Viking FK

Svar
CliffC

Re: Viking FK

Legg inn av CliffC »

TAdams6 skrev: tor nov 17, 2022 11:54 am Ser det er gutter på 13-14-15-16 års alderen. Godt Viking skal snakke med foreldrene. Dette er ikke greit. Det et nok delte meninger om Pereira. Jeg vil ha han tilbake. Slike «utskudd» skader Viking mer enn de hjelper
Jeg klarer ikke å hisse meg opp over at noen brenner en RBK-drakt. Jeg ville ikke gjort det selv, men jeg påstår at det er en gjerning uten offer.

Om jeg ønsker ham tilbake avhenger vel strengt tatt av pris. Det er ikke verdt å sprenge banken for å løse ut en RBK-reserve.

Forøvrig får vi ikke håpe at begrunnelsen fra trenerne for å evt. hente ham tilbake er at han er god både i 4-3-3, i 5-3-2, i 4-4-2 og i 4-5-1, og at han dermed gir laget flere alternativer.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

TAdams6 skrev: tor nov 17, 2022 6:52 pm Synd for Torsteinbø som aldri fikk den karrieren han kunne fått i Viking. Men en fin avslutning i Sandnes håper jeg det blir.
Jeg tror han fikk akkurat den karrieren han kunne fått i Viking. Hadde han vært så mye bedre så hadde han bevist det. Selv om han har vært skadet mye i år, så har han vel hatt kamprekker der han fint kunne gjort indreløperplassen til sin. Men han har vært en nyttig spiller å ha i stallen. En squadplayer.

DadaDadason

Legg inn av DadaDadason »

CliffC skrev: tor nov 17, 2022 7:19 pm
TAdams6 skrev: tor nov 17, 2022 11:54 am Ser det er gutter på 13-14-15-16 års alderen. Godt Viking skal snakke med foreldrene. Dette er ikke greit. Det et nok delte meninger om Pereira. Jeg vil ha han tilbake. Slike «utskudd» skader Viking mer enn de hjelper
Jeg klarer ikke å hisse meg opp over at noen brenner en RBK-drakt. Jeg ville ikke gjort det selv, men jeg påstår at det er en gjerning uten offer.

Om jeg ønsker ham tilbake avhenger vel strengt tatt av pris. Det er ikke verdt å sprenge banken for å løse ut en RBK-reserve.

Forøvrig får vi ikke håpe at begrunnelsen fra trenerne for å evt. hente ham tilbake er at han er god både i 4-3-3, i 5-3-2, i 4-4-2 og i 4-5-1, og at han dermed gir laget flere alternativer.
Klarer heller ikke å hisse meg veldig opp over dette. Pereira gjør det han kan for å fyre opp supportere. Han lykkes bra med Viking fansen og har klart det samme med deler av RBK fansen. Når en lokal spiller som Pereira så aktivt pisser på egen by og fans, så må han nesten bare forvente en reaksjon. Om draktbrenning er det rette å gjøre kan man jo mene mye om, men det er jo ikke et nytt fenomen. Liverpool fans laga vel bål med Gerrard drakter når han flørta med Chelsea og United fansen gjorde det samme når Rooney prøvde å grine seg til City.

Åkerlund gjør en ganske bra jobb som talsperson for Felt O. Det er flere meninger og fraksjoner på der enn det er politiske partier. Å komme med uttalelser som tilfredstiller alle er komplett umulig. Man kan ikke si han gjør en dårlig jobb bare pga man er uenig med det han sier.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Spent på om det kommer noen forsterkninger snart.

Nevland nevnte vel at de jobbet med å få inn spillere før VM.

