Stavanger Oilers

Svar
Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Re: Stavanger Oilers

Legg inn av TAdams6 »

Aftenbladet sender pressekonferansen direkte


Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

TAdams6 skrev: tir apr 25, 2023 10:01 am Hvor går veien videre for Matthias Trettenes?
Står nå på Eliteprospecs.com at han er ferdig i sin klubb og klubbløs.
Spilte i Liiga sist sesong der han fikk 40 kamper og 18 poeng. Helt greit, men ikke sykt imponerende.

Han har nå vært utenlandsproff i 6 sesonger. Sverige, Tyskland 2 år, Sveits 2 år og Finland
Blitt 29 år gammel. Han kan fort ta noen år til i utlandet.
Velger han å komme hjem til Stavanger så er det årets signering i Fjordkraft ligaen.
Men jeg tror nok han ikke er ferdig i utlandet.
Jeg tror han kommer hjem, hadde vært enormt. Og noe vi trenger om Paulsen / Hoff forsvinner.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

TAdams6 skrev: tir apr 25, 2023 10:01 am Hvor går veien videre for Matthias Trettenes?
Står nå på Eliteprospecs.com at han er ferdig i sin klubb og klubbløs.
Spilte i Liiga sist sesong der han fikk 40 kamper og 18 poeng. Helt greit, men ikke sykt imponerende.

Han har nå vært utenlandsproff i 6 sesonger. Sverige, Tyskland 2 år, Sveits 2 år og Finland
Blitt 29 år gammel. Han kan fort ta noen år til i utlandet.
Velger han å komme hjem til Stavanger så er det årets signering i Fjordkraft ligaen.
Men jeg tror nok han ikke er ferdig i utlandet.
Jeg håper inderlig at han kommer hjem, det trenger vi.

CliffC

Legg inn av CliffC »

Så kom vi til dagen hvor klubben nok en gang velger å eksperimentere med det ukjente, og velger "hjerte" framfor "hjerne".

Faktum er at Gjøse har hatt hovedansvar for EN klubb, og i sin eneste fulle sesong der førte klubben til 7. plass i serien, og 0-4 i finalene. Er det dette som er det "moderne" som man har jaktet på?

Han ville aldri blitt ansatt om han ikke snakket "riktig" dialekt, og da blir det rett og slett feil.

En vinnerklubb kan fort bli til taperklubb på denne måten.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

CliffC skrev: tir apr 25, 2023 12:15 pm Så kom vi til dagen hvor klubben nok en gang velger å eksperimentere med det ukjente, og velger "hjerte" framfor "hjerne".

Faktum er at Gjøse har hatt hovedansvar for EN klubb, og i sin eneste fulle sesong der førte klubben til 7. plass i serien, og 0-4 i finalene. Er det dette som er det "moderne" som man har jaktet på?

Han ville aldri blitt ansatt om han ikke snakket "riktig" dialekt, og da blir det rett og slett feil.

En vinnerklubb kan fort bli til taperklubb på denne måten.
Det er gambling. Man henter ikke en som har vunnet mange ganger før.
Samtidig sier de i innledningen at de ønsket enda tetter bånd mellom Stavanger hockey og Oilers. Få flere spillere frem. Gjøse har trent aldersbestemte landslag i mange år og fikk U20 laget opp i A-gruppa nå i vinter. At han er flink til å få fram unge spillere tror jeg veldig.

Så er spørsmålet hvordan han takler å lede et lag hvor man forventer at skal vinne hvert år.

Gjøse er rutinert trener til å være relativt ung. Han kom også til finalen i sluttspillet.
Men ja, det er en ny vei for Oilers dette
Sist redigert av TAdams6 den tir apr 25, 2023 12:22 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Der står det på Eliteprospects at Berg-Paulsen er klar for Malmø og SHL. Sverige neste. Det var kjipt

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Jeg er veldig med på at vi må få fram flere spillere. Det er klubber på østlandet som er flinkere enn oss til å få fram Elitespillere. For å bli det må de få sjansen. Det har vært lite nye siste årene. Spesielt backer har det vært få av.

