Lillestrøm SK (Klubbtråd)

Svar
Laban

Re: Lillestrøm SK (Klubbtråd)

Legg inn av Laban »

Kjøtteter skrev: fre jan 06, 2023 8:39 pm https://www.lsk.no/nyheter/igoh-ogbu-so ... avia-praha

Ogbu solgt.
Noen som har fått med seg videresalgsprosentene? Sves skriver at de har det i avtalen, men ikke hvor mye…

aderyn

Legg inn av aderyn »

Gleder meg ikke til en tilværelse uten Ogbu. Får håpe pengene blir brukt til å forsterke andre deler av banen som trengs en oppgradering.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Champis skrev: fre jan 06, 2023 8:40 am
aderyn skrev: fre jan 06, 2023 1:05 am Greit nok at LSK ikke gikk langt i Europa men Ogbu presterte faktisk bra i de matchene han spilte. Hadde ex Tottenham spiss Vincent Janssen i lomma på Åråsen, samme mann som startet i VM for Nederland, og var så god at det ble rapportert at Royal Antwerp ble interessert i å signere han etter den matchen. Har kanskje ikke vært så mange stoppere i Eliteserien som har gått for så mye men har vært et par andre Afrikanske stoppere i Sverige siste årene som har gått for enda mer. Hammarby solgte Odilon Kossounou for 40 mill etter 9 kamper. Elfsborg fikk vel 35-40 mill for en 24 årig Joseph Okumu. Begge disse stopperne hadde null Europeisk erfaring, kun spilt i Allsvenskan.

Ganske sikker på at Ogbu hadde lengere kontrakt enn disse karene også. Derfor jeg og mange mener Ogbu burde vært en overgang på samme nivå. Selv om summen RB har gått ut i med hvert fall ikke er helt hårreisende som det Tv2 først meldte. Har følelsen på at man kunne fått enda mer her ved å ha litt is i magen. Litt merkelig tidspunkt å selge på.

Det går fortsatt ikke an å sammenligne med Molde og Glimt, der er forskjellen stor.
Innrømmer gjerne at jeg var kritisk og også bommet ang Ogbu (som du påpekte), men hvorfor skal vi ikke sammenlignes med MFK eller BG?
Vi snakker om enkeltspillere og som aderyn nevner er tidspunktet noe merkelig og summen for Ogbu ikke akkurat til å bli slått i bakken av!

Mye for en forsvarsspiller og for LSK kanskje, men i grunn "småpenger" i forhold til spillerens kvalitet/potensiale, sammenlignbare overganger og står ved min kritikk av Mefsin&co som ikke virker å være de beste forhandlerne.

Hvem skal vi sammenligne oss med om ikke toppklubbene, og det i lys av at vi selv pr def er en toppklubb, har kjempet om medaljer i 2 strake sesonger og tatt to 4.plasser.
Problemet er kanskje at vi ikke oppfører oss som en toppklubb og/eller har adekvat kompetanse?
Jeg nekter å tro at BG har lykkes så godt på overgangsmarkedet KUN i lys av prestasjonene på banen og i Europa, de er tydeligvis også meget kompetente og skarpe ved forhandlingsbordet... !

https://www.nrk.no/sport/bodo_glimt-har ... 1.15782528

inc og nito

Legg inn av inc og nito »

InsVerderben skrev: lør jan 07, 2023 12:43 pm
Champis skrev: fre jan 06, 2023 8:40 am
aderyn skrev: fre jan 06, 2023 1:05 am Greit nok at LSK ikke gikk langt i Europa men Ogbu presterte faktisk bra i de matchene han spilte. Hadde ex Tottenham spiss Vincent Janssen i lomma på Åråsen, samme mann som startet i VM for Nederland, og var så god at det ble rapportert at Royal Antwerp ble interessert i å signere han etter den matchen. Har kanskje ikke vært så mange stoppere i Eliteserien som har gått for så mye men har vært et par andre Afrikanske stoppere i Sverige siste årene som har gått for enda mer. Hammarby solgte Odilon Kossounou for 40 mill etter 9 kamper. Elfsborg fikk vel 35-40 mill for en 24 årig Joseph Okumu. Begge disse stopperne hadde null Europeisk erfaring, kun spilt i Allsvenskan.

