Viking FK

Svar
Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Re: Viking FK

Legg inn av TAdams6 »

Spørsmålet er hvorfor det har blitt slik som det er nå. Iversen skrev det i mai. Jeg tror faktisk jeg skrev det enda tidligere. Tendensen var så enkel å se. Mange mente jeg bommet og så kun på resultatene. Men ser man bak resultatene så ser vi hva vi har i vente. Ingen overraskelse at vi et der vi er idag. Men allikevel utrolig skuffende.

De tok over et maskineri som gikk av seg selv. Sakte men sikkert har de endret absolutt alt med fotballen de tok over fra BB

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Nedturen startet jo før disse spillerne forsvant, og allerede i vår var vi flere her inne som ikke satte veldig pris på Vikings nye måte å spille på selv om man tok mye poeng. Det var mye balltrilling da også. Mye mer enn i fjor. At vi har fortsatt med denne balltrillingen også etter at vi mistet sentrale spillere gjør det jo nesten bare verre.
Det er jeg helt enig i. Og som sagt trenerne våre har en stor del av ansvaret for at vi ikke spiller bedre fotball. For det er fullt mulig med den stallen vi har.
Når nedturen begynte så var vel til enhver tid noen av disse ute?

Vi har f.eks kun ett tap med Stensness i startoppstillingen. I den kampen manglet vi vel kun Zlatco av våre nøkkelspillere?
Største problemet ift i fjor fra starten er vel at vi ikke har erstattet Bell i det offansive spillet. Vi har faktisk ingen på midtbanen med evnen til å slå de rette framoverrettede pasningene?

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fotballidiot skrev: man okt 03, 2022 1:45 pm
Vi bør i alle fall kunne være enige om at troppen er bedre enn slik vi fremstår nå. Og hadde vi hatt et kollektiv som fikk frem det beste i spillerne våre så hadde også listen din vært lengre enn bare Tripic. Det er ikke så lenge siden Sondre Bjørshol var en av de beste backene i ligaen, og Harald Nilsen Tangen ble skrytt opp i skyene av de aller fleste. Det er ikke lenge siden Løkberg var en nøkkelspiller som dirigerte midtbanen, og motstanderne våre la opp taktikken for å finne en måte å stanse Tripic på.

Måten Viking går inn i kampene på er en katastrofe. Jeg blir forbanna av å se 90 minutter med balltrilling i eget forsvare for så å se Flo-pasninger mot Svendsen, Sandberg og Tripic. Og jeg fatter ikke hvorfor det ikke tas grep om midtbanen vår er så ekstremt enkel å nøytralisere.
Enig, men

Vi hadde spillere med spisskompetanse i flere posisjoner som var med å løfte de andre. De slapp å være de som tok hovedansvaret.

Med Bell trengte Løkberg kun gjøre grovjobben, mens Bell var den kreative som tilførte midtbanen det lille ekstra.
Veton gjorde arbeidet for samtlige andre mye enklere både gjennom sin jobb som førsteforsvarer, "bjellesau" og ikke minst målscorer
Sebulonsen var ett helt annet offansivt våpen enn våre øvrige backer.
Med Stensness hadde vi ett trygt og god forsvar sammen med Brekalo som også betydde noe for det offansive spillet.

Når "alle" disse grunnsteinene våre for suksessen i fjor er borte. Samtidig som Tripic ofte er ute eller ikke helt i toppform da blir rollene til de som er igjen annerledes.
De må selv ta ansvaret og det er få av dem gode nok til.
Helt enig i dette. Desto viktigere hadde det vært å gi tillit til en mer eller mindre fast ellever, og holdt seg til ett spillesystem. Det er på ingen måte rart at Viking ser tafatte ut når vi gjør massive endringer fra kamp til kamp, og til og med underveis i en kamp. Spillerne aner ikke hvor de har hverandre eller hvilke oppgaver de selv har. De virker rett og slett ikke som de forstår hva de skal gjøre.

Jeg mener ikke at Vikings tropp er god nok til medaljer. Men at den er bedre enn det vi har fått servert i sommer og høst? Absolutt. Jeg klarer ikke å skylde de siste månedens resultater på stallen alene.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

De tok over et maskineri som gikk av seg selv. Sakte men sikkert har de endret absolutt alt med fotballen de tok over fra BB
Det maskineriet tok kun 2 poeng på de 3 siste kampene i 2020 og endte på 6 plass. Så vet ikke om jeg er helt enig i den.
Det maskineriet slapp inn 52 mål. Kun 3 lag slapp inn flere.

Fra det "maskineriet" mistet man Yldren og Zymer som var veldig viktige bidragsyterer i det offansive spillet. De hadde til sammen 26 målpoeng og var nok veldig ofte også involvert ellers.

Bell var heller ikke den framoverrettede spilleren med en haug målpoeng i 2020. Det var nok en jobb å gjøre med ham også

Så nei det var ikke bare å overta ett maskineri som fungerte. Man måtte erstatte en haug med målpoeng. Likevel scorte de 11 % flere mål.
Slapp også inn færre, men fortsatt for mange til å være ett lag helt i toppen (normalt sett).

I år har trenerne (sikkert av ulike grunner) bommet, men at det bare var å fortsette med ett maskineri som gikk av seg selv er jeg ikke enig i.
Sist redigert av Fotballidiot den man okt 03, 2022 2:41 pm, redigert 1 gang totalt.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Helt enig i dette. Desto viktigere hadde det vært å gi tillit til en mer eller mindre fast ellever, og holdt seg til ett spillesystem. Det er på ingen måte rart at Viking ser tafatte ut når vi gjør massive endringer fra kamp til kamp, og til og med underveis i en kamp. Spillerne aner ikke hvor de har hverandre eller hvilke oppgaver de selv har. De virker rett og slett ikke som de forstår hva de skal gjøre.

Jeg mener ikke at Vikings tropp er god nok til medaljer. Men at den er bedre enn det vi har fått servert i sommer og høst? Absolutt. Jeg klarer ikke å skylde de siste månedens resultater på stallen alene.
Her er vi helt på linje. Jeg tror også på en fast formasjon og mest mulig ett fast lag.
Helt greit å endre litt mot enkelte motstandere som i E-cup, men i all hovedsak bør en fast formasjon ligge til grunn. Det hadde RBK suksess med og det har Glimt hatt suksess med de siste årene.

Molde lykkes forsåvidt med mye rotasjon på spillere, men har en stall som er bygget for det. De har vel også skiftet formasjon i år? Slet litt innledningsvis i sesongen, men fortsatt med sitt og har etterhvert blitt "uslåelig".

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: man okt 03, 2022 2:34 pm
De tok over et maskineri som gikk av seg selv. Sakte men sikkert har de endret absolutt alt med fotballen de tok over fra BB
Det maskineriet tok kun 2 poeng på de 3 siste kampene i 2020 og endte på 6 plass. Så vet ikke om jeg er helt enig i den.
Det maskineriet slapp inn 52 mål. Kun 3 lag slapp inn flere.

Fra det "maskineriet" mistet man Yldren og Zymer som var veldig viktige bidragsyterer i det offansive spillet. De hadde til sammen 26 målpoeng og var nok veldig ofte også involvert ellers.

Bell var heller ikke den framoverrettede spilleren med en haug målpoeng i 2020. Det var nok en jobb å gjøre med ham også

Så nei det var ikke bare å overta ett maskineri som fungerte. Man måtte erstatte en haug med målpoeng. Likevel scorte de 11 % flere mål.
Slapp også inn færre, men fortsatt for mange til å være ett lag helt i toppen (normalt sett).

I år har trenerne (sikkert av ulike grunner) bommet, men at det bare var å fortsette med ett maskineri som gikk av seg selv er jeg ikke enig i.
De kom til dekket bord. Ja det var ennå ting å jobbe med. Men det var stor framgang for hvert år. Man kunne bytte 5-6 spillere fra kamp til kamp omtrent uten å merke det.

