Regjeringsforhandlingene

Svar
lund

Re: Regjeringsforhandlingene

Legg inn av lund »

GiPazzini_85 skrev: ons sep 29, 2021 9:45 pm
Farmer skrev: ons sep 29, 2021 4:25 pm
GiPazzini_85 skrev: ons sep 29, 2021 3:08 pm

Selv om det var mye vingling så var i alle fall "pakken" mye tydeligere. Mandatet var sterkere. Ap,Sv og Sps eneste "mandat" er ny regjering. Ellers er de veldig uenige om det meste. Olje blir trekt frem som en stor sak, men enda viktigere er egentlig skatte- og avgiftspolitikken. Der spriker det i alle retninger. Det var enklere for Erna å gi KrF, V og FrP noen symbolseire enn det blir for Støre.
Nei, det var den ikke. Det har hele tiden ligget i kortene at de rødgrønne bygger videre på grunn fundamentet fra før 2013.
Hvor mange likheter finner du mellom KrF satt opp mot Frp og venstre.
FRP og venstre deler en liberal grunntanke. Ut over dette er dem veldig forskjellig, også i syn på hva liberalismen skal inneholde.
Det lå en helt klar tanke om å forenkle både valgfrihet (f.eks innen helse) og en del på skatt og fradrag/ gaver til frivillige organisasjoner. Dette hadde alle de borgerlige partiene felles. Og nei, SV, SP og AP bygger ikke videre på fundamentet fra 2013. Siden det har mye endret seg, noe vi har sett med partiene i opposisjonen og nå i sonderingene.
Som kjent noen av de viktigste sakene for Krf og Venstre det ja.

Farmer

Legg inn av Farmer »

GiPazzini_85 skrev: ons sep 29, 2021 9:45 pm
Det lå en helt klar tanke om å forenkle både valgfrihet (f.eks innen helse) og en del på skatt og fradrag/ gaver til frivillige organisasjoner. Dette hadde alle de borgerlige partiene felles. Og nei, SV, SP og AP bygger ikke videre på fundamentet fra 2013. Siden det har mye endret seg, noe vi har sett med partiene i opposisjonen og nå i sonderingene.
Om man prøver og se litt objektivt på det, så har det vært kommunisert ganske klart før valget, at de rødgrønne gikk på valg for og reversere en del reformer, i hverfall, sammenslåing av fylker, øke skatteinngangen og se på politireformen.
Hvordan sakene i detalj skal håndteres var verken fra rødgrønn side ved dette valget, eller borgerlig side i 2017 spessifisert.
Vi hadde samme sak i 2017 med hvordan regjeringskolilasjon vi fikk. Venstre gikk på valg på og holde FRP ute av regjering eller at Venstre ikke gikk inn i regjering med FRP.
Ved dette valget har Støre flere ganger sagt at AP går på valg for en flertallsregjering, og det er og foretrekke. Vedum at SP ikke vil regjere med SV, og SV åpen for det meste på rødgrønn side. For dem var innflytelse det viktigste. Ingenting av det som skjer nå er direkte løftebrudd, som var tilfelle med venstre og KrF, om jeg husker riktig fra 2017.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Helt topp at SV er ute, men tåkefyrsten får det neppe enkelt som statsminister for en mindretallsregjering.

Og la oss nå se hvor mye de "ansvarlige" småpartiene på venstresiden og i sentrum kan ødelegge for landet nå som de danner klimaklikken som skal markere seg.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Bruddet var vel ca. 50-50 sannsynlig, vil jeg tro. Viktig å ikke bli helt drama-Queen her.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Knaxern skrev: ons sep 29, 2021 7:44 pm [
For AP, så er det selvmord å drive på slikt. De blør allerede velgere, og gjorde et dårligere valg i år enn i 2017. Samarbeid med høyresiden vil bare føre til enda mer velgerflukt.
AP har stemt sammen med Høyre i mange saker i mange år, så ser ikke helt problemet. De er helt på linje når det gjelder å selge ut landet til EU bl.a.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

peraleks skrev: ons sep 29, 2021 8:15 pm ...og Frp som jeg i stor grad har satt langt oppe på populiststigen
Skjønner ikke helt dette. Frp har hatt stort sett den samme politikken i alle år, og allikevel kalles de populister. Populister for meg er noen som kontinuerlig snur kappa etter vinden. Men gjentar du mantraet om at de er populister mange nok ganger, så blir det jo oppfattet som sannhet. Er vel akkurat det som er saken her.


