NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Svar
DoktorS

NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Legg inn av DoktorS »

Hei, jeg har byttet ut Dagsrevyens underlige prioriteringer fra et annet forum. TIttelen er nå NRK Dagsrevyen - irrtasjonståd. Nettopp fordi det er vanvittig mange ting som irriterer i denne revyen. Og noen ganger det prioriteringene som er helt merkelige. Andre ganger er det enkeltinnslag som er dårlig laget, tema som er merkelig og i det hele tatt - det er mye å irritere seg over! :)

Det er ikke tvang å se Dagsrevyen. Men jeg følger litt med fordi jeg vil vite hva Norges største journalistmiljø og Norges viktigste nyhetssending prioriterer det norske folk. Det viser ganske mye av samfunnsutviklingen. I tillegg har jeg en jobb som innebærer at jeg også bør følge Dagsrevyen av og til.

Til dagens irritasjon. Det var snakk om endring av utjevningsmandater. Der er et av narrativet at i Akershus blir "en kvinne erstattet av en mann"... Javel, men altså, det er Solveig Schytz fra Venstre som å vike for Hårek Elvenes fra Høyre. Hvorfor ikke si det da???!

Hva pokker er dette "kvinne vike for en mann" (eller noe i den dur) - det har da ingen betydning i denne sammenhengen. Det høres ut som det er et ond stystem som vil kvinner alt vondt i verden.

Her er nettartikkelen basert på samme journalistikk:
https://www.nrk.no/nordland/hoyre-miste ... 1.15652366

"Mens tre kvinner lå inne i fordelingen av utjevningsmandater, fører endringene isteden til at tre menn ligger an til å få de tre utjevningsmandatene. "

Noen

Legg inn av Noen »

NRK.no har over tid blitt et ukeblad for kvinner.

Det samme skjedde med Dagbladet for rundt fem år siden.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Vinklingen skyltes trolig at det så ut som en frodig budeie ble erstattet av en fyr som i bestefall lignet en skallet revisor fra 70-tallets Sovjetunionen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Her er det nok noe av Facebook- og SoMe-vinklingen som har smittet over til helt ordinær journlaistikk. Dette er bekymringsverdig. NRK spisser innslagene sine ytterligere til dømes på Facebook - for å få klikk, kommentarer - dette gjør man ved å skape spissede vinklinger, ofte helt irrelevanter, som man vet trigger folk. Det skaper agg og misstemning i befolkningen.

I denne saken kunne Facebook-vinklingen vært "TRE KVINNER MÅ VIKE FOR TRE MENN"... Hva synes du? Og så fylles kommentarfeltet opp og redaksjonen har gjort "jobben sin".

Noe av det samme ser man langt inn i Dax18-sendingene - flere og flere av sakene er basert på "du reagerer på...." osv.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

DoktorS skrev: ons sep 15, 2021 8:33 pm Hei, jeg har byttet ut Dagsrevyens underlige prioriteringer fra et annet forum. TIttelen er nå NRK Dagsrevyen - irrtasjonståd. Nettopp fordi det er vanvittig mange ting som irriterer i denne revyen. Og noen ganger det prioriteringene som er helt merkelige. Andre ganger er det enkeltinnslag som er dårlig laget, tema som er merkelig og i det hele tatt - det er mye å irritere seg over! :)
Det som irriterer meg med både Dagsrevyen og TV2 sine nyhetssendinger, er at for det meste starter de med utenlandske nyheter.. Og flere måneder før, under og etter valget i USA, var begge kanalene helt hysteriske med lange reportasjer i USA som knapt noen nordmenn brydde seg så særlig om. Man sitter bare å vente på nyheter fra sitt eget land..

Da var det bedre før da det var innenlandsnyheter først, så utenlandske og til slutt så kom værmeldingen :)

Noen

Legg inn av Noen »

pfrog567 skrev: ons sep 15, 2021 8:52 pm Da var det bedre før da det var innenlandsnyheter først, så utenlandske og til slutt så kom værmeldingen :)
Ja. De har sauset alt dette sammen fordi folk blir mer forvirret når det er rotete, og da klikker de på flere saker / blir sittende og gape lenger. Mildt sagt umoralsk hvordan de driver på.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

NRK har alltid vært et våpen mot det norske folk. 1 Juli 1933, ja det var litt av et år.

