Viking FK

Svar
Fotballidiot

Re: Viking FK

Legg inn av Fotballidiot »


Jeg tipper de er borte vekk før sommerferien begge de to trenerne, så da slipper vi flere slike fadeser. De har brukt opp sjansene sine for lengst.
Slett ikke umulig du får rett.

Jeg håper virkelig ikke det for i så tilfelle betyr det at sesongen er ødelagt.
At vi taper en kamp mot Glimt på Aspmyra er jeg usikker på om vi slipper uavhengig av trener.

I år har vi spilt 2 tellende kamper. Begge mot topp 3 lag fra i fjor. Den ene vant vi den andre tapte vi mot Norges beste lag på bortebane. Ett lag som har spilt tellende kamper 1 måned lengre enn oss.
Sist redigert av Fotballidiot den man mar 20, 2023 10:17 am, redigert 1 gang totalt.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Sesongen vil jo vise status, de blir ikke seire de 3 første rundene, hva skjer da? Skal de kalle inn til nytt allmøte og servere pizza, ikke minst servere svada pisspreik om at " de er det rette for jobben " og at de "kan snu dette". Forbanna tull. Få de vekk.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Fotballidiot skrev: man mar 20, 2023 10:08 am
Madlaveien skrev: man mar 20, 2023 10:01 am Trenerne må jo være veldig naive? Ser de ikke at de legger hodet på fat med den oppstillingen de valgte før BG kampen?
Det forundrer meg, er de ikke de skarpeste knivene i skuffen? Kan jo begynne å lure.
Naive er ett ord å bruke. Modige kan være ett annet? Det velger det de med bakgrunn i historie tror er den beste mulighet til å slå Glimt. Det gjør de selvom de vet at det vil kunne skape reaksjoner om det slår feil.

Siste kamp vi spilte en avvart av 4-3-3 mot Glimt i tellende kamp tapte vi 3-0 hjemme. Etter det har vi uavgjort på Aspmyra, 2 knepne tap og 1 seier i formasjonen 3-5-2

Om en ser de 10 første kampene til Glimt i fjor så møtte de 5 lag med 3 er bakover. De vant ingen av dem og tapte 2

De møtte 5 lag med 4er bakover. Der tapte de ingen, men vant 4

Så at man kunne tro at det var størst mulighet å slå Glimt i 3-5-2 er ikke rart. Spørsmålet er om trenerne skal ta valg utfra hva de tror er den beste mulighet til å vinne eller om de skal ta sine valgt utfra hva en del supportere mener?

Jeg har ingen tro på at vi ville vunnet den kampen i 4-3-3 og mulig man hadde fått kritikk da også fordi en ikke valgte den formasjon som har vist seg å være best mot Glimt?
Forskjellen her er vel at ingen andre enn Viking tillater at Glimt skal spille ved vår 16-meter omtrent gjennom samtlige 90 minutter. Bare marginer fra at de skapte flere og større sjanser i første omgang.
Vil tro at de fleste som kjører 3-5-2 / 5-3-2 møter Glimt lengre oppe. Som igjen fører til at det er mye lettere å opprettholde press-spillet slik vi så det på i hjemmekampen i fjor.
Hadde vi hatt en topp europeisk keeper kunne vi kanskje tillatt Glimt å komme til avslutninger innenfor 20 meter gang på gang.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Madlaveien skrev: man mar 20, 2023 10:17 am Sesongen vil jo vise status, de blir ikke seire de 3 første rundene, hva skjer da? Skal de kalle inn til nytt allmøte og servere pizza, ikke minst servere svada pisspreik om at " de er det rette for jobben " og at de "kan snu dette". Forbanna tull. Få de vekk.
Hva skjer om de vinner noen av de 3 første? Skal vi kalle inn til gravøl for skeptikerne?

