NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Svar
DoktorS

Re: NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Legg inn av DoktorS »

Nå har de begynt med denne SISTE i rød linje under for å fortelle mer eller mindre viktige ting som skjer... Synes revyen kan presenteres i ro og mak, så lenge det ikke skjer ekstremt store ting.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: søn apr 23, 2023 7:58 pm Nå har de begynt med denne SISTE i rød linje under for å fortelle mer eller mindre viktige ting som skjer... Synes revyen kan presenteres i ro og mak, så lenge det ikke skjer ekstremt store ting.
Ja, det er noe med å forstå hvordan formatet tross alt har etablert seg over tid. Pushvarsel kan de ha på dagtid når dette nyhetshjulet går på repeat.

Og hvorfor akkurat i 2023? Om de absolutt skulle innføre noe slik så burde de ha gjort det for mange år siden. Det fremstår ekstremt svakt å være så bakpå. De får rett og slett tulle med denne BBC-apingen. Det er heller ingen grunn til å ha nyhetsankre og sportsankre som står under programmet. De får sitte i ro og ikke virre rundt i studio.

"chatGPT, lag dagens Dagsrevyen med nyhetsankre og rekvisitter fra 1988. På forhånd takk."

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nettopp, Dagsrevyen burde jo være en motvekt til disse evinnelige oppdateringene og pushvarsler med minimal nyhetsverdi for folk flest...

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Dagsrevyen setter av plass til koseintervju om lønnsforhandlingene med nho sjefen i dag..

Nei så fanken, det var LO som fikk det.....

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Da vet vi endelig at LOsjefen reiste på hytta etter forhandlingene, pluss at forhandlerne fra Lo må ha pølse med lompe under forhandlingene. Det ble også røpet at hotellet klarte å ordne pølser og lompe.

6 minutter koseprat med Lopampen om disse viktige nyhetene.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Bjoro33 skrev: man apr 24, 2023 7:37 pm Da vet vi endelig at LOsjefen reiste på hytta etter forhandlingene, pluss at forhandlerne fra Lo må ha pølse med lompe under forhandlingene. Det ble også røpet at hotellet klarte å ordne pølser og lompe.

6 minutter koseprat med Lopampen om disse viktige nyhetene.
Usedvanlig fjasete intervju - men slik er det blitt, koseprat skal det være også i Dagsrevyen. Skulle tro det var Nitimen på tv...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Litt fascinerende denne Millehaugen, men jaggu får han mye gratisreklame for boka... hører den skal være velskrevet.

Dog - gratisreklame er jo blitt standard, nå sitter skuespillere der og skal lanser en film i gjen - med filmplakaten, selvsagt, rett bak sag. Merkelig at de bare fortsetter med dette. Det er jo veldig nært opp til ren markedsføring.

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

Jeg er stort sett fornøyd med Dagsrevyen.

Men i dag var det et tulleinnslag fra Helsekost Furuseth om et kvinnfolk som ville føle seg "digg og sexy". Hva noe sånt har i Dagsrevyen å gjøre er det vel bare folka i NRK som kan svare på...

"Digg å spise blåbær og kesam". At det er sunt tviler jeg ikke på, men at det var digg må jeg innrømme at jeg ikke visste...

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

De sier konsekvent HirOshima i nyhetene i dag. Har alltid sagt HiroSHIma. Hva sier dere?

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Jeg så på NRK TV nyhetene kl.12:00 i dag. Var ikke så mye å bite seg merke i. Siden har jeg mest holdt på med PC`n, i et rom ved siden av stuen, hvor jeg har TV`n. TV`n har stått på samme kanal, med lyden så pass høyt på, at jeg kan følge med på nyhetene. Hele tiden har nyhetene gått i reprise. Men kanskje er det like bra, at det ikke kommer nye dårlige nyheter. Men gode nyheter, hvor er de? Åpning av et kunst-galleri. Er det en glad-nyhet?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1720

Legg inn av JauKaninen »

Knaberaps skrev: fre mai 19, 2023 12:09 pm De sier konsekvent HirOshima i nyhetene i dag. Har alltid sagt HiroSHIma. Hva sier dere?
haha, jeg har alltid sagt HiroSHIma jeg og

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Knaberaps skrev: fre mai 19, 2023 12:09 pm De sier konsekvent HirOshima i nyhetene i dag. Har alltid sagt HiroSHIma. Hva sier dere?
Spørsmålet er: Hva sier japanerne selv?


Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

JauKaninen skrev: fre mai 19, 2023 3:33 pm
Knaberaps skrev: fre mai 19, 2023 12:09 pm De sier konsekvent HirOshima i nyhetene i dag. Har alltid sagt HiroSHIma. Hva sier dere?
haha, jeg har alltid sagt HiroSHIma jeg og
Og så er det dette trange Hormuzstredet før Persiabukta. Nå foregår det forøvrig en vestlig marinefartøy øvelse der, rettet mot Iran. Nyhetsoppleserne i norsk media, har i mange tiår, hatt vanskeligheter med dette Hormuz ordet. Hårmos er bare et eksempel. :mrgreen:

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1720

Legg inn av JauKaninen »

heeROHsheemuh ok. Da lærte jeg noe nytt idag og

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Sykepleierforbundet har som vanlig klippekort til media, inkludert Dagsrevyen... Og lønnen til vedkommende som snakker blir oppgitt i "grunnlønn". Ingenting om hva hun egentlig har i lønn.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

DoktorS skrev: lør mai 20, 2023 7:16 pm Sykepleierforbundet har som vanlig klippekort til media, inkludert Dagsrevyen... Og lønnen til vedkommende som snakker blir oppgitt i "grunnlønn". Ingenting om hva hun egentlig har i lønn.
Det er grunnlønna som teller. Plutsleg skjer det noko som gjere til at du berre kan jobbe dagtid. Då er det grunnlønna du får.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

MRSA skrev: søn mai 21, 2023 2:31 am
DoktorS skrev: lør mai 20, 2023 7:16 pm Sykepleierforbundet har som vanlig klippekort til media, inkludert Dagsrevyen... Og lønnen til vedkommende som snakker blir oppgitt i "grunnlønn". Ingenting om hva hun egentlig har i lønn.
Det er grunnlønna som teller. Plutsleg skjer det noko som gjere til at du berre kan jobbe dagtid. Då er det grunnlønna du får.
Ja, da får man grunnlønn, med eller uten tillegg. Poenget mitt er at Dagsrevyen bør oppgi hva hva folk faktisk tjener, spesielt når de snakker med folk som mener de tjener for lite, ikke hva de kan komme til å tjene hvis de plutselig må ha en annen stilling.

Det er også SSBs måte å regne måedslønn på, å ta med alle tillegg utenom overtid: "Månedslønn er hovedbegrepet i Statistisk sentralbyrås lønnsstatistikk. Månedslønn omfatter avtalt månedslønn, uregelmessige tillegg og bonuser. Overtidsgodtgjørelser er ikke medregnet i månedslønn."

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

DoktorS skrev: søn mai 21, 2023 8:02 am
MRSA skrev: søn mai 21, 2023 2:31 am
DoktorS skrev: lør mai 20, 2023 7:16 pm Sykepleierforbundet har som vanlig klippekort til media, inkludert Dagsrevyen... Og lønnen til vedkommende som snakker blir oppgitt i "grunnlønn". Ingenting om hva hun egentlig har i lønn.
Det er grunnlønna som teller. Plutsleg skjer det noko som gjere til at du berre kan jobbe dagtid. Då er det grunnlønna du får.
Ja, da får man grunnlønn, med eller uten tillegg. Poenget mitt er at Dagsrevyen bør oppgi hva hva folk faktisk tjener, spesielt når de snakker med folk som mener de tjener for lite, ikke hva de kan komme til å tjene hvis de plutselig må ha en annen stilling.

Det er også SSBs måte å regne måedslønn på, å ta med alle tillegg utenom overtid: "Månedslønn er hovedbegrepet i Statistisk sentralbyrås lønnsstatistikk. Månedslønn omfatter avtalt månedslønn, uregelmessige tillegg og bonuser. Overtidsgodtgjørelser er ikke medregnet i månedslønn."
Og du er sikker på at denne sjukepleiaren ikkje jobbar dagtid?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det var ikke oppgitt hvordan sykepleieren jobbet - poenget mitt er at det er veldig dårlig opplyst når man bare snakker om "grunnlønn" til vedkommende. En bør forholde seg til vanlig ordbruk hva gjelder lønn, som SSB gjør.

Noe av samme problematikk i dag - det snakkes om dyre hurtigbåter i Nordland - der oppgis billetten tur/retur "for en familie på fire" - hva er vitsen med det, det kostet visst nær 3.000 kr "på det meste". Går det ikke an å bare si hva en vanlig voksenbillett koster tur/retur?

