Langrennssesongen 2021/22

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Re: Langrennssesongen 2021/22

Legg inn av Korgutt »

Forsåvidt enig med de som mener det blir for store tidsforskjeller på en femmil. Men dersom det hadde blitt noe av ville pallen bestått av ei norsk dame og 2 svenske damer? Eller kunne andre blandet seg inn her?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Kanskje Teresa Stadlober i en god stund.

Number4

Legg inn av Number4 »

Korgutt skrev: tir sep 21, 2021 8:08 pm Forsåvidt enig med de som mener det blir for store tidsforskjeller på en femmil. Men dersom det hadde blitt noe av ville pallen bestått av ei norsk dame og 2 svenske damer? Eller kunne andre blandet seg inn her?
Nå banket Weng svenskene både i VM og Engadin på 30km, så det er nok flere som vil melde seg på. Håper virkelig dette blir noe av, så får heller alle Yggesethene henge med geipen til de blir grå i trynet. :lol:

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Number4 skrev: tir sep 21, 2021 8:35 pm Nå banket Weng svenskene både i VM og Engadin på 30km, så det er nok flere som vil melde seg på. Håper virkelig dette blir noe av.
Frida Karlsson var preget av dørkarmen fra TdS i VM og deltok ikke i Engadin. Heidi Weng er raskere enn Ebba i en spurt og god til å henge. Engadin var nesten paddeflat.

Number4

Legg inn av Number4 »

Weng gikk fra Andersson i motbakke i begge løp. Som resultatene viser. De to nevnte svensker var ikke gode nok til å banke Weng i de to rennene.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Chromeback skrev: tir sep 21, 2021 6:48 pm Hva tror folk egentlig om 5-mil for damene da?

Føler at det er en øvelse som bare ville skapt ett enda større skille fra de aller beste og ned til røkla. Virker som en øvelse som er skapt for Johaug vs noen svensker, og resten av spenningen ville vært helt borte.
Enig. Som andre også sier; bare tull og tøys. 3 mil holder for damene. Men 15km med skibytte kunne de gjerne øket til 20km.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Tryvann opp! Therese knuser alt som er, jeg gleder meg til vinteren! :)

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »


Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Korgutt skrev: man okt 04, 2021 4:12 pm Nye øvelser til vinteren.
https://www.langrenn.com/nye-oevelser-i ... n1Ic1goctw
En radiokanal nevnte dette og mente at nå kunne Therese Johaug og Johannes Klæbo gå sammen i teamsprint. Riktignok står det ikke så bra til med sprint for damer i Norge, men Therese er vel den tregeste av omtrent alle.

anbessa

Legg inn av anbessa »

https://www.dagbladet.no/sport/raser-et ... t/74302588

Ny regler. Denne er særlig interessant:
"Ingen løper skal hindre konkurrentene."
Hvordan vil dette slå ut i sprint, hvor det nærmest har vært den som hindret mest som vinner?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

anbessa skrev: tir okt 05, 2021 7:00 am https://www.dagbladet.no/sport/raser-et ... t/74302588

Ny regler. Denne er særlig interessant:
"Ingen løper skal hindre konkurrentene."
Hvordan vil dette slå ut i sprint, hvor det nærmest har vært den som hindret mest som vinner?
Tankene bak er nok gode, men redd reglene blir vanskelige å håndheve konsekvent og at flere redd blir avgjort av juryen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

SVT har laget en dokumentar om det svenske landslagets forrige sesong. Første episode sendes 11. oktober på SVT1.

Trailer

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Oppsiktsvekkende avsløring fra Ebba Andersson i dagens VG. Det viser seg at hvis noen av damene skal ha sjans til å slå Therese Johaug så må de begynne å sykle. Jeg regner med at hun mener at de må ha treningsøkter på sykkel og ikke at de (og Johaug) skal skifte idrett. ;)

- Selvfølgelig har man alltid ambisjoner om å nå så langt som mulig og som virkeligheten ser ut akkurat nå, er det hun som er den tøffeste å slå. Men jeg skal ikke si at jeg legger opp treningen bare for å slå Therese. Da ville jeg vært ute og sykle.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

oddvar_kjempebra skrev: fre okt 08, 2021 8:53 am Oppsiktsvekkende avsløring fra Ebba Andersson i dagens VG. Det viser seg at hvis noen av damene skal ha sjans til å slå Therese Johaug så må de begynne å sykle. Jeg regner med at hun mener at de må ha treningsøkter på sykkel og ikke at de (og Johaug) skal skifte idrett. ;)

- Selvfølgelig har man alltid ambisjoner om å nå så langt som mulig og som virkeligheten ser ut akkurat nå, er det hun som er den tøffeste å slå. Men jeg skal ikke si at jeg legger opp treningen bare for å slå Therese. Da ville jeg vært ute og sykle.
.....det er så godt å få servert dagens første smil......

