Hvorfor går internett så tregt?

Svar
Germania
Innlegg: 532

Hvorfor går internett så tregt?

Legg inn av Germania »

Har en fiberboks som skal gi 500/500. På måling med kabel fikk jeg faktisk over 900, men når jeg måler med PS4 sier den rundt 600.

Når jeg tar den igjennom en switch (10/100/1000) så får jeg bare 90. Har brukt den switchen før i et annet hjem og da var det ikke noe problem.

Kabelen som går fra ruteren er CAT5E og den som går fra switchen er CAT6.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Internett blir aldri raskere enn det du prøver å nå. Hvordan måler du?

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

InternalExile skrev: tor sep 16, 2021 7:31 pm Internett blir aldri raskere enn det du prøver å nå. Hvordan måler du?
Når jeg kobler direkte til ruter får jeg grei hastighet. ref PS4 som er koblet til der.

Bruker diverse tester på nett. At den gikk fra 900 til 90 når jeg brukte switch kan tyde på et eller annet. Kablene ikke snakker sammen? Det er jo en automatisk switch, så kanskje den av en eller annen grunn stiller seg inn på 100 istedenfor 1000.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:18 pm Har en fiberboks som skal gi 500/500. På måling med kabel fikk jeg faktisk over 900, men når jeg måler med PS4 sier den rundt 600.

Når jeg tar den igjennom en switch (10/100/1000) så får jeg bare 90. Har brukt den switchen før i et annet hjem og da var det ikke noe problem.

Kabelen som går fra ruteren er CAT5E og den som går fra switchen er CAT6.
Sikker på at det er gigabit-switch? Dersom du capper på rundt 94-95 er det mulig den ikke støtter høyere hastigheter enn 100.

For øvrig er PS4 et elendig måleverktøy for hastigheter. Skal du ha optimale målinger bør du direktekoble pc med kabel (cat5e er greit, cat6 eller nyere er å foretrekke) til fiberboks, plugge ut alle andre kablede enheter, slå av wifi midlertidig og foreta måling på nytt. Gjerne forsøk flere nettsteder for måling også, ikke kun speedtest eller hastighetsmåleren til din nettleverandør.

Hadde vært kjekt å vite hva slags utstyr du sitter med evt.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Crynix skrev: tor sep 16, 2021 7:36 pm
Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:18 pm Har en fiberboks som skal gi 500/500. På måling med kabel fikk jeg faktisk over 900, men når jeg måler med PS4 sier den rundt 600.

Når jeg tar den igjennom en switch (10/100/1000) så får jeg bare 90. Har brukt den switchen før i et annet hjem og da var det ikke noe problem.

Kabelen som går fra ruteren er CAT5E og den som går fra switchen er CAT6.
Sikker på at det er gigabit-switch? Dersom du capper på rundt 94-95 er det mulig den ikke støtter høyere hastigheter enn 100.

For øvrig er PS4 et elendig måleverktøy for hastigheter. Skal du ha optimale målinger bør du direktekoble pc med kabel (cat5e er greit, cat6 eller nyere er å foretrekke) til fiberboks, plugge ut alle andre kablede enheter, slå av wifi midlertidig og foreta måling på nytt. Gjerne forsøk flere nettsteder for måling også, ikke kun speedtest eller hastighetsmåleren til din nettleverandør.

Hadde vært kjekt å vite hva slags utstyr du sitter med evt.
Det er en gigabit switch. Har brukt den før en annen plass og da fikk jeg 500.

PS4 brukte jeg bare for å bekrefte at hastigheten ikke var like lav i 1 etasje som i 2nde. Den trenger ikke være nøyaktig så lenge den måler godt over 90 tenker jeg.

Ingen wifi koblet til. Har en stasjonær pc som kobler til med kabel.

Har prøvd 5 nettsteder. Normen er at de måler rundt 90 eller lavere.

Kan det være CAT5E kabelen som er problemet? Den skal jo tolerere opp til 1000 men hva vet jeg.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:40 pm
Det er en gigabit switch. Har brukt den før en annen plass og da fikk jeg 500.

