Viking FK

Svar
Vikingen

Re: Viking FK

Legg inn av Vikingen »

Viking kan å ødelegge helga.

Er det noen andre lag som holder på sånn som oss? Slipper inn mål, snur kampen, og så får baklengs igjen helt på tampen. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å henge så dårlig sammen og gjøre så elementære juniorfeil som vi holder på med. Vi scorer endel mål, men slipper inn enormt mange flere. Så snakker vi om at vi har eliteseriens beste midtstopperpar. Vel. I dag taper vi kampen også pga dem.

Jeg blir så ekstremt oppgitt av å følge dette laget. Synes nesten det er verre enn noensinne. Hver eneste kamp er blitt sånn at du må helt nederst i kjelleren, og likevel så lages det et håp som brutalt kveles igjen.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Birkir har vel egentlig levert helt greit sålangt. Alder har ingenting å si for min del. Er du god nok så spiller du.
I Norge er man for ung hvis maner under 20 og for gammel hvis man er over 30. Mens i Europa i både store og små klubber slippes tenåringer til og spillere holder på til både 35 og enda eldre.

Løkberg blir hyllet fordi han egentlig frasa seg plassen fordi framtiden er hos HNT. Det er også helt feil i mine øyne. Er HNT god nok så får han spille. Men fotball er ferskvare. Det må både presteres og utvikles samtidig. Ikke bare utvikles. Løkberg har vel sjelden vært så giftig foran mål som siste halve året. Da burde han fått spille mer.

Det er midtbanen som er mitt problem med Viking laget nå. Det er verken hummer eller kanari. Vi finner ikke oppskriften 100%. Vi har for mange alternativer. Det største talentet der, Yazbek spilte ingenting idag. de Lanlay var veldig god sist, veldig anonym idag. Det er ikke bare Birkir som har svingt på midtbanen. Solbakken, HNT og Yazbek også pluss de Lanlay. Alle på midten svinger fra den ene til den andre kampen.

Jeg sier ikke at Birkir burde startet idag. Jeg har HNT som vår nest beste idag. Solbakken synes jeg og var god. Byttene burde kommet før. Men når vi har en rutinert spiller med erfaring som scorer mål og som ønsker å være her. Da må han få lov å vise at han fortjener sjansen. Det er hele poenget.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »


Det er trenerens ansvar at lag fungerer, hvordan synes du det så ut i dag? For min del er det noe som ikke stemmer uten at jeg helt klarer å sette fingen på det...
Synes det tidvis var mye bra I dag. Spesielt offansivt synes jeg vi gjorde mye bra, men mangler målfarlige spisser.

Defansivt er det noe som skurrer. Ikke bare i dag, men det er for lett å skape sjanser mot oss. Spesielt i overgangsfasen er vi for sårbare.

Der har trenerne en jobb å gjøre. Det var vel også fokuset i store deler av oppkjøringen å bli tightere bakover. Der har ikke trenerne funnet løsningen og så lang mislykkes. Skal Viking bli noe i nærheten av ett topplag må en finne utav de defansive problemene.

Vi har 13 skudd i dag (på eller utenfor mål) hvorav 7 på mål. Molde har 14 skudd hvorav 4 på mål. Det sier tydelig om hvor skoen trykker. Blir nesten Hawaii fotball til tider.

Både Brekalo og Stensness synes jeg har vært svakere i år. Gunnarsson er desverre nesten aldri noen matchvinner. Men det er strukturen når laget forsvarer seg som er det største problemet (tror jeg) og det er trenernes ansvar
Sist redigert av Fotballidiot den søn jun 04, 2023 11:34 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: søn jun 04, 2023 11:26 pm

Det er trenerens ansvar at lag fungerer, hvordan synes du det så ut i dag? For min del er det noe som ikke stemmer uten at jeg helt klarer å sette fingen på det...
Synes det tidvis var mye bra I dag. Spesielt offansivt synes jeg vi gjorde mye bra, men mangler målfarlige spisser.

Defansivt er det noe som skurrer. Ikke bare i dag, men det er for lett å skape sjanser mot oss. Spesielt i overgangsfasen er vi for sårbare.