Vi må få en sterk norsk kjerne
Higson må treffe på importene
Så må de unge få anledning til å blomstre.

Spennende tid vi går i møte.

Men Berg-Paulsen ut liker jeg ikke
Håper vi beholder de andre norske som vi ønsker å beholde.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

CliffC skrev: tir apr 25, 2023 12:15 pm Så kom vi til dagen hvor klubben nok en gang velger å eksperimentere med det ukjente, og velger "hjerte" framfor "hjerne".

Faktum er at Gjøse har hatt hovedansvar for EN klubb, og i sin eneste fulle sesong der førte klubben til 7. plass i serien, og 0-4 i finalene. Er det dette som er det "moderne" som man har jaktet på?

Han ville aldri blitt ansatt om han ikke snakket "riktig" dialekt, og da blir det rett og slett feil.

En vinnerklubb kan fort bli til taperklubb på denne måten.
At det ble Gjøse var som forventet. Er sikker på at dette ble bestemt for lenge siden, det som har foregått de siste månedene har vært spill for galleriet.

Så får man bare håpe at dette går bedre enn Gulbrandsen prosjektet. Den gangen skulle det visst også bli mer moderne og underholdende. De eneste som ble underholdt var dessverre motstandernes supportere.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

TAdams6 skrev: tir apr 25, 2023 12:18 pm
CliffC skrev: tir apr 25, 2023 12:15 pm Så kom vi til dagen hvor klubben nok en gang velger å eksperimentere med det ukjente, og velger "hjerte" framfor "hjerne".

Faktum er at Gjøse har hatt hovedansvar for EN klubb, og i sin eneste fulle sesong der førte klubben til 7. plass i serien, og 0-4 i finalene. Er det dette som er det "moderne" som man har jaktet på?

Han ville aldri blitt ansatt om han ikke snakket "riktig" dialekt, og da blir det rett og slett feil.

En vinnerklubb kan fort bli til taperklubb på denne måten.
Det er gambling. Man henter ikke en som har vunnet mange ganger før.
Samtidig sier de i innledningen at de ønsket enda tetter bånd mellom Stavanger hockey og Oilers. Få flere spillere frem. Gjøse har trent aldersbestemte landslag i mange år og fikk U20 laget opp i A-gruppa nå i vinter. At han er flink til å få fram unge spillere tror jeg veldig.

Så er spørsmålet hvordan han takler å lede et lag hvor man forventer at skal vinne hvert år.

Gjøse er rutinert trener til å være relativt ung. Han kom også til finalen i sluttspillet.
Men ja, det er en ny vei for Oilers dette
Jeg liker ikke gambling.

Hvis det ikke blir resultater med en gang vil det garantert føre til lavere interesse og svekket omsetning.

CliffC

Legg inn av CliffC »

TAdams6 skrev: tir apr 25, 2023 12:25 pm Jeg er veldig med på at vi må få fram flere spillere. Det er klubber på østlandet som er flinkere enn oss til å få fram Elitespillere. For å bli det må de få sjansen. Det har vært lite nye siste årene. Spesielt backer har det vært få av.
De siste fem årene har Berg Paulsen, Strandborg og Vikingstad kommet fram som absolutt toppklasse, mens Haukom, Aartun, Higson, Rødne osv har vist at de kan ha materialet i seg. Jeg synes ikke det er så ille med tanke på at det er høye krav som stilles, og satsingen på talenter i denne skala er temmelig fersk ennå. Unge spillere får sjansen, men de konkurrerer tross alt med spillere som holder høyt nivå. Spørsmålet er om det er akseptabelt å senke de sportslige ambisjonene for å fase inn spillere som vurderes å ikke holde nok nivå? Personlig mener jeg nei, da det er spillerne som må bli gode nok, ikke at klubben skal senke nivået for at spillere som ikke er gode nok skal få innpass.

Det er absolutt stort å se lokale unggutter ta ligaen med storm. Derimot blir folk fort lei av å se en overdreven praksis med å kjøre inn lokale som ikke er gode nok for nivået.

