Langrennssesongen 2021/22

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Langrennssesongen 2021/22

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Dette er TV3 sin skyld. Hadde langrenn fremdeles vært på NRK så hadde de norske dominert.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

TheBaseline skrev: lør nov 27, 2021 2:31 pm Elendig! Dersom dette fortsetter kan vi få et dårlig vinter-OL. Gjetter på et av våre dårligste vinter-OL noensinne.
Jeg tror at det er en del OL du har glemt bort. I 1980 fikk vi 1 -en gullmedalje.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Iseran2770 skrev: lør nov 27, 2021 3:06 pm
TheBaseline skrev: lør nov 27, 2021 2:31 pm Elendig! Dersom dette fortsetter kan vi få et dårlig vinter-OL. Gjetter på et av våre dårligste vinter-OL noensinne.
Jeg tror at det er en del OL du har glemt bort. I 1980 fikk vi 1 -en gullmedalje.
Og i 1988 ble det null gull!! Men det ble da ihvertfall starten på en ny stor satsing fram mot Lillehammer OL.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Ble dobbelt- og trippelseier til juniorlandslaget på Gålå. I jenteklassen vant Maria Hartz Melling foran Anna Heggen, mens for gutta vant Nikolai Elde Holmboe foran tvillingbroren Aleksander og Johannes Lønnestad Flaaten som ble nummer 3. Samtlige er 02-modeller og sisteårs juniorer.

Kan også nevnes at den lovende mellomdistanseløperen Malin Hoelsveen ble sist i finalen, mens Ingeborg Østgård røk ut i semifinalen. Skal sies at foruten Hoelsveen var alle andre jenter i finalen 02-modeller og sisteårs juniorer, mens Malin er 05-modell og førsteårs junior. Ane Høsflåt Klæbo røk ut i kvarten. Tvilsomt om hun har samme sprinttalent som broren, men med tanke på tilstanden for norsk damesprint er det lov å håpe.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Neptun skrev: tir nov 23, 2021 12:17 am Er det lov å benytte fluorprodukter under skiene denne sesongen, eller er det ikke?
Den ene artikkelen slår den andre i hjel. F.eks. denne som taler både fór og i mot. Dvs nei til C8, men ja til C6 (hva er det?)
https://www.nettavisen.no/sport/fluorve ... 3424135422

Den ikke alltid oppdaterte svensken Tomas Pettersson tar like godt sats og utpeker alle som benytter fluorprodukter for "fuskare" (et ord han liker veldig godt) til tross for at FIS sier de ikke har noe sikkert kontrollregime før i 22/23 sesongen og således godtar det. (eller gjør de ikke det?)
https://www.expressen.se/sport/kronikor ... tt-fuskas/
Postet denne nylig uten at noen kommenterte.
La merke til at en diplomatisk Johaug på TV ikke ville skylde på noe, samtidig sa hun at hun ikke følte seg stiv .. bare at det ikke gikk raskere. Hvilket Weng også antydet.
Hmm, kan det være noe her med forskjellig under skiene?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Neptun skrev: lør nov 27, 2021 6:12 pm
Neptun skrev: tir nov 23, 2021 12:17 am Er det lov å benytte fluorprodukter under skiene denne sesongen, eller er det ikke?
Den ene artikkelen slår den andre i hjel. F.eks. denne som taler både fór og i mot. Dvs nei til C8, men ja til C6 (hva er det?)
https://www.nettavisen.no/sport/fluorve ... 3424135422

Den ikke alltid oppdaterte svensken Tomas Pettersson tar like godt sats og utpeker alle som benytter fluorprodukter for "fuskare" (et ord han liker veldig godt) til tross for at FIS sier de ikke har noe sikkert kontrollregime før i 22/23 sesongen og således godtar det. (eller gjør de ikke det?)
https://www.expressen.se/sport/kronikor ... tt-fuskas/
Postet denne nylig uten at noen kommenterte.
La merke til at en diplomatisk Johaug på TV ikke ville skylde på noe, samtidig sa hun at hun ikke følte seg stiv .. bare at det ikke gikk raskere. Hvilket Weng også antydet.
Hmm, kan det være noe her med forskjellig under skiene?
Som alltid kan det sikkert være noen skiforskjeller. Om man ser på de norske så var avstandene omtrent det samme som på Beitostølen, men unntak av LU Weng som var ca 50 sekunder nærmere Johaug i dag. Det kan tyde på at de norske hadde dårligere ski eller at det er det nivået vi har akkurat nå.