Vi skal forledes og forvirres til natten blir svart. Dagens sendinger er ren kreft å se på. Propagandaen er så tykk og så åpenbar at man kan lure på hvilke komplette idioter som klarer å tro på det.

Jeg foreslår å lese noen tyske Volkische Beobachter fra høyden av krigen for en effektiv sammenligning. Det står faktisk verre til her.

Noen

Legg inn av Noen »

Rart det der. Noen ganger føles Dagsrevyen som ondsinnet og løgnaktig propaganda, andre ganger når man er sosialisert inn i mainstream-logikken virker sendingen bare hyggelig og godmodig.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Jeg kan lite like påkledningen til nyhetsoppleserne på NRK TV om morgenen. Og i særdeleshet ikke, at de sitter med ryggen mot kamera. Så nedlatende og uforskammet.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Forstår ikke hvorfor de alltid skal være to verter i Dagsrevyen. De prøvde det også for en del år siden, men fant ut det ble dumt og gikk tilbake til en. Den gang satt de begge på siden av hverandre. Nå har de funnet ut at det går an når de står.
Hvorfor kan man spørre seg om. Bare tull og sløseri. Kunne vært en som satt sånn som før.

Noen

Legg inn av Noen »

Vi hadde vel savnet Dagsrevyen hvis programmet ble lagt ned. En bauta i norsk offentlighet.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

Noen skrev: ons sep 15, 2021 8:35 pm NRK.no har over tid blitt et ukeblad for kvinner.

Det samme skjedde med Dagbladet for rundt fem år siden.
Vel, jeg er dame og vil ha meg frabedt at dette skal være noe for meg.
Irriterer meg mer enn gjennomsnittet over hvor elendig Dagsrevyen er.

Noen

Legg inn av Noen »

Morra-DI-2 skrev: lør sep 18, 2021 12:09 am Vel, jeg er dame og vil ha meg frabedt at dette skal være noe for meg.
Irriterer meg mer enn gjennomsnittet over hvor elendig Dagsrevyen er.
Jeg snakka om nettsidene, men joda, beklager gjerne den.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Sidsel Wolds reportasjer fra Iran, der hun aldri er kritisk mot dette regimet som henger homofile fra kraner, er veldig problematiske på mange måter. Og hun har mange svært tvilsomme utspill som man skulle tro var håndskrevet av regimet selv, ut til mange intetanende nordmenn i beste sendetid. Det virker som hun har tatt parti med Iran i konflikten med USA og NRK finner det tydeligvis ikke problematisk i det hele tatt. Hun ble vel flyttet til Tyrkia etter at Trump gikk av som president, men jeg synes likevel det er temmelig sykt at dette ikke har fått mer oppmerksomhet og kritikk i norsk offentlighet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sidse ... 3423975197

