Viking FK

Svar
eppaen

Re: Viking FK

Legg inn av eppaen »

Ja nå ryker iPaden - så skal vi se at det løsner ;)

Fygaren

Legg inn av Fygaren »

Wiggum skrev: tir nov 15, 2022 1:08 pm
Fygaren skrev: tir nov 15, 2022 12:51 pm Ser at han vurderer rolle innenfor spillerlogistikk. Er det ok med iPad der?
Regner med at du tar i bruk humor her, men tenk at det sitter fans både her inne og på Twitter og nærmest tror at teknologiske hjelpemidler og analyseverktøy i Viking ble innført av Nesselquist og nå forsvinner med han.
Tenker meg at det først og fremst er de som foretrekker Samsung-nettbrett som har reagert. Harde fronter, tross alt. Apples produkter er ikke for alle.

Det jeg uansett har tro på er Allan Gaarde som konsulent. Det er gode greier.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fygaren skrev: tir nov 15, 2022 1:26 pm
Wiggum skrev: tir nov 15, 2022 1:08 pm
Fygaren skrev: tir nov 15, 2022 12:51 pm Ser at han vurderer rolle innenfor spillerlogistikk. Er det ok med iPad der?
Regner med at du tar i bruk humor her, men tenk at det sitter fans både her inne og på Twitter og nærmest tror at teknologiske hjelpemidler og analyseverktøy i Viking ble innført av Nesselquist og nå forsvinner med han.
Tenker meg at det først og fremst er de som foretrekker Samsung-nettbrett som har reagert. Harde fronter, tross alt. Apples produkter er ikke for alle.

Det jeg uansett har tro på er Allan Gaarde som konsulent. Det er gode greier.
Allan Gasrde burde fått jobben til Nevland. Når set ikke skjer er dette en god løsning. Gaarde har peiling.

Liker at Bjørnø sier at Viking skal være et fremoverrettet lag. Det har ikke Jensen og Aarsheim fått til i år.

At ingen hoder ruller utenom Nesselquist var forventet.

Ser mange er kritiske til at de får fortsette. Det var forventet. Men det måned helt annerledes ut helt fra 1.treningskamp. Får vi servert et defensivt feigt lag da, så holder de ikke lenge på jobben sin

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Gaarde inn er en god løsning. Antar han gjorde en ok jobb i samme rolle hos Häcken, siden de endte med seriegull.

Jesman

Legg inn av Jesman »

Jeg liker veldig godt både signeringen av Gaarde, men spesielt at man øker denne mentale trenerens engasjement fra 20 til 50%. Dette var oppløftende lesning.

tokk

Legg inn av tokk »

Faktisk har jeg kommet litt der at jeg vet ikke om jeg tror på trenerene eller ikke. Men jeg orker ikke å bruke energi på at alt skal være feil osv. Nå får jeg og vi bruke vinteren på å nullstille, for å så ha tro på neste sesong igjen.

Mister bare all energi å gå å alltid vøre sur

Fygaren

Legg inn av Fygaren »


CliffC

Legg inn av CliffC »

Hva hjelper det at Neselquist forsvinner når vi ikke blir kvitt den forbante ipaden?

Forøvrig er dagens avklaringer til å grine av. Positivt dog med Gaarde som har vist at han behersker det han driver med.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Hehe Nesselquist har litt humor på det. Gøy det.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fin humor av Nesselquist

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »


Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fra Aftenbladet
"– Vi spillere skal ta vår del av kritikken, men mange rundt oss må også ta sin del. I løpet av oppkjøringen må vi finne ut hva vi skal trene på, hvordan vi skal framstå, bestemme oss for én formasjon og være klare og tydelige på én stil. Og så trene på det og stå ved det."

Videre fra Aftenbladet
"Det har ikke Jensen noen problemer med.

– Alles roller har vært diskutert. Det er naturlig. Men vi er trygge på at vi har evnen, viljen og lysten til å få dette til. Vi har ressursene som skal til også, virker det som. Mye faller nå ned på den jobben som gjøres før neste sesong starter opp."