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Hvor ble det av Fremsynt?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Ski-VM i Lahti der fikk Bjørgen en telefon som gjorde henne kvalm. Hun ble ringt opp og fortalt at en prøve fra henne var det et avvik. Hun hadde ført opp et preparat som skulle utsette mensen som hadde gitt utslag på testen.
https://www.vg.no/i/KzWvko

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Korgutt skrev: man okt 11, 2021 7:07 pm Ski-VM i Lahti der fikk Bjørgen en telefon som gjorde henne kvalm. Hun ble ringt opp og fortalt at en prøve fra henne var det et avvik. Hun hadde ført opp et preparat som skulle utsette mensen som hadde gitt utslag på testen.
https://www.vg.no/i/KzWvko
Takk og pris for at det gikk bra!
VGD-tråden om Johaugs ulykksalige dopingsak fikk over 17000 innlegg- en lignende tråd om selveste Marit Bjørgen hadde nok ikke blitt noe kortere 🥴!

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

JODDEMM skrev: man okt 11, 2021 7:51 pm
Korgutt skrev: man okt 11, 2021 7:07 pm Ski-VM i Lahti der fikk Bjørgen en telefon som gjorde henne kvalm. Hun ble ringt opp og fortalt at en prøve fra henne var det et avvik. Hun hadde ført opp et preparat som skulle utsette mensen som hadde gitt utslag på testen.
https://www.vg.no/i/KzWvko
Takk og pris for at det gikk bra!
VGD-tråden om Johaugs ulykksalige dopingsak fikk over 17000 innlegg- en lignende tråd om selveste Marit Bjørgen hadde nok ikke blitt noe kortere 🥴!
Kunne lagt til et nulltall bak det tallet der vil jeg tro?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Hun ble skjelt ut av Vidar Løfshus også:

"Han var rett og slett rasende og tømte all sin frustrasjon over henne. Langrennssjefen mente hun ødela for de andre jentene, for hele laget, og han truet med at hun kom til å miste landslagsplassen hvis hun ikke skrev under med en gang. Hun ble rystet.», skriver forfatter Ingerid Stenvold i boka."

betent konflikt med Skiforbundet

jomps

Legg inn av jomps »

fargeblind skrev: fre okt 08, 2021 9:02 am
oddvar_kjempebra skrev: fre okt 08, 2021 8:53 am Oppsiktsvekkende avsløring fra Ebba Andersson i dagens VG. Det viser seg at hvis noen av damene skal ha sjans til å slå Therese Johaug så må de begynne å sykle. Jeg regner med at hun mener at de må ha treningsøkter på sykkel og ikke at de (og Johaug) skal skifte idrett. ;)

- Selvfølgelig har man alltid ambisjoner om å nå så langt som mulig og som virkeligheten ser ut akkurat nå, er det hun som er den tøffeste å slå. Men jeg skal ikke si at jeg legger opp treningen bare for å slå Therese. Da ville jeg vært ute og sykle.
.....det er så godt å få servert dagens første smil......
Jag missar kanske ironin åt motsatt håll men att "vara ute och cykla" på svenska är ett idiom och betyder ungefär att man hamnat snett på något. :)

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

jomps skrev: tir okt 12, 2021 12:46 am
Jag missar kanske ironin åt motsatt håll men att "vara ute och cykla" på svenska är ett idiom och betyder ungefär att man hamnat snett på något. :)
Vi bruker utrykket "ute og sykle" på samme måte i Norge, så det var nok ironi.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Vinter OL skal avvikles om ikke mange måneder.
Nordiske grener og skiskyting skal foregå i Kuyangshu Nordic Center, men det er umulig å finne noen detaljer om løypenettet, profil og bilder av verdi på nett.
Er det kinesisk sensurhelvete?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Gjør det nok ikke noe lettere av at det er i Kina- men det er Alltid- uten unntak så usigelig vanskelig å finne løypekart/profiler for langrenn/skiskyting når det er snakk om Vinter-OL!

