NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Svar
Ka9nen

Re: NRK Dagsrevyen - irritasjonstråd

Legg inn av Ka9nen »

Henningsen skrev: lør apr 23, 2022 1:18 pm
Nå virker det litt mer nyansert (?)
Ja, Yama Wolasmal har vært klart bedre enn Wold og Tveit. Dog var det vel en hjerneblødning her om dagen i forbindelse med opptøyene på tempelhøyden.

Også bør vel NRK nevne at palestinske selvstyremyndigheter har tatt parti med Russland i krigen(!). Tenk hvilke oppslag det hadde vært om Israel hadde gjort det samme. Palestinerne er nå i lukrativt selskap med Iran, Syria, Eritrea og Nord Korea(!).
Sist redigert av Ka9nen den lør apr 23, 2022 1:32 pm, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

B.E. skrev: lør apr 23, 2022 12:57 pm
GiPazzini_85 skrev: lør apr 23, 2022 12:52 pm Nyhetsredaksjonen retter seg mer mot publikum som om de skulle vært barn i dag sammenlignet med før.
Du har ikke tenkt på at det er kanskje du som har blitt eldre i dag sammenlignet med før? En gammel grinebiter for eksempel.
Er det eneste måten du tenker at folk som er kritiske til utviklingen innenfor et felt er? Kanskje du heller bør ta innover deg hva vi kritiserer?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Ka9nen skrev: lør apr 23, 2022 1:28 pm
Henningsen skrev: lør apr 23, 2022 1:18 pm
Nå virker det litt mer nyansert (?)
Ja, Yama Wolasmal har vært klart bedre enn Wold og Tveit. Dog var det vel en hjerneblødning her om dagen i forbindelse med opptøyene på tempelhøyden.

Også bør vel NRK nevne at palestinske selvstyremyndigheter har tatt parti med Russland i krigen(!). Tenk hvilke oppslag det hadde vært om Israel hadde gjort det samme
Vi får bare håpe at det var en hjerneblødning og ikke et bevisst skritt tilbake mot gamle synder.
Jeg håper de retter et stadig mer kritisk blikk og fremhever at den ene siden består av mange ekstremister og terrorister, og ikke bare er 'stakkars sivilister' som gang etter gang blir bombet og terrorisert av 'den store stygge ulven'
Saken er langt mer komplsert enn som så, uten at jeg sitter med mye kunnskap om saken (langt der i fra vil jeg si)

Men korrekt gjengivelse av hendelser, uten å ta parti, burde man forvente og forlange, spesielt fra statskanalen

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ka9nen skrev: lør apr 23, 2022 1:28 pm
Henningsen skrev: lør apr 23, 2022 1:18 pm
Nå virker det litt mer nyansert (?)
Ja, Yama Wolasmal har vært klart bedre enn Wold og Tveit. Dog var det vel en hjerneblødning her om dagen i forbindelse med opptøyene på tempelhøyden.

Også bør vel NRK nevne at palestinske selvstyremyndigheter har tatt parti med Russland i krigen(!). Tenk hvilke oppslag det hadde vært om Israel hadde gjort det samme. Palestinerne er nå i lukrativt selskap med Iran, Syria, Eritrea og Nord Korea(!).
Yama er en av få gode ansettelser NRK har gjort de siste årene. Dyktig kar og en med litt "skalle". Han og Jon Hustad gjorde en knalljobb med "Underhuset" i TV2. Etter de ga seg ble jo alt bare dritt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

B.E. skrev: lør apr 23, 2022 12:57 pm
GiPazzini_85 skrev: lør apr 23, 2022 12:52 pm Nyhetsredaksjonen retter seg mer mot publikum som om de skulle vært barn i dag sammenlignet med før.
Du har ikke tenkt på at det er kanskje du som har blitt eldre i dag sammenlignet med før? En gammel grinebiter for eksempel.
Dine debattevner er på samme nivå som dine evner til å forstå kritikken av Dagsrevyen.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

DoktorS skrev: lør apr 23, 2022 2:38 pm
B.E. skrev: lør apr 23, 2022 12:57 pm
GiPazzini_85 skrev: lør apr 23, 2022 12:52 pm Nyhetsredaksjonen retter seg mer mot publikum som om de skulle vært barn i dag sammenlignet med før.
Du har ikke tenkt på at det er kanskje du som har blitt eldre i dag sammenlignet med før? En gammel grinebiter for eksempel.
Dine debattevner er på samme nivå som dine evner til å forstå kritikken av Dagsrevyen.
Jeg forstår kritikken veldig godt da du presterer å hevde Dagsrevyen har blitt degenerert til NRK Super.