Artikkelen
https://www.aftenbladet.no/sport/i/kE0p ... -vannet-ut

Jeg kan ikke for det. Men jeg blir ikke frelst av Jensen når han snakker.
Spillerne er klokkeklare på at vinglingen må vekk. Det må dyrkes en formasjon og en måte å spille på.
Jensen virker mer å være opptatt av at man treffer på overgansmarkedet.
BB fikk laget opp til toppen med OBOS spillere. Ja vi trenger kvalitet, men ikke legg all energi i det. Bruk heller energien på å få laget til å fungere.
Ja jeg er kritisk til Jensen. Beklager det. Men jeg blir ikke overbevist om at ting blir bedre når han snakker og uttaler seg.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

CliffC skrev: tir nov 15, 2022 6:20 pm Hva hjelper det at Neselquist forsvinner når vi ikke blir kvitt den forbante ipaden?

Forøvrig er dagens avklaringer til å grine av. Positivt dog med Gaarde som har vist at han behersker det han driver med.
Forstår Nesselquist hadde behov for å avklare at den Ipaden ikke var noe som kom i år. Den hetsen han har fått for ett nyttig verktøy de fleste benytter har vært latterlig

Ellers synes jeg det var mye fornuftig i dagens avklaringer.
Mental trener har jeg troen på
Styrket spillerlogistikk er essensielt
Økonomisk satsing viktig
Krav til trenerne viktig
Rendyrkete roller og spillestil som mange ønsker
Tror også det å styrke sportslig utvalg kan være bra. Uten jeg vet konkret hva det betyr, men det har vært en del lite vellykkede signeringer de siste sesongene

Også positivt å se at spillerne har tillit til trenerne. Samt at organisasjonen er sterk nok til å se forbi hylekoret. Og ikke nødvendigvis ta den enkleste og mest populære avgjørelsen. Som det påpekes er dette mer sammensatt enn kun trenere.

Dr. Peauskeegg

Legg inn av Dr. Peauskeegg »



Gunnarsson med den verste prevented goals-statistikken i Eliteserien. 17 (!) fleire innslopne mål enn forventa. Også heilt i botn på redningsprosent.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Dr. Peauskeegg skrev: tir nov 15, 2022 7:15 pm

Gunnarsson med den verste prevented goals-statistikken i Eliteserien. 17 (!) fleire innslopne mål enn forventa. Også heilt i botn på redningsprosent.
Så den igår. Vet ikke helt hvordan det måles. Men inntrykket mitt er at han ikke har hatt mange tabber. Samtidig er det mest i Europa han har vist seg fra sin beste side.

Jeg var inne på det tidligere i sesongen. Forventer mer av Gunnarsson. Ikke mye tabber men stenger også buret for sjelden.

Samtidig henger keeperjobben sammen med forsvaret. De må alle gjøre jobben for at alle skal skinne.

I ishockey gjelder det ofte å få angriper i en ufarlig skuddposisjon, slik at det blir enkelt å redde. Der får ikke Gunnarsson mye hjelp.

Men ja, både han og forsvaret må heve deg neste sesong

CliffC

Legg inn av CliffC »

Fotballidiot skrev: tir nov 15, 2022 6:58 pm Samt at organisasjonen er sterk nok til å se forbi hylekoret. Og ikke nødvendigvis ta den enkleste og mest populære avgjørelsen. Som det påpekes er dette mer sammensatt enn kun trenere.
Det er mulig at det er et sammensatt problem, men det er hevet over enhver tvil at trenerne har fått lite ut av årets tropp, og at verken noen enkeltspillere fungerer eller for den saks skyld spillesystem. Trenerne er ansvarlig for resultatene, og når prestasjonene på banen er slik at det umulig kan bli resultater, så skjønner jeg ikke hva som skal bli bedre bare for at de får prøve enda en sesong. De har hatt mange måneder på å snu dette, men de er jo ikke i nærheten av noe som helst.

I tillegg kan jeg gjenta til det kjedsommelige at det knapt finnes klubber i Europa som ikke ville gjort grep her. Så er jo spørsmålet om det er alle disse klubbene som er dumme, eller Viking som er spesielt lure.

Jeg har sett både på resultater og bak resultatene, og ser overhode ingenting som er verdt å bevare. At spillerne sier de har tillitt til trenerne gidder jeg ikke å reflektere over. Hva skulle de egentlig ha sagt?