De bygde videre på dette samtidig som Bell fikk ut potensialet sitt. All honnør for jobben de gjorde første sesongen. Viking fortsatte i sporet til BB og var under Jensen og Aarsheim mest underholdende laget. De fikk byttet ut stopperne og keeper og da ble det også færre baklengs. De gjorde mye bra også på overgangsmarkedet. Med unntak av venstrebacken.

Men jo, det utgangspunktet de kom med kunne man nesten ikke feile. At man greide å løfte laget enda mer skal de ha ros for. Men ikke kom og si at de bygde opp dette på egenhånd. De kom til det beste utgangspunktet en trener i Viking har kommet til siden Benny reiste siste gang

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Men jo, det utgangspunktet de kom med kunne man nesten ikke feile. At man greide å løfte laget enda mer skal de ha ros for. Men ikke kom og si at de bygde opp dette på egenhånd. De kom til det beste utgangspunktet en trener i Viking har kommet til siden Benny reiste siste gang
De hadde ett greit utgangspunkt foran 2021 sesongen ja, men det hadde de også selv en stor del av æren for slik jeg har forstått det. Nå skal en heller ikke glemme at 2020 sesongen faktisk var svakere enn 2019 både plasseringsmessig og poengmessig. Så det var ikke en pil som kun pekte oppover

At det likevel ville vært mulig å feile tror jeg historien viser tydelig. Økland hadde ett bedre utgangspunkt, KIO hadde ett bedre utganspunkt, kanskje også Prahl, men ikke minst Røsler hadde ett langt bedre utgangspunkt foran 2008 sesongen.

Nå hadde de ett enda bedre utgangspunkt i år. Noe av det ble ødelagt ved salget av Bell, enda mer med skader og salgene av Veton og Sebbe. Men veldig mye må de ta ansvaret for selv.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: man okt 03, 2022 2:56 pm
Men jo, det utgangspunktet de kom med kunne man nesten ikke feile. At man greide å løfte laget enda mer skal de ha ros for. Men ikke kom og si at de bygde opp dette på egenhånd. De kom til det beste utgangspunktet en trener i Viking har kommet til siden Benny reiste siste gang
De hadde ett greit utgangspunkt foran 2021 sesongen ja, men det hadde de også selv en stor del av æren for slik jeg har forstått det. Nå skal en heller ikke glemme at 2020 sesongen faktisk var svakere enn 2019 både plasseringsmessig og poengmessig. Så det var ikke en pil som kun pekte oppover

At det likevel ville vært mulig å feile tror jeg historien viser tydelig. Økland hadde ett bedre utgangspunkt, KIO hadde ett bedre utganspunkt, kanskje også Prahl, men ikke minst Røsler hadde ett langt bedre utgangspunkt foran 2008 sesongen.

Nå hadde de ett enda bedre utgangspunkt i år. Noe av det ble ødelagt ved salget av Bell, enda mer med skader og salgene av Veton og Sebbe. Men veldig mye må de ta ansvaret for selv.
Selvfølgelig er det mulig å feile. Det viser årets sesong.
De skal ha mye ros for fotballen vi fikk ifjor. Beste fotballen vi har spilt siden Benny var her.
Selv om det var en bitteliten endring fra 2020 til 2021 så var det allikevel progresjon og før BB fikk sparken så var vi alle klare på at neste steg skulle tas og forutsetningene var der. Blant annet Tripic kom tilbake i 2021.

Prahl hadde et dårlig utgangspunkt. Hodgson bygde ikke klubb for framtiden. Han tenkte på nuet. Det er litt slik de tenker nå synes jeg. De tar en kamp av gangen og håper å få greit resultat i hver kamp uten å tenke på utvikling av lagspillet.

Rösler lagde det utgangspunktet selv akkurat som Jensen og Aarsheim. Jeg tenkte på utgangspunktene når de tok over. Hvordan de forvalter utgangspunktet er veldig forskjellig. I Viking har de aller fleste gått bakover istedet for framover når de får mer enn 1 år. Unntaket er Benny og BB.

Men nå blir dette utenfor det jeg ivertfall mente å diskutere.
Jensen og Aarsheim hadde et nydelig utgangspunkt
De forvaltet det nydelig i sin 1.sesong
Spørsmålet med 2 trenere var ikke hva som ville skje i medgang, men hva som ville skje i motgang. Hvem har siste ordet. Hvordan skal de snu skuta sammen når de er 2 stemmer og ikke 1. Jeg tror en sterk leder hadde hatt større muligheter å snu dette. De kan ennå snu det. Men jeg har mistet troen. Etter at alle som var på møtet ble rundlurt av hva de sa så er det vanskelig å få tillit igjen.

Viking burde optimalt sett hatt et mer fremoverlent styre som satset. Det har vi ikke og vi kommer ikke til å få noe nytt styre. Derfor blir det litt konservativt. Men vi vet hva vi har. Sålenge det driftes fornuftig og forsvarlig så kan og bør Viking bli et stabilt topplag til tross for styret vi har. Alle forutsetninger i Stavanger er tilstede med sponsorer, interesse, stadion, fasiliteter.
Akkurat her skal trenerne og Nevland ha mye ros for å drifte fornuftig selv om jeg nok synes kjøpet av Svendsen for 4 mill var et panikk kjøp og for mye penger. Det ble mer å kjøpe fordi man måtte kjøpe noe istedet for å kjøpe en type vi trenger. Håper han tar en Trond Olsen og blomsterer og motbeviser meg.

Det at vi ikke greide gruppespillet og minimum 30 millioner satte oss veldig tilbake. Nå er vi på sparenivå igjen istedet for at vi virkelig kunne satset og endelig gitt litt mer i lønn. Man kan si hva man vil om Nevland og alt det der som skjedde i sommer. Når vi er i en slik posisjon, så burde det vært forsterkninger inne dagen etter at Veton ble solgt. Ingen unnskyldning. Det kostet oss muligens 30-40 mill og en høst med masse entusiasme.

Nå er Stensness tilbake. Vi har ny stopper på plass. Stensness sier han ønsker å spille stopper og 4 mann bak. Vi får se hva som skjer. Stallen er merkelig bygd opp. Vi forsterket oss ikke der vi trengte i sommer. Sentral midtbane og spiss. Men vi er godt forspent på stopperplass.

Hva tenker trenerne nå? Få mest mulig poeng slik at det ser penere ut på tabellen eller dyrke en spillestil og formasjon igjen og komme styrket og klar til neste sesong. Med måten de har håndtert taktikk siste månedene så tror jeg ikke de tenker langsiktig. De tenker poeng akkurat nå og driter i utvikling av lag og progresjon. Mine ord. De sier sikkert noe annet. Men da må de vise det. Foreløpig viser de ingenting som gir håp om forbedring.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

HNilsen skrev: søn okt 02, 2022 11:51 pm
TAdams6 skrev: søn okt 02, 2022 9:22 pm Dette problemet stikker ikke dypere enn at en tydelig leder med en klar spillestil og formasjon hadde gjort dette laget til et topplag igjen. Vi trenger verken å bytte ut styre eller bruke 20 millioner for å bli et topplag igjen. For å vinne må mer penger brukes, men denne troppen er god nok til topp 4-5.

Ingen, absolutt ingen spillere er i nærheten av sitt toppnivå. Trenerne er problemet og de som må snu dette. De må finne ut hva de vil, gjøre det enkelt og få laget på rett spor, ellers er det ingen vei tilbake for de…..
Merkelig at kvaliteten på trenerne har sunket så dramatisk fra desember 2021 til september 2022. Du er ikke åpen for at laget er blitt betydelig svekket av alle spillersalgene?

Ja, jeg vet at mantraet er at «laget er bedre enn prestasjonene som vises på banen nå». Men se litt på hvilke spillere som har forlatt klubben i denne perioden. Kan vi med hånden på hjertet si at disse har blitt erstattet?