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Håpløst innslag om delt bosted for små barn i kveld. Ingenting med faglig forankring annet enn regelrett synsing fra en dame ved et Familievernkontor ved Nedre Romerike. Dårlig journalistisk arbeid med tanke på hva som har kommet frem i forskning rundt barns psykiske helse de siste årene og hvordan man gjennom f.eks Familievernkontorene fortsatt tviholder ved en praksis som er særs tvilsom mtp hva slags forskning som vektlegges.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ka9nen skrev: lør sep 18, 2021 12:42 am Sidsel Wolds reportasjer fra Iran, der hun aldri er kritisk mot dette regimet som henger homofile fra kraner, er veldig problematiske på mange måter. Og hun har mange svært tvilsomme utspill som man skulle tro var håndskrevet av regimet selv, ut til mange intetanende nordmenn i beste sendetid. Det virker som hun har tatt parti med Iran i konflikten med USA og NRK finner det tydeligvis ikke problematisk i det hele tatt. Hun ble vel flyttet til Tyrkia etter at Trump gikk av som president, men jeg synes likevel det er temmelig sykt at dette ikke har fått mer oppmerksomhet og kritikk i norsk offentlighet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sidse ... 3423975197
Ikke bare lager hun apolognyhtere for regimet a la Strømmen i Kina, men hun får da også iranerne (ja, både persere og resten) til å fremstå som mer bakstreverske enn de egentlig er med dette. Hun har knapt dekt noe av opprørene og demonstrasjonene de siste årene som har ført til de reneste massakrene utført av revolusjonsgarden.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Interessert skrev: fre sep 17, 2021 11:38 pm Forstår ikke hvorfor de alltid skal være to verter i Dagsrevyen. De prøvde det også for en del år siden, men fant ut det ble dumt og gikk tilbake til en. Den gang satt de begge på siden av hverandre. Nå har de funnet ut at det går an når de står.
Hvorfor kan man spørre seg om. Bare tull og sløseri. Kunne vært en som satt sånn som før.
Det ligger ute noen Dagsrevyen-sendinger fra 80-tallet på Youtube, mulig noen på harrunostasj-kanalen. Er helt vil å se hvor mye kvalitet som var i den Nyhetsavdelingen før i forhold til i dag. Og det var ordentlige nyheter til interesse for allmenheten og ikke så mye fjas og dill.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: ons sep 15, 2021 8:33 pm
Det er ikke tvang å se Dagsrevyen. Men jeg følger litt med fordi jeg vil vite hva Norges største journalistmiljø og Norges viktigste nyhetssending prioriterer det norske folk. Det viser ganske mye av samfunnsutviklingen. I tillegg har jeg en jobb som innebærer at jeg også bør følge Dagsrevyen av og til.
"
Nja, det er nå en slags danningsmessig tvang i det selv om vi tidvis burde vite bedre. Og vi har da alle arbeid, og ikke minst liv, som gjør at vi bør holde oss oppdaterte.

Den stadig synkende nyhetsproduksjonen på NRK TV gjorde at jeg etter hvert ble mer og mer presset ut på NRK Alltid Nyheter og P2 hva gjaldt nyheter på NRK. Men så forplantet forråtnelsen seg inn i radioen også, slik at jeg like gjerne kan se på Dagsrevyen som å høre på Nyhetmorgen-pjattet og annet ræl som går på repeat gjennom hele døgnet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Er det egentlig en Revy?

Det irriterer meg.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

GiPazzini_85 skrev: søn sep 19, 2021 11:34 pm
Ikke bare lager hun apolognyhtere for regimet a la Strømmen i Kina, men hun får da også iranerne (ja, både persere og resten) til å fremstå som mer bakstreverske enn de egentlig er med dette. Hun har knapt dekt noe av opprørene og demonstrasjonene de siste årene som har ført til de reneste massakrene utført av revolusjonsgarden.
Ja, jeg er helt enig. Og jeg ser at mange iranere er veldig sinte på reportasjene hennes derfra. De fleste iranere hater regimet der og de tar f.eks av seg hijaben når de reiser ut av landet, så gladreportasjen hennes om hijaben ble heller ikke satt pris på.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ka9nen skrev: man sep 20, 2021 4:41 pm
GiPazzini_85 skrev: søn sep 19, 2021 11:34 pm
Ikke bare lager hun apolognyhtere for regimet a la Strømmen i Kina, men hun får da også iranerne (ja, både persere og resten) til å fremstå som mer bakstreverske enn de egentlig er med dette. Hun har knapt dekt noe av opprørene og demonstrasjonene de siste årene som har ført til de reneste massakrene utført av revolusjonsgarden.
Ja, jeg er helt enig. Og jeg ser at mange iranere er veldig sinte på reportasjene hennes derfra. De fleste iranere hater regimet der og de tar f.eks av seg hijaben når de reiser ut av landet, så gladreportasjen hennes om hijaben ble heller ikke satt pris på.
De fleste iranere er stort sett nokså oppegående og ser hva slags vanstyre de har hatt de siste 40 årene.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

kytec skrev: man sep 20, 2021 12:22 am Er det egentlig en Revy?