Der har trenerne en jobb å gjøre. Det var vel også fokuset i store deler av oppkjøringen å bli tightere bakover. Der har ikke trenerne funnet løsningen og så lang mislykkes. Skal Viking bli noe i nærheten av ett topplag må en finne utav de defansive problemene.
Det er en stor forskjell på Viking i forhold til både Molde og Glimt. Vi fyller ikke opp med folk inne i boksen. Våre spillere er veldig ensomme når de får sjansen. Molde og Glimt har mange bevegelser samtidig og fyller på med flere spillere når sjansen kommer. Våre holder seg utenfor 16-meteren. De bevegelsene gjør at forsvaret får flere enn 1 spiller å forholde seg til og det blir enklere å score. Vi har ensomme spillere mot 2-3 motstandere som regel. Ja de bør være kaldere foran mål. Men det er også ekstremt mye enklere å score når man fyller på. 4-5-6 spillere inne når innleggene kommer så er jeg sikker på at målene kommer. Vår midtbane tar ikke løpene inn i 16-meteren. Det er en spiss og en ving som tar løpene. Noen unntak er det. Nydelig heading av Bjørshol idag. Mange bevegelser på en gang og vanskelig for forsvaret.

Vi må tørre å være mer offensive. Vi gjør mye riktig, men for meg virker det som om vi gjør det for syns skyld istedet for å mene det.Husker Søren Berg var fantastisk til å lage rom for andre inne i boksen. Thorstvedt det samme. Vi har ingen slike nå. HNT og de Lanlay stopper opp 20 meter før målet. Eneste midtbanespiller som nå tar løpene er Løkberg og han spiller ikke Birkir har det også i seg, men han spiller også lite.

Vi gjør det ekstremt vanskelig for de offensive. Vi hjelper for lite som lag.

Wiggum

Legg inn av Wiggum »

Madlaveien skrev: søn jun 04, 2023 11:21 pm
Wiggum skrev: søn jun 04, 2023 11:01 pm
Trminator skrev: søn jun 04, 2023 10:15 pm

Jeg syns det blir feil å klage på at vi angriper etter det røde kortet. Ja, det er tydelig at vi bytter for å ri i land et 3-3-resulatat, og etter byttene spiller Molde konstant rundt vår 16-meter i 6-7 minutter. Så når vi plutselig får et innkast høyt oppe i banen på overtid syns jeg det er fair at vi skal flytte opp folk for å muligens knabbe med oss 3 poeng på en dødball. Når det er sagt er det selvfølgelig uforståelig hvorfor ballen spilles tilbake til keeper når vi har flyttet fram såpass mange folk, og har laget ute av posisjon. Målet på den overgangen så man komme lang lang vei.
Vi kan ikke gi trenerne skylden for 3-4-målet, etter min mening. Det er overtid og vi får en dødball på stillingen 3-3. Da synes jeg det er helt greit å kjøre opp stopperne og prøve å presse inn et seiersmål. Den store feilen er som nevnt at ballen havner hos Gunnarsson, og det var absolutt ikke trenerne sin plan der. Det må Haugen og Stensness som må ta skylden for. Man så at Jensen var tydelig oppgitt da en 60 meter lange støttepasningen kom.
Det er trenerens ansvar at lag fungerer, hvordan synes du det så ut i dag? For min del er det noe som ikke stemmer uten at jeg helt klarer å sette fingen på det...
Vi slipper inn for mange mål for tiden, det er det ingen tvil om, men for to runder siden var vi på 2. plass. Gårsdagens kamp synes jeg var helt grei, vi snur det og scorer tre mot et av Norges beste lag. Spiller med ti mann siste tjue minuttene. Man kan aldri være fornøyd med tap på hjemmebane, men ingen krise det som ble prestert. Spent på de kommende kampene nå. Sarpsborg 08 og Brann blir to knalltøffe kamper og kan fort ende med to nye tap.

Villevesten

Legg inn av Villevesten »

Madlaveien skrev: søn jun 04, 2023 11:21 pm
Wiggum skrev: søn jun 04, 2023 11:01 pm
Trminator skrev: søn jun 04, 2023 10:15 pm