Om trenerne ikke klarer å vise til framgang når alvoret tar til så er det ingen tvil om at noe må skje, men nå har det fått tillit og da håper jeg selvsagt de lykkes.
Sist redigert av Fotballidiot den man mar 20, 2023 10:27 am, redigert 1 gang totalt.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »


Forskjellen her er vel at ingen andre enn Viking tillater at Glimt skal spille ved vår 16-meter omtrent gjennom samtlige 90 minutter. Bare marginer fra at de skapte flere og større sjanser i første omgang.
Helt enig. Det var det som sviktet på lørdag mer enn formasjon. Vi havner altfor lavt. Hvorvidt det var planen eller vi ble spilt lavt aner jeg ikke, men akkurat det samme skjedde i treningskampen hvor vi spilte 4-3-3 (4-5-1) Vi lå også da stort sett langt inn på egen banehalvdel med hele laget.

Når vi har vært gode mot Glimt så har vi våget å utfordre dem langt mer og hatt en helt annen agressivitet i presset. Hvorfor det uteble på lørdag er ett helt annet spørsmål enn formasjonen.

Og skal vi være ærlige og ikke patriotiske var det til det beste for fotballen at Viking ikke lykkes med en så defansiv tilnærming

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

HNilsen skrev: man mar 20, 2023 9:48 am Jeg tenker at du har litt usunt oppheng i brukeren HNilsen. Ta ett par skritt tilbake, pust ut og forsøk å ikke lese innleggene mine som en hårsår og kranglevoren fjortis.
:roll:

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Ettersom vi bare får spilt denne kampen èn gang, så er det jo vanskelig å faktisk vite hvorfor ting gikk så inni hampens til helvete i Bodø. Jeg finner det overveiende sannsynlig at formasjonsbyttet er hovedårsaken til at vi så helt hjelpeløse ut i andre omgang. Så kommer flere følgefeil og problemer pga en formasjon der mye er nytt og spillerne nesten garantert ikke føler noe selvtillit.

At aggresjonen og presset forsvant utover i andre omgang, det tipper jeg var et resultat av at vi løp fire ganger så mye som Glimt i første. Og vi løp fire ganger så mye som Glimt i første omgang fordi løpsmønster, relasjoner, arbeidsoppgaver o.l er noe annerledes med fem bak og to foran enn i en 4-3-3. Som vi jo har øvd på i hele oppkjøringen. Ikke bare derfor selvsagt, men hovedgrunnen tror jeg er formasjonen, som igjen fører til feil på feil. Dårlige relasjoner, dårlig selvtillit, mye løping.

Så kan man jo argumentere for at 3-5-2 (eller 5-3-2, 8-2-0, kjært barn osv.) fungerte bra i fjor. Jeg er ikke helt enig der. Verken mot Glimt eller andre, så var 3-5-2 en særlig suksess. Joda, vi vant hjemme mot Glimt i 3-5-2 i fjor, da var vi gode. Men kan man forklare den seieren med formasjonen, dersom man ikke kan forklare lørdagens tap med formasjonen?

Vi hadde sikkert tapt uansett, men hovedgrunnen til at vi så helt forferdelige ut, det tror jeg var formasjonsbyttet. Og alle feil som fulgte med det.

Men nå er det snart nok en treningskamp! Kristiansund på fredag, dog uten våre landslagsspillere. Gunnarsson, Brekalo, Pattynama, Solbakken, Yazbek, Austbø og Ree er alle på landslagsoppdrag. Da ser mitt toppede Vikinglag slik ut:

------------------------------Østbø------------------------------

Haugen-----------Dioup------Steensness----------Urbancic

------------Tangen---------Sødal------Løkberg---------------

Svendsen-----------------Salvesen---------------------Tripic

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fotballidiot skrev: man mar 20, 2023 9:55 am
Det er nok en vedtatt sannhet for mange her inne ja. Også orakelet Iversen i RA. Og Bjarte Lunde Aarsheim. Og Zlatko Tripic. Min kommentar var heller myntet på hvilken formulering du velger når du «stiller spørsmål ved vedtatte sannheter». At det vi andre mener er komisk.
Nå sier vel hverken Bjarte eller Tripic at det var formasjon alene som var årsaken til at vi tapte? Det ble vist til andre ting som ble gjort feil.
Formasjon var ett av valgene som ikke var heldig. At man med bakgrunn i tidligere erfaringer fra høst 21 kunne tro at det var beste måte å vinne akkurat den kampen på er mulig å forstå?