Ganske sikker på at Ogbu hadde lengere kontrakt enn disse karene også. Derfor jeg og mange mener Ogbu burde vært en overgang på samme nivå. Selv om summen RB har gått ut i med hvert fall ikke er helt hårreisende som det Tv2 først meldte. Har følelsen på at man kunne fått enda mer her ved å ha litt is i magen. Litt merkelig tidspunkt å selge på.

Det går fortsatt ikke an å sammenligne med Molde og Glimt, der er forskjellen stor.
Innrømmer gjerne at jeg var kritisk og også bommet ang Ogbu (som du påpekte), men hvorfor skal vi ikke sammenlignes med MFK eller BG?
Vi snakker om enkeltspillere og som aderyn nevner er tidspunktet noe merkelig og summen for Ogbu ikke akkurat til å bli slått i bakken av!

Mye for en forsvarsspiller og for LSK kanskje, men i grunn "småpenger" i forhold til spillerens kvalitet/potensiale, sammenlignbare overganger og står ved min kritikk av Mefsin&co som ikke virker å være de beste forhandlerne.

Hvem skal vi sammenligne oss med om ikke toppklubbene, og det i lys av at vi selv pr def er en toppklubb, har kjempet om medaljer i 2 strake sesonger og tatt to 4.plasser.
Problemet er kanskje at vi ikke oppfører oss som en toppklubb og/eller har adekvat kompetanse?
Jeg nekter å tro at BG har lykkes så godt på overgangsmarkedet KUN i lys av prestasjonene på banen og i Europa, de er tydeligvis også meget kompetente og skarpe ved forhandlingsbordet... !

https://www.nrk.no/sport/bodo_glimt-har ... 1.15782528
Jeg hiver meg på igjen.

Argumenter mot å selge nå:
Talent (utvilsomt)
Kontraktslengde
Alder
Tidlig i vinduet, kjøpende klubb ikke "desperate" ennå
Veldig god spiller som hadde vært drøm å ha på laget

Argumenter for at det var riktig å selge:
Høyeste pris for en stopper fra Eliteserien
Han har kun levert i en treer bak, liten erfaring som en av to stoppere
Ikke på landslag
Kun to kamper mot topp motstand i europa
Tidlig i vinduet, vi har god tid til å bruke noe av summen på nye spillere
Veldig stort salg for LSK (med disse millionene inn er budsjettet sikra i år, store deler av beløpet kan gå til å utvikle klubb og investere i nye spillere)

Må også nevne at han ikke spilte like bra mot slutten av sesongen i fjor, ville vi evt vært tjent med å ha en ikke topp motivert spiller i laget sett opp mot de vi får inn nå? I verste fall kunne han også blitt skadet.

Det vil også være lettere å selge dyrt om man allerede har solgt dyrt. Vi trengte ikke å selge Ogbu nå på samme måte som vi trengte å selge Gabrielsen til molde når hafslund stod klare til å stenge strømmen fordi vi ikke hadde betalt regningene, men såpass med penger inn nå gir oss såpass mye at det begynner å bli veldig vanskelig å si nei.

Det tok litt før glimt dro inn enorme summer og:

2019:
Amour Layouni til Pyramids: 15,2 millioner
2020:
Håkon Evjen til AZ Alkmaar: 25,3 millioner
Jens Petter Hauge til Milan: 50 millioner
Kasper Junker til Urawa Reds: 21,3 millioner
Sammy Skytte til Stabæk: 2,5 millioner

Her snakker vi toppscorere pluss spillere som herjet med langt mer meritterte motstandere i flere kamper.

Det blir jo spennende å se hva vif får for Sahraoui og Thiago Holm, eller om de får solgt de i det hele tatt før kontraktene går ut.

Hvis Akor Adams fortsetter i sporet fra i fjor så vil jeg bli arg om han ikke selges for minst 40 mill

lsklars

Legg inn av lsklars »

Har Sogndal flere nigerianere vi kan plukke opp?

