Viking FK

Svar
AllElite

Re: Viking FK

Legg inn av AllElite »

Champis skrev: søn nov 20, 2022 5:51 am
AllElite skrev: lør nov 19, 2022 11:02 pm
Vikingen skrev: lør nov 19, 2022 1:26 pm

Det hadde vært veldig rart med en spiss i Man City som sleit med å score på tap-ins, når han er så god på å score på andre måter også.
Så en stats her nylig som viste at Haaland enten scorer på tap ins eller straffer. Chelsea keeper Mendy kalte han Benteke, det er å ta det litt langt. Men poenget var uansett at City har vært veldig smarte og hentet den "riktige" for hva de trenger. Så har de i tillegg fått Alvarez som er en litt annen type.

Hehe, Haaland er den spissen i PL som har scoret mest i forhold til xG'en han har kommet til, så det blir ekstremt komisk å kalle målene hans for tap ins :) Han har xG på 12,82 og scoret 18 mål. Dette er heller ikke noe tilfeldighet, for dette har han gjort i samtlige av de siste 3-4 sesongene. I det hele tatt er det kanskje ingen spisser i verden som scorer mer ut fra sjansene han får enn Haaland.
Var en stats som viste hvordan målene kom :) Betyr jo og at han er god på å komme i de posisjonene.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Synes vi alle kan være enige om at dette ikke er en tråd for å snakke ned Erling Braut Haaland. Bortsett fra at han kommer fra et høl.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Vikingen skrev: man nov 21, 2022 12:48 am Synes vi alle kan være enige om at dette ikke er en tråd for å snakke ned Erling Braut Haaland. Bortsett fra at han kommer fra et høl.
Bryne er da en fin plass det? En av tre byer som kom til finalen om å bli årets by i 2022.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Gorgi skrev: man nov 21, 2022 11:46 am
Vikingen skrev: man nov 21, 2022 12:48 am Synes vi alle kan være enige om at dette ikke er en tråd for å snakke ned Erling Braut Haaland. Bortsett fra at han kommer fra et høl.
Bryne er da en fin plass det? En av tre byer som kom til finalen om å bli årets by i 2022.
At Kommunal- og distriktsdepartementet hadde Sandnes, Harstad og Bryne som finalister i kåringen av «Attraktiv By 2022» tror jeg egentlig sier svært lite om Bryne, annet enn at de presterte å ikke vinne i dette selskapet.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Vikingen skrev: man nov 21, 2022 11:54 am
Gorgi skrev: man nov 21, 2022 11:46 am
Vikingen skrev: man nov 21, 2022 12:48 am Synes vi alle kan være enige om at dette ikke er en tråd for å snakke ned Erling Braut Haaland. Bortsett fra at han kommer fra et høl.
Bryne er da en fin plass det? En av tre byer som kom til finalen om å bli årets by i 2022.
At Kommunal- og distriktsdepartementet hadde Sandnes, Harstad og Bryne som finalister i kåringen av «Attraktiv By 2022» tror jeg egentlig sier svært lite om Bryne, annet enn at de presterte å ikke vinne i dette selskapet.
Det stemmer. Vant gjorde et annet såkalt høl. Koselig og flott der også.

AllElite

Legg inn av AllElite »

Gorgi skrev: man nov 21, 2022 11:46 am
Vikingen skrev: man nov 21, 2022 12:48 am Synes vi alle kan være enige om at dette ikke er en tråd for å snakke ned Erling Braut Haaland. Bortsett fra at han kommer fra et høl.
Bryne er da en fin plass det? En av tre byer som kom til finalen om å bli årets by i 2022.
Sjokkerende.. Hva er kriteriene for å bli årets by? :o

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Kjøper forklaringen til Brekalo om hvorfor han nå vil ta ett steg videre. Så håper jeg han også er ærlig om at han ikke vil sutre seg bort

Tror også det er viktig at Viking tar til seg det han sier om Batty sin rolle i hans overgang. Uansett hvor mange speidere de har er det viktig at trenerne engasjerer seg. Det var vel noe BB også var god på? Reiste vel bla annet til Sørlandet for å selge inn klubben til Vikstøl?