Jeg syns det blir feil å klage på at vi angriper etter det røde kortet. Ja, det er tydelig at vi bytter for å ri i land et 3-3-resulatat, og etter byttene spiller Molde konstant rundt vår 16-meter i 6-7 minutter. Så når vi plutselig får et innkast høyt oppe i banen på overtid syns jeg det er fair at vi skal flytte opp folk for å muligens knabbe med oss 3 poeng på en dødball. Når det er sagt er det selvfølgelig uforståelig hvorfor ballen spilles tilbake til keeper når vi har flyttet fram såpass mange folk, og har laget ute av posisjon. Målet på den overgangen så man komme lang lang vei.
Vi kan ikke gi trenerne skylden for 3-4-målet, etter min mening. Det er overtid og vi får en dødball på stillingen 3-3. Da synes jeg det er helt greit å kjøre opp stopperne og prøve å presse inn et seiersmål. Den store feilen er som nevnt at ballen havner hos Gunnarsson, og det var absolutt ikke trenerne sin plan der. Det må Haugen og Stensness som må ta skylden for. Man så at Jensen var tydelig oppgitt da en 60 meter lange støttepasningen kom.
Det er trenerens ansvar at lag fungerer, hvordan synes du det så ut i dag? For min del er det noe som ikke stemmer uten at jeg helt klarer å sette fingen på det...
I dag syntes jeg de så ut som ca det vi kan forvente. Mangler litt i forhold til forsvarsstruktur og bommer for mye på gode sjanser, men mener kampen i går er ca topp-nivået en vil kunne forvente i ES. Pisse sur for at det ble tap, og det er litt personlige feil/avgjørelser her og der, men ingen kan si at Viking ikke gjorde det de kunne for å spille underholdende fotball mot et av ligaens presumptivt beste lag.

Se etter feil, og vær negativ om du vil. Jeg syntes de siste par kampene har vært positive spillemessig, og viser at vi ikke står mye tilbake i forhold til Glimt og Molde. Klarer vi å mobilisere like godt mot røkla, og setter sjangsene vi bør score på, tror jeg vi har mye godt i vente utover sommeren og høsten..

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Villevesten skrev: man jun 05, 2023 9:41 am
Madlaveien skrev: søn jun 04, 2023 11:21 pm
Wiggum skrev: søn jun 04, 2023 11:01 pm

Vi kan ikke gi trenerne skylden for 3-4-målet, etter min mening. Det er overtid og vi får en dødball på stillingen 3-3. Da synes jeg det er helt greit å kjøre opp stopperne og prøve å presse inn et seiersmål. Den store feilen er som nevnt at ballen havner hos Gunnarsson, og det var absolutt ikke trenerne sin plan der. Det må Haugen og Stensness som må ta skylden for. Man så at Jensen var tydelig oppgitt da en 60 meter lange støttepasningen kom.
Det er trenerens ansvar at lag fungerer, hvordan synes du det så ut i dag? For min del er det noe som ikke stemmer uten at jeg helt klarer å sette fingen på det...
I dag syntes jeg de så ut som ca det vi kan forvente. Mangler litt i forhold til forsvarsstruktur og bommer for mye på gode sjanser, men mener kampen i går er ca topp-nivået en vil kunne forvente i ES. Pisse sur for at det ble tap, og det er litt personlige feil/avgjørelser her og der, men ingen kan si at Viking ikke gjorde det de kunne for å spille underholdende fotball mot et av ligaens presumptivt beste lag.

Se etter feil, og vær negativ om du vil. Jeg syntes de siste par kampene har vært positive spillemessig, og viser at vi ikke står mye tilbake i forhold til Glimt og Molde. Klarer vi å mobilisere like godt mot røkla, og setter sjangsene vi bør score på, tror jeg vi har mye godt i vente utover sommeren og høsten..
Det er for mange avgjørelser som tas ute på banen som direkte fører til baklengsmål. Så jeg er veldig negativ ift det som skal skje fremover, med det kampprogrammet Viking har så er vi nok på nedre halvdel når sommerferien starter.

De to som styrer dette muppet showet fra sidelinjen klarer ikke å strukturere det deffensive. Skrekken nå er jo at Jensen bruker dette i sin fordel og innfører gode gamle 5-3-2 / 3-5-2.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Jeg syns både kampene mot Bodø og Molde har vist et lag som ikke er redde for å prøve. Så blir det noen hodemister her og der - men vi er morsomme å se på.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

eppaen skrev: man jun 05, 2023 11:16 am Jeg syns både kampene mot Bodø og Molde har vist et lag som ikke er redde for å prøve. Så blir det noen hodemister her og der - men vi er morsomme å se på.
Det kan man jo si. Men jeg skulle gjerne hørt trenerne redegjøre for hvor skoen trykker. Ofte oppsummeres det med at «vi må score på sjansene våre» og «vi slipper inn for enkle mål». Ja, det ser jo alle. Men hvorfor er det slik? Hvorfor er midtbanen vår helt ute av kampene, og fullstendig fraværende ved kontringer imot?