Vi har et godt fundament.
Denne Napoleon i Skeid håper jeg vi henter.
Adrian Pereira fra RBK
Vet ikke om Bell vil, men han hadde gjort underverker
Spiss? Det er det store spørsmålet. Satse på Karlsbakk og hente alle de andre er mitt ønske. Men sier heller ikke nei til en topp spiss. Men først og fremst de andre før spiss

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Hvor vi gjør masse rokkeringer. Selger Stensness og Brekalo og ender opp med dette laget så blir jeg fornøyd

———-Gunnarsson———-
Sebulonsen-Heggheim-Diop-Pereira
———HNT—Bell—Solbakken——-
Svendsen———Karlsbakk——Tripic

Benk: Østbø, Bjørshol, Pattynama, Vevatne,Haugen, Løkberg, Torsteinbø, de Lanlay, Napoleon, Kabran, Traore, Sandberg, Austbø

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

TAdams6 skrev: fre nov 18, 2022 10:38 am Hvor vi gjør masse rokkeringer. Selger Stensness og Brekalo og ender opp med dette laget så blir jeg fornøyd

———-Gunnarsson———-
Sebulonsen-Heggheim-Diop-Pereira
———HNT—Bell—Solbakken——-
Svendsen———Karlsbakk——Tripic

Benk: Østbø, Bjørshol, Pattynama, Vevatne,Haugen, Løkberg, Torsteinbø, de Lanlay, Napoleon, Kabran, Traore, Sandberg, Austbø
Hvorfor vil du selge Stensness og Brekalo. Hverken Heggheim (hvis han ikke har utviklet seg mye) eller Diop er på deres nivå enda.
Ift Karlsbakk så håper jeg han ikke blir ett udiskutabelt førstevalg på topp. Det er fortsatt tidlig å legge hele ansvaret på hans skuldre.
Men det kan også være Mai nærmer seg noe. Har grunnet tåen ikke fått vise seg fram så mye som trenerne har ønsker, men synes han har noen kvaliteter.
Er iallefall målfarlig ift antall minutter spilt.
Sebulonsen inn så må enten Haugen eller Bjørshol ut?

Men det laget ser ikke så halvgale ut om en får det til å fungere som ett kollektiv. Usikker på om det er mye målpoeng i de indreløperne.
Er vel også veldig tvilsomt om vi henter "halve" Brøndby. De tjener vel godt og med ny trener får de vel muligheten å vise seg fram?

Ser forøvrig i RA at Skytte fortsatt er aktuell. Selvom jeg tror han har kvaliteter han ikke har fått vist overasker det meg. All den tid han ofte var innbytter i ett lag som på ingen måte imponerte.
Sier også at de er i konkrete dialoger med spillere uten jeg får følelsen av at det er veldig nær noen signering.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... viktigste/

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: fre nov 18, 2022 2:02 pm
TAdams6 skrev: fre nov 18, 2022 10:38 am Hvor vi gjør masse rokkeringer. Selger Stensness og Brekalo og ender opp med dette laget så blir jeg fornøyd

———-Gunnarsson———-
Sebulonsen-Heggheim-Diop-Pereira
———HNT—Bell—Solbakken——-
Svendsen———Karlsbakk——Tripic

Benk: Østbø, Bjørshol, Pattynama, Vevatne,Haugen, Løkberg, Torsteinbø, de Lanlay, Napoleon, Kabran, Traore, Sandberg, Austbø
Hvorfor vil du selge Stensness og Brekalo. Hverken Heggheim (hvis han ikke har utviklet seg mye) eller Diop er på deres nivå enda.
Ift Karlsbakk så håper jeg han ikke blir ett udiskutabelt førstevalg på topp. Det er fortsatt tidlig å legge hele ansvaret på hans skuldre.
Sebulonsen inn så må enten Haugen eller Bjørshol ut?

Men det laget ser ikke så halvgale ut om en får det til å fungere som ett kollektiv. Usikker på om det er mye målpoeng i de indreløperne.

Ser forøvrig i RA at Skytte fortsatt er aktuell. Selvom jeg tror han har kvaliteter han ikke har fått vist overasker det meg. All den tid han ofte var innbytter i ett lag som på ingen måte imponerte.
Sier også at de er i konkrete dialoger med spillere uten jeg får følelsen av at det er veldig nær noen signering.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... viktigste/
Stensness og Brekalo er her på lånt tid. Kanskje ikke i vinter men forventer at de blir solgt til sommeren. Diop blir en stund. Heggheim kan bli vår bauta hvis han kommer tilbake. Jeg savner en stopper som blir kontinuitetsbæreren bak der. Heggheim kan bli det. Bli her i 10-15 år. Så plusse på med en god makker når behovet kommer.