"Håper" og tror det går bedre neste gang med langrenn i Val di Fiemme og skiskyting i Anterselva :)

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Neptun skrev: tir okt 12, 2021 3:14 pm Vinter OL skal avvikles om ikke mange måneder.
Nordiske grener og skiskyting skal foregå i Kuyangshu Nordic Center, men det er umulig å finne noen detaljer om løypenettet, profil og bilder av verdi på nett.
Er det kinesisk sensurhelvete?
Hovedårsaken er nok at de som skal gjøre homoligseringen ikke har fått slippe inn i landet pga covid. Tipper de ikke vil legge ut løypeprofiler før homoligiseringen er gjort. Ellers ble det publisert noen bilder forrige sesong, men da var det fortsatt anleggsvirksomhet i skiløypene. Visstnok har det blitt gjort videoopptak av løypene som er sendt ut til de ulike landslagene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

tartaglia2 skrev: tir okt 12, 2021 11:13 pm
Neptun skrev: tir okt 12, 2021 3:14 pm Vinter OL skal avvikles om ikke mange måneder.
Nordiske grener og skiskyting skal foregå i Kuyangshu Nordic Center, men det er umulig å finne noen detaljer om løypenettet, profil og bilder av verdi på nett.
Er det kinesisk sensurhelvete?
Hovedårsaken er nok at de som skal gjøre homoligseringen ikke har fått slippe inn i landet pga covid. Tipper de ikke vil legge ut løypeprofiler før homoligiseringen er gjort. Ellers ble det publisert noen bilder forrige sesong, men da var det fortsatt anleggsvirksomhet i skiløypene. Visstnok har det blitt gjort videoopptak av løypene som er sendt ut til de ulike landslagene.
Hmm, betyr det at ingen fra smøreteamet har vært der for å sjekke snøens konsistens og endring gjennom døgnet f.eks? Det har vel ikke skjedd før.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Neptun skrev: ons okt 13, 2021 4:17 am Hmm, betyr det at ingen fra smøreteamet har vært der for å sjekke snøens konsistens og endring gjennom døgnet f.eks? Det har vel ikke skjedd før.
Ut fra det jeg har lest så er det ingen (ikke fra andre land heller) som har vært der for å sjekke slike ting. Nå har jo Norge noen samarbeidsprosjekter med Kina og mulig det er noen smørere der på fast basis i den forbindelse.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

tartaglia2 skrev: tir okt 12, 2021 11:13 pm
Neptun skrev: tir okt 12, 2021 3:14 pm Vinter OL skal avvikles om ikke mange måneder.
Nordiske grener og skiskyting skal foregå i Kuyangshu Nordic Center, men det er umulig å finne noen detaljer om løypenettet, profil og bilder av verdi på nett.
Er det kinesisk sensurhelvete?
Hovedårsaken er nok at de som skal gjøre homoligseringen ikke har fått slippe inn i landet pga covid. Tipper de ikke vil legge ut løypeprofiler før homoligiseringen er gjort. Ellers ble det publisert noen bilder forrige sesong, men da var det fortsatt anleggsvirksomhet i skiløypene. Visstnok har det blitt gjort videoopptak av løypene som er sendt ut til de ulike landslagene.
Nå er ikke jeg innsatt i slike ting :) men om det skulle være slik at løypene fremdeles ikke er godkjent av en uavhengig instans mindre enn 4 måneder før OL, så høre det temmelig "spooky" ut i mine ører.
Jeg synes det er så merkelig stille om alt som har med OL å gjøre, bortsett fra noen protester mot at det blir gjennomført. Det er som om OL om kort tid er en ikke-sak. Ingen relevant informasjon.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Neptun skrev: ons okt 13, 2021 11:37 am
tartaglia2 skrev: tir okt 12, 2021 11:13 pm
Neptun skrev: tir okt 12, 2021 3:14 pm Vinter OL skal avvikles om ikke mange måneder.
Nordiske grener og skiskyting skal foregå i Kuyangshu Nordic Center, men det er umulig å finne noen detaljer om løypenettet, profil og bilder av verdi på nett.
Er det kinesisk sensurhelvete?
Hovedårsaken er nok at de som skal gjøre homoligseringen ikke har fått slippe inn i landet pga covid. Tipper de ikke vil legge ut løypeprofiler før homoligiseringen er gjort. Ellers ble det publisert noen bilder forrige sesong, men da var det fortsatt anleggsvirksomhet i skiløypene. Visstnok har det blitt gjort videoopptak av løypene som er sendt ut til de ulike landslagene.
Nå er ikke jeg innsatt i slike ting :) men om det skulle være slik at løypene fremdeles ikke er godkjent av en uavhengig instans mindre enn 4 måneder før OL, så høre det temmelig "spooky" ut i mine ører.
Jeg synes det er så merkelig stille om alt som har med OL å gjøre, bortsett fra noen protester mot at det blir gjennomført. Det er som om OL om kort tid er en ikke-sak. Ingen relevant informasjon.
Du er inne på noe her. At vinter-OL i 2022 skal arrangeres i Kina er nok bare en bløff. Akkurat som at fotball-VM i 1958 aldri ble arrangert i Sverige.

