Langrennssesongen 2021/22

Svar
janesaj

Re: Langrennssesongen 2021/22

Legg inn av janesaj »

Korgutt skrev: søn mar 06, 2022 10:18 pm Den hører ikke hjemme i denne sesongen men finnes det noen som kan fylle ut den resultatlisten jeg tenker på? De åpne rommene skal fylles ut med nordmenn. Samt hvilket renn jeg tenker på.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7. Bolsjunov
8. Niskanen
9.
10. Cologna
1. Golberg
2. Krüger
3. Holund
4. Iversen
5. Nyenget
6. Klæbo
7. Bolsjunov
8. Niskanen
9. Røthe
10. Cologna

Jaktstart i Trondheim i Ski Tour 2020.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

janesaj skrev: søn mar 06, 2022 11:23 pm
Korgutt skrev: søn mar 06, 2022 10:18 pm Den hører ikke hjemme i denne sesongen men finnes det noen som kan fylle ut den resultatlisten jeg tenker på? De åpne rommene skal fylles ut med nordmenn. Samt hvilket renn jeg tenker på.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7. Bolsjunov
8. Niskanen
9.
10. Cologna
1. Golberg
2. Krüger
3. Holund
4. Iversen
5. Nyenget
6. Klæbo
7. Bolsjunov
8. Niskanen
9. Røthe
10. Cologna

Jaktstart i Trondheim i Ski Tour 2020.
Kan vel egentlig si at det var totalen i touren den resultatlisten. Selve jaktstarten ble vel en duell mellom Iversen og Niskanen? Denne touren mener jeg egentlig burde stått på kjøreplanen hvert fjerde år hvor det ikke er mesterskap. Med en avsluttende tremil som jaktstart.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Korgutt skrev: søn mar 06, 2022 11:30 pm Selve jaktstarten ble vel en duell mellom Iversen og Niskanen?
I effektiv tid de brukte på distansen var det jo det, men den listen jeg førte opp var jo likevel listen som betyr noe for jaktstarten, så mener ikke jeg tar feil der :)

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

janesaj skrev: søn mar 06, 2022 11:32 pm
Korgutt skrev: søn mar 06, 2022 11:30 pm Selve jaktstarten ble vel en duell mellom Iversen og Niskanen?
I effektiv tid de brukte på distansen var det jo det, men den listen jeg førte opp var jo likevel listen som betyr noe for jaktstarten, så mener ikke jeg tar feil der :)
Du har vel et poeng der. Var uansett den jeg skulle frem til. Var det ikke Bolsjunov som i raseri etter målgang kastet fra seg skiene?

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Reddet Skar landslagsplassen med pallplassen i Drammen? Even Northug fortjener en plass, egentlig.

På Allroundlandslaget blir det vel likt som denne sesongen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Zanick skrev: man mar 07, 2022 12:35 pm Reddet Skar landslagsplassen med pallplassen i Drammen? Even Northug fortjener en plass, egentlig.
Pallplassen hans kom i Lahti, ikke Drammen. Vil uansett tro den var nok til å redde landslagsplassen for Skar. Han har tross alt bare gått 4 WC-sprinter i år og står med 1 pallplass, ytterligere 1 finaleplass og 2 kvartfinaler. I tillegg var han fullstendig suveren i NC på Vind.

Even Northug har gått 6 WC-sprinter og har 3 finaler og 2 semifinaler. Bør være nok til landslagsplass selv om alle finaleplassene har kommet fra semi 2 og han ikke har slått noen av de som gikk i semi 1 i finalene hans.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

