Regjeringsforhandlingene

Svar
Enzino
Innlegg: 5989

Re: Regjeringsforhandlingene

Legg inn av Enzino »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:21 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:12 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:08 pm

Typisk fanatisk religøs. Går på tvers av Jesu lære.
Nei, ingenting av det jeg skriver har noe med det å gjøre her. Du benekter derimot faktumet at offentlig forbruk må tilpasses økonomien, og i fremtiden må velferdsstaten kuttes ettersom skattene ikke kan økes nok for å dekke det inn.
Millardærer har ikke vondt av å skatte litt mer enn de gjør i dag. Det er mer enn nok penger i Norge og på kloden til at alle skal ha det bra.
Men pengene er konsentrert på altfor få hender. Kan tenke deg at Jesus jubler for slikt? At folk sulter på Madagaskar mens Bezos tar med seg venner og bekjente ut i verdensrommet....
En logisk feilslutning av dimensjoner. Folk sulter på Madakaskar fordi de ikke klarer å skape verdier, ikke fordi Bezos klarer det. Så vidt jeg vet har ikke Amazon noen ansatte på Madagaskar. Og i den grad de har det, tjener nok de ansatte der vesentlig bedre enn befolkningen generelt.

Men det er helt klart at den vestlige verden ikke har gjort nok for å hjelpe U-land til å skape verdier selv. U-hjelp har blitt hjelp til avhengighet (og i stor grad til korrupte diktatorer), ikke hjelp til selvhjelp. Det er en skikkelig systemfeil.

Spaceindustrien har for øvrig utviklet teknologier som menneskeheten har nytt godt av, så å kritisere den blir ganske malplassert.

Til og med i USA blir det malplassert å kritisere teknologi-industrien. De best betalte jobbene finnes i nettopp den sektoren, fordi den er god til å skape verdier. Problemet i USA ligger i mangelen på lønnsomhet i veldig mange andre bransjer, som gjør at ansatte tjener alt for dårlig til å ha et verdig liv (men fortsatt langt bedre enn de på Madagaskar).

Bibelen er forresten helt klar. Man skal gi 1/10 av det man tjener til de fattige. 10% skatt hadde neppe vært nok til å opprettholde velferdssamfunnet i Norge og samtidig ha råd til å gi U-hjelp til fattige land i verden. Og jeg tror de fleste i Norge lever fint med mye høyere skatt enn det.
Sist redigert av Enzino den man nov 29, 2021 9:52 pm, redigert 1 gang totalt.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:45 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:43 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:36 pm

Du skal pålegge dem som er rike i denne verden, at de ikke skal være overmodige, og heller ikke skal de sette sitt håp til den usikre rikdommen, men til Gud, han som rikelig gir oss alle ting til vårt bruk. De skal gjøre det gode, være rike på gode gjerninger, være gavmilde og gjerne dele med andre.
Noe man kan gjøre av egen fri vilje, man trenger ingen tvungen, dyr og ineffektiv velferdsstat.
Du får deg nok en overraskelse ved perleporten. :D
Omtrent samme overraskelse som Ropstad, vil jeg tro.
Nei, vi har nemlig rett. Sitatet du kom med beviser jo heller ikke noe annet :lol:

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Knaxern skrev: man nov 29, 2021 9:45 pm
peraleks skrev: man nov 29, 2021 9:44 pm
Slik som dette blir så merkelig.
Det må en hel haug med strukturelle samfunnsendringer(som gjerne må startes innenfra) til for at slike land skal kare seg opp av sumpen og bli et velfungerende land deres innbyggere faktisk kan ha et godt liv i. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for det livet jeg har her fordi man fremdeles har en rekke med dysfunksjonelle land rundt om.

Samtidig er det nå definitivt slik at man må se på måter man kan skattlegge de rikeste på som de igjen, i svært liten grad, kan slippe unna med.
Men igjen, det gode livet som vi har her går som regel på bekostning av andre. Den rå kapitalismen og geopolitikken man kjører gjør at andre lider for at vi skal ha det bra.
Kapitalismen har løftet milliarder av mennesker ut av fattigdom. Planøkonomien har vært prøvd og har feilet hver eneste gang. Dagens kina er et økonomisk mirakel sammenlignet med Maos kina, nettopp pga. kapitalismen.