Elllers er jeg storfornøyd med at SV blir utenfor regjering.
Også er jeg av den oppfatning at AP heller kommer til å blø velgere til høyresiden om de samarbeider for mye mot venstre.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Farmer skrev: ons sep 29, 2021 10:12 pm

Om man prøver og se litt objektivt på det, så har det vært kommunisert ganske klart før valget, at de rødgrønne gikk på valg for og reversere en del reformer,
Mjo, virker jo ganske konservativt egentlig det da....

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Queenie skrev: ons sep 29, 2021 10:41 pm
Og la oss nå se hvor mye de "ansvarlige" småpartiene på venstresiden og i sentrum kan ødelegge for landet nå som de danner klimaklikken som skal markere seg.
De klimareligiøse er ved dette valget solid parkert utenfor innflytelse:-)

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Garindan skrev: tor sep 30, 2021 4:57 am
Queenie skrev: ons sep 29, 2021 10:41 pm
Og la oss nå se hvor mye de "ansvarlige" småpartiene på venstresiden og i sentrum kan ødelegge for landet nå som de danner klimaklikken som skal markere seg.
De klimareligiøse er ved dette valget solid parkert utenfor innflytelse:-)
Ja, dette «miljøvalget» som oslo pressen fjaset om før valget er stein dødt. Viser igjen hvor frakoblet denne eliten i Oslo er fra resten av landet.

guru

Legg inn av guru »

SV og Rødts "advarsler" om å hente støtte fra høyresiden sier veldig mye om dem. Et direkte forsøk på å kneble demokratiet. Om de ikke selv er med i regjeringen eller har en samarbeidsavtale, så er selvsagt AP og SP fri til å diskutere med hvem de vil uten at det er i mot "folkets vilje".

Jeg ser de er veldig ivrige med å si at folket ønsket et "tydelig skifte". Tror de bør sette seg ned å se på tallene igjen. SP er et sentrumsparti som har mye mer til felles med høyresiden enn venstresiden, og det har vi nettopp fått et levende bevis på når sonderingene gikk til brudd. SP+Høyre+FrP har flertall alene. Det er vel et like "tydelig signal", bare ikke i Rødt og SV sine verdener. SP gikk heller aldri til valg på en regjering med SV, kun med AP. At de valgte å gå inn i sonderinger med SV skapte selvsagt reaksjoner, også internt i partiet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

guru skrev: tor sep 30, 2021 8:46 am SV og Rødts "advarsler" om å hente støtte fra høyresiden sier veldig mye om dem. Et direkte forsøk på å kneble demokratiet. Om de ikke selv er med i regjeringen eller har en samarbeidsavtale, så er selvsagt AP og SP fri til å diskutere med hvem de vil uten at det er i mot "folkets vilje".

Jeg ser de er veldig ivrige med å si at folket ønsket et "tydelig skifte". Tror de bør sette seg ned å se på tallene igjen. SP er et sentrumsparti som har mye mer til felles med høyresiden enn venstresiden, og det har vi nettopp fått et levende bevis på når sonderingene gikk til brudd. SP+Høyre+FrP har flertall alene. Det er vel et like "tydelig signal", bare ikke i Rødt og SV sine verdener. SP gikk heller aldri til valg på en regjering med SV, kun med AP. At de valgte å gå inn i sonderinger med SV skapte selvsagt reaksjoner, også internt i partiet.
Samarbeid med høyre og FrP vil være rart, siden SP har gått så knallhardt ut mot dem i så mange år.
SP gjorde et brakvalg for to år siden, og har noe å bevise. De skal REVERSERE høyrepolitikken, ellers spår jeg et dårlig valg om to år.
Det kommer også stadig nye velgere til som har klimapolitikk høyt oppe. Blir det status quo i oljepolitikken, spår jeg vekst for klima-venstresiden ved neste stortingsvalg.
Regjeringen har også ferdig planene til å tilslutte seg EU-programmet for 55% kutt, men det skal altså SP-AP-regjeringen behandle i neste stortingsperiode.
Hadde Erna vunnet valget, ville Norge forpliktet seg til 55% kutt i utslipp i samme tempo som EU. Altså frem til 2030.
https://www.dagsavisen.no/nyheter/verde ... verenitet/
Det blir en interessant stortingsperiode.