Mange av disse personlige feilene kommer jo som regel av manglende valgmuligheter, og at spillerne våre til stadighet blir satt opp i situasjoner der man kan gjøre feil. Det erdefinitivt noe galt med midtbanen vår, men jeg aner ikke om det er noe strukturelt eller kvaliteten på spillerne der.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Brutal avslutning på uka i går. Den kommer til å gjøre vondt lenge. Mye er sikkert skrevet om idiotien som foregikk i forkant av tapermålet, det var så dumt at jeg sliter med å ordlegge meg. Mulig Steensness ikke legger inn fordi spillerne ventet på innkast fra Haugen og således befant seg i offside da Steensness fikk ballen. Men det ble bare feil på feil på feil, og det er altså så hinsides at slike scener utspiller seg på toppnivå.

Førsteomgang var fæl i går. Det var firefelts motorvei retning Gunnarsson, og knapt en hump i veien. Akkurat samme motorvei som vi så hele sommer/høst-sesongen i fjor. Og som vi har sett ved flere anledninger i år. I andre omgang skaper jo Molde ingenting (utenom målene), men allikevel klarer vi å pisse bort dette her. Byttene kommer for sent. Flere hang i tauene før Molde gjorde 3-3. Og på slutten gjør vi masse endringer i forsvaret, som skaper usikkerhet og til slutt går det til helvete. Terningkast èn fra benken i går.

Sesongen i fjor var forferdelig. Nå har vi startet enda dårligere i år. I 2021 tok vi bronse. Pilene peker feil vei, og jeg begynner å miste troen på dette prosjektet. Dessverre. Nå er jeg kanskje negativ, men etter en brutal slutt på kampen i går, samt de siste 25 årene relativt ferskt i minne, så er det vanskelig å være positiv på Vikings vegne akkurat i dag.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Bilvrag skrev: man jun 05, 2023 11:53 am Brutal avslutning på uka i går. Den kommer til å gjøre vondt lenge. Mye er sikkert skrevet om idiotien som foregikk i forkant av tapermålet, det var så dumt at jeg sliter med å ordlegge meg. Mulig Steensness ikke legger inn fordi spillerne ventet på innkast fra Haugen og således befant seg i offside da Steensness fikk ballen. Men det ble bare feil på feil på feil, og det er altså så hinsides at slike scener utspiller seg på toppnivå.

Førsteomgang var fæl i går. Det var firefelts motorvei retning Gunnarsson, og knapt en hump i veien. Akkurat samme motorvei som vi så hele sommer/høst-sesongen i fjor. Og som vi har sett ved flere anledninger i år. I andre omgang skaper jo Molde ingenting (utenom målene), men allikevel klarer vi å pisse bort dette her. Byttene kommer for sent. Flere hang i tauene før Molde gjorde 3-3. Og på slutten gjør vi masse endringer i forsvaret, som skaper usikkerhet og til slutt går det til helvete. Terningkast èn fra benken i går.

Sesongen i fjor var forferdelig. Nå har vi startet enda dårligere i år. I 2021 tok vi bronse. Pilene peker feil vei, og jeg begynner å miste troen på dette prosjektet. Dessverre. Nå er jeg kanskje negativ, men etter en brutal slutt på kampen i går, samt de siste 25 årene relativt ferskt i minne, så er det vanskelig å være positiv på Vikings vegne akkurat i dag.
Enig

Jeg tror dette er siste sesong med det to-hodete trener trollet. Heldigvis. Må snart gå opp for de der ute at dette ikke er liv laga.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Hva er det egentlig Jensen og Batty har bedret siden sist sesong?

Jesman

Legg inn av Jesman »

Med kvelden i går litt på avstand, og med egen bitterhet godt i minne, koster jeg på meg på en tanke om at vi gjerne svartmaler en del i denne tråden. Derfor er det fint å se at flere tar til orde for at kampen i går ikke er så verst. Det samme kan man egentlig si om kampen i Bodø. Greit, resultatet i Bodø blir fælt, men vi kjemper om poeng der når det står 87 minutter på klokka.

Vi har sålangt tapt 3 seriekamper i år, borte mot Rosenborg og Glimt og hjemme mot fjorårets suverene seriemester. I alle kampene vil jeg påstå at vi har vært i nærheten av å ta poeng. Hvor har det sviktet? Først og fremst har vi sviktet på manglende uttelling på sjansene våre. Det er og blir Vikings største problem. Problem nummer 2 er at det gjøres individuelle feil av spillere i ekstremt sårbare posisjoner og at laget er i fullstendig ubalanse når disse feilene skjer. Stensness velger feil pasning og svikter i markeringen på 3-4 i går, Sandberg slår ett elendig innlegg i Bodø.