Jeg er åpen for at andre trenere kunne fått noe mer ut av det laget som er der nå. Fra middels minus til middels pluss, som jeg - litt satt på spissen - sier det. Men jeg synes den diskusjonen blir en avledningsmanøver fra det virkelige problemet Viking har. Og som klubben har hatt i 15 år.

Klubben mangler eiere som er visjonære. Eiere som vil satse!
Eierne er de vi har og de må vi leve med. Jeg liker å gjøre noe med det vi kan gjøre noe med. Ikke bruke energi på ting vi ikke kan påvirke, som styret. De sitter fjellstøtt og kommer til å sitte lenge.

Selvfølgelig har vi solgt oss ut av gullkampen. Vi har ikke erstattet disse.
Heggheim ble greit erstattet
Sebulonsen skulle Bjørshol erstatte. Han har vist tidligere at han har holdt høyt Eliteserienivå. Men er helt ute å kjøre om dagen. Men Bjørshol i form er mer enn god nok
Bell er ikke i nærheten av erstattet. Bell var ny i Eliteserien men hadde allikevel vesentlig bedre 1.sesong i Viking enn Solbakken som har flere år i Eliteserien bak seg. Siste sesongen til Bell var han Eliteseriens beste spiller. Han matchet Berg i Glimt som spilte for et bedre lag. Hvis han ikke spiller fast i Brøndby, så bør vi gjøre det vi kan for å hente han tilbake i vinter. Solbakken kan kanskje bli bra. Men da må Danielsen taktene bort. Han må bli drivkraften i laget, ikke bremseklossen som han er nå. Hever han seg ikke så må ny defensiv midtbane inn.
Veton ble ikke erstattet.
Samtidig har vi hentet Sandberg som ikke har fått det til. Hvorfor? Aner ikke. Var en produktiv spiller i Haugesund. Vi har hentet Svendsen som var produktiv i Odd ifjor som ving. Så egentlig har vi styrket høyrekanten vesentlig denne sesongen uten at det viser igjen på banen.
Diop i forsvar er alt for tidlig å si noe om. Spennende, men.....
Fridjonsson reiste og ble ikke erstattet. Han var egentlig ikke noe savn. For han var ikke en forsterkning for 1.laget. Men han var en spiller som kunne komme inn og gi energi til laget. Han var jevngod med de som er der. Så bredden har blitt tynnere på midten. En lagdel som egentlig trengte forsterkning i utgangspunktet.

Joda, det er ikke jobbet godt nok i Jåttåvågen med forsterkninger. Helt enig der.

Det er spesielt Bell og Veton som står igjen som de vi har mistet og ikke erstattet. De 2 viktigste og beste spillerne. Drivkraften i laget. Klart det merkes. Men vi burde allkevel vært og kjempet bak Molde og Glimt.

Vi kan helt sikkert diskutere til vi blir blå i ansiktet. For det er ikke et enkelt svar som er nøkkelen her. Mange som som må på plass. Men er ikke så lenge siden Viking ble omtalt som mønsterbruk som andre må se til. Nå holder alt på å rakne. Det sportslige er det som holder klubben flytende og interessen flytende. Det må Jensen, Aarsheim, Nevland og Bjørnø innse med engang. Man kan ikke ta hvileskjær og spare seg til fant. Det burde vært forsterkninger inne i sommer, ingen tvil om det. Da hadde vi vært en utfordrer til gullet og medalje med engang. For utgangspunktet med laget er ikke ille.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Jeg ønsker dette laget framover

--------------------Gunnarsson------------
Bjørshol---Diop----Brekalo----Pattynama
----Solbakken---Stensness---Løkberg---
Svendsen---Karlsbakk/Traore---Tripic

Spissene kan bytte på å spille.
HNT og de Lanlay utfordrer på midten
Haugen på høyreback
Vikstøl på venstreback
Vevatne som stopper
Sandberg og Kabran på kantene
Austbø utfordrer offensivt på flere posisjoner

ikke noe ille lag eller tropp dette sålenge vi får igang lagmaskineriet og spillerne begynner å få godfølelsen igjen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

TAdams6 skrev: man okt 03, 2022 6:00 pm
HNilsen skrev: søn okt 02, 2022 11:51 pm
TAdams6 skrev: søn okt 02, 2022 9:22 pm Dette problemet stikker ikke dypere enn at en tydelig leder med en klar spillestil og formasjon hadde gjort dette laget til et topplag igjen. Vi trenger verken å bytte ut styre eller bruke 20 millioner for å bli et topplag igjen. For å vinne må mer penger brukes, men denne troppen er god nok til topp 4-5.

Ingen, absolutt ingen spillere er i nærheten av sitt toppnivå. Trenerne er problemet og de som må snu dette. De må finne ut hva de vil, gjøre det enkelt og få laget på rett spor, ellers er det ingen vei tilbake for de…..
Merkelig at kvaliteten på trenerne har sunket så dramatisk fra desember 2021 til september 2022. Du er ikke åpen for at laget er blitt betydelig svekket av alle spillersalgene?

Ja, jeg vet at mantraet er at «laget er bedre enn prestasjonene som vises på banen nå». Men se litt på hvilke spillere som har forlatt klubben i denne perioden. Kan vi med hånden på hjertet si at disse har blitt erstattet?

Jeg er åpen for at andre trenere kunne fått noe mer ut av det laget som er der nå. Fra middels minus til middels pluss, som jeg - litt satt på spissen - sier det. Men jeg synes den diskusjonen blir en avledningsmanøver fra det virkelige problemet Viking har. Og som klubben har hatt i 15 år.

Klubben mangler eiere som er visjonære. Eiere som vil satse!
Eierne er de vi har og de må vi leve med. Jeg liker å gjøre noe med det vi kan gjøre noe med. Ikke bruke energi på ting vi ikke kan påvirke, som styret. De sitter fjellstøtt og kommer til å sitte lenge.

Selvfølgelig har vi solgt oss ut av gullkampen. Vi har ikke erstattet disse.
Heggheim ble greit erstattet
Sebulonsen skulle Bjørshol erstatte. Han har vist tidligere at han har holdt høyt Eliteserienivå. Men er helt ute å kjøre om dagen. Men Bjørshol i form er mer enn god nok
Bell er ikke i nærheten av erstattet. Bell var ny i Eliteserien men hadde allikevel vesentlig bedre 1.sesong i Viking enn Solbakken som har flere år i Eliteserien bak seg. Siste sesongen til Bell var han Eliteseriens beste spiller. Han matchet Berg i Glimt som spilte for et bedre lag. Hvis han ikke spiller fast i Brøndby, så bør vi gjøre det vi kan for å hente han tilbake i vinter. Solbakken kan kanskje bli bra. Men da må Danielsen taktene bort. Han må bli drivkraften i laget, ikke bremseklossen som han er nå. Hever han seg ikke så må ny defensiv midtbane inn.
Veton ble ikke erstattet.
Samtidig har vi hentet Sandberg som ikke har fått det til. Hvorfor? Aner ikke. Var en produktiv spiller i Haugesund. Vi har hentet Svendsen som var produktiv i Odd ifjor som ving. Så egentlig har vi styrket høyrekanten vesentlig denne sesongen uten at det viser igjen på banen.
Diop i forsvar er alt for tidlig å si noe om. Spennende, men.....
Fridjonsson reiste og ble ikke erstattet. Han var egentlig ikke noe savn. For han var ikke en forsterkning for 1.laget. Men han var en spiller som kunne komme inn og gi energi til laget. Han var jevngod med de som er der. Så bredden har blitt tynnere på midten. En lagdel som egentlig trengte forsterkning i utgangspunktet.

Joda, det er ikke jobbet godt nok i Jåttåvågen med forsterkninger. Helt enig der.

Det er spesielt Bell og Veton som står igjen som de vi har mistet og ikke erstattet. De 2 viktigste og beste spillerne. Drivkraften i laget. Klart det merkes. Men vi burde allkevel vært og kjempet bak Molde og Glimt.

