Viking FK

Svar
Jesman

Re: Viking FK

Legg inn av Jesman »

Fotballidiot skrev: tir nov 29, 2022 10:26 am

Vi mistet mye fysikk og styrke da Fridjonsson forsvant i sommer. Ikke at han var guds gave til Viking, men han hadde i alle fall andre kvaliteter enn resten av midtbanen vår. Jeg vil gjerne han en slik spiller tilbake. Litt stor og sterk, skuddvillig og høy nok til å være en trussel på dødball. Mulig den spilleren er Kvia-Egeskog? Så ham sist i play-off mellom Skeid og Arendal, og han ser mye mer ut som Kristian Thorstvedt i både spillestil og fysikk enn han gjorde før.
Ser mange er opptatt av fysikk og styrke, men for meg er det ikke nødvendigvis en viktig egenskap på midtbanen. Langt viktigere med frekvens, løpskapasitet og fotballforståelse.

Om en ser på Glimt midtbanen som har vært dominerende de siste sesongene så er ikke akkurat fysikk og styrke det jeg ser som framtredene. Heller ikke RBK i storhetstiden bygget ett lag hvor dette var framtredende egenskaper.

Av midtbanespillere jeg husker best i Viking er heller ikke fysikk og styrke det jeg tenker på først og fremst. Storvik, Kvia, Svensson, Aarsheim, Stokholm, Bell, Pedersen etc
Man trenger spillere som kan vinne ballen(langs bakken). Der er f.eks. Løkberg en av våre bedre til tross for kun 174 cm

Vår beste midtbane i bronsesesongen var i mine øyne Løkberg (174 cm) - Bell (182) cm - Tangen (177 cm). Ikke noen fyrtårn, men fungerte som bare det på sitt beste.
Noe av det bedre jeg kan huske i Viking var Bjarte (178) Svensson (172) Fuglestad (180)

Om en ser på de 10 beste midtbansepillere i verden i 2022 er ingen over 185 cm. Rund halvparten er under 180 cm

Men ja det kan være greit å ha en stor spiller på midten, men langt fra den viktigste egenskapen i mine øyne. Har man høy frekvens, løpskapasitet, evnen til å lese spillet, evnen til de rette løp og evnen til å slå den forløsende pasning må gjerne gjennomsnittshøyden på midtbanen var 167 for min del. (forøvrig snittet på de 2 beste spillerne Argentina har levert :-) )
Jeg er ikke uenig i det du skriver, men det forandrer ikke at Viking i sin vanlige 4-3-3 var et bedre lag da en av de 3 på midtbanen var litt stor og sterk, type Fridjonsson eller Thorstvedt. Og om man mener jeg ser meg blind på styrke og duellkraft, kan jeg like gjerne hevde at andre ser seg blind på fotballforståelse og frekvens. Det er balansen jeg savner i dagens Viking-lag, ikke enten eller. En god midtbane-treer bør bestå av både frekvens, fotballforståelse, teknikk og styrke. Men det får man neppe i samme spiller. :-)

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »


Jeg er ikke uenig i det du skriver, men det forandrer ikke at Viking i sin vanlige 4-3-3 var et bedre lag da en av de 3 på midtbanen var litt stor og sterk, type Fridjonsson eller Thorstvedt. Og om man mener jeg ser meg blind på styrke og duellkraft, kan jeg like gjerne hevde at andre ser seg blind på fotballforståelse og frekvens. Det er balansen jeg savner i dagens Viking-lag, ikke enten eller. En god midtbane-treer bør bestå av både frekvens, fotballforståelse, teknikk og styrke. Men det får man neppe i samme spiller. :-)
Tror ikke vi er så veldig uenige. Jeg mener dog at den midbanen som har fungert best etter Thorstvedt forsvant er Løk - Bell - HNT.
Nå var heller ikke størrelse/muskler det som var styrken til Thorstvedt. Det var mer hans evner til å gå på de rette løp, en meget god venstrefot og OK teknikk. Var ingen utpreget duellspiller, men mulig jeg husker feil.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: tir nov 29, 2022 11:48 am