Solbakken og HNT er ikke en drømmeduo som indreløpere. Men begge er unge og fortjener mer tid.

Klart Karlsbakk har mye å gå på. Men faller de andre brikkene på plass så vil det være lettere for Karlsbakk å ta det siste steget. Men akkurat på spissplass er det mye usikkerhet.

Jeg ser ikke helt hvor de ønsker å brikke Skytta. Indreløper måneder være. Vet ikke hva jeg synes om å fylle opp utenlandskvoten med spillere på benken. Pattynama, Skytta, Traore, Kabran. Ingen av disse er faste på et optimalt lag. Utlendinger bør styrke laget ikke troppen synes jeg

leedsforalltid

Legg inn av leedsforalltid »

Jeg synes Traore er så spennende at han må beholdes. Det er noe spesielt med bevegelsen hans i feltet.

AllElite

Legg inn av AllElite »

TAdams6 skrev: fre nov 18, 2022 10:38 am Hvor vi gjør masse rokkeringer. Selger Stensness og Brekalo og ender opp med dette laget så blir jeg fornøyd

———-Gunnarsson———-
Sebulonsen-Heggheim-Diop-Pereira
———HNT—Bell—Solbakken——-
Svendsen———Karlsbakk——Tripic

Benk: Østbø, Bjørshol, Pattynama, Vevatne,Haugen, Løkberg, Torsteinbø, de Lanlay, Napoleon, Kabran, Traore, Sandberg, Austbø
Hverken Karlsbakk eller Svendsen har noe i en lagoppstilling til et lag som vil nærme seg toppen. Spiss bør stå høyt på den listen.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

AllElite skrev: fre nov 18, 2022 9:27 pm
TAdams6 skrev: fre nov 18, 2022 10:38 am Hvor vi gjør masse rokkeringer. Selger Stensness og Brekalo og ender opp med dette laget så blir jeg fornøyd

———-Gunnarsson———-
Sebulonsen-Heggheim-Diop-Pereira
———HNT—Bell—Solbakken——-
Svendsen———Karlsbakk——Tripic

Benk: Østbø, Bjørshol, Pattynama, Vevatne,Haugen, Løkberg, Torsteinbø, de Lanlay, Napoleon, Kabran, Traore, Sandberg, Austbø
Hverken Karlsbakk eller Svendsen har noe i en lagoppstilling til et lag som vil nærme seg toppen. Spiss bør stå høyt på den listen.
Jeg er uenig. Karlsbakk kan fort bli et hett salgsobjekt hvis/når han tar neste steg. Ikke mange spisser i Norge som er mer spennende og som har større potensial.

Sander Svendsen må finne sin klubb. Flyttet alt for mye rundt. Viste ifjor i Odd at han hører til i toppen av Eliteserien. 8 mål og 6 assist for Odd ifjor som kantspiller i et system som fungerte. Svendsen er bare 25 år gammel. Masse framtid i den gutten.

Begge disse bør bidra veldig mye neste sesong i mine øyne

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Sander Svendsen må finne sin klubb. Flyttet alt for mye rundt. Viste ifjor i Odd at han hører til i toppen av Eliteserien. 8 mål og 6 assist for Odd ifjor som kantspiller i et system som fungerte. Svendsen er bare 25 år gammel. Masse framtid i den gutten.

Begge disse bør bidra veldig mye neste sesong i mine øyne
Var vel kun Veton av Viking spillere som hadde flere mål og målpoeng. Og kun 5 spillere i eliteserien med flere målpoeng. Så det er klart han har potensiale. Men må brukes der han er god og med spillere som kan spille ham god

Karlsbakk synes jeg viste gode tendenser både mot Glimt og Odd. Gi ham en oppkjøring så kan han ta store steg.

For Nevland sin del tror jeg hylekoret vil nå nye høyder om det ikke kommer inn en spiss i vinter. Er rimelig sikker på det er en posisjon det blir hentet og brukt mest penger.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Nok engang helt enig med Iversen i RA
« Når fotballtrenere lirer av seg «at formasjon bare er tallkombinasjoner» er det i min bok en tynn forsvarsmekanisme – som altfor mange journalister lar dem komme unna med.»