Vi kan helt sikkert diskutere til vi blir blå i ansiktet. For det er ikke et enkelt svar som er nøkkelen her. Mange som som må på plass. Men er ikke så lenge siden Viking ble omtalt som mønsterbruk som andre må se til. Nå holder alt på å rakne. Det sportslige er det som holder klubben flytende og interessen flytende. Det må Jensen, Aarsheim, Nevland og Bjørnø innse med engang. Man kan ikke ta hvileskjær og spare seg til fant. Det burde vært forsterkninger inne i sommer, ingen tvil om det. Da hadde vi vært en utfordrer til gullet og medalje med engang. For utgangspunktet med laget er ikke ille.
Jeg er veldig uenig i dine vurderinger av lagets kvaliteter, men tenker vi får være enige om å være uenige om det. En ting vil jeg imidlertid si! Vikings styre/eiere sitter bare «fjellstøtt» fordi de aldri blir stilt ordentlig til ansvar. Hadde de fått belysningen på seg, så tror jeg neppe de hadde sittet så fjellstøtt. Men så lenge vi alltid - og utelukkende - er opptatt av trenerbytte når resultatene peker mot nedrykksstreken, så sitter de trygt, ja.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Fridjonsson reiste og ble ikke erstattet. Han var egentlig ikke noe savn. For han var ikke en forsterkning for 1.laget. Men han var en spiller som kunne komme inn og gi energi til laget. Han var jevngod med de som er der. Så bredden har blitt tynnere på midten. En lagdel som egentlig trengte forsterkning i utgangspunktet.

Naatan Skyttä var vel erstatning for Fridjonsson?

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Samme hva de sier så kan det tolkes feil.
Nå må det handling til

https://www.aftenbladet.no/sport/i/9zKo ... a-ansvaret

leedsforalltid

Legg inn av leedsforalltid »

Haugen kan spille både back og kant. Tilfører laget kraft og pondus og er ikke skuddredd. Gode harde innlegg også.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: man okt 03, 2022 6:39 pm
Fridjonsson reiste og ble ikke erstattet. Han var egentlig ikke noe savn. For han var ikke en forsterkning for 1.laget. Men han var en spiller som kunne komme inn og gi energi til laget. Han var jevngod med de som er der. Så bredden har blitt tynnere på midten. En lagdel som egentlig trengte forsterkning i utgangspunktet.

Naatan Skyttä var vel erstatning for Fridjonsson?
Hadde glemt han. En ok spiller som lider av at laget ikke er med på leken.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

leedsforalltid skrev: man okt 03, 2022 6:42 pm Haugen kan spille både back og kant. Tilfører laget kraft og pondus og er ikke skuddredd. Gode harde innlegg også.
Jeg har troen på Bjørshol. Men slike prestasjoner han har hatt må få konsekvenser. Klippekort er ødeleggende. Haugen burde fått endel sjanser fra start

Mr_Sjokomelk

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

leedsforalltid skrev: man okt 03, 2022 6:42 pm Haugen kan spille både back og kant. Tilfører laget kraft og pondus og er ikke skuddredd. Gode harde innlegg også.
Enig, to momenter som dette laget skriker etter nå. Pondus og målfarlighet. Med Bjørshols så som så prestasjoner er det ikke meg i mot at Haugen kan få tre-fire kamper nå til å spille seg varm. Ikke for å gjøre Bjørshol til noe syndebukk, her har det sviktet i mange ledd.

Syns mange av dere påpeker og setter fingeren på mye interessant. For meg er den definitivt største forskjellen på laget nå kontra i fjor lagets evne til å presse høyt og vinne ballen gunstig. Vi evnet det til dels i begynnelsen, men har vært nesten totalt fraværende siden Moldekampen. Selvfølgelig er salget av Berisha en faktor her. Han er jo et unikum som spiss med sin jobb som førsteforsvarer.

Og akkurat derfor blir kjøpet av Svendsen rart. For ikke erstatter han noen av Berishas spisskvaliteter. Ikke virker det som de har noen klar plan for hvordan de skal utnytte han best som spiller heller. Sist kamp er jo et veldig klart eksempel på det. Har vi noen gang sett en mer usynlig spiss? Og det er jo ikke Svendsens feil, når det han har å jobbe med i 90 minutter er lange baller som blir peiset opp. Slik vi bruker han nå, så fremstår det som et panikkjøp.

Det fører meg tilbake til spillestil. Vi spiller ikke så voldsomt forskjellig nå, som vi gjorde når vi plukket nok poeng til å lede serien (!) i mine øyne. Den store forskjellen er at vi ikke evner å vinne ballen høyt i banen. Før så var denne «balltrillingen» noe som fant sted av midtbanen, godt inne på motstanderens banehalvdel. Nå finner det sted i forsvarsleddet, godt inne på vår egen banehalvdel. Ikke bare er det fryktelig lett å forsvare seg mot. Det er jævla kjedelig å se på.

Midtbanen er vårt største problem. På vårt beste hadde vi Bell, som ikke bare hadde topp ballvinner egenskaper, men evnet å slå fremoverrettet pasninger. Det er det ingen av spillerene per i dag som er i stand til. Når HNT nå er helt ut av det, mangler vi også noen som har evnen til å motta ball, snu seg fort, og utfordre. Ingen av de andre spillerene vi har nå, har dette på repotoaret sitt.

Kraft og pondus er ord jeg assosierer med oss på vårt beste de siste årene. Spillere med disse egenskapene er solgt, og erstattet med spillere som ikke besitter dette i tilstrekkelig grad. Jeg har ofte her inne rost trenerene for å være pragmatisk, men det virker som det kan ha bidratt til hva enn vi har rotet oss inn i nå. Alt fra spillerkjøp, spillestil og hvordan vi angrper kamper fremstår rotete og planløst. Vi fremstår faktisk som et lag uten identitet nå. Som er rimelig spesielt, med tanke på hvor vi var kun for noen måneder siden.

Dette får bli mitt lille hjertesukk.

Dr. Peauskeegg

Legg inn av Dr. Peauskeegg »

Det er fristande å minna om at kvar einaste sesong under Berntsen inneheldt lange periodar med elende. Og under både opp- og nedturane under Berntsen var det dagens trenarduo som stod for det meste av treninga. Desse veldig bastante ideane om at "dette ville aldri skjedd under BB", "BB ville gjort sånn og sånn", "BB laga eit maskineri som MJ/BLA har sølt bort" osv. har eg nøyaktig null tru på. Det same er elendigheitsbeskrivingane av spelarstallen. (Og ikkje minst denne uhyre merkelege ideen om at to-tre utskiftingar framover i banen plutseleg skal ha ført til at "alle spelarane er kliss like, det finst ikkje spisskompetanse eller ulike spelartypar". Det er berre tull.)

Men nok om det. Kva gjer me no? Sesongen er over. Det blir ikkje nedrykk, og det blir ikkje medalje eller europa. Skal me sparka trenarane no, må det gjerast NO. Å venta til desember vil vera heilt meiningslaust, det er å kasta bort ein halv haustsesong som ein ny trenar kunne brukt med låge skuldrar til å bygga laget opp igjen. Skal det sparkast, så må det sparkast no. Og då bør det vera eit bra namn inn på direkten. (Husk at BB har sagt at Viking ikkje treng å ringa han igjen.)

Alternativet er å gje dagens duo ein sjanse til. Sei at sesongen er over, me drit i resultatet dei siste seks kampane. Ikkje tenk på poeng, berre bruk kampane kompromisslaust til å spela slik ambisjonen er at laget skal spela. Sett opp laget slik dei ideelt sett ville hatt det, uavhengig av risikovurdering og motstandartilpassing, og køyr på. Sandberg, Svendsen og Tripic på topp? Ja vel. Gjer det, då. Men gjer det skikkeleg:

Då må me forby langpasningar og klareringar. Svendsen er henta som spiss, då kan ikkje det bety noko anna enn at han er henta som kombinasjonsspelar LANGS BAKKEN og avsluttar I BOKSEN. Då må han få ballen langs bakken og i boksen. Ikkje på hovudet. Solbakken er henta som erstattar for Bell. Då må han endå lenger ned i banen for å henta ball når laget bygger opp angrep, og pasningane må som hovudregel vera gjennombrotspasningar når han får ballen høgare i banen. Han må få daglege formaningar om at han heller skal slå ti feilpasningar i forsøk på gjennombrots- og nøkkelpasningar, enn å slå ti presise pasningar på tvers. No kan han øva utan risiko i over eit halvt tusen bekymringslause minutt, saman med resten av laget.

