Black Lives Matter (BLM)

Svar
MyWay

Black Lives Matter (BLM)

Legg inn av MyWay »

Etter at Biden fikk jobben som president i USA har det vært veldig stille rundt BLM i media.

VGD hadde en lengre tråd om emnet; jeg tenker det går an å fortsette diskusjonen her.

Er det fremdeles pågående demonstrasjoner i USA?

Hvorfor omtales ikke den 'systemiske rasismen' lengre? Har dette sammenheng med at Trump ikke lengre er president?

Fjorårets BLM-aksjoner sto for vanvittig mye kriminalitet og ødeleggelser. Dette blir ofte oversett av media.

Jeg har vanskelig for å tro at systemisk rasisme kan forsvinne over natten med en ny president, så dette må da være et bevis på at disse bevegelsene er styrt av politiske organisasjoner og svært polariserte nyhetsinstitusjoner som CNN og MSNBC.

Noen

Legg inn av Noen »

Bilde

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Det har ikke eksistert systematisk rasisme i USA siden 60-tallet. Rasisme hos enkeltindivider derimot, eksistere enda, og det vil det dessverre alltid gjøre.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

De som organiserte BLM stemmer nok heller demokratisk enn republikansk. Demokratene har gitt litt etter for BLM, ved å forby politiet å ta kvelertak.
Riktignok var det ganske vanlig fra før av, på det lokale planet, at politiet ikke fikk lov til å ta kvelertak. Litt skuebrød, selv om det kan ha betydning i de få storbyene der politiet brukte kvelertak inntil nylig.

Demokratene i kongressen stemte imidlertid imot vidtrekkende politireformer. - Da de skjønte hva det innebar. Tvilsomme politipraksiser foregår like gjerne i distrikter styrt av demokratene som av republikanerne. Å få alle amerikanske politistyrker opp på det nivået som jeg mener er "best practise", ville ført til at en god del politifolk eventuelt måtte slutte. Det er så mye alvorlig kriminalitet i deler av USA, at noe politi er bedre enn ikke noe politi kanskje?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Over halvparten (17.100 av 30.800) av police killings er feilrapportert eller urapportert de siste 40 år.
Svarte er mer utsatt for å bli drept av politet enn andre grupper.
https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 3/fulltext
Så det er hverken et demokratisk eller republikansk fenomen, men politet selv.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Merkelig hvordan norsk media sluttet å skrive om sorte drept av politiet der borte så fort Biden tok over.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

LD-Johnson skrev: fre okt 01, 2021 7:51 am Merkelig hvordan norsk media sluttet å skrive om sorte drept av politiet der borte så fort Biden tok over.
En mulig forklaring kan jo være at politiet sluttet å drepe svarte så fort Biden tok over.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Karatel skrev: fre okt 01, 2021 8:00 am
LD-Johnson skrev: fre okt 01, 2021 7:51 am Merkelig hvordan norsk media sluttet å skrive om sorte drept av politiet der borte så fort Biden tok over.
En mulig forklaring kan jo være at politiet sluttet å drepe svarte så fort Biden tok over.
Ser ikke slik ut nei.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

LD-Johnson skrev: fre okt 01, 2021 8:04 am
Karatel skrev: fre okt 01, 2021 8:00 am
LD-Johnson skrev: fre okt 01, 2021 7:51 am Merkelig hvordan norsk media sluttet å skrive om sorte drept av politiet der borte så fort Biden tok over.
En mulig forklaring kan jo være at politiet sluttet å drepe svarte så fort Biden tok over.
Ser ikke slik ut nei.
Det lyder sant nok usannsynlig at ingen svarte er blitt drept av politiet i USA siden Biden overtok, men BLM har da aldri gått ut i gatene og demonstrert hver gang en svart er blitt drept av politiet. Demonstrasjonene har kommet når politiet har drept ubevæpnede svarte som ikke utgjorde noen fare eller trussel for politiet eller andre. Men BLM går vel ikke ut og demonstrerer når politiet i selvforsvar skyter bevæpnede svarte kriminelle.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: fre okt 01, 2021 8:43 am Men BLM går vel ikke ut og demonstrerer når politiet i selvforsvar skyter bevæpnede svarte kriminelle.
Tja.
Jeg mener å huske en hendelse for noen måneder siden der en politiman skjøt og drepte en svart kvinne som var i ferd med å knivstikke en annen svart kvinne. Jeg vet ikke om det var noen demonstranter mot det helt spesifikt, siden det var opptøyer "hele tiden" på det tidspunktet uansett, men jeg husker hvertfall at twittermobben gikk av skaftet. Den politimannen, som faktisk reddet livet til den svarte jenta som ellers hadde blitt knivstukket, ble trakassert, folk kalte han rasist og at han måtte få sparken, osv..