Og nei vi tapte ikke utelukkende grunnet en annen formasjon. Selvom enkelte ønsker det skal være sannheten så ville det vært mulig å spille helt annerledes også i 3-5-2.

Det er mulig å ha eget spill uavhengig av formasjon, de 3 på midten er de samme uavhengig av formasjon de blir utspilt av Glimt, det er mulig å stå høyere uavhengig av formasjon, man kan treffe på bytter uavhenig av formasjon. Midtbanen vår treffer ikke på en eneste enkel pasning i starten vi er ikke i nærheten av å klare å holde ballen i laget.

Det var med fasit i hånd ikke lurt å bytte til 3-5-2, men at vi ikke er i nærheten av å komme opp på samme nivå som i tidligere møter med Glimt i 3-5-2 skyldes ikke formasjonen alene.

Vi tapte fordi Glimt var det klart beste laget. Samtidig om vi når likevel (mot spillets gang) hadde alle muligheter til å ta dette hjem gjør noen ulykksalige bytter og flere personlige feil.
Nei, det er jo aldri en enkelt ting alene som er skylden i et tap. Alt henger sammen. Men når Batty og Jensen velger 5-3-2 så vet vi hva som kommer. Da kommer et ultradefensivt Viking som legger inn presset godt inne på egen banehalvdel og satser på kontringer. Jeg synes ikke vi har hatt en eneste god kamp i den formasjonen. Balansen og innstillingen blir helt feil.

Batty begrunner formasjonsendringen i SA med at de har hatt suksess mot B/G tidligere i 3-5-2, men at de bommet på lørdag. Jeg vet ikke helt hva Aarsheim viser til når han sier vi har hatt suksess mot B/G tidligere, men antar han viser til hjemmekampen vi vant? Vi har jaggu fått juling i den formasjonen tidligere også. Batty sier videre at relasjonene ikke satt, og at endringen av formasjon kan ha en sammenheng med det.

Tripic sier i samme artikkel at 3-5-2 er en formasjon de ikke har drillet på flere måneder, og at Viking bør være tro mot egen spillestil og formasjon i fremtiden. Da sikter han selvsagt til 4-3-3.

Iversen sier at han forventer at Viking dypterper relasjoner og avtaler i 4-3-3 frem mot seriestart, og at 2-3 økter med lett basis for 5-3-2 ikke er svaret på hvordan de mørkeblå skal bli bedre.

Alle de tre nevnte tar opp formasjon i hva som gikk galt, selv om de også påpeker at det ikke er grunnen alene.

Så har du selvsagt rett i at man kan ha en aggressiv spillestil og presse høyt også i 3-5-2. Men jeg har enda til gode å se Viking fremstå slik i 3-5-2. Og kampen på lørdag var et prakteksempel på hvordan vi ikke skal fremstå. Og jeg mener 3-5-2 er blitt et bilde på denne typen kampinngang, selv om jeg også forstår at bildet er mer sammensatt enn som så.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Bilvrag skrev: man mar 20, 2023 10:56 am
Men nå er det snart nok en treningskamp! Kristiansund på fredag, dog uten våre landslagsspillere. Gunnarsson, Brekalo, Pattynama, Solbakken, Yazbek, Austbø og Ree er alle på landslagsoppdrag. Da ser mitt toppede Vikinglag slik ut:

------------------------------Østbø------------------------------

Haugen-----------Dioup------Steensness----------Urbancic

------------Tangen---------Sødal------Løkberg---------------

Svendsen-----------------Salvesen---------------------Tripic
Litt synd at vi ikke få spille med toppet lag i de siste kampene, men i front trioen mangler ingen så der kan man få øvet litt samhandling.
Stort sett enig i laget, men spørs om ikke Yanni og Kvia er foran Sødal i køen på midten?
Tipper vi får enten Yanni eller Løkberg i 6'er rollen, men hadde vært kjekt å se Sødal også fra start.