Slik kan me halda fram. de Lanlay blei henta heim som ving for eit par år sidan. Han skal visstnok framleis vera blant dei aller raskaste på laget. Likevel har han vel ikkje spelt eit einaste minutt på høgrekanten i år, same kor dårleg andre har prestert der. Bjørshol har vore eliteseriens beste høgreback på sitt beste, men har spelte halve sesongen som midtstoppar. Og no lurer me på kvifor han ser forvirra ut på banen. Tripic har vore seriens beste venstreving seinast i sesonginnleiinga i år, men har spelt halve sesongen i spissduo.

Det blir verken fugl eller fisk. Forsøket på å komma seg ut av bølgedalen ved å spela enklare og meir direkte, ser berre ut til å resultera i hundre høge langballar mot sjanselause angriparar. Og forsøket på å betra resultata ved å tetta betre igjen bakover, ser berre ut til å resultera i at backane held seg lenger bak enn før, noko som igjen gjer det vanskelegare for dei der framme å bryta gjennom. Skal me mala i stykker motstandarane, kan det ikkje vera slik at heile backrekka held seg heime i forsvar, og kanskje sender ein back opp for å vera med på ein sjelden overlapp kvart 30. minutt. Overlappen må komma i kvart jævla angrep.

Så. Skal me sparka eller double down? Hadde eg hatt trua på at me ville fått inn ein hovudtrenar (eller to) som verkeleg var rett person til jobben, ville eg sagt spark. Men med dei to siste transfervinduaga friskt i minnet, virkar det vel meir sannsynleg med John Arne Riise eller tanta til Tom Prahl eller noko slikt. Så eg seier at trenarduoen skal få fram til neste sommar. Bruk hausten og vinteren godt, og ta oss med storm til våren. Og går det til helvete, så har me neste års sommarvindauge og haustsesong til å la nokon andre redda stumpane.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Dr. Peauskeegg skrev: man okt 03, 2022 9:13 pm Desse veldig bastante ideane om at "dette ville aldri skjedd under BB", "BB ville gjort sånn og sånn", "BB laga eit maskineri som MJ/BLA har sølt bort" osv. har eg nøyaktig null tru på. Det same er elendigheitsbeskrivingane av spelarstallen. (Og ikkje minst denne uhyre merkelege ideen om at to-tre utskiftingar framover i banen plutseleg skal ha ført til at "alle spelarane er kliss like, det finst ikkje spisskompetanse eller ulike spelartypar". Det er berre tull.)
Jeg tror faktisk ikke BB hadde hentet Sander Svendsen som erstatter for Berisha. Da hadde han heller spart pengene og stått i det. BB var også veldig god på å «selge» prosjektet Viking. BB bygget et godt kollektiv, og spillere som utfylte hverandre. Du har rett i at ikke alt var perfekt med ham heller, men jeg tror det hadde sett annerledes ut med ham som sportsdirektør. Fasiten på det får vi aldri, så din mening er ikke mer verdt enn andres, selv om du ikke er noe mindre bastant i andre retningen.

Så er det heller ingen som påstår at «2-3 utskiftinger framme i banen plutselig skal ha ført til at alle spelarane er kliss like, det finst ikkje spisskompetanse eller ulike spelartypar». Du får i alle fall ta deg bryet med å lese hva som blir skrevet før du avfeier det som tull og sauser sammen flere punkter i ett som ikke gir mening - og så latterliggjør det.

- vi snakker om minimum 2-3 offensive endringer mellom hver eneste kamp hele sesongen. Du må gjerne mene dette ikke påvirker kollektivet og relasjonene, men det mener jeg.

- vi snakker om formasjonsbytter fra kamp til kamp, og også i selve kampen, i tillegg til endringer mellom sone- og mannsmarkering. Du må gjerne mene dette ikke påvirker kollektivet og relasjonene, men det mener jeg.

- kritikken om manglende spisskompetanse og like spillertyper har lite med de stadige endringene å gjøre, utover at man trolig har et premiss i bunn om at spillerne man henter skal kunne bekle flere roller. Som nettopp Sander Svendsen.

Ellers er jeg hjertens enig i resten av innlegget ditt.

Dr. Peauskeegg

Legg inn av Dr. Peauskeegg »

Vikingen skrev: man okt 03, 2022 10:35 pm Så er det heller ingen som påstår at «2-3 utskiftinger framme i banen plutselig skal ha ført til at alle spelarane er kliss like, det finst ikkje spisskompetanse eller ulike spelartypar». Du får i alle fall ta deg bryet med å lese hva som blir skrevet før du avfeier det som tull og sauser sammen flere punkter i ett som ikke gir mening - og så latterliggjør det.

- vi snakker om minimum 2-3 offensive endringer mellom hver eneste kamp hele sesongen. Du må gjerne mene dette ikke påvirker kollektivet og relasjonene, men det mener jeg.

- vi snakker om formasjonsbytter fra kamp til kamp, og også i selve kampen, i tillegg til endringer mellom sone- og mannsmarkering. Du må gjerne mene dette ikke påvirker kollektivet og relasjonene, men det mener jeg.

- kritikken om manglende spisskompetanse og like spillertyper har lite med de stadige endringene å gjøre, utover at man trolig har et premiss i bunn om at spillerne man henter skal kunne bekle flere roller. Som nettopp Sander Svendsen.

Ellers er jeg hjertens enig i resten av innlegget ditt.
Eg snakkar om utskiftingar i troppen, ikkje frå kamp til kamp. Frå fjorårets fem fremste (som i mest offensive) utespelarroller er det gjort tre utskiftingar i spelarstallen: Berisha ut for Svendsen/Karlsbakk, Fridjonsson ut for Skyttää og de Lanlay nedover i banen for Sandberg. Det er dette som er utgangspunktet når det gjentekne gonger blir messa her i tråden om at troppen plutseleg har for mange like spelartypar utan spisskompetanse.

I dei offensive rollene har me for tida eit par kjappe og (i teorien) målfarlege innoverkantar i Tripic og Sandberg, ein større og sterkare variant i Kabran, ein liten kombinasjonsspelar (Svendsen), eit digert hurtigtog (Karlsbakk) og ein forundringspakke (Traore) som spissalternativ, og som indreløparar eit rivjern (Løkberg), ein skadeplaga boksspelar (Torsteinbø), ein desorientert eks-ving som prøver å finna seg sjølv (Lanlay) og eit par småfikse balltrillarar (Tangen og Skyttä). Har eg gløymt nokon då? Kvar er alle dei like spelartypane? Eg ser dei ikkje.

Tilbake til dei nemnte utskiftingane, er det i tilfellet Berisha at endringa er størst. Men ikkje i form av mindre spisskompetanse, berre annleis spisskompetanse (og kanskje ikkje riktig spisskompetanse ut frå korleis laget ønskjer å spela). At Viking har vore totalt ute av stand til å bruka Karlsbakks enorme fart til noko fornuftig (anna enn å skaffa straffe i Conference League), betyr ikkje at ikkje det er ein spisskompetanse han like fullt har.