Jeg er ikke uenig i det du skriver, men det forandrer ikke at Viking i sin vanlige 4-3-3 var et bedre lag da en av de 3 på midtbanen var litt stor og sterk, type Fridjonsson eller Thorstvedt. Og om man mener jeg ser meg blind på styrke og duellkraft, kan jeg like gjerne hevde at andre ser seg blind på fotballforståelse og frekvens. Det er balansen jeg savner i dagens Viking-lag, ikke enten eller. En god midtbane-treer bør bestå av både frekvens, fotballforståelse, teknikk og styrke. Men det får man neppe i samme spiller. :-)
Tror ikke vi er så veldig uenige. Jeg mener dog at den midbanen som har fungert best etter Thorstvedt forsvant er Løk - Bell - HNT.
Nå var heller ikke størrelse/muskler det som var styrken til Thorstvedt. Det var mer hans evner til å gå på de rette løp, en meget god venstrefot og OK teknikk. Var ingen utpreget duellspiller, men mulig jeg husker feil.
En spiller med bra fysikk er viktig synes jeg. Thorstvedt var ingen råtass. Men med sin høyde/fysikk greide han å holde på ballen i 50-50 dueller. Dette var forøvrig en av Bell sine styrket og. Han er ikke utpreger fysisk. Men han brukte fysikken veldig bra og mistet sjelden ballen i 50-50 dueller. Den evnen Bell og Thorstvedt hadde med å få ro i spillet, vinne duellene og dermed skape et konstruktivt trøkk framover savner jeg. Vi trenger en på midten som kan vinne de duellene og skape ro. Allan Gaarde var også en slik spiller. Ikke fysisk men allikevel en fysisk tilstedeværelse som gjorde det ekstremt vanskelig å ta ifra ballen.

Når vi hadde mange små på midten med Storvik og den gjengen så hadde vi også Trygve Nygaard. Anonym spiller som vant de fysiske duellene og gjorde at de tekniske fikk bedre arbeidsvilkår.

Mange toppklubber har en stor spiller på midten og ofte på defensiv midtbane. Men det viktige er at vi får en spiller med fysisk tilstedeværelse som Bell og Thorstvedt hadde. Da vil vi få en helt annen ro med ball i laget

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Forøvrig er Glimt et lag med mange spillere med bra høyde. Av de som har blitt brukt jevnlig er 11 stk 1,84 eller høyere

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

TAdams6 skrev: tir nov 29, 2022 12:08 pm Forøvrig er Glimt et lag med mange spillere med bra høyde. Av de som har blitt brukt jevnlig er 11 stk 1,84 eller høyere
Ja bra høyde er viktig, men var midtbanen jeg viste til. De som spilte der siste runde i 2021 var 174 cm, 180 cm og 187 cm.
Saltnes er høy, men vil ikke si at det er fysikken som er hans styrke mye lik Thorstvedt i egenskaper?

Nå når det har fått inn Grønbæk har det blitt litt mer høyde også i det leddet, men har brukt mye mindre spillere som Vetlesen, Fet, Berg, Konradsen, Runar Hauge.

Jeg har absolutt ingenting mot store midtbansepillere med duellstyrke, men som nevnt er det ikke egenskapen jeg setter høyest.

Når Viking tok seriegull sist hadde vi vel en fin mix mellom teknikkere og grovarbeidere såvidt jeg husker. Vil likevel tippe at relativt små spillere som Erik Pedersen og Mike Mcabe var av de mest dullsterke.

