Viking FK

Svar
happykjeksbit

Re: Viking FK

Legg inn av happykjeksbit »

Rantanplan skrev: tor jan 13, 2022 9:58 am Hørte akkurat studio A og satt mer igjen med inntrykket av en mann som er mer glad i mat og fermenterte drikkevarer enn trening 😁
Vel, han sa vel òg rett ut at han er veldig glad i å trena og kjem frå ein idrettsfamilie, så trur ikkje du skal vera bekymra for det.

kaffi

Legg inn av kaffi »

Rantanplan skrev: ons jan 12, 2022 10:24 am Jeg tror uansett ikke at man er en 'selgende' klubb er et stort argument for prospektive spillere. Av den grunn at det fordrer at det er en motsats i 'kjøpende' klubb på samme hylle, altså en klubb man ikke kan forvente vil selge videre. Det er det ikke. Alle klubber i Norge selger om prisen er riktig. Noen selger billig for de må, men jeg ser ikke spillere køe opp utenfor Haugesund Stadion av den grunn. Jeg vil tro at faktorer som skiller seg ut mellom klubber i Norge (foruten lønnsposen og signeringsbeløp - naturlig nok) ligger i å få vist seg frem - og dermed bli attraktive for kjøp. Det vil si at det vil være høyere verdi i å være en del av et lag som det gjør det bra. Det er nok mye av forklaringen til at spillere har gått til RBK, Molde og nå Glimt fra andre eliteserieklubber - heller enn at de skulle være mer selgende enn klubben som akkurat solgte dem.
Det er nok en selvfølgeliglighet at norske klubber ei teorien er en "selgende", i den forstand at alle norske klubber selger om "prisen er riktig", som du sier. Men det aller viktigste er nok å kunne vise til at man evner å være å en selgende klubb i praksis. Altså at man selger til større og bedre klubber enn seg selv. Jeg tror det er et av de største argumentene norske klubber kan legge på bordet til en ung utenlandsk spiller som ikke i utgangspunktet drømmer om å vinne Eliteserien eller ta cupgull på Ullevaal. Og akkurat nå har har Viking en ganske god liste å vise til med Thorstvedt, Heggheim og Pereira.

Sarpsborg er også en selgende klubb, men har etter sigende avslått bud på 30 millioner for Kone. Kone går offentlig ut og viser misnøye. Det er mulig Sarpsborg klarer å presse opp prisen på dette enkeltsalget, spesielt om han gjør det bra i Afrikamesterskapet, men på lengre sikt kan slike saker straffe seg. Kanskje er det denne saken som får den neste Sarpsborg-aktuelle juvelen til å velge en annen klubb.

kaffi

Legg inn av kaffi »

Vikingen skrev: ons jan 12, 2022 8:26 pm
Villevesten skrev: ons jan 12, 2022 12:18 pm Usikker på hva motivasjonen til Bell og hans agent(er) er her, da jeg antar en spiller med hans potensiale/kvalitet sansynligvis er på flere blokker allerede. Hva har han å tape på å signere en ny avtale med Viking, som sikkert gir bedre betingelser fra i år, med viten om at det er overveiende sansynlig at han blir solgt ila neste 1-2 år?
Er det så attraktivt å bli solgt 1 til 1/2 år før kontraktsutløp, eller gå som bosman, i forhold til å roe ned? Han vet jo at Viking er en selgende klubb, og er han god nok så får han uansett sjangsen?
Tenker og litt på at i dagens situasjon kan det jo bli en potensiell problemstilling at Viking får akseptabelt bud fra en klubb i en liga Bell ikke ser på som ideell? Dette vil jo kunne sette både klubb og spiller i en liten skvis...
Hadde han vært 28+ kan jeg kanskje forstå det, men vi snakker jo om en "ungdom" her??
Jeg tror ikke du trenger å være usikker på hva motivasjonen til Bell og hans agent(er) er. Penger. Og mest mulig av det.
Hehe, Bell er tidlig i karrieren og kan vel fort være vel så opptatt av det riktige sportslige steget som penger på nåværende tidspunkt. En solid lønnsøkning får han nesten uansett hvor han drar, og jeg tror ikke han slår følge med Lehne Olsen til Shabab Al-Ahli Club selv om de skulle legge mest penger på bordet.