Regner med Vevatne, Kabran, Daggi og Auklend også vil få spilletid . Muligens også Sandberg om han er klar?
Sist redigert av Fotballidiot den man mar 20, 2023 11:08 am, redigert 1 gang totalt.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »


Så har du selvsagt rett i at man kan ha en aggressiv spillestil og presse høyt også i 3-5-2. Men jeg har enda til gode å se Viking fremstå slik i 3-5-2. Og kampen på lørdag var et prakteksempel på hvordan vi ikke skal fremstå. Og jeg mener 3-5-2 er blitt et bilde på denne typen kampinngang, selv om jeg også forstår at bildet er mer sammensatt enn som så.
Min siste kommentar til formasjon. Så håper jeg vi heller ikke trenger ta det senere i sesongen.

Vi var veldig agressive i 3-5-2 i hjemmekampen mot Glimt og også gode. Det mener jeg også vi var i cupkampen og store deler av siste seriekamp i fjor.
Vi har hatt noen store tap mot Glimt i 4-3-3, mens vi var nær i begge i fjor og spilte uavgjort i 2021 i 3-5-2.

Vi var akkurat like baktunge og defansive i treningskampen når vi spilte vår beste formasjon.

At vi var så defansive mot Glimt nå forstår jeg ikke grunnen til. Kan det være den svake fjorårssesongen som fortsatt ligger i bakhodet og at man ikke tror nok på egne ferdigheter?
Tidligere har vi gått i strupen på Glimt. Det var vi ikke i nærheten av nå.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fotballidiot skrev: man mar 20, 2023 11:08 am Vi var veldig agressive i 3-5-2 i hjemmekampen mot Glimt og også gode.
Vi var akkurat like baktunge og defansive i treningskampen når vi spilte vår beste formasjon.
Det første kan sikkert stemme, men det siste er jeg helt uenig i. 0-0 ville vært et fortjent resultat i treningskampen. Bodø skapte lite farligheter og scoret på et feilaktig straffespark.

Det hadde ikke vært noe å si på om vi tapte med 6-7 mål i cupkampen. Vi ble fullstendig rundspilt.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »


Det første kan sikkert stemme, men det siste er jeg helt uenig i. 0-0 ville vært et fortjent resultat i treningskampen. Bodø skapte lite farligheter og scoret på et feilaktig straffespark.
Mener du at Viking ikke lå veldig kompakt og defansivt i den kampen? Mener du vi lå høyere med laget enn på lørdag?

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Fotballidiot skrev: man mar 20, 2023 11:05 am
Bilvrag skrev: man mar 20, 2023 10:56 am
Men nå er det snart nok en treningskamp! Kristiansund på fredag, dog uten våre landslagsspillere. Gunnarsson, Brekalo, Pattynama, Solbakken, Yazbek, Austbø og Ree er alle på landslagsoppdrag. Da ser mitt toppede Vikinglag slik ut:

------------------------------Østbø------------------------------

Haugen-----------Dioup------Steensness----------Urbancic

------------Tangen---------Sødal------Løkberg---------------

Svendsen-----------------Salvesen---------------------Tripic
Litt synd at vi ikke få spille med toppet lag i de siste kampene, men i front trioen mangler ingen så der kan man få øvet litt samhandling.
Stort sett enig i laget, men spørs om ikke Yanni og Kvia er foran Sødal i køen på midten?
Tipper vi får enten Yanni eller Løkberg i 6'er rollen, men hadde vært kjekt å se Sødal også fra start.