Mr_Sjokomelk

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

Bilvrag skrev: tor nov 17, 2022 11:41 am Altså måtte sesongen vart i snaue 18 år, gitt at man følger årets modell med 30 kamper i året.
Ironisk nok så var det så lang sesongen føltes.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

TAdams6 skrev: lør nov 19, 2022 11:24 am Nok engang helt enig med Iversen i RA
« Når fotballtrenere lirer av seg «at formasjon bare er tallkombinasjoner» er det i min bok en tynn forsvarsmekanisme – som altfor mange journalister lar dem komme unna med.»

Jeg har vært enig i omtrent alt Iversen har skrevet de siste ukene. Spot on hver gang.

AllElite

Legg inn av AllElite »

TAdams6 skrev: lør nov 19, 2022 7:26 am
AllElite skrev: fre nov 18, 2022 9:27 pm
TAdams6 skrev: fre nov 18, 2022 10:38 am Hvor vi gjør masse rokkeringer. Selger Stensness og Brekalo og ender opp med dette laget så blir jeg fornøyd

———-Gunnarsson———-
Sebulonsen-Heggheim-Diop-Pereira
———HNT—Bell—Solbakken——-
Svendsen———Karlsbakk——Tripic

Benk: Østbø, Bjørshol, Pattynama, Vevatne,Haugen, Løkberg, Torsteinbø, de Lanlay, Napoleon, Kabran, Traore, Sandberg, Austbø
Hverken Karlsbakk eller Svendsen har noe i en lagoppstilling til et lag som vil nærme seg toppen. Spiss bør stå høyt på den listen.
Jeg er uenig. Karlsbakk kan fort bli et hett salgsobjekt hvis/når han tar neste steg. Ikke mange spisser i Norge som er mer spennende og som har større potensial.

Sander Svendsen må finne sin klubb. Flyttet alt for mye rundt. Viste ifjor i Odd at han hører til i toppen av Eliteserien. 8 mål og 6 assist for Odd ifjor som kantspiller i et system som fungerte. Svendsen er bare 25 år gammel. Masse framtid i den gutten.

Begge disse bør bidra veldig mye neste sesong i mine øyne
Okei, 2 mål på 24 kamper imponerer ikke meg dessverre. Ikke vært spesielt god i noen av kampene heller og fått spille mye i mangel på andre spisser.
Ikke veldig god for Bryne på kanten heller de kampene jeg så de. Er flere spisser som er mer spennende og har større potensiale enn Karlsbakk. Kan nevne Erik Botheim, Emil Konradsen Ceide, Jørgen Strand Larsen, Antonio Nusa og Sindre Walle Egeli i farten.

1 mål på 10 kamper for Brann, 1 mål på 18 kamper i ODD før det(fotball.no sine sider). Har til gode å imponere særlig i Viking og. Blir ikke overrasket om han havner på benken permanent eller forsvinner i løpet av vinteren. Dog skal det sies, han fikk en veldig ufortjent start.

Bidra burde de om de begge fortsatt er her neste sesong, men tror og håper ingen av de blir å se i startoppstillingen.

AllElite

Legg inn av AllElite »

Fotballidiot skrev: lør nov 19, 2022 10:37 am
Sander Svendsen må finne sin klubb. Flyttet alt for mye rundt. Viste ifjor i Odd at han hører til i toppen av Eliteserien. 8 mål og 6 assist for Odd ifjor som kantspiller i et system som fungerte. Svendsen er bare 25 år gammel. Masse framtid i den gutten.

Begge disse bør bidra veldig mye neste sesong i mine øyne
Var vel kun Veton av Viking spillere som hadde flere mål og målpoeng. Og kun 5 spillere i eliteserien med flere målpoeng. Så det er klart han har potensiale. Men må brukes der han er god og med spillere som kan spille ham god

Karlsbakk synes jeg viste gode tendenser både mot Glimt og Odd. Gi ham en oppkjøring så kan han ta store steg.