Da er det åpenbart noe galt med dine evner til å oppfatte og tolke verden rundt deg, Doktor. :lol:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Så opptatt er de to programlederne av å posere foran "storskjermen" i studio - på hver si side, at man kutter angivelsen av prosent på presidentkandidatene, som de så stolt forteller kommer rett fra deres søsterkanal....

.. men hva gjør vel det - det var jo en morsom og koselig sending, der vi fikk høre, etter promoterings-innslaget av en ny film fra Dowton Abbey, at den mannlige programlederen gledet seg veldig til å se filmen mens den kvinnelige programledren kunne tenkte seg å danse under karnevalet i Rio.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: søn apr 24, 2022 8:03 pm Så opptatt er de to programlederne av å posere foran "storskjermen" i studio - på hver si side, at man kutter angivelsen av prosent på presidentkandidatene, som de så stolt forteller kommer rett fra deres søsterkanal....

.. men hva gjør vel det - det var jo en morsom og koselig sending, der vi fikk høre, etter promoterings-innslaget av en ny film fra Dowton Abbey, at den mannlige programlederen gledet seg veldig til å se filmen mens den kvinnelige programledren kunne tenkte seg å danse under karnevalet i Rio.
Dagsrevyen var tydeligvis så dårlig i kveld at man har valgt å ikke legge den ut i NRKs nett-TV enda. Det er mange timer siden sendingen var over.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

B.E. skrev: lør apr 23, 2022 7:36 pm
DoktorS skrev: lør apr 23, 2022 2:38 pm
B.E. skrev: lør apr 23, 2022 12:57 pm Du har ikke tenkt på at det er kanskje du som har blitt eldre i dag sammenlignet med før? En gammel grinebiter for eksempel.
Dine debattevner er på samme nivå som dine evner til å forstå kritikken av Dagsrevyen.
Jeg forstår kritikken veldig godt da du presterer å hevde Dagsrevyen har blitt degenerert til NRK Super.

Da er det åpenbart noe galt med dine evner til å oppfatte og tolke verden rundt deg, Doktor. :lol:
Du har nå fått mange muligheter til å prøve å sette deg inn i hva vi kritiserer Dagsrevyen for, men her er det du som sliter med "å oppfatte og tolke verden rundt deg" som du kaller det. Du viser tydelig at du har bestemt deg for å ikke sette deg inn i hva vi kritiserer og skraper i overflaten med småpaniske hersketeknikker som ikke helt treffer.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

GiPazzini_85 skrev: søn apr 24, 2022 10:32 pm Dagsrevyen var tydeligvis så dårlig i kveld at man har valgt å ikke legge den ut i NRKs nett-TV enda. Det er mange timer siden sendingen var over.
Du vet ikke hvordan ting fungerer. Dagsrevyen samt Lørdags- og Søndagsrevyen legges ikke i arkivet før de er ute av direktestrømmen. Slik er det faktisk med alle nye programmer som legges i arkivet fra direktestrømmen.

Direktestrømmen er 3 timer. Den utvidede Søndagsrevyen i dag startet klokken 19:00 og varte i 1 time og 30 minutter.

