eller verre) med deres segment "revolverintervjuet". Savner det faktisk.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

En smule pinlig å omtale E24-redaktøren som ekspert på politikk. Men så var det altså denne amerikanske unge kvinnelige svindleren han skulle snakke om. Og før det selveste Espen Aas om Prins Andrew. Viktige ting i verden i dag, tydeligvis.

Staten

Legg inn av Staten »

DoktorS skrev: tir jan 04, 2022 10:17 pm En smule pinlig å omtale E24-redaktøren som ekspert på politikk. Men så var det altså denne amerikanske unge kvinnelige svindleren han skulle snakke om. Og før det selveste Espen Aas om Prins Andrew. Viktige ting i verden i dag, tydeligvis.
Hun sa at han kommenterer politikk, og det gjør han vel forsåvidt - politikk og økonomi henger ofte sammen. Dessuten har han en master i Statsvitenskap.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Staten skrev: ons jan 05, 2022 11:57 am
DoktorS skrev: tir jan 04, 2022 10:17 pm En smule pinlig å omtale E24-redaktøren som ekspert på politikk. Men så var det altså denne amerikanske unge kvinnelige svindleren han skulle snakke om. Og før det selveste Espen Aas om Prins Andrew. Viktige ting i verden i dag, tydeligvis.
Hun sa at han kommenterer politikk, og det gjør han vel forsåvidt - politikk og økonomi henger ofte sammen. Dessuten har han en master i Statsvitenskap.
Ja, men han kommenterer jo økonomi. Det ble rettet på mot slutten av intervjuet.

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

GiPazzini_85 skrev: ons des 15, 2021 10:51 am
DoktorS skrev: man des 13, 2021 7:53 pm Og sportsmoralrevyen fortsetter - i stede for aktiv idrett (damehåndball var vel viktig i gamle dager?) så får man nok en reportasje om at det er tøffe forhold for mange i Qatar. (som i resten av verden). Og så en fyr som er så heldig at han får fly verden rundt for å drive med hobbyen sin, antakelig betalt av andre, idrett på høyt plan, og da viser det seg at det er tøffe forhold for ham også - premien er ikke god nok!
Det er viktig for Saltvedt og Co å prøve å fremstå som journalister og å ha noe å "komme med"/ gjøre seg relevante. Dessverre har de ikke innsikt nok til å forstå at de egentlig ikke har så mye å komme med.

Hva var det Jon Hustad kalte det igjen? 94%-syndromet eller noe i den duren.... Altså nok IQ til å ha selvtillit til å prøve, men ikke høy nok IQ til å ha innsikt nok til å la være.
IQ på 106-syndromet. Visstnok er 106 i IQ akkurat høyt nok til å ha selvtillit om sitt eget intellekt, men for lavt til å ha innsikt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Mysterio19 skrev: ons jan 05, 2022 12:09 pm
GiPazzini_85 skrev: ons des 15, 2021 10:51 am
DoktorS skrev: man des 13, 2021 7:53 pm Og sportsmoralrevyen fortsetter - i stede for aktiv idrett (damehåndball var vel viktig i gamle dager?) så får man nok en reportasje om at det er tøffe forhold for mange i Qatar. (som i resten av verden). Og så en fyr som er så heldig at han får fly verden rundt for å drive med hobbyen sin, antakelig betalt av andre, idrett på høyt plan, og da viser det seg at det er tøffe forhold for ham også - premien er ikke god nok!
Det er viktig for Saltvedt og Co å prøve å fremstå som journalister og å ha noe å "komme med"/ gjøre seg relevante. Dessverre har de ikke innsikt nok til å forstå at de egentlig ikke har så mye å komme med.

Hva var det Jon Hustad kalte det igjen? 94%-syndromet eller noe i den duren.... Altså nok IQ til å ha selvtillit til å prøve, men ikke høy nok IQ til å ha innsikt nok til å la være.
IQ på 106-syndromet. Visstnok er 106 i IQ akkurat høyt nok til å ha selvtillit om sitt eget intellekt, men for lavt til å ha innsikt.
106 var det, ja.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Nå er det absolutt ikke første gangen det skjer men de snakket om et innslag som kommer i Lørdagsrevyen (vindkraftutbygging i Suldal)
Tenk om det (gud forby) skjer noe svært i natt/morgen som gjør at alt annet må vike?
Ganske lei de der "magasinsakene" som f.eks portrettintervju og slikt på Dagsrevyen

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Bra at utenriksstoff kommmer som hovedoppslag - men denne føljetongen med "DET KAN BLI KRIG" fordi det er forhandlinger mellom USA/NATO og Russland om Ukraina, blir et voldsomt rop og begynner å bli så opphausset at man tror at Dagsrevyen prøver å skape frykt blant folk..