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... l-klubben/

eppaen

Legg inn av eppaen »

Fotballidiot skrev: man nov 21, 2022 8:56 pm Kjøper forklaringen til Brekalo om hvorfor han nå vil ta ett steg videre. Så håper jeg han også er ærlig om at han ikke vil sutre seg bort

Tror også det er viktig at Viking tar til seg det han sier om Batty sin rolle i hans overgang. Uansett hvor mange speidere de har er det viktig at trenerne engasjerer seg. Det var vel noe BB også var god på? Reiste vel bla annet til Sørlandet for å selge inn klubben til Vikstøl?

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... l-klubben/
Hva sier han da? Nytteløst å linke til en låst sak.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

AllElite skrev: man nov 21, 2022 12:30 pm
Gorgi skrev: man nov 21, 2022 11:46 am
Vikingen skrev: man nov 21, 2022 12:48 am Synes vi alle kan være enige om at dette ikke er en tråd for å snakke ned Erling Braut Haaland. Bortsett fra at han kommer fra et høl.
Bryne er da en fin plass det? En av tre byer som kom til finalen om å bli årets by i 2022.
Sjokkerende.. Hva er kriteriene for å bli årets by? :o
Si det, har vel egentlig bare togstasjonen og M44 å smykke seg med..

eppaen

Legg inn av eppaen »

De har vel også noen Haaland-statuer.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

eppaen skrev: tir nov 22, 2022 9:18 am De har vel også noen Haaland-statuer.
Så har de et fint torg med restauranter rundt. Og en flott elv som renner gjennom sentrum med park på begge sider. De har ingen lyskryss dog. Det bør nesten en by ha.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Det må vel være rimelig å anta at ting ikke går helt knirkefritt i dette overgangsvinduet heller, så langt i alle fall. Nevland snakket vel om at de håpet å ha forsterkninger på plass før VM-pausen. Eller var det i løpet av?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Vikingen skrev: tir nov 22, 2022 1:16 pm Det må vel være rimelig å anta at ting ikke går helt knirkefritt i dette overgangsvinduet heller, så langt i alle fall. Nevland snakket vel om at de håpet å ha forsterkninger på plass før VM-pausen. Eller var det i løpet av?
Det var vel at de måtte bruke tiden frem mot VM-pausen til å finsikte spillere de hadde i kikkerten. Ligaene har jo pause til VM er slutt. Å begynne å finsikte/se spillere live etter VM går tiden fort.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Vikingen skrev: tir nov 22, 2022 1:16 pm Det må vel være rimelig å anta at ting ikke går helt knirkefritt i dette overgangsvinduet heller, så langt i alle fall. Nevland snakket vel om at de håpet å ha forsterkninger på plass før VM-pausen. Eller var det i løpet av?
Dette sier vel litt om status? Fra forrige uke

– Vi følger opp noen konkrete caser, men det er tidlig. Spiller og agenter sitter i stor grad fortsatt på gjerdet. Samtidig er vi i noen konkrete dialoger.

Forøvrig er vel håpet å ha spillere klar til oppkjøringen starter 9 januar

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Min vurdering av sesongen spiller for spiller med terningkast 1-6. Vurderer utifra forventninger før sesongen startet

3- Patrik Gunnarsson - helt på det jevne
3 - Arild Østbø -
2 - Sondre Bjørshol - skuffende svak
4 - Herman Haugen - hadde ingen forventninger. Gjorde det ok
3 - Viljar Vevatne - ok på siden av en av de gode. Avkledd uten de gode på siden av seg.
4 - David Brekalo - egentlig skuffende sesong. Allikevel den som holdt forsvaret noenlunde oppe
2 - Djibril Diop - ny mann, ikke mange kampene. Men håper han har mye å gå på. Skuffende sålangt
5 - Sebastian Sebulonsen - faktisk klasse når han var her. Hadde en aura rundt seg som oste kvalitet og selvtillit
2 - Shayne Pattynama - trodde han skulle ta steg i år. Istedet lite med framover og anonym ellers
2 - Rolf Daniel Vikstøl - egentlig ikke noe å si på innsatsen, men var et kraftig steg ned fra året før
2 - Gianni Stensness - mye skadet, fikk allikevel 18 kamper. Anonym og kom aldri igang etter skaden
2 - Markus Solbakken - åpnet lovende og jeg trodde det skulle bli noe. Men etterhvert veldig svak
4 - Yann Erik de Lanlay - hadde lite forventninger. Imponerte tidvis på slutten. Overgikk mine forventninger uten at han var strålende
3 - Naatan Skyttä - Jeg er kanskje snill med 3'er. Nesten 2'er. Men jobbet og prøvde uten at det resulterte i så mye
4 - Kristoffer Løkberg - får for innsatsen og 4 seriemål. En av de som ivertfall prøvde
1 - Harald Nilsen Tangen - gedigen skuffelse
2 - Samuel Fridjonsson - for det meste svak, hevet seg litt når det var klart at han fikk reise til utlandet. Men totalen var svak
2 - Kevin Kabran - hadde en åpenbaring i 1 kamp. Viste også tendenser i noen kamper. Ellers alt for svak
3 - Zlatko Tripic - prøvde, men ute av posisjon og uten hjelp ble det mye jobbing alene. Lite kvalitet, mye innsats
1 - Niklas Sandberg - gedigen skuffelse etter overgangen fra FKH. Hadde forventet mye mer
3 - Daniel Karlsbakk - lovende spiller. Får det ikke helt til, men det er noe spennende over han.
3 - Mai Traore - 5 mål, nest flest i Viking sammen med Tripic. Men svak når han starter, god når han er innbytter
2 - Sander Svendsen - ser han kan spille fotball. Fælt utgangspunkt og har ikke levert det vi kan forvente
4 - Edvin Austbø - friskt pust. Uredd og skaper ting. Spennende spiller
5 - Veton Berisha - 12 kamper, 8 mål. Absolutt godkjent. 4.beste målsnittet i Eliteserien.