Champis

Legg inn av Champis »

Evertonion skrev: tir nov 15, 2022 12:30 pm https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... Tn3FBtZXiM

Nesselquist ferdig...

Meget spesielt. Begge de to andre trenere og Nevland har vært klare på at de ville ha han med videre. Så her er det et styre som føler behov for å vise at de gjør noe og "tar grep".

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Hva skulle de egentlig ha sagt?
I en evaluering som vil ha stor betydning for min egen arbeidssituasjon og mine muligheter til å lykkes ville iallefall jeg sagt sannheten.

Hvis ikke spillerne er voksne nok til å gi beskjed om de ikke har tillit i en slik evaluering. Da har de i mine øyne det ikke i seg å spille på toppnivå

Hva de sier uttad i sesongen og til pressen etter en beslutning er tatt er ikke viktig. Men her har det i følge det som kommer fram vært en evaluering hvor spillerne har fått si sin mening.

Og uansett hva vi måtte mene. Ingen har bedre forutsetning til å felle en dom over trenerne enn spillerne

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

TAdams6 skrev: tir nov 15, 2022 6:56 pm Fra Aftenbladet
"– Vi spillere skal ta vår del av kritikken, men mange rundt oss må også ta sin del. I løpet av oppkjøringen må vi finne ut hva vi skal trene på, hvordan vi skal framstå, bestemme oss for én formasjon og være klare og tydelige på én stil. Og så trene på det og stå ved det."

Videre fra Aftenbladet
"Det har ikke Jensen noen problemer med.

– Alles roller har vært diskutert. Det er naturlig. Men vi er trygge på at vi har evnen, viljen og lysten til å få dette til. Vi har ressursene som skal til også, virker det som. Mye faller nå ned på den jobben som gjøres før neste sesong starter opp."

Artikkelen
https://www.aftenbladet.no/sport/i/kE0p ... -vannet-ut

Jeg kan ikke for det. Men jeg blir ikke frelst av Jensen når han snakker.
Spillerne er klokkeklare på at vinglingen må vekk. Det må dyrkes en formasjon og en måte å spille på.
Jensen virker mer å være opptatt av at man treffer på overgansmarkedet.
BB fikk laget opp til toppen med OBOS spillere. Ja vi trenger kvalitet, men ikke legg all energi i det. Bruk heller energien på å få laget til å fungere.
Ja jeg er kritisk til Jensen. Beklager det. Men jeg blir ikke overbevist om at ting blir bedre når han snakker og uttaler seg.
Så enig, så enig!
Jeg mener at viking nå har gått for den feige løsningen. Som duo har Jensen/Aarsheim vist at de ikke fungerer. Da er det nesten uforståelig at klubbledelsen lar det skure og gå uten å gjøre et eneste klart sportslig grep. (Å ikke fornye med en av hjelpetrenerne regner jeg ikke som et skikkelig sportslig grep).

Trenerne avgjør selv hvilket system de skal velge fra kamp til kamp. Det er ikke lagt noen føringer for hvordan klubben skal spille. Til sammenligning har Bodø glimt nedfelt at deres system skal være 4-3-3. Det var en forutsetning Knutsen måtte innrette seg etter den gang han signerte.

Mens Batty har vært tydelig på at de ikke har fått nok ut av spillermaterialet har Jensen hatt mer fokus på at de trenger flere spillere. Jensen har vært en forkjemper for 3-5-2 og har gjentatt gang på gang at viking ikke har spillermateriell til 4-3-3. Samtidig er signalet fra spillerne at viking har mistet sitt DNA og ikke lenger er trygge på noen spillestil. Etter mine begreper er dette så nær mistillit man kan komme uten å uttale den direkte. Nå frykter jeg at man går til dyre spillerinnkjøp uten at kvaliteten på kampledelsen heves. Da kan det fort ende med nedrykk og nytt økonomisk kaos.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Til sammenligning har Bodø glimt nedfelt at deres system skal være 4-3-3. Det var en forutsetning Knutsen måtte innrette seg etter den gang han signerte.
Det hadde vel RBK også ?
Nå har vel 2 lag i 3-5-2 hatt vesentlig mer framgang enn Glimt i 4-3-3?