guru

Legg inn av guru »

fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 8:56 am
guru skrev: tor sep 30, 2021 8:46 am SV og Rødts "advarsler" om å hente støtte fra høyresiden sier veldig mye om dem. Et direkte forsøk på å kneble demokratiet. Om de ikke selv er med i regjeringen eller har en samarbeidsavtale, så er selvsagt AP og SP fri til å diskutere med hvem de vil uten at det er i mot "folkets vilje".

Jeg ser de er veldig ivrige med å si at folket ønsket et "tydelig skifte". Tror de bør sette seg ned å se på tallene igjen. SP er et sentrumsparti som har mye mer til felles med høyresiden enn venstresiden, og det har vi nettopp fått et levende bevis på når sonderingene gikk til brudd. SP+Høyre+FrP har flertall alene. Det er vel et like "tydelig signal", bare ikke i Rødt og SV sine verdener. SP gikk heller aldri til valg på en regjering med SV, kun med AP. At de valgte å gå inn i sonderinger med SV skapte selvsagt reaksjoner, også internt i partiet.
Samarbeid med høyre og FrP vil være rart, siden SP har gått så knallhardt ut mot dem i så mange år.
SP gjorde et brakvalg for to år siden, og har noe å bevise. De skal REVERSERE høyrepolitikken, ellers spår jeg et dårlig valg om to år.
Det kommer også stadig nye velgere til som har klimapolitikk høyt oppe. Blir det status quo i oljepolitikken, spår jeg vekst for klima-venstresiden ved neste stortingsvalg.
Regjeringen har også ferdig planene til å tilslutte seg EU-programmet for 55% kutt, men det skal altså SP-AP-regjeringen behandle i neste stortingsperiode.
Hadde Erna vunnet valget, ville Norge forpliktet seg til 55% kutt i utslipp i samme tempo som EU.
Det blir en interessant stortingsperiode.
Enig i at samarbeid mellom SP og FrP er urealistisk, men det var bare for å vise at det finnes flere flertallskombinasjoner etter valget, som forteller en annen historie enn en kraftig "venstrebølge". Faktum er at det var små bevegelser på venstresiden sammenlignet med forrige valg, men Høyre og FrPs tilbakegang og at at Rødt kommer over sperregrensen forsterker inntrykket.

SP kommer aldri til å "reversere" høyrepolitikken, da de er enige med Høyre i langt flere saker enn de er uenig i. De har da tross alt sittet i regjering sammen tidligere. Mye av deres politikk vil bli videreført, rett og slett fordi AP og SP støtter svært mye av politikken deres. Så vil de selvsagt reverserer en del ting. Som f.eks. regionreformen etc.

Dessuten mener jeg at "forskjells-Norge" er et begrep som er konstruert av venstresiden for å skape et falskt inntrykk av landet vårt. Ser man utover våre grenser, så er forskjellene i Norge ekstremt små. Vi lever i et land der alle har gratis helsehjelp, gratis skole, og et ufravikelig krav om tak over hodet og mat på bordet. Ja, det er mange som har lite å rutte med, og det er mye som kan gjøres for dem, men det er en feilaktig fremstilling fra venstresiden at Norge er et helt for jævlig land å bo i.