Hvis 22 år gamle Bell er Eliteseriens beste midtbanespiller, som mange av oss mener, så er det sannsynligvis sportslig riktig å dra videre nå.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

kaffi skrev: tor jan 13, 2022 1:35 pm
Vikingen skrev: ons jan 12, 2022 8:26 pm
Villevesten skrev: ons jan 12, 2022 12:18 pm Usikker på hva motivasjonen til Bell og hans agent(er) er her, da jeg antar en spiller med hans potensiale/kvalitet sansynligvis er på flere blokker allerede. Hva har han å tape på å signere en ny avtale med Viking, som sikkert gir bedre betingelser fra i år, med viten om at det er overveiende sansynlig at han blir solgt ila neste 1-2 år?
Er det så attraktivt å bli solgt 1 til 1/2 år før kontraktsutløp, eller gå som bosman, i forhold til å roe ned? Han vet jo at Viking er en selgende klubb, og er han god nok så får han uansett sjangsen?
Tenker og litt på at i dagens situasjon kan det jo bli en potensiell problemstilling at Viking får akseptabelt bud fra en klubb i en liga Bell ikke ser på som ideell? Dette vil jo kunne sette både klubb og spiller i en liten skvis...
Hadde han vært 28+ kan jeg kanskje forstå det, men vi snakker jo om en "ungdom" her??
Jeg tror ikke du trenger å være usikker på hva motivasjonen til Bell og hans agent(er) er. Penger. Og mest mulig av det.
Hehe, Bell er tidlig i karrieren og kan vel fort være vel så opptatt av det riktige sportslige steget som penger på nåværende tidspunkt. En solid lønnsøkning får han nesten uansett hvor han drar, og jeg tror ikke han slår følge med Lehne Olsen til Shabab Al-Ahli Club selv om de skulle legge mest penger på bordet.
Ja, det er vel dette jeg skriver også, i setningen du har tatt ut av sitatet:.

«Jeg tror ikke du trenger å være usikker på hva motivasjonen til Bell og hans agent(er) er. Penger. Og mest mulig av det. Helst kombinert med godt sportslig nivå også, men tipper Bell er mer opptatt av det enn agentene.»

kaffi

Legg inn av kaffi »

Vikingen skrev: tor jan 13, 2022 1:44 pm
kaffi skrev: tor jan 13, 2022 1:35 pm
Vikingen skrev: ons jan 12, 2022 8:26 pm

Jeg tror ikke du trenger å være usikker på hva motivasjonen til Bell og hans agent(er) er. Penger. Og mest mulig av det.
Hehe, Bell er tidlig i karrieren og kan vel fort være vel så opptatt av det riktige sportslige steget som penger på nåværende tidspunkt. En solid lønnsøkning får han nesten uansett hvor han drar, og jeg tror ikke han slår følge med Lehne Olsen til Shabab Al-Ahli Club selv om de skulle legge mest penger på bordet.
Ja, det er vel dette jeg skriver også, i setningen du har tatt ut av sitatet:.

«Jeg tror ikke du trenger å være usikker på hva motivasjonen til Bell og hans agent(er) er. Penger. Og mest mulig av det. Helst kombinert med godt sportslig nivå også, men tipper Bell er mer opptatt av det enn agentene.»
Leste det som at du mente at mest mulig penger var motivasjonen, og at sportslig nivå var å foretrekke, men ikke så viktig. Da misforsto jeg!

Rantanplan

Legg inn av Rantanplan »

kaffi skrev: tor jan 13, 2022 1:17 pm
Rantanplan skrev: ons jan 12, 2022 10:24 am Jeg tror uansett ikke at man er en 'selgende' klubb er et stort argument for prospektive spillere. Av den grunn at det fordrer at det er en motsats i 'kjøpende' klubb på samme hylle, altså en klubb man ikke kan forvente vil selge videre. Det er det ikke. Alle klubber i Norge selger om prisen er riktig. Noen selger billig for de må, men jeg ser ikke spillere køe opp utenfor Haugesund Stadion av den grunn. Jeg vil tro at faktorer som skiller seg ut mellom klubber i Norge (foruten lønnsposen og signeringsbeløp - naturlig nok) ligger i å få vist seg frem - og dermed bli attraktive for kjøp. Det vil si at det vil være høyere verdi i å være en del av et lag som det gjør det bra. Det er nok mye av forklaringen til at spillere har gått til RBK, Molde og nå Glimt fra andre eliteserieklubber - heller enn at de skulle være mer selgende enn klubben som akkurat solgte dem.
Det er nok en selvfølgeliglighet at norske klubber ei teorien er en "selgende", i den forstand at alle norske klubber selger om "prisen er riktig", som du sier. Men det aller viktigste er nok å kunne vise til at man evner å være å en selgende klubb i praksis. Altså at man selger til større og bedre klubber enn seg selv. Jeg tror det er et av de største argumentene norske klubber kan legge på bordet til en ung utenlandsk spiller som ikke i utgangspunktet drømmer om å vinne Eliteserien eller ta cupgull på Ullevaal. Og akkurat nå har har Viking en ganske god liste å vise til med Thorstvedt, Heggheim og Pereira.