PS4 brukte jeg bare for å bekrefte at hastigheten ikke var like lav i 1 etasje som i 2nde. Den trenger ikke være nøyaktig så lenge den måler godt over 90 tenker jeg.

Ingen wifi koblet til. Har en stasjonær pc som kobler til med kabel.

Har prøvd 5 nettsteder. Normen er at de måler rundt 90 eller lavere.
Sjekk lysene på Switchen. Ofte har den et lys ved porten som enten lyser gul eller er av ved 10/100Mb og grønt ved 1000Mb.

Oppgi type og jeg kan sjeke.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

InternalExile skrev: tor sep 16, 2021 7:42 pm
Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:40 pm
Det er en gigabit switch. Har brukt den før en annen plass og da fikk jeg 500.

PS4 brukte jeg bare for å bekrefte at hastigheten ikke var like lav i 1 etasje som i 2nde. Den trenger ikke være nøyaktig så lenge den måler godt over 90 tenker jeg.

Ingen wifi koblet til. Har en stasjonær pc som kobler til med kabel.

Har prøvd 5 nettsteder. Normen er at de måler rundt 90 eller lavere.
Sjekk lysene på Switchen. Ofte har den et lys som enten lyser gul eller er av ved 10/100Mb og grønt ved 1000Mb.

Oppgi type og jeg kan sjeke.
Det lyser grønt.

TP-Link Gigabit TL-SG105S

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:40 pm Det er en gigabit switch. Har brukt den før en annen plass og da fikk jeg 500.

PS4 brukte jeg bare for å bekrefte at hastigheten ikke var like lav i 1 etasje som i 2nde. Den trenger ikke være nøyaktig så lenge den måler godt over 90 tenker jeg.

Ingen wifi koblet til. Har en stasjonær pc som kobler til med kabel.

Har prøvd 5 nettsteder. Normen er at de måler rundt 90 eller lavere.

Kan det være CAT5E kabelen som er problemet? Den skal jo tolerere opp til 1000 men hva vet jeg.
Ok.

Det kan være skade på kabel, selv om det er sjeldent den slår ned duplexen til en stabil hastighet som samsvarer med non-gigbit utstyr. Basert på switchtypen din har jeg en anelse hva slags ISP du har.

Kjenner du til hva fiberboksen din heter, om det er en FMG (grønt sirkulært lys i front) eller VMG (sort panel med lys, står ZyXEL i front) du sitter med?
Forsøkt å koble switchen til andre LAN-porter på fiberboksen?
Forsøkt å skifte kabel fra switch til endeutstyr med en du vet fungerer?

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:45 pm
InternalExile skrev: tor sep 16, 2021 7:42 pm
Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:40 pm
Det er en gigabit switch. Har brukt den før en annen plass og da fikk jeg 500.

PS4 brukte jeg bare for å bekrefte at hastigheten ikke var like lav i 1 etasje som i 2nde. Den trenger ikke være nøyaktig så lenge den måler godt over 90 tenker jeg.

Ingen wifi koblet til. Har en stasjonær pc som kobler til med kabel.

Har prøvd 5 nettsteder. Normen er at de måler rundt 90 eller lavere.
Sjekk lysene på Switchen. Ofte har den et lys som enten lyser gul eller er av ved 10/100Mb og grønt ved 1000Mb.

Oppgi type og jeg kan sjeke.
Det lyser grønt.

TP-Link Gigabit TL-SG105S
Den indikerer dessverre ikke hastighet. Prøv å bytt om på kabler, og husk restarte switchen, er mitt råd.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Crynix skrev: tor sep 16, 2021 7:52 pm
Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:40 pm Det er en gigabit switch. Har brukt den før en annen plass og da fikk jeg 500.

PS4 brukte jeg bare for å bekrefte at hastigheten ikke var like lav i 1 etasje som i 2nde. Den trenger ikke være nøyaktig så lenge den måler godt over 90 tenker jeg.

Ingen wifi koblet til. Har en stasjonær pc som kobler til med kabel.

