Viking FK

Svar
Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Re: Viking FK

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: tor des 01, 2022 3:59 pm
Mye nesten, men veldig uferdig. Jeg håper vi ender opp med noe bedre enn han.
Jeg er overbevisst om at Skytta er en spiller som kommer til å spille på ett høyere nivå enn Eliteserien i framtiden.
Eneste problemet er at jeg er usikker på hvordan han passer inn hos oss. Også usikker på om at han allerede nå forsvarer en plass på utlendingskvoten.
Spørsmålet med Skyttä er hvor han skal spille og om han får bruke styrkene sine. Er vel indreløper han bør spille.
En ting er sikkert. Han er en ballspiller. En som er god med ball i beina og han har frekvens fremover. Kan han få bruke disse egenskapene og få noen lekekamerater som også kan slå pasninger framover og ikke bare bakover og på tvers så kan Skyttä bli bra.

Jeg tror den ballbesittende, destruktive fotballen vi spilte i høst ikke passer Skyttä. Han er en offensiv spiller, ivertfall det jeg har inntrykk av. Får Viking inn en spillestil som er mer fremoverrettet og at pasningene og bevegelsene er mye mere offensivt orientert så kan Skyttä bli en bra signering. Men skal vi spille den samme fotballen som i høst, ja da kan han bare bli i Frankrike.

Jeg er i utgangspunktet positiv til Skyttä. Problemet er antall utlendinger.

leedsforalltid

Legg inn av leedsforalltid »

Hva skal vi med Skytta når vi har Nilsen Tangen. Han er også bedre når vi spiller 4 3 3 og ikke den trege påtversfotballen. I fjor var NT knallgod og får han gleden igjen så er han bedre synes jeg. Skytta er vel ikke god nok til en startpris hvis det kommer flere på midtbanen.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Skytta skjønner jeg ikke hva Viking skal bruke til? Der blir en til på utlendingskvoten. De som tar opp noe oksygen der bør være klink i 11eren.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Kartum, er han indreløper eller er han den som styrer spillet i midten?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

TAdams6 skrev: tor des 01, 2022 10:40 pm Kartum, er han indreløper eller er han den som styrer spillet i midten?
Indreløper. Venstrebeint sådan.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Gorgi skrev: tor des 01, 2022 10:42 pm
TAdams6 skrev: tor des 01, 2022 10:40 pm Kartum, er han indreløper eller er han den som styrer spillet i midten?
Indreløper. Venstrebeint sådan.
Har jo sett han spille. Men ikke en spiller jeg husker
Måtte google litt. Ser han var endel av Stjørdals Blink laget som var oppe i OBOS. Ble årets spiller i OBOS som Stjørdal spiller, når de greide å unngå nedrykk. Imponerende. Her er begrunnelsen

Sander Erik Kartum, Stjørdals-Blink (6,00 - 28 - 6 - 7 - 2)
Årets børsvinner, til tross for en varierende sesong av klubben hans. Kanskje den spilleren som har prestert jevnest gjennom sesongen, og det i sin første sesong i 1. divisjon. Har et strålende venstrebein og er en mester til å fylle etter i boksen. Har bidratt med tosifret antall målpoeng for et Blink-lag som må spille kvalik for å unngå nedrykk til 2. divisjon. Spørsmålet er om vi får se ham i Eliteserien allerede kommende sesong?