19:00 pluss 1 time og 30 minutter = 20:30

20:30 pluss 3 timer = 23:30 ble den lagt i arkivet

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Etter å ha sett nyheter jevnlig på Sky News, BBC og DR (vi snakker om engelsk og dansk tv)
må jeg si at NRK nyhetene er svake greier.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

DoktorS skrev: lør apr 23, 2022 2:38 pm
B.E. skrev: lør apr 23, 2022 12:57 pm
GiPazzini_85 skrev: lør apr 23, 2022 12:52 pm Nyhetsredaksjonen retter seg mer mot publikum som om de skulle vært barn i dag sammenlignet med før.
Du har ikke tenkt på at det er kanskje du som har blitt eldre i dag sammenlignet med før? En gammel grinebiter for eksempel.
Dine debattevner er på samme nivå som dine evner til å forstå kritikken av Dagsrevyen.
Jeg synes også det er vanskelig å få helt tak i hva du kritiserer Dagsrevyen for. Jeg ser at du kritiserer at det er to programledere, og at det ikke er en revy over dagens viktigste nyheter som det var tidligere. Og så var det noe med at NRK ikke lenger er en kulturformidler etter din smak, uten at du har klart å vise til noen eksempler som beviser det.
Er disse innvendingene så vesentlige at de forsvarer den krakilske språkbruken?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: man apr 25, 2022 8:21 pm
DoktorS skrev: lør apr 23, 2022 2:38 pm
B.E. skrev: lør apr 23, 2022 12:57 pm Du har ikke tenkt på at det er kanskje du som har blitt eldre i dag sammenlignet med før? En gammel grinebiter for eksempel.
Dine debattevner er på samme nivå som dine evner til å forstå kritikken av Dagsrevyen.
Jeg synes også det er vanskelig å få helt tak i hva du kritiserer Dagsrevyen for. Jeg ser at du kritiserer at det er to programledere, og at det ikke er en revy over dagens viktigste nyheter som det var tidligere. Og så var det noe med at NRK ikke lenger er en kulturformidler etter din smak, uten at du har klart å vise til noen eksempler som beviser det.
Er disse innvendingene så vesentlige at de forsvarer den krakilske språkbruken?
Les nøyere gjennom tråden så ser du hva kritikken går ut på. Og hvor ser du krakilsk språkbruk i denne tråden?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:06 pm
HNilsen skrev: man apr 25, 2022 8:21 pm
DoktorS skrev: lør apr 23, 2022 2:38 pm

Dine debattevner er på samme nivå som dine evner til å forstå kritikken av Dagsrevyen.
Jeg synes også det er vanskelig å få helt tak i hva du kritiserer Dagsrevyen for. Jeg ser at du kritiserer at det er to programledere, og at det ikke er en revy over dagens viktigste nyheter som det var tidligere. Og så var det noe med at NRK ikke lenger er en kulturformidler etter din smak, uten at du har klart å vise til noen eksempler som beviser det.
Er disse innvendingene så vesentlige at de forsvarer den krakilske språkbruken?
Les nøyere gjennom tråden så ser du hva kritikken går ut på. Og hvor ser du krakilsk språkbruk i denne tråden?
Er det så hemmelig eller eventuelt komplisert at det ikke kan uttrykkes i et enkelt innlegg? Jeg spør siden du ikke vil svare selv.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:14 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:06 pm
HNilsen skrev: man apr 25, 2022 8:21 pm

Jeg synes også det er vanskelig å få helt tak i hva du kritiserer Dagsrevyen for. Jeg ser at du kritiserer at det er to programledere, og at det ikke er en revy over dagens viktigste nyheter som det var tidligere. Og så var det noe med at NRK ikke lenger er en kulturformidler etter din smak, uten at du har klart å vise til noen eksempler som beviser det.
Er disse innvendingene så vesentlige at de forsvarer den krakilske språkbruken?
Les nøyere gjennom tråden så ser du hva kritikken går ut på. Og hvor ser du krakilsk språkbruk i denne tråden?
Er det så hemmelig eller eventuelt komplisert at det ikke kan uttrykkes i et enkelt innlegg? Jeg spør siden du ikke vil svare selv.
Jeg har svart lenger oppe. Husker ikke om DoktorS gjorde det.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:21 pm
HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:14 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:06 pm

Les nøyere gjennom tråden så ser du hva kritikken går ut på. Og hvor ser du krakilsk språkbruk i denne tråden?
Er det så hemmelig eller eventuelt komplisert at det ikke kan uttrykkes i et enkelt innlegg? Jeg spør siden du ikke vil svare selv.
Jeg har svart lenger oppe. Husker ikke om DoktorS gjorde det.
Er dette en slags gåte som man skal forsøke å løse? I så fall så tipper jeg det er klokka - eventuelt kelneren.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:22 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:21 pm
HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:14 pm