Jesman

Legg inn av Jesman »

Fotballidiot skrev: tir nov 29, 2022 1:23 pm
TAdams6 skrev: tir nov 29, 2022 12:08 pm Forøvrig er Glimt et lag med mange spillere med bra høyde. Av de som har blitt brukt jevnlig er 11 stk 1,84 eller høyere
Ja bra høyde er viktig, men var midtbanen jeg viste til. De som spilte der siste runde i 2021 var 174 cm, 180 cm og 187 cm.
Saltnes er høy, men vil ikke si at det er fysikken som er hans styrke mye lik Thorstvedt i egenskaper?

Nå når det har fått inn Grønbæk har det blitt litt mer høyde også i det leddet, men har brukt mye mindre spillere som Vetlesen, Fet, Berg, Konradsen, Runar Hauge.

Jeg har absolutt ingenting mot store midtbansepillere med duellstyrke, men som nevnt er det ikke egenskapen jeg setter høyest.

Når Viking tok seriegull sist hadde vi vel en fin mix mellom teknikkere og grovarbeidere såvidt jeg husker. Vil likevel tippe at relativt små spillere som Erik Pedersen og Mike Mcabe var av de mest dullsterke.
Se gjerne svaret til tadams. Syns han fyller ut ganske bra. Midtbanen vår mangler spillere som kan holde i ballen under press. Der er god fysikk en forutsetning. Jeg kan være enig med deg i at høyden ikke er noe å henge seg spesielt opp i. Både Thorstvedt, Bell og Fridjonsson hadde denne evnen. Til dels Torsteinbø og Kabran, men der er førstenevnte på vei bort, og sistnevnte trenger ikke omskoleres til enda en posisjon.

Champis

Legg inn av Champis »

Vikingen skrev: tir nov 29, 2022 9:38 am
Champis skrev: tir nov 29, 2022 1:27 am Ser at Sakarias Opsahl nevnes, hvor det snakkes om at han er interessant pga. sin fysikk.

Nå er "fysikk" så mangt, og det skal sies at han er kvikk til beins og er atletisk i måten han beveger seg på. Men han er veldig lite fysisk av seg mtp. kraft og tyngde. Han er ganske høy, men han er tynn som en flis og veldig spe fysisk sett. Det Opsahl har, er først og fremst en herlig teknikk, som er i øvre skiktet i ES - samt et fantastisk bra fotballhode. De tingene alene er såpass bra at jeg ville hentet han til hvilken som helst klubb i ES.
Nå kjenner ikke jeg Opsahl noe særlig, men om man er 187 høy bør man i alle fall være en habil hodespiller - med mindre han totalt har forsømt den delen av spillet sitt. Muskler og fysikk kan også bygges i løpet av en vinter på styrkerommet, selv om man normalt burde ha gjort det allerede når man er 23 år.

Hvordan er løpskapasiteten hans?

Opsahl hadde vært en spennende signering. Men også en ganske overraskende en. Vil tro han er et såpass ettertraktet objekt at det skal godt gjøres å lokke ham til Stavanger.

Han er ekstremt tynnbygd, så han blir nok uansett ikke noe fysisk monster med masse styrketrening. Det ville nok uansett vært kontraproduktivt for han som spiller, da han spiller på helt andre styrker. Opsahl har alltid vært en ekstremt liten spiller i hele ungdomstiden sin, og han har alltid vært ekstremt forsiktig i duellspillet. Så høyden alene utgjør ikke altfor mye, selv om han selvsagt kan vinne en og annen hodeduell. Løpskapasiteten hans virker ganske bra, men han er først og fremst en som er utrolig smart i måten han beveger seg på. Han er en spiller som kan styre og diktere spillet i et godt lag.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Se gjerne svaret til tadams. Syns han fyller ut ganske bra. Midtbanen vår mangler spillere som kan holde i ballen under press. Der er god fysikk en forutsetning. Jeg kan være enig med deg i at høyden ikke er noe å henge seg spesielt opp i.
Der er vi hovedsaklig enige. Fysikk er en viktig egenskap, men kan delvis kompenseres med teknikk og fotballintelligens.