Eliteserien ble det og har levert målpoeng for et lag som har slitt i bunnen. Spennende spiller må jeg innrømme.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Jeg mener jeg nevnte han her inne da han spilte for Stjørdals Blink. Han var veldig god for de.
Han ble i allefall heftig diskutert med en annen som frekventerer forumet. Dog privat.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Ser ingen grunn til at Kartum skulle være vanskelig å få tak i mht økonomi- med mindre han vil noe annet selvsagt. Viking har ikke akkurat sex-appeal for tiden.

leedsforalltid

Legg inn av leedsforalltid »

Hvis vi mener alvor burde vi gått for Magnus Rets Grødem som sjelden starter for Molde. Han er lik Thorstvedt bare rask. Koster nok endel men gikk billig fra Ulf. 10 mill? Tror selv det ikke er en mulighet men diskuterte dette i går. Det bor mye i han og han er allerede god nok. 7 mål og 4 målgivende i fjor med flest kamper fra benken

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

Hva tror vi om Traore til neste sesong?
Om en ser på tallene hans ift spilletid er det faktisk rimelig ekstrem effektivitet. Omtrent 1 målpoeng pr 58 minutt og 1 mål pr 93 minutt spilletid.

Kan han ha et potensiale til å bli en toppspiss om vi får en formasjon, midtbane og kanter til å fungere?
Eller er han kun en potensiell supersub? Eventuelt en vi bør kvitte oss med for å gjøre plass på utenlandskvoteten?

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

leedsforalltid skrev: fre des 02, 2022 10:10 am Hvis vi mener alvor burde vi gått for Magnus Rets Grødem som sjelden starter for Molde. Han er lik Thorstvedt bare rask. Koster nok endel men gikk billig fra Ulf. 10 mill? Tror selv det ikke er en mulighet men diskuterte dette i går. Det bor mye i han og han er allerede god nok. 7 mål og 4 målgivende i fjor med flest kamper fra benken
15 fra start, 12 som innbytter.
God spiller men noen summer over Sander Svendsen på 4 mill synes jeg ikke han er verdt. 3-4 mill så kunne det kanskje vært aktuelt?

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: fre des 02, 2022 10:28 am Hva tror vi om Traore til neste sesong?
Om en ser på tallene hans ift spilletid er det faktisk rimelig ekstrem effektivitet. Omtrent 1 målpoeng pr 58 minutt og 1 mål pr 93 minutt spilletid.

Kan han ha et potensiale til å bli en toppspiss om vi får en formasjon, midtbane og kanter til å fungere?
Eller er han kun en potensiell supersub? Eventuelt en vi bør kvitte oss med for å gjøre plass på utenlandskvoteten?
Hvis Viking gjør alvor av å hente ny spiss så tror jeg han blir reserve. Har ikke helt troen på et gjennombrudd til tross for fine statistikker.

Vært anonym når han starter. Frisk som innbytter

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

TAdams6 skrev: fre des 02, 2022 10:34 am
Fotballidiot skrev: fre des 02, 2022 10:28 am Hva tror vi om Traore til neste sesong?
Om en ser på tallene hans ift spilletid er det faktisk rimelig ekstrem effektivitet. Omtrent 1 målpoeng pr 58 minutt og 1 mål pr 93 minutt spilletid.

Kan han ha et potensiale til å bli en toppspiss om vi får en formasjon, midtbane og kanter til å fungere?
Eller er han kun en potensiell supersub? Eventuelt en vi bør kvitte oss med for å gjøre plass på utenlandskvoteten?
Hvis Viking gjør alvor av å hente ny spiss så tror jeg han blir reserve. Har ikke helt troen på et gjennombrudd til tross for fine statistikker.

Vært anonym når han starter. Frisk som innbytter
Jeg er også usikker. Han har jo ikke fått så mange muligheter fra start denne sesongen. Så egentlig vanskelig å vurdere hvor god han er fra start.
Startet 3 kamper - hadde mål i 1 i en av dem og målgivende i enn annen. Den kampen han startet og ikke fikk målpoeng ble han byttet ut ettet 65 min

Har vel også etter det jeg har forstått spilt med smerter i store deler av sesongen.

Ser man på alle turneringer så har han også ett høyt målsnitt. Så han har iallefall evnen foran mål, men som sagt usikker på ham.