Det er DETTE som er utfordringen for trenerne akkurat nå. De er blitt kritisert for feighet og defensiv taktikk i hele fjor høst. Løsningen deres har vært en slags gung-ho, spesielt i kamper hvor vi havner under. Mot svakere lag, spesielt hjemme i Stavanger, blir vi ikke straffet for å stå høyt og ta enorm risiko. Mot Glimt og Molde ser vi jo hva som skjer. Viking er aaaalt for lette å kontre på, spesielt for de lagene med spisskompetanse i kontringsspillet sitt. Det har Glimt og Molde. Og på akkurat det punktet, kan man gjerne gi våre to trenere litt kritikk. Jeg tror en eldre, litt mer rutinert trener hadde valgt en annen tilnærming til måljagingen vi måtte bedrive i Bodø, og en enda mer kynisk tilnærming etter rødkortet til Bjørshol i går. Men jeg er ikke automatisk med på at resultatet (0 poeng) ville blitt annerledes med forskjellige tilnærminger.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Jesman skrev: man jun 05, 2023 12:31 pm Med kvelden i går litt på avstand, og med egen bitterhet godt i minne, koster jeg på meg på en tanke om at vi gjerne svartmaler en del i denne tråden. Derfor er det fint å se at flere tar til orde for at kampen i går ikke er så verst. Det samme kan man egentlig si om kampen i Bodø. Greit, resultatet i Bodø blir fælt, men vi kjemper om poeng der når det står 87 minutter på klokka.
Nå skal ikke jeg utelukkende male fanden på veggen, men jeg føler ikke at jeg har vært så ille når det kommer til svartmaling. Så jeg gir det et forsøk :-) "Vi gjør egentlig en ok kamp". "Vi vinner jo sjansestatistikken". "Ser forbedring". "Var best i høstsesongen". "Var best i vårsesongen". "De må få tid". Slik har tankegangen min vært de siste 15 årene. Alltid en unnskyldning for å få fokus bort fra resultatet. Jeg kjenner at jeg nå begynner å tenke mer på resultat. Jeg driter i om vi vinner x-G'en! Nå må vi begynne å måle Viking etter det som faktisk betyr noe; resultater!

Jeg tok meg selv i å prate opp prestasjonen i Bodø. Vi var jo bra i 87. minutter. Problemet var at kampen varte i 90+. Og etter 90+ minutter, så ble vi ydmyket med 1-5. Jeg orker ikke å rosemale dritten lenger. Brutalt, og noe av det kommer nok fra det hodeløse tapet i går. Men også 25 år med frustrasjon. Og kun bronsemedalje som best. Tolv lag har prestert ett eller flere resultater som er bedre enn bronsemedalje de siste 31 årene (etter gullet i '91). Rosenborg, Molde og Glimt er jo selvskrevne, men også disse:

Kongsvinger (sølv: '92)
Start (sølv: '05, bronse: '92)
Lillestrøm (sølv: '94, '96, '01, bronse: '93)
Brann (seriemester: '07, sølv: '97, '00, '06, '16, bronse: '99, '04, '18)
Strømsgodset (seriemester: '13, sølv: '12, '15, bronse: '97)
Stabæk (seriemester: '08, sølv: '07, bronse: '98, '03, '09, '15)
Vålerenga (seriemester: '05, sølv: '04, '10, bronse: '06, '20)
Fredrikstad (sølv: '08)
Tromsø (sølv: '11, bronse: '08, '10)

Fire lag har tangert Vikings bestenotering:

Lyn (bronse: '02, '05)
Haugesund (bronse: '13)
Odd (bronse: '14, '16)
Sarpsborg 08 (bronse: '17)

Nok svartmaling. Men jeg er drittlei. Drittlei av unnskyldninger og bortforklaringer. Jeg trenger resultater.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Bilvrag skrev: man jun 05, 2023 11:53 am Brutal avslutning på uka i går. Den kommer til å gjøre vondt lenge. Mye er sikkert skrevet om idiotien som foregikk i forkant av tapermålet, det var så dumt at jeg sliter med å ordlegge meg. Mulig Steensness ikke legger inn fordi spillerne ventet på innkast fra Haugen og således befant seg i offside da Steensness fikk ballen. Men det ble bare feil på feil på feil, og det er altså så hinsides at slike scener utspiller seg på toppnivå.

Førsteomgang var fæl i går. Det var firefelts motorvei retning Gunnarsson, og knapt en hump i veien. Akkurat samme motorvei som vi så hele sommer/høst-sesongen i fjor. Og som vi har sett ved flere anledninger i år. I andre omgang skaper jo Molde ingenting (utenom målene), men allikevel klarer vi å pisse bort dette her. Byttene kommer for sent. Flere hang i tauene før Molde gjorde 3-3. Og på slutten gjør vi masse endringer i forsvaret, som skaper usikkerhet og til slutt går det til helvete. Terningkast èn fra benken i går.