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

NRK-ansatte fikk kursing i antisemittisme

https://www.miff.no/mediedekningen/2021 ... vashem.htm

"– Alle vet at det er mange konspirasjonsteorier på nett, men å få innblikk i hvor raskt og hvor målrettet store nyhetssaker i verden avføder beskyldninger om at jødene eller Israel står bak, var veldig tankevekkende, sier Kalbakk. «Han mener seminaret vil ha en stor verdi for NRK i det videre arbeidet mot antisemittisme,» skriver Dagen."

Jeg synes allerede å merke en stor forskjell fra tiden da Odd Karsten Tveit hadde sine daglige 10-15 minutter lange anti-israel innslag i beste sendetid. Noe som vel er en stor del av grunnen til at så mange i Norge har ett så voldsomt israelhat. De som er der nede nå er jo objektiviteten selv iforhold til Tveit.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ka9nen skrev: ons jan 12, 2022 4:43 pm NRK-ansatte fikk kursing i antisemittisme

https://www.miff.no/mediedekningen/2021 ... vashem.htm

"– Alle vet at det er mange konspirasjonsteorier på nett, men å få innblikk i hvor raskt og hvor målrettet store nyhetssaker i verden avføder beskyldninger om at jødene eller Israel står bak, var veldig tankevekkende, sier Kalbakk. «Han mener seminaret vil ha en stor verdi for NRK i det videre arbeidet mot antisemittisme,» skriver Dagen."

Jeg synes allerede å merke en stor forskjell fra tiden da Odd Karsten Tveit hadde sine daglige 10-15 minutter lange anti-israel innslag i beste sendetid. Noe som vel er en stor del av grunnen til at så mange i Norge har ett så voldsomt israelhat. De som er der nede nå er jo objektiviteten selv iforhold til Tveit.
Jeg og du er nok relativt uenige når det gjelder Israel/ Palestina, Ka9nen, men vi er nok veldig enige rundt Tveit. Jeg tror Tveit representerer et slags generasjonsproblem som man kan finne blant mange 68-ere og likesinnede. Tveit, sammen med f.eks Erling Borgen, drev jo egentlig mer med aktivisme enn nyhetsdekning med tanke på hvor liten evne de hadde til å være nyanserte. Disse vil jo bejuble dagens aktivister, enten de er i BLM eller støtter radikale miljøvbevegelser.

Akademia blir jo ofte anklaget for å være arnested for radikale krefter, men kan ikke si at jeg opplevde dette. Men vi hadde derimot en gjesteforelesing av en svensk Palestina-venn som tenker å her bruke som eksempel for å illustrere "problemet" jeg påpeker i forrige avsnitt:

Dette var en gjesteforelesing på kveldstid og vi var en studentgjeng på kanskje 8-9 gutter i et nokså stort kull. Vi spredde oss nokså greit politisk fra hele spekteret fra SVere til én FrPer. Litt forskjellige meninger rundt Israel/ Palestina, men ingen som ikke evnet å være litt nyanserte. Forelesingen var en slags bildeserie hvor denne svenske 68-eren, som også hadde en kameratgjeng på 5-6 stk i publikum, skulle fremstille hvordan Israel var en stat drevet av ondskap mot palestinere og hvordan de strategisk tok ut ungdom og vannkilder for å utradere palestinere. Etter hvert reiste en av SVerne (og Palestinavennen) i gjengen vår seg opp og kauket "Ja, vi vet at konflikten er ille. Men det må jo være mulig å være mer nyansert her? Hva med Hamas og andre grupperinger som bedriver ren terror i området?" Da reiste noen fra 68-erkameratgjengen i salen seg opp og sa "Problemet med dere unge i dag er at dere ikke kan stå opp og mene noe om noe." Det kontret vi ganske greit med "Problemet med dere 68ere er at dere er så ensporete og har så liten evne til å være nyanserte at dere sparker bein under egne argumenter." Heldigvis var ikke dette noe obligatoriske greier, men et lite eksempel på hvordan en del folk i denne aldersgruppen kan holde på noen ganger.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

GiPazzini_85 skrev: ons jan 12, 2022 5:14 pm
Jeg og du er nok relativt uenige når det gjelder Israel/ Palestina, Ka9nen, men vi er nok veldig enige rundt Tveit. Jeg tror Tveit representerer et slags generasjonsproblem som man kan finne blant mange 68-ere og likesinnede. Tveit, sammen med f.eks Erling Borgen, drev jo egentlig mer med aktivisme enn nyhetsdekning med tanke på hvor liten evne de hadde til å være nyanserte. Disse vil jo bejuble dagens aktivister, enten de er i BLM eller støtter radikale miljøvbevegelser.