Er det så hemmelig eller eventuelt komplisert at det ikke kan uttrykkes i et enkelt innlegg? Jeg spør siden du ikke vil svare selv.
Jeg har svart lenger oppe. Husker ikke om DoktorS gjorde det.
Er dette en slags gåte som man skal forsøke å løse? I så fall så tipper jeg det er klokka - eventuelt kelneren.
Nei, det er ikke det. Men diskusjonen har pågått en god stund og kritikken er ganske sammensatt, men tydelig.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:37 pm
HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:22 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:21 pm

Jeg har svart lenger oppe. Husker ikke om DoktorS gjorde det.
Er dette en slags gåte som man skal forsøke å løse? I så fall så tipper jeg det er klokka - eventuelt kelneren.
Nei, det er ikke det. Men diskusjonen har pågått en god stund og kritikken er ganske sammensatt, men tydelig.
... og samtidig veldig hemmelig. Siden den ikke kan uttrykkes direkte.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:39 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:37 pm
HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:22 pm
Er dette en slags gåte som man skal forsøke å løse? I så fall så tipper jeg det er klokka - eventuelt kelneren.
Nei, det er ikke det. Men diskusjonen har pågått en god stund og kritikken er ganske sammensatt, men tydelig.
... og samtidig veldig hemmelig. Siden den ikke kan uttrykkes direkte.
Den står jo i tråden. Du må bare bla deg bakover.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:40 pm
HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:39 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:37 pm

Nei, det er ikke det. Men diskusjonen har pågått en god stund og kritikken er ganske sammensatt, men tydelig.
... og samtidig veldig hemmelig. Siden den ikke kan uttrykkes direkte.
Den står jo i tråden. Du må bare bla deg bakover.
Godt at du holder på spenningen. Det hadde vært dumt hvis vi fikk svaret uten å lese hele tråden - det er jo en uting å avsløre slike gåter for nye lesere. Det ville dessuten vært for enkelt å slå opp på siste siden og finne ut at det faktisk var butleren.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:48 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:40 pm
HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:39 pm

... og samtidig veldig hemmelig. Siden den ikke kan uttrykkes direkte.
Den står jo i tråden. Du må bare bla deg bakover.
Godt at du holder på spenningen. Det hadde vært dumt hvis vi fikk svaret uten å lese hele tråden - det er jo en uting å avsløre slike gåter for nye lesere. Det ville dessuten vært for enkelt å slå opp på siste siden og finne ut at det faktisk var butleren.
Det er ingen gåte. Det er bare å lese.

Brukeravatar
lima
Innlegg: 38

Legg inn av lima »

Jeg mener Wold gjør en god jobb, i krigen Israel fører mot palstinerne forsøker hun å nyansere det som ikke lar seg nyansere.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:50 pm
HNilsen skrev: man apr 25, 2022 11:48 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 25, 2022 11:40 pm

Den står jo i tråden. Du må bare bla deg bakover.
Godt at du holder på spenningen. Det hadde vært dumt hvis vi fikk svaret uten å lese hele tråden - det er jo en uting å avsløre slike gåter for nye lesere. Det ville dessuten vært for enkelt å slå opp på siste siden og finne ut at det faktisk var butleren.
Det er ingen gåte. Det er bare å lese.
Tror jeg drøyer det til neste påske. Greit å ha noe kvalitetskrim liggende til da.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