tartaglia2 skrev: man mar 07, 2022 1:49 pm Even Northug har gått 6 WC-sprinter og har 3 finaler og 2 semifinaler. Bør være nok til landslagsplass selv om alle finaleplassene har kommet fra semi 2 og han ikke har slått noen av de som gikk i semi 1 i finalene hans.
Spm er da om skiforbundet har økonomiske midler til å utvide landslaget ytterligere?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Zanick skrev: man mar 07, 2022 1:58 pm
tartaglia2 skrev: man mar 07, 2022 1:49 pm Even Northug har gått 6 WC-sprinter og har 3 finaler og 2 semifinaler. Bør være nok til landslagsplass selv om alle finaleplassene har kommet fra semi 2 og han ikke har slått noen av de som gikk i semi 1 i finalene hans.
Spm er da om skiforbundet har økonomiske midler til å utvide landslaget ytterligere?
Er ikke bare økonomien som teller her vil jeg tro.
Kvotene har gått nedover både i verdenscup og i OL og jeg tror ikke Skiforbundet vil ha for mange løpere som ikke får gå verdenscup. Størrelsen på landslaget i vinter gjenspeiler seg i kvotene til OL.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Zanick skrev: man mar 07, 2022 1:58 pm
tartaglia2 skrev: man mar 07, 2022 1:49 pm Even Northug har gått 6 WC-sprinter og har 3 finaler og 2 semifinaler. Bør være nok til landslagsplass selv om alle finaleplassene har kommet fra semi 2 og han ikke har slått noen av de som gikk i semi 1 i finalene hans.
Spm er da om skiforbundet har økonomiske midler til å utvide landslaget ytterligere?
Er vel gjerne der problemet ligger. Håper de prioriterer en satsning på damesiden over utvidelse av herrelaget.

Trening er heldigvis gratis (hvertfall nesten) og tror fint de kan få råd til begge deler selv om det kanskje innebærer at de må kutte litt andre steder. Er ikke veldig imponert av jobben rekruttlandslaget gjør (har vært bedre i år) og fullt mulig de kan kutte litt der.

Nettavisen har forresten en fin artikkel om utviklingsproblemet i langrenn. Sitter med samme inntrykk som presenteres der, nemlig at utøverne trener for mye og hardt etter overgang til senior og at de bør vente lenger med å gå over til full "seniortrening".

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: man mar 07, 2022 2:13 pm Nettavisen har forresten en fin artikkel om utviklingsproblemet i langrenn. Sitter med samme inntrykk som presenteres der, nemlig at utøverne trener for mye og hardt etter overgang til senior og at de bør vente lenger med å gå over til full "seniortrening".
Har det vært et problem på kvinnesiden? Stavås Skistad er jo nevnt, men hun var jo "kun" inne på rekruttlaget og virket ikke som hun tålte det engang. Virker for tung og treg i mine øyne. Er vel tabu å snakke om vekt i disse dager, men hun tror jeg kunne tjent på å være litt lettere.

Ellers er det jo i stor grad de rutinerte som har gått på treningssmeller på kvinnesiden

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: man mar 07, 2022 2:17 pm
tartaglia2 skrev: man mar 07, 2022 2:13 pm Nettavisen har forresten en fin artikkel om utviklingsproblemet i langrenn. Sitter med samme inntrykk som presenteres der, nemlig at utøverne trener for mye og hardt etter overgang til senior og at de bør vente lenger med å gå over til full "seniortrening".
Har det vært et problem på kvinnesiden? Stavås Skistad er jo nevnt, men hun var jo "kun" inne på rekruttlaget og virket ikke som hun tålte det engang. Virker for tung og treg i mine øyne. Er vel tabu å snakke om vekt i disse dager, men hun tror jeg kunne tjent på å være litt lettere.

Ellers er det jo i stor grad de rutinerte som har gått på treningssmeller på kvinnesiden
Ous og Mæhlum Johansen er to andre juniorverdensmestre som har slitt på rekruttlandslaget. Fossesholm gikk også på en liten smell i år og er svakere i sitt første seniorår enn som junior. Så jeg vil absolutt si at det har vært et problem for flere av de yngre seniorløperne.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Akkurat ang Stavås Skistad klarer jeg ikke å kjøpe helt at det er kun landslagsledelsen sin skyld.........

https://www.aftenposten.no/sport/i/KzRq ... -daarliger

janesaj

Legg inn av janesaj »

Uttak WC Falun er klart. Løperne på menn elite sprint og Even Northug fortsatt ute med covid (og det er nok Myhrvold også, selv om det bare står "sykdomsforfall" på henne og Hedda Østberg Amundsen), men Klæbo vurderes fortløpende, da han er leder av WC og har friplass.