Smurfejonny
Innlegg: 316

Legg inn av Smurfejonny »

Gjøse er flink og kommer til å gjøre det bra hvis han får tid, men det er nøkkelen her, han trenger tid. Det at det gikk så som så i serien med Storhamar og at han tok de til finale viser at spillesystemet trenger litt tid. At det ble 0-4 i finalen skyldes delvis at halve laget slet med sykdom, det er ikke sikkert de hadde vunnet med alle friske, men er overbevist om at det hadde blitt en jevnere serie.
Det vil ta tid for spillerne å komme inn i ett nytt spillesystem etter så mange år med det samme systemet under Todd, så gi det tid og det vil bli bra til slutt.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Vet ikke om jeg liker dette. Gjøse er nok en god trener han, men å gå inn i dette laget når flere av nøkkelspillerne forsvinner...den er ikke lett.

Paulsen til Malmø Redhaws, her må Higson på jobb.

Får håpe de lærte noe under Guldbrandsen perioden, om ikke kan dette bli en skikkelig mellomsesong. De må treffe blink på im`portene, håper at Higson får nok penger å rutte med slik at vi kan få inn 5 skikkelig gode utlendinger.

Om det er planer for Aarthun, Higson på back så er det bare å legge ner hanskene med en gang. Det holder ikke mål.

Håper dette går bra, men er langt fra sikker. De er nok usikre selv også.

Kanskje kan Gjøse trekke noen norske spillere over som liker hans spillestil fra tiden på østlandet?

CliffC

Legg inn av CliffC »

Smurfejonny skrev: tir apr 25, 2023 12:42 pm Gjøse er flink og kommer til å gjøre det bra hvis han får tid, men det er nøkkelen her, han trenger tid.
Tid er oppskrytt, ihvertfall hvis det er snakk om for mye tid. Hvis det ikke fungerer når vi kommer til nyåret, så bør varsellampene blinke kraftig. Stikkordet bør være progresjon.

Når det gjelder Todd så hadde man alltid en grunnleggende tro på at det ville gå seg til, noe han viste i hele perioden.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

https://www.eliteprospects.com/player/6 ... reas-heier

Kunne vært noe for å forsterke den norske stammen. Ser og at Trettenes linkes til Oilers.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

CliffC skrev: tir apr 25, 2023 12:55 pm
Smurfejonny skrev: tir apr 25, 2023 12:42 pm Gjøse er flink og kommer til å gjøre det bra hvis han får tid, men det er nøkkelen her, han trenger tid.
Tid er oppskrytt, ihvertfall hvis det er snakk om for mye tid. Hvis det ikke fungerer når vi kommer til nyåret, så bør varsellampene blinke kraftig. Stikkordet bør være progresjon.

Når det gjelder Todd så hadde man alltid en grunnleggende tro på at det ville gå seg til, noe han viste i hele perioden.
Jeg tror nok Gjøse får mer tid enn som så.
Det er mye nytt nå. Spørsmålet er hvor mange norske som reiser.
Det som er stor forskjell nå er at akademiene er kommet meget langt. Det gror godt. Jeg vet heller ikke reglene for spillerne fra Ukaina, men jeg blir ikke overrasket om en eller flere etterhvert får spille for Oilers som "norske". Litt som Balcers i sin tid. Noen som vet hvor mange år de må spille i Norge for å regnes som Norske når de er så unge? Er det 3 år?

Det jeg er mest spent på er spillestil hos Gjøse. Jeg har null formening om hva slags hockey han står for. Det hadde jeg håpet det kom spørsmål om under pressekonferansen.

Todd hadde vært ute en vintersdag før. Med Thoresen og Todd så visste vi at vi hentet kvalitet.
Med Gulbrandsen ble det mageplask. Han hadde null erfaring. Gjøse har ivertfall 10 års erfaring i ulike roller og nivåer.