Når det gjelder fluorforbudet så er det som beskrevet i lenkene dine. Frem til man har en godkjent test for å oppdage fluor under skiene vil man forholde seg til det gjeldende EU-regelverket. Altså vil de produktene det ikke er lov til å produsere, importere, bruke eller selge innen EU heller ikke være lov å benytte seg av i konkurranser. Tipper det er slik det kommer til å forbli i fremtiden også.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Dagbladet kjører på med nok en sak om vektproblematikken i kvinnelangrenn.

https://www.dagbladet.no/sport/orket-ik ... n/74686283

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Wtf, TV 3 som sender langrenn og TV 6 i Sverige? Er det sånn det skal være også framover?
Her har jeg ikke fulgt helt med. Begynte å lure i går, hvor langrenn ble sendt

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Interessert skrev: søn nov 28, 2021 10:25 am Wtf, TV 3 som sender langrenn og TV 6 i Sverige? Er det sånn det skal være også framover?
Her har jeg ikke fulgt helt med. Begynte å lure i går, hvor langrenn ble sendt
Det er fullt kaos. Neste helg vil NRK sende siden konkurransene går i Norge (Lillehammer). Helgen deretter (Davos) vil bli sendt på TV2 siden de fortsatt har rettighet for renn i Sveits.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Harald Østberg Amundsen starter kl 11:41:30 (15 klassisk) på Gålå i dag. Skal bli interessant å se om han knuser de andre.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

sertono skrev: søn nov 28, 2021 11:17 am Harald Østberg Amundsen starter kl 11:41:30 (15 klassisk) på Gålå i dag. Skal bli interessant å se om han knuser de andre.
Får håpe han gjør det bedre enn den landslagsløperen som allerede har vært i aksjon. Fossesholm kom på en meget skuffende 21. plass og var over minuttet bak Theodorsen som vant. Silje Øyre Slind og Kathrine Harsem tok andre- og tredjeplassen.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

sertono skrev: søn nov 28, 2021 11:17 am Harald Østberg Amundsen starter kl 11:41:30 (15 klassisk) på Gålå i dag. Skal bli interessant å se om han knuser de andre.
Siden det er klassisk er det vel liten grunn til å forvente at han skal knuse de andre, men han bør kunne kjempe om seieren.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

george_hincapie skrev: søn nov 28, 2021 11:24 am
sertono skrev: søn nov 28, 2021 11:17 am Harald Østberg Amundsen starter kl 11:41:30 (15 klassisk) på Gålå i dag. Skal bli interessant å se om han knuser de andre.
Siden det er klassisk er det vel liten grunn til å forvente at han skal knuse de andre, men han bør kunne kjempe om seieren.
Ja, ser ut som om det er Martin Løwstrøm Nyenget som knuser de andre. Men Amundsen tar 2.plassen vil jeg tro.

startelver

Legg inn av startelver »

Interessert skrev: søn nov 28, 2021 10:25 am Wtf, TV 3 som sender langrenn og TV 6 i Sverige? Er det sånn det skal være også framover?
Her har jeg ikke fulgt helt med. Begynte å lure i går, hvor langrenn ble sendt
Jeg har mistet interessen for langrenn pga dette. Jeg ser kun på NRK og gratiskanaler. SVT har også mistet rettighetene.

Blir radiolyd isteden da.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

startelver skrev: søn nov 28, 2021 1:52 pm Jeg har mistet interessen for langrenn pga dette. Jeg ser kun på NRK og gratiskanaler. SVT har også mistet rettighetene.
Er ikke TV3 er gratiskanal da (det mulig at alle vi som bor i sameier eller borettslag har det i en pakke).
TV2 som dekker renn i Sveits er i hvert fall en gratiskanal.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

startelver skrev: søn nov 28, 2021 1:52 pm
Interessert skrev: søn nov 28, 2021 10:25 am Wtf, TV 3 som sender langrenn og TV 6 i Sverige? Er det sånn det skal være også framover?
Her har jeg ikke fulgt helt med. Begynte å lure i går, hvor langrenn ble sendt
Jeg har mistet interessen for langrenn pga dette. Jeg ser kun på NRK og gratiskanaler. SVT har også mistet rettighetene.