Jesman

Legg inn av Jesman »

Fotballidiot skrev: fre des 02, 2022 11:13 am
TAdams6 skrev: fre des 02, 2022 10:34 am
Fotballidiot skrev: fre des 02, 2022 10:28 am Hva tror vi om Traore til neste sesong?
Om en ser på tallene hans ift spilletid er det faktisk rimelig ekstrem effektivitet. Omtrent 1 målpoeng pr 58 minutt og 1 mål pr 93 minutt spilletid.

Kan han ha et potensiale til å bli en toppspiss om vi får en formasjon, midtbane og kanter til å fungere?
Eller er han kun en potensiell supersub? Eventuelt en vi bør kvitte oss med for å gjøre plass på utenlandskvoteten?
Hvis Viking gjør alvor av å hente ny spiss så tror jeg han blir reserve. Har ikke helt troen på et gjennombrudd til tross for fine statistikker.

Vært anonym når han starter. Frisk som innbytter
Jeg er også usikker. Han har jo ikke fått så mange muligheter fra start denne sesongen. Så egentlig vanskelig å vurdere hvor god han er fra start.
Startet 3 kamper - hadde mål i 1 i en av dem og målgivende i enn annen. Den kampen han startet og ikke fikk målpoeng ble han byttet ut ettet 65 min

Har vel også etter det jeg har forstått spilt med smerter i store deler av sesongen.

Ser man på alle turneringer så har han også ett høyt målsnitt. Så han har iallefall evnen foran mål, men som sagt usikker på ham.
Han har noe ved seg, Traore. Men jeg frykter at an spiller som kun "leverer" som innbytter fort blir ofret i en utlendingskvote. Det sagt, skulle vi få hentet Pereira hjem, ryker nok Pattynama først.

AllElite

Legg inn av AllElite »

Liker det jeg har sett av Kartum, mer skeptisk til Skytte pdd. Er litt enig med Leedsforalltid ang Rets Grødem. Stor og målfarlig midtbanespiller. En av få jærbuer jeg kunne sett i Viking.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Hva tror vi om Solbakken?
Startet sesongen lovende. Men var veldig kjapt ute og spilte sikkert, på tvers og bakover. Han fikk mye goodwill i starten pga han var ny og ung. Men han ble tidlig avslørt synes jeg. En svak 1.sesong i Viking. Avsluttet som indreløper.

Blir han satset på som anker på midten? Får han ny sjanse der, eller blir han en av flere kandidater på indreløper plassen?

Akkurat nå er jeg veldig usikker på mr. Solbakken. Vet ikke om jeg har sett nok potensial til å bli en god nok spiller for Viking. Egentlig vil jeg vel si at jeg ikke har sett nok potensial hos han. Synes ikke Solbakken har vist mer enn f.eks Skyttä.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Hypotetisk

Tripic---Ny spiss---Svendsen
Kartum---Solbakken---Skyttä

Mye teknikk her. Kanskje for lite duellkraft? Men jeg liker at alle de 5 spillerne er spillere som er ballspillere og som kan slå pasninger.

leedsforalltid

Legg inn av leedsforalltid »

Skytta har vist seg frem på trening med sin gode teknikk men har ikke helt kjemi med alle spillere enda. Får skryt av spillerne iallefall. Trenerne har jo sagt de liker han. Jeg vil ikke at han skal oppta en plass for våre egne når han er like god.
Solbakken har mye bra men ikke fart. Alle løper jo han opp igjen for han fører jo alltid ballen. Spill ballen. Vil ikke ha han på sentral iallefall. Der vil jeg haStensness eller en ny.
Det rører seg mye blant agentene til spillerne og det kan skje mye her hos oss så plutselig mangler vi mer en vinsjer. Men slik er det vel alltid.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