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

SlimWhitman skrev: lør sep 18, 2021 4:11 pm Det har ikke eksistert systematisk rasisme i USA siden 60-tallet. Rasisme hos enkeltindivider derimot, eksistere enda, og det vil det dessverre alltid gjøre.
Enten vet du ikke hva som ligger i begrepet, og ikke skjønner du ikke effekten, eller så er du rett og slett ignorant.

For å ta én ting først:
Kjenner du til begrepet "red lining"? Hva betydde det? Og hva betyr det fortsatt?

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Rainmaker skrev: fre okt 01, 2021 10:41 am
SlimWhitman skrev: lør sep 18, 2021 4:11 pm Det har ikke eksistert systematisk rasisme i USA siden 60-tallet. Rasisme hos enkeltindivider derimot, eksistere enda, og det vil det dessverre alltid gjøre.
Enten vet du ikke hva som ligger i begrepet, og ikke skjønner du ikke effekten, eller så er du rett og slett ignorant.
Ok. Da har du sikkert bedre ting å foreta deg enn å diskutere med meg.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: fre okt 01, 2021 10:29 am
Karatel skrev: fre okt 01, 2021 8:43 am Men BLM går vel ikke ut og demonstrerer når politiet i selvforsvar skyter bevæpnede svarte kriminelle.
Tja.
Jeg mener å huske en hendelse for noen måneder siden der en politiman skjøt og drepte en svart kvinne som var i ferd med å knivstikke en annen svart kvinne. Jeg vet ikke om det var noen demonstranter mot det helt spesifikt, siden det var opptøyer "hele tiden" på det tidspunktet uansett, men jeg husker hvertfall at twittermobben gikk av skaftet. Den politimannen, som faktisk reddet livet til den svarte jenta som ellers hadde blitt knivstukket, ble trakassert, folk kalte han rasist og at han måtte få sparken, osv..
Dette?

https://edition.cnn.com/2021/04/21/us/o ... index.html

En tragisk hendelse, men denne jenta var jo ikke ubevæpnet og ufarlig, hun var tvert imot svært farlig. Det er kanskje derfor saken ikke har fått mer oppmerksomhet enn den fikk? At amerikansk politi er svært raske på avtrekkeren, er det ingen tvil om.

Men det var demonstrasjoner.

"Late Wednesday afternoon, a crowd of demonstrators -- including Ohio State University students -- marched in downtown Columbus toward the state Capitol building. They chanted "Black lives matter" and "Hands up. Don't shoot." They also chanted Ma'Khia Bryant's name."

BLM er forresten ikke en organisasjon, men en grasrotbevegelse uten noen sentral ledelse, hvem som helst kan kalle seg BLM.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: fre okt 01, 2021 10:51 am
SlimWhitman skrev: fre okt 01, 2021 10:29 am
Karatel skrev: fre okt 01, 2021 8:43 am Men BLM går vel ikke ut og demonstrerer når politiet i selvforsvar skyter bevæpnede svarte kriminelle.
Tja.
Jeg mener å huske en hendelse for noen måneder siden der en politiman skjøt og drepte en svart kvinne som var i ferd med å knivstikke en annen svart kvinne. Jeg vet ikke om det var noen demonstranter mot det helt spesifikt, siden det var opptøyer "hele tiden" på det tidspunktet uansett, men jeg husker hvertfall at twittermobben gikk av skaftet. Den politimannen, som faktisk reddet livet til den svarte jenta som ellers hadde blitt knivstukket, ble trakassert, folk kalte han rasist og at han måtte få sparken, osv..
Dette?

https://edition.cnn.com/2021/04/21/us/o ... index.html

En tragisk hendelse, men denne jenta var jo ikke ubevæpnet og ufarlig, hun var tvert imot svært farlig. Det er kanskje derfor saken ikke har fått mer oppmerksomhet enn den fikk? At amerikansk politi er svært raske på avtrekkeren, er det ingen tvil om.