https://web.archive.org/web/20080704170 ... /intro.php

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

oddvar_kjempebra skrev: ons okt 13, 2021 11:48 am
Neptun skrev: ons okt 13, 2021 11:37 am
tartaglia2 skrev: tir okt 12, 2021 11:13 pm

Hovedårsaken er nok at de som skal gjøre homoligseringen ikke har fått slippe inn i landet pga covid. Tipper de ikke vil legge ut løypeprofiler før homoligiseringen er gjort. Ellers ble det publisert noen bilder forrige sesong, men da var det fortsatt anleggsvirksomhet i skiløypene. Visstnok har det blitt gjort videoopptak av løypene som er sendt ut til de ulike landslagene.
Nå er ikke jeg innsatt i slike ting :) men om det skulle være slik at løypene fremdeles ikke er godkjent av en uavhengig instans mindre enn 4 måneder før OL, så høre det temmelig "spooky" ut i mine ører.
Jeg synes det er så merkelig stille om alt som har med OL å gjøre, bortsett fra noen protester mot at det blir gjennomført. Det er som om OL om kort tid er en ikke-sak. Ingen relevant informasjon.
Du er inne på noe her. At vinter-OL i 2022 skal arrangeres i Kina er nok bare en bløff. Akkurat som at fotball-VM i 1958 aldri ble arrangert i Sverige.

https://web.archive.org/web/20080704170 ... /intro.php
Om man ikke har noe hyggelig eller interessant å skrive, så kan man la være i mine øyne.

Vanheden

Legg inn av Vanheden »

Preliminära banprofiler till OS har funnits ett tag. I dessa dokument.

Längd: https://www.olympic.sk/sites/default/fi ... SKIING.pdf
Kombination: https://www.olympic.sk/sites/default/fi ... MBINED.pdf
Skidskytte: https://www.olympic.sk/sites/default/fi ... ATHLON.pdf

Sammanfattning profiler (denna anbefalles att spara), längd (thanks to bzo @flashback vintersport) https://i.ibb.co/6ncqNTv/banprofiler-os-2022.png
************************
Sprintarna kommer minst sagt bli utslagsgivande. Långa banor på hög höjd. Kommer Bolsjunov rent av kunna tukta Kläbo? Om Kläbo har någon svaghet så är det ju längre löp i skate. Men nej, han vinner nog ändå. Det är fortfarande sprint och han blir bara bättre och bättre även på skateuthålligheten. Och han kommer självfallet rikta träning för detta. Vi ska nog en bra bit från allt vad sprint heter för att Bolsjunov ska kunna plocka ner honom. Men han får nog jobba mer än nånsin för det tror jag.

På damsidan tror jag vi får se samma segrare som på VM. I och med osäkerheten kring Svahn ser jag Sundling som den mest kompletta sprintern. Men hon har en akilleshäl i hög höjd så den biten måste lösas först. Ett stort antal veckor på plats bör vara rätt medicin. Ryskorna blir giftiga också.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»