Blir radiolyd isteden da.
Hva er det du prater om? TV3 er jo en «gratiskanal» som vel finnes i alle basispakker?

startelver

Legg inn av startelver »

Iseran2770 skrev: søn nov 28, 2021 3:13 pm
startelver skrev: søn nov 28, 2021 1:52 pm Jeg har mistet interessen for langrenn pga dette. Jeg ser kun på NRK og gratiskanaler. SVT har også mistet rettighetene.
Er ikke TV3 er gratiskanal da (det mulig at alle vi som bor i sameier eller borettslag har det i en pakke).
TV2 som dekker renn i Sveits er i hvert fall en gratiskanal.
Jeg har ikke noe kabelpakke der jeg bor. Kan se på TV3.no hvis det er gratis på nettet. Men sport ligger vel ikke ute gratis på nett?

Når jeg prøver TV3.no går dne videre til VIAFREE.no , men der ligger det bare høydepunkter fra langrennet. Du må abonnere på Viaplay for å se kanalene.

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

TV 3 er vel i "grunnpakkene" til stort sett alle tv-distributørene, så kan ikke være mange her i landet som ikke har tilgang til TV 3.

I følge Wikipedia, hadde TV 3 en dekningsgrad på 91,5 % i 2012.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

hamplenedomplenedis skrev: søn nov 28, 2021 4:21 pm TV 3 er vel i "grunnpakkene" til stort sett alle tv-distributørene, så kan ikke være mange her i landet som ikke har tilgang til TV 3.

I følge Wikipedia, hadde TV 3 en dekningsgrad på 91,5 % i 2012.
Den har sikkert økt siden den gangen men de få prosentene som gjenstår utgjør en del tusen mennesker.

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

Korgutt skrev: søn nov 28, 2021 4:25 pm
hamplenedomplenedis skrev: søn nov 28, 2021 4:21 pm TV 3 er vel i "grunnpakkene" til stort sett alle tv-distributørene, så kan ikke være mange her i landet som ikke har tilgang til TV 3.

I følge Wikipedia, hadde TV 3 en dekningsgrad på 91,5 % i 2012.
Den har sikkert økt siden den gangen men de få prosentene som gjenstår utgjør en del tusen mennesker.
Ser at Riks Tv skriver at de dekker 98 % av alle norske husstander, så er vel da 2 % som faller utenom.

startelver

Legg inn av startelver »

hamplenedomplenedis skrev: søn nov 28, 2021 4:21 pm TV 3 er vel i "grunnpakkene" til stort sett alle tv-distributørene, så kan ikke være mange her i landet som ikke har tilgang til TV 3.

I følge Wikipedia, hadde TV 3 en dekningsgrad på 91,5 % i 2012.
Du glemmer oss som ikke abonnere på noen TV-pakker. Jeg bruker bare internett, og der er det som regel abonnement på de fleste kanaler, unntatt NRK, SVT og et par andre.

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

startelver skrev: søn nov 28, 2021 8:59 pm
hamplenedomplenedis skrev: søn nov 28, 2021 4:21 pm TV 3 er vel i "grunnpakkene" til stort sett alle tv-distributørene, så kan ikke være mange her i landet som ikke har tilgang til TV 3.

I følge Wikipedia, hadde TV 3 en dekningsgrad på 91,5 % i 2012.
Du glemmer oss som ikke abonnere på noen TV-pakker. Jeg bruker bare internett, og der er det som regel abonnement på de fleste kanaler, unntatt NRK, SVT og et par andre.
Man har jo mulighet til å tegne "grunnpakker" da også. Minste abonnementet til Strim f. eks, inkluderer jo blant annet TV 3 og koster bare 199,- kroner måneden.

Det meste her i verden koster penger, også vi som har vanlige tv-abonnementer må jo betale for oss, så ser ikke helt problemet egentlig.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Skiforbundet har gjort uttaket til WC på Lillehammer

Litt overraskende at Kalvå er tatt ut til sprinten. Trodde Smedås skulle få den siste plassen der med tanke på at hun gjorde en grei innsats i Ulricehamn og kom til finale på Gålå. Kalvå har ikke gått sprint siden det nasjonale rennet på Lillehammer i fjor og da røk hun ut i kvarten.

