Regjeringsforhandlingene

Svar
Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Re: Regjeringsforhandlingene

Legg inn av Garindan »

greyserpent skrev: tor sep 30, 2021 2:54 pm Har virkelig ikke trua på at Støre og Vedum får til de store forandringene. Men vi får se. Håper han overrasker.
Gikk til Rødt ved forrige korsvei selv.
Nei, det har ikke jeg trua på heller, og det er selvsagt det jeg håper også. Altså at det ikke blir de store forandringene.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Farmer skrev: tor sep 30, 2021 1:26 pm
Nå har val borgerlig side vært svært liberal innenfor enkelte områder, gjerne på områder som får negative konsekvenser for flere. Da er det vel ikke så rart at mange har stemt for en litt mer konservativ politikk.
Er vel ikke høyresiden som har ivret mest for innvandring fra den tredje verden.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Garindan skrev: tor sep 30, 2021 4:02 pm
Farmer skrev: tor sep 30, 2021 1:26 pm
Nå har val borgerlig side vært svært liberal innenfor enkelte områder, gjerne på områder som får negative konsekvenser for flere. Da er det vel ikke så rart at mange har stemt for en litt mer konservativ politikk.
Er vel ikke høyresiden som har ivret mest for innvandring fra den tredje verden.
Viste ikke at det var det du siktet til, ser ikke sammenhengen. Liberal politikk er mye mere en innvandring.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3105

Legg inn av MacanT »

Folk_flesk skrev: tor sep 30, 2021 3:30 pm
MacanT skrev: tor sep 30, 2021 3:01 pm
LD-Johnson skrev: tor sep 30, 2021 10:47 am Støre vil vel forby lakrispiper igjen.
Det må han gjerne gjøre, mye verre om han begynner å tulle med formuesskatten.
Man trenger ikke å tulle med den. Man kan bare la den være som den er.
Helt OK om man lar den være som den er. Nå som SV ikke fikk være med i regjeringen så er der jo håp om at økningen uteblir.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Sett sammen "din regjering" på VG. Ville hatt noen andre alternativer som ikke kom opp, feks Lundteigen som landbruksminister. Men sånn ble min:
min.jpg

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Interessert skrev: tor sep 30, 2021 5:47 pm Sett sammen "din regjering" på VG. Ville hatt noen andre alternativer som ikke kom opp, feks Lundteigen som landbruksminister. Men sånn ble min:

min.jpg
Tipper Tajik får en tung ministerpost. Sannsynligvis den beste politikeren blant disse partiene.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Garindan skrev: tor sep 30, 2021 4:02 pm
Farmer skrev: tor sep 30, 2021 1:26 pm
Nå har val borgerlig side vært svært liberal innenfor enkelte områder, gjerne på områder som får negative konsekvenser for flere. Da er det vel ikke så rart at mange har stemt for en litt mer konservativ politikk.
Er vel ikke høyresiden som har ivret mest for innvandring fra den tredje verden.
Hvorfor trekker du frem innvandring i denne sammenhengen?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Enig med Barth som utenriksminister og Arnstad som finansminister. Men ville droppet nåsåen Vigdenes som kommunalminister og heller satt inn Vedum der. Toppe som helseminister, Huitfeldt som forsvarsminister og Tajik som justisminister. Borten Moe vraket fra hele kabalen, selv om det er mer et håp enn en tro.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Folk_flesk skrev: tor sep 30, 2021 6:14 pm Enig med Barth som utenriksminister og Arnstad som finansminister. Men ville droppet nåsåen Vigdenes som kommunalminister og heller satt inn Vedum der. Toppe som helseminister, Huitfeldt som forsvarsminister og Tajik som justisminister. Borten Moe vraket fra hele kabalen, selv om det er mer et håp enn en tro.
Håper for all del Toppe ikke får en post. Den dama er egentlig en Krf-er Av den mer konservative typen. Hun er iallfall absurd overformyndersk.