Kvinner Sprint:

Maiken Caspersen Falla, Strandbygda IL
Julie Myhre, Byåsen IL, Equinor Rekruttlandslag
Ane Appelkvist Stenseth, Grong IL
Anna Svendsen, Tromsø SK
Lotta Udnes Weng, Nes Ski
Tiril Udnes Weng, Nes Ski

Kvinner 10 km:

Ragnhild Haga, Åsen IL
Therese Johaug, IL Nansen
Karoline Simpson-Larsen, Vargar IL, Team Elon Vest
Marte Skaanes, Strindheim IL, Equinor Rekruttlandslag
Heidi Weng, IL BUL
Lotta Udnes Weng, Nes Ski
Tiril Udnes Weng, Nes Ski



Menn Sprint:

Pål Trøan Aune, Steinkjer IL, Team Elon Midt-Norge
Lars Agnar Hjelmeseth, Gjelleråsen IF, Team Elon Oslofjord
Simen Myhre, IL Heming, Team Elon Oslofjord
Håkon Skaanes, Strindheim IL, Team Elon Midt-Norge
Gjøran Tefre, Førde IL, Team Elon Vest
Sivert Wiig, Gjesdal IL, Team Elon Vest

Menn 15 km:

Harald Østberg Amundsen, Asker SK
Hans Christer Holund, Lyn Ski
Simen Hegstad Krüger, Lyn Ski
Martin Løwstrøm Nyenget, Lillehammer SK
Sjur Røthe, Voss IL
Mattis Stenshagen, Follebu SK, Team Elon Innlandet
Didrik Tønseth, Byåsen IL

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Noe overraskende at Anna Svendsen får fornyet tillit etter svake renn både i Drammen og Holmenkollen. Riktignok har det vært noen forfall, men syns likevel juniorverdensmester Hartz Melling og U23-VM finalist Wettre Andreassen burde være foran Svendsen i køen. Morsomt at Karoline Simpson-Larsen får sjansen på 10 fri på lørdagen. Kanskje hun kan klare topp 20 for første gang?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

tartaglia2 skrev: tir mar 08, 2022 12:10 pm Noe overraskende at Anna Svendsen får fornyet tillit etter svake renn både i Drammen og Holmenkollen. Riktignok har det vært noen forfall, men syns likevel juniorverdensmester Hartz Melling og U23-VM finalist Wettre Andreassen burde være foran Svendsen i køen. Morsomt at Karoline Simpson-Larsen får sjansen på 10 fri på lørdagen. Kanskje hun kan klare topp 20 for første gang?
Er vel Stavås Skistad som har grunn til å se seg forbigått i det uttaket. Svendsen har kanskje fått for mange sjanser nå, men har vært noe uheldig, som da hun ble hindret av ei annen norsk jente i Ruka.
Juniorerene har jo sine konkurranser på Meråker denne helgen, så er vel greit å la dem være juniorer ut sesongen når de ikke er riktig gid nok for det beste selskap.

janesaj

Legg inn av janesaj »

netrebske skrev: tir mar 08, 2022 12:27 pm Er vel Stavås Skistad som har grunn til å se seg forbigått i det uttaket
Skistad ønsket selv å ikke reise til Falun.

https://www.skiforbundet.no/langrenn/ny ... tak-falun/

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

netrebske skrev: tir mar 08, 2022 12:27 pm
tartaglia2 skrev: tir mar 08, 2022 12:10 pm Noe overraskende at Anna Svendsen får fornyet tillit etter svake renn både i Drammen og Holmenkollen. Riktignok har det vært noen forfall, men syns likevel juniorverdensmester Hartz Melling og U23-VM finalist Wettre Andreassen burde være foran Svendsen i køen. Morsomt at Karoline Simpson-Larsen får sjansen på 10 fri på lørdagen. Kanskje hun kan klare topp 20 for første gang?
Er vel Stavås Skistad som har grunn til å se seg forbigått i det uttaket. Svendsen har kanskje fått for mange sjanser nå, men har vært noe uheldig, som da hun ble hindret av ei annen norsk jente i Ruka.
Juniorerene har jo sine konkurranser på Meråker denne helgen, så er vel greit å la dem være juniorer ut sesongen når de ikke er riktig gid nok for det beste selskap.
Stavås Skistad har visstnok takket nei til å gå i Falun.