HNilsen skrev: man apr 25, 2022 8:21 pm
DoktorS skrev: lør apr 23, 2022 2:38 pm
B.E. skrev: lør apr 23, 2022 12:57 pm Du har ikke tenkt på at det er kanskje du som har blitt eldre i dag sammenlignet med før? En gammel grinebiter for eksempel.
Dine debattevner er på samme nivå som dine evner til å forstå kritikken av Dagsrevyen.
Jeg synes også det er vanskelig å få helt tak i hva du kritiserer Dagsrevyen for. Jeg ser at du kritiserer at det er to programledere, og at det ikke er en revy over dagens viktigste nyheter som det var tidligere. Og så var det noe med at NRK ikke lenger er en kulturformidler etter din smak, uten at du har klart å vise til noen eksempler som beviser det.
Er disse innvendingene så vesentlige at de forsvarer den krakilske språkbruken?
Hvis du tar en titt på trådens tittel, så indikerer det altså at det ikke fra dag til dag nødvendigvis er så seriøst hver gang. Om det er krakilsk språkbruk vet ikke jeg - men det er meningen at det skal være en tråd for de som ser Dagsrevyen og så kommenterer man innholdet. Det var en tilsvarende tråd på VGD der overskriften var "underlige prioriteringer", det hadde sitt utspring i en enkelthendelse, som bekreftet et mønster - den viktigste saken det døgnet kom ikke på topp, en mindre sak ble prioritert først.

Men det overordnede går jo på at Dagsrevyen i hele mitt voksne liv har vær den desidert viktigste enkeltnyhetskilden i Norge. Et oppslag i VG, Aftenposten og TV2 Nyhetene teller også, men det er langt unna hva et toppoppslag eller et annet oppslag på selveste Dagsrevyen har betydd.

Dette har endret seg, for det er færre som ser lineær-tv. Likevel er det fortsatt svært mange som forventer at Dagsrevyen fortsatt skal gi det viktigste fra nyhetsbildet det siste døgnet. Det er også derfor det er svært mange som har det som en daglig rutine.

Men det er stadig færre - og da må man spørre seg hvorfor. Jeg har spurt de nærmeste i omgangskretsen, og et par stykker som er i Dagsrevy-alderen, i 60-årene, som som er svært oppegående og gjerne leser flere aviser om dagen, har rett og slett sluttet å se Dagsrevyen fordi innholdet er blitt for dårlig - for uvesentlig, dels for tabloid og dels for fjasete - flere av de tingene som er nevnt flere ganger i denne tråden.

Da er det noe som har gått feil. Og noen av feilene er påpekt her - det er merkelige prioriteringer. Viktige nyheter kommer aldri fram. Det legges an til en veldig ledig og kosete tone - dette er blitt verre og verre, og er etter min mening et sykdomstegn som gjelder for veldig mange medier om dagen.

I kontrast synes jeg TV2 Nyhetene er blitt bedre. De er mer rett på - det er konsist og man får et relativt god bilde av det vesentlige. Man blir spart for programlederpjatt og mer eller mindre oppkonstruerte rare saker. En pussig observasjon er blant annet at TV2 synes nærmest å lage flere seriøse saker fra distriktene, mens NRK på riksplan i stor grad sender kuriøse saker.

Generelt er bildet mye at det samme i andre NRK-programmer også. F.eks. er jo NRK Østlandssendingen på radio fullstendig ødelagt. Det er ikke ett seriøst innslag der. Det eneste det handler om er hva slags jakke programlederne har hatt på seg mens de har gått på jobben osv. Det samme ser man på andre flater. Det siste er Spellemannsprisen - fryktelig mye programlederpjatt og platt humor. Noe også Dagbladets kulturkommentator sa på Dagsrevyen i går.

Og hvorfor ser jeg så Dagsrevyen? Litt for egeninteresse for å se hvordan NRK beveger seg. Litt fordi det er gammel vane og et greit tidsskille på ettermiddag-kveld. Dels fordi jeg vet at jeg ser samme sending sammen med ganske mange andre. Dels for å holde meg oppdatert (det er tross alt noe vesentlig der). I tillegg er det jobbrelatert.