For Nevland sin del tror jeg hylekoret vil nå nye høyder om det ikke kommer inn en spiss i vinter. Er rimelig sikker på det er en posisjon det blir hentet og brukt mest penger.
Viking hentet Svendsen som spiss og det er der han sier han er best. Der har han ikke levert foreløpig. Mulig de kommer til å teste han i flere posisjoner ila vinteren. Karlsbakk jobber og sliter, men føler ikke han får til så mye. I Bryne spilte han på kanten, kanskje det kan være en mulighet og.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

AllElite skrev: lør nov 19, 2022 12:17 pm
TAdams6 skrev: lør nov 19, 2022 7:26 am
AllElite skrev: fre nov 18, 2022 9:27 pm

Hverken Karlsbakk eller Svendsen har noe i en lagoppstilling til et lag som vil nærme seg toppen. Spiss bør stå høyt på den listen.
Jeg er uenig. Karlsbakk kan fort bli et hett salgsobjekt hvis/når han tar neste steg. Ikke mange spisser i Norge som er mer spennende og som har større potensial.

Sander Svendsen må finne sin klubb. Flyttet alt for mye rundt. Viste ifjor i Odd at han hører til i toppen av Eliteserien. 8 mål og 6 assist for Odd ifjor som kantspiller i et system som fungerte. Svendsen er bare 25 år gammel. Masse framtid i den gutten.

Begge disse bør bidra veldig mye neste sesong i mine øyne
Okei, 2 mål på 24 kamper imponerer ikke meg dessverre. Ikke vært spesielt god i noen av kampene heller og fått spille mye i mangel på andre spisser.
Ikke veldig god for Bryne på kanten heller de kampene jeg så de. Er flere spisser som er mer spennende og har større potensiale enn Karlsbakk. Kan nevne Erik Botheim, Emil Konradsen Ceide, Jørgen Strand Larsen, Antonio Nusa og Sindre Walle Egeli i farten.

1 mål på 10 kamper for Brann, 1 mål på 18 kamper i ODD før det(fotball.no sine sider). Har til gode å imponere særlig i Viking og. Blir ikke overrasket om han havner på benken permanent eller forsvinner i løpet av vinteren. Dog skal det sies, han fikk en veldig ufortjent start.

Bidra burde de om de begge fortsatt er her neste sesong, men tror og håper ingen av de blir å se i startoppstillingen.
Å se potensial i en spiller er noe annet enn å se et ferdig produkt. Spillere utvikles forskjellig og i forskjellig tempo. Kun Walle sengeliggende og Nuss kan sammenlignes med Karlsbakk. Nusa er et eksepsjonelt talent. De andre du nevner er 2-3 år eldre enn Karlsbakk.

Det å prestere henger sammen med at laget fungerer og spiller på spillernes styrker. Ekstremt vanskelig hvis man ikke får brukt spisskompetansen. Gusrdiola sa det når Haaland kom. Vi må endre litt på måten å spille på for å få det beste ut av Haaland.

I Viking renser ingen som har fått spille på egne styrker i 2022.

Karlsbakk er spennende og kan bli veldig bra. Svendsen har vist at han duger når han blir brukt riktig ig får bruke styrkene sine.

Det er opp til Jensen og Aarsheim å få dette til.
Min påstand er at begge bør være viktige bidragsytere for Viking i 2023 for et lag som kjemper helt der oppe

AllElite

Legg inn av AllElite »

TAdams6 skrev: lør nov 19, 2022 12:34 pm
AllElite skrev: lør nov 19, 2022 12:17 pm
TAdams6 skrev: lør nov 19, 2022 7:26 am
Jeg er uenig. Karlsbakk kan fort bli et hett salgsobjekt hvis/når han tar neste steg. Ikke mange spisser i Norge som er mer spennende og som har større potensial.

Sander Svendsen må finne sin klubb. Flyttet alt for mye rundt. Viste ifjor i Odd at han hører til i toppen av Eliteserien. 8 mål og 6 assist for Odd ifjor som kantspiller i et system som fungerte. Svendsen er bare 25 år gammel. Masse framtid i den gutten.

Begge disse bør bidra veldig mye neste sesong i mine øyne
Okei, 2 mål på 24 kamper imponerer ikke meg dessverre. Ikke vært spesielt god i noen av kampene heller og fått spille mye i mangel på andre spisser.
Ikke veldig god for Bryne på kanten heller de kampene jeg så de. Er flere spisser som er mer spennende og har større potensiale enn Karlsbakk. Kan nevne Erik Botheim, Emil Konradsen Ceide, Jørgen Strand Larsen, Antonio Nusa og Sindre Walle Egeli i farten.