Så er er me langt på veg einige om vinglinga frå kamp til kamp. Akkurat rulleringa på laget er eg ikkje like negativ til, der er eg meir på linje med BB, som sjølv både uttalte og praktiserte rotasjonsprinsippet. Men for eksempel stadig veksling mellom sone- og markeringsforsvar er mildt sagt ikkje heldig. Og det er kanskje det som er det største ankepunktet denne sesongen? Same kor dårleg me syns at Viking speler framover på banen, har laget knapt gått mållause av banen. Viking scorar så godt som alltid minst eit mål, ofte to. Når laget då samtidig har såpass bra mannskap i forsvar og i mål (sett spelar for spelar), er det ubegripeleg at laget nesten aldri greier å halda nullen.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Dr. Peauskeegg skrev: man okt 03, 2022 11:39 pm Eg snakkar om utskiftingar i troppen, ikkje frå kamp til kamp.
Jeg misforsto, OG lot meg provosere. Ingen god blanding, beklager den!

Så svarer jeg på hva jeg mener med manglende spisskompetanse i morgen.

CliffC

Legg inn av CliffC »

For et par år siden ble det fra mange uttrykt bekymring over at alle i nøkkelposisjoner i klubben var relativt uerfarne, og at det i den forbindelse var veldig rart at BB ikke var ønsket videre. Resultatet av dette ser vi igrunnen nå.

BB var ingen stor trener. Som det er påpekt allerede så var det perioder hver eneste sesong hvor ting ikke fungerte. Derimot har han det man kan kalle "fotballhode", og har vist en fantastisk kløkt i å få tak i de rette spillerne i de rette posisjonene. På hvilken måte har dette blitt fulgt opp etter at han dro? Trenerne vet ikke hvordan spillerne skal brukes, sportssjefen vet ikke hvilke spillere som skal hentes og spillerne selv framstår som et eneste stort spørsmålstegn på banen.

Det kan godt hende at ansettelsene av disse relativt uerfarne personene var velfundert og at det lå gode begrunnelser som ligger til grunn. Jeg synes likevel at det er rart at den vanlige supporter som ikke har inngående kjennskap likevel ser ut til å få sine bange anelser bekreftet. Da trenger man ihvertfall ikke å skylde på "etterpåklokskap".

Og så til påstanden om at klubben har solgt seg fra både det ene og det andre, og at dette er årsaken til at det går elendig. Ja, selvsagt er dette en faktor som tilsier at det går dårligere, uten at det dermed tilsier at vi har solgt oss fra gull. Det var faktisk ingenting som tilsa at klubben var på gulltokt før Berisha og co forsvant. Det er likevel en nedre grense for hva som skal aksepteres av de gjenværende spillerne. De er da ikke SÅ dårlige som de har vært de siste månedene? Gunnarsson er en topp keeper. Brekalo og Stensness var et av de beste midtstopperparene i ligaen, og Vevatne har vikariert greit for sistnevnte. Bjørshol var en gang en svært habil høyreback, og hvorfor er han ikke dette lenger? HNT har vært dårlig i år, men svært løfterik i fjor. Hva har skjedd? Solbakken ble hentet inn fordi han var ansett som et stort talent, men fungerer ikke. Hva er gjort feil? Sandberg ble hentet fra FKH, og det var store greier, lokal som han var. Hva hjelper det likevel at han er lokal når klubben ikke klarer å utnytte hans egenskaper? På spissplass har vi flere, sist et tilskudd som kostet 4 mill. kroner. Hvorfor er det ingen av dem som mates med baller på en måte som passer for spillerne? En spiller som Karlsbakk må da miste det meste av selvtilliten der han er satt til oppgaver han pr i dag ikke er i stand til å utføre.

Det er null gjennombruddskraft i det laget. Det er støttepasning på støttepasning i et kjør, og selv ikke når de trenger mål helt på slutten er det noen påfallende vilje til å nærme seg motstanders 16-meter. Hvis dette ikke blir tatt tak i så forsvinner igjen klubben inn i skyggenes dal. Og nei, det er ingen naturgitt forutsetning at klubben skal være en middelmådighet, selv om de var dette noen år før 2017. Den tankegangen bør man slippe med en gang, da den er direkte destruktiv og ingen sannhet overhode. Det er faktisk klubben som kan og bør påvirke hva de vil være, ikke onde ånder og spøkelser, evt. "skjebnen".

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

BB var ingen stor trener. Som det er påpekt allerede så var det perioder hver eneste sesong hvor ting ikke fungerte. Derimot har han det man kan kalle "fotballhode", og har vist en fantastisk kløkt i å få tak i de rette spillerne i de rette posisjonene. På hvilken måte har dette blitt fulgt opp etter at han dro? Trenerne vet ikke hvordan spillerne skal brukes, sportssjefen vet ikke hvilke spillere som skal hentes og spillerne selv framstår som et eneste stort spørsmålstegn på banen.
Enig. At Viking ikke beholdt BB som "sportssjef" eller lignende når man skiftet trenere er utrolig synd. Jeg kan likevel forstå at "styret" ikke ønsket en lang kontrakt, men at man ønsket å se hvordan det fungerte før man ville binde seg. At det gikk utover BB sin stolthet er synd.

Nå traff langt fra BB på alt han hentet heller. Flere av de som ble hentet kom vel også etter innspill fra andre i trenerapparatet?
Samtidig ville markedet/prisene endret seg denne sesongen selv med BB i sjefsstolen.

Så jobben hadde ikke vært enkel selv med BB i sjefsstolen. Men han hadde noen evner ift å selge inn prosjektet Viking og overtale spillere som jeg ikke er sikker på man i dag har i organisasjonen.
Han hadde nok også en helt annen erfaring i selve forhandlingssituasjonene slik at slike "overaskelser" /brudd som man nå fikk rett på tampen muligens ikke hadde skjedd.
Tror han ville hatt en bedre evne til å selge inn Viking og lande spillerne enn det Nevland fikk til. (NB tror[ for jeg aner ikke hvor god Nevland er]

Jeg ble skuffet når BB ikke ville/fikk fortsette i Viking i ny rolle, men her var det 2 parter som ikke klarte å finne en løsning desverre.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Men nok om det. Kva gjer me no? Sesongen er over. Det blir ikkje nedrykk, og det blir ikkje medalje eller europa.
Vi har faktisk en meget viktig kamp allerede om en drøy uke. Taper vi den har vi ikke mulighet til Europa i 2023, men vinner vi så har vi faktisk fortsatt en mulighet. (halmstrå)

En kamp som også avgjør om seriestarten blir vår første tellende kamp neste år eller om vi starter med en spennende cupkamp mot RBK.
Å starte neste år med å slå RBK ut av cupen kan det også gi en bra entuiasme fram mot seriestart?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Dr. Peauskeegg skrev: man okt 03, 2022 9:13 pm Det er fristande å minna om at kvar einaste sesong under Berntsen inneheldt lange periodar med elende. Og under både opp- og nedturane under Berntsen var det dagens trenarduo som stod for det meste av treninga. Desse veldig bastante ideane om at "dette ville aldri skjedd under BB", "BB ville gjort sånn og sånn", "BB laga eit maskineri som MJ/BLA har sølt bort" osv. har eg nøyaktig null tru på. Det same er elendigheitsbeskrivingane av spelarstallen. (Og ikkje minst denne uhyre merkelege ideen om at to-tre utskiftingar framover i banen plutseleg skal ha ført til at "alle spelarane er kliss like, det finst ikkje spisskompetanse eller ulike spelartypar". Det er berre tull.)

Men nok om det. Kva gjer me no? Sesongen er over. Det blir ikkje nedrykk, og det blir ikkje medalje eller europa. Skal me sparka trenarane no, må det gjerast NO. Å venta til desember vil vera heilt meiningslaust, det er å kasta bort ein halv haustsesong som ein ny trenar kunne brukt med låge skuldrar til å bygga laget opp igjen. Skal det sparkast, så må det sparkast no. Og då bør det vera eit bra namn inn på direkten. (Husk at BB har sagt at Viking ikkje treng å ringa han igjen.)