Men det var demonstrasjoner.

"Late Wednesday afternoon, a crowd of demonstrators -- including Ohio State University students -- marched in downtown Columbus toward the state Capitol building. They chanted "Black lives matter" and "Hands up. Don't shoot." They also chanted Ma'Khia Bryant's name."

BLM er forresten ikke en organisasjon, men en grasrotbevegelse uten noen sentral ledelse, hvem som helst kan kalle seg BLM.
Den saken ja. Jeg har sett det opptaket, og det tok vel mindre enn ti sekunder fra politimannen ankom stedet til dama var skutt. Hadde han ventet ett sekund til så hadde det vært for sent, og da hadde BLM skreket navnet til det offeret i stedet og klaget på likegyldighet fra politiet.
Poenget jeg forsøkte å få frem her er at BLM ikke gjør en god nok jobb i å skille mellom rettmessige og urettmessige skytehendelser. Om det er bevisst eller ubevisst vil jeg ikke spekulere i, det er uansett uansvarlig.

Ellers så er jeg klar over at BLM ikke er en organisasjon som sådan. Det er delvis nettopp det som gjør dem farlig, fordi de ikke har noen representanter man kan snakke eller forhandle med.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: fre okt 01, 2021 11:49 am
Karatel skrev: fre okt 01, 2021 10:51 am
SlimWhitman skrev: fre okt 01, 2021 10:29 am

Tja.
Jeg mener å huske en hendelse for noen måneder siden der en politiman skjøt og drepte en svart kvinne som var i ferd med å knivstikke en annen svart kvinne. Jeg vet ikke om det var noen demonstranter mot det helt spesifikt, siden det var opptøyer "hele tiden" på det tidspunktet uansett, men jeg husker hvertfall at twittermobben gikk av skaftet. Den politimannen, som faktisk reddet livet til den svarte jenta som ellers hadde blitt knivstukket, ble trakassert, folk kalte han rasist og at han måtte få sparken, osv..
Dette?

https://edition.cnn.com/2021/04/21/us/o ... index.html

En tragisk hendelse, men denne jenta var jo ikke ubevæpnet og ufarlig, hun var tvert imot svært farlig. Det er kanskje derfor saken ikke har fått mer oppmerksomhet enn den fikk? At amerikansk politi er svært raske på avtrekkeren, er det ingen tvil om.

Men det var demonstrasjoner.

"Late Wednesday afternoon, a crowd of demonstrators -- including Ohio State University students -- marched in downtown Columbus toward the state Capitol building. They chanted "Black lives matter" and "Hands up. Don't shoot." They also chanted Ma'Khia Bryant's name."

BLM er forresten ikke en organisasjon, men en grasrotbevegelse uten noen sentral ledelse, hvem som helst kan kalle seg BLM.
Den saken ja. Jeg har sett det opptaket, og det tok vel mindre enn ti sekunder fra politimannen ankom stedet til dama var skutt. Hadde han ventet ett sekund til så hadde det vært for sent, og da hadde BLM skreket navnet til det offeret i stedet og klaget på likegyldighet fra politiet.
Poenget jeg forsøkte å få frem her er at BLM ikke gjør en god nok jobb i å skille mellom rettmessige og urettmessige skytehendelser. Om det er bevisst eller ubevisst vil jeg ikke spekulere i, det er uansett uansvarlig.

Ellers så er jeg klar over at BLM ikke er en organisasjon som sådan. Det er delvis nettopp det som gjør dem farlig, fordi de ikke har noen representanter man kan snakke eller forhandle med.
Jeg tror at også norsk politi kunne skyte i en slik situasjon. Men du motsier deg selv her.

"Poenget jeg forsøkte å få frem her er at BLM ikke gjør en god nok jobb i å skille mellom rettmessige og urettmessige skytehendelser. Om det er bevisst eller ubevisst vil jeg ikke spekulere i, det er uansett uansvarlig.