Regner med Vevatne, Kabran, Daggi og Auklend også vil få spilletid . Muligens også Sandberg om han er klar?
Jeg er rimelig sikker på at mitt lag ikke er identisk med trenernes lag på fredag. Grunnen til at Sødal er mitt foretrukne valg, er fordi han har imponert meg i den rollen i oppkjøringen. Så liker jeg å bruke spillere der de er best. Og der Sødal er ung og jeg ikke helt har oversikt over hva som er hans beste posisjon, så har jeg sett mer enn nok av både Løkberg og Yanni til å ha en klar formening om at 6'er rollen ikke er deres beste posisjon.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »


Jeg er rimelig sikker på at mitt lag ikke er identisk med trenernes lag på fredag. Grunnen til at Sødal er mitt foretrukne valg, er fordi han har imponert meg i den rollen i oppkjøringen. Så liker jeg å bruke spillere der de er best. Og der Sødal er ung og jeg ikke helt har oversikt over hva som er hans beste posisjon, så har jeg sett mer enn nok av både Løkberg og Yanni til å ha en klar formening om at 6'er rollen ikke er deres beste posisjon.
Må si meg enig i det. Sødal virker nok som den som har 6'er posisjon som sin mest naturlige av dem.
Samtidig kan det være greit å øve de andre i den posisjon de er mest aktuelle for i seriestarten

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Håper vel egentlig på dette laget mot KBK

Østbø
Diop - Stensnes - Vevatne
Haugen - Tangen - Sødal - Løkberg - Urbancic
Salvesen - Daggi

Vi trenger øve mer på 3-5-2 om den skal sitte

Champis

Legg inn av Champis »

Vikingen skrev: man mar 20, 2023 10:58 am
Fotballidiot skrev: man mar 20, 2023 9:55 am
Det er nok en vedtatt sannhet for mange her inne ja. Også orakelet Iversen i RA. Og Bjarte Lunde Aarsheim. Og Zlatko Tripic. Min kommentar var heller myntet på hvilken formulering du velger når du «stiller spørsmål ved vedtatte sannheter». At det vi andre mener er komisk.
Nå sier vel hverken Bjarte eller Tripic at det var formasjon alene som var årsaken til at vi tapte? Det ble vist til andre ting som ble gjort feil.
Formasjon var ett av valgene som ikke var heldig. At man med bakgrunn i tidligere erfaringer fra høst 21 kunne tro at det var beste måte å vinne akkurat den kampen på er mulig å forstå?

Og nei vi tapte ikke utelukkende grunnet en annen formasjon. Selvom enkelte ønsker det skal være sannheten så ville det vært mulig å spille helt annerledes også i 3-5-2.

Det er mulig å ha eget spill uavhengig av formasjon, de 3 på midten er de samme uavhengig av formasjon de blir utspilt av Glimt, det er mulig å stå høyere uavhengig av formasjon, man kan treffe på bytter uavhenig av formasjon. Midtbanen vår treffer ikke på en eneste enkel pasning i starten vi er ikke i nærheten av å klare å holde ballen i laget.

Det var med fasit i hånd ikke lurt å bytte til 3-5-2, men at vi ikke er i nærheten av å komme opp på samme nivå som i tidligere møter med Glimt i 3-5-2 skyldes ikke formasjonen alene.

Vi tapte fordi Glimt var det klart beste laget. Samtidig om vi når likevel (mot spillets gang) hadde alle muligheter til å ta dette hjem gjør noen ulykksalige bytter og flere personlige feil.
Nei, det er jo aldri en enkelt ting alene som er skylden i et tap. Alt henger sammen. Men når Batty og Jensen velger 5-3-2 så vet vi hva som kommer. Da kommer et ultradefensivt Viking som legger inn presset godt inne på egen banehalvdel og satser på kontringer. Jeg synes ikke vi har hatt en eneste god kamp i den formasjonen. Balansen og innstillingen blir helt feil.

Batty begrunner formasjonsendringen i SA med at de har hatt suksess mot B/G tidligere i 3-5-2, men at de bommet på lørdag. Jeg vet ikke helt hva Aarsheim viser til når han sier vi har hatt suksess mot B/G tidligere, men antar han viser til hjemmekampen vi vant? Vi har jaggu fått juling i den formasjonen tidligere også. Batty sier videre at relasjonene ikke satt, og at endringen av formasjon kan ha en sammenheng med det.