Sarpsborg er også en selgende klubb, men har etter sigende avslått bud på 30 millioner for Kone. Kone går offentlig ut og viser misnøye. Det er mulig Sarpsborg klarer å presse opp prisen på dette enkeltsalget, spesielt om han gjør det bra i Afrikamesterskapet, men på lengre sikt kan slike saker straffe seg. Kanskje er det denne saken som får den neste Sarpsborg-aktuelle juvelen til å velge en annen klubb.
Det er nok med i vurderingen. Jeg tror heller ikke at utenlandske spillere drømmer om norske pokaler utover det konkurransementaliteten deres tilsier. Samt at det alltid er stas å vinne noe.

Det jeg mente å formidle er at å være en del av et lag som vinner er et gode. Bedre spillere spiller deg bedre, dekker over svakheter, og vinnerlag skaffer mer generell oppmerksomhet. Derav at RBK i en årrekke handlet på en annen hylle utenlandske spillere og trakk til seg norske talenter og etablerte i tillegg. Som for eksempel Zachariassen som så et mellomspill i RBK som et naturlig steg for å bli mer attraktiv for utenlandske klubber. At RBK ville kreve mer enn S08 aksepterte må jo ha inngått i vurderingen hans. Tilsvarende virker ikke Vetti fra samme klubb å avskrekkes av at Glimt kjører knallharde forhandlinger som har fått flere spillere til å sutre offentlig.

Så av den basis mener jeg at vi blir mer attraktive for utenlandske, og norske, spillere jo bedre vi gjør det sportslig. Jeg mener forutsetningene for gjøre det bra sportslig er til stede med stammen intakt. Gitt den sterke høstsesongen og at andre favoritter har solgt unna nøkkelspillere eller er i ferd med å implodere.

Hvis det holder stikk vil attraktiviteten til Bell øke. Han vil være i en sterkere posisjon til å forhandle som han vil uten å måtte forholde seg til klubben, og kan evt komme inn i ny klubb i oppkjøringen heller enn midt i sesong. Han er heller ikke i en alder som tilsier at det er nå eller aldri. Så hva han skulle slå seg vrang for klarer jeg ikke helt å se.

Det er selvsagt et element av risiko. Bell kan bli nøytralisert mer effektivt av motstanderne. Berisha kan miste fokus. Eller vi vinner helt enkelt bare ikke. Da vil nok argumentene dine slå inn med full tyngde. Men om alternativet er å konkurrere med S08 om spillere og middelhavsposisjon på tabellen ved å underprise salgbare spillere. Så er det en risiko jeg helhjertet ønsker å tå.

Egentlig rart å trekke frem S08. Er det en klubb som kjøper og selger over en lav sko så er det dem. Håper de får skvist ut det de vil ha for Kone.

Rantanplan

Legg inn av Rantanplan »

happykjeksbit skrev: tor jan 13, 2022 11:12 am
Rantanplan skrev: tor jan 13, 2022 9:58 am Hørte akkurat studio A og satt mer igjen med inntrykket av en mann som er mer glad i mat og fermenterte drikkevarer enn trening 😁
Vel, han sa vel òg rett ut at han er veldig glad i å trena og kjem frå ein idrettsfamilie, så trur ikkje du skal vera bekymra for det.
Det sorte får sa du? 😉

happykjeksbit

Legg inn av happykjeksbit »

Rantanplan skrev: tor jan 13, 2022 7:45 pm
happykjeksbit skrev: tor jan 13, 2022 11:12 am
Rantanplan skrev: tor jan 13, 2022 9:58 am Hørte akkurat studio A og satt mer igjen med inntrykket av en mann som er mer glad i mat og fermenterte drikkevarer enn trening 😁
Vel, han sa vel òg rett ut at han er veldig glad i å trena og kjem frå ein idrettsfamilie, så trur ikkje du skal vera bekymra for det.
Det sorte får sa du? 😉
Eg forstår at du ikkje meinte dette veldig seriøst, altså, men synst likevel det er greitt å påpeika at det å vera sosial og lika å ta seg ein øl og tre stort sett må vera heilt greitt for ein fotballspelar, så lenge ein veit og respekterer kva tid det er innafor og (ikkje minst) kva tid det ikkje er det.

Og igjen, han sa faktisk rett ut at han likar å trena. :)

CliffC

Legg inn av CliffC »

Sandberg nevnte i poden at han var veldig lysten på å revansjere cupfinalenederlaget i 2019. Jeg merker at jeg er mer tilbøyelig til å unne ham dette nå enn det jeg var i fjor på samme tid.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fin artikkel om Bytyqi i SA. https://www.aftenbladet.no/sport/i/x8Xv ... ver-valget

Spilleren som aldri skulle ta det siste steget. Spilleren som alltid så utover når han ikke lykkes.

Det er få spillere jeg har ristet mer på hodet av enn Zymer. Så plutselig en dag gikk det opp for ham. Om det var BB, Lunde Aarsheim, Jensen eller den mentale treneren han hadde vet vi ikke. Antageligvis litt av alle sammen. Men mest av alt at Zymer selv innså at det var kun opp til ham selv.