Dette blir en liten eksamen for Stavanger Oilers. Lykkes de ikke nå heller, så kommer de nok til å gå etter rutinerte trenere i framtiden. Samtidig er det unge trenere som virkelig tar nivået fort. Tangnes 1 eksempel. Thoresen var vel flink fra starten av. I fotball er det ikke mange unge som slår til, men noen. De som har en sterk filosofi greier seg som regel. Som Arteta, Potter, Pep Guardiola i sin tid. Mourinho.

Spørsmålet er, hva slags filosofi har Gjøse?

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Madlaveien skrev: tir apr 25, 2023 3:47 pm https://www.eliteprospects.com/player/6 ... reas-heier

Kunne vært noe for å forsterke den norske stammen. Ser og at Trettenes linkes til Oilers.
Så han var ledig. Ok tall i Stjernen uten at det er noe wow. Men en bra norsk spiller som bør vurderes. Spesielt hvis flere norske reiser.
Nå er Søberg og Berg-Paulsen ute, så nye må inn.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Litt rart at de lot Søberg dra synes jeg.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Madlaveien skrev: tir apr 25, 2023 5:51 pm Litt rart at de lot Søberg dra synes jeg.
Jeg og synes det. Ikke veldig god denne sesongen. Men allikevel en bra spiller

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

TAdams6 skrev: tir apr 25, 2023 6:21 pm
Madlaveien skrev: tir apr 25, 2023 5:51 pm Litt rart at de lot Søberg dra synes jeg.
Jeg og synes det. Ikke veldig god denne sesongen. Men allikevel en bra spiller
Skal vi tolke det som at avtaler allerede er blitt gjort med spillere med norsk pass? Derfor er det ikke lenger behov for Søberg...antagelig feil tanke av eg, men noe må det jo være.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Nå begynner jeg å bli bekymret, Hurrød til Storhamar.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Madlaveien skrev: tir apr 25, 2023 6:31 pm
TAdams6 skrev: tir apr 25, 2023 6:21 pm
Madlaveien skrev: tir apr 25, 2023 5:51 pm Litt rart at de lot Søberg dra synes jeg.
Jeg og synes det. Ikke veldig god denne sesongen. Men allikevel en bra spiller
Skal vi tolke det som at avtaler allerede er blitt gjort med spillere med norsk pass? Derfor er det ikke lenger behov for Søberg...antagelig feil tanke av eg, men noe må det jo være.
Jeg tror Higson har en plan. Så ja, forventer spillere inn

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Madlaveien skrev: tir apr 25, 2023 6:33 pm Nå begynner jeg å bli bekymret, Hurrød til Storhamar.
Han synes jeg ikke er det store tapet. Selvfølgelig tynt med norske nå. Men akkurat han var en av de Oilers burde oppjustere nivåmessig.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Når kommer Lars Christian Rødne hjem? Vært 4 sesonger i USA nå. Spilt 2 sesonger i NCAA. Universitetsligaen. 2000 modell som var en skikkelig sniper når han debuterte for Oilers som 18-åring

Bryhnisveen er klar
Så får vi håpe flere følger de neste dagene

CliffC

Legg inn av CliffC »

Madlaveien skrev: tir apr 25, 2023 6:33 pm Nå begynner jeg å bli bekymret, Hurrød til Storhamar.
Ingen grunn til å trekke på skuldrene av dette. Hurrød gjorde det svært bra som back, og jeg skulle gjerne sett ham med videre.

Jeg lurer i det hele tatt på hvordan siste treneransettelse vil påvirke klubbens attraktivitet på spillermarkedet. Jeg lurer også på om Todd VIRKELIG var så upopulær blant spillerne som spesielt Aftenbladet påsto. RA hadde en langt mer nyansert fremstilling av situasjonen. Det er nesten som en kan lure på om klubben har lett etter påskudd for å sette inn Gjøse istedet for ham.

Nå forsvant altså Hurrød og Berg Paulsen samme dag. Sistnevnte er selvsagt fullt forståelig, men spørsmålet er hvem disse spillerne som ikke ville fortsette under Todd var? Vil de spille under Gjøse?