Tripic sier i samme artikkel at 3-5-2 er en formasjon de ikke har drillet på flere måneder, og at Viking bør være tro mot egen spillestil og formasjon i fremtiden. Da sikter han selvsagt til 4-3-3.

Iversen sier at han forventer at Viking dypterper relasjoner og avtaler i 4-3-3 frem mot seriestart, og at 2-3 økter med lett basis for 5-3-2 ikke er svaret på hvordan de mørkeblå skal bli bedre.

Alle de tre nevnte tar opp formasjon i hva som gikk galt, selv om de også påpeker at det ikke er grunnen alene.

Så har du selvsagt rett i at man kan ha en aggressiv spillestil og presse høyt også i 3-5-2. Men jeg har enda til gode å se Viking fremstå slik i 3-5-2. Og kampen på lørdag var et prakteksempel på hvordan vi ikke skal fremstå. Og jeg mener 3-5-2 er blitt et bilde på denne typen kampinngang, selv om jeg også forstår at bildet er mer sammensatt enn som så.

I første avsnitt motsier du egentlig deg selv. Som du sier der, så er det ikke formasjonen i seg selv som er problemet, men måten trenerne legger opp spillet på i den formasjonen. Og det er to helt forskjellige ting.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Fotballidiot skrev: man mar 20, 2023 10:23 am

Forskjellen her er vel at ingen andre enn Viking tillater at Glimt skal spille ved vår 16-meter omtrent gjennom samtlige 90 minutter. Bare marginer fra at de skapte flere og større sjanser i første omgang.
Helt enig. Det var det som sviktet på lørdag mer enn formasjon. Vi havner altfor lavt. Hvorvidt det var planen eller vi ble spilt lavt aner jeg ikke, men akkurat det samme skjedde i treningskampen hvor vi spilte 4-3-3 (4-5-1) Vi lå også da stort sett langt inn på egen banehalvdel med hele laget.

Når vi har vært gode mot Glimt så har vi våget å utfordre dem langt mer og hatt en helt annen agressivitet i presset. Hvorfor det uteble på lørdag er ett helt annet spørsmål enn formasjonen.

Og skal vi være ærlige og ikke patriotiske var det til det beste for fotballen at Viking ikke lykkes med en så defansiv tilnærming
Jeg er stort sett enig med deg når du problematiserer at 3-5-2 er eneste forklaringen bak tapet, men her du tøyer sannheten vel langt i argumentasjonen din. Det er riktig at viking lå i lav 4-5-1 i treningskampen mot glimt, men det er på ingen måte sammenlignbart med hvor lave vi nå ble i Bodø.

Det store problemet med formasjonsvalget på lørdag var at dette var første kamp i den formasjonen. Dermed ble det balltap på balltap fordi relasjonene ikke satt.

Antagelig hadde kampen endt med tap også i 4-3-3/4-5-1, men det får vi aldri vite.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Det store problemet med formasjonsvalget på lørdag var at dette var første kamp i den formasjonen. Dermed ble det balltap på balltap fordi relasjonene ikke satt.
Vet ikke hvor mye offansive relasjoner vi hadde hatt uansett. Vi hadde hatt de samme 3 sentralt.
Hverken Svendsen, Austbø eller Sandberg var tilgjengelig av kantspillere og Salvesen har vært her 1 uke. Så vi hadde uansett ikke hatt en 3'er framme som hadde spilt sammen.

I første omgang i treningskampen mot Glimt lå vi som ofteste med 1 enslig spiss midt på egen banehalvdel.

Første kamp i 3-5-2 i fjor var også i cupkampen mot Glimt. Vi så på ingen måte slik ut da?
2 kamp i 3-5-2 i fjor var seriekampen mot Glimt - vi ble på ingen måte like lave da?