Har prøvd 5 nettsteder. Normen er at de måler rundt 90 eller lavere.

Kan det være CAT5E kabelen som er problemet? Den skal jo tolerere opp til 1000 men hva vet jeg.
Ok.

Det kan være skade på kabel, selv om det er sjeldent den slår ned duplexen til en stabil hastighet som samsvarer med non-gigbit utstyr. Basert på switchtypen din har jeg en anelse hva slags ISP du har.

Kjenner du til hva fiberboksen din heter, om det er en FMG (grønt sirkulært lys i front) eller VMG (sort panel med lys, står ZyXEL i front) du sitter med?
Forsøkt å koble switchen til andre LAN-porter på fiberboksen?
Forsøkt å skifte kabel fra switch til endeutstyr med en du vet fungerer?
Grønt sirkulært lys. Zyxel FMG3542 står det bakpå.

Har forsøkt andre porter.

Kabel fra switch er ikke problemet da den er splitter ny, og samme type kabel er koblet til PS4 som viser en mye høyere hastighet. Hvis kabel er problemet så må det være den CAT5E som var her fra før. Er bare ikke å bytte den siden den går inni veggen og opp en etasje.

Kan prøve å koble direkte på den CAT5E kabelen men da må jeg stikke og hente et eller annet å koble til.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

InternalExile skrev: tor sep 16, 2021 7:52 pm
Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:45 pm
InternalExile skrev: tor sep 16, 2021 7:42 pm

Sjekk lysene på Switchen. Ofte har den et lys som enten lyser gul eller er av ved 10/100Mb og grønt ved 1000Mb.

Oppgi type og jeg kan sjeke.
Det lyser grønt.

TP-Link Gigabit TL-SG105S
Den indikerer dessverre ikke hastighet. Prøv å bytt om på kabler, og husk restarte switchen, er mitt råd.
Takker, skal prøve direkte tilkobling til den kabelen.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:57 pm Grønt sirkulært lys. Zyxel FMG3542 står det bakpå.

Har forsøkt andre porter.

Kabel fra switch er ikke problemet da den er splitter ny, og samme type kabel er koblet til PS4 som viser en mye høyere hastighet. Hvis kabel er problemet så må det være den CAT5E som var her fra før. Er bare ikke å bytte den siden den går inni veggen og opp en etasje.

Kan prøve å koble direkte på den CAT5E kabelen men da må jeg stikke og hente et eller annet å koble til.
Ok, mye god og relevant informasjon du kommer med.

Er det snakk om et vegguttak, eller har du/tidligere eier av boligen borret og trukket kabelen gjennom veggen, som du nå benytter fra switch til endeutstyr?

De aller fleste ISPer har hastighetsgaranti på kablet nett, men dersom det er snakk om vegguttak vil det i de aller, aller fleste tilfeller dreie seg om et område ISPen ikke har ansvar/garanti for. Har du eventuelt andre vegguttak, og opplever du samme problem dersom du tester dette/disse? I så fall vil nok antakeligvis en elektriker kunne hjelpe deg.

Dersom det er en kabel som er trukket selv, mener jeg du har en sak her. I så fall ville jeg kontaktet ISPen og hørt om de kunne sjekket opp om de kan se noen problemer.

Mtp at du har veldig høye hastigheter (900 på en 500/500-linje er strengt talt veldig unormalt) kan hende det er høy demping på fiberen inn i huset. Opplever du at nettet er ustabilt, både i form av hastighet og om det "kortslutter" i korte perioder fra tid til annen?

Noen

Legg inn av Noen »

Høy demping på fiberen?? Høres ut som noe en bilmekaniker kunne sagt.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Da var problemet løst. Var både en skjøteboks og en kabel som var problemet. Dradd gjennom kabelgater som ikke har plass til en ny plugg...

Heldigvis var kabelen fra etasjen nedenfor god, så det ble en lang omvei på kryploftet med en ekstra skjøte, men det funker jo!

Takker for all hjelp.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Data & Internett Generelt»