Number4

Legg inn av Number4 »

Interessante tall, neppe noen overraskelse.

TV-Tall

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Svenskene har også tatt ut sin tropp til Lillehammer. Skjønner ikke hvorfor de bare har tatt ut 6 damer til sprint- og distanserennet. Er de ikke klar over at Frida Karlsson har friplass? Edit: Eller er det slik at Diggins har friplass i hele periode 1?

På herresiden er Poromaa tilbake, men Svensson og Burman står også over denne helga. Calle H er vraket fra sprintlaget og den lovende unggutten George Ersson kommer inn.

startelver

Legg inn av startelver »

hamplenedomplenedis skrev: søn nov 28, 2021 9:16 pm
startelver skrev: søn nov 28, 2021 8:59 pm
hamplenedomplenedis skrev: søn nov 28, 2021 4:21 pm TV 3 er vel i "grunnpakkene" til stort sett alle tv-distributørene, så kan ikke være mange her i landet som ikke har tilgang til TV 3.

I følge Wikipedia, hadde TV 3 en dekningsgrad på 91,5 % i 2012.
Du glemmer oss som ikke abonnere på noen TV-pakker. Jeg bruker bare internett, og der er det som regel abonnement på de fleste kanaler, unntatt NRK, SVT og et par andre.
Man har jo mulighet til å tegne "grunnpakker" da også. Minste abonnementet til Strim f. eks, inkluderer jo blant annet TV 3 og koster bare 199,- kroner måneden.

Det meste her i verden koster penger,
også vi som har vanlige tv-abonnementer må jo betale for oss, så ser ikke helt problemet egentlig.
Det stemmer, jeg har muligheten men velger å ikke gjøre det.

Poenget mitt er at når langrenn forsvant fra statskanalene NRK og SVT i Sverige så er det ikke lenger "gratis" å se på langrenn. Jeg kan fortsatt logge meg på NRK.no og se på skiskyting uten å betale en krone. (Hvis du ser bort fra lisensen vi betaler på skatteseddelen)

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »


Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

På Twitter hvor noen diskuterer kuldegrense og juryens håndtering av denne igår så var det en som kom med denne påstanden angående en tour de ski jury for noen år siden.

På TdS i Toblach for noen år siden kunne Juryen gitt DSQ på over halve herre-feltet.

Det ville ødelagt TV-produktet, en ren parodi.

Ble oppvaskmøte m Team’ene, og senere innført diagonalsoner!
Husker dere hvilket år dette var snakk om?

Kyllingrekka

Legg inn av Kyllingrekka »

Korgutt skrev: man nov 29, 2021 9:13 pm På Twitter hvor noen diskuterer kuldegrense og juryens håndtering av denne igår så var det en som kom med denne påstanden angående en tour de ski jury for noen år siden.

På TdS i Toblach for noen år siden kunne Juryen gitt DSQ på over halve herre-feltet.

Det ville ødelagt TV-produktet, en ren parodi.

Ble oppvaskmøte m Team’ene, og senere innført diagonalsoner!
Husker dere hvilket år dette var snakk om?
Det var Poltoranins seier på blanke ski i Toblach i 15 som for alvor sparket i gang debatten, etter dette gikk det en del år før det vel en del år før det ble gått klassisk i Toblach igjen?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Noen som har sett løyeprofilene som skal brukes i helga? Ser det ligger noen løypekart på arrangørens hjemmeside, men lengdene som er angitt på de kan umulig stemme. Sjekket med skisporet.no og ser ut som 5 km-løypa er nærmere halvparten. Vil tro det samme gjelder for 7,5 km-løypa. De to løypene går delvis i samme trase og det kan tyde på at det blir et slags Falun-opplegg med litt bytter av trase underveis.

Syns sprintløypa ser lovende ut. Ingen veldig harde bakker såvidt jeg kan se, men dessverre en ganske krapp sving rett før et muligens kort oppløp. Kan være ei fin løype for Stavås Skistad. Om hun tar starten kan hun få innersving hele veien og tvinge de andre til å ta den lange veien rundt.

Edit: Fant løypeprofiler selv her: https://anlegg.skiskyting.no/map/38. Det er da omtrent løypene på 1, 2,5 og 3,3 km som blir brukt om kartene arrangøren har lagt ut er riktige.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»