Regjeringsforhandlingene

Svar
peraleks

Re: Regjeringsforhandlingene

Legg inn av peraleks »

Dr.I.Tidemann skrev: tir sep 28, 2021 10:15 am
Folk_flesk skrev: man sep 27, 2021 6:19 pm
Dr.I.Tidemann skrev: man sep 27, 2021 6:02 pm AP har løftet seg jevnt og trutt i hele år.
I februar var oppslutningen 21,2%, og i løpet av året har pilene bare pekt oppover.
Som du vet endte det med et valgresultat for AP på hele 26,3% i stortingsvalget.
Alle de fire Erna-partiene har gått motsatt vei. Synd at ikke Venstre trynet under sperregrensa.
Dog bra at KrF gjorde det. De er et unødvendig parti.
1,1% ned for AP? Det er ingen ting. Høyre ned 4,7% og FrP ned 3,6%. DET er tøffe tall for dere.
Tall kan man leke med og se som man vil.
Ser du på tallene fra februar og frem til valget så har Frp økt mer enn AP
FrP gikk fra 8,5% til 11,6%, AP fra 21,4% til 26,3% siden februar. Men hvorfor akkurat februar? Hva med nyttår?
Hvorfor februar, ja si det. Det var den måneden fargerik brukte for å vise AP sin voldsomme oppgang (mulig det var vanskelig å se pga min dysfunksjonelle sitering)

Da går jeg inn og sjekker meningsmålinger fra februar. Der hadde Frp en måling på 6.4 prosent.

Om noen vil bruke tall som viser at AP seiler i solid medvind, så gjerne for meg.
[/quote]

Dog er det et bittelite stykke til valget i 2001 hvor de lå på 24,3 %.
Sett en del bedre tall siden, men ja det er en synkende tendens på AP mot 2009 f.eks..
Det mest bekymringsfulle er at de opplever nedgang selv i 8 år hvor de ikke sitter i regjering.
Regjeringsslitasje er naturlig og det skal sånn sett bli spennende å se hvor de ligger etter 4 eller kanskje 8 år.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Dr.I.Tidemann skrev: tir sep 28, 2021 10:15 am
Folk_flesk skrev: man sep 27, 2021 6:19 pm
Dr.I.Tidemann skrev: man sep 27, 2021 6:02 pm AP har løftet seg jevnt og trutt i hele år.
I februar var oppslutningen 21,2%, og i løpet av året har pilene bare pekt oppover.
Som du vet endte det med et valgresultat for AP på hele 26,3% i stortingsvalget.
Alle de fire Erna-partiene har gått motsatt vei. Synd at ikke Venstre trynet under sperregrensa.
Dog bra at KrF gjorde det. De er et unødvendig parti.
1,1% ned for AP? Det er ingen ting. Høyre ned 4,7% og FrP ned 3,6%. DET er tøffe tall for dere.
Tall kan man leke med og se som man vil.
Ser du på tallene fra februar og frem til valget så har Frp økt mer enn AP
FrP gikk fra 8,5% til 11,6%, AP fra 21,4% til 26,3% siden februar. Men hvorfor akkurat februar? Hva med nyttår?
Hvorfor februar, ja si det. Det var den måneden fargerik brukte for å vise AP sin voldsomme oppgang (mulig det var vanskelig å se pga min dysfunksjonelle sitering)

Da går jeg inn og sjekker meningsmålinger fra februar. Der hadde Frp en måling på 6.4 prosent.

Om noen vil bruke tall som viser at AP seiler i solid medvind, så gjerne for meg.
[/quote]

Det er snitt-tallet for måneden man må bruke (se over). Det blir bare tullete å ta en tilfeldig enkeltmåling for flere måneder siden og sammenligne det med valgresultatet.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKronos skrev: tir sep 28, 2021 4:08 pm Utfordringer med å bli enig om oljepolitikken er i følge NRK det som gjør at sonderingene drar ut. Det er verd å huske på at over 70% av befolkningen stemte på partier som fortsatt ønsker oljeutvinning i Norge, så der må SV innse at det er ikke mye Ap og Sp kan gi.
Det de trolig kan gi er å begrense letingen fremover til forhåndsdefinerte områder og la SV skjerme områder som krever at man åpner opp nytt areal på sokkelen, fortrinnsvis i Barentshavet. Skal det bli et reelt kompromiss så må det være noe i den retningen, selv om partene i et slikt tilfelle ville fått tyn fra henholdsvis FrP og MDG/Naturvernforbundet.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Media melder om stor bekymring over at tre partier har sittet sammen i snart 4 dager og enda ikke er kommet til enighet om å starte forhandlinger.
Alle har glemt at etter sonderinger i 2013 satt to partier sammen i 10 dager på Sundvollen før en regjeringsplattform var klar.
Barnslig opptreden av media.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Bra du hadde forhandlinger i overskriften :-)
Hvem fant opp å kalle det sonderinger!!??