1 mål på 10 kamper for Brann, 1 mål på 18 kamper i ODD før det(fotball.no sine sider). Har til gode å imponere særlig i Viking og. Blir ikke overrasket om han havner på benken permanent eller forsvinner i løpet av vinteren. Dog skal det sies, han fikk en veldig ufortjent start.

Bidra burde de om de begge fortsatt er her neste sesong, men tror og håper ingen av de blir å se i startoppstillingen.
Å se potensial i en spiller er noe annet enn å se et ferdig produkt. Spillere utvikles forskjellig og i forskjellig tempo. Kun Walle sengeliggende og Nuss kan sammenlignes med Karlsbakk. Nusa er et eksepsjonelt talent. De andre du nevner er 2-3 år eldre enn Karlsbakk.

Det å prestere henger sammen med at laget fungerer og spiller på spillernes styrker. Ekstremt vanskelig hvis man ikke får brukt spisskompetansen. Gusrdiola sa det når Haaland kom. Vi må endre litt på måten å spille på for å få det beste ut av Haaland.

I Viking renser ingen som har fått spille på egne styrker i 2022.

Karlsbakk er spennende og kan bli veldig bra. Svendsen har vist at han duger når han blir brukt riktig ig får bruke styrkene sine.

Det er opp til Jensen og Aarsheim å få dette til.
Min påstand er at begge bør være viktige bidragsytere for Viking i 2023 for et lag som kjemper helt der oppe
Viking har og har hatt mange spillere med potensiale, så er det å levere og det har Karlsbakk ikke gjort veldig foreløpig. Jeg tenker først og fremst hva som skjer kommende sesong, kanskje greit å ikke legge all press på han som førstevalg på topp. De jeg nevner er enten 1-2 år yngre eller 2 år eldre enn Karlsbakk, lagkamerater fra u-21.

Man City er Englands beste lag og de har bygget laget rundt en spiss som kan score på tap ins. Vi er ikke heeelt på det nivået, se Bodø/Glimt med Botheim og hvordan han jobbet i tillegg til å score. Eller Berisha med stor suksess i Viking.

Men hvor skal Svendsen spille da? Viking hentet han for å spille spiss, han fungerte best i ODD som høyrekant.

Bidragsytere tror jeg de blir, men ikke faste. Det har ingen av de vist i Viking drakt at de fortjener.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

AllElite skrev: lør nov 19, 2022 12:43 pm Man City er Englands beste lag og de har bygget laget rundt en spiss som kan score på tap ins.
Det hadde vært veldig rart med en spiss i Man City som sleit med å score på tap-ins, når han er så god på å score på andre måter også.

Champis

Legg inn av Champis »

TAdams6 skrev: lør nov 19, 2022 11:24 am Nok engang helt enig med Iversen i RA
« Når fotballtrenere lirer av seg «at formasjon bare er tallkombinasjoner» er det i min bok en tynn forsvarsmekanisme – som altfor mange journalister lar dem komme unna med.»


Jeg vil heller si det på følgende måte: når journalister lirer av seg at formasjon er noe mer enn tallkombinasjoner, så er det i min bok et syltynt halmstår for å kunne finne punkter å kritisere på.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Champis skrev: lør nov 19, 2022 3:16 pm
TAdams6 skrev: lør nov 19, 2022 11:24 am Nok engang helt enig med Iversen i RA
« Når fotballtrenere lirer av seg «at formasjon bare er tallkombinasjoner» er det i min bok en tynn forsvarsmekanisme – som altfor mange journalister lar dem komme unna med.»