Nå lover jeg at dette er mitt siste innlegg om 3-5-2. Iallefall før Viking prøver det på nytt.
Og jeg innser at vi burde ha startet i 4-3-3 mot Glimt når man ser fasiten. Det kunne ikke blitt verre enn at vi ikke gikk videre

Nevi

Legg inn av Nevi »

Hva var greia med de som ikke var med i troppen? Syke eller skadde? Østbø var vel heller ikke på benk.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Nevi skrev: man mar 20, 2023 12:23 pm Hva var greia med de som ikke var med i troppen? Syke eller skadde? Østbø var vel heller ikke på benk.
Forsto både Auklend og Svendsen hadde slitt med noe sykdom ja (ref Vikingpodden). Sandberg fortsatt skadet og Østbø aner jeg ikke.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fotballidiot skrev: man mar 20, 2023 11:18 am

Det første kan sikkert stemme, men det siste er jeg helt uenig i. 0-0 ville vært et fortjent resultat i treningskampen. Bodø skapte lite farligheter og scoret på et feilaktig straffespark.
Mener du at Viking ikke lå veldig kompakt og defansivt i den kampen? Mener du vi lå høyere med laget enn på lørdag?
Vi lå nok kompakt og defensivt, men vi møtte definitivt Bodø høyere med laget enn på lørdag. Kampene var totalt forskjellige, og trolig også årsaken til at mange mente vi burde spille 4-3-3 også i cupkampen.

Her er hva Aarsheim sa før treningskampen:
Før kampen varslet Viking-trener Bjarte Lunde Aarsheim at de ikke skulle være like kyniske som i de tre oppgjørene mot Glimt i fjor, men forsøke å møte forrige sesongs sølvvinner høyere i banen i 4–3–3.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Champis skrev: man mar 20, 2023 11:47 am I første avsnitt motsier du egentlig deg selv. Som du sier der, så er det ikke formasjonen i seg selv som er problemet, men måten trenerne legger opp spillet på i den formasjonen. Og det er to helt forskjellige ting.
Poenget mitt er ikke at man ikke kan spille fotball i 3-5-2. Poenget mitt er at Viking skal spille den fotballen de gjør i 4-3-3, og ikke den fotballen de spiller i 3-5-2. Så velger de altså å gå ut i 3-5-2, som de ikke har øvd på, i en av de viktigste fotballkampene i år. På tross av at de fikk publikum mot seg forrige sesong pga formasjonsvingling.

Jeg tør påstå at Vikingtrenerne møtte denne kampen på den eneste måten som garanterte dem massiv kritikk om de tapte.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

En fin artikkel i RA om Vebjørn Hagen

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... -a-svelge/

Utrolig trist historie, men kjekt å se at både spiller og Niso skryter av hvordan Viking har håndtert det.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Viking fikk ikke publikum mot seg på grunn av "formasjonsvingling", men fordi de tapte kamper. Viking tapte ikke kamper først og fremst på grunn av formasjonsendringer, ipaden til Nesselquist eller fordi en despotisk Jensen fikk Aarsheim til å knele, men på grunn av manglende kvaliteter i laget.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

HNilsen skrev: man mar 20, 2023 1:10 pm Viking fikk ikke publikum mot seg på grunn av "formasjonsvingling", men fordi de tapte kamper. Viking tapte ikke kamper først og fremst på grunn av formasjonsendringer, ipaden til Nesselquist eller fordi en despotisk Jensen fikk Aarsheim til å knele, men på grunn av manglende kvaliteter i laget.
Og hva kom først, høna eller egget.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Vikingen skrev: man mar 20, 2023 1:13 pm
HNilsen skrev: man mar 20, 2023 1:10 pm Viking fikk ikke publikum mot seg på grunn av "formasjonsvingling", men fordi de tapte kamper. Viking tapte ikke kamper først og fremst på grunn av formasjonsendringer, ipaden til Nesselquist eller fordi en despotisk Jensen fikk Aarsheim til å knele, men på grunn av manglende kvaliteter i laget.
Og hva kom først, høna eller egget.
Manglende kvaliteter i laget kom først. Ipaden til Nesselquist, en maktsyk Jensen og formasjonsmagi er forklaringer som bare eksisterer inni noens hoder.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Vikingen skrev: man mar 20, 2023 1:13 pm
HNilsen skrev: man mar 20, 2023 1:10 pm Viking fikk ikke publikum mot seg på grunn av "formasjonsvingling", men fordi de tapte kamper. Viking tapte ikke kamper først og fremst på grunn av formasjonsendringer, ipaden til Nesselquist eller fordi en despotisk Jensen fikk Aarsheim til å knele, men på grunn av manglende kvaliteter i laget.
Og hva kom først, høna eller egget.
Vi startet med dårlige resultater i vår opprinnelige formasjon etter 16/5. Sikkert ulike årsaker, men skader på Stensness, Tripic og etterhvert salg av ett par var nok medvirkende. At enkelte også mått stå over eller kun spille deler av kamper grunnet kampbelastningen tror jeg heller ikke var noen styrke.

