Langrennssesongen 2021/22

Svar
Chromeback

Re: Langrennssesongen 2021/22

Legg inn av Chromeback »

tartaglia2 skrev: tor mar 03, 2022 2:46 pm
ms_8 skrev: tor mar 03, 2022 12:40 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/z7P9 ... frosset-ut

Nå går også Helland Larsen ut. Skiforbundet får ein tung jobb med å forsvare seg no. 3 stykk enten på landslaget eller rett utanfor med knallhard kritikk på måten skiforbundet gjennomfører uttaka på. Som vanleg ber Bjervig om at man tar saken internt
Jeg har ikke pratet med Thomas om dette. Jeg pleier ikke å gi beskjeder om at man ikke skal prate om ting, men jeg er ganske klar på at man prater med folk om utfordringer, ikke bruker media eller sosiale medier, sier Espen Bjervig til VG.
Lurer på om Bjervig egentlig vet hva han sier. Ber utøvere om å ta ting internt samtidig som han sier han ikke har tid til å snakke med alle.

Syns forøvrig det var greit at Helland Larsen ikke ble tatt ut. Er såpass sterk konkurranse på herresiden i Norge at man ikke kan forvente å være med i neste uttak om man ryker i prologen.
Utrolig merkelig og klunkete kommunikasjonsform de siste dagene.

Hjelper ikke at de sier miljøet innad er god, virker ikke akkurat slik om dagen.

startelver

Legg inn av startelver »

Hun går vel glipp av 6 OL-gull til med å legge opp, rent sånn teoretisk sett.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Da blir Falun neste helg dessverre verdenscup-avslutningen :(

I 2020 sørget korona for en bråstopp på sesongen, i fjor sørget viruset for at Holmenkollen som avslutning måtte flyttes til Engadin:
I 2022 ble det Putin som torpederte WC-finalen 🤬

https://www.fis-ski.com/en/cross-countr ... -falun-swe

BioDex

Legg inn av BioDex »

Var dessverre ikke uventet den beskjeden fra Johaug. Det jeg håper på er at lysten til å konkurrere igjen kommer tilbake og at hun da satser for fullt mot hjemme VM 2025 og OL året etter.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Veldig synd at Johaug legger opp, men vi får si at det er vel fortjent å fokusere på litt andre ting etter en fantastisk karriere, hvor hun også til slutt fikk sine "rettmessige" individuelle OL-gull. Her er det bare å takke for mange store øyeblikk, og håpe på at vi får et siste i morgen med seier i folkehavet i Kollen :)

anbessa

Legg inn av anbessa »

Gode nyheter i inngangen til helgen. Blir tynt et par år, men det kommer alltid norske løpere i toppen. Det kommer til å gjøre nå og. Flugan kan få skikk på helsen. Weng får roet corona-panikken og vil være stabil i toppen. Fossesholm vil være med, særlig i skøyting. En epoke er over, en ny kommer.

Brukeravatar
FooDog
Innlegg: 164

Legg inn av FooDog »

anbessa skrev: fre mar 04, 2022 4:45 pm Gode nyheter i inngangen til helgen.
Den kan du kanskje utdype?

Eneste gode jeg ser er at man nå får slutt på all trolling
og usakligheter rundt den famøse leppekremen.

For meg var Johaugs velfortjente 3 gull hovedbeholdningen under OL.

Takk for en strålende kilevink til FIS og alle misunnelige tapere!

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Skulle gjerne visst om det "bare" er langrennssatsingen Johaug setter strek for, eller om hun fortsatt tenker å se hva hun kan oppnå på friidrettsbanen i hvert fall kommende sesong.

Uansett er det bare å hylle karrieren til duracellkaninen fra Dalsbygda som trommestikke-gikk seg inn i verdenseliten som 18-åring og sammen med Bjørgen har gitt oss en gullalder vi kanskje aldri får oppleve igjen.

vidar

Legg inn av vidar »

Johaug burde vel egentlig vært like populær som Marit Bjørgen, men det virker som ingen bryr seg om at hun legger opp. Er det den lite folkelige påtattheten som gjør det?