leedsforalltid skrev: fre des 02, 2022 7:10 pm Skytta har vist seg frem på trening med sin gode teknikk men har ikke helt kjemi med alle spillere enda. Får skryt av spillerne iallefall. Trenerne har jo sagt de liker han. Jeg vil ikke at han skal oppta en plass for våre egne når han er like god.
Solbakken har mye bra men ikke fart. Alle løper jo han opp igjen for han fører jo alltid ballen. Spill ballen. Vil ikke ha han på sentral iallefall. Der vil jeg haStensness eller en ny.
Det rører seg mye blant agentene til spillerne og det kan skje mye her hos oss så plutselig mangler vi mer en vinsjer. Men slik er det vel alltid.
Enig med farten til Solbakken. Han holder alt for lenge på ballen og bruker alt for lang tid på å orientere seg. Han ødelegger alt av tempo i spillet. Greier han å lære seg å slå mye kjappere og se mye mer framover så kan han bli bra. Men akkurat nå så er han en svakhet som defensiv midtbane.

Jeg har alltid likt Tierney i Arsenal. En Vikstøl type bare mye bedre og fast for Skottland. Men Zinchenko inn med sin teknikk og ballbehandling har hevet spillet til Arsenal veldig og Tierney er nå ikke savnet når han ikke spiller. Det å ha flere ballspillere. At alle kan slå en pasning og ta imot en pasning vil heve spillet til Viking. Skyttä har gode egenskaper der. Jeg tror han kan bli bra. Ja vi har HNT blant annet. Men vi må ha minst 5 mann på midten som kan rullere på å spille. Vi må ha et par på midten vi kan sette inn for å endre kampbildet når ting ikke går veien. Vi har vært forferdelig tynne på midten i år. Jeg ønsker egentlig 2 spillere inn på midten og Kartum og Skyttä er 2 spillere. Om de er de riktige er en annen diskusjon. Men vi må ha 2 mann inn. Midtbanen skriker etter flere strenger å spille på.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Jeg synes det blir en nær umulig øvelse å mene noe rundt noen av de nye spillerne i år. Solbakken kan være en del av årsaken til at det gikk dårlig, men også et offer for det samme. Er han så treg med ballen fordi han ikke evner å orientere seg fort nok? Eller er det fullstendig mangel på samhandling, bevegelse og relasjoner.

Jeg synes forsåvidt ikke det har vært mange situasjoner i år der det har vært åpenbare pasningsalternativer som Solbakken ikke har brukt. Det er i alle fall ikke noe jeg har revet meg i håret over. Løpene og bevegelsene kommer rett og slett ikke. Vi har vært et stillestående lag som har trillet ball i det uendelige.

Solbakken kan fort se ut som en helt annen spiller til neste år, om vi får fart på laget som helhet. Sentral ballfordeler må jo ha vært en marerittposisjon med de stadige endringene i årets lag.

Mye av det samme vil jo gjelde for Skyttä. Men at han har svært gode ferdigheter er utvilsomt. Ideelt sett fyller vi ikke en plass på utlendingskvoten med en spiller som konkurrerer med egne talenter (HNT/Auklend). Men isolert sett tror jeg Skyttä kan bli spennende.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Jeg har revet meg i håret med Solbakken enormt mange ganger. Han tar alltid en liten piruett hjemover når han får ball. Han orienterer seg ikke før han får ball, dermed tar han og bruker flere touch hver gang han får ballen og snur hjemover. Slår en støttepasning eller mens en pasning på tvers.

Det kan godt være det er for liten bevegelse framme. Men først og fremst er det Solbakken selv som dreper alt av tempo og bevegelser med å alltid bruke for mange touch når han får ballen. Finnes ikke tempo i det han holder på med.

Men det kan rettes på. Faren var ekstremt god til det Solbakken junior ennå ikke behersker

Han kan komme. Men da må han ta store steg i forhold til fotballen jeg ønsker Viking skal spille.‘problemet er at jeg tror det et slik temposvak ballbesittende fotball trenerne ønsket vi skulle spille i 2022. Så kanskje fulgte bare Solbakken kampplan?