Når det er sagt er jeg glad vi forhåpentligvis går tilbake til 4-3-3 neste år.

Hvorfor tar alle for gitt at det ikke er 2021 versjonen av trenerne vi får se neste år og ikke 2022? Hva tilsier at de har blitt så fantastisk mye dårligere trenere?
Jeg tror de med lærdommen fra 2022 har forutsetninger for å være bedre trenere i 2023 enn de var I 2023. Hvorfor er det umulig?

Og om problemet er at de er 2 hvorfor ser de ikke det selv? Er de fullstendig idioter ift alle synsere rundt omkring?

Ledelsen og styret ser ikke problem med 2 trener modellen, trenerne virker ikke å se problemet og spillerne virker heller ikke å stille krav om endring. Hva er det alle disse idiotene ikke ser? Har ikke sett en eneste plass at noen innad har uttrykt problemer med modellen. Det er jo så fantastisk enkelt for alle utenfor å konkludere.

Styret, ledelsen og spillerne har sett hvilken jobb de har utført og hvilken kompetanse disse har over 5 år. De tar nok ikke sitt valg bare utfra det som har skjedd de siste 6 mnd. Er det mulig de har ett annet grunnlag å ta sin vurdering på? Har det skjedd ting vi ikke vet (de ikke kan fortelle) som også har gjort jobben vanskeligere?

Vi har siden 2020 solgt/gitt bort poenspillere hvert år. Disse er ikke tilstrekkelig erstattet.

De 3 som produserte brorparten av målpoengene i 2020 er borte. Den som regisserte flesteparten av våre mål i 2021 er borte sammen med den med suverent flest målpoeng.
De 2 som hadde flest målpoeng i starten av 2022 forsvant.

Den mangelen på kontiniutet gir ikke de beste verktøy. Når i tillegg samtlige spillere med 1 unntak har slitt med skader/sykdom i en sesong med mange kamper da gir det utfordringer. Utfordringer trenerne burde løst bedre, men vanskeligere arbeidsforhold. Med Stensnes - Bell - Veton hadde vi en solid sentralinje. Har vi det nå?

Vi har i alle år siden 2018 hatt 1 eller flere "poengspillere" i midtbaneleddet. Har vi noen slike nå?

Det er åpenbare mangler i stallen som svekker oss enormt. Vi har mange gode spillere igjen og derfor har vi spilt jevnt med de fleste, men vi mangler dem som vipper det i vår favør.

Så for meg er spillerlogistikk og skader en stor del av problemet. Dette sammen med det selvforsterkende negative motgang avler. Tror ikke planen er å spille på tvers hele kampen, men når man begynner å mangle selvtillit så velger nan gjerne det trygge istedenfor det uventede.

Nå kan jeg ikke frikjenne trenerne på spillerlogistikk for jeg vet ikke hvilken rolle de har hatt der. Og ift bygge opp spillere har også trenerne ett ansvar.

Under BB fikk vi 1 kamp i Europa og var sjanseløse. I år fikk vi 6 kamper og var sannsynligvis keepertabbe eller dommeravgjørelse fra gruppespill.

De leverte også bra spill og resultater i oppkjøringen. De leverte meget bra resultater i starten av serien. Det hadde ikke vært urettferdig om vi gikk til finalen i cupen. Vi er også fortsatt med i NM 2022.

Er det 100 % sikkert at trenerne i løpet av sommeren mistet alle evner som trenere? Kan det snu like fort andre vei? Noen som er tett på dem tror åpenbart det. Hva er det de ikke forstår som er så åpenbart ift det en kan lese her. Eller vil disse personene i styret og ledelsen rett og slett ikke Vikings beste?

Jeg har ikke fasiten skal heller ikke påstå jeg har peiling.