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Kan vel også lese mellom linjene at det var en slags gentlemans agreement mellom LSK og Ogbu om at han skulle selges hvis det kom et bud på en viss størrelse fra en klubb som Ogbu så på som attraktiv siden det visstnok var litt interesse også i sommer, men at LSK da hadde et sterkt ønske om å beholde han ut sesongen.

Basert på uttaleser fra både agent Aneke og LSK i forbindelse med overgangen. Det gjør jo også at LSK er litt låst, de vet det fort kan bli dårlig stemning hvis de slår seg for vrange. Fortsetter prestasjonene så kan man kreve litt mer ved neste salg.

Jeg tenker at det er et bra salg. Kunne helt sikkert vært enda bedre, men synes allikevel ikke at det er et dårlig salg hvis 20 mill+ stemmer.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Viser samtidig at klubben gir muligheter til unge lovende spillere og ikke står i veien for at drømmen deres skal bli en virkelighet. Alle parter er tjent med dette.

inc og nito

Legg inn av inc og nito »

thewaterfall skrev: lør jan 07, 2023 2:55 pm Kan vel også lese mellom linjene at det var en slags gentlemans agreement mellom LSK og Ogbu om at han skulle selges hvis det kom et bud på en viss størrelse fra en klubb som Ogbu så på som attraktiv siden det visstnok var litt interesse også i sommer, men at LSK da hadde et sterkt ønske om å beholde han ut sesongen.

Basert på uttaleser fra både agent Aneke og LSK i forbindelse med overgangen. Det gjør jo også at LSK er litt låst, de vet det fort kan bli dårlig stemning hvis de slår seg for vrange. Fortsetter prestasjonene så kan man kreve litt mer ved neste salg.

Jeg tenker at det er et bra salg. Kunne helt sikkert vært enda bedre, men synes allikevel ikke at det er et dårlig salg hvis 20 mill+ stemmer.
Hvor er det du har sett uttalelsene fra Atta Aneke? At han har uttalt seg har godt meg hus forbi

Kjøtteter

Legg inn av Kjøtteter »

Det skal sies at detaljene RB kom med løfter inntrykket noe. Salget står likevel ikke til noe mer enn terningkast fire i mine øyne, og det er merkelig at klubben klapper seg selv på skuldra over bragden å ha klart å få 25+5 millioner for et talent som Ogbu, med tre år igjen av kontrakten. Jeg skjønner ikke hvorfor man haster seg med å selge helt i starten av det verste overgangsvinduet. Eller hvorfor noen klubber noen sinne skal gidde å betale mer for spillerne våre, når vi gang på gang forsterker forventningen om at de beste spillerne til Lillestrøm Sportsklubb kan plukkes opp for 5-25 millioner.

Jeg tror dessverre Adams kommer til å gå nokså billig han også, og at vi igjen får høre at vi kunne solgt ham i fjor, og dermed kunne vi ikke stå i veien for ham nå, og vi har sondert markedet og funnet ut at dette var det maksimale det var mulig å få nå. Adams har dessuten bare kontrakt ut 2024, så vi var nødt til å selge i dette vinduet. Og tar vi tar høyde for at Adams kom gratis er dette tross alt det nest beste spissalget til klubben gjennom tidene. Uka etter får Sarpsborg samme beløp for en spiller som knapt har vært på banen.

Men jeg ønsker ikke å være altfor krass mot Mesfin. Kursen til klubben er veldig bra, og han er utvilsomt en medvirkende faktor til det. Utenfra sitter jeg likevel med inntrykk av at vi har et stort forbedringspotensial i forhandlinger om spillersalg. Vi fremstår som pushovers, og det er mulig at Mesfins menneskelige egenskaper, som for det meste kommer klubben til gode, ikke nødvendigvis gjør ham til en beinhard forhandler. Skulle han få en assistent slik det har vært pratet om, så håper jeg det blir en fyr med karaktertrekk som tenderer mer mot slu jævel enn menneskepleier.