Følger man med i den offentlige debatten er det faktisk ganske mange som er opptatt av hva Dagsrevyen bringer.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

DoktorS skrev: tir apr 26, 2022 9:54 am
HNilsen skrev: man apr 25, 2022 8:21 pm
DoktorS skrev: lør apr 23, 2022 2:38 pm

Dine debattevner er på samme nivå som dine evner til å forstå kritikken av Dagsrevyen.
Jeg synes også det er vanskelig å få helt tak i hva du kritiserer Dagsrevyen for. Jeg ser at du kritiserer at det er to programledere, og at det ikke er en revy over dagens viktigste nyheter som det var tidligere. Og så var det noe med at NRK ikke lenger er en kulturformidler etter din smak, uten at du har klart å vise til noen eksempler som beviser det.
Er disse innvendingene så vesentlige at de forsvarer den krakilske språkbruken?
Hvis du tar en titt på trådens tittel, så indikerer det altså at det ikke fra dag til dag nødvendigvis er så seriøst hver gang. Om det er krakilsk språkbruk vet ikke jeg - men det er meningen at det skal være en tråd for de som ser Dagsrevyen og så kommenterer man innholdet. Det var en tilsvarende tråd på VGD der overskriften var "underlige prioriteringer", det hadde sitt utspring i en enkelthendelse, som bekreftet et mønster - den viktigste saken det døgnet kom ikke på topp, en mindre sak ble prioritert først.

Men det overordnede går jo på at Dagsrevyen i hele mitt voksne liv har vær den desidert viktigste enkeltnyhetskilden i Norge. Et oppslag i VG, Aftenposten og TV2 Nyhetene teller også, men det er langt unna hva et toppoppslag eller et annet oppslag på selveste Dagsrevyen har betydd.

Dette har endret seg, for det er færre som ser lineær-tv. Likevel er det fortsatt svært mange som forventer at Dagsrevyen fortsatt skal gi det viktigste fra nyhetsbildet det siste døgnet. Det er også derfor det er svært mange som har det som en daglig rutine.

Men det er stadig færre - og da må man spørre seg hvorfor. Jeg har spurt de nærmeste i omgangskretsen, og et par stykker som er i Dagsrevy-alderen, i 60-årene, som som er svært oppegående og gjerne leser flere aviser om dagen, har rett og slett sluttet å se Dagsrevyen fordi innholdet er blitt for dårlig - for uvesentlig, dels for tabloid og dels for fjasete - flere av de tingene som er nevnt flere ganger i denne tråden.

Da er det noe som har gått feil. Og noen av feilene er påpekt her - det er merkelige prioriteringer. Viktige nyheter kommer aldri fram. Det legges an til en veldig ledig og kosete tone - dette er blitt verre og verre, og er etter min mening et sykdomstegn som gjelder for veldig mange medier om dagen.

I kontrast synes jeg TV2 Nyhetene er blitt bedre. De er mer rett på - det er konsist og man får et relativt god bilde av det vesentlige. Man blir spart for programlederpjatt og mer eller mindre oppkonstruerte rare saker. En pussig observasjon er blant annet at TV2 synes nærmest å lage flere seriøse saker fra distriktene, mens NRK på riksplan i stor grad sender kuriøse saker.

Generelt er bildet mye at det samme i andre NRK-programmer også. F.eks. er jo NRK Østlandssendingen på radio fullstendig ødelagt. Det er ikke ett seriøst innslag der. Det eneste det handler om er hva slags jakke programlederne har hatt på seg mens de har gått på jobben osv. Det samme ser man på andre flater. Det siste er Spellemannsprisen - fryktelig mye programlederpjatt og platt humor. Noe også Dagbladets kulturkommentator sa på Dagsrevyen i går.

Og hvorfor ser jeg så Dagsrevyen? Litt for egeninteresse for å se hvordan NRK beveger seg. Litt fordi det er gammel vane og et greit tidsskille på ettermiddag-kveld. Dels fordi jeg vet at jeg ser samme sending sammen med ganske mange andre. Dels for å holde meg oppdatert (det er tross alt noe vesentlig der). I tillegg er det jobbrelatert.