Jeg vil heller si det på følgende måte: når journalister lirer av seg at formasjon er noe mer enn tallkombinasjoner, så er det i min bok et syltynt halmstår for å kunne finne punkter å kritisere på.
I motsetning til journalisten begrunner du derimot ikke synspunktet ditt.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Selvfølgelig er ikke formasjoner bare tall så lenge rollene blir vesentlig endret! Alt annet blir jo bare floskler. Denne sesongen har bevist dette mer enn noe annet.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

eppaen skrev: lør nov 19, 2022 3:54 pm Selvfølgelig er ikke formasjoner bare tall så lenge rollene blir vesentlig endret! Alt annet blir jo bare floskler. Denne sesongen har bevist dette mer enn noe annet.
Alle som har peiling på fotball vet at formasjoner og roller har noe å si.

Se på topplagene i Europa. Du vet hvordan de stiller opp hver eneste uke. De skifter ikke formasjon hvis en spiller er ute. Det øves, trenes, terpes i samme formasjon hver eneste uke. De skifter også lite på laget fra uke til uke. Relasjoner, kjenne hverandre og kjenne spillestil er alfa og omega i et marked der så mange ønsker å være best. Det å ha en slik formasjon og innøvde løpsmønster er ofte det som vipper seieren den ene eller andre veien.

Så er det den vanskelige jobben å plukke spillere til den formasjon og spillestil.

Alle lag som lykkes over tid har innarbeidet spillestil. Noe Viking ikke hadde fra Rosler til BB med noen korte unntak innimellom.

Iversen treffer blinken nok engang.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Er det egentlig mulig å finne noen reelle formasjoner med større forskjeller enn 4-3-3 og 3-5-2? Den eneste likheten i disse formasjonene er vel keeperplassen og til nøds de 3 sentralt på midten. Det er i det hele tatt vanskelig å forstå de som mener formasjon bare er et tall. Hvordan begrunner man det? Man trenger jo helt forskjellige spillere, og delvis også spillere med andre egenskaper.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Vikingen skrev: lør nov 19, 2022 6:39 pm Er det egentlig mulig å finne noen reelle formasjoner med større forskjeller enn 4-3-3 og 3-5-2? Den eneste likheten i disse formasjonene er vel keeperplassen og til nøds de 3 sentralt på midten. Det er i det hele tatt vanskelig å forstå de som mener formasjon bare er et tall. Hvordan begrunner man det? Man trenger jo helt forskjellige spillere, og delvis også spillere med andre egenskaper.
Store forskjeller der.
Men det viktige er å terpe en formasjon og en spillestil. Terpe eget spill og plukke spillere til den formasjon og den måte å spille på.

Det topper 11 individualister 9 av 10 ganger.
Se på Klopp, Guardiola, Ferguson, Benny, Arteta, Knutsen, Emery osv osv. Du vet hvordan de ønsker å spille. Hva de prøver å få til med laget. De prøver å perfeksjonere sine formasjoner og måte å spille på.

De trenere som ikke har en definert formasjon og spillestil holder ikke jobben over tid

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Det er egentlig synd at den blå tråden til Østenstad ble kastet på dør når han fikk sparken. Det er akkurat det de trenger.

Viking må ha en spillestil og formasjon nedsatt som et fundament. G16,G19,U21 og A-lag bør spille på samme måte uansett hvem som ansettes som trener. Så må de plukke trenere som passer til denne filosofien. Greier de dette over en lengre periode så vil ting begynne å gå seg til. De unge vil lettere ta steget og det blir enklere å plukke spillertyper og personligheter.

Når man har litt mindre penger enn de rikeste så er dette veien å kompensere for dette og allikevel kjempe om gull og bli et stabilt topplag

Dr. Peauskeegg

Legg inn av Dr. Peauskeegg »

TAdams6 skrev: lør nov 19, 2022 6:55 pm
Vikingen skrev: lør nov 19, 2022 6:39 pm Er det egentlig mulig å finne noen reelle formasjoner med større forskjeller enn 4-3-3 og 3-5-2? Den eneste likheten i disse formasjonene er vel keeperplassen og til nøds de 3 sentralt på midten. Det er i det hele tatt vanskelig å forstå de som mener formasjon bare er et tall. Hvordan begrunner man det? Man trenger jo helt forskjellige spillere, og delvis også spillere med andre egenskaper.
Store forskjeller der.
Men det viktige er å terpe en formasjon og en spillestil. Terpe eget spill og plukke spillere til den formasjon og den måte å spille på.