Sesongen i fjor var forferdelig. Nå har vi startet enda dårligere i år. I 2021 tok vi bronse. Pilene peker feil vei, og jeg begynner å miste troen på dette prosjektet. Dessverre. Nå er jeg kanskje negativ, men etter en brutal slutt på kampen i går, samt de siste 25 årene relativt ferskt i minne, så er det vanskelig å være positiv på Vikings vegne akkurat i dag.
Jeg synes egentlig ikke vi var spesielt underlegne igår.
Vi åpner bra og svarer på 0-1.
Vi slipper oss bakpå og står på egen banehalvdel og venter. Da får Molde kjøre på i 1.omgang.
I 2.omgang kjører vi på, 2 kjappe mål og har i mine øyne full kontroll til det er spilt ca 60 minutter. Da slipper vi oss igjen bakpå og blir feige. Vi er ikke gode når vi skal stå på egen banehalvdel og forsvare oss. Solbakken er også klart bedre når han får lov å jobbe på motstanders banehalvdel.

Når vi tør å stå høyt så er vi best. Når vi slipper oss bakpå så gir vi initiativet til Molde. Det taktiske er litt som ifjor. Vi blir reddere for å tape enn villige til å vinne. Derfor taper vi også kampen igår. Hadde vi kjørt vårt spill og stått høyere så er jeg sikker på at vi hadde vunnet.

Blir som med RBK under Eggen. Viking var en stund eneste laget som slo de og ga de skikkelig motstand. Grunnen var at vi turte å angripe de. Kampen igår skulle vi vunnet. Det røde ødelegger selvfølgelig. Men kampen igår hadde noen episoder som ødela. Uten de så hadde vi vunnet.

Vi er på rett vei. Vi er langt bedre enn ifjor. Men så har vi også et mannskap som er godt nok til medalje. Ifjor var vel mannskapet bare godt nok til 4-5 plass.

Jensen sa i pausen at Viking skulle angripe. De gjorde det i 15 minutter, så sa det stopp. De må holde distansen og gjøre som de sier. Å forsvare seg til seier er ikke Viking gode til. Gå heller for 4-2 og punkter kampen. Det tror jeg kler Viking mye bedre

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Her et lite eksempel på helhjertede løp inn i boksen når Glimt angriper. Når man tar så mange samtidige løp så blir det mye mål og mye enklere å score.

Viking løper inn en spiller med ball og er han heldig så tar en annen også løpet inn i boksen. Man blir alene mot mange motstandere og blir presset til å ta avslutninger i presset situasjon ofte. Dette må Viking øve på. De må få midtbanespillerne til å ta løpet inn, ikke av og til, men hver gang.

Vi har mye gode spillere men det offensive på siste 1/3 del av banen har vært svakt lenge. Tenker kollektivt. Det stopper opp og vi går oss ofte fast sentralt i banen. Vi bruker ikke bredden godt nok, noe omtrent alle gode lag gjør.

Det offensive har mye jobb igjen. Da kommer også målene. Men vi må ha spillere som er villige til å ta de tunge løpa inn i boksen hver gang selv om man veldig sjelden får ballen. Man lager rom for medspillere.


Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Bilvrag skrev: man jun 05, 2023 11:53 am
I 2021 tok vi bronse.
I 2021 hadde vi 15 poeng etter 9 runder i år har vi 14. I 2021 hadde vi ikke møtt de beste lagene enda etter 9 runder. Det har vi i år (med unntak av Brann)
Vi hadde i 2021 18 poeng etter 13 runder. Så vi har gode muligheter til å få en bedre første halvdel av sesongen i år enn vi hadde i 2021.

Vi er 6 poeng bak sølvplass med 1 kamp mindre spilt og er 3 poeng bak bronseplassen.
Så sesongen er ikke ferdig, men nå må vi begynne å ta poeng igjen.

De neste 2 kampene tror jeg er meget avgjørende ift om vi skal være med å kjempe om topp 4 eller om vi må begynne å se bakover.
Tar vi 4-6 poeng mot Sarp og Brann så ligger vi ok plassert og Juli er en måned med mulighet for mye poeng.