Som en kuriositet så er de beste trenerne jeg har hatt på A-lags nivå en 2 trenermodell. Men på et vesentlig lavere nivå enn eliteserien

Champis

Legg inn av Champis »

Jeg synes de siste månedene i denne tråden har vært et evig gnål om formasjon, og jeg skjønner det ikke? Akkurat som om hvilken formasjon man spiller har noe å si for om man lykkes eller ikke. Ja, jeg skjønner at man av og til kan ha et lag man mener passer noe bedre i én formasjon enn en annen, men det snakkes ofte som om formasjonen er selve katalysatoren for suksess. Fotball handler om prinsipper i spillet, ikke om formasjon.

DadaDadason

Legg inn av DadaDadason »

Champis skrev: ons nov 16, 2022 10:54 am Jeg synes de siste månedene i denne tråden har vært et evig gnål om formasjon, og jeg skjønner det ikke? Akkurat som om hvilken formasjon man spiller har noe å si for om man lykkes eller ikke. Ja, jeg skjønner at man av og til kan ha et lag man mener passer noe bedre i én formasjon enn en annen, men det snakkes ofte som om formasjonen er selve katalysatoren for suksess. Fotball handler om prinsipper i spillet, ikke om formasjon.
– Vi spillere skal ta vår del av kritikken, men mange rundt oss må også ta sin del. I løpet av oppkjøringen må vi finne ut hva vi skal trene på, hvordan vi skal framstå, bestemme oss for én formasjon og være klare og tydelige på én stil. Og så trene på det og stå ved det.

En formasjon og en stil er kravet fra spillerne til trenerne. Så jeg tror du svarte på ditt eget spørsmål. Du skjønner det ikke, vi andre som har gneldra om formasjon derimot. Vi skjønner det :lol:

Nevi

Legg inn av Nevi »

Champis skrev: ons nov 16, 2022 10:54 am Jeg synes de siste månedene i denne tråden har vært et evig gnål om formasjon, og jeg skjønner det ikke? Akkurat som om hvilken formasjon man spiller har noe å si for om man lykkes eller ikke. Ja, jeg skjønner at man av og til kan ha et lag man mener passer noe bedre i én formasjon enn en annen, men det snakkes ofte som om formasjonen er selve katalysatoren for suksess. Fotball handler om prinsipper i spillet, ikke om formasjon.
For bare komme med en liten ting her. Har handlet like mye om fotballen som spilles. Eller prinsippene som du sier.
I tillegg kjenner jeg at jeg blir litt matte når trenerne sier at endringen av formasjonen passer spillerne bedre.

Men den spilleren med størst x-faktor i dag har spilt sentralt i banen nesten hele høst. Kunne nesten like greit hatt han på benken da. Men for å utnytte spilleren Tripic må han blant annet ut på kanten.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Champis skrev: ons nov 16, 2022 10:54 am Jeg synes de siste månedene i denne tråden har vært et evig gnål om formasjon, og jeg skjønner det ikke? Akkurat som om hvilken formasjon man spiller har noe å si for om man lykkes eller ikke. Ja, jeg skjønner at man av og til kan ha et lag man mener passer noe bedre i én formasjon enn en annen, men det snakkes ofte som om formasjonen er selve katalysatoren for suksess. Fotball handler om prinsipper i spillet, ikke om formasjon.
Gnålet har vel først og fremst gått på vinglingen av formasjon. Og jeg kan fortsette å gnåle om at jeg skjønner ingenting av at vi spilte 3-5-2 i høst, når det er bestemt at neste år så er det 4-3-3. Her hadde man gratis tellende treningskamper i hele høst (sesongen var over), men man valgte altså å spille en formasjon som man skal gå bort fra neste år. Det er komplett uforståelig for meg.

Jeg kan være enig i at formasjon ikke betyr noe særlig, så lenge Viking spiller som de skal; fremoverrettet, direkte og aggressiv fotball (høyt press). Når det er sagt, så er det rimelig stor forskjell på 4-3-3 og 3-5-2/5-3-2. Man har en del ulike arbeidsoppgaver med tre stoppere kontra to og med èn spiss kontra to. Hadde forskjellen vært "små nyanser" som i 4-3-3, 4-5-1 eller 4-2-3-1, så hadde nok ikke formasjonsbytte blitt en særlig snakkis.