De 2 beste er reist. Skal jeg velge en som går foran de andre så er det Kristoffer Løkberg. Jeg kårer han til årets Viking spiller. Det går på innsats og vilje. Der overgikk han alle de andre. Det til tross for at vi egentlig bør forvente mer av Løkberg.

Dr. Peauskeegg

Legg inn av Dr. Peauskeegg »

Eg vågar påstanden om at Zlatko får altfor lite kred for kva han har bidratt med i år. Litt avslørande statistikk frå Fotmob:
Screenshot_20221122-231055.png
Screenshot_20221122-231136.png

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Hvis noen flere ønsker å stemme på Årets Viking etter siste seriekamp mot Odds, så må det skje i løpet av de neste få timene. Avslutter tråden i løpet av dagen.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

eppaen skrev: man nov 21, 2022 10:59 pm
Fotballidiot skrev: man nov 21, 2022 8:56 pm Kjøper forklaringen til Brekalo om hvorfor han nå vil ta ett steg videre. Så håper jeg han også er ærlig om at han ikke vil sutre seg bort

Tror også det er viktig at Viking tar til seg det han sier om Batty sin rolle i hans overgang. Uansett hvor mange speidere de har er det viktig at trenerne engasjerer seg. Det var vel noe BB også var god på? Reiste vel bla annet til Sørlandet for å selge inn klubben til Vikstøl?

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... l-klubben/
Hva sier han da? Nytteløst å linke til en låst sak.
Det første :
Det handler utelukkende om egne ambisjoner. Ikke så mye om Viking og ingenting om byen han har blitt så glad i. Landslagssamlingen som ble avsluttet søndag, hvor Brekalo fikk noen sekunder mot Montenegro uten å være nær ballen, illustrerer utfordringen hans.
– Mine konkurrenter på stopperplass spiller i Udinese, Angers og Spartak Moskva. Jeg kan ikke klage over at jeg ikke får starte da og må si meg enig med landslagssjefens valg.

– Du føler du må et sted med bedre nivå og høyere tempo for å kunne konkurrere?

– Nettopp. For meg er dette utelukkende en sportslig vurdering. Jeg må ut av komfortsonen igjen for å ta et nytt steg.

Han peker samtidig på at han ikke har noen planer om å sutre seg ut av dørene i Jåttåvågen.
– Jeg er bare ærlig og sier hvordan jeg vurderer situasjonen. Så må det være rett både for meg og klubben med et salg. Det skjønner jeg. Jeg har to år igjen av avtalen og er tilbake for å gi hundre prosent når laget samles 9. januar dersom det ikke skjer noe.