Når det gjelder miljøpolitikken så vil MDG få betydelig vekst den dagen de fremstår som et fornuftig og styringsdyktig miljøparti med ansvarlige løsninger og en løsningsorientert politikk. Men så lenge de er radikale som nå, vil de aldri oppnå en veldig stor oppslutning.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

SP kommer aldri til å "reversere" høyrepolitikken, da de er enige med Høyre i langt flere saker enn de er uenig i. De har da tross alt sittet i regjering sammen tidligere.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Ser vi ingen reversering av regionsreformen, vil SP miste oppslutning både i Viken og i Troms/Finnmark.
Ser vi ingen reversering av Erna`s sentraliseringspolitikk, vil de også bli et mindre parti ved neste korsvei.
Det ER en grunn til at folk har stemt på dem.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

guru skrev: tor sep 30, 2021 9:18 am
fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 8:56 am
guru skrev: tor sep 30, 2021 8:46 am SV og Rødts "advarsler" om å hente støtte fra høyresiden sier veldig mye om dem. Et direkte forsøk på å kneble demokratiet. Om de ikke selv er med i regjeringen eller har en samarbeidsavtale, så er selvsagt AP og SP fri til å diskutere med hvem de vil uten at det er i mot "folkets vilje".

Jeg ser de er veldig ivrige med å si at folket ønsket et "tydelig skifte". Tror de bør sette seg ned å se på tallene igjen. SP er et sentrumsparti som har mye mer til felles med høyresiden enn venstresiden, og det har vi nettopp fått et levende bevis på når sonderingene gikk til brudd. SP+Høyre+FrP har flertall alene. Det er vel et like "tydelig signal", bare ikke i Rødt og SV sine verdener. SP gikk heller aldri til valg på en regjering med SV, kun med AP. At de valgte å gå inn i sonderinger med SV skapte selvsagt reaksjoner, også internt i partiet.
Samarbeid med høyre og FrP vil være rart, siden SP har gått så knallhardt ut mot dem i så mange år.
SP gjorde et brakvalg for to år siden, og har noe å bevise. De skal REVERSERE høyrepolitikken, ellers spår jeg et dårlig valg om to år.
Det kommer også stadig nye velgere til som har klimapolitikk høyt oppe. Blir det status quo i oljepolitikken, spår jeg vekst for klima-venstresiden ved neste stortingsvalg.
Regjeringen har også ferdig planene til å tilslutte seg EU-programmet for 55% kutt, men det skal altså SP-AP-regjeringen behandle i neste stortingsperiode.
Hadde Erna vunnet valget, ville Norge forpliktet seg til 55% kutt i utslipp i samme tempo som EU.
Det blir en interessant stortingsperiode.
Enig i at samarbeid mellom SP og FrP er urealistisk, men det var bare for å vise at det finnes flere flertallskombinasjoner etter valget, som forteller en annen historie enn en kraftig "venstrebølge". Faktum er at det var små bevegelser på venstresiden sammenlignet med forrige valg, men Høyre og FrPs tilbakegang og at at Rødt kommer over sperregrensen forsterker inntrykket.

SP kommer aldri til å "reversere" høyrepolitikken, da de er enige med Høyre i langt flere saker enn de er uenig i. De har da tross alt sittet i regjering sammen tidligere. Mye av deres politikk vil bli videreført, rett og slett fordi AP og SP støtter svært mye av politikken deres. Så vil de selvsagt reverserer en del ting. Som f.eks. regionreformen etc.

Dessuten mener jeg at "forskjells-Norge" er et begrep som er konstruert av venstresiden for å skape et falskt inntrykk av landet vårt. Ser man utover våre grenser, så er forskjellene i Norge ekstremt små. Vi lever i et land der alle har gratis helsehjelp, gratis skole, og et ufravikelig krav om tak over hodet og mat på bordet. Ja, det er mange som har lite å rutte med, og det er mye som kan gjøres for dem, men det er en feilaktig fremstilling fra venstresiden at Norge er et helt for jævlig land å bo i.
Det er selvsagt ikke et for jævlig land å bo i, men venstresiden kan ikke koste på seg å være naiv i forhold til hvordan Høyre slipper til stadig flere private aktører innenfor helse og utdanning. At de kun "beriker" det offentlige er rett og slett tøv, ettersom enhver helsearbeider eller spesialist som får tilbudt bedre arbeidsbetingelser i det private vil forlate det offentlige. Og det er heller ingen grunn til å tro at det offentlige vil ha råd til å finansiere ethvert brukervalg av dyre private tjenester i all fremtid.