Bytyqi hadde en vill sesong før han dro, dessverre som Bosman. Han dominerte ikke kampene, men han scoret det ene praktmålet etter det andre - ofte ut av ingenting. Kjekt å lese at han fortsatt ser alle Viking sine kamper live, og at han fortsatt har kontakt med mange i klubben. Veldig moro at det går bra for ham, og en liten solskinnshistorie for Viking som lykkes med å få fart på spilleren som aldri slo gjennom.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Tripic i Vikingpodden forresten… For en legende! Sier vel egentlig rett ut at han skal spille i Viking ut karrieren nå, dersom han er god nok. Snakker også mye om hvor mye hans egen rolle har endret seg nå som han spiller med Nilsen Tangen og Berisha, fremfor Thorstvedt og Høiland. Gode poenger som i alle fall ikke jeg har reflektert over tidligere.

Blir overrasket om ikke han er å se i trenerapparatet etter endt spillerkarriere.

helvis

Legg inn av helvis »

Siste nye artikkel på hjemmesiden uten 18/12. Kun tre tweets siden julaften. Litt mer på facebook (eneste plassen Sandberg er presentert) men der er jeg ikke.
Kommer alt ut på denne nye Viking pluss-plattformen eller har kommunikasjonsavdelingen tatt tidenes lengste ferie?

Jesman

Legg inn av Jesman »

Vi åpner borte mot Sarpsborg 08, og avslutter hjemme mot Odds. 16.mai-kamp som vanlig på hjemmebane, denne gang mot Jerv.

Sånn ellers blir det 2 rene seriefinaler for vår del i runde 28 og 29, hvor vi først spiller hjemme mot Molde, og så borte mot Glimt. ;-)

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml

Villevesten

Legg inn av Villevesten »

Jesman skrev: fre jan 14, 2022 11:12 am Vi åpner borte mot Sarpsborg 08, og avslutter hjemme mot Odds. 16.mai-kamp som vanlig på hjemmebane, denne gang mot Jerv.

Sånn ellers blir det 2 rene seriefinaler for vår del i runde 28 og 29, hvor vi først spiller hjemme mot Molde, og så borte mot Glimt. ;-)

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml
I 2021 var vi et dårlig resultat mot B/G hjemme fra å ende opp på delt 1. plass. Tenk om vi er i tilsvarende possisjon i år som i fjor før de 3 siste.. Og så ende med veldig spennende sisterunde.. På hjemmebane denne gang..

kaffi

Legg inn av kaffi »

Rantanplan skrev: tor jan 13, 2022 7:42 pm
kaffi skrev: tor jan 13, 2022 1:17 pm
Rantanplan skrev: ons jan 12, 2022 10:24 am Jeg tror uansett ikke at man er en 'selgende' klubb er et stort argument for prospektive spillere. Av den grunn at det fordrer at det er en motsats i 'kjøpende' klubb på samme hylle, altså en klubb man ikke kan forvente vil selge videre. Det er det ikke. Alle klubber i Norge selger om prisen er riktig. Noen selger billig for de må, men jeg ser ikke spillere køe opp utenfor Haugesund Stadion av den grunn. Jeg vil tro at faktorer som skiller seg ut mellom klubber i Norge (foruten lønnsposen og signeringsbeløp - naturlig nok) ligger i å få vist seg frem - og dermed bli attraktive for kjøp. Det vil si at det vil være høyere verdi i å være en del av et lag som det gjør det bra. Det er nok mye av forklaringen til at spillere har gått til RBK, Molde og nå Glimt fra andre eliteserieklubber - heller enn at de skulle være mer selgende enn klubben som akkurat solgte dem.
Det er nok en selvfølgeliglighet at norske klubber ei teorien er en "selgende", i den forstand at alle norske klubber selger om "prisen er riktig", som du sier. Men det aller viktigste er nok å kunne vise til at man evner å være å en selgende klubb i praksis. Altså at man selger til større og bedre klubber enn seg selv. Jeg tror det er et av de største argumentene norske klubber kan legge på bordet til en ung utenlandsk spiller som ikke i utgangspunktet drømmer om å vinne Eliteserien eller ta cupgull på Ullevaal. Og akkurat nå har har Viking en ganske god liste å vise til med Thorstvedt, Heggheim og Pereira.

Sarpsborg er også en selgende klubb, men har etter sigende avslått bud på 30 millioner for Kone. Kone går offentlig ut og viser misnøye. Det er mulig Sarpsborg klarer å presse opp prisen på dette enkeltsalget, spesielt om han gjør det bra i Afrikamesterskapet, men på lengre sikt kan slike saker straffe seg. Kanskje er det denne saken som får den neste Sarpsborg-aktuelle juvelen til å velge en annen klubb.
Så av den basis mener jeg at vi blir mer attraktive for utenlandske, og norske, spillere jo bedre vi gjør det sportslig. Jeg mener forutsetningene for gjøre det bra sportslig er til stede med stammen intakt. Gitt den sterke høstsesongen og at andre favoritter har solgt unna nøkkelspillere eller er i ferd med å implodere.