Angående juniorene så skal de eldste juniorene gå i Steinkjer og de vil da gå sammen med seniorene i en vanlig NC. Fordelen med å delta der for Hartz Melling er at hun får gå tre konkurranser i stedet for bare en og sånn sett er det kanskje greit at hun går der. Syns uansett Wettre Andreassen burde vært prioritert foran Svendsen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: tir mar 08, 2022 12:10 pm Noe overraskende at Anna Svendsen får fornyet tillit etter svake renn både i Drammen og Holmenkollen. Riktignok har det vært noen forfall, men syns likevel juniorverdensmester Hartz Melling og U23-VM finalist Wettre Andreassen burde være foran Svendsen i køen. Morsomt at Karoline Simpson-Larsen får sjansen på 10 fri på lørdagen. Kanskje hun kan klare topp 20 for første gang?
Simpson Larsen har jo generelt vært god i SC og nasjonale renn på 10 fri denne og forrige sesong, så helt fortjent at hun får sjansen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

En spennende søndag i vente ser jeg. Mixed relay og mixed team sprint. Skal man gå 4X5 km alle sammen enten man er mann eller kvinne? Blir vel forøvrig ingen som går begge rennene vil jeg tro?
https://www.fis-ski.com/DB/general/even ... ncode=2022

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Korgutt skrev: tir mar 08, 2022 3:51 pm En spennende søndag i vente ser jeg. Mixed relay og mixed team sprint. Skal man gå 4X5 km alle sammen enten man er mann eller kvinne? Blir vel forøvrig ingen som går begge rennene vil jeg tro?
https://www.fis-ski.com/DB/general/even ... ncode=2022
Er 4 x 5 km, det står i programmet i lenken din. Er selvsagt umulig å doble med 2 løp. Det har i alle fall aldri skjedd i skiskyting, hvor man har hatt samme program i vc i en god del år.
Husker det var en mix stafett i langrenn for knappe 20 år siden, hvor Finland noe overraskende tok en dobbelseier. Den gang gikk de to gutta 10 km og de to jentene bare 5 km.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Er nok 4x5 for at svenskene skal ha mulighet for å kunne vinne

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Korgutt skrev: tir mar 08, 2022 3:51 pm ingen som går begge rennene vil jeg tro?
Garantert ikke, i mixed teamsprint er det kvalifisering også.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Stenseth har fått korona og har meldt forfall til Falun. Heidi Weng kommer inn på sprintlaget.

Mattis Stenshagen er fortsatt ikke tilbake for fullt fra sykdommen og skal heller ikke gå i Falun.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

https://direkte.vg.no/sportsdognet/news ... _row3_pos1

Skulle bare mangle. Den svakeste treneren på noen av de norske langrennslandslagene på en god del år?

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Hvem skal ta over?

Kristoffersen?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Zanick skrev: tor mar 10, 2022 4:37 pm Hvem skal ta over?

Kristoffersen?
Ja hun kan være en god kandidat, har gjort det bra som regionlagstrener. Monika Kørra som har gjort det bra med de yngre er en annen kandidat. Begge er bare 1-2 år eldre enn veteranene på landslaget, men det trenher ikke være noe negativt.
Forrige gang var Guro Strøm Solli lansert som kandidat. Heidi Weng lanserte Martin Sundby som en ønsket trener.
Og hva skjer med den andre treneren Ola Vigen Hattestad? Kan han bli sjef for et nytt sprintlandslag, kanskje i samarbeid med kona Katja Visnar?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

netrebske skrev: tor mar 10, 2022 4:51 pm
Zanick skrev: tor mar 10, 2022 4:37 pm Hvem skal ta over?