Høyre nekter å innrømme dette selv, men på lang sikt er konsekvensen av politikken deres en stadig sterkere privat sektor innenfor helse og utdanning, en mer ressurssvak offentlig sektor og en todeling av de nevnte tjenestene i Norge. Dette er Kristin Clemets våte drøm og undergangen til velferdsstaten slik vi (fortsatt) kjenner den i dag.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg tror den nye regjeringen vil avvikle ostehøvelkuttene. Det må da være kuttet nok etterhvert?

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Støre vil vel forby lakrispiper igjen.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

LD-Johnson skrev: tor sep 30, 2021 10:47 am Støre vil vel forby lakrispiper igjen.
hehehehehe......har du sett slike i noen butikk?

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 9:23 am SP kommer aldri til å "reversere" høyrepolitikken, da de er enige med Høyre i langt flere saker enn de er uenig i. De har da tross alt sittet i regjering sammen tidligere.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Ser vi ingen reversering av Erna`s sentraliseringspolitikk, vil de også bli et mindre parti ved neste korsvei.
Det ER en grunn til at folk har stemt på dem.
Har du noen eksempler på det jeg uthevet? Ellers høres det bare ut som en floskel uten innhold.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Garindan skrev: tor sep 30, 2021 1:08 pm
fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 9:23 am SP kommer aldri til å "reversere" høyrepolitikken, da de er enige med Høyre i langt flere saker enn de er uenig i. De har da tross alt sittet i regjering sammen tidligere.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Ser vi ingen reversering av Erna`s sentraliseringspolitikk, vil de også bli et mindre parti ved neste korsvei.
Det ER en grunn til at folk har stemt på dem.
Har du noen eksempler på det jeg uthevet? Ellers høres det bare ut som en floskel uten innhold.
Det var et underlig spørsmål, tatt i betraktning hva Vedum har mjælet om på innpust og utpust de siste fem- seks årene.
Mener du virkelig at du ikke har fått med deg noe som helst av det SP har brukt i valgkampen og i årevis før valgkampen i år?
Det jeg siterte, var forøvrig fra et innlegg fra Guru.
Sist redigert av fargeblind den tor sep 30, 2021 1:17 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 1:12 pm Det var et underlig spørsmål, tatt i betraktning hva Vedum har mjælet om på innpust og utpust de siste fem- seks årene.
Mener du virkelig at du ikke har fått med deg noe som helst av det SP har brukt i valgkampen og i årevis før valgkampen i år?
Så når man sier noe om og om igjen, så blir det sant? Nei, det blir bare oppfattet som sannhet av mange. Men det blir ikke mer sant. Det er derfor jeg etterspør litt dokumentasjon her.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Garindan skrev: tor sep 30, 2021 1:15 pm
fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 1:12 pm Det var et underlig spørsmål, tatt i betraktning hva Vedum har mjælet om på innpust og utpust de siste fem- seks årene.
Mener du virkelig at du ikke har fått med deg noe som helst av det SP har brukt i valgkampen og i årevis før valgkampen i år?
Så når man sier noe om og om igjen, så blir det sant? Nei, det blir bare oppfattet som sannhet av mange. Men det blir ikke mer sant. Det er derfor jeg etterspør litt dokumentasjon her.
Lever du i drømmeland?
Når ble alt som alle lover før valget sant?
Partiene går til valg på noe, og vil deretter bli vurdert etter hva de får gjennomført.
Det hersker dog ingen tvil om hva SP har lovet for å tiltrekke seg velgere.
Trenger du dokumentasjon på hva SP har gått til valg på, må du jaggu lete selv, i stedet for å spørre meg.
Det blir bare for dumt. Du sitter foran en datamaskin og er på internett, for pokker.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

guru skrev: tor sep 30, 2021 8:46 am SV og Rødts "advarsler" om å hente støtte fra høyresiden sier veldig mye om dem. Et direkte forsøk på å kneble demokratiet. Om de ikke selv er med i regjeringen eller har en samarbeidsavtale, så er selvsagt AP og SP fri til å diskutere med hvem de vil uten at det er i mot "folkets vilje".