Hvis det holder stikk vil attraktiviteten til Bell øke. Han vil være i en sterkere posisjon til å forhandle som han vil uten å måtte forholde seg til klubben, og kan evt komme inn i ny klubb i oppkjøringen heller enn midt i sesong. Han er heller ikke i en alder som tilsier at det er nå eller aldri. Så hva han skulle slå seg vrang for klarer jeg ikke helt å se.

Det er selvsagt et element av risiko. Bell kan bli nøytralisert mer effektivt av motstanderne. Berisha kan miste fokus. Eller vi vinner helt enkelt bare ikke. Da vil nok argumentene dine slå inn med full tyngde. Men om alternativet er å konkurrere med S08 om spillere og middelhavsposisjon på tabellen ved å underprise salgbare spillere. Så er det en risiko jeg helhjertet ønsker å tå.

Egentlig rart å trekke frem S08. Er det en klubb som kjøper og selger over en lav sko så er det dem. Håper de får skvist ut det de vil ha for Kone.
Helt enig i at gode sportslige resultater gjør Viking til en mer attraktiv klubb for spillere. Men jeg er usikker på hvor mye Joe Bell vektla 5. plassen i Eliteserien da han valgte å signere for Viking. Hadde han droppet Viking om vi ble nummer 8, 10 eller 12 sesongen før? Kanskje betød det mer for ham at han skulle inn å erstatte like gamle Kristian Thorstvedt som ble solgt til Genk. Et slags bevis på at Europa følger med på Norge og Viking - uten at vi hadde noen veldig spesielle sportslige resultater å vise til. Bell droppet vel også MLS den gangen, som sikkert ville gitt ham mer penger, fordi han ønsket seg til europeisk fotball.

Og når det gjelder prising av spillere er det jo fristende, men ikke spesielt fornuftig, å se til Bodø/Glimt. Jeg vet ikke om de er så mye mer knallharde og gode i forhandlinger enn alle andre, eller om de bare rett og slett er i en veldig mye bedre posisjon. De oppnår noe tilnærmet "europeiske" priser fordi de har prestert på europeisk nivå. Flere av storsalgene deres kan jo nærmest, sikkert satt på spissen, settes i sammenheng med enkeltkamper i Europa. Botheim ble etter sigende Lazio-aktuell et par dager etter Roma-kampen, og jeg tviler på russerne hadde bladd opp 80 (?) millioner for ham om han ikke scoret de tre målene mot Roma. Hauges 50-millionersovergang til Milan gikk i boks etter at Milan-ledelsen hadde sett ham dominere mot eget lag. Uka før ble Bell og Berisha utspilt av Aberdeen på hjemmebane.

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

helvis skrev: fre jan 14, 2022 11:07 am Siste nye artikkel på hjemmesiden uten 18/12. Kun tre tweets siden julaften. Litt mer på facebook (eneste plassen Sandberg er presentert) men der er jeg ikke.
Kommer alt ut på denne nye Viking pluss-plattformen eller har kommunikasjonsavdelingen tatt tidenes lengste ferie?
Viking har vel strengt tatt ingen kommunikasjonsavdeling. Det er stort sett Salvesen og de i marked som ordner innhold, tror jeg.

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

Villevesten skrev: fre jan 14, 2022 11:44 am
Jesman skrev: fre jan 14, 2022 11:12 am Vi åpner borte mot Sarpsborg 08, og avslutter hjemme mot Odds. 16.mai-kamp som vanlig på hjemmebane, denne gang mot Jerv.

Sånn ellers blir det 2 rene seriefinaler for vår del i runde 28 og 29, hvor vi først spiller hjemme mot Molde, og så borte mot Glimt. ;-)

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml
I 2021 var vi et dårlig resultat mot B/G hjemme fra å ende opp på delt 1. plass. Tenk om vi er i tilsvarende possisjon i år som i fjor før de 3 siste.. Og så ende med veldig spennende sisterunde.. På hjemmebane denne gang..
Så skal det sies at Glimt vant den kampen veldig fortjent. Så er det heller ikke sikkert de andre resultatene hadde blitt identiske ut sesongen med annet utgangspunkt heller, men liker uansett tanken på en god posisjon før de tre siste rundene i år.