Akademia blir jo ofte anklaget for å være arnested for radikale krefter, men kan ikke si at jeg opplevde dette. Men vi hadde derimot en gjesteforelesing av en svensk Palestina-venn som tenker å her bruke som eksempel for å illustrere "problemet" jeg påpeker i forrige avsnitt:

Dette var en gjesteforelesing på kveldstid og vi var en studentgjeng på kanskje 8-9 gutter i et nokså stort kull. Vi spredde oss nokså greit politisk fra hele spekteret fra SVere til én FrPer. Litt forskjellige meninger rundt Israel/ Palestina, men ingen som ikke evnet å være litt nyanserte. Forelesingen var en slags bildeserie hvor denne svenske 68-eren, som også hadde en kameratgjeng på 5-6 stk i publikum, skulle fremstille hvordan Israel var en stat drevet av ondskap mot palestinere og hvordan de strategisk tok ut ungdom og vannkilder for å utradere palestinere. Etter hvert reiste en av SVerne (og Palestinavennen) i gjengen vår seg opp og kauket "Ja, vi vet at konflikten er ille. Men det må jo være mulig å være mer nyansert her? Hva med Hamas og andre grupperinger som bedriver ren terror i området?" Da reiste noen fra 68-erkameratgjengen i salen seg opp og sa "Problemet med dere unge i dag er at dere ikke kan stå opp og mene noe om noe." Det kontret vi ganske greit med "Problemet med dere 68ere er at dere er så ensporete og har så liten evne til å være nyanserte at dere sparker bein under egne argumenter." Heldigvis var ikke dette noe obligatoriske greier, men et lite eksempel på hvordan en del folk i denne aldersgruppen kan holde på noen ganger.
Hørtes ut som du har et balansert og fornuftig syn på det. Og så kult at dere turte å si ifra om denne ensidigheten som var normalen. Å stille kritiske spørsmål som dere gjorde er veldig viktig, men mange tørr ikke eller har ikke lært å tenke kritisk. Jeg synes å se at mediadekningen har blitt langt mer nyansert de siste årene, selv på NRK. Det skal ikke mer til for at jeg er fornøyd, sånn egentlig. Media trenger ikke fremme akkurat det jeg mener, men en dekning som er nært israelhat er unødvendig og potensielt en belastning for de jødene vi har her i Norge. Det er heller ingen grunn til å være mer kritisk mot Israel og bruke veldig mye er tid på det enn f.eks Saudi-Arabia og rene bandittstater.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nå kan vel NRK generelt diskuteres et annet sted enn i Dagsrevy-tråden?

Men altså her, for så vidt har de et poeng her, men det er da grenser for hvor stor betydning de tillegger en plakat i studio....

https://www.nettavisen.no/okonomi/full- ... 3424231446

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Alle mot alle på TVNorge i går hadde en artig sak - innledning til spørsmål: Jon Gelius er mer på Dagsrevyen nå enn da han var på Dagsrevyen (i studio).... Sannelig dukket han opp i dag igjen, også. Men en som er enda mer påfallende er denne gneldrende lille fyren fra Trøndelag, Jøte Toftaker. I går hadde han vel to innslag... irriterende fyr å høre på.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Ka9nen skrev: ons jan 12, 2022 4:43 pm NRK-ansatte fikk kursing i antisemittisme

https://www.miff.no/mediedekningen/2021 ... vashem.htm

"– Alle vet at det er mange konspirasjonsteorier på nett, men å få innblikk i hvor raskt og hvor målrettet store nyhetssaker i verden avføder beskyldninger om at jødene eller Israel står bak, var veldig tankevekkende, sier Kalbakk. «Han mener seminaret vil ha en stor verdi for NRK i det videre arbeidet mot antisemittisme,» skriver Dagen."