Like meningsløst somd en dagen man begynte å bruke influencer istedenfor blogger :-)

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Forøvrig så er oddsen på at Listhaug blir indignert, forbannet og 100 andre uttrykk på evnt. begrensninger i oljeletingen 1,000000000000000000000001.
Forøvrig trur jeg børsen steg dagen etter valgresultatet ble klart. Ser ikke bort i fra det samme kan skje.
Dvs. man kommer med ny regjeringsplattform som SV vil hevde er en seier, men at børsen allikevel vil stige.
SV kan jo være heldig at den teknologiske utviklingen innen co2 eskalerer de neste 4/8 årene og redde seg inn på det. Hvis ikke vil de vel for all fremtid ha mistet imaget som ett miljøparti.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Med det som skjer borte i USA skal det ikke forundre meg om at børsen gir blaffen i hva Støre&co kommer fram til.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

VivaLV skrev: tir sep 28, 2021 8:15 pm Forøvrig så er oddsen på at Listhaug blir indignert, forbannet og 100 andre uttrykk på evnt. begrensninger i oljeletingen 1,000000000000000000000001.
Forøvrig trur jeg børsen steg dagen etter valgresultatet ble klart. Ser ikke bort i fra det samme kan skje.
Dvs. man kommer med ny regjeringsplattform som SV vil hevde er en seier, men at børsen allikevel vil stige.
SV kan jo være heldig at den teknologiske utviklingen innen co2 eskalerer de neste 4/8 årene og redde seg inn på det. Hvis ikke vil de vel for all fremtid ha mistet imaget som ett miljøparti.
Er det CO2-fangst du da sikter til?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

I dag er det 5 dagen med sonderinger. Jo lenger dei diskutere jo større sjans er det at det blir ein fleirtallsregjering trur eg.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Imariuz skrev: fre sep 24, 2021 6:43 pm
fargeblind skrev: fre sep 24, 2021 5:51 pm Nå har snart sosialdemokratene statsministre i fire nordiske land. Om to uker er det valg også på Island. Kan det bli fem?
(sitat fra Aftenposten 15. september)
Personlig ser jeg med tilfredshet at høyrebølgen stadig svekkes.
Det er også interessant at sosialdemokratene og de grønne kan overta makten i Tyskland.
Og mange ser med glede at sosialdemokratiske partier gjør det ene historisk dårlige valget etter det andre. Valgtaperen AP gjorde sitt neste dårligste valg i historien, men får danne regjering med støtte fra andre partier.
Hvorfor er det så mange på høyresiden som gleder seg over at AP taper stemmer til SV og Rødt - noe som gjør at vi får det rødeste stortinget på mange år? Jeg, som befinner meg på venstresiden, gleder meg iallefall ikke om Høyre taper stemmer til FrP. Det er jo ikke akkurat likegyldig hvordan stemmene fordeler seg på den "blokka" man ikke selv tilhører.
Sist redigert av Folk_flesk den ons sep 29, 2021 11:01 am, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

ms_8 skrev: ons sep 29, 2021 10:30 am I dag er det 5 dagen med sonderinger. Jo lenger dei diskutere jo større sjans er det at det blir ein fleirtallsregjering trur eg.
Det er litt vanskelig å si, men jeg ser for meg at dette mer og mer dreier seg om oljesaken - og at dette blir den ene saken som vil avgjøre det hele til slutt. Så kan man også merke seg at Ola Borten Moe - som eneste nestleder i de tre partiene - enda ikke deltar aktivt i samtalene. Blir det til slutt enighet med SV skal han jo tydeligvis inn i regjeringen, så det er litt merkelig hvor fraværende han er nå.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Folk_flesk skrev: ons sep 29, 2021 10:58 am
ms_8 skrev: ons sep 29, 2021 10:30 am I dag er det 5 dagen med sonderinger. Jo lenger dei diskutere jo større sjans er det at det blir ein fleirtallsregjering trur eg.
Det er litt vanskelig å si, men jeg ser for meg at dette mer og mer dreier seg om oljesaken - og at dette blir den ene saken som vil avgjøre det hele til slutt. Så kan man også merke seg at Ola Borten Moe - som eneste nestleder i de tre partiene - enda ikke deltar aktivt i samtalene. Blir det til slutt enighet med SV skal han jo tydeligvis inn i regjeringen, så det er litt merkelig hvor fraværende han er nå.
Kvifor skal han inn i regjering?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