Eikrem og Ødegaard er spillere jeg mener har denne egenskapen selvom de ikke er veldig fysiske. De har evnen ift sin teknikk, fotballforståelse og evnen til å lese spilllet.

Evertonion
Innlegg: 767

Legg inn av Evertonion »

TAdams6 skrev: tir nov 29, 2022 12:00 pm

Når vi hadde mange små på midten med Storvik og den gjengen så hadde vi også Trygve Nygaard. Anonym spiller som vant de fysiske duellene og gjorde at de tekniske fikk bedre arbeidsvilkår.

:o
Trygve Nygaard spilte i Viking mellom 1999 og 2007, mens Kenneth Storvik var her mellom 1990 og 1996......

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Evertonion skrev: tir nov 29, 2022 2:58 pm
TAdams6 skrev: tir nov 29, 2022 12:00 pm

Når vi hadde mange små på midten med Storvik og den gjengen så hadde vi også Trygve Nygaard. Anonym spiller som vant de fysiske duellene og gjorde at de tekniske fikk bedre arbeidsvilkår.

:o
Trygve Nygaard spilte i Viking mellom 1999 og 2007, mens Kenneth Storvik var her mellom 1990 og 1996......
Fikk de aldri spilt sammen? De hadde vært en meget god duo som utfyller hverandre. Storvik spilte tidligere ja, beklager der. Bjørn Johansen, Gaute Johannesen og Børre Meinseth, pluss Erik Pedersen var mye med i den tiden. Poenget står selv om jeg bommet på hvem som spilte sammen.

Trygve Nygaard var aldri min favoritt. Men den usynlige jobben han gjorde var uvurderlig. Skal jeg sammenligne han med noen kjente, så vil jeg si Carrick i Manchester United når han spilte. Helt usynlig egentlig. Men man merket når han ikke var med. Spiller som gjorde de andre gode.

Ser Ødegaard blir nevnt som fysisk. Ja han har ok fysikk. Men han har en Thomas Partey bak seg som gjør drittjobben. Uvurderlig spiller som gjør det mye enklere for Ødegaard.

Viking trenger mer fysisk tilstedeværelse og bør prioriteres. Stensness er jo en kandidat. Men også indreløpere med ro med ball trengs.

Et lag trenger flere ulike typer for å få et godt lag. Mange lettbeinte er bra det, men det blir for få strenger å spille på. Det trengs løpskraft, teknikk, defensive egenskaper, kreativitet, fysikk. Ja alt og da fordelt på flere spillere

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: tir nov 29, 2022 1:23 pm
TAdams6 skrev: tir nov 29, 2022 12:08 pm Forøvrig er Glimt et lag med mange spillere med bra høyde. Av de som har blitt brukt jevnlig er 11 stk 1,84 eller høyere
Ja bra høyde er viktig, men var midtbanen jeg viste til. De som spilte der siste runde i 2021 var 174 cm, 180 cm og 187 cm.
Saltnes er høy, men vil ikke si at det er fysikken som er hans styrke mye lik Thorstvedt i egenskaper?

Nå når det har fått inn Grønbæk har det blitt litt mer høyde også i det leddet, men har brukt mye mindre spillere som Vetlesen, Fet, Berg, Konradsen, Runar Hauge.

Jeg har absolutt ingenting mot store midtbanepillere med duellstyrke, men som nevnt er det ikke egenskapen jeg setter høyest.

Når Viking tok seriegull sist hadde vi vel en fin mix mellom teknikkere og grovarbeidere såvidt jeg husker. Vil likevel tippe at relativt små spillere som Erik Pedersen og Mike Mcabe var av de mest dullsterke.
Saltnes er som Thorstvedt ja. Han har en fysisk tilstedeværelse på banen. Vebjørn Hagen var overraskende høy. 188cm ifølge transfermarkt. Men Glimt har for meg framstått som et fysisk robust lag med enorm løpskapasitet og fart. Ja de kan behandle ballen, ikke tvil om det. Men de fysiske forutsetningene er der for å kunne spille på den måten. Det plukkes spillere med fysikk. Wembangomo. Fysikk og fart. Salvesen og Espejord. Fysikk. Det er ikke tilfeldig det Knutsen gjør i Glimt. Så har de bygd relasjoner som gjør at spillerne blomstrer samtidig som de har tekniske og kreative spillere i de riktige posisjonene.