Brukeravatar
abelao
Innlegg: 193

Legg inn av abelao »

Kjøtteter skrev: lør jan 07, 2023 3:27 pm Utenfra sitter jeg likevel med inntrykk av at vi har et stort forbedringspotensial i forhandlinger om spillersalg. Vi fremstår som pushovers, og det er mulig at Mesfins menneskelige egenskaper, som for det meste kommer klubben til gode, ikke nødvendigvis gjør ham til en beinhard forhandler.
Det jeg har vanskelig for å fatte, er hvorfor du ikke er en gullkantet forhandler i en fotballklubb, som har slik kunnskap og innsikt i hvordan man kan få maksimalt ut av tvert spillersalg, men i stedet bare sitter bak et tastatur på FriDiskusjon og forteller hvordan det skal gjøres.

Bortkastet talent!

Kjøtteter

Legg inn av Kjøtteter »

abelao skrev: lør jan 07, 2023 3:39 pm Det jeg har vanskelig for å fatte, er hvorfor du ikke er en gullkantet forhandler i en fotballklubb, som har slik kunnskap og innsikt i hvordan man kan få maksimalt ut av tvert spillersalg, men i stedet bare sitter bak et tastatur på FriDiskusjon og forteller hvordan det skal gjøres.

Bortkastet talent!
Nei, hva er vel poenget med å diskutere på et diskusjonsforum.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

inc og nito skrev: lør jan 07, 2023 3:21 pm
thewaterfall skrev: lør jan 07, 2023 2:55 pm Kan vel også lese mellom linjene at det var en slags gentlemans agreement mellom LSK og Ogbu om at han skulle selges hvis det kom et bud på en viss størrelse fra en klubb som Ogbu så på som attraktiv siden det visstnok var litt interesse også i sommer, men at LSK da hadde et sterkt ønske om å beholde han ut sesongen.

Basert på uttaleser fra både agent Aneke og LSK i forbindelse med overgangen. Det gjør jo også at LSK er litt låst, de vet det fort kan bli dårlig stemning hvis de slår seg for vrange. Fortsetter prestasjonene så kan man kreve litt mer ved neste salg.

Jeg tenker at det er et bra salg. Kunne helt sikkert vært enda bedre, men synes allikevel ikke at det er et dårlig salg hvis 20 mill+ stemmer.
Hvor er det du har sett uttalelsene fra Atta Aneke? At han har uttalt seg har godt meg hus forbi
Mulig jeg husker feil, men mente at han var sitert i en eller annen artikkel i forbindelse med overgangen. Kan søke kjapt å se om jeg finner igjen det jeg tenkte på.


EDIT: Husket feil og rotet litt, men det jeg tenkte på var det som ble lagt ut på lsk.no hvor Mesfin (tipper jeg) som sier at de har snakket mye med Aneke. Jeg husket det som at Aneke sa at de hadde hatt en dialog i sommer, men det var altså Mesfin. Det endrer forsåvidt ingenting på innholdet i innlegget.
Sist redigert av thewaterfall den lør jan 07, 2023 4:07 pm, redigert 1 gang totalt.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

inc og nito skrev: lør jan 07, 2023 2:11 pm
InsVerderben skrev: lør jan 07, 2023 12:43 pm
Champis skrev: fre jan 06, 2023 8:40 am


Det går fortsatt ikke an å sammenligne med Molde og Glimt, der er forskjellen stor.
Innrømmer gjerne at jeg var kritisk og også bommet ang Ogbu (som du påpekte), men hvorfor skal vi ikke sammenlignes med MFK eller BG?
Vi snakker om enkeltspillere og som aderyn nevner er tidspunktet noe merkelig og summen for Ogbu ikke akkurat til å bli slått i bakken av!

Mye for en forsvarsspiller og for LSK kanskje, men i grunn "småpenger" i forhold til spillerens kvalitet/potensiale, sammenlignbare overganger og står ved min kritikk av Mefsin&co som ikke virker å være de beste forhandlerne.

Hvem skal vi sammenligne oss med om ikke toppklubbene, og det i lys av at vi selv pr def er en toppklubb, har kjempet om medaljer i 2 strake sesonger og tatt to 4.plasser.
Problemet er kanskje at vi ikke oppfører oss som en toppklubb og/eller har adekvat kompetanse?

Jeg nekter å tro at BG har lykkes så godt på overgangsmarkedet KUN i lys av prestasjonene av spillerne på banen og i Europa, de er tydeligvis også meget kompetente og skarpe ved forhandlingsbordet... !

https://www.nrk.no/sport/bodo_glimt-har ... 1.15782528
Jeg hiver meg på igjen.