Følger man med i den offentlige debatten er det faktisk ganske mange som er opptatt av hva Dagsrevyen bringer.
Det blir litt anekdotisk. Du kjenner noe som er rundt 60 år som har sluttet å se på Dagsrevyen, men om dette gir noen indikasjon på seerflykt er vel tvilsomt. Seertall kan man dessuten sjekke. Det er tilgjengelige data. Jeg ser ikke bort fra at seertallene har gått ned, men dette tror jeg skyldes andre årsaker enn de du skriver om. Også sammenligningen din med TV2-nyhetene blir anekdotisk. Se på innslagene på 21-nyhetene i går, f.eks. TV2 har jo en enda mer tabloid tilnærming, og derfor er innslagene på TV2 mer følelse- og individorientert enn selv hva vi opplever på NRK. Alle innslagene fra Ukraina i går hadde utgangspunkt i individet som fortellerstemme, bortsett fra innslaget med han fra forsvarets høyskole. Deretter en barnefordelingssak om en såkalt IS-mor - et tema TV2 vet skaper følelser i befolkningen. Selv innslaget om Macrons valgseier hadde enkeltindividet som utgangspunkt - da med samtaler på gata med unge velgere som ikke var særlig fornøyd med den franske presidenten. Jeg kan ikke på noe måte se at TV2 er mer analytisk og rett på sak enn NRK. Tvert om.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Vel - det er ingen her som har fått midler til å drive forskning på Dagsrevyen... så reaksjonene blir for det meste personlige betraktninger. Som det aller meste på et debattforum. Sertallene har gått mye ned, men opp i forbindelse med korona og krig. Selvsagt er årsakene sammensatte.

NRK har helt andre ressurser enn TV2. Derfor forventer man selvsagt mer tyngde i Dagsrevyen, men for den jevne seer vil en kortere nyhetsseneding på TV2 være like informativ.

I dag kjører Dagsrevyen en langt oppsak om Baneheia-dramene på topp og en politimann som uttaler seg - jeg mener det er en helt feil prioritering på en dag Russlands utenriksminister nok en gang truer med atomkrig og en omfattende rapport om Korona-håndteringen ble lagt frem.

Personlig synes jeg dette er fullstendig feil prioritering.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Merkelig prioritering i dag. Baneheia opp og ned. Kommer journalisten med bok om tema? Ufortjent plass og tid for dette innslaget.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

DoktorS skrev: tir apr 26, 2022 7:06 pm Vel - det er ingen her som har fått midler til å drive forskning på Dagsrevyen... så reaksjonene blir for det meste personlige betraktninger. Som det aller meste på et debattforum. Sertallene har gått mye ned, men opp i forbindelse med korona og krig. Selvsagt er årsakene sammensatte.

NRK har helt andre ressurser enn TV2. Derfor forventer man selvsagt mer tyngde i Dagsrevyen, men for den jevne seer vil en kortere nyhetsseneding på TV2 være like informativ.

I dag kjører Dagsrevyen en langt oppsak om Baneheia-dramene på topp og en politimann som uttaler seg - jeg mener det er en helt feil prioritering på en dag Russlands utenriksminister nok en gang truer med atomkrig og en omfattende rapport om Korona-håndteringen ble lagt frem.

Personlig synes jeg dette er fullstendig feil prioritering.
Jeg reagerte også på denne Baneheiavinklingen som toppsak. Virker ikke relevant i det hele tatt og burde ikke bli tatt opp i det hele tatt.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Munch og Satyricon derimot, nydelig innslag!
Høykultur +høykultur der altså!!!

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

DoktorS skrev: tir apr 26, 2022 7:06 pm I dag kjører Dagsrevyen en langt oppsak om Baneheia-dramene på topp og en politimann som uttaler seg - jeg mener det er en helt feil prioritering på en dag Russlands utenriksminister nok en gang truer med atomkrig og en omfattende rapport om Korona-håndteringen ble lagt frem.
Tidligere etterforskningsleder Arne Pedersen er vel en mann mange har prøvd å få i tale de siste årene- så at han omsider tar bladet fra munnen og fastholder Viggo Kristiansens rolle i Baneheia-saken: jo jeg synes det "fortjener" å være toppsaken! Men 11-12 minutter var kanskje i overkant?

Korona en "god nummer 2"- men at Lavrov nok en gang babler i vei om atomkrig og 3.verdenskrig: det blir et skuldertrekk for meg må jeg innrømme.

Mange interessante betraktninger du kommer med i denne tråden DoktorS- men her er jeg ikke helt på bølgelengde.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»