Jeg personlig driter i hvilken formasjon vi spiller, så lenge vi får spillerne trygge i en formasjon og det fungerer. Men det er vel 15 år siden vi innførte "en blå tråd" i Viking, og siden har vi prøvd alt av formasjoner og ulike trenere fra Hodgson, Hareide og Rösler til Jonevret, Prahl, Burchnall og Jensen/Aarsheim. Det finnes OVERHODET ingen "blå tråd" i noen ting som helst. Bortsett fra at vi stort sett har vært rævva i denne perioden.

Vi burde vært på 15. året nå med en rendyrket spillestil og formasjon (til en viss grad). Det skulle vært lett å kjenne igjen Viking spille fotball. "Ja, DET er Viking det! Jeg kan se at de har øvd i 15 år på denne spillestilen!". Aldri har noen noensinne uttalt en slik setning noengang på Stadion. Men jeg tror vi hadde vært på en bedre plass i dag uten den fryktelige vinglingen de siste mange årene.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Champis skrev: ons nov 16, 2022 10:54 am Jeg synes de siste månedene i denne tråden har vært et evig gnål om formasjon, og jeg skjønner det ikke? Akkurat som om hvilken formasjon man spiller har noe å si for om man lykkes eller ikke. Ja, jeg skjønner at man av og til kan ha et lag man mener passer noe bedre i én formasjon enn en annen, men det snakkes ofte som om formasjonen er selve katalysatoren for suksess. Fotball handler om prinsipper i spillet, ikke om formasjon.
I starten av sesongen var vi gode enten vi spilte 4-3-3 eller 3-5-2 da det var elementer i det som skal være Viking DNA som fungerte. Vi var ikke så sårbare selvom vi byttet

Etter sommeren har vi stort sett være dårlige uansett hvilken formasjon vi har spilt. Fordi de samme elementene ikke har vært tilstede samt man ikke har hatt samme trygghet.
Hvorfor agressiviteten, det høye kollektive presset og raskt spill i lengderetningen mer eller mindre forsvant kan det være mange årsaker til.

Stadig skifte av formasjon er garantert en ting. Når ting går på skinner er det ikke nødvendigvis ett problem, men når man er er motgang er nok tryggheten viktigere.
Spillere som forsvant og/eller ble skadet er ett annet moment

Champis

Legg inn av Champis »

DadaDadason skrev: ons nov 16, 2022 11:12 am
Champis skrev: ons nov 16, 2022 10:54 am Jeg synes de siste månedene i denne tråden har vært et evig gnål om formasjon, og jeg skjønner det ikke? Akkurat som om hvilken formasjon man spiller har noe å si for om man lykkes eller ikke. Ja, jeg skjønner at man av og til kan ha et lag man mener passer noe bedre i én formasjon enn en annen, men det snakkes ofte som om formasjonen er selve katalysatoren for suksess. Fotball handler om prinsipper i spillet, ikke om formasjon.
– Vi spillere skal ta vår del av kritikken, men mange rundt oss må også ta sin del. I løpet av oppkjøringen må vi finne ut hva vi skal trene på, hvordan vi skal framstå, bestemme oss for én formasjon og være klare og tydelige på én stil. Og så trene på det og stå ved det.

En formasjon og en stil er kravet fra spillerne til trenerne. Så jeg tror du svarte på ditt eget spørsmål. Du skjønner det ikke, vi andre som har gneldra om formasjon derimot. Vi skjønner det :lol:

Hæ? Tydelig at ikke du skjønner det hvert fall.

Jeg kjøper utsagnet du referer til - det er en uttalelse om at de skal velge én formasjon og gå for den. Det er noe helt annet enn en diskusjon rundt hvilken formasjon som er best.

Champis

Legg inn av Champis »

Nevi skrev: ons nov 16, 2022 11:14 am
Champis skrev: ons nov 16, 2022 10:54 am Jeg synes de siste månedene i denne tråden har vært et evig gnål om formasjon, og jeg skjønner det ikke? Akkurat som om hvilken formasjon man spiller har noe å si for om man lykkes eller ikke. Ja, jeg skjønner at man av og til kan ha et lag man mener passer noe bedre i én formasjon enn en annen, men det snakkes ofte som om formasjonen er selve katalysatoren for suksess. Fotball handler om prinsipper i spillet, ikke om formasjon.
For bare komme med en liten ting her. Har handlet like mye om fotballen som spilles. Eller prinsippene som du sier.
I tillegg kjenner jeg at jeg blir litt matte når trenerne sier at endringen av formasjonen passer spillerne bedre.