Rantanplan

Legg inn av Rantanplan »

kaffi skrev: fre jan 14, 2022 1:06 pm Helt enig i at gode sportslige resultater gjør Viking til en mer attraktiv klubb for spillere. Men jeg er usikker på hvor mye Joe Bell vektla 5. plassen i Eliteserien da han valgte å signere for Viking. Hadde han droppet Viking om vi ble nummer 8, 10 eller 12 sesongen før? Kanskje betød det mer for ham at han skulle inn å erstatte like gamle Kristian Thorstvedt som ble solgt til Genk. Et slags bevis på at Europa følger med på Norge og Viking - uten at vi hadde noen veldig spesielle sportslige resultater å vise til. Bell droppet vel også MLS den gangen, som sikkert ville gitt ham mer penger, fordi han ønsket seg til europeisk fotball.
Han er vel et spesialtilfelle. Et resultat av pågående sosialt medium-prodding fra Jensen over tid, som overbeviste Bell om at han var sterkt ønsket og ville få forholdene lagt til rette. Han snakket vel også om at han fått meg seg cupfinaleseieren og oppstusset rundt det. Thortvedt ble vel solgt omtrent samtidig som Bell ble signert, så hvor mye han la i det på det tidspunktet er vanskelig å si noe om. Hva er lettere å spekulere i, er at dersom han han har tillitt til at Viking selger og legger til rette for salg. Og at man kan vise til det med de eksemplene du har trukket frem. Ville det da ikke følgt at Bell skulle forlenget? Vi har visselig ikke blitt mindre attraktive som klubb siden han signerte og har fortsatt å selge ut.
kaffi skrev: fre jan 14, 2022 1:06 pm Og når det gjelder prising av spillere er det jo fristende, men ikke spesielt fornuftig, å se til Bodø/Glimt. Jeg vet ikke om de er så mye mer knallharde og gode i forhandlinger enn alle andre, eller om de bare rett og slett er i en veldig mye bedre posisjon. De oppnår noe tilnærmet "europeiske" priser fordi de har prestert på europeisk nivå. Flere av storsalgene deres kan jo nærmest, sikkert satt på spissen, settes i sammenheng med enkeltkamper i Europa. Botheim ble etter sigende Lazio-aktuell et par dager etter Roma-kampen, og jeg tviler på russerne hadde bladd opp 80 (?) millioner for ham om han ikke scoret de tre målene mot Roma. Hauges 50-millionersovergang til Milan gikk i boks etter at Milan-ledelsen hadde sett ham dominere mot eget lag. Uka før ble Bell og Berisha utspilt av Aberdeen på hjemmebane.
Jeg trakk frem Glimt som et kontraeksempel på at forhandlinger som opprører spillere ikke nødvendigsvis skader klubben som potensiell arbeidsgiver. Men det ser ut til at vi er på noenlunde samme side. Jeg håper jo at vi kan ta steget opp til posisjonen til B/G og Molde og skape gode sportslige resultater hjemme og i europa. Og dermed også oppnå hyggelige priser.

Og mener sannsynligheten for det er høyere om Bell og Berisha holdes til i hvert fall sommeren.

Brukeravatar
JackBlack
Innlegg: 918

Legg inn av JackBlack »

Villevesten skrev: fre jan 14, 2022 11:44 am
Jesman skrev: fre jan 14, 2022 11:12 am Vi åpner borte mot Sarpsborg 08, og avslutter hjemme mot Odds. 16.mai-kamp som vanlig på hjemmebane, denne gang mot Jerv.

Sånn ellers blir det 2 rene seriefinaler for vår del i runde 28 og 29, hvor vi først spiller hjemme mot Molde, og så borte mot Glimt. ;-)

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml
I 2021 var vi et dårlig resultat mot B/G hjemme fra å ende opp på delt 1. plass. Tenk om vi er i tilsvarende possisjon i år som i fjor før de 3 siste.. Og så ende med veldig spennende sisterunde.. På hjemmebane denne gang..

Glimt fikk også et meget heldig poeng fra Intility i fjor. Der burde de ha tapt hadde det ikke vært for dommerhjelp.
Viking er en reel gullutfordrer i år.

Rantanplan

Legg inn av Rantanplan »

JackBlack skrev: fre jan 14, 2022 2:12 pm
Villevesten skrev: fre jan 14, 2022 11:44 am
Jesman skrev: fre jan 14, 2022 11:12 am Vi åpner borte mot Sarpsborg 08, og avslutter hjemme mot Odds. 16.mai-kamp som vanlig på hjemmebane, denne gang mot Jerv.

Sånn ellers blir det 2 rene seriefinaler for vår del i runde 28 og 29, hvor vi først spiller hjemme mot Molde, og så borte mot Glimt. ;-)

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml
I 2021 var vi et dårlig resultat mot B/G hjemme fra å ende opp på delt 1. plass. Tenk om vi er i tilsvarende possisjon i år som i fjor før de 3 siste.. Og så ende med veldig spennende sisterunde.. På hjemmebane denne gang..