Det andre:
Han innrømmer at han liker planene om å bli enda bedre på spillerekruttering. Brekalo bruker seg selv som eksempel når han serverer et godt råd på veien videre. Det mener han de bør ta til seg enten han er med eller ikke – og det handler egentlig ikke om å ansette en haug med folk på området. Det enkle er ofte både best og mest ekte:

– Måten det skjedde på, og den personlige involveringen til Bjarte Lunde Aarsheim, var en stor faktor i at jeg valgte Viking. Det er kjempeviktig at trenerne selv er direkte involverte i overganger – selv om det også er andre som jobber med det, sier Brekalo – og fortsetter:

– Jeg hadde vært fire år i min gamle klubb. Utviklingskurven hadde stanset. Det var helt fantastisk da «Batty» selv reiste ned for å overtale meg. Han fortalte i detalj hvordan hvordan jeg skulle brukes, om klubbens verdi for folk her og planene for min utvikling. Det innga veldig respekt og tillit når han reiste over halve Europa for min skyld. Når en av trenerne gjør innsalget på denne måten vet du at du virkelig er ønsket. Jeg slo fra meg alle andre interesserte klubber og satte meg på første fly til Stavanger, sier Årets Viking.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Vikings akademi knep førsteplassen foran Vålerenga i kåringen til NFF, ifølge SA. Det er da noe.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Vikingen skrev: tor nov 24, 2022 2:19 pm Vikings akademi knep førsteplassen foran Vålerenga i kåringen til NFF, ifølge SA. Det er da noe.
Det betyr at strukturen er på plass. Veldig bra.
Så må de gjøre den viktige jobben. Lage Eliteseriespillere. Der har vi litt å gå på.

Men all honnør til Viking for å bli kåret som beste klubb.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

TAdams6 skrev: tor nov 24, 2022 5:08 pm
Vikingen skrev: tor nov 24, 2022 2:19 pm Vikings akademi knep førsteplassen foran Vålerenga i kåringen til NFF, ifølge SA. Det er da noe.
Det betyr at strukturen er på plass. Veldig bra.
Så må de gjøre den viktige jobben. Lage Eliteseriespillere. Der har vi litt å gå på.

Men all honnør til Viking for å bli kåret som beste klubb.
Nå har vel desverre ett par av de som har gått gjennom akedemiet som har hatt potensiale for spilletid i år vært skadet?
Likevel er det flere som muligens kan få spilletid neste år.

Austbø, Auklend, Haugen, Hagen, HNT, Fiksdal, Egeskog, Rugland Ree, og Paulsen er vel alle spillere som har vært i troppen eller spilt?
Om det er noen bak dem som kan ta steget neste år aner jeg ikke, men hadde ikke hørt om Austbø før årets sesong.
Så det er mange egenutviklede som kan få spilletid allerede neste år? Kanskje kan også Sødal komme tilbake og kjempe om en plass selvom jeg tviler.
Heller ikke umulig en annen egenutviklet som nå sitter i Trondheim kan bli Viking spiller, men jeg tviler også der.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Fotballidiot skrev: tor nov 24, 2022 8:01 pm Heller ikke umulig en annen egenutviklet som nå sitter i Trondheim kan bli Viking spiller, men jeg tviler også der.
Hva gjør at du tviler på det? Har nesten tatt den overgangen for gitt, jeg.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Vikingen skrev: tor nov 24, 2022 8:29 pm
Fotballidiot skrev: tor nov 24, 2022 8:01 pm Heller ikke umulig en annen egenutviklet som nå sitter i Trondheim kan bli Viking spiller, men jeg tviler også der.
Hva gjør at du tviler på det? Har nesten tatt den overgangen for gitt, jeg.
En overgang er avhengig av mange faktorer. Spilleren må ville, klubben må ønske å selge og kjøpende klubb må være villig til å betale nok.

Det eneste vi vet er at Viking sjekket muligheten for å hente ham. Jeg er ikke sikker på han selv vil. Damen spiller vel i RBK enda? Har sikkert god lønn og RBK skal spille i Europa neste år. Er jo heller ikke langt fra start elleveren. Så fullt mulig å kjempe seg inn med en god oppkjøring.
Er heller ikke sikker på om RBK vil kvitte seg med ham.

Er heller ikke sikker på om prislappen som blir satt og lønnen han vil kreve vil være innenfor ift kvalitet.

Men jeg aner jo ikke.

Strider

Legg inn av Strider »

Fotballidiot skrev: tor nov 24, 2022 8:48 pm
Vikingen skrev: tor nov 24, 2022 8:29 pm
Fotballidiot skrev: tor nov 24, 2022 8:01 pm Heller ikke umulig en annen egenutviklet som nå sitter i Trondheim kan bli Viking spiller, men jeg tviler også der.
Hva gjør at du tviler på det? Har nesten tatt den overgangen for gitt, jeg.
En overgang er avhengig av mange faktorer. Spilleren må ville, klubben må ønske å selge og kjøpende klubb må være villig til å betale nok.