Farmer

Legg inn av Farmer »

lund skrev: tor sep 30, 2021 2:22 pm
Farmer skrev: tor sep 30, 2021 1:56 pm Dem som mener, at de som stemte på SP ikke nødvendigvis ønsker borgerlig side bort fra regjering og flertall på Stortinget. Fikk dere ikke med dere at Senterpartiet lenge har sagt, flere ganger, at dem gikk på valg for en regjering med AP.
Slik utviklingen har vært nå, så er Senterpartiet sin politikk på viktige områder, for dem, en direkte motvekt til den politikken borgerlig side fører.
I stor grad er de som sier slikt personer som enten:
a) skulle ønske Sp var på borgerlig side
b) ser på Sp som nøkkelen til regjeringsmakt
c) ønsker å så splid på venstresiden
Det disse aller mest har til felles er derimot rett og slett at de sympatiserer med høyresiden.
Man må jo kunne diskutere på objektive fakta, på tross av politiske uenigheter. Hadde håpet vi skulle få mindre av unyansert skyttergrav debatter, slik det var mye av på VGd. Om poenget er og drive politiske svertekampanjer er det mere effektivt og finne andre arenaer, som for eksempel leserinnlegg i lokalaviser og ellers i lokalpolitikken.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Farmer skrev: tor sep 30, 2021 6:49 pm
lund skrev: tor sep 30, 2021 2:22 pm
Farmer skrev: tor sep 30, 2021 1:56 pm Dem som mener, at de som stemte på SP ikke nødvendigvis ønsker borgerlig side bort fra regjering og flertall på Stortinget. Fikk dere ikke med dere at Senterpartiet lenge har sagt, flere ganger, at dem gikk på valg for en regjering med AP.
Slik utviklingen har vært nå, så er Senterpartiet sin politikk på viktige områder, for dem, en direkte motvekt til den politikken borgerlig side fører.
I stor grad er de som sier slikt personer som enten:
a) skulle ønske Sp var på borgerlig side
b) ser på Sp som nøkkelen til regjeringsmakt
c) ønsker å så splid på venstresiden
Det disse aller mest har til felles er derimot rett og slett at de sympatiserer med høyresiden.
Man må jo kunne diskutere på objektive fakta, på tross av politiske uenigheter. Hadde håpet vi skulle få mindre av unyansert skyttergrav debatter, slik det var mye av på VGd. Om poenget er og drive politiske svertekampanjer er det mere effektivt og finne andre arenaer, som for eksempel leserinnlegg i lokalaviser og ellers i lokalpolitikken.
Eller i kommentarfeltet under enhver artikkel som handler om norsk politikk. Det er nesten samme hvilken sak artikkelen handler om eller om det er Skartvedt, Aglen, Alstadheim eller en annen som skriver den - de samme amøbe-kommentarene kommer uansett: "XXXX driver med AP-propaganda igjen ja!" At vi snakker om helt vanlige objektive analyser som kan være like kritiske til AP som til andre partier har liksom ingenting å si. Har alltid lurt på hvem disse folkene er og hva slags liv de egentlig lever.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Imariuz skrev: fre sep 24, 2021 6:43 pm Og mange ser med glede at sosialdemokratiske partier gjør det ene historisk dårlige valget etter det andre. Valgtaperen AP gjorde sitt neste dårligste valg i historien, men får danne regjering med støtte fra andre partier.
Hvorfor er det ikke ok for sosialdemokratiske partier å danne koalisjonsregjeringer? Kan du nevne hvilke partier som ikke er sosialdemokratiske og som har dannet regjering alene de siste årene?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

newsflash skrev: tor sep 30, 2021 7:50 pm
Imariuz skrev: fre sep 24, 2021 6:43 pm Og mange ser med glede at sosialdemokratiske partier gjør det ene historisk dårlige valget etter det andre. Valgtaperen AP gjorde sitt neste dårligste valg i historien, men får danne regjering med støtte fra andre partier.
Hvorfor er det ikke ok for sosialdemokratiske partier å danne koalisjonsregjeringer? Kan du nevne hvilke partier som ikke er sosialdemokratiske og som har dannet regjering alene de siste årene?
Må være toryene i UK, men det er jo utelukkende pga valgsystemet der borte.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Garindan skrev: tor sep 30, 2021 4:02 pm
Farmer skrev: tor sep 30, 2021 1:26 pm
Nå har val borgerlig side vært svært liberal innenfor enkelte områder, gjerne på områder som får negative konsekvenser for flere. Da er det vel ikke så rart at mange har stemt for en litt mer konservativ politikk.
Er vel ikke høyresiden som har ivret mest for innvandring fra den tredje verden.
Ironien oppi alt dette, er at både AP og SP har strengere innvandring enn Frp. De klarer derimot å ytre dette som voksne folk, i motsetning til brunjakkene.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Folk_flesk skrev: tor sep 30, 2021 6:14 pm Enig med Barth som utenriksminister og Arnstad som finansminister. Men ville droppet nåsåen Vigdenes som kommunalminister og heller satt inn Vedum der. Toppe som helseminister, Huitfeldt som forsvarsminister og Tajik som justisminister. Borten Moe vraket fra hele kabalen, selv om det er mer et håp enn en tro.
Blir litt negativt overrasket om Borten Moe får minister post.
Det var vel ikke helt frivillig han forsvant fra Løvebakken i 2013.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

greyserpent skrev: tor sep 30, 2021 8:08 pm
Ironien oppi alt dette, er at både AP og SP har strengere innvandring enn Frp. De klarer derimot å ytre dette som voksne folk, i motsetning til brunjakkene.
Strengere innvandring enn Frp, neppe. Men de setter seg lett på bakbeina på trass hvis det er noe Frp foreslår. Voksen gjeng.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Garindan skrev: tor sep 30, 2021 11:03 pm
greyserpent skrev: tor sep 30, 2021 8:08 pm
Ironien oppi alt dette, er at både AP og SP har strengere innvandring enn Frp. De klarer derimot å ytre dette som voksne folk, i motsetning til brunjakkene.
Strengere innvandring enn Frp, neppe. Men de setter seg lett på bakbeina på trass hvis det er noe Frp foreslår. Voksen gjeng.
https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... itikken-an

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

fargeblind skrev: man sep 20, 2021 2:15 pm Jeg merker meg at Erna blander seg inn i regjeringsforhandlingene med et lite stikk :
"Vi hadde planlagt å doble norsk støtte til internasjonale klimatiltak"
er vel omtrent det hun meldte i dag.
Javel??? Er det ikke LITT sent å komme med dette etter å ha tapt valget etter åtte år med stortingsflertall?
Montro om hun prøver å kaste litt bensin på et tema som kan være et forhandlingstema for Støre?
Du mener slik som de rødgrønne endelig skulle gi studenter penger i når vi hadde regjeringskifte i 2013?

Dette er helt vanlig.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

To ting. Det er et debattinnlegg, og skribentens mening (står med liten skrift over artikkelen), og han skriver om innvandring generelt, altså sett under ett.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

newsflash skrev: tor sep 30, 2021 7:50 pm
Imariuz skrev: fre sep 24, 2021 6:43 pm Og mange ser med glede at sosialdemokratiske partier gjør det ene historisk dårlige valget etter det andre. Valgtaperen AP gjorde sitt neste dårligste valg i historien, men får danne regjering med støtte fra andre partier.
Hvorfor er det ikke ok for sosialdemokratiske partier å danne koalisjonsregjeringer? Kan du nevne hvilke partier som ikke er sosialdemokratiske og som har dannet regjering alene de siste årene?
Det hevdet jeg ikke heller. Jeg bare påpekte at Arbeiderpartiet ikke vant valget.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

greyserpent skrev: tor sep 30, 2021 8:08 pm
Garindan skrev: tor sep 30, 2021 4:02 pm
Farmer skrev: tor sep 30, 2021 1:26 pm
Nå har val borgerlig side vært svært liberal innenfor enkelte områder, gjerne på områder som får negative konsekvenser for flere. Da er det vel ikke så rart at mange har stemt for en litt mer konservativ politikk.
Er vel ikke høyresiden som har ivret mest for innvandring fra den tredje verden.
Ironien oppi alt dette, er at både AP og SP har strengere innvandring enn Frp. De klarer derimot å ytre dette som voksne folk, i motsetning til brunjakkene.
Haha stor humor :lol:

William_S

Legg inn av William_S »

Uka som kommer blir spennende - det er ventet at statsminister Erna Solberg formelt søker avskjed etter fremlegg av statsbudsjettet på tirsdag. Onsdag er det ventet at plattformen blir presentert, torsdag er det ventet at Solberg går av og Støre tar over. Det blir spennende å se hva slags budsjettfinte Solberg-regjeringen kommer til å gjøre. I 2013 la jo regjeringen Stoltenberg frem 11 måneders studiestøtte som en helt åpenbar budsjettfinte. Støre-regjreingen har ca 3-4 uker på å komme med en ny proposisjon og først etter den er lagt frem så starter forhandlingene med SV på Stortinget. Det har ikke kommet mange lekkasjene fra budsjettet som legges frem tirsdag.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Jeg må si at J.G. Støre, har for meg gjort et bra første-inntrykk som Norges nye statsminister. Men tiden går, og jeg minnes eldre slagord fra Ap: "Vi skal ta fra de som har mest fra før, og gi til de som har minst fra før". Lite eller ingenting ble da endret på. Så kom Erna & co. opp på "skute-brua". Hva skjedde så? ingen forandring for de med minst fra før. Nå er det Ap igjen, som styrer den norske skuta. Jau jau. Hva skal man si, annet enn at så lenge det er liv er det håp. Eller blir det enda en gang, de fattige som skal ha takk?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ormen den lange skrev: fre nov 12, 2021 6:19 pm Jeg må si at J.G. Støre, har for meg gjort et bra første-inntrykk som Norges nye statsminister. Men tiden går, og jeg minnes eldre slagord fra Ap: "Vi skal ta fra de som har mest fra før, og gi til de som har minst fra før". Lite eller ingenting ble da endret på. Så kom Erna & co. opp på "skute-brua". Hva skjedde så? ingen forandring for de med minst fra før. Nå er det Ap igjen, som styrer den norske skuta. Jau jau. Hva skal man si, annet enn at så lenge det er liv er det håp. Eller blir det enda en gang, de fattige som skal ha takk?
Kanskje AP og SP har latt noen saker bero til forhandlingene med SV, for at SV skal få noen seire når de skal i disse forhandlingene. SV må få noen seire, det har de sagt. Og de har lagt frem en liste over sine krav som matcher ganske bra det som regjeringen får kritikk for.
Kanskje det ligger en plan bak. Tiden vil vise.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Her er forresten smørbrødlista som SV presenterte i går :
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/mil ... t/74618801
Reversere kutt i støtte til barnebriller
Gjenopprette barnetillegget for uføre
Reversere kutt i skjermingstillegg for uføre
Reversere kutt stønad til bil
Reversere regjeringens kutt i tiltakspenger
Reversere innstramminger i fribeløpet til uføre
Styrke aktivitetshjelpemidler for personer over 26 år
Reversere økning i egenandelstaket
Reversere kuttet i tannreguleringsordningen
En tryggere ordning med arbeidsavklaringspenger (AAP)
Reversere AAP-kutt til unge under 25 år mill.
Gjeninnføre feriepenger på dagpenger

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Jeg klarer ikke å se hvordan SP/AP skal bli enige med SV. Jeg er klar over at man jo nesten altid blir enig, men klarer IKKE å se hvordan SP som jo nesten er Frp-light når det gjelder bilen skal bli enige med SV.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 7:06 am
Ormen den lange skrev: fre nov 12, 2021 6:19 pm Jeg må si at J.G. Støre, har for meg gjort et bra første-inntrykk som Norges nye statsminister. Men tiden går, og jeg minnes eldre slagord fra Ap: "Vi skal ta fra de som har mest fra før, og gi til de som har minst fra før". Lite eller ingenting ble da endret på. Så kom Erna & co. opp på "skute-brua". Hva skjedde så? ingen forandring for de med minst fra før. Nå er det Ap igjen, som styrer den norske skuta. Jau jau. Hva skal man si, annet enn at så lenge det er liv er det håp. Eller blir det enda en gang, de fattige som skal ha takk?
Kanskje AP og SP har latt noen saker bero til forhandlingene med SV, for at SV skal få noen seire når de skal i disse forhandlingene. SV må få noen seire, det har de sagt. Og de har lagt frem en liste over sine krav som matcher ganske bra det som regjeringen får kritikk for.
Kanskje det ligger en plan bak. Tiden vil vise.
Da har de sannsynligvis gjort en ganske STOR feil. Det var vel bred enighet om at her kunne fort AP bli sittende igjen med skjegget i postkassa. SV sier jo at de IKKE vil være redning for AP og brutte løfter. Dvs. at ting SV eventuelt for gjennomslag i forhandlingene og som AP uansett har lovet de skal ordne opp i, ikke vil telle ifht. hva SV får gjennomslag for. Ihvertfall ikke i kroner som jo ofte blir brukt i slike forhandlinger. Dvs. man flyttet så-og-så mange milliarder.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

VivaLV skrev: tir nov 16, 2021 12:30 pm
fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 7:06 am
Ormen den lange skrev: fre nov 12, 2021 6:19 pm Jeg må si at J.G. Støre, har for meg gjort et bra første-inntrykk som Norges nye statsminister. Men tiden går, og jeg minnes eldre slagord fra Ap: "Vi skal ta fra de som har mest fra før, og gi til de som har minst fra før". Lite eller ingenting ble da endret på. Så kom Erna & co. opp på "skute-brua". Hva skjedde så? ingen forandring for de med minst fra før. Nå er det Ap igjen, som styrer den norske skuta. Jau jau. Hva skal man si, annet enn at så lenge det er liv er det håp. Eller blir det enda en gang, de fattige som skal ha takk?
Kanskje AP og SP har latt noen saker bero til forhandlingene med SV, for at SV skal få noen seire når de skal i disse forhandlingene. SV må få noen seire, det har de sagt. Og de har lagt frem en liste over sine krav som matcher ganske bra det som regjeringen får kritikk for.
Kanskje det ligger en plan bak. Tiden vil vise.
Da har de sannsynligvis gjort en ganske STOR feil. Det var vel bred enighet om at her kunne fort AP bli sittende igjen med skjegget i postkassa. SV sier jo at de IKKE vil være redning for AP og brutte løfter. Dvs. at ting SV eventuelt for gjennomslag i forhandlingene og som AP uansett har lovet de skal ordne opp i, ikke vil telle ifht. hva SV får gjennomslag for. Ihvertfall ikke i kroner som jo ofte blir brukt i slike forhandlinger. Dvs. man flyttet så-og-så mange milliarder.
Det er nok flere enn meg som ble litt paff av det harde utspillet fra SV før de startet forhandlingene, ja.
Men poenget er jo for så vidt klart. Det er regjeringens løftebrudd.
Fikk med meg diskusjonen i Politisk Kvarter i morges. Mimir kan vel saktens buldre, men det er kanskje litt rart at Henrik er fremfus....
Nå skal de forhandle en stund bak lukkede dører, det blir spennende å se hva som skjer.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Løftes til høyere nivå. Men helt dødt her på forumet!!?? Nesten ingen innlegg i tråden her.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Dette blir dyrt for ap...og sp. Kravene er mange og tildels store. Men noen poster er giveawys fra regjeringen. Jeg er mest spent på om det finnes steder i budsjettet det kan hentes noe for å betale kravene som infris.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»