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Virker på meg som de gjør plass til Thomas Higson og Nordthun, kanskje og Faret. Det holder ikke mål, de må satse høyere enn det.

De vil få se en aha opplevelse da, publikum kommer ikke få å se 5 plasser.

CliffC

Legg inn av CliffC »

Madlaveien skrev: tir apr 25, 2023 8:10 pm Virker på meg som de gjør plass til Thomas Higson og Nordthun, kanskje og Faret. Det holder ikke mål, de må satse høyere enn det.

De vil få se en aha opplevelse da, publikum kommer ikke få å se 5 plasser.
Faret er selvsagt ikke aktuell videre, det er jeg sikker på. Derimot synes jeg ikke det er feil at man satser på Higson og Aartun, så lenge de ikke er topp 6. Om de har nivået inne så bør de få anledning til å utvikle seg. Har de ikke nivået så vil de forsvinne tidsnok ut likevel.

Jeg håper uansett at de har en plan med dette. Gulbrandsen var feil-ansettelse, men den ansettelsen skjønte jeg logikken bak da den skjedde. Logikken bak denne er jeg derimot ikke i stand til å skjønne, og ei heller akseptere premissene.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Har et inntrykk allerede at de snakker ned neste sesong, rebuild osv. Skeptisk.

De importene som hentes inn må være blinkskudd.

Madlaveien

Legg inn av Madlaveien »

Målvakter: Holm & Partanen

Backer: Klavestad, Ullriksen, Bryhn, Østby, Aarthun, Higson

Forwards: Kissel, Dineen, TK, Strandborg, Karlsen, Tangen Henriksen.

Hoff, ryktes vekk til Storhamar.

Mulig jeg glemmer noen her, men dette ser tynt ut. Keeperne er jeg fornøyd med, Partanan kan godt få være nummer 2 en sesong til.

Backene der har vi nå 4 solide senior spillere, pluss Aarthun og Higson som ikke holder mål. Her regner jeg med det kommer minst 1 importspiller og tar en plass.

Forwards, der har vi akkurat nok til 2 rekker...så det må faktisk inn en hel rekke med norske spillere, suplert med 4-5 importer.

Litt av en kabal for Higson dette, og enormt mye som skal på plass før første CHL kamp.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Hvor attraktive er Oilers?
For med ansettelsen av Gjøse dier Oilers indirekte ar de ikke går for gull neste sesong. «Han må få tid» føler jeg er stemningen.

Så mange norske ut. Den norske stammen synes jeg var for svak ifjor. De hentet ingen utenom Søberg for noen måneder. Nå er det enda skralere. Satsingen ifjor resulterte i byttå. Men nå har Higson en voldsom jobb foran seg.

Storhamar og Thoresen ryster opp. Har vi sjangs å stå imot?

CliffC

Legg inn av CliffC »

TAdams6 skrev: ons apr 26, 2023 12:37 pm Hvor attraktive er Oilers?
For med ansettelsen av Gjøse dier Oilers indirekte ar de ikke går for gull neste sesong. «Han må få tid» føler jeg er stemningen.
Hvis dette er slik det er så mister jeg veldig mye tillitt til de som styrer (jeg har egentlig mistet litt allerede, da jeg synes de ansetter ny trener på fullstendig feil premisser). Poenget med å ansette en ny trener, uansett hvem det er, er at vedkommende er den beste for situasjonen. Hvis Todd kunne føre Oilers til gull, mens Gjøse ikke kunne dette, så er det horribelt å gå for Gjøse.

Nå avhenger det selvsagt av hvilket lag Gjøse får disponibelt kommende sesong, men har han et gullag, så skal kravet være gull. Klubben har vel (formelt sett) ikke gått fra å være resultatorientert til å bli en plass for arbeidstrening?

Jeg vil ellers tro at Storhamar med Thoresen har en stor fordel i forhold til å tiltrekke seg attraktive spillere. Der vet man hva han står for, noe man ikke vet med Gjøse. Om sistnevnte er omkvedet at "han er flink", men hva da med resultater? Han har jo null og niks å vise til.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Ishockey»