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

vidar skrev: fre mar 04, 2022 5:22 pm Johaug burde vel egentlig vært like populær som Marit Bjørgen, men det virker som ingen bryr seg om at hun legger opp. Er det den lite folkelige påtattheten som gjør det?
Hæ?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

vidar skrev: fre mar 04, 2022 5:22 pm Johaug burde vel egentlig vært like populær som Marit Bjørgen, men det virker som ingen bryr seg om at hun legger opp. Er det den lite folkelige påtattheten som gjør det?
Har du i det hele tatt lest noen kommentarer før du trykket send?

anbessa

Legg inn av anbessa »

FooDog skrev: fre mar 04, 2022 5:15 pm Den kan du kanskje utdype?
Liker ikke personen. Men dyktig langrennsløper, selvfølgelig. En av de aller største. Tror skirenn kan bli mer spennende i årene som kommer, forhåpentligvis. Om vinneren er svensk, norsk eller russisk for den del har ikke så mye å si for meg.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Number4 skrev: fre mar 04, 2022 2:10 pm
VivaLV skrev: fre mar 04, 2022 1:59 pmVar vel veldig lite overrasknde.
Ikke akkurat noen stor hemmelighet nei. Stakkars sertono har det ikke greit nå!
Ja, dette var triste nyheter. Jeg hadde trodd hun skulle ta et par år til. Fryktelig vemodig :(

vidar

Legg inn av vidar »

Neptun skrev: fre mar 04, 2022 5:39 pm
vidar skrev: fre mar 04, 2022 5:22 pm Johaug burde vel egentlig vært like populær som Marit Bjørgen, men det virker som ingen bryr seg om at hun legger opp. Er det den lite folkelige påtattheten som gjør det?
Har du i det hele tatt lest noen kommentarer før du trykket send?
Følger rimelig godt med her og i media, ja. Ikke så mange som tar dette så tungt.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Johaug har ein fantastisk karriere og vil bli savnet, men eg er ikkje overrasket over at ho gir seg. Låg litt i kortene etter OL og dette er uansett den beste måten å gi seg på. Ho fekk 3 fantastiske OL gull og eg ynskjer alt det beste vidare. Ein anna fordel med at ho gir seg no. Vil være at landslaget kan fokusere 100% på å løfte fram nye folk.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

HenryLegend skrev: fre mar 04, 2022 3:08 pm Alt for tidlig. Hun er så overlegen at hun ville ha tatt flere OL gull om 4 år, kanskje også 8 år.
Jaggu på tide vil jeg heller si. Fantastisk karriere, men sporten blir ganske kjedelig når en person er så overlegen. Dette har vært litt som i glansdagene til Marit Bjørgen. Det hjelper nada om de er norske når det er null spenning.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

HenryLegend skrev: fre mar 04, 2022 3:08 pm Alt for tidlig. Hun er så overlegen at hun ville ha tatt flere OL gull om 4 år, kanskje også 8 år.
Ho ville ha fylt 38 år det samme året som OL i 2026. Det er sjølvsagt mulig å holde på så lenge, men samstundes kan det godt være at andre ting i livet betyr noko. Eksempel å få barn med typen og satse på andre ting i livet. Eg skulle gjerne sett henne fram til 2026, men eg har full forståelse for at ho gir seg på topp.

Hugs at å satse på dette nivået krever utruleg mykje av Johaug og å holde på motivasjonen i 4 år er ganske lenge. Sjølvsagt kunne ho tatt ein Bjørgen og fått eit barn neste år eller i 2024, men ho har nådd alle sine mål og avslutta med ein drømmesesong. Derfor føles dette som ein naturleg slutt.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Kverulanten skrev: fre mar 04, 2022 8:11 pm men sporten blir ganske kjedelig når en person er så overlegen. Dette har vært litt som i glansdagene til Marit Bjørgen. Det hjelper nada om de er norske når det er null spenning.
Om ikke annet- så ble i alle fall de 2 siste 10.kilometrene i OL og Lahti ganske så spennende med en seiersmargin totalt på 1,5 sekund!

Og om Johaug ofte har vært suveren- så har der ofte vært spenning om de 2 andre pallplassene i disse løpene hun har vunnet.