Argumenter mot å selge nå:
Talent (utvilsomt)
Kontraktslengde
Alder
Tidlig i vinduet, kjøpende klubb ikke "desperate" ennå
Veldig god spiller som hadde vært drøm å ha på laget

Argumenter for at det var riktig å selge:
Høyeste pris for en stopper fra Eliteserien
Han har kun levert i en treer bak, liten erfaring som en av to stoppere
Ikke på landslag
Kun to kamper mot topp motstand i europa
Tidlig i vinduet, vi har god tid til å bruke noe av summen på nye spillere
Veldig stort salg for LSK (med disse millionene inn er budsjettet sikra i år, store deler av beløpet kan gå til å utvikle klubb og investere i nye spillere)

Må også nevne at han ikke spilte like bra mot slutten av sesongen i fjor, ville vi evt vært tjent med å ha en ikke topp motivert spiller i laget sett opp mot de vi får inn nå? I verste fall kunne han også blitt skadet.

Det vil også være lettere å selge dyrt om man allerede har solgt dyrt. Vi trengte ikke å selge Ogbu nå på samme måte som vi trengte å selge Gabrielsen til molde når hafslund stod klare til å stenge strømmen fordi vi ikke hadde betalt regningene, men såpass med penger inn nå gir oss såpass mye at det begynner å bli veldig vanskelig å si nei.

Det tok litt før glimt dro inn enorme summer og:

2019:
Amour Layouni til Pyramids: 15,2 millioner
2020:
Håkon Evjen til AZ Alkmaar: 25,3 millioner
Jens Petter Hauge til Milan: 50 millioner
Kasper Junker til Urawa Reds: 21,3 millioner
Sammy Skytte til Stabæk: 2,5 millioner

Her snakker vi toppscorere pluss spillere som herjet med langt mer meritterte motstandere i flere kamper.

Det blir jo spennende å se hva vif får for Sahraoui og Thiago Holm, eller om de får solgt de i det hele tatt før kontraktene går ut.

Hvis Akor Adams fortsetter i sporet fra i fjor så vil jeg bli arg om han ikke selges for minst 40 mill
Ergo, om man ikke har solgt dyrt tidligere, så må man fortsette å selge "billig...?!"
Litt spesiell logikk i såfall og noe man absolutt bør riste av seg.

Forlvrig mange gode poenger i ditt innlegg og man kan sikkert fortsette å argumentere for/i mot salg og omstendighetene rundt det (tidspunkt, spillerhistorikk&prestasjonsvurdering, pris, etc)

Gjør det kort&greit:
Er LSK og de ansvarlige kompetente, og gjør de en god nok jobb i forhold til kjøp og salg?!
Minner samtidig om at vi faktisk og pr. definisjon er en toppklubb!

Mener at LSK har et betydelig forbedringspotensiale i forhandlinger for som andre debattanter her inne har nevnt, så går det også ut en betydelig sum til Sogndal ved overgangen til Ogbu, og er da denne overgangen forsatt et like "gullkantet salg"...!?

inc og nito

Legg inn av inc og nito »

InsVerderben skrev: lør jan 07, 2023 4:06 pm
inc og nito skrev: lør jan 07, 2023 2:11 pm
InsVerderben skrev: lør jan 07, 2023 12:43 pm

Innrømmer gjerne at jeg var kritisk og også bommet ang Ogbu (som du påpekte), men hvorfor skal vi ikke sammenlignes med MFK eller BG?
Vi snakker om enkeltspillere og som aderyn nevner er tidspunktet noe merkelig og summen for Ogbu ikke akkurat til å bli slått i bakken av!

Mye for en forsvarsspiller og for LSK kanskje, men i grunn "småpenger" i forhold til spillerens kvalitet/potensiale, sammenlignbare overganger og står ved min kritikk av Mefsin&co som ikke virker å være de beste forhandlerne.

Hvem skal vi sammenligne oss med om ikke toppklubbene, og det i lys av at vi selv pr def er en toppklubb, har kjempet om medaljer i 2 strake sesonger og tatt to 4.plasser.
Problemet er kanskje at vi ikke oppfører oss som en toppklubb og/eller har adekvat kompetanse?