kaffi

Legg inn av kaffi »

Fotballidiot skrev: tir nov 29, 2022 1:43 pm
Se gjerne svaret til tadams. Syns han fyller ut ganske bra. Midtbanen vår mangler spillere som kan holde i ballen under press. Der er god fysikk en forutsetning. Jeg kan være enig med deg i at høyden ikke er noe å henge seg spesielt opp i.
Der er vi hovedsaklig enige. Fysikk er en viktig egenskap, men kan delvis kompenseres med teknikk og fotballintelligens.

Eikrem og Ødegaard er spillere jeg mener har denne egenskapen selvom de ikke er veldig fysiske. De har evnen ift sin teknikk, fotballforståelse og evnen til å lese spilllet.
Det forskjell på å ha «bra fysikk» og å være en fysisk spiller. Karlsbakk og Kabran er eksempler på det første, men ikke det siste. Høyde og muskelmasse trenger ikke å bety noe. Man kan komme langt med aggressivitet og energi. På høsten i fjor synes jeg selv HNT tidvis var en «fysisk spiller» selv om det aldri vil bli hans fremste kvalitet. Det samme med Joe Bell. Og definitivt Magnus Svensson som ble nevnt over her. Også Martin Ødegaard har tatt store steg på den fronten de siste par årene - uten at det handler om å bygge muskler.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »


Det forskjell på å ha «bra fysikk» og å være en fysisk spiller. Karlsbakk og Kabran er eksempler på det første, men ikke det siste. Høyde og muskelmasse trenger ikke å bety noe. Man kan komme langt med aggressivitet og energi. På høsten i fjor synes jeg selv HNT tidvis var en «fysisk spiller» selv om det aldri vil bli hans fremste kvalitet. Det samme med Joe Bell. Og definitivt Magnus Svensson som ble nevnt over her. Også Martin Ødegaard har tatt store steg på den fronten de siste par årene - uten at det handler om å bygge muskler.
Akkurat mitt poeng som jeg startet med. Ser mange er opptatt av at Viking må hente "store" midtbanespillere. (Ikke nødvendigvis her på forumet) For meg er størrelse og muskelmasse ikke nødvendigvis en viktig egenskap på midtbanen.

Men det trenger selvsagt ikke være en ulempe. Intensitivitet, aggressivitet, løpskapasitet, teknikk og fotballsmartness er det jeg vil ha på midtbanen uavhengig av 163 eller 193 cm.

Det står jeg fortsatt innefor.

Som stopper derimot må en både ha høyde og muskler ( med noen få unntak på høyde som Østigård). For keeper er høyde en viktig faktor.

Og så må summen av spillere både ha nok muskler og høyde ift dødballer begge veier. En kan ikke ha 7 spillere på 165 cm

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Nettavisen skriver at Viking er en av klubbene som er interessert i Daniel Håkans som var på lån i Jerv fra en finsk klubb i høst. Rask ving som spiller for Finland U21

Men Viking var bare en av flere klubber som ble nevnt.

Jerv hadde opsjon på kjøp men han vil antakelig ikke ta steget ned en divisjon

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

TAdams6 skrev: ons nov 30, 2022 4:05 pm Nettavisen skriver at Viking er en av klubbene som er interessert i Daniel Håkans som var på lån i Jerv fra en finsk klubb i høst. Rask ving som spiller for Finland U21

Men Viking var bare en av flere klubber som ble nevnt.