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Vikingen skrev: lør des 03, 2022 12:40 am Jeg synes det blir en nær umulig øvelse å mene noe rundt noen av de nye spillerne i år. Solbakken kan være en del av årsaken til at det gikk dårlig, men også et offer for det samme. Er han så treg med ballen fordi han ikke evner å orientere seg fort nok? Eller er det fullstendig mangel på samhandling, bevegelse og relasjoner.

Jeg synes forsåvidt ikke det har vært mange situasjoner i år der det har vært åpenbare pasningsalternativer som Solbakken ikke har brukt. Det er i alle fall ikke noe jeg har revet meg i håret over. Løpene og bevegelsene kommer rett og slett ikke. Vi har vært et stillestående lag som har trillet ball i det uendelige.

Solbakken kan fort se ut som en helt annen spiller til neste år, om vi får fart på laget som helhet. Sentral ballfordeler må jo ha vært en marerittposisjon med de stadige endringene i årets lag.

Mye av det samme vil jo gjelde for Skyttä. Men at han har svært gode ferdigheter er utvilsomt. Ideelt sett fyller vi ikke en plass på utlendingskvoten med en spiller som konkurrerer med egne talenter (HNT/Auklend). Men isolert sett tror jeg Skyttä kan bli spennende.
Enig med deg. Det er umulig å egentlig si hva som bor i de nye spillerne.
Solbakken, Skyttä og Diop har alle mye å gå på.
Men, ingen, absolutt ingen av de andre Viking spillerne hadde en god sesong. Omtrent alle var vel dårligere enn i 2021.
Da er det litt urettferdig å dømme de nye. Samtidig forventer vi jo at nye spillere kommer og hever laget.

Vi må bare vente og se. Treningskampene kommer vel i slutten av januar eller februar. Ikke så lenge til.

Egentlig forferdelig å tenke på kontrastene fra 1 år tilbake. Hvor langt tilbake trenerne har sendt laget og hele klubben. Fra å være enorm optimisme. Viking var et forbilde på alle mulige måter både på og utenfor banen. Så er det noen som går nye veier og skal finne opp hjulet på ny. Alt raser sammen.

Dette viser hvor skjørt byggverket er. Men ikke minst, at det ikke er om å være tøffest utenfor banen. Men at det er underholdning på banen og resultater på banen som betyr noe. Ordner man den biten, så kommer nesten resten av seg selv i Stavanger. For det er så mange Viking fans i regionen. Enormt mange. Litt tro, optimisme og tendenser så er folket klare til å støtte laget igjen. Da er det plutselig veldig enkelt å være en av lederne i administrasjonen også.

Så Viking. Bruk penger på det sportslige. Hent trenere eller få de trenerne som er der til å spille underholdende fotball. Få det sportslige på plass. Så faller alle de andre brikkene på plass av seg selv.

Jeg har null tro på et Viking med et kjedelig, baktungt, balltrillende lag uten framdrift vil fylle opp stadion samme hvor gode resultatene blir. Ja resultatene betyr endel. Men fotball er underholdning. Ikke bare resultater.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

TAdams6 skrev: lør des 03, 2022 5:40 am Jeg har revet meg i håret med Solbakken enormt mange ganger. Han tar alltid en liten piruett hjemover når han får ball. Han orienterer seg ikke før han får ball, dermed tar han og bruker flere touch hver gang han får ballen og snur hjemover. Slår en støttepasning eller mens en pasning på tvers.
Ja, det har jeg også gjort. Men det har også blitt en greie det er lett å irritere seg over, uten at man nødvendigvis tenker over om det faktisk finnes løsninger forover på banen.

Fotballidiot

Legg inn av Fotballidiot »

KBK har avslått Vikings bud. Flere klubber i eliteserien er interessert i Kartum. Viking med det mest fordelaktige bud, men ingen enighet

https://www.nettavisen.no/sport/norsk-f ... -95-785651

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Felt O podcast har laget julekalender der de slipper nye episoder hver dag. Kjekke episoder så langt. De ønsker også forslag til tema videre i kalenderen. Noen som har innspill?