Tar vi ikke poeng de neste 2 kampene så tror jeg fort ting kan begynne å bli tøft for trenerduoen vår. Da kan det bli litt krisestemning.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Fotballidiot skrev: tir jun 06, 2023 10:51 am I 2021 hadde vi 15 poeng etter 9 runder i år har vi 14. I 2021 hadde vi ikke møtt de beste lagene enda etter 9 runder. Det har vi i år (med unntak av Brann)
Vi hadde i 2021 18 poeng etter 13 runder. Så vi har gode muligheter til å få en bedre første halvdel av sesongen i år enn vi hadde i 2021.

Vi er 6 poeng bak sølvplass med 1 kamp mindre spilt og er 3 poeng bak bronseplassen.
Så sesongen er ikke ferdig, men nå må vi begynne å ta poeng igjen.

De neste 2 kampene tror jeg er meget avgjørende ift om vi skal være med å kjempe om topp 4 eller om vi må begynne å se bakover.
Tar vi 4-6 poeng mot Sarp og Brann så ligger vi ok plassert og Juli er en måned med mulighet for mye poeng.

Tar vi ikke poeng de neste 2 kampene så tror jeg fort ting kan begynne å bli tøft for trenerduoen vår. Da kan det bli litt krisestemning.
Alt kan fortsatt skje, ingen tvil om det. I 2005 endte seriemesteren på 46 poeng. Vi er akkurat nå i rute til 47 poeng, så vi trenger egentlig ikke bli bedre for å ha sjanse på gullet!

Som du skriver, så kan våre neste kamper bli avgjørende for sesongen. Våre tre neste er borte mot Sarp og Vålerenga, samt hjemmekampen mot Brann i mellom der. Skal aldri si aldri, plutselig rader vi opp en rekke med seire, men trolig blir poengfangsten i de tre kampene definerende for sesongen. Salvesen må stille inn siktet, for vi trenger trolig mange mål for å vinne disse kampene.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Gunnarsson ute av landslagstroppen forstår jeg. Har ikke tatt steg. Får litt Bo Andersen vinner av Gunnarsson. Gode enkeltkamper men aldri i nærheten av å være blant de beste i ligaen. Skal Gunnarsson på landslaget så må han hebe spillet og utvikle seg. Markedsverdien synker vel godt nå.

Birkir fortsatt endel av landslaget til Island. Her blir han avskiltet pga alder. Kanskje vi bør gå litt i oss selv?

Spillere er på topp når de er 28-32. Løkberg er egentlig på topp i karrieren nå. Noen holder nivået videre som Birkir. Men klart Birkir blir tatt ut for drt han har gjort for landslaget fram til i høst. For han har ikke fått vise seg fram i Viking.


Wiggum

Legg inn av Wiggum »

Madlaveien skrev: man jun 05, 2023 12:11 pm Hva er det egentlig Jensen og Batty har bedret siden sist sesong?
Hyggelig å se at du i alle fall fant frem innloggingen din her igjen etter noen uker ute.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Stensness også tatt ut på landslaget til Australia. Gledelig

Nevi

Legg inn av Nevi »

TAdams6 skrev: tir jun 06, 2023 1:23 pm Gunnarsson ute av landslagstroppen forstår jeg. Har ikke tatt steg. Får litt Bo Andersen vinner av Gunnarsson. Gode enkeltkamper men aldri i nærheten av å være blant de beste i ligaen. Skal Gunnarsson på landslaget så må han hebe spillet og utvikle seg. Markedsverdien synker vel godt nå.

Birkir fortsatt endel av landslaget til Island. Her blir han avskiltet pga alder. Kanskje vi bør gå litt i oss selv?

Spillere er på topp når de er 28-32. Løkberg er egentlig på topp i karrieren nå. Noen holder nivået videre som Birkir. Men klart Birkir blir tatt ut for drt han har gjort for landslaget fram til i høst. For han har ikke fått vise seg fram i Viking.

Må si at jeg er litt overrasket over at Birkir er i landslagstroppen.
Helt fint å ha han her i Viking Men enda ikke i nærheten av å være den han var for noen sesonger siden. Og blir heller ikke overrasket om han ikke finner seg en klubb i sommer som skal være så mye mer interessant enn Viking.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Iflg fantasysiden er Bjørshol ute med karantene de neste to seriekampene. Får han spille i morgen?