MRSA skrev: ons sep 29, 2021 11:14 am
Folk_flesk skrev: ons sep 29, 2021 10:58 am
ms_8 skrev: ons sep 29, 2021 10:30 am I dag er det 5 dagen med sonderinger. Jo lenger dei diskutere jo større sjans er det at det blir ein fleirtallsregjering trur eg.
Det er litt vanskelig å si, men jeg ser for meg at dette mer og mer dreier seg om oljesaken - og at dette blir den ene saken som vil avgjøre det hele til slutt. Så kan man også merke seg at Ola Borten Moe - som eneste nestleder i de tre partiene - enda ikke deltar aktivt i samtalene. Blir det til slutt enighet med SV skal han jo tydeligvis inn i regjeringen, så det er litt merkelig hvor fraværende han er nå.
Kvifor skal han inn i regjering?
Det får du spørre Vedum om. Hadde jeg kunnet få bestemme så hadde han ikke engang fått en statssekretærpost.

lund

Legg inn av lund »

Ser for meg Borten Moe ble olje- og energiminister. Da snakker vi direkte hån mot velgerne. Regner med man har vett nok til å holde fyren unna.

lund

Legg inn av lund »

GoingKronos skrev: tir sep 28, 2021 4:08 pm Utfordringer med å bli enig om oljepolitikken er i følge NRK det som gjør at sonderingene drar ut. Det er verd å huske på at over 70% av befolkningen stemte på partier som fortsatt ønsker oljeutvinning i Norge, så der må SV innse at det er ikke mye Ap og Sp kan gi. Og om de ikke kan leve med det så bør opposisjonsliv være alternativet, det er viktig at det klare stortingsflertallet ikke blir forhandlet bort i en sak som har så enorm betydning for Norges økonomi og arbeidsliv.
Et langt bedre parameter for det er å spørre folk direkte om den konkrete saken. Langt fra sikkert at f.eks. alle som stemte Ap gjorde det på grunn av akkurat det.

Farmer

Legg inn av Farmer »

lund skrev: ons sep 29, 2021 11:31 am
GoingKronos skrev: tir sep 28, 2021 4:08 pm Utfordringer med å bli enig om oljepolitikken er i følge NRK det som gjør at sonderingene drar ut. Det er verd å huske på at over 70% av befolkningen stemte på partier som fortsatt ønsker oljeutvinning i Norge, så der må SV innse at det er ikke mye Ap og Sp kan gi. Og om de ikke kan leve med det så bør opposisjonsliv være alternativet, det er viktig at det klare stortingsflertallet ikke blir forhandlet bort i en sak som har så enorm betydning for Norges økonomi og arbeidsliv.
Et langt bedre parameter for det er å spørre folk direkte om den konkrete saken. Langt fra sikkert at f.eks. alle som stemte Ap gjorde det på grunn av akkurat det.
Uavhengig av om alle som stemte AP eller SP er helt enig eller ikke, om alt som står i partiprogrammene, så er det alikavell partiet sin uttalte retning og partiprogram som må gjelde i forhandlingene.
Jeg vil tro at en person som har en snarlig stopp i oljeutvinningen som prioitet en, stemte SV eller mdg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Begynner å ane konturene av en Ap/Sp-regjering nå.

Ap kan ikke gi SV en oljeseier, da får de en enorm smekk ved neste valg. Industriarbeiderne er fortsatt en stor del av Ap sin velgermasse, selv om de ikke er i nærheten av den unisone støtten de hadde før i tiden.

Man kan bekymre seg for klimaendringene så mye man vil. Så lenge Kina og India fortsetter den store utslippsøkningen er det totalt meningsløst å drive med selvskading slik SV ønsker.

Vi må slutte å lure oss selv. Mennesket er destruktivt av natur. Så selv om man globalt sett vet hva som må til vil det aldri bli bedre. Man kan avtale det ene og det andre i storbykonferanser, men sannheten er og blir at penga rår. Er det noen som blir rike på det som er skadelig for kloden, ja da vil man skade kloden. Helt til disse klimaspådommene slår til. Og jeg forstår idealismen, men jeg har ingen tro på at den vil lykkes. Derfor mener jeg at Norge ikke kan slå beina under seg selv før det mot all formodning skulle komme en global vekkelsesbølge der man faktisk tar de nødvendige grepene.