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

For de som er spesielt lystne på å høre podcast i julestria, så har Synseligaen også gitt ut en podcast der Tom Nordlie snakker om tidenes kamper. De snakker blant annet en del om Viking - Brann i 2006. En kamp jeg forøvrig var så heldig å se hjemme hos en bergenser.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Fotballidiot skrev: lør des 03, 2022 4:39 pm KBK har avslått Vikings bud. Flere klubber i eliteserien er interessert i Kartum. Viking med det mest fordelaktige bud, men ingen enighet

https://www.nettavisen.no/sport/norsk-f ... -95-785651
Naturlig at flere klubber er ute etter Kartum.
Når Viking skal hente spillere så forventer jeg at de henter typer som passer fotballen vi skal spille.
Kristiansund spiller 5-3-2, som vi også gjorde store deler av forrige sesong, men skal i utgangspunktet ikke spille slik kommende sesong.
Spørsmålet henger i lufta.....

Men Stjørdals Blink spilte 4-3-3 med hans om indreløper. Så jeg regner med Viking har sett han spille også for Blink.

Poenget mitt. Jeg håper Viking, Nevland og trenerne har spesifikke krav når de henter spillere og at de har en klar plan for spilleren som hentes.
Med tanke på Kabran og Sandberg som ikke har fått faste plasser eller i nærheten av å få fram det beste i de 2. Så har Viking en vei å gå. De som hentes må man ha en klar plan for. Man kan ikke lage planen underveis. Da ender vi opp med mange som spiller ute av posisjon som nå og dermed mange som ikke spiller opp mot sitt beste.

Det å hente riktig personlighet og type er viktigere enn navnet som hentes.
Sist redigert av TAdams6 den søn des 04, 2022 10:20 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Dette er bare en vurdering. Er også en annen som mener Berisha var årets flopp i Sverige. Men også flere andre nevnes. Men bare det at han nevnes er en nedtur for Berisha. 4 mål og 1 assist ble det på han

Vem har varit ligans största flopp?

Viktor Rundlöf – AIK-redaktionen:
– Veton Berisha värvades in för att Hammarby skulle rusta för guldet, men det blev varken något guld eller succé för norrmannen. Fyra mål och en assist stannade Berisha på och det får ses som underkänt. Bajen tog in honom för en dyr prislapp och med tanke på Berishas rykte i Norge, hade jag förväntat mig betydligt mer. Anfallaren har förvisso kämpat med en skada i slutet av säsongen vilket naturligtvis har påverkat. Med tanke på att förväntningarna var att Berisha skulle gå in och leverera direkt kan man inte klassa honom som något annat än en flopp.

Maximilian Damm – Elfsborg-redaktionen:
– Med tanke på prislappen, Veton Berisha. Värvades för drygt 20 miljoner kronor och har knappt varit ordinarie i Bajen. Har bara gjort fyra mål. Måste steppa upp sitt spel om han inte ska bli en av dem största flopparna i Allsvenskans historia.

Tobbis1

Legg inn av Tobbis1 »

Hva med å hente Veton Berisha?

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Tobbis1 skrev: søn des 04, 2022 10:35 am Hva med å hente Veton Berisha?
Han tjener sine penger nå og det blir for dyrt. Det er for tidlig. Kanskje til sommeren eller om 1 år hvis han ikke lykkes bedre.
Bell er også i samme spor. Det hadde vært et scoop å fått han tilbake. Han har jeg litt mer troen på. Men tviler jo på at han vil tilbake. Bell er mer troverdig enn Veton akkurat nå. Men begge blir nok for dyre. Men kan Viking få til en avtale om å hente Bell for 10 mill så bør de slå til umiddelbart. Han ble solgt alt for billig og få tilbake nivået hans så blir han fort solgt for 30-40 mill om noen år.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»