Jerv hadde opsjon på kjøp men han vil antakelig ikke ta steget ned en divisjon
Jerv benyttet seg av opsjonen, så han må eventuelt kjøpes ut.
Men som nevnt før. Det begynner å bli mange utlendinger i troppen. Skyttä blir nok ikke med videre. Da er det to ledige plasser. En av plassene bør være tiltenkt en spiss. Tviler på de finner noen i Norge med rett kvalitet og pris.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Gorgi skrev: ons nov 30, 2022 4:16 pm
TAdams6 skrev: ons nov 30, 2022 4:05 pm Nettavisen skriver at Viking er en av klubbene som er interessert i Daniel Håkans som var på lån i Jerv fra en finsk klubb i høst. Rask ving som spiller for Finland U21

Men Viking var bare en av flere klubber som ble nevnt.

Jerv hadde opsjon på kjøp men han vil antakelig ikke ta steget ned en divisjon
Jerv benyttet seg av opsjonen, så han må eventuelt kjøpes ut.
Men som nevnt før. Det begynner å bli mange utlendinger i troppen. Skyttä blir nok ikke med videre. Da er det to ledige plasser. En av plassene bør være tiltenkt en spiss. Tviler på de finner noen i Norge med rett kvalitet og pris.
Enig her. Alt for mange utlendinger. Vanskelig å forsterke laget når det fylles opp med utlendinger

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Med den store troppen vi har samtidig som vi helt klart trenger påfyll av kvalitet. Har vi noen vi kan selge? Noen som kan frigjøre plass?
Pattynama? Tvilsomt om noen bruker penger på han
Mai Traore? Tvilsomt om noen bruker penger på han
Torsteinbø. Det blir opp til han om han vil forlate Viking eller ei.
Kabran. Noen som vil bruke penger på han?
Noen andre?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

TAdams6 skrev: ons nov 30, 2022 5:16 pm Med den store troppen vi har samtidig som vi helt klart trenger påfyll av kvalitet. Har vi noen vi kan selge? Noen som kan frigjøre plass?
Pattynama? Tvilsomt om noen bruker penger på han
Mai Traore? Tvilsomt om noen bruker penger på han
Torsteinbø. Det blir opp til han om han vil forlate Viking eller ei.
Kabran. Noen som vil bruke penger på han?
Noen andre?
Det gikk noen rykter om Traore og Odd i sommer. Vet ikke hvordan situasjonen er der nå.
De andre du nevner blir nok. Uten å lage rykter kan det jo hende Pattynama finner seg en klubb i Holland. Spørs hva slags signaler han får av Viking.

Dr. Peauskeegg

Legg inn av Dr. Peauskeegg »

Gorgi skrev: ons nov 30, 2022 5:27 pm
TAdams6 skrev: ons nov 30, 2022 5:16 pm Med den store troppen vi har samtidig som vi helt klart trenger påfyll av kvalitet. Har vi noen vi kan selge? Noen som kan frigjøre plass?
Pattynama? Tvilsomt om noen bruker penger på han
Mai Traore? Tvilsomt om noen bruker penger på han
Torsteinbø. Det blir opp til han om han vil forlate Viking eller ei.
Kabran. Noen som vil bruke penger på han?
Noen andre?
Det gikk noen rykter om Traore og Odd i sommer. Vet ikke hvordan situasjonen er der nå.
De andre du nevner blir nok. Uten å lage rykter kan det jo hende Pattynama finner seg en klubb i Holland. Spørs hva slags signaler han får av Viking.
Brekalo har sagt han vil vekk i vinter, og erstattaren blei henta i sommar. Synd han ikkje hadde ein betre haustsesong, prisen har antakelegvis sunke ein del sidan i sommar. Men han forsvinn vel om nokon smeller 15-20 millionar i bordet, og det frigjer i det minste ein plass på kvoten.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Det var en glisende Stensness som ble intervjuet av Løkberg på NRK2. Synd han ikke kom med i troppen til Australia.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Dr. Peauskeegg skrev: ons nov 30, 2022 5:30 pm
Gorgi skrev: ons nov 30, 2022 5:27 pm
TAdams6 skrev: ons nov 30, 2022 5:16 pm Med den store troppen vi har samtidig som vi helt klart trenger påfyll av kvalitet. Har vi noen vi kan selge? Noen som kan frigjøre plass?
Pattynama? Tvilsomt om noen bruker penger på han
Mai Traore? Tvilsomt om noen bruker penger på han
Torsteinbø. Det blir opp til han om han vil forlate Viking eller ei.
Kabran. Noen som vil bruke penger på han?
Noen andre?
Det gikk noen rykter om Traore og Odd i sommer. Vet ikke hvordan situasjonen er der nå.
De andre du nevner blir nok. Uten å lage rykter kan det jo hende Pattynama finner seg en klubb i Holland. Spørs hva slags signaler han får av Viking.
Brekalo har sagt han vil vekk i vinter, og erstattaren blei henta i sommar. Synd han ikkje hadde ein betre haustsesong, prisen har antakelegvis sunke ein del sidan i sommar. Men han forsvinn vel om nokon smeller 15-20 millionar i bordet, og det frigjer i det minste ein plass på kvoten.
15-20 mill er for lavt. Signalene fra viking har vært klare. Brekalo er med videre om det ikke kommer en ekstraordinært høy sum på bordet.