Det eneste vi vet er at Viking sjekket muligheten for å hente ham. Jeg er ikke sikker på han selv vil. Damen spiller vel i RBK enda? Har sikkert god lønn og RBK skal spille i Europa neste år. Er jo heller ikke langt fra start elleveren. Så fullt mulig å kjempe seg inn med en god oppkjøring.
Er heller ikke sikker på om RBK vil kvitte seg med ham.

Er heller ikke sikker på om prislappen som blir satt og lønnen han vil kreve vil være innenfor ift kvalitet.

Men jeg aner jo ikke.
RBK er på vei oppover etter et par dårlige år. Viking er på vei nedover sannsynligvis etter et par gode år nå.
Karrieremessig så er det feil å gå til Viking nå. Selvsagt finnes det unntak men med stor sannsynlighet er det feil å gå til Viking nå.
Hvis RBK skal ut i Europa trenger de en bred tropp og det blir nok spilletid for de fleste i troppen.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

«Oss mot resten av verden» har lagt ut følgende tekst:
Det viktigste overgangsvinduet på lang tid står for tur. Jobbene til flere i Viking står på spill. Etter fiaskoen i sommervinduet, vil hverken klubb eller supportere tillate at det bommes igjen. Hele 2023-sesongen avhenger av at Viking denne gang treffer på signeringene.

Målet til Viking er å hente de nye spillerene tidligere enn det de har gjort de siste sesongene. Spillerne skal helst landes i desember, slik at de kan være tilgjengelige for trenerduoen når oppkjøringen starter i januar. Selv om summen holdes hemmelig, så vet alle at Viking kommer til å bruke mer penger enn på lenge, i kommende vindu. En sum som overstiger 20 millioner er gjort tilgjengelig til å forsterke laget. Samtidig har klubben også en svært vanskelig jobb med å kvitte seg med spillere under kontrakt, og som ikke er en del av fremtidsplanene lenger.

Viking jakter primært fire nye spillere. De skal alle være klare forsterkninger og gå rett inn på laget. Dette er posisjonene Viking jakter forsterkninger i:

- Venstreback: Det skal hentes en ny venstreback som går rett inn på laget. Vikstøl er borte, og Pattynama har ikke hatt god nok utvikling. Kommer det et bud på Pattynama som er akseptabelt, så vil han bli solgt. Viking jakter en ny og stabil venstreback, som er god både defensivt og offensivt. Pereira er aktuell, men klubben jakter også etter ny venstreback i utlandet.

- Midtbanespiller: Viking skal ha inn en forsterkning på midtbanen. Enten en playmaker, som skal dirigere midtbanen, eller en ny indreløper. Både Bell og Saletros er spillere Viking gjerne skulle ha hentet. Hvis ikke så vil de jakte en ny indreløper med fysikk. I det tilfellet vil Solbakken eller Stensness få tillit i playmakerrollen. Et problem som Viking er klar over, er at de mangler både høyde og fysikk på midtbanen. En spillertype med Thorstvedt sine kvaliteter, som ikke er lett å finne, står høyt på ønskelisten. Sander Kartum, som rykket ned med Kristiansund, er en av spillerne Viking vurderer. Viking har også sett på ny midtbanespiller på Island.

- Høyreving: Viking jakter et klart førstevalg på høyrevingen. I den posisjonen brukte Viking 5-6 ulike spillere i 2022, men ingen av dem overbeviste. Vingen skal ha fart, gode innleggsferdigheter og x-faktor. En spillertype lik Zymer Bytyqi er det Viking ønsker seg. I denne rollen jakter Viking både i Norge og i utlandet. Jakob Napoleon Romsaas (Skeid) og Jason Dadi Svanthórsson (Breidablikk) er to spillere Viking følger tett.

- Spiss: Øverst på ønske- og prioriteringslisten står en ny spiss. Jobben til Nevland avhenger av at han treffer på denne signeringen. 2023-sesongen avhenger også av at Viking klarer å lande en ny målscorer. Viking er klare til å slå sin egen overgangsrekord, 10 millioner for Martin Fillo, for å finne rett spiller. Viking jakter etter ny spiss i utlandet. Australia, Afrika, Øst-Europa og Island er områder Viking har følere ut for å finne sin nye målscorer. Dette bør være en spiller som kan garantere minst 10-15 mål neste sesong. Treffer ikke klubben på den nye spissen, kan alle ambisjoner om å kjempe i toppen skrotlegges.