Men ja, kapitalismen kan reguleres bedre. Dog er neppe den beste reguleringen er høyest mulige skatter.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:46 pm
peraleks skrev: man nov 29, 2021 9:44 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:21 pm

Millardærer har ikke vondt av å skatte litt mer enn de gjør i dag. Det er mer enn nok penger i Norge og på kloden til at alle skal ha det bra.
Men pengene er konsentrert på altfor få hender. Kan tenke deg at Jesus jubler for slikt? At folk sulter på Madagaskar mens Bezos tar med seg venner og bekjente ut i verdensrommet....
Slik som dette blir så merkelig.
Det må en hel haug med strukturelle samfunnsendringer(som gjerne må startes innenfra) til for at slike land skal kare seg opp av sumpen og bli et velfungerende land deres innbyggere faktisk kan ha et godt liv i. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for det livet jeg har her fordi man fremdeles har en rekke med dysfunksjonelle land rundt om.

Samtidig er det nå definitivt slik at man må se på måter man kan skattlegge de rikeste på som de igjen, i svært liten grad, kan slippe unna med.
Ja, har du lest bakgrunnen for sultekatastrofen på Madagaskar?
Når kloden sakte varmes opp, hvor tror du det blir jævligst først?
De opplever et tørkehelvete først og fremst pga. avskogning ikke ulikt Haiti som får kraftigere og kraftigere miljøkatastrofer pga. avskogning igjen.
Samtidig sliter landet under et særdeles usikkert politisk styre som igjen fremhever problemene i langt større grad fordi man ikke har noe å tilby en befolkning som går mot katastrofe etter katastrofe.
Sist redigert av peraleks den man nov 29, 2021 9:55 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Enzino skrev: man nov 29, 2021 9:47 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:21 pm
Imariuz skrev: man nov 29, 2021 9:12 pm Nei, ingenting av det jeg skriver har noe med det å gjøre her. Du benekter derimot faktumet at offentlig forbruk må tilpasses økonomien, og i fremtiden må velferdsstaten kuttes ettersom skattene ikke kan økes nok for å dekke det inn.
Millardærer har ikke vondt av å skatte litt mer enn de gjør i dag. Det er mer enn nok penger i Norge og på kloden til at alle skal ha det bra.
Men pengene er konsentrert på altfor få hender. Kan tenke deg at Jesus jubler for slikt? At folk sulter på Madagaskar mens Bezos tar med seg venner og bekjente ut i verdensrommet....
En logisk feilslutning av dimensjoner. Folk sulter på Madakaskar fordi de ikke klarer å skape verdier, ikke fordi Bezos klarer det. Så vidt jeg vet har ikke Amazon noen ansatte på Madagaskar. Og i den grad de har det, tjener nok de ansatte der vesentlig bedre enn befolkningen generelt.

Men det er helt klart at den vestlige verden ikke har gjort nok for å hjelpe U-land til å skape verdier selv. U-hjelp har blitt hjelp til avhengighet (og i stor grad til korrupte diktatorer), ikke hjelp til selvhjelp. Det er en skikkelig systemfeil.

Spaceindustrien har for øvrig utviklet teknologier som menneskeheten har nytt godt av, så å kritisere den blir ganske malplassert.

Til og med i USA blir det malplassert å kritisere teknologi-industrien. De best betalte jobbene finnes i nettopp den sektoren, fordi den er god til å skape verdier. Problemet i USA ligger i mangelen på lønnsomhet i veldig mange andre bransjer, som gjør at ansatte tjener alt for dårlig til å ha et verdig liv (men fortsatt langt bedre enn de på Madagaskar).

Bibelen er forresten helt klar. Man skal gi 1/10 av det man tjener til de fattige. 10% skatt hadde neppe vært nok til å opprettholde velferdssamfunnet i Norge og samtidig ha råd til å gi U-hjelp til fattige land i verden. Og jeg tror de fleste i Norge lever fint med mye høyere skatt enn det.
1/10 var kun kirkeskatten det. Les videre.
Gamle Testamentet gjelder ikke for kristne.
Sist redigert av greyserpent den man nov 29, 2021 9:56 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Enzino skrev: man nov 29, 2021 9:51 pm
Kapitalismen har løftet milliarder av mennesker ut av fattigdom. Planøkonomien har vært prøvd og har feilet hver eneste gang. Dagens kina er et økonomisk mirakel sammenlignet med Maos kina, nettopp pga. kapitalismen.

Men ja, kapitalismen kan reguleres bedre. Dog er neppe den beste reguleringen er høyest mulige skatter.
Dette er jeg ikke uenig i. Nå er ikke jeg noen tilhenger av kommunisme, men jeg mener fortsatt at vi har hatt det bra på bekostning av andre grunnet en fæl geopolitikk. Så er jeg heller ikke noe fan av trickle-down economics, det har ikke vist seg å fungere.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Knaxern skrev: man nov 29, 2021 9:56 pm
Enzino skrev: man nov 29, 2021 9:51 pm
Kapitalismen har løftet milliarder av mennesker ut av fattigdom. Planøkonomien har vært prøvd og har feilet hver eneste gang. Dagens kina er et økonomisk mirakel sammenlignet med Maos kina, nettopp pga. kapitalismen.