Fjoråret var et feilskjær, men fremdeles skal stallen til viking være god nok for medalje om det kommer et par skikkelige forsterkninger inn. En spiller som Brekalo kan fort doble sin transferverdi neste år dersom viking kjemper i toppen. Klart taktisk virring fra trenerne kan ødelegge også neste år, men dersom Jensen/Batty plutselig kommer med mer 3-5-2 og variasjon fra kamp til kamp så ryker de ut før sommerferien.

kaffi

Legg inn av kaffi »

Ziggi76 skrev: ons nov 30, 2022 7:24 pm En spiller som Brekalo kan fort doble sin transferverdi neste år dersom viking kjemper i toppen.
Det har jeg vanskelig for å tro. En 25 år gammel midtstopper som spiller i Eliteserien med ett år igjen av kontrakten utløser neppe de store summene.

Ganske sikker på at Brekalo forsvinner i vinter eller senest i sommer. Sies å være interesse fra nivå to i England. Ikke mange klubber som punger ut store summer der, og han er nok et par år for gammel til at man kan forvente noe særlig mer enn 15 millioner.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Brekalo kan fort forsvinne ja.
Jeg har nevnt det før. Jeg synes egentlig vi skal selge han hvis tilfredsstillende bud kommer.
Skal vi spille 4-3-3, så har vi en utenlandsk stopper for mye. Vi har ikke mulighet å ha den luksusen å ha "landslagsspillere" fra utlandet på benken. Vi har en stopper for mye. Da er det bedre å cashe inn nå og bruke pengene på andre posisjoner selv om jeg selvfølgelig skulle likt å beholdt Brekalo.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