Glimt fikk også et meget heldig poeng fra Intility i fjor. Der burde de ha tapt hadde det ikke vært for dommerhjelp.
Viking er en reel gullutfordrer i år.
Nå drar Lode også. Det er nesten uvirkelig om de enda en gang klarer å skape sammen erstattere og få dem inn i systemet tidsnok til å ta et tredje seriergull på rappen.

kaffi

Legg inn av kaffi »

Rantanplan skrev: fre jan 14, 2022 1:53 pm Han er vel et spesialtilfelle. Et resultat av pågående sosialt medium-prodding fra Jensen over tid, som overbeviste Bell om at han var sterkt ønsket og ville få forholdene lagt til rette. Han snakket vel også om at han fått meg seg cupfinaleseieren og oppstusset rundt det. Thortvedt ble vel solgt omtrent samtidig som Bell ble signert, så hvor mye han la i det på det tidspunktet er vanskelig å si noe om. Hva er lettere å spekulere i, er at dersom han han har tillitt til at Viking selger og legger til rette for salg. Og at man kan vise til det med de eksemplene du har trukket frem. Ville det da ikke følgt at Bell skulle forlenget? Vi har visselig ikke blitt mindre attraktive som klubb siden han signerte og har fortsatt å selge ut.
Ja, de fulgte ham over lengre tid, men det andre fremstøtet var en direkte konsekvens av utenlandsinteressen for Kristian Thorstvedt, skal en tro Bjarne Berntsen. Og Viking uttalte vel at de så på Bell som en direkte erstatter for Bell den gangen. Jeg regner med at de fortalte Bell det samme. Og når Bell selv senere trekker frem Thorstvedt som rollemodell og forbilde karrierestegsmessig, virker det ikke veldig usannsynlig at salget av Thorstvedt den gangen kan ha gjort Bell tryggere på at Viking og norsk fotball kan være et bra springbrett. Å vinne cupfinalen mot Haugesund er kjekt og stas, men ikke noe som nødvendigvis skaper den store interessen hos utenlandske klubber, tror jeg.

At Bell har tillit til at Viking selger og legger til rette for salg, er vel kanskje grunnen til at han i det hele tatt har vurdert, om vi skal tro ham på det, å forlenge? Om han ikke hadde tillit til det, tror jeg en kontraktsforlengelse hadde vært helt uaktuell når han allerede nå kanskje er Eliteseriens beste midtbanespiller. Hva som er best for Bell er ikke lett å si, men jeg hadde blitt overrasket om agentene hans rådet ham til å forlenge med Viking. Kort kontraktstid gir lavere pris og sannsynligvis flere interessenter og sportslige valgmuligheter - og gode muligheter for mer penger i egen og agentenes lomme.
Rantanplan skrev: fre jan 14, 2022 1:53 pm Jeg trakk frem Glimt som et kontraeksempel på at forhandlinger som opprører spillere ikke nødvendigsvis skader klubben som potensiell arbeidsgiver. Men det ser ut til at vi er på noenlunde samme side. Jeg håper jo at vi kan ta steget opp til posisjonen til B/G og Molde og skape gode sportslige resultater hjemme og i europa. Og dermed også oppnå hyggelige priser.

Og mener sannsynligheten for det er høyere om Bell og Berisha holdes til i hvert fall sommeren.
Nei, jeg tror jo heller ikke at det er så svart/hvitt at Bodø/Glimt gjør seg uspiselige for alle spillere fordi for eksempel Junker måtte skape uro og støy for å komme seg bort. Men jeg tror det kan ha en betydning over tid. I alle fall endte det opp med at de solgte Junker, like gammel som Berisha, for rundt 20 millioner etter 27 mål i Eliteserien samt et mål mot Milan på San Siro. Usikker på om Viking hadde solgt Berisha for samme sum i dag.

Brukeravatar
JackBlack
Innlegg: 918

Legg inn av JackBlack »

Rantanplan skrev: fre jan 14, 2022 2:41 pm
JackBlack skrev: fre jan 14, 2022 2:12 pm
Villevesten skrev: fre jan 14, 2022 11:44 am

I 2021 var vi et dårlig resultat mot B/G hjemme fra å ende opp på delt 1. plass. Tenk om vi er i tilsvarende possisjon i år som i fjor før de 3 siste.. Og så ende med veldig spennende sisterunde.. På hjemmebane denne gang..

Glimt fikk også et meget heldig poeng fra Intility i fjor. Der burde de ha tapt hadde det ikke vært for dommerhjelp.
Viking er en reel gullutfordrer i år.
Nå drar Lode også. Det er nesten uvirkelig om de enda en gang klarer å skape sammen erstattere og få dem inn i systemet tidsnok til å ta et tredje seriergull på rappen.
Glimt er svekket (men dette er umulig å tippe lengre, her dukker det jo opp nye superstjerner over en lav sko)
Molde er svekket
Rosenborg er svekket

Blir det gull til Jåttavågen?