Så prøvde man seg på ett formasjonsbytte uten noen veldig stor suksess
Deretter prøvde man vel litt fram og tilbake uten at det fungerte i hverken de ene eller andre.

Så vil si Høna kom først.
Sist redigert av Fotballidiot den man mar 20, 2023 1:19 pm, redigert 1 gang totalt.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

HNilsen skrev: man mar 20, 2023 1:14 pm
Vikingen skrev: man mar 20, 2023 1:13 pm
HNilsen skrev: man mar 20, 2023 1:10 pm Viking fikk ikke publikum mot seg på grunn av "formasjonsvingling", men fordi de tapte kamper. Viking tapte ikke kamper først og fremst på grunn av formasjonsendringer, ipaden til Nesselquist eller fordi en despotisk Jensen fikk Aarsheim til å knele, men på grunn av manglende kvaliteter i laget.
Og hva kom først, høna eller egget.
Manglende kvaliteter i laget kom først. Ipaden til Nesselquist, en maktsyk Jensen og formasjonsmagi er forklaringer som bare eksisterer inni noens hoder.
Det siste er jeg i alle fall enig i.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Fotballidiot skrev: man mar 20, 2023 1:16 pm
Vikingen skrev: man mar 20, 2023 1:13 pm
HNilsen skrev: man mar 20, 2023 1:10 pm Viking fikk ikke publikum mot seg på grunn av "formasjonsvingling", men fordi de tapte kamper. Viking tapte ikke kamper først og fremst på grunn av formasjonsendringer, ipaden til Nesselquist eller fordi en despotisk Jensen fikk Aarsheim til å knele, men på grunn av manglende kvaliteter i laget.
Og hva kom først, høna eller egget.
Vi startet med dårlige resultater i vår opprinnelige formasjon etter 16/5. Sikkert ulike årsaker, men skader på Stensness, Tripic og etterhvert salg av ett par var nok medvirkende.
Så prøvde man seg på ett formasjonsbytte uten noen veldig stor suksess
Deretter prøvde man vel litt fram og tilbake uten at det fungerte i hverken de ene eller andre.

Så vil si Høna kom først.
"Hen" kom først. Viktig å få det riktig i disse tider.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fotballidiot skrev: man mar 20, 2023 1:16 pm
Vikingen skrev: man mar 20, 2023 1:13 pm
HNilsen skrev: man mar 20, 2023 1:10 pm Viking fikk ikke publikum mot seg på grunn av "formasjonsvingling", men fordi de tapte kamper. Viking tapte ikke kamper først og fremst på grunn av formasjonsendringer, ipaden til Nesselquist eller fordi en despotisk Jensen fikk Aarsheim til å knele, men på grunn av manglende kvaliteter i laget.
Og hva kom først, høna eller egget.
Vi startet med dårlige resultater i vår opprinnelige formasjon etter 16/5. Sikkert ulike årsaker, men skader på Stensness, Tripic og etterhvert salg av ett par var nok medvirkende.
Så prøvde man seg på ett formasjonsbytte uten noen veldig stor suksess
Deretter prøvde man vel litt fram og tilbake uten at det fungerte i hverken de ene eller andre.

Så vil si Høna kom først.
Jeg er enig i den fremstillingen. Og jeg tror man ville kommet en god del høyere på tabellen om man holdt seg til 4-3-3 hele veien, fremfor å vingle.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»