Jeg synes allerede å merke en stor forskjell fra tiden da Odd Karsten Tveit hadde sine daglige 10-15 minutter lange anti-israel innslag i beste sendetid. Noe som vel er en stor del av grunnen til at så mange i Norge har ett så voldsomt israelhat. De som er der nede nå er jo objektiviteten selv iforhold til Tveit.
Men noen av oss husker fremdeles tidligere tider i NRK. Den tid NRK fremdeles var meget Israel vennlig. Men som med tiden, så har NRK vært i endring. I dag må det vel være lov? å undre seg over, hvorfor så mange NRK ansatte har "arabiske" navn? Eller synes det bare sånn om?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Ormen den lange skrev: fre jan 14, 2022 5:47 pm
Men noen av oss husker fremdeles tidligere tider i NRK. Den tid NRK fremdeles var meget Israel vennlig. Men som med tiden, så har NRK vært i endring. I dag må det vel være lov? å undre seg over, hvorfor så mange NRK ansatte har "arabiske" navn? Eller synes det bare sånn om?
Ja, det du sier stemmer. Men jeg synes ikke det trenger å være verken spesielt israelvennlig eller spesielt palestinavennlig. Man kan vel heller rett og slett presentere hendelsene slik de er og høre med alle tre sidene om forklaring. Så er det jo lov å ha et og annet positivt innslag om Israel av og til også, de er tross alt det eneste demokratiet i midtøsten og er en teknologisk supermakt (blant annet). Det må det jo være lov å nevne, av og til.

Angående dette med arabiske navn så er det vel rett og slett slik fordi vi har en del innvandrere i Norge som har kommet fra arabiske land (eller deres foreldre). Og noen av de er dyktige nok til å ha fått seg jobb i NRK. Jeg synes faktisk disse med arabisk navn gjør en god jobb, mens en del av de etnisk norske kan ha innslag som minner om aktivisme. Nå har riktignok en del av dem igjen gitt seg..

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Ka9nen skrev: fre jan 14, 2022 6:41 pm
Ormen den lange skrev: fre jan 14, 2022 5:47 pm
Men noen av oss husker fremdeles tidligere tider i NRK. Den tid NRK fremdeles var meget Israel vennlig. Men som med tiden, så har NRK vært i endring. I dag må det vel være lov? å undre seg over, hvorfor så mange NRK ansatte har "arabiske" navn? Eller synes det bare sånn om?
Ja, det du sier stemmer. Men jeg synes ikke det trenger å være verken spesielt israelvennlig eller spesielt palestinavennlig. Man kan vel heller rett og slett presentere hendelsene slik de er og høre med alle tre sidene om forklaring. Så er det jo lov å ha et og annet positivt innslag om Israel av og til også, de er tross alt det eneste demokratiet i midtøsten og er en teknologisk supermakt (blant annet). Det må det jo være lov å nevne, av og til.

Angående dette med arabiske navn så er det vel rett og slett slik fordi vi har en del innvandrere i Norge som har kommet fra arabiske land (eller deres foreldre). Og noen av de er dyktige nok til å ha fått seg jobb i NRK. Jeg synes faktisk disse med arabisk navn gjør en god jobb, mens en del av de etnisk norske kan ha innslag som minner om aktivisme. Nå har riktignok en del av dem igjen gitt seg..
Det er vel neppe noen tvil om at de med arabiske navn gjør en god jobb? Nå vet jeg ikke om det i dag er lov å spekulere angående årsak. Men i tidligere tiders NRK, var det helt tydelig at mange ble ansatt gjennom familie og bekjentskap. Dette siste vet jeg er vanlig i vanlige bedrifter. Men NRK er en statsfinansiert TV og radio kanal! De burde i særdeleshet forholde seg uavhengig og nøytral på alle områder.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Absolutt enig i det

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]
Men i tidligere tiders NRK, var det helt tydelig at mange ble ansatt gjennom familie og bekjentskap.
[/quote]

Det stemmer. Min mor fikk på 60-tallet en gang tilbud fra Einar Slyngstad om å bli hallodame. Men hun turte ikke, blant annet fordi hun mente hun var for dårlig i fremmedspråk. :-)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kulturdekningen på Dagsrevyen er etter hvert skandaløs. Det går i dekning av egne sendinger - MGP nå. Ingen dekning av mer elevert kultur, som f.eks. Lise Davidsen og Leif Ove Andsnes sin nye Grieg-plate...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»