Wintrhop

Legg inn av Wintrhop »

Noen som vett hvorfor det drøyer med Gunnarson?

Rantanplan

Legg inn av Rantanplan »

Wintrhop skrev: lør jan 15, 2022 11:21 am Noen som vett hvorfor det drøyer med Gunnarson?
Han meldte i hvert fall forfall til landslaget pga. skade. Så han er nok enten i behandling, eller må vente til han kan gjøre/bestå de medisinske kontroller.

Rantanplan

Legg inn av Rantanplan »

Ingen nyheter er gode nyheter =D

kaffi

Legg inn av kaffi »

Ser at også Aftenbladet skriver nå at Berisha skal ha fått en slags lovnad fra Viking da han signerte om at klubben ikke skal stå i veien om rett tilbud dukker opp.

Det ligger jo for så vidt underforstått i alle spillernes avtaler, og det er fullt forståelig at Tripic, med tanke på omstendighetene, fikk en slik lovnad den gangen han signerte.

Men skjønnner ikke hvorfor Berisha, som ville til Viking og som Viking betalte mye penger for, skal ha blitt gitt en slik uttalt lovnad. Håper at det ikke er en type lovnad som presser Viking til å selge for en lavere sum enn hva klubben egentlig vil vært fornøyd med.

Rantanplan

Legg inn av Rantanplan »

kaffi skrev: man jan 17, 2022 1:57 pm Ser at også Aftenbladet skriver nå at Berisha skal ha fått en slags lovnad fra Viking da han signerte om at klubben ikke skal stå i veien om rett tilbud dukker opp.

Det ligger jo for så vidt underforstått i alle spillernes avtaler, og det er fullt forståelig at Tripic, med tanke på omstendighetene, fikk en slik lovnad den gangen han signerte.

Men skjønnner ikke hvorfor Berisha, som ville til Viking og som Viking betalte mye penger for, skal ha blitt gitt en slik uttalt lovnad. Håper at det ikke er en type lovnad som presser Viking til å selge for en lavere sum enn hva klubben egentlig vil vært fornøyd med.
Huff. Det står i hvert fall den riktige klubben, og vil betale nok. Hvis han skulle klare å overbevise noen i regionen om at Molde skulle være den 'riktige' klubben så er det bare å satse på en karriere som telefonselger når han en dag legger opp.

Nevi

Legg inn av Nevi »

kaffi skrev: man jan 17, 2022 1:57 pm Ser at også Aftenbladet skriver nå at Berisha skal ha fått en slags lovnad fra Viking da han signerte om at klubben ikke skal stå i veien om rett tilbud dukker opp.

Det ligger jo for så vidt underforstått i alle spillernes avtaler, og det er fullt forståelig at Tripic, med tanke på omstendighetene, fikk en slik lovnad den gangen han signerte.

Men skjønnner ikke hvorfor Berisha, som ville til Viking og som Viking betalte mye penger for, skal ha blitt gitt en slik uttalt lovnad. Håper at det ikke er en type lovnad som presser Viking til å selge for en lavere sum enn hva klubben egentlig vil vært fornøyd med.
Skjønner egentlig ikke at Veton hadde det i tankene en gang. Han som var så ekstremt gira på å komme hjem. Han som til og med måtte innom Bergen først.

Da lurer jeg på hvorfor Stig Nilsen snakte som han gjorde. Var vel i podcasten at han nevnte ganske store summer om Viking skulle selge.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Gunnarson har forresten signert for fire år for Viking melder SA. Liker godt lengden på kontrakten. Bedre med fire år fremfor 2-3 år.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Nevi skrev: man jan 17, 2022 3:06 pm
kaffi skrev: man jan 17, 2022 1:57 pm Ser at også Aftenbladet skriver nå at Berisha skal ha fått en slags lovnad fra Viking da han signerte om at klubben ikke skal stå i veien om rett tilbud dukker opp.

Det ligger jo for så vidt underforstått i alle spillernes avtaler, og det er fullt forståelig at Tripic, med tanke på omstendighetene, fikk en slik lovnad den gangen han signerte.

Men skjønnner ikke hvorfor Berisha, som ville til Viking og som Viking betalte mye penger for, skal ha blitt gitt en slik uttalt lovnad. Håper at det ikke er en type lovnad som presser Viking til å selge for en lavere sum enn hva klubben egentlig vil vært fornøyd med.
Skjønner egentlig ikke at Veton hadde det i tankene en gang. Han som var så ekstremt gira på å komme hjem. Han som til og med måtte innom Bergen først.

Da lurer jeg på hvorfor Stig Nilsen snakte som han gjorde. Var vel i podcasten at han nevnte ganske store summer om Viking skulle selge.
Ja, han nevnte vel at det måtte opp mot 30 millioner til. Skulle man få et slikt tilbud for Berisha er det jo mulig å forstå... Men det blir neppe til Molde.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»