Jeg ser de er veldig ivrige med å si at folket ønsket et "tydelig skifte". Tror de bør sette seg ned å se på tallene igjen. SP er et sentrumsparti som har mye mer til felles med høyresiden enn venstresiden, og det har vi nettopp fått et levende bevis på når sonderingene gikk til brudd. SP+Høyre+FrP har flertall alene. Det er vel et like "tydelig signal", bare ikke i Rødt og SV sine verdener. SP gikk heller aldri til valg på en regjering med SV, kun med AP. At de valgte å gå inn i sonderinger med SV skapte selvsagt reaksjoner, også internt i partiet.
LOL

Hvordan er dette å kneble noe som helst? Hvor tror du AP's velgere rømmer om de fortsetter med høyrepolitikken sin? Rødt har doblet seg 2 valg på rad, primært fra AP. Derav advarselen.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Garindan skrev: tor sep 30, 2021 4:52 am
Farmer skrev: ons sep 29, 2021 10:12 pm

Om man prøver og se litt objektivt på det, så har det vært kommunisert ganske klart før valget, at de rødgrønne gikk på valg for og reversere en del reformer,
Mjo, virker jo ganske konservativt egentlig det da....
Det kan du godt påstå. Jeg påstår jo ikke at alle er enig med den politikken AP og SP ønsker.
Men det betyr jo ikke at dem ikke har vært relativt tydelig på noen områder.
Etter mitt syn er det idiotisk at politikere skal gå rundt og ha bastante meninger hele tiden. Det er jo ikke sånn verden fungerer. Alle saker har jo nyanser.
Nå har val borgerlig side vært svært liberal innenfor enkelte områder, gjerne på områder som får negative konsekvenser for flere. Da er det vel ikke så rart at mange har stemt for en litt mer konservativ politikk.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

greyserpent skrev: tor sep 30, 2021 1:23 pm
guru skrev: tor sep 30, 2021 8:46 am SV og Rødts "advarsler" om å hente støtte fra høyresiden sier veldig mye om dem. Et direkte forsøk på å kneble demokratiet. Om de ikke selv er med i regjeringen eller har en samarbeidsavtale, så er selvsagt AP og SP fri til å diskutere med hvem de vil uten at det er i mot "folkets vilje".

Jeg ser de er veldig ivrige med å si at folket ønsket et "tydelig skifte". Tror de bør sette seg ned å se på tallene igjen. SP er et sentrumsparti som har mye mer til felles med høyresiden enn venstresiden, og det har vi nettopp fått et levende bevis på når sonderingene gikk til brudd. SP+Høyre+FrP har flertall alene. Det er vel et like "tydelig signal", bare ikke i Rødt og SV sine verdener. SP gikk heller aldri til valg på en regjering med SV, kun med AP. At de valgte å gå inn i sonderinger med SV skapte selvsagt reaksjoner, også internt i partiet.
LOL

Hvordan er dette å kneble noe som helst? Hvor tror du AP's velgere rømmer om de fortsetter med høyrepolitikken sin? Rødt har doblet seg 2 valg på rad, primært fra AP. Derav advarselen.
Fint å få luket ut raddisene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg aner en viss indre splittelse innad i SP.
En fraksjon ser mot venstresiden, en annen ser mot høyresiden.
Kanskje de blir nødt til å ta en "Hareide" med tiden, og tilintetgjøre partiet ved å ta et oppgjør om veivalg?
Det var jo en kjempesuksess for KrF....