Det topper 11 individualister 9 av 10 ganger.
Se på Klopp, Guardiola, Ferguson, Benny, Arteta, Knutsen, Emery osv osv. Du vet hvordan de ønsker å spille. Hva de prøver å få til med laget. De prøver å perfeksjonere sine formasjoner og måte å spille på.

De trenere som ikke har en definert formasjon og spillestil holder ikke jobben over tid
Av trenarane du nemner har i alle fall Klopp, Guardiola, Ferguson og Arteta variert mellom ulike formasjonar. Dei har sjølvsagt hatt spelarar på eit heilt anna nivå enn Viking, så samanlikninga er kanskje ikkje så relevant i seg sjølv. Men dei er iallfall ikkje noko eksempel på at det å vera tru mot ein filosofi og ein spelestil, må innebera å vera tru mot ein formasjon.

Når det er sagt er eg einig i at vekslinga mellom 3-5-2 og 4-3-3 gir lite meining på Viking sitt nivå. Det hadde gitt meir meining å veksla mellom feks. 3-5-2 og 3-4-3, eventuelt mellom 4-3-3 og 4-2-3-1.

Og så er det heller ikkje økonomi eller nok kampar i norsk fotball til å halda seg med god dekning av spesialiserte sidebackar, vingbackar og vingar. Det gir heller ingen meining at eksterne rike onklar skal gå inn og dekka delar av kostnadene ved å ha ein stjernespelar i ein posisjon som laget ikkje speler med (ref. Sandvik sitt bidrag til å få Tripic heim).

AllElite

Legg inn av AllElite »

Vikingen skrev: lør nov 19, 2022 1:26 pm
AllElite skrev: lør nov 19, 2022 12:43 pm Man City er Englands beste lag og de har bygget laget rundt en spiss som kan score på tap ins.
Det hadde vært veldig rart med en spiss i Man City som sleit med å score på tap-ins, når han er så god på å score på andre måter også.
Så en stats her nylig som viste at Haaland enten scorer på tap ins eller straffer. Chelsea keeper Mendy kalte han Benteke, det er å ta det litt langt. Men poenget var uansett at City har vært veldig smarte og hentet den "riktige" for hva de trenger. Så har de i tillegg fått Alvarez som er en litt annen type.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »


Okei, 2 mål på 24 kamper imponerer ikke meg dessverre.
I følge altomfotball har han 21 seriekamper. Likevel ikke imponerende tall, men hakket bedre enn Veton i 2014. Han hadde 1 på 25. Og var ett år eldre.

Året etter hadde han 11 på 14.

Karlsbakk med en halvtime mer spilletid, men fortsatt utgjør det ikke mer enn 11 fulle kamper.

Ingen garanti for at Karlsbakk tar steget, men han har en spisskompetanse som Veton mangler både i fart og høyde. Potensialet er høyere, men om han evner å finne den driven til Veton gjenstår å se. En god oppkjøring, litt mer muskler og timing samt ett kollektiv som fungerer så er plutselig Karlsbakk en helt annen spiller. Den halvtimen mot Odd var han god og også mot Glimt var han oftere på rett sted. Scorte 1, ville sannsynligvis satt sitt andre om ikke Løkberg kom foran og var klar foran mål om Kabran hadde valgt innlegg istedenfor skudd.

Champis

Legg inn av Champis »

Vikingen skrev: lør nov 19, 2022 3:24 pm
Champis skrev: lør nov 19, 2022 3:16 pm
TAdams6 skrev: lør nov 19, 2022 11:24 am Nok engang helt enig med Iversen i RA
« Når fotballtrenere lirer av seg «at formasjon bare er tallkombinasjoner» er det i min bok en tynn forsvarsmekanisme – som altfor mange journalister lar dem komme unna med.»

Jeg vil heller si det på følgende måte: når journalister lirer av seg at formasjon er noe mer enn tallkombinasjoner, så er det i min bok et syltynt halmstår for å kunne finne punkter å kritisere på.
I motsetning til journalisten begrunner du derimot ikke synspunktet ditt.

Trengs det å begrunnes? Hva betyr egentlig formasjon annet enn tallkombinasjoner? Det finnes jo tusenvis av forskjellige måter å spille alle formasjoner på.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»