Uspennende løp? Mitt ferskeste eksempel er herrenes 3-mil i OL (den første av dem)! +- 1 minutt mellom hver av de 3 på pallen, halvminuttet ned til Holund som aldri var i nærheten av medalje siste 15:

nei Det var et kjedelig løp det!

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

JODDEMM skrev: fre mar 04, 2022 3:11 pm Oddsen for at det blir grining i Kollen i morgen er vel sånn cirka på småpene 0,99 😉

Men ikke overraskende dette! Særlig ikke siden 3-mila i OL ble hennes siste OL-løp: da så jeg denne komme! For hvorfor satse mot et nytt VM- når hun allerede hadde vunnet alt som er å vinne flere ganger: for så å legge opp 2 år før et nytt VM på hjemmebane!

Og hadde hun tatt med seg det- så hadde det bare vært ett år til et nytt OL.

Skal tro om den opprinnelige planen var å gi seg etter forrige OL- men så skjedde det som skjedde: og da ble det 4 nye år for å ta igjen endel av det tapte: en jobb hun virkelig lyktes godt med!


Så da kan det fort skje at det blir lengre mellom triumfene i kvinnelangrenn- tenker tilbake til de årene vi vant løp etter løp med både 1,2 og 3 på pallen: og dødsdommene over langrenn for damer ble utstedt helg etter helg, og undertegnede poengterte hvor glad jeg var for hver triumf fordi dette ikke nødvendigvis ville vare evig/ der kunne komme dårligere tider...
...nå er vi fort bare 9 måneders tid (WC-åpningen 2022/23) fra å være der!
Johaug har sagt at hun ikke kom til å forlenge karrieren, selvmom hun mistet 2 år. Så hadde nok holdt på frem til nå, også om hun ikke hatt det avbrekket.
Ofte er det slik at om noen slutter, så trer nye stjerner frem fra samme land og det kan jo skje nå også. Kanskje har noen presset seg for hardt for å følge Johaug på trening, både innad i laget og utlendinger som desperat prøver å tette gapet?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

JODDEMM skrev: fre mar 04, 2022 8:59 pm
Kverulanten skrev: fre mar 04, 2022 8:11 pm men sporten blir ganske kjedelig når en person er så overlegen. Dette har vært litt som i glansdagene til Marit Bjørgen. Det hjelper nada om de er norske når det er null spenning.
Om ikke annet- så ble i alle fall de 2 siste 10.kilometrene i OL og Lahti ganske så spennende med en seiersmargin totalt på 1,5 sekund!

Og om Johaug ofte har vært suveren- så har der ofte vært spenning om de 2 andre pallplassene i disse løpene hun har vunnet.



Uspennende løp? Mitt ferskeste eksempel er herrenes 3-mil i OL (den første av dem)! +- 1 minutt mellom hver av de 3 på pallen, halvminuttet ned til Holund som aldri var i nærheten av medalje siste 15:

nei Det var et kjedelig løp det!
Tremila i OL ble kjedelig den siste milia, men fullt trøkk de 2 første milene, i motsetning til noen andre fellesstartløp som har vært dritkjedelig i 48 km...

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

vidar skrev: fre mar 04, 2022 7:18 pm
Neptun skrev: fre mar 04, 2022 5:39 pm
vidar skrev: fre mar 04, 2022 5:22 pm Johaug burde vel egentlig vært like populær som Marit Bjørgen, men det virker som ingen bryr seg om at hun legger opp. Er det den lite folkelige påtattheten som gjør det?
Har du i det hele tatt lest noen kommentarer før du trykket send?
Følger rimelig godt med her og i media, ja. Ikke så mange som tar dette så tungt.
Hæ? Har du i det hele tatt lest noen kommentarer før du trykker send?