To tøffe og spennende kamper i Østfold venter. Blir det en liten kampleir for Viking?

leedsforalltid

Legg inn av leedsforalltid »

Får vel ikke spille når det er mer enn 1 kamps karantene trodde jeg. 1 kamp så er det neste seriekamp han må stå over og kunne spilt i morgen.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Wiggum skrev: tir jun 06, 2023 1:31 pm
Madlaveien skrev: man jun 05, 2023 12:11 pm Hva er det egentlig Jensen og Batty har bedret siden sist sesong?
Hyggelig å se at du i alle fall fant frem innloggingen din her igjen etter noen uker ute.
Ok, har diskutert en del her jeg...liker meg inne på hockeyforumet også 8-)

Tilbake til spørsmålet mitt...hva er det de har bedret? De har fått en stall som skal holde et høyere nivå enn det som vises nå. Allikevel så står vi nå og ser på et lag som går i oppløsning defensivt...tar feil valg i avgjørende deler av kampen...og virker ikke å høre på det som trenerne preker om.

Hva vet jeg, men er rimelig sikker på at de fleste ser at Jensen og Aarsheim er ferdige om ikke denne trenden snur.

Anbefaler dagens artikkel fra Iversen i RA. Spot on.

Nå går toget, kan være greit å være på perrongen i det minste.

Jesman

Legg inn av Jesman »

Bilvrag skrev: tir jun 06, 2023 12:05 pm
Fotballidiot skrev: tir jun 06, 2023 10:51 am
Alt kan fortsatt skje, ingen tvil om det. I 2005 endte seriemesteren på 46 poeng. Vi er akkurat nå i rute til 47 poeng, så vi trenger egentlig ikke bli bedre for å ha sjanse på gullet!
I 2005 spilte man bare 26 kamper. Etter omleggingen til 30 kampers-serie ville ikke 47 poeng gitt medalje en eneste sesong. I 2015 ville man for eksempel blitt nummer 8 med 47 poeng.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Jesman skrev: ons jun 07, 2023 9:50 am
Bilvrag skrev: tir jun 06, 2023 12:05 pm
Fotballidiot skrev: tir jun 06, 2023 10:51 am
Alt kan fortsatt skje, ingen tvil om det. I 2005 endte seriemesteren på 46 poeng. Vi er akkurat nå i rute til 47 poeng, så vi trenger egentlig ikke bli bedre for å ha sjanse på gullet!
I 2005 spilte man bare 26 kamper. Etter omleggingen til 30 kampers-serie ville ikke 47 poeng gitt medalje en eneste sesong. I 2015 ville man for eksempel blitt nummer 8 med 47 poeng.
Jeg er klar over det. Poenget var at statistikken kan brukes til hva som helst. Hvis jeg vil grave meg ned, så kan jeg fokusere på at vi fikk 35 poeng i fjor. I 2009 så rakk Fredrikstad ned med 34 poeng. I fjor hadde vi 20 poeng etter 9 spilte kamper, og da slo vi både Molde og Glimt. I år har vi tapt mot de samme lagene, og vi har bare 14 poeng etter 9 kamper. Så vi har en mye dårligere start i år enn i fjor, og fjoråret var forferdelig. Trenger man 35 poeng for å overleve i år?

Jeg er ikke så svart til sinns enda, men vi trenger poeng fremover om ikke årets sesong også skal være over før høsten starter. Det holder ikke med gode prestasjoner.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Den gode nyheten er at vi fortsatt er med i både NM og medaljekamp.

Det kan fortsatt løsne for Viking, men det bekymrer meg at trenerne fortsatt ikke har funnet en midtbanekonstellasjon som fungerer sammen. Det blir for veikt og altfor lite bevegelse nærmest uansett hvem de setter sammen. Jeg tror Løkberg kan være nøkkelen her, han har mange av de kvalitetene vi savner sterkt: gode/smarte løp, tilstedeværelse, løps- og duellkraft. Jeg tror også Solbakken må erstattes for at Viking skal ta det neste steget. Vi savner kraft på midtbanen, og da vil spillere som HNT heller ikke fungere.

Så synes jeg de har et godt poeng i Studio A nå. Hvor mange ganger skal Viking få stå etter en kamp og si at de må bli mer kyniske etc? Når skal de faktisk bli dette? Både mot Bodø og Molde blir vi straffet knallhardt for blåøyd naivitet. Hvorfor skjer det på nytt mot Molde når det akkurat har skjedd mot Bodø?

leedsforalltid

Legg inn av leedsforalltid »

Står I RA at bjørshol er klar i dag pga lengden på karantene ikke var klar enda.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

leedsforalltid skrev: ons jun 07, 2023 1:24 pm Står I RA at bjørshol er klar i dag pga lengden på karantene ikke var klar enda.
Det blir to kamper.

Direkte rødt for farlig spill, men ikke noe ondsinnet. Haugen måtte forøvrig sy tre sting i halsen etter kampen

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»