Men den spilleren med størst x-faktor i dag har spilt sentralt i banen nesten hele høst. Kunne nesten like greit hatt han på benken da. Men for å utnytte spilleren Tripic må han blant annet ut på kanten.

Jada, det er nok mange som har diskutert en del prinsipper i spillet også, bare så det er sagt.

Hvis trenerne sier at de endrer formasjon fordi det passer spillerne bedre, så er det i utgangspunktet en bra ting. Og så er det sånn at det handler om kompromisser i fotball. Så uansett formasjon, så vil det kunne være enkeltspillere som ikke passer som hånd i hanske (som riktignok også kan handle om spillestil mer enn formasjon).

Og så vil det selvsagt være en ærlig sak å diskutere om hvilken formasjon som passer spillermateriale best, og jeg forstår at det er uenigheter der. Men hvis jeg skulle sett gjennom 4-5 kamper med Viking i perioden hvor de var veldig gode og sammenlignet det med 4-5 kamper nå i høst, så er det ørten ting jeg ville pekt på lenge før noe formasjon-snakk.

Champis

Legg inn av Champis »

Bilvrag skrev: ons nov 16, 2022 11:32 am
Champis skrev: ons nov 16, 2022 10:54 am Jeg synes de siste månedene i denne tråden har vært et evig gnål om formasjon, og jeg skjønner det ikke? Akkurat som om hvilken formasjon man spiller har noe å si for om man lykkes eller ikke. Ja, jeg skjønner at man av og til kan ha et lag man mener passer noe bedre i én formasjon enn en annen, men det snakkes ofte som om formasjonen er selve katalysatoren for suksess. Fotball handler om prinsipper i spillet, ikke om formasjon.
Gnålet har vel først og fremst gått på vinglingen av formasjon. Og jeg kan fortsette å gnåle om at jeg skjønner ingenting av at vi spilte 3-5-2 i høst, når det er bestemt at neste år så er det 4-3-3. Her hadde man gratis tellende treningskamper i hele høst (sesongen var over), men man valgte altså å spille en formasjon som man skal gå bort fra neste år. Det er komplett uforståelig for meg.

Jeg kan være enig i at formasjon ikke betyr noe særlig, så lenge Viking spiller som de skal; fremoverrettet, direkte og aggressiv fotball (høyt press). Når det er sagt, så er det rimelig stor forskjell på 4-3-3 og 3-5-2/5-3-2. Man har en del ulike arbeidsoppgaver med tre stoppere kontra to og med èn spiss kontra to. Hadde forskjellen vært "små nyanser" som i 4-3-3, 4-5-1 eller 4-2-3-1, så hadde nok ikke formasjonsbytte blitt en særlig snakkis.

Jeg personlig driter i hvilken formasjon vi spiller, så lenge vi får spillerne trygge i en formasjon og det fungerer. Men det er vel 15 år siden vi innførte "en blå tråd" i Viking, og siden har vi prøvd alt av formasjoner og ulike trenere fra Hodgson, Hareide og Rösler til Jonevret, Prahl, Burchnall og Jensen/Aarsheim. Det finnes OVERHODET ingen "blå tråd" i noen ting som helst. Bortsett fra at vi stort sett har vært rævva i denne perioden.

Vi burde vært på 15. året nå med en rendyrket spillestil og formasjon (til en viss grad). Det skulle vært lett å kjenne igjen Viking spille fotball. "Ja, DET er Viking det! Jeg kan se at de har øvd i 15 år på denne spillestilen!". Aldri har noen noensinne uttalt en slik setning noengang på Stadion. Men jeg tror vi hadde vært på en bedre plass i dag uten den fryktelige vinglingen de siste mange årene.

Det kjøper jeg ikke i det hele tatt, for hvis gnålet hadde gått på vinglingen av formasjon, så burde man jo støttet opp om å fortsette med 3-5-2 i stedet for å rope på nok en endring! De aller fleste her har jo ropt om 4-3-3.