Kristoffersen?
Ja hun kan være en god kandidat, har gjort det bra som regionlagstrener. Monika Kørra som har gjort det bra med de yngre er en annen kandidat. Begge er bare 1-2 år eldre enn veteranene på landslaget, men det trenher ikke være noe negativt.
Forrige gang var Guro Strøm Solli lansert som kandidat. Heidi Weng lanserte Martin Sundby som en ønsket trener.
Og hva skjer med den andre treneren Ola Vigen Hattestad? Kan han bli sjef for et nytt sprintlandslag, kanskje i samarbeid med kona Katja Visnar?
Håper Kørra får en rolle der hun kan følge opp noen av de yngre seniorløperne. Hun bør kjenne til hva da har gjort tidligere og kan sørge for god kontinuitet i treningen for disse. Tenker da både på løpere som blir seniorer til neste år som Kirkeberg Mørk, Hartz Melling og Heggen og noen av de som har vært innom juniorlandslaget og allerede er seniorer som Austgulen Fosnæs, Stavås Skistad og Bergane. Noen av disse vil hun kanskje få treneransvar for på elitelag, men tror det beste er å utnytte Kørra som trener for rekruttlaget de neste sesongene. Om det derimot gjøres litt endringer i lagstrukturen til skiforforbundet kan hun kanskje være trener for en sprintsatsning der løpere som Skistad, Fosnæs, Melling og Heggen bør være aktuelle.

Ser ikke så mange alternativer til Marthe Kristoffersen og Monika Kørra om det skal være kvinnelig trener på elitelag. Det er flere kvinnelige trenere som har deltatt i programmet "Morgendagens skiledere" de siste årene, men tror ingen av de har skaffet seg nok erfaring til å være elitelagstrener ennå. Guro Strøm Solli, Barbro Kvåle og Emilie Kristoffersen er blant de som har deltatt der og vil tro det er gode muligheter for at de blir trenere på noen av skiforbundets lag i nærmeste fremtid.

Syns ikke Marthe Kristoffersen har imponert veldig som regionlagstrener. Smedås, Nyenget og Taugbøl gjorde det bra det første året hun var trener. Etter det føler jeg mange av løperne hun har vært trener for har stått relativt stille utviklingsmessig. Vil likevel tro hun er blant de sterkeste kandidatene selv om jeg syns løperne på regionlagene for Vest og Nord har hatt bedre utvikling enn de på Innlandets lag.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KongOlav2 skrev: tor mar 10, 2022 4:29 pm https://direkte.vg.no/sportsdognet/news ... _row3_pos1

Skulle bare mangle. Den svakeste treneren på noen av de norske langrennslandslagene på en god del år?
Vil vel si alle som har kommet etter Egil Kristiansen har flytt på hans arbeide.
Ingen har greid å ta vare på gode juniortalenter som åpenbart har blitt kast på dypt vann med én gang med seniortrening. Noe de ikke har tålt, ikke engang supertalentet Fossesholm.

I tilfellet Iversen så har han vært ekstremt heldig med Johaugs tilbakekomst og enorme resultater. Noe som egentlig hennes personlige trener Pål Gunnar Kristiansen og andre gode hjelpere som broren kan tilskrives æren for. Dessverre har Johaugs suksess ført til en total blindhet overfor resten av laget og ikke minst rekruttering som nevnt.

Sånn sett er det litt dårlig gjort å forlate det synkende skip og overlate år med forsømmelsen til en annen, men det er nok det beste uansett.
Lykke til - til den personen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Amalie Ous med seier i sprinten under NC i Steinkjer. Martine Engebretsen vant prologen og virket overlegen i kvart- og semifinalen, men ble altså slått av Ous i finalen. Anna Heggen var eneste junior som tok seg til seniorfinalen og ble nummer 5.

Juniorverdensmester Hartz Melling ble bare nummer 42 i prologen og måtte gå finaleheatene for juniorklassen som hun vant.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Blir en rutinert pall i dagens 10 km klassisk i Steinkjer. Wangensteen vinner foran KØ Slind og Harsem. Igjen ble Heggen beste junior, denne gang på 4. plass ca 20 sekunder bak Wangensteen. Mange yngre løpere på de neste plassene, Berit Mogstad eneste født før 98 på plassene 4-12.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»