Det jobbes hardt i kulissene. Viking holder navnene tett til brystet. Tiden frem til jul går fort. Skuffelsen over hvordan høstsesongen utviklet seg, gjør supporterne utålmodige. Skal ny optimisme begynne å gro, skal supporterne få tilbake tilliten til det klubben holder på med, så kan det ikke gå lang tid før første forsterkning blir presentert.
Hvis dette stemmer, så liker jeg det.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Virker veldig fornuftig det man ser etter av spillere hvis dette stemmer.

Champis

Legg inn av Champis »

Vikingen skrev: fre nov 25, 2022 1:03 am «Oss mot resten av verden» har lagt ut følgende tekst:
Det viktigste overgangsvinduet på lang tid står for tur. Jobbene til flere i Viking står på spill. Etter fiaskoen i sommervinduet, vil hverken klubb eller supportere tillate at det bommes igjen. Hele 2023-sesongen avhenger av at Viking denne gang treffer på signeringene.

Målet til Viking er å hente de nye spillerene tidligere enn det de har gjort de siste sesongene. Spillerne skal helst landes i desember, slik at de kan være tilgjengelige for trenerduoen når oppkjøringen starter i januar. Selv om summen holdes hemmelig, så vet alle at Viking kommer til å bruke mer penger enn på lenge, i kommende vindu. En sum som overstiger 20 millioner er gjort tilgjengelig til å forsterke laget. Samtidig har klubben også en svært vanskelig jobb med å kvitte seg med spillere under kontrakt, og som ikke er en del av fremtidsplanene lenger.

Viking jakter primært fire nye spillere. De skal alle være klare forsterkninger og gå rett inn på laget. Dette er posisjonene Viking jakter forsterkninger i:

- Venstreback: Det skal hentes en ny venstreback som går rett inn på laget. Vikstøl er borte, og Pattynama har ikke hatt god nok utvikling. Kommer det et bud på Pattynama som er akseptabelt, så vil han bli solgt. Viking jakter en ny og stabil venstreback, som er god både defensivt og offensivt. Pereira er aktuell, men klubben jakter også etter ny venstreback i utlandet.

- Midtbanespiller: Viking skal ha inn en forsterkning på midtbanen. Enten en playmaker, som skal dirigere midtbanen, eller en ny indreløper. Både Bell og Saletros er spillere Viking gjerne skulle ha hentet. Hvis ikke så vil de jakte en ny indreløper med fysikk. I det tilfellet vil Solbakken eller Stensness få tillit i playmakerrollen. Et problem som Viking er klar over, er at de mangler både høyde og fysikk på midtbanen. En spillertype med Thorstvedt sine kvaliteter, som ikke er lett å finne, står høyt på ønskelisten. Sander Kartum, som rykket ned med Kristiansund, er en av spillerne Viking vurderer. Viking har også sett på ny midtbanespiller på Island.

- Høyreving: Viking jakter et klart førstevalg på høyrevingen. I den posisjonen brukte Viking 5-6 ulike spillere i 2022, men ingen av dem overbeviste. Vingen skal ha fart, gode innleggsferdigheter og x-faktor. En spillertype lik Zymer Bytyqi er det Viking ønsker seg. I denne rollen jakter Viking både i Norge og i utlandet. Jakob Napoleon Romsaas (Skeid) og Jason Dadi Svanthórsson (Breidablikk) er to spillere Viking følger tett.

- Spiss: Øverst på ønske- og prioriteringslisten står en ny spiss. Jobben til Nevland avhenger av at han treffer på denne signeringen. 2023-sesongen avhenger også av at Viking klarer å lande en ny målscorer. Viking er klare til å slå sin egen overgangsrekord, 10 millioner for Martin Fillo, for å finne rett spiller. Viking jakter etter ny spiss i utlandet. Australia, Afrika, Øst-Europa og Island er områder Viking har følere ut for å finne sin nye målscorer. Dette bør være en spiller som kan garantere minst 10-15 mål neste sesong. Treffer ikke klubben på den nye spissen, kan alle ambisjoner om å kjempe i toppen skrotlegges.