Helt enig i at formasjonene i utgangspunktet gir en del forskjeller for en del roller, men det er underordnet spillprinsippene. Og om det skal byttes formasjon i vinter, så har det veldig liten innvirkning - det som vil utgjøre forskjellen neste sesong er om man klarer å sette et spill som er godt nok. Og man har mer enn god nok tid på seg til å gjøre det.
Sist redigert av Champis den ons nov 16, 2022 1:34 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

Fotballidiot skrev: ons nov 16, 2022 11:42 am
Champis skrev: ons nov 16, 2022 10:54 am Jeg synes de siste månedene i denne tråden har vært et evig gnål om formasjon, og jeg skjønner det ikke? Akkurat som om hvilken formasjon man spiller har noe å si for om man lykkes eller ikke. Ja, jeg skjønner at man av og til kan ha et lag man mener passer noe bedre i én formasjon enn en annen, men det snakkes ofte som om formasjonen er selve katalysatoren for suksess. Fotball handler om prinsipper i spillet, ikke om formasjon.
I starten av sesongen var vi gode enten vi spilte 4-3-3 eller 3-5-2 da det var elementer i det som skal være Viking DNA som fungerte. Vi var ikke så sårbare selvom vi byttet

Etter sommeren har vi stort sett være dårlige uansett hvilken formasjon vi har spilt. Fordi de samme elementene ikke har vært tilstede samt man ikke har hatt samme trygghet.
Hvorfor agressiviteten, det høye kollektive presset og raskt spill i lengderetningen mer eller mindre forsvant kan det være mange årsaker til.

Stadig skifte av formasjon er garantert en ting. Når ting går på skinner er det ikke nødvendigvis ett problem, men når man er er motgang er nok tryggheten viktigere.
Spillere som forsvant og/eller ble skadet er ett annet moment

Nettopp! Grunnene til at man har slitt utover i sesongen er garantert veldig sammensatte. Og som du sier, så var det spillestilen som bar Viking i starten av sesongen - det hadde lite med formasjonen å gjøre.

Så skjønner jeg godt at man er kritisk til vinglingen i trenerteamet. Og da tenker jeg først og fremst på vinglingen fra å ha et offensivt rettet lag hvor man trodde man kunne dominere kamper i større grad til et defensivt orientert lag hvor man viser veldig stor usikkerhet i hvordan man skal opptre og hvor trenerne indikerer at man har liten tiltro til eget spill.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Jeg leser at enkelte skriver at viking var like gode uansett hvilket system de spilte i vår. Med en viss rett kan dette påstås, men der er en vesensforskjell mellom hva som gav suksess i 3-5-2 i vår og hva som gav suksess i 4-3-3. i førstnevnte system vant viking kamper fordi de fokuserte på å ødelegge for motstander snarere enn å imponere med eget angrepsspill. Kampen mot et formsvakt Bodø glimt ble f.eks. vunnet fordi viking vant krigen og stod en-mot-en og brøt ned hele Bodø-Glimts spill. Egne sjanser kom ganske enkelt fordi de vant ballen i gunstige posisjoner.

I det andre systemet (4-3-3) så styrte viking spillet fullstendig og de skapte sjanser i etablert spill såvel som i overganger. Etter hvert forsvant dessverre evnen til å spille ut lavtliggende motstandere. Det er lett å forklare dette med at trenerne forandret for mye. Spørsmålet er om de nå om de har lært. På uttalelsene ser det sånn ut, men dette har enda ikke manifestert seg på banen. Ja, de har konsekvent stilt opp i 3-5-2 de siste kampene, men fremdeles flyttes spillerne rundt i forskjellige posisjoner som om det var et mål å rotere mest mulig.

Jeg tror på ingen måte at våre trenere er idioter, men jeg mistenker at de i en periode ble litt for bergtatt av egen evne til å gjøre kampavgjørende grep. De ble rett og slett høye på seg selv.

Jeg tror heller ikke at øvrig ledelse i viking er idioter, men har det blitt for tette bånd til at avgjørelsene som blir tatt nøytralt sett er til det beste for viking og ikke bare til det beste for klubbkolleger?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»