Dagsrevyen bør være opplysende, og ikke vinkle sakene den en eller andre veien, f.eks få det til å høres ut som en vanlig lønn for en sykepleier i sykehus er svært lav, eller at det alltid er ekstremt dyrt å reise med hurtigbåt...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Oj, enslig reporter direkte inne fra Aker Brygge og ikke en eneste amerikansk soldat.... :-D Og hangarskipet ligger mange kilometer unna... Han så litt slukøret ut, den reporter Sandøy, for å si det forsiktig... :-D

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Kanskje litt off-topic men kan anbefale denne episoden:
► Show Spoiler

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Elgen skrev: man jun 12, 2023 4:59 pm Kanskje litt off-topic men kan anbefale denne episoden:
► Show Spoiler
Takk, mye interessant der. Utvilsomt i alle fall at han hadde en dypere mening med sitt yrkesvalg. Jeg synes kanskje at han messet litt vel mye på at alt var blitt kommers, og særlig reklamens makt. Men på EU-området var jo han ganske klinkende klar. Skulle ønske han var litt mer konkret og kom med noen litt mer personlige historier.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Men tilbake til irritasjon, eller indignasjon - Dagsrvyen 21 ved reporter Hina Jalil om Freia-saken: "Næringslivsdepartementet"...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hva i all verden er det NRK holder på med, nyheter kl 15:00 og starter med varmebølge og en brann, først 4 minutter ute i sendingen melder Ingunn Solheim at Yngve Hågensen er død...

... ellers holder hun på med sin vanlige kombinasjon av masete og avslappet kul på samme tid... Før var hun bare masete.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dagsrevyen om kostholdsråd - henter inn to influensere som lager en gryte og Pollestad fra Senterpartiet. Hva i all verden kom ut av det der - i hvert fall ikke opplystende, og slett ikke underholdende.... Nei. Nå skal det bli godt med to uker med dagsrevyfri utenlandsferie.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: lør jun 17, 2023 3:05 pm
... ellers holder hun på med sin vanlige kombinasjon av masete og avslappet kul på samme tid... Før var hun bare masete.
Det er noe rart med disse damene som fortsatt tror at de er flinkisjenter og blir stresset av det når de egentlig ikke har så mye å komme med.

Det blir sjelden noe bra det der etter grunnskolen. For mye tvang og for lite genuin interesse. Samme greia med Sollund i Dax18.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Joda. Det er ikke til å komme forbi at NRK er noe ensporet politisk. Men så er da det ingen nyhet.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Knaberaps skrev: fre mai 19, 2023 12:09 pm De sier konsekvent HirOshima i nyhetene i dag. Har alltid sagt HiroSHIma. Hva sier dere?
Dette er ganske morsomt: Jeg spurte den der OpenAI-chat-boten, og den svarte med å motsi seg sjøl - ikke én gang, men TO ganger - og den andre gangen var omvendt av den første! Først påsto den at betoninga skulle være på DEN ANDRE stavelsen, nemlig Hi-ro-SHI-ma - men det er jo den TREDJE stavelsen! Deretter påsto den at betoninga skulle være på den TREDJE stavelsen, nemlig Hi-RO-shi-ma - men det er jo den ANDRE! Først ved tredje forsøk etter at jeg hadde mast om at den motsa seg sjøl på motsatte måter (!!!) ble det riktig -

og kom fram til at japanerne sier Hi-RO-shi-ma (betoning på 2. stavelse)!

Med vennlig hilsen og et flir om munnen

BE
som i grunnen ikke har så mye imot at AI viser feilbarlige menneskelige trekk...

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

BlackEagle skrev: fre jun 23, 2023 8:36 pm Dette er ganske morsomt: Jeg spurte den der OpenAI-chat-boten, og den svarte med å motsi seg sjøl - ikke én gang, men TO ganger - og den andre gangen var omvendt av den første! Først påsto den at betoninga skulle være på DEN ANDRE stavelsen, nemlig Hi-ro-SHI-ma - men det er jo den TREDJE stavelsen! Deretter påsto den at betoninga skulle være på den TREDJE stavelsen, nemlig Hi-RO-shi-ma - men det er jo den ANDRE! Først ved tredje forsøk etter at jeg hadde mast om at den motsa seg sjøl på motsatte måter (!!!) ble det riktig -
Det er vel slik den lærer. Men da jeg tok meg selv i å krangle med den, og kjenne på en irritasjon, så sa jeg guddbai og siden har vi ikke hatt noen kontakt. Godt at den ikke er opplært på å mase. Enn så lenge...

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1982

Legg inn av Garindan »

Karatel skrev: fre mai 19, 2023 7:57 pm
Knaberaps skrev: fre mai 19, 2023 12:09 pm De sier konsekvent HirOshima i nyhetene i dag. Har alltid sagt HiroSHIma. Hva sier dere?
Spørsmålet er: Hva sier japanerne selv?
► Show Spoiler
Who cares. Jeg sier ikke pa-ri med skarre-r om Paris eller københevn om København, jeg sier kjøbenhavn. Sier ikke sjørrdaln/sjørrdarnj om Stjørdal heller.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»