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

JODDEMM skrev: fre mar 04, 2022 8:59 pm
Kverulanten skrev: fre mar 04, 2022 8:11 pm men sporten blir ganske kjedelig når en person er så overlegen. Dette har vært litt som i glansdagene til Marit Bjørgen. Det hjelper nada om de er norske når det er null spenning.
Uspennende løp? Mitt ferskeste eksempel er herrenes 3-mil i OL (den første av dem)! +- 1 minutt mellom hver av de 3 på pallen, halvminuttet ned til Holund som aldri var i nærheten av medalje siste 15:

nei Det var et kjedelig løp det!
Var Bolsj. suveren favoritt før 3-mila?
Johaug har gått årevis uten å bli slått på distanserenn. Ser ikke for meg at interessen rundt kampen om 2. plassen hadde vært like stor hvis det var Frida Karlsson som hadde vært like suveren over flere år.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Har Fredrik Aukland gått over til TV2?

startelver

Legg inn av startelver »

Downlight skrev: lør mar 05, 2022 8:41 am Har Fredrik Aukland gått over til TV2?
Er nok bare en gjesteoppptreden.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skaanes må vel med dagens løp mer eller mindre ha sikret seg en landslagsplass til neste sesong.

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

KongOlav2 skrev: lør mar 05, 2022 12:22 pm Skaanes må vel med dagens løp mer eller mindre ha sikret seg en landslagsplass til neste sesong.
Jeg vil også tro det. Med Johaug ute av landslaget blir det jo uansett en plass ledig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Tullin_Thams skrev: lør mar 05, 2022 12:27 pm
KongOlav2 skrev: lør mar 05, 2022 12:22 pm Skaanes må vel med dagens løp mer eller mindre ha sikret seg en landslagsplass til neste sesong.
Jeg vil også tro det. Med Johaug ute av landslaget blir det jo uansett en plass ledig.
Ja, og Skaanes er vel da første dame inn. I tillegg kan jeg umulig se for meg Anna Svendsen får/bør være med videre. Da må enten noen i langrennsledelsen gå på noe sterke greier, eller så må Svendsen ha kompromitterende materiale på Bjervig&co! Tror det blir minimum 2 plasser ledig, kanskje 3 eller 4 også.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Johaugs siste renn i sin karriere:

Falun 11-13.mars

Birken 19.mars

NM del1 26–29.mars

Reistadløpet 2.april

NM del2 6-9.april.

Skarverennet 23.april

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: lør mar 05, 2022 12:31 pm Ja, og Skaanes er vel da første dame inn. I tillegg kan jeg umulig se for meg Anna Svendsen får/bør være med videre. Da må enten noen i langrennsledelsen gå på noe sterke greier, eller så må Svendsen ha kompromitterende materiale på Bjervig&co! Tror det blir minimum 2 plasser ledig, kanskje 3 eller 4 også.
Kan umulig skjønne at Svendsen skal ha mulighet på landslagsplass til neste år. Har sett på de 3 beste WC-resultatene til de mest landslagsaktuelle løperne og Svendsen har klart svakest resultater. Theodorsen har svakere besteresultat, men har vært mer stabil og bør vurderes foran. I tillegg har Theodorsen også gode resultater fra nasjonale renn.

Tenker 7 av de 9 første på denne listen bør være selvsagte til neste års landslag. Tenker Stenseth, Haga og Kalvå har prestert i grenseland for en landslagsplass til neste år, mens Skistads landslagsplass avhenger av hvordan resultatet i Dresden vurderes opp mot resultater oppnådd andre steder. Selv Østberg har faktisk gode nok WC-resultater i år til å forsvare en landslagsplass basert på årets resultater, men det er jo ikke akkurat sikkert at hun fortsetter satsningen.

H Weng - 1, 2, 3
Falla - 1, 3, 10
Myhrvold - 2, 5, 5
TU Weng - 3, 5, 6
Fossesholm - 4, 11, 14
Skistad - 4, 16, 18
LU Weng - 8, 11, 11
Østberg - 8, 14, 33
Skaanes - 8
Stenseth - 9, 13, 17
Kalvå - 10, 10, 11
Haga - 10, 11, 12
Svendsen - 17, 22, 31
Theodorsen - 18, 18, 21

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Både Østberg og Falla er usikre kort om dei fortsetter. Svendsen kan fort forsvinne ut. Då er det minst 2 til 4 nye.

Dersom sprinten i VM går i klassisk så er det ikkje umulig at Svendsen får fortsette.

Av dei som kan komme inn er nok Skaanes det beste kortet. Kan også være at man ynskjer å bytte ut Svendsen med ein anna sprinter? Kanskje Skistad får plassen om ho ynskjer det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»