Det irriterer meg.
Ja: https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?O ... dbok=begge

Akkurat som f.eks "review" på engelsk

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Noen skrev: fre sep 17, 2021 11:52 pm Vi hadde vel savnet Dagsrevyen hvis programmet ble lagt ned. En bauta i norsk offentlighet.
Det var nylig en reportasje på TV, om hva de eldre bosatt i Florida USA mente om amerikansk nyhets TV. Det kom frem, at de mente at de fikk ikke alt fortalt. De mente at USA var delt i to. Men er ikke dette det samme, over det meste av verden? Eller er det ikke slik heller? Selv mener jeg, at NRK burde være mer allsidig i sin nyhetsdekning. Og la selv de ( for NRK ) motbydelige, få komme til orde. Så for publikum si sin mening. Så igjen kan jeg forstå, at land må holdes sammen ( tross ueningheter og ulikheter ) for innbyggernes eget beste.

Wodan

Legg inn av Wodan »

Ormen den lange skrev: man sep 20, 2021 6:25 pm
Noen skrev: fre sep 17, 2021 11:52 pm Vi hadde vel savnet Dagsrevyen hvis programmet ble lagt ned. En bauta i norsk offentlighet.
Det var nylig en reportasje på TV, om hva de eldre bosatt i Florida USA mente om amerikansk nyhets TV. Det kom frem, at de mente at de fikk ikke alt fortalt. De mente at USA var delt i to. Men er ikke dette det samme, over det meste av verden? Eller er det ikke slik heller? Selv mener jeg, at NRK burde være mer allsidig i sin nyhetsdekning. Og la selv de ( for NRK ) motbydelige, få komme til orde. Så for publikum si sin mening. Så igjen kan jeg forstå, at land må holdes sammen ( tross ueningheter og ulikheter ) for innbyggernes eget beste.
Hva tenker du mangler i NRK sin nyhetsdekning?

USA er jo noe spesielt fordi det er et topartisystem der den offentlige diskursen er styrt av to grupperinger, hvor enkelte nyhetsbyråer har en ekstrem slagside og politiske interesser. Det har vi (ihvertfall blant de største riksmediene) ikke her til lands.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Wodan skrev: man sep 20, 2021 6:39 pm
Ormen den lange skrev: man sep 20, 2021 6:25 pm
Noen skrev: fre sep 17, 2021 11:52 pm Vi hadde vel savnet Dagsrevyen hvis programmet ble lagt ned. En bauta i norsk offentlighet.
Det var nylig en reportasje på TV, om hva de eldre bosatt i Florida USA mente om amerikansk nyhets TV. Det kom frem, at de mente at de fikk ikke alt fortalt. De mente at USA var delt i to. Men er ikke dette det samme, over det meste av verden? Eller er det ikke slik heller? Selv mener jeg, at NRK burde være mer allsidig i sin nyhetsdekning. Og la selv de ( for NRK ) motbydelige, få komme til orde. Så for publikum si sin mening. Så igjen kan jeg forstå, at land må holdes sammen ( tross ueningheter og ulikheter ) for innbyggernes eget beste.
Hva tenker du mangler i NRK sin nyhetsdekning?

USA er jo noe spesielt fordi det er et topartisystem der den offentlige diskursen er styrt av to grupperinger, hvor enkelte nyhetsbyråer har en ekstrem slagside og politiske interesser. Det har vi (ihvertfall blant de største riksmediene) ikke her til lands.
Men vi har hatt det.