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

guru skrev: tor sep 30, 2021 8:46 am Jeg ser de er veldig ivrige med å si at folket ønsket et "tydelig skifte". Tror de bør sette seg ned å se på tallene igjen. SP er et sentrumsparti som har mye mer til felles med høyresiden enn venstresiden, og det har vi nettopp fått et levende bevis på når sonderingene gikk til brudd. SP+Høyre+FrP har flertall alene. Det er vel et like "tydelig signal", bare ikke i Rødt og SV sine verdener. SP gikk heller aldri til valg på en regjering med SV, kun med AP. At de valgte å gå inn i sonderinger med SV skapte selvsagt reaksjoner, også internt i partiet.
Et sentrumsparti har da som regel ikke "mye mer" til felles med høyre enn venstresiden (H vs Ap). Sp har nok ikke så mye til felles med SV nei, men de har heller ikke særlig mye til felles med Frp. Og de sakene som Sp vant velgere på i dette valget er jo i stor grad nettopp de sakene som de IKKE har til felles med høyresiden. De stemte ikke på Sp pga justis-, innvandrings-, miljø-, eller arbeidspolitikk, men pga sentralisering og distriktspolitikken. Og denne har de i liten grad til felles med H og Frp. Da ville det vært mer naturlig å trekke inn kristengærningene i Krf om de var over sperregrensen da de som regel er for en langt mer offensiv landbruks- og distriktspolitikk enn H og Frp. Samt at mange i Sp er merkelig sosialkonservative.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Dem som mener, at de som stemte på SP ikke nødvendigvis ønsker borgerlig side bort fra regjering og flertall på Stortinget. Fikk dere ikke med dere at Senterpartiet lenge har sagt, flere ganger, at dem gikk på valg for en regjering med AP.
Slik utviklingen har vært nå, så er Senterpartiet sin politikk på viktige områder, for dem, en direkte motvekt til den politikken borgerlig side fører.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 1:34 pm Jeg aner en viss indre splittelse innad i SP.
En fraksjon ser mot venstresiden, en annen ser mot høyresiden.
Kanskje de blir nødt til å ta en "Hareide" med tiden, og tilintetgjøre partiet ved å ta et oppgjør om veivalg?
Det var jo en kjempesuksess for KrF....
Sp er jo primært et distriktsparti. Jeg har veldig vanskelig for å se at de oppnår mye på dette området i kompaniskap med både H og Frp. Kan ikke skjønne at justis- og verdipolitikk skal være så viktig for Sp at de går mot høyresiden av den grunn. Ei heller pga miljøpolitikken.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

KongOlav2 skrev: tor sep 30, 2021 2:03 pm
fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 1:34 pm Jeg aner en viss indre splittelse innad i SP.
En fraksjon ser mot venstresiden, en annen ser mot høyresiden.
Kanskje de blir nødt til å ta en "Hareide" med tiden, og tilintetgjøre partiet ved å ta et oppgjør om veivalg?
Det var jo en kjempesuksess for KrF....
Sp er jo primært et distriktsparti. Jeg har veldig vanskelig for å se at de oppnår mye på dette området i kompaniskap med både H og Frp. Kan ikke skjønne at justis- og verdipolitikk skal være så viktig for Sp at de går mot høyresiden av den grunn. Ei heller pga miljøpolitikken.
For meg personlig vil de kommende to årene bli preget av refleksjon. Jeg har ikke lyst til å legge valgkortet i (den digitale) hylla og etablere meg i sofaen for godt, men det kan godt skje.
Alternativt kan jeg kanskje tenkes å trekke mot ytre venstre, for å styrke de gode sakene om mindre forskjeller og mer satsing på klimapolitikk.
Støre&Co har mye å leve opp til. Jeg er redd vi ikke kommer til å merke noen forskjell, men det får tiden vise.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 2:16 pm For meg personlig vil de kommende to årene bli preget av refleksjon. Jeg har ikke lyst til å legge valgkortet i (den digitale) hylla og etablere meg i sofaen for godt, men det kan godt skje.
Alternativt kan jeg kanskje tenkes å trekke mot ytre venstre, for å styrke de gode sakene om mindre forskjeller og mer satsing på klimapolitikk.
Støre&Co har mye å leve opp til. Jeg er redd vi ikke kommer til å merke noen forskjell, men det får tiden vise.
Hadde vært moro å vite hvor mye SV faktisk kunne blitt tilbudt om de fortsatte sonderingene. Jeg tror de kunne fått til en god del omfordeling og mer offensiv miljøpolitikk. Om de gikk til brudd mye fordi de ikke fikk gjennom saker som dette med oljeutvinning og profitt i helse og velferd, så mener jeg de gjorde en stor feil.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»