Det jobbes hardt i kulissene. Viking holder navnene tett til brystet. Tiden frem til jul går fort. Skuffelsen over hvordan høstsesongen utviklet seg, gjør supporterne utålmodige. Skal ny optimisme begynne å gro, skal supporterne få tilbake tilliten til det klubben holder på med, så kan det ikke gå lang tid før første forsterkning blir presentert.
Hvis dette stemmer, så liker jeg det.

Svanthorsson har jeg veldig sansen for.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Det har jo vært mye snakk om den nye medieavtalen med Tv2, som skal være så gullkantet, og det er ingen tvil om at det drypper mer på klubbene i de to øverste divisjonene neste år. Avtalen med Discovery ga Eliteserien og 1. div. 313 millioner til fordeling, årlig. BA skriver at den potten økes til 577 millioner, altså en økning på drøye 84%.

150 millioner kroner skal fordeles prosentvis basert på gjennomsnittlig tabellplassering de siste seks sesongene (121M Eliteserien, 29M 1. div.). Den kommersielle potten utgjør 30 millioner, 90 millioner går til akademiklassifiseringen (øremerket spiller- og trenerutvikling, fordeling er uavhengig av liga), og de resterende 307 millionene utgjør resultatpotten (Eliteserien 248,7 millioner, 1. div. 58,3 millioner).

Jeg regner med at resultatpotten blir fordelt som i fjor, dvs 50% blir flatt fordelt mellom klubbene, mens 50% fordeles etter tabellplassering inneværende år. Det gir følgende summer for Eliteserien neste år (flatt: 124,35M), plassering: 124,35M):

1. 20% (flatt: 7,8M, plassering: 24,9M, totalt: 32,7M)
2. 16% (flatt: 7,8M, plassering: 19,9M, totalt: 27,7M)
3. 12% (flatt: 7,8M, plassering: 14,9M, totalt: 22,7M)
4. 6,5% (flatt: 7,8M, plassering: 8,1M, totalt: 15,9M)
5. 5,5% (flatt: 7,8M, plassering: 6,8M, totalt: 14,6M)
6. 5,0% (flatt: 7,8M, plassering: 6,2M, totalt: 14,0M)
7. 4,5% (flatt: 7,8M, plassering: 5,6M, totalt: 13,4M)
8. 4,0% (flatt: 7,8M, plassering: 5,0M, totalt: 12,8M)
9. 4,0% (flatt: 7,8M, plassering: 5,0M, totalt: 12,8M)
10, 4,0% (flatt: 7,8M, plassering: 5,0M, totalt: 12,8M)
11. 3,5% (flatt: 7,8M, plassering: 4,4M, totalt: 12,2M)
12. 3,5% (flatt: 7,8M, plassering: 4,4M, totalt: 12,2M)
13. 3,5% (flatt: 7,8M, plassering: 4,4M, totalt: 12,2M)
14. 3,0% (flatt: 7,8M, plassering: 3,7M, totalt: 11,5M)
15. 2,5% (flatt: 7,8M, plassering: 3,1M, totalt: 10,9M)
16. 2,5% (flatt: 7,8M, plassering: 3,1M, totalt: 10,9M)

I tillegg kommer de 121 millionene som blir fordelt mellom klubbene basert på tabellplassering de siste seks årene (snitt 7,56M pr. klubb). Så for en evig middelhavsfarer, så er det rundt 20M+ å hente bare på det sportslige. Så kommer 90M til utvikling som blir fordelt etter akademiklassifiseringen (som Viking topper og som er øremerket utvikling), og 30M fordelt på det kommersielle. Det er jo ikke snakk om voldsomme summer, men det er hyggelig at det kommer mer penger inn i norsk toppfotball.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Helt nydelig at Eliteserien er på Tv2 igjen på en måte. Det fine med Eurosport var at alle kampene var tilgjengelige i kanalpakken min. Kommer aldri til å skje nå.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

eppaen skrev: fre nov 25, 2022 6:17 pm Helt nydelig at Eliteserien er på Tv2 igjen på en måte. Det fine med Eurosport var at alle kampene var tilgjengelige i kanalpakken min. Kommer aldri til å skje nå.
Kommer helt an på prisen hvor nydelig det er. Om det blir slik enkelte spekulerer i, at man må kjøpe allverdens innhold i pakke, så kommer jeg til å benytte av gratis streams i år. Jeg bryr meg eksempelvis ikke filla om fotball i andre land, og vil ikke finne meg i å måtte kjøpe spanske eller engelsk fotball for å få se Eliteserien.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»