Ellers så er jeg klar over at BLM ikke er en organisasjon som sådan. Det er delvis nettopp det som gjør dem farlig, fordi de ikke har noen representanter man kan snakke eller forhandle med"

Som du helt korrekt sier, er ikke BLM en organisasjon og det finnes derfor ingen representanter man kan snakke med og forhandle med.

Da er heller ikke demonstrantene og de som skriver på Twitter representanter for BLM, demonstrantene er privatpersoner som handler på eget initiativ og som ikke representerer andre enn seg selv.

BLM har ingen representanter, det er ingen ledelse som gir demonstrantene mandat til å demonstrere og til å uttale seg på vegne av BLM.

Da er disse to setningene dine i strid med hverandre.

1) " BLM ikke gjør en god nok jobb i å skille mellom rettmessige og urettmessige skytehendelser. Om det er bevisst eller ubevisst vil jeg ikke spekulere i, det er uansett uansvarlig."

2)" Det er delvis nettopp det som gjør dem farlig, fordi de ikke har noen representanter man kan snakke eller forhandle med"

At disse demonstrantene ofte er brushoder og vandaler, er en annen sak, men akkurat her ser det da ut til at demonstrasjonene har gått fredelig for seg.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

"men akkurat her ser det da ut til at demonstrasjonene har gått fredelig for seg."

Eller "mostly peaceful" som fakenews pressen skrev mens bygninger og biler brant.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Hardy-guttene skrev: fre okt 01, 2021 1:50 am Over halvparten (17.100 av 30.800) av police killings er feilrapportert eller urapportert de siste 40 år.
Svarte er mer utsatt for å bli drept av politet enn andre grupper.
https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 3/fulltext
Så det er hverken et demokratisk eller republikansk fenomen, men politet selv.
Nekter vist å dø den myten der, tar man i betraktning at svarte begår over 50% av all grov kriminalitet så er de ikke overrepresentert.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Er ikke ofte jeg føler meg nødt til å rose Joe Biden, men akkurat nå kommer man ikke utenom.
Han har gjort en slutt på systematisk rasisme! Han har rett og slett løst det. Han har ikke klart noe annet, men akkurat dette fortjener han kred for.
Jeg vil i hvert fall anta at det er det han har gjort.
Det har jo tross alt vært meget stille ift BLM demonstrasjoner helt siden han vant valget. Det var jo ekstremt mange demonstrasjoner, opptøyer og plyndring i månedsvis i fjor, da det tilfeldigvis var valgår, men ikke nå lenger. Hva kan grunnen til dette være, annet enn at det nå er Biden som styrer skuta? Javisst er det jo fortsatt politiskytinger i ny og ne som ikke statistisk skiller seg særlig ut fra foregående år. Men nå er det ikke lenger systematisk rasisme. Så det er virkelig noe å feire, og det viser seg at 81 millioner stemmer ikke kan ta feil!

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

SlimWhitman skrev: lør sep 18, 2021 4:11 pm Det har ikke eksistert systematisk rasisme i USA siden 60-tallet. Rasisme hos enkeltindivider derimot, eksistere enda, og det vil det dessverre alltid gjøre.
Kommer litt an på hvordan du definerer systematisk rasisme, men at både politi og rettsvesen i USA helt siden 60 tallet og frem til idag har vært gjennomsyret av rasisme trenger man ikke være rakettforsker for å se. En rasisme som er like levende også idag. Jeg vil tro politi og rettsvesen fortsatt er en del av systemet.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »


Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Kul_Djevel skrev: man nov 01, 2021 7:44 am
SlimWhitman skrev: lør sep 18, 2021 4:11 pm Det har ikke eksistert systematisk rasisme i USA siden 60-tallet. Rasisme hos enkeltindivider derimot, eksistere enda, og det vil det dessverre alltid gjøre.
Kommer litt an på hvordan du definerer systematisk rasisme, men at både politi og rettsvesen i USA helt siden 60 tallet og frem til idag har vært gjennomsyret av rasisme trenger man ikke være rakettforsker for å se. En rasisme som er like levende også idag. Jeg vil tro politi og rettsvesen fortsatt er en del av systemet.
Tja, det kommer vel heller an på om man snakker om systemisk eller systematisk.

Det er "systemisk" man sier er problemet, og får svar at "systematisk" ikke er noe problem. Det er egentlig to forskjellige situasjoner/beskrivelser

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»