Klassekampen (SV og før det AKP-ml)
Arbeiderbladet (nå Dagsavisen) (AP)
Nationen (SP)
Vårt Land (Krf)
Aftenposten (H)
Dagbladet har vel driftet litt

På mange måter VGs suksess med en mindre partipolitisk profil som brøytet vei for at disse andre reduserte sine partibindinger selv om de alle, kanskje med unntak av aftenposten, fortsatt er i det samme landskapet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Everenga skrev: ons sep 22, 2021 12:27 pm
Wodan skrev: man sep 20, 2021 6:39 pm
Ormen den lange skrev: man sep 20, 2021 6:25 pm

Det var nylig en reportasje på TV, om hva de eldre bosatt i Florida USA mente om amerikansk nyhets TV. Det kom frem, at de mente at de fikk ikke alt fortalt. De mente at USA var delt i to. Men er ikke dette det samme, over det meste av verden? Eller er det ikke slik heller? Selv mener jeg, at NRK burde være mer allsidig i sin nyhetsdekning. Og la selv de ( for NRK ) motbydelige, få komme til orde. Så for publikum si sin mening. Så igjen kan jeg forstå, at land må holdes sammen ( tross ueningheter og ulikheter ) for innbyggernes eget beste.
Hva tenker du mangler i NRK sin nyhetsdekning?

USA er jo noe spesielt fordi det er et topartisystem der den offentlige diskursen er styrt av to grupperinger, hvor enkelte nyhetsbyråer har en ekstrem slagside og politiske interesser. Det har vi (ihvertfall blant de største riksmediene) ikke her til lands.
Men vi har hatt det.

Klassekampen (SV og før det AKP-ml)
Arbeiderbladet (nå Dagsavisen) (AP)
Nationen (SP)
Vårt Land (Krf)
Aftenposten (H)
Dagbladet har vel driftet litt

På mange måter VGs suksess med en mindre partipolitisk profil som brøytet vei for at disse andre reduserte sine partibindinger selv om de alle, kanskje med unntak av aftenposten, fortsatt er i det samme landskapet.
Klassekampen har aldri vært en partiorgan for SV. De hadde sin egen avis, Ny Tid.
Dagbladet var opprinnelig en liberalistisk avis, et hovedorgan for partiet Venstre.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

I grunn ikke så mye jeg irriterer meg over i Dagsrevyen. Men én ting kan jeg nevne. EEEEE. Trumpeeeee, Jens Stoltenbergeeeee eeeeee, Erna Solbergeeeee eeeeee. Osv.

Everenga

Legg inn av Everenga »

oddvar_kjempebra skrev: ons sep 22, 2021 12:31 pm
Everenga skrev: ons sep 22, 2021 12:27 pm
Wodan skrev: man sep 20, 2021 6:39 pm

Hva tenker du mangler i NRK sin nyhetsdekning?

USA er jo noe spesielt fordi det er et topartisystem der den offentlige diskursen er styrt av to grupperinger, hvor enkelte nyhetsbyråer har en ekstrem slagside og politiske interesser. Det har vi (ihvertfall blant de største riksmediene) ikke her til lands.
Men vi har hatt det.

Klassekampen (SV og før det AKP-ml)
Arbeiderbladet (nå Dagsavisen) (AP)
Nationen (SP)
Vårt Land (Krf)
Aftenposten (H)
Dagbladet har vel driftet litt

På mange måter VGs suksess med en mindre partipolitisk profil som brøytet vei for at disse andre reduserte sine partibindinger selv om de alle, kanskje med unntak av aftenposten, fortsatt er i det samme landskapet.
Klassekampen har aldri vært en partiorgan for SV. De hadde sin egen avis, Ny Tid.
Dagbladet var opprinnelig en liberalistisk avis, et hovedorgan for partiet Venstre.
Du har selvfølgelig rett med Klassekampen, men de hadde en ekstremt egen politisk profil.

Og vi skal ganske langt tilbake siden Dagbladet og Venstre skilte veier.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Hva tenker du mangler i NRK sin nyhetsdekning?

Manglende to-sidig dekninger av nyheter. I dag var de f.eks.veldig fort ute med å fortelle, at en politimann var innvolvert i et tragisk ( partnerdrap )? NRK er finansiert over Skatteseddelen. Og således er den vel et talsrør for den Norske Staten. Så kan en stille spørsmålet, om NRK må følge Storting, eller den til enhver tid sittende Regjering?

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

NRK TV tekstnyheter har nå blitt en røre, som kan sammenlignes med nye VGD. Hva, hva i all verden er det som er i ferd med å skje?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»