Men ja, kapitalismen kan reguleres bedre. Dog er neppe den beste reguleringen er høyest mulige skatter.
Dette er jeg ikke uenig i. Nå er ikke jeg noen tilhenger av kommunisme, men jeg mener fortsatt at vi har hatt det bra på bekostning av andre grunnet en fæl geopolitikk. Så er jeg heller ikke noe fan av trickle-down economics, det har ikke vist seg å fungere.
Skattenivået bør være riktig og rettferdig. Ikke høyest eller lavest mulig.

Forskningen på dynamisk skattepolitikk er inconclusive. Det går ikke an å bevise at det fungerer, men det går heller ikke an å bevise at det ikke fungerer. Jeg er definitivt ingen fan av lavest mulig skatt. Men jeg mener også at det er totalt urealistisk å tro at økte skatter løser noe som helst.

Historisk sett har vesten utvilsomt utnyttet landene i den tredje verden gjennom bl.a. kolonipolitikken. Men dette begynner å bli lenge siden, at man kan ikke skylde kun på det lengre. Kina er et godt eksempel på hva som er mulig å få til fra et dårlig utgangspunkt på relativt kort tid.

Hvorfor en del land ikke får til økonomiske vekst og velferd er kompleks. Mye ligger nok på organisering, ref. Kina som er et veldig godt organisert land. Men jeg tror å gi uhjelp med så liten kontroll over hva den går til er veldig dysfunksjonelt for å hjelpe fattige land ut av sumpen. Hjelp til selvhjelp er det eneste som kan fungere i lengden.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:54 pm
Gamle Testamentet gjelder ikke for kristne.
Her tror jeg vi har årets uttalelse på fridiskusjon.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Enzino skrev: man nov 29, 2021 10:07 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:54 pm
Gamle Testamentet gjelder ikke for kristne.
Her tror jeg vi har årets uttalelse på fridiskusjon.
Skjønner du ikke hva jeg mener? Jødene følger GT, kristne følger NT. Jesus trumfer.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Enzino skrev: man nov 29, 2021 10:07 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:54 pm
Gamle Testamentet gjelder ikke for kristne.
Her tror jeg vi har årets uttalelse på fridiskusjon.



Du bør lese deg gjennom bibelen. Det nye testamentet handler om Jesus offer på korset for å redde menneskeheten fra guds straff

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Gårdsdattra skrev: tir nov 30, 2021 12:12 am
Enzino skrev: man nov 29, 2021 10:07 pm
greyserpent skrev: man nov 29, 2021 9:54 pm
Gamle Testamentet gjelder ikke for kristne.
Her tror jeg vi har årets uttalelse på fridiskusjon.



Du bør lese deg gjennom bibelen. Det nye testamentet handler om Jesus offer på korset for å redde menneskeheten fra guds straff
Den ligger på nattbordet mitt. Sist jeg leste i den var ikke det gamle testamentet fjernet.

Det kan skrives en doktoravhandling om alle de lærdes meninger om forholdet mellom det nye og det gamle testamentet. For der er det ekstremt mange meninger, også blant teologer.

Men ingen kan påstå at «det gamle testamentet ikke gjelder for kristne», med æren i behold. Det er de eldste hellige kristne skriftene, en av to deler av den kristne Bibelen, og fortsatt en viktig del av den kristne lære.

At mange kristne mener det nye testamentet er viktigere er riktig. Men det er en helt annen påstand. Å forsøke å fjerne det gamle testamentet som relevant i kristendommen, er i beste fall ekstremt historieløst.

Kanskje noen andre som trenger å lese seg opp litt?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Enzino skrev: tir nov 30, 2021 8:08 am
Gårdsdattra skrev: tir nov 30, 2021 12:12 am
Enzino skrev: man nov 29, 2021 10:07 pm

Her tror jeg vi har årets uttalelse på fridiskusjon.



Du bør lese deg gjennom bibelen. Det nye testamentet handler om Jesus offer på korset for å redde menneskeheten fra guds straff
Den ligger på nattbordet mitt. Sist jeg leste i den var ikke det gamle testamentet fjernet.

Det kan skrives en doktoravhandling om alle de lærdes meninger om forholdet mellom det nye og det gamle testamentet. For der er det ekstremt mange meninger, også blant teologer.

Men ingen kan påstå at «det gamle testamentet ikke gjelder for kristne», med æren i behold. Det er de eldste hellige kristne skriftene, en av to deler av den kristne Bibelen, og fortsatt en viktig del av den kristne lære.

At mange kristne mener det nye testamentet er viktigere er riktig. Men det er en helt annen påstand. Å forsøke å fjerne det gamle testamentet som relevant i kristendommen, er i beste fall ekstremt historieløst.

Kanskje noen andre som trenger å lese seg opp litt?
Det gamle testamentets bøker er jødiske skrifter fra det siste årtusen f.Kr., skrevet på hebraisk med unntak av noen få avsnitt på arameisk. Det nye testamentes bøker er av kristen opprinnelse; de er blitt til i oldkirkens menigheter i de første århundrer etter Kristi fødsel, de fleste sannsynligvis 50–100 e.Kr., og er skrevet på gresk.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Hva har det gamle testamentet med regjeringsforhandlingene å gjøre? har partiet de Kristne fått gjennomslag for noe?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Canucks skrev: tir nov 30, 2021 10:21 am Hva har det gamle testamentet med regjeringsforhandlingene å gjøre? har partiet de Kristne fått gjennomslag for noe?
Tråden har bare gått litt inn på et sidespor. De Kristne er ikke. KrF er utradert.
Regjeringen har ett års pustepause nå, men jeg antar at det vil bli tøffe tak når regjeringen og SV skal bli enige om det neste statsbudsjettet.
Men det er lenge til. Den som holder pusten i ventetiden kommer ikke til å overleve.
Jeg setter pris på at vi har en regjering og et støtteparti som mer eller mindre gir blaffen i bibelen.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Canucks skrev: tir nov 30, 2021 10:21 am Hva har det gamle testamentet med regjeringsforhandlingene å gjøre? har partiet de Kristne fått gjennomslag for noe?
Jesus er visstnok for skatteøkningene i det nye statsbudsjettet.

#diskusjonpåbærtur

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Enzino skrev: tir nov 30, 2021 11:56 am
Canucks skrev: tir nov 30, 2021 10:21 am Hva har det gamle testamentet med regjeringsforhandlingene å gjøre? har partiet de Kristne fått gjennomslag for noe?
Jesus er visstnok for skatteøkningene i det nye statsbudsjettet.

#diskusjonpåbærtur
Jesus ble henrettet for et par tusen år siden.
(himler med øynene)

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Enzino skrev: tir nov 30, 2021 11:56 am
Canucks skrev: tir nov 30, 2021 10:21 am Hva har det gamle testamentet med regjeringsforhandlingene å gjøre? har partiet de Kristne fått gjennomslag for noe?
Jesus er visstnok for skatteøkningene i det nye statsbudsjettet.

#diskusjonpåbærtur
Og nå høynes taket for frikort til lege og medisin med 18%. Uansett hvem som sitter ved regjeringsroret, er det de fattige som skal ha takk. :x

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Enzino skrev: tir nov 30, 2021 8:08 am
Gårdsdattra skrev: tir nov 30, 2021 12:12 am
Enzino skrev: man nov 29, 2021 10:07 pm

Her tror jeg vi har årets uttalelse på fridiskusjon.



Du bør lese deg gjennom bibelen. Det nye testamentet handler om Jesus offer på korset for å redde menneskeheten fra guds straff
Den ligger på nattbordet mitt. Sist jeg leste i den var ikke det gamle testamentet fjernet.

Det kan skrives en doktoravhandling om alle de lærdes meninger om forholdet mellom det nye og det gamle testamentet. For der er det ekstremt mange meninger, også blant teologer.

Men ingen kan påstå at «det gamle testamentet ikke gjelder for kristne», med æren i behold. Det er de eldste hellige kristne skriftene, en av to deler av den kristne Bibelen, og fortsatt en viktig del av den kristne lære.

At mange kristne mener det nye testamentet er viktigere er riktig. Men det er en helt annen påstand. Å forsøke å fjerne det gamle testamentet som relevant i kristendommen, er i beste fall ekstremt historieløst.

Kanskje noen andre som trenger å lese seg opp litt?



Visst gjelder det gamle testame4ntet, guds straffedom er faktisk hele grunnlaget for troen på kristendommen. Nå kunne jeg skrevet hele misjonsbefalingen som forklaring på hva det nye testamentet står for, men jeg husker ikke ordlyden ordrett, så jeg skal prøve å forklare med egne ord. Det er så enkelt og så vanskelig som at Jesus sonet vår straff på korset og med det satte menneskene fri. Det vil si alle de som tror.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: tir nov 30, 2021 10:33 am Regjeringen har ett års pustepause nå, men jeg antar at det vil bli tøffe tak når regjeringen og SV skal bli enige om det neste statsbudsjettet.
Men det er lenge til. Den som holder pusten i ventetiden kommer ikke til å overleve.
Jeg setter pris på at vi har en regjering og et støtteparti som mer eller mindre gir blaffen i bibelen.
+1

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»