Alternativet er å gje dagens duo ein sjanse til. Sei at sesongen er over, me drit i resultatet dei siste seks kampane. Ikkje tenk på poeng, berre bruk kampane kompromisslaust til å spela slik ambisjonen er at laget skal spela. Sett opp laget slik dei ideelt sett ville hatt det, uavhengig av risikovurdering og motstandartilpassing, og køyr på. Sandberg, Svendsen og Tripic på topp? Ja vel. Gjer det, då. Men gjer det skikkeleg:

Då må me forby langpasningar og klareringar. Svendsen er henta som spiss, då kan ikkje det bety noko anna enn at han er henta som kombinasjonsspelar LANGS BAKKEN og avsluttar I BOKSEN. Då må han få ballen langs bakken og i boksen. Ikkje på hovudet. Solbakken er henta som erstattar for Bell. Då må han endå lenger ned i banen for å henta ball når laget bygger opp angrep, og pasningane må som hovudregel vera gjennombrotspasningar når han får ballen høgare i banen. Han må få daglege formaningar om at han heller skal slå ti feilpasningar i forsøk på gjennombrots- og nøkkelpasningar, enn å slå ti presise pasningar på tvers. No kan han øva utan risiko i over eit halvt tusen bekymringslause minutt, saman med resten av laget.

Slik kan me halda fram. de Lanlay blei henta heim som ving for eit par år sidan. Han skal visstnok framleis vera blant dei aller raskaste på laget. Likevel har han vel ikkje spelt eit einaste minutt på høgrekanten i år, same kor dårleg andre har prestert der. Bjørshol har vore eliteseriens beste høgreback på sitt beste, men har spelte halve sesongen som midtstoppar. Og no lurer me på kvifor han ser forvirra ut på banen. Tripic har vore seriens beste venstreving seinast i sesonginnleiinga i år, men har spelt halve sesongen i spissduo.

Det blir verken fugl eller fisk. Forsøket på å komma seg ut av bølgedalen ved å spela enklare og meir direkte, ser berre ut til å resultera i hundre høge langballar mot sjanselause angriparar. Og forsøket på å betra resultata ved å tetta betre igjen bakover, ser berre ut til å resultera i at backane held seg lenger bak enn før, noko som igjen gjer det vanskelegare for dei der framme å bryta gjennom. Skal me mala i stykker motstandarane, kan det ikkje vera slik at heile backrekka held seg heime i forsvar, og kanskje sender ein back opp for å vera med på ein sjelden overlapp kvart 30. minutt. Overlappen må komma i kvart jævla angrep.

Så. Skal me sparka eller double down? Hadde eg hatt trua på at me ville fått inn ein hovudtrenar (eller to) som verkeleg var rett person til jobben, ville eg sagt spark. Men med dei to siste transfervinduaga friskt i minnet, virkar det vel meir sannsynleg med John Arne Riise eller tanta til Tom Prahl eller noko slikt. Så eg seier at trenarduoen skal få fram til neste sommar. Bruk hausten og vinteren godt, og ta oss med storm til våren. Og går det til helvete, så har me neste års sommarvindauge og haustsesong til å la nokon andre redda stumpane.
Enig, bort sett fra at jeg vill latt Karlsbakk fått sjansen istedet for Svendsen.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Før sesongen startet var vi i himmelen. Nydelig sesong unnagjort. Vi tuktet Glimt. Var ikke langt bak. Så kom hverdagen ser vi måtte få inn penger. Hverdagen der vi hadde lovet spillere å få reise videre v is tilbud kom. Hverdagen det vi syntes det var greit at spillere fikk reise videre.

Denne dumsnille tilnærmingen har ødelagt utrolig mye. Bell, Veton, Sebulonsen, Fridjonsson ut. Solbakken, Svendsen, Haugen tilbake fra lån og Skytte på lån var erstatterne. Vi fikk vel rundt 50 mill for disse. Så forsvinner endel i sluket. Men mye penger inn.

Vi spilte underholdende fotball. Høyt og aggressivt press. Dette er det første Viking kan begynne med. Ikke stå på 30 meter på egen banehalvdel og vente, på hjemmebane.

Innstillingen til kampene er hovedårsaken. HamKam er gode å trille ball. Derfor parkerer vi bussen på hjemmebane og står og ser på. Det å stå høyere kollektivt vil løfte fram laget.

Jeg foreslår elektrisk støt til spillere som slår støttepasning. Mulig Solbakken vil se ut som Einstein etter kampen, men kanskje han lærer.

Skal de få selvtillit så må de gjøre jobben sammen. Begynn å løp samtidig, ikke en og en.

Dette har ikke Viking prøvd på. Hvorfor er de så defensive når kampene starter? Viser de offensiv guts så får de fort publikum med seg igjen.

Men det er en grense for hvor mange ganger supporterne må ta jobben og prøve å løfte laget

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Jensen og Tripic har begge uttalt at spillere må vise at de vil bli her. De må stå fram. De spiller for å få lov å være her. Nevland ror set litt i land og sier at spillerne har kontrakt, ikke bare å sende på dør. Han har helt rett. De må selges hvis de skal bort.

Men hvem er det som ikke viser at de ønsker å være her? Hvem er det som ikke gir alt?

Mine kandidater, som jeg mener har sett late ut og som ikke gir nok:
HNT, Kabran, Sandberg, de Lanlay. De trekkker seg i dueller og blør ikke for drakten

Så er det spillere som Bjørshol, Karlsbakk og Solbakken som bør være enda tøffere enn de er.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Dr. Peauskeegg skrev: man okt 03, 2022 11:39 pm I dei offensive rollene har me for tida eit par kjappe og (i teorien) målfarlege innoverkantar i Tripic og Sandberg
Tripic er vår stjernespiller. Hans spisskompetanse er jo overganger, samt å komme seg ned til dødlinjen og slå inn foran mål. Han kan også gå inn mot midten for å skyte. Dessverre får han ikke brukt noe av dette som spiss i 3-5-2. Han får i teorien brukt det i 4-3-3, men blir svært sjelden satt opp i slike situasjoner når vi sjelden/aldri vinner ballen, og de gangene vi vinner ballen tar vi ikke overgangene fullt ut. Det går rett og slett for tregt, og min teori er at dette skyldes at spillerne ikke vet hvor de har hverandre når vi vinner ballen. Spesielt Solbakken bruker altfor lang tid på å orientere seg, og med stadige bytter av spillesystemer er det jaggu ikke lett for ham å lære seg dette heller.

Sandberg ble vel primært hentet som vingback? Han er vel heller ikke spesielt kjapp, og jeg kan i farten ikke huske å ha sett ham forsere en forsvarsspiller noen gang. Han er i mine øyne en allrounder som kan prestere ok i flere posisjoner. Jeg er usikker på hva hans spisskompetanse er, men at han er en kjapp og målfarlig innoverkant er jeg ikke enig i.
Dr. Peauskeegg skrev: man okt 03, 2022 11:39 pm ein større og sterkare variant i Kabran, ein liten kombinasjonsspelar (Svendsen), eit digert hurtigtog (Karlsbakk) og ein forundringspakke (Traore) som spissalternativ, og som indreløparar eit rivjern (Løkberg), ein skadeplaga boksspelar (Torsteinbø), ein desorientert eks-ving som prøver å finna seg sjølv (Lanlay) og eit par småfikse balltrillarar (Tangen og Skyttä).
Her synes jeg du tillegger spillerne en spisskompetanse de rett og slett ikke har. Ja, Kabran er større og sterkere enn de andre kantspillerne våre, men han er ikke så stor og sterk at han får noe utav det. Veton brukte styrken sin godt og kunne holde på ballen til laget kom etter. Det gjør ikke Kabran. Kabran har lykkes med å bruke fysikken sin i enkeltkamper som vingback, men som kantspiller har han vært langt under pari. Igjen, en spiller som fungerer helt greit i både 3-5-2 og i 4-3-3, men som ikke er god i noen av dem.

Svendsen er en liten kombinasjonsspiller, ja. Men som du selv er inne på så er det vel ikke dette vi trenger på topp, hverken i 4-3-3 eller i 3-5-2? Spesielt ikke dersom han skal spille på topp med Tripic.