God klimasamvittighet setter ikke mat på bordet og betaler regninger.

lund

Legg inn av lund »

Farmer skrev: ons sep 29, 2021 12:00 pm
lund skrev: ons sep 29, 2021 11:31 am
GoingKronos skrev: tir sep 28, 2021 4:08 pm Utfordringer med å bli enig om oljepolitikken er i følge NRK det som gjør at sonderingene drar ut. Det er verd å huske på at over 70% av befolkningen stemte på partier som fortsatt ønsker oljeutvinning i Norge, så der må SV innse at det er ikke mye Ap og Sp kan gi. Og om de ikke kan leve med det så bør opposisjonsliv være alternativet, det er viktig at det klare stortingsflertallet ikke blir forhandlet bort i en sak som har så enorm betydning for Norges økonomi og arbeidsliv.
Et langt bedre parameter for det er å spørre folk direkte om den konkrete saken. Langt fra sikkert at f.eks. alle som stemte Ap gjorde det på grunn av akkurat det.
Uavhengig av om alle som stemte AP eller SP er helt enig eller ikke, om alt som står i partiprogrammene, så er det alikavell partiet sin uttalte retning og partiprogram som må gjelde i forhandlingene.
Jeg vil tro at en person som har en snarlig stopp i oljeutvinningen som prioitet en, stemte SV eller mdg.
Joda. Selvsagt riktig det. Jeg bare påpeker at tallet ikke nødvendigvis gjenspeiler den faktiske støtten til saken. Det er nok uansett ikke lurt å ikke gi SV noe som helst. Det vil bare styrke de andre partiene på venstresiden og svekke Ap selv.

Farmer

Legg inn av Farmer »

lund skrev: ons sep 29, 2021 12:25 pm [quote=Farmer post_id=167220

Joda. Selvsagt riktig det. Jeg bare påpeker at tallet ikke nødvendigvis gjenspeiler den faktiske støtten til saken. Det er nok uansett ikke lurt å ikke gi SV noe som helst. Det vil bare styrke de andre partiene på venstresiden og svekke Ap selv.
Ja, jeg tror du er inne på noe der. Personlig hadde jeg håpet på en tre parti regjering med SV, for og få snudd den latterlige dårlige omfordelings politikken vi har nå.
Men én AP/SP regjering tror jeg vil vise seg bra robust. Ingen av ytterfløyene er vel egentlig tjent med og felle en slik regjering. Senterpartiet kan jo da orientere seg mot høyre, og AP lengre mot venstre
Så maktbalansen vil gi litt forutsigbarhet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 12:11 pm Begynner å ane konturene av en Ap/Sp-regjering nå.

Ap kan ikke gi SV en oljeseier, da får de en enorm smekk ved neste valg. Industriarbeiderne er fortsatt en stor del av Ap sin velgermasse, selv om de ikke er i nærheten av den unisone støtten de hadde før i tiden.

Man kan bekymre seg for klimaendringene så mye man vil. Så lenge Kina og India fortsetter den store utslippsøkningen er det totalt meningsløst å drive med selvskading slik SV ønsker.

Vi må slutte å lure oss selv. Mennesket er destruktivt av natur. Så selv om man globalt sett vet hva som må til vil det aldri bli bedre. Man kan avtale det ene og det andre i storbykonferanser, men sannheten er og blir at penga rår. Er det noen som blir rike på det som er skadelig for kloden, ja da vil man skade kloden. Helt til disse klimaspådommene slår til. Og jeg forstår idealismen, men jeg har ingen tro på at den vil lykkes. Derfor mener jeg at Norge ikke kan slå beina under seg selv før det mot all formodning skulle komme en global vekkelsesbølge der man faktisk tar de nødvendige grepene.

God klimasamvittighet setter ikke mat på bordet og betaler regninger.
SV er jo temmelig kørka om de lar muligheten gå fra seg til å ikke bli med i denne regjeringen. De kan få til store seire og mye både på omfordeling og på miljø, men må kompromisse i oljesaken.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KongOlav2 skrev: ons sep 29, 2021 12:38 pm
PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 12:11 pm Begynner å ane konturene av en Ap/Sp-regjering nå.

Ap kan ikke gi SV en oljeseier, da får de en enorm smekk ved neste valg. Industriarbeiderne er fortsatt en stor del av Ap sin velgermasse, selv om de ikke er i nærheten av den unisone støtten de hadde før i tiden.

Man kan bekymre seg for klimaendringene så mye man vil. Så lenge Kina og India fortsetter den store utslippsøkningen er det totalt meningsløst å drive med selvskading slik SV ønsker.