Jeg nekter å tro at BG har lykkes så godt på overgangsmarkedet KUN i lys av prestasjonene av spillerne på banen og i Europa, de er tydeligvis også meget kompetente og skarpe ved forhandlingsbordet... !

https://www.nrk.no/sport/bodo_glimt-har ... 1.15782528
Jeg hiver meg på igjen.

Argumenter mot å selge nå:
Talent (utvilsomt)
Kontraktslengde
Alder
Tidlig i vinduet, kjøpende klubb ikke "desperate" ennå
Veldig god spiller som hadde vært drøm å ha på laget

Argumenter for at det var riktig å selge:
Høyeste pris for en stopper fra Eliteserien
Han har kun levert i en treer bak, liten erfaring som en av to stoppere
Ikke på landslag
Kun to kamper mot topp motstand i europa
Tidlig i vinduet, vi har god tid til å bruke noe av summen på nye spillere
Veldig stort salg for LSK (med disse millionene inn er budsjettet sikra i år, store deler av beløpet kan gå til å utvikle klubb og investere i nye spillere)

Må også nevne at han ikke spilte like bra mot slutten av sesongen i fjor, ville vi evt vært tjent med å ha en ikke topp motivert spiller i laget sett opp mot de vi får inn nå? I verste fall kunne han også blitt skadet.

Det vil også være lettere å selge dyrt om man allerede har solgt dyrt. Vi trengte ikke å selge Ogbu nå på samme måte som vi trengte å selge Gabrielsen til molde når hafslund stod klare til å stenge strømmen fordi vi ikke hadde betalt regningene, men såpass med penger inn nå gir oss såpass mye at det begynner å bli veldig vanskelig å si nei.

Det tok litt før glimt dro inn enorme summer og:

2019:
Amour Layouni til Pyramids: 15,2 millioner
2020:
Håkon Evjen til AZ Alkmaar: 25,3 millioner
Jens Petter Hauge til Milan: 50 millioner
Kasper Junker til Urawa Reds: 21,3 millioner
Sammy Skytte til Stabæk: 2,5 millioner

Her snakker vi toppscorere pluss spillere som herjet med langt mer meritterte motstandere i flere kamper.

Det blir jo spennende å se hva vif får for Sahraoui og Thiago Holm, eller om de får solgt de i det hele tatt før kontraktene går ut.

Hvis Akor Adams fortsetter i sporet fra i fjor så vil jeg bli arg om han ikke selges for minst 40 mill
Ergo, om man ikke har solgt dyrt tidligere, så må man fortsette å selge "billig...?!"
Litt spesiell logikk i såfall og noe man absolutt bør riste av seg.

Forlvrig mange gode poenger i ditt innlegg og man kan sikkert fortsette å argumentere for/i mot salg og omstendighetene rundt det (tidspunkt, spillerhistorikk&prestasjonsvurdering, pris, etc)

Gjør det kort&greit:
Er LSK og de ansvarlige kompetente, og gjør de en god nok jobb i forhold til kjøp og salg?!
Minner samtidig om at vi faktisk og pr. definisjon er en toppklubb!

Mener at LSK har et betydelig forbedringspotensiale i forhandlinger for som andre debattanter her inne har nevnt, så går det også ut en betydelig sum til Sogndal ved overgangen til Ogbu, og er da denne overgangen forsatt et like "gullkantet salg"...!?
Det jeg mente med det er at det er et stort skille mellom Molde/Glimt, så RBK, så resten. De har såpass mye penger og høye budsjetter at det er lettere å si nei. For LSK er 40 mill som vi har dratt inn på Kairinen og Ogbu nå en tredjedel av et årsbudsjett, for de klubbene vil det ha mye mindre impact. Og når vi kommer i neste runde med forhandlinger om en soiller vil vi kunne vise til "vi solgte en forsvarer for 25 mill, trur du må øke budet på denne spissen for at vi skal lytte til deg gitt".

Jeg tror også at disse er solgt til riktig type klubber og at de vil ha gode muligheter til å utvikle seg der og bli solgt videre. Vi kan da vise til at spillerