NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Svar
Rexwiller

Re: NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Legg inn av Rexwiller »

Flere intervjuer med sivile ukrainere uten at noe som helst er oversatt.

Edit: Nå leverer de. Uoversatte intervjuer på kinesisk.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Rexwiller skrev: man mar 28, 2022 7:10 pm Flere intervjuer med sivile ukrainere uten at noe som helst er oversatt.

Edit: Nå leverer de. Uoversatte intervjuer på kinesisk.
Kan ikke seerne ukrainsk eller kinesisk??

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Nå flere minutter med at London-korrespondenten trener roing på elva...vel vel...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

return_of_drakkar skrev: søn apr 03, 2022 7:38 pm Nå flere minutter med at London-korrespondenten trener roing på elva...vel vel...
Virker som om hun tar sin andre korrespondentperiode i London som den reneste kosetruren. Har vel ikke noe å bevise som journalist mer - synes det meste hun holder på med er fjasete, opplagt og uten særlig dypere mening eller formidling av noe vesentlig.

Hun fikk jo slakt av bokutgivelsen sin også...
https://www.aftenposten.no/kultur/i/wPM ... i-utlandet

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Gårsdagens sending var meget spesiell - med "Enoksen-saken" på topp. Merkelig prirotering, da Takvam jo etterpå også sa at dette nok ikke var nok til å felle Enoksen... Som nevnt tidligere i tråden, merkelig blanding av saker - som om de setter på en blender med lokket av...

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: søn apr 03, 2022 8:36 pm Gårsdagens sending var meget spesiell - med "Enoksen-saken" på topp. Merkelig prirotering, da Takvam jo etterpå også sa at dette nok ikke var nok til å felle Enoksen... Som nevnt tidligere i tråden, merkelig blanding av saker - som om de setter på en blender med lokket av...
Er vel kanskje derfor Takvam stort sett oppsummerer tilpasset for folk med lærevansker ellers i TV og radio. Det blir bare krøll når han skal analysere/ konkludere. Moren hans var vel egentlig litt skarpere selv om hun drev med noe helt annet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Gud hjelpe oss for et rot. Nå skulle de sende en reportasje om fravær i skolen under korona, men sender et flere dager gammelt innslag om Hytte-Norge.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hvor lenge skal han fjollete "kulturreporteren" med irriterende skarredialekt få breie seg med fjas? Stort sett ikke noe vesentlig kulturdekning i det hele tatt, bare overflatisk populærkulutur, og i dag virket det hele mest som posering....

Downlight

Legg inn av Downlight »

Uenig når det gjelder både Takvam og Blekastad. Meget dyktig og oppegående. Ellers er det nok av intetsigende journalister.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

DoktorS skrev: man apr 11, 2022 7:23 pm Hvor lenge skal han fjollete "kulturreporteren" med irriterende skarredialekt få breie seg med fjas? Stort sett ikke noe vesentlig kulturdekning i det hele tatt, bare overflatisk populærkulutur, og i dag virket det hele mest som posering....
Hvem tenker du på?

Problemet med Dagsrevyen er vel også at det i det meste minner om et godt gammeldags ukeblad.
Internett har nok en del skyld fordi du og jeg kan finne bøtter med nyheter hele tiden, så da faller man ned på konseptet sitt.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

DoktorS skrev: man apr 11, 2022 7:23 pm Hvor lenge skal han fjollete "kulturreporteren" med irriterende skarredialekt få breie seg med fjas?

Det kan umulig være verre enn fjollete reportere med rulledialekt? Er vel ikke noe som er mer pinlig irriterende enn Stoltenberg som snakker gebrokkent engelsk med rulle-r :lol:

Selv russere snakker bedre engelsk enn nordmenn med rulle-r dialekt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

return_of_drakkar skrev: fre apr 15, 2022 8:55 am
DoktorS skrev: man apr 11, 2022 7:23 pm Hvor lenge skal han fjollete "kulturreporteren" med irriterende skarredialekt få breie seg med fjas? Stort sett ikke noe vesentlig kulturdekning i det hele tatt, bare overflatisk populærkulutur, og i dag virket det hele mest som posering....
Hvem tenker du på?

Problemet med Dagsrevyen er vel også at det i det meste minner om et godt gammeldags ukeblad.
Internett har nok en del skyld fordi du og jeg kan finne bøtter med nyheter hele tiden, så da faller man ned på konseptet sitt.
Ingebrigtsen, heter han vel....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Positivt innslag om fjellrev - godt at det nå er flere fjellrever enn fjellreforskere. Men hva med ørlite kritisk vinkling også her. Man ser jo at det er haugevis i folk i aksjon her. Hadde vært moro å vite å hva det faktisk hadde kostet - gjerne per rev. Ikke det at jeg mener det er bortkastede penger eller sløsning, men bare for moro skyld og for folkeopplysningens del.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

DoktorS skrev: tir apr 19, 2022 7:24 pm Ingebrigtsen, heter han vel....
Umulig. Ingen journalist med dette etternavnet i NRK. Derimot har Lofotposten en journalist som heter Ingebrigtsen.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

@DoktorS

Å herregud for en grinete sutrekopp du er. Var dette virkelig noe å klage over?

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/2022 ... r#t=20m27s

Dessuten heter han ikke Ingebrigtsen, men Ingebrethsen og snakker sørlandsdialekt. Der skarrer de på r'en som i bl.a. Danmark og Sverige. Emigrere du til Russland hvor de snakker med rulle-r, så slipper du å irritere deg over skarre-r :lol:

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

B.E. skrev: ons apr 20, 2022 7:35 am @DoktorS

Å herregud for en grinete sutrekopp du er. Var dette virkelig noe å klage over?

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/2022 ... r#t=20m27s

Dessuten heter han ikke Ingebrigtsen, men Ingebrethsen og snakker sørlandsdialekt. Der skarrer de på r'en som i bl.a. Danmark og Sverige. Emigrere du til Russland hvor de snakker med rulle-r, så slipper du å irritere deg over skarre-r :lol:
DoktorS har jo helt rett. Ingebrethsen driver jo bare med fjas og undergraver NRK som kulturformidler. Selvsagt ikke alene i kraft av seg selv, men han skal jo liksom være en slags kulturreporter. Saken du viser til i linken er jo et godt eksempel på hvor mye fjas en fyller Dagsrevyen med.

Og ja, skarring er en uting på TV og radio, spesielt dersom man er "live"-reporter.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

B.E. skrev: ons apr 20, 2022 7:35 am @DoktorS

Å herregud for en grinete sutrekopp du er. Var dette virkelig noe å klage over?

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/2022 ... r#t=20m27s

Dessuten heter han ikke Ingebrigtsen, men Ingebrethsen og snakker sørlandsdialekt. Der skarrer de på r'en som i bl.a. Danmark og Sverige. Emigrere du til Russland hvor de snakker med rulle-r, så slipper du å irritere deg over skarre-r :lol:
Det må da være mulig å drive med mediekritikk av det som i alle år har vært Norges viktigste nyhetskilde, uten å få annet til svar enn "sutrekopp". Innslaget er i klassisk stil - totalt blottet for seriøst kulturinnhold, og de reportasjene jeg ser blir stadig mer selvsentrert og framstår som posering, mer enn at det har en nyhetsverdi.

Men kritikken går selvsagt mer overordnet, i første rekke - at NRK rett og slett ikke har en seriøs kulturformidling i Dagsrevyen mer. Det går i populærkultur.

Når det gjelder skarre-r (utpreget her) og andre dialekter, er det åpenbart at det er et problem at mange, både eldre og folk med innvandrerbakgrunn, rett og slett har problemer med å oppfatte hva som blir sagt. Men det mest grunnleggende er at det er NRKs reportere som må rette seg etter det seerne forventer og vil ha, ikke at seerne og vi som betaler for jobben de gjør, skal rette seg etter dem.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

GiPazzini_85 skrev: ons apr 20, 2022 7:56 am DoktorS har jo helt rett. Ingebrethsen driver jo bare med fjas og undergraver NRK som kulturformidler. Selvsagt ikke alene i kraft av seg selv, men han skal jo liksom være en slags kulturreporter. Saken du viser til i linken er jo et godt eksempel på hvor mye fjas en fyller Dagsrevyen med.

Og ja, skarring er en uting på TV og radio, spesielt dersom man er "live"-reporter.
Påskekrim er i stor grad kultur, så hvordan i huleste kan det undergrave NRK som kulturformidler?

Og nei, skarring er ikke en uting fordi skarring er helt vanlig i Norge. Samt Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike og mange flere land i nabolaget. ;)

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

B.E. skrev: ons apr 20, 2022 8:36 am
GiPazzini_85 skrev: ons apr 20, 2022 7:56 am DoktorS har jo helt rett. Ingebrethsen driver jo bare med fjas og undergraver NRK som kulturformidler. Selvsagt ikke alene i kraft av seg selv, men han skal jo liksom være en slags kulturreporter. Saken du viser til i linken er jo et godt eksempel på hvor mye fjas en fyller Dagsrevyen med.

Og ja, skarring er en uting på TV og radio, spesielt dersom man er "live"-reporter.
Påskekrim er i stor grad kultur, så hvordan i huleste kan det undergrave NRK som kulturformidler?

Og nei, skarring er ikke en uting fordi skarring er helt vanlig i Norge. Samt Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike og mange flere land i nabolaget. ;)
Fordi NRK snart bare formidler er pop-kultur og er ikke sitt ansvar som rikskringkaster og folkeopplyser bevisst.

Bare fordi noe blir praktisert i flere land gjør det ikke til en mindre uting.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

DoktorS skrev: ons apr 20, 2022 8:06 am
Men kritikken går selvsagt mer overordnet, i første rekke - at NRK rett og slett ikke har en seriøs kulturformidling i Dagsrevyen mer. Det går i populærkultur.
Hva slags kulturformidling er det du ønsker å se?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

bundetrente skrev: ons apr 20, 2022 9:02 am
DoktorS skrev: ons apr 20, 2022 8:06 am
Men kritikken går selvsagt mer overordnet, i første rekke - at NRK rett og slett ikke har en seriøs kulturformidling i Dagsrevyen mer. Det går i populærkultur.
Hva slags kulturformidling er det du ønsker å se?
Ser ut til at han ikke vet hva han skal svare. Han har sannsynligvis bare hørt at det er noe som heter populærkultur, uten å vite hva kultur faktisk er. Men slik er det med grinebitere som bare må klager på alt.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

B.E. skrev: ons apr 20, 2022 6:46 pm
bundetrente skrev: ons apr 20, 2022 9:02 am
DoktorS skrev: ons apr 20, 2022 8:06 am
Men kritikken går selvsagt mer overordnet, i første rekke - at NRK rett og slett ikke har en seriøs kulturformidling i Dagsrevyen mer. Det går i populærkultur.
Hva slags kulturformidling er det du ønsker å se?
Ser ut til at han ikke vet hva han skal svare. Han har sannsynligvis bare hørt at det er noe som heter populærkultur, uten å vite hva kultur faktisk er. Men slik er det med grinebitere som bare må klager på alt.
Vel, jeg sier ikke at han tar feil. Jeg har ikke sett programmet selv, så for min del kan det hende han har helt rett. Men jeg har ofte opplevd at folk som prater om (norsk) kultur ikke alltid er i stand til å redegjøre for akkurat hva de mener med dette. Jeg ville gi han muligheten.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

bundetrente skrev: ons apr 20, 2022 6:52 pm
B.E. skrev: ons apr 20, 2022 6:46 pm
bundetrente skrev: ons apr 20, 2022 9:02 am

Hva slags kulturformidling er det du ønsker å se?
Ser ut til at han ikke vet hva han skal svare. Han har sannsynligvis bare hørt at det er noe som heter populærkultur, uten å vite hva kultur faktisk er. Men slik er det med grinebitere som bare må klager på alt.
Vel, jeg sier ikke at han tar feil. Jeg har ikke sett programmet selv, så for min del kan det hende han har helt rett. Men jeg har ofte opplevd at folk som prater om (norsk) kultur ikke alltid er i stand til å redegjøre for akkurat hva de mener med dette. Jeg ville gi han muligheten.
Jeg har limt inn klippet lenger oppe i tråden. Se selv og vurder.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

bundetrente skrev: ons apr 20, 2022 9:02 am
DoktorS skrev: ons apr 20, 2022 8:06 am
Men kritikken går selvsagt mer overordnet, i første rekke - at NRK rett og slett ikke har en seriøs kulturformidling i Dagsrevyen mer. Det går i populærkultur.
Hva slags kulturformidling er det du ønsker å se?
Jeg ønsker i alle fall å se noe med mer substans og som ikke bare fungerer som en slags egenreklame for eget popkulturelt fjas. I stedet for at P2 bruker en hel vår, slik de gjorde i fjor, på å i Nyhetsmorgen plapre i vei om Britney Spears, så ønsker jeg i stedet at de kan ta for seg noe interessant litteratur, arkitekturdebatt, ta for seg noe innen folkemusikk etc og gi det litt tid i radio og TV. Sånn var det tross alt før der NRK var sitt ansvar som folkeopplyser mer bevisst.

Eksempelvis så var Houellebecq ute med en ny bok denne våren. Da burde NRK kunne ta litt mer tak i sakene enn å framstille det som "Houellebecq har blitt eldre og mer "snill"" i ren NRK Super-stil.

Det er jo faen ikke meningen at noen skal bli engang bittelitt intellektuelt stimulert via statskanalen mer. Man holder på med ekstremt fordummende opplegg i både Dagsrevyen, Debatten, Dax18, Urix og Nyhetsmorgen. Og programmene som går på P2, som for bare noen få år siden var forholdsvis bra, bærer preg av samme driten.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

@GiPazzini_85

Her sitter dere å klager på en kanal dere åpenbart aldri hverken ser eller hører på.


Dette blir bare for dumt. Der er hundrevis av faktiske ting dere kunne klaget på, men akkurat dette er bare latterlig barnslig...

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Nå som palestinerne har tatt parti med Russland i krigen så synes jeg ikke de lenger fortjener den ensidige dekningen/støtten fra NRK. Nå føler jeg Israel sine argument også bør kunne nevnes av og til. Det er på høy tid nå at innslagene fra midtøsten ikke lenger bør bære preg av pro-palestina og ihvertfall nå som de har blitt med i den "ekslusive klubben" til Putin. Men det er bare min mening, i det minste hadde en faktabasert tilnærming vært velkommen nå.

https://www.aftenposten.no/meninger/kom ... om-stoette

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

B.E. skrev: tor apr 21, 2022 7:54 am @GiPazzini_85

Her sitter dere å klager på en kanal dere åpenbart aldri hverken ser eller hører på.


Dette blir bare for dumt. Der er hundrevis av faktiske ting dere kunne klaget på, men akkurat dette er bare latterlig barnslig...
"Barnslig" å klage på at det som er/var Norges viktigeste nyhetskanal (uavhengig av kilde - papir, web, tv/radio) er blitt degeneret til NRK Super?! Jeg synes faktisk det er ganske alvorlig at Dagsrevyen har sunket ned på Nettavisen/TV2.no-nivå, hva gjelder formidling av "kulturstoff". Det er en intelektuell kollaps, ironisk nok i en tid der alle er enige om at høyere utdanning er en viktig satsing, så synker NRK stadig lavere. Man har i praksis aldri innslag om seriøs litteratur, musikk eller andre former for kunst. Det hele begrenser seg til kjendiser, kommersielle filmer og lavkultur. Eksempel er nevnt over. Norge har fremragende representanter innenfor f.eks. klassisk musikk - som Lise Davidsen og Andsnes. Mange seriøse forfattere gjør det godt med nye oversettelser til fremmedspråk - eksempelvis Tiller - har aldri vært nevnt i Dagsrevyen. Stacyman og Melodi Grand Prix får derimot bred dekning. Og i særdeleshet NRKs egne programmer..

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

B.E. skrev: tor apr 21, 2022 7:54 am @GiPazzini_85

Her sitter dere å klager på en kanal dere åpenbart aldri hverken ser eller hører på.

Dette blir bare for dumt. Der er hundrevis av faktiske ting dere kunne klaget på, men akkurat dette er bare latterlig barnslig...
Jeg synes NRK har veldig mye bra, deres nett-TV har fantastisk mye bra innhold synes jeg. Men Dagsrevysendingene er det mye å gå på. Dog, det som har vært fra Ukraina har jo vært veldig bra.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Ka9nen skrev: fre apr 22, 2022 3:07 pm Nå som palestinerne har tatt parti med Russland i krigen så synes jeg ikke de lenger fortjener den ensidige dekningen/støtten fra NRK. Nå føler jeg Israel sine argument også bør kunne nevnes av og til. Det er på høy tid nå at innslagene fra midtøsten ikke lenger bør bære preg av pro-palestina og ihvertfall nå som de har blitt med i den "ekslusive klubben" til Putin. Men det er bare min mening, i det minste hadde en faktabasert tilnærming vært velkommen nå.

https://www.aftenposten.no/meninger/kom ... om-stoette
Kjem aldri til å skje. Palestinerne er alltid ofrene. Slik at NRK og andre fortsatt vil synest synd i dei. Personleg synest eg det er fint at dei avslører seg sjølv.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

DoktorS skrev: fre apr 22, 2022 5:37 pm
B.E. skrev: tor apr 21, 2022 7:54 am @GiPazzini_85

Her sitter dere å klager på en kanal dere åpenbart aldri hverken ser eller hører på.


Dette blir bare for dumt. Der er hundrevis av faktiske ting dere kunne klaget på, men akkurat dette er bare latterlig barnslig...
"Barnslig" å klage på at det som er/var Norges viktigeste nyhetskanal (uavhengig av kilde - papir, web, tv/radio) er blitt degeneret til NRK Super?! Jeg synes faktisk det er ganske alvorlig at Dagsrevyen har sunket ned på Nettavisen/TV2.no-nivå, hva gjelder formidling av "kulturstoff". Det er en intelektuell kollaps, ironisk nok i en tid der.....
Hva i he***** er det du babler om, NRK-Super? :lol:

Dagsrevyen er som den alltid har vært.

Nyheter -> Sport -> Været. Og noen ganger litt kultur. NRK har haugevis av kulturprogrammer utenom nyhetene.

Her kan du se Dagsrevyen fra 90-tallet:
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/1999 ... spiller#t=

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»