TAdams6 skrev: ons nov 30, 2022 9:05 pm Brekalo kan fort forsvinne ja.
Jeg har nevnt det før. Jeg synes egentlig vi skal selge han hvis tilfredsstillende bud kommer.
Skal vi spille 4-3-3, så har vi en utenlandsk stopper for mye. Vi har ikke mulighet å ha den luksusen å ha "landslagsspillere" fra utlandet på benken. Vi har en stopper for mye. Da er det bedre å cashe inn nå og bruke pengene på andre posisjoner selv om jeg selvfølgelig skulle likt å beholdt Brekalo.
Forsåvidt enig i det hvis ikke Stensness blir flyttet opp på midtbanen. Jeg håper mest på det. Husker den gode perioden hans. Fantastiske langballer og enorm til å holde på ballen med motstander i kroppen. Gode egenskaper å ha på midtbanen. Samtidig som vi får veldig god fart sentralt.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Gorgi skrev: ons nov 30, 2022 9:12 pm
TAdams6 skrev: ons nov 30, 2022 9:05 pm Brekalo kan fort forsvinne ja.
Jeg har nevnt det før. Jeg synes egentlig vi skal selge han hvis tilfredsstillende bud kommer.
Skal vi spille 4-3-3, så har vi en utenlandsk stopper for mye. Vi har ikke mulighet å ha den luksusen å ha "landslagsspillere" fra utlandet på benken. Vi har en stopper for mye. Da er det bedre å cashe inn nå og bruke pengene på andre posisjoner selv om jeg selvfølgelig skulle likt å beholdt Brekalo.
Forsåvidt enig i det hvis ikke Stensness blir flyttet opp på midtbanen. Jeg håper mest på det. Husker den gode perioden hans. Fantastiske langballer og enorm til å holde på ballen med motstander i kroppen. Gode egenskaper å ha på midtbanen. Samtidig som vi får veldig god fart sentralt.
Sender de Stensness opp på defensiv midtbane så støtter jeg deg 100%. Da må Brekalo beholdes eller så må Heggheim hentes hjem hvis Brekalo selges. Stensness kan være løsningen.

Vikinggutt

Legg inn av Vikinggutt »

Hvorfor ikke smelle til med en fet kontrakt, og forlengelse på Brekalo, i stedet for å sprenge banken, for å finne en erstatter som gjerne aldri slår til..

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Vikinggutt skrev: tor des 01, 2022 11:21 am Hvorfor ikke smelle til med en fet kontrakt, og forlengelse på Brekalo, i stedet for å sprenge banken, for å finne en erstatter som gjerne aldri slår til..
Hva er en fet kontrakt? Utenlandske spillere tjener mer netto i Sverige og Danmark pga beskatning og da kan man selv tenke hva man har netto andre steder. Viking må jo blåse like mye i lønn fort som det de får for Brekalo for å være konkurransedyktig. Høres livsfarlig ut. Ryker korsbåndet til Brekalo og dere sitter med en lønnspost på 5-6 mill i året er veien kort til skifteretten

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Vikinggutt skrev: tor des 01, 2022 11:21 am Hvorfor ikke smelle til med en fet kontrakt, og forlengelse på Brekalo, i stedet for å sprenge banken, for å finne en erstatter som gjerne aldri slår til..
Når Brekalo begrunner ønsket til å gå videre med at han vil spille på ett høyere nivå mtp på landslaget. Da tror jeg det skal veldig mye til for å få til en forlengelse.
Så da må det være en lovnad om at han skal få gå videre ihht de rette betingelser, men det er jo ikke lov å kontraktsfeste i Norge.

Men i fotball vet man jo aldri.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

En av få norske spisser jeg har tro på kunne vært noe for oss er Henrik Udahl. Synes han har vært imponerende de gangene han har fått muligheten for VIF. Desverre for ham har han til stadighet havnet bak i køen for spisser som har vist seg å være mindre målfarlige, men har ett navn.

Ser han nå er klar for Kamma. Blir spennende å se hva han kan få til når han sannsynligvis blir ett førstevalg, men kanskje ett litt for svakt lag ?

Tobbis1

Legg inn av Tobbis1 »

Nevland virker å være nærmest handlingslammet når det gjelder å handle spillere .Han skal vite hva akkurat hvor mye som skal til før han byr.Det er ikke sånn det skal gjøres for da kan fort de beste spillerne forsvinne før han rekker å komme med første bud(ref Tengstedt).De må bestemme seg for hvilke spillere de vil forsøke seg på og hva de er villige til å betale ,så må de by 50-60% av dette som et utgangspunkt.I stedet for å drive å snuse på Pereira må de levere et bud og så ta det derifra.RBK har behov penger nå, om en mnd har de kanskje solgt Sæter,Hoff eller Holse og da kan de ha råd til å avslå et bud de ville godtatt nå,men ikke vits i å prøve med 2mill liksom.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»