Karlsbakk har jeg sansen for. Han har spisskompetanse så det holder, og kan være både riktig type og god nok uavhengig av hvilken formasjon vi skal spille. Men han er uferdig og må lære seg å bruke fysikken sin. Da kan han bli et monster. Håper han tar steg i vinter og klar for neste sesong. I et lag som fungerer kan han fint bli toppspissen vi leter etter.

Jeg er usikker på hvilken spisskompetanse du tillegger Traoré i beskrivelsen "forundringspakke". Jeg har sansen for Traoré, men han er mye armer og bein og klart best som innbytter når det jages. Han er en habil spiss, men jeg synes det er vanskelig å se ham som riktig spillertype verken i 4-3-3 eller 3-5-2. Jeg tror dessverre ikke han hadde fått spille fast på noen av lagene i eliteserien.

Løkberg har også spisskompetanse, men det er omtrent utelukkende defensivt og strukturelt. Hvis Løkberg skal være god og få brukt denne spisskompetansen må vi ha en målfarlig boks-til-boks spiller (noe vi ikke har) og en kreativ kraft som kan forsere ledd eller distribuere til vingene (noe vi ikke har).

Torsteinbø og De Lanlay er ren stallfyll og bidrar ikke med noen ting. Det de er "gode" på gjør de ikke godt nok, verken offensivt eller defensivt. Disse to spillerne har stått for ekstremt mange brudd imot når de har spilt.

Tangen/Skyttä er jeg enig i at er en spillertype som har noe for seg, men ingen av de er pt på et nivå der de bidrar med sin spisskompetanse. Hva dette skyldes er jeg derimot svært usikker på. HNT har vært ute av form hele sesongen. Skyttä ser mer spennende ut og har noen utsøkte og kreative pasninger.
Dr. Peauskeegg skrev: man okt 03, 2022 11:39 pm Har eg gløymt nokon då? Kvar er alle dei like spelartypane? Eg ser dei ikkje.
De er like på den måten at de ikke er gode nok på det som skal være deres styrker/spisskompetanse. Om du går gjennom din egen beskrivelse av spillerne - hvor mange av dem leverer ift den beskrivelsen? Du beskriver Torsteinbø som en boks-til-boks spiller. Ja, men han kommer jo aldri i scoringsposisjon, og han er avslørt flere ganger på manglende returløp. Er han da en boks-til-boks spiller? Han funket i OBOS, men har ikke hatt mange gode kamper etter dette.

Om man velger Torsteinbø, De Lanlay, Sandberg, Kabran, HNT - får vi egentlig noe annet? Jeg synes det ser kliss likt ut uavhengig av hvem vi stiller med.

Så kan selvsagt forklaringen være som du skriver i ditt siste avsnitt, at vi har noe spisskompetanse - men ikke riktig spisskompetanse:
Dr. Peauskeegg skrev: man okt 03, 2022 11:39 pm Tilbake til dei nemnte utskiftingane, er det i tilfellet Berisha at endringa er størst. Men ikkje i form av mindre spisskompetanse, berre annleis spisskompetanse (og kanskje ikkje riktig spisskompetanse ut frå korleis laget ønskjer å spela). At Viking har vore totalt ute av stand til å bruka Karlsbakks enorme fart til noko fornuftig (anna enn å skaffa straffe i Conference League), betyr ikkje at ikkje det er ein spisskompetanse han like fullt har.
Og her kommer jo den evige vinglinga inn. Uten et klart spillemønster er det selvsagt også vanskelig å både kjøpe og bruke spisskompetanse. Viking har gått seg vill i en labyrint av taktiske spissfindigheter i en evig jakt etter å "lure" motstanderne. Iversen i RA beskriver det egentlig veldig godt.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

TAdams6 skrev: tir okt 04, 2022 5:35 pm Jensen og Tripic har begge uttalt at spillere må vise at de vil bli her. De må stå fram. De spiller for å få lov å være her. Nevland ror set litt i land og sier at spillerne har kontrakt, ikke bare å sende på dør. Han har helt rett. De må selges hvis de skal bort.

Men hvem er det som ikke viser at de ønsker å være her? Hvem er det som ikke gir alt?

Mine kandidater, som jeg mener har sett late ut og som ikke gir nok:
HNT, Kabran, Sandberg, de Lanlay. De trekkker seg i dueller og blør ikke for drakten

Så er det spillere som Bjørshol, Karlsbakk og Solbakken som bør være enda tøffere enn de er.
Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstår hva som er hensikten med dette utspillet. Jeg tar gjerne en skikkelig vårrengjøring i stallen, jeg. Vi har pt flere spillere som åpenbart ikke har noe der å gjøre. Men jeg er veldig usikker på om trenerne og jeg har de samme navnene på blokka. Og jeg tror heller ikke det er innsatsen det står på, men ferdighetene og at de ikke vet hva de skal gjøre.

Mine navn:
HNT (stagnert, kontrakt ut 2024)
Kabran (ikke god nok, kontrakt ut 2023)
Sandberg (ikke god nok, ingen klar rolle, kontrakt ut 2025)
de Lanlay (ikke god nok, ingen klar rolle, kontrakt ut 2023)
Svendsen (ikke god nok, ingen klar rolle, kontrakt ut 2025)
Pattynama (ikke god nok, kontrakt ut 2023)
Torsteinbø (ikke god nok, kontrakt ut 2023)

Så er det ikke slik at alle disse ut. Jeg har ikke gitt opp verken Sandberg, HNT eller Svendsen. De kan absolutt blomstre i et fungerende kollektiv. Men resten har jeg absolutt ikke troen på, og det ville vært et betydelig løft om Kabran, YEDL, Pattynama og Torsteinbø ble byttet ut med spillere som gikk rett inn og forsterket 11'ern vår.

AllElite

Legg inn av AllElite »

Vikingen skrev: ons okt 05, 2022 10:50 am
TAdams6 skrev: tir okt 04, 2022 5:35 pm Jensen og Tripic har begge uttalt at spillere må vise at de vil bli her. De må stå fram. De spiller for å få lov å være her. Nevland ror set litt i land og sier at spillerne har kontrakt, ikke bare å sende på dør. Han har helt rett. De må selges hvis de skal bort.

Men hvem er det som ikke viser at de ønsker å være her? Hvem er det som ikke gir alt?

Mine kandidater, som jeg mener har sett late ut og som ikke gir nok:
HNT, Kabran, Sandberg, de Lanlay. De trekkker seg i dueller og blør ikke for drakten

Så er det spillere som Bjørshol, Karlsbakk og Solbakken som bør være enda tøffere enn de er.
Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstår hva som er hensikten med dette utspillet. Jeg tar gjerne en skikkelig vårrengjøring i stallen, jeg. Vi har pt flere spillere som åpenbart ikke har noe der å gjøre. Men jeg er veldig usikker på om trenerne og jeg har de samme navnene på blokka. Og jeg tror heller ikke det er innsatsen det står på, men ferdighetene og at de ikke vet hva de skal gjøre.

Mine navn:
HNT (stagnert, kontrakt ut 2024)
Kabran (ikke god nok, kontrakt ut 2023)
Sandberg (ikke god nok, ingen klar rolle, kontrakt ut 2025)
de Lanlay (ikke god nok, ingen klar rolle, kontrakt ut 2023)
Svendsen (ikke god nok, ingen klar rolle, kontrakt ut 2025)
Pattynama (ikke god nok, kontrakt ut 2023)
Torsteinbø (ikke god nok, kontrakt ut 2023)

Så er det ikke slik at alle disse ut. Jeg har ikke gitt opp verken Sandberg, HNT eller Svendsen. De kan absolutt blomstre i et fungerende kollektiv. Men resten har jeg absolutt ikke troen på, og det ville vært et betydelig løft om Kabran, YEDL, Pattynama og Torsteinbø ble byttet ut med spillere som gikk rett inn og forsterket 11'ern vår.
Vikstøl ? Burde vært ferdig i fjor, er her på overtid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»