Vi må slutte å lure oss selv. Mennesket er destruktivt av natur. Så selv om man globalt sett vet hva som må til vil det aldri bli bedre. Man kan avtale det ene og det andre i storbykonferanser, men sannheten er og blir at penga rår. Er det noen som blir rike på det som er skadelig for kloden, ja da vil man skade kloden. Helt til disse klimaspådommene slår til. Og jeg forstår idealismen, men jeg har ingen tro på at den vil lykkes. Derfor mener jeg at Norge ikke kan slå beina under seg selv før det mot all formodning skulle komme en global vekkelsesbølge der man faktisk tar de nødvendige grepene.

God klimasamvittighet setter ikke mat på bordet og betaler regninger.
SV er jo temmelig kørka om de lar muligheten gå fra seg til å ikke bli med i denne regjeringen. De kan få til store seire og mye både på omfordeling og på miljø, men må kompromisse i oljesaken.
Jo da. Det er alltid bedre å være med og ha makt, men som den minste partneren i samarbeidet er det SV som må svelge flest kameler. Og så er spørsmålet om de tør det.

Det er ganske mange velgere som ikke forstår at en koalisjonsregjering betyr at man ikke får gjennomslag for alt man har sagt man vil få til. Spesielt når man er junioren i koalisjonen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 12:51 pm Jo da. Det er alltid bedre å være med og ha makt, men som den minste partneren i samarbeidet er det SV som må svelge flest kameler. Og så er spørsmålet om de tør det.

Det er ganske mange velgere som ikke forstår at en koalisjonsregjering betyr at man ikke får gjennomslag for alt man har sagt man vil få til. Spesielt når man er junioren i koalisjonen.
Greia er jo at SV faktisk har en reell mulighet til å få solgt inn saker som er viktige for dem. Det er ikke som når Frp måtte svelge kameler siden ingen av deres regjeringspartnere var enig i Frps syn om f.eks kutt i områder som kultur, landbruk, bistand, etc. Men iallfall Ap og også til en viss grad Sp vil nok være med på saker omkring omfordeling som nok er det aller viktigste for SV. I tillegg kan de sikkert også få gjennom en del på miljøområdet, som også er viktig for dem. Men de må bare droppe sine mest ytterliggående krav omkring stopp i oljeleting, o.l.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Der melder SV at de bryter forhandlingene ja. Lå i kortene. Så får vi se om dette er et pressmiddel eller om Ap og Sp er lettet og kjører videre seg i mellom.
Sist redigert av PapaSmurf den ons sep 29, 2021 1:12 pm, redigert 1 gang totalt.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 1:11 pm Der melder SV at de bryter ja
Flott.
Da kan det se ut som man i hvertfall slipper den verste av de 3.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Støre skal få sitt og stri med, ja.

Når kommer første vinglereferanse ?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Mon tro om vi får høre hva de fikk tilbud om. Jeg har ikke så stor sans for SV, men kunne gjerne sett at de fikk litt gjennomslag både på omfordeling og på miljø, spesielt "klassisk" miljø- og naturvern.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dette er jo en gavepakke til Høyre. Nå spilles de litt inn på banen igjen og kan være med på å trekke regjeringens politikk retning sentrum.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Det gikk som jeg trodde. Det blir mindretallsregjering. Som AP-velger er jeg meget skuffet. Det er svakt av Støre at han ikke klarte å få på plass en flertallsregjering. Nå gir han jo de blå rett om "rødgrønt kaos". Dette gjør at de blå igjen vil komme til makten om 4 år. Håper da AP får på plass en ny leder.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Nå skal vell framdeles SV få sitt i budget forhandlingene, men vi får nok en langt bedre politikk resten av året. SV kan sitte på vippen så mye de vil men symbol saker er det stort sett ihvertfall ett parti på høyresiden som er enig med.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 12:51 pm Jo da. Det er alltid bedre å være med og ha makt, men som den minste partneren i samarbeidet er det SV som må svelge flest kameler. Og så er spørsmålet om de tør det.

Det er ganske mange velgere som ikke forstår at en koalisjonsregjering betyr at man ikke får gjennomslag for alt man har sagt man vil få til. Spesielt når man er junioren i koalisjonen.
Ikke så rart at SV ga seg. De er det minste paritet og bør derfor få gjennomslag for minst, samtidig er de det partiet som ønsker å endre på mest. Det hadde nok vært enklere for partiet om de hadde en eller to fanesaker det var nok å få gjennom, men de har profilert seg sterkt på flere saker og det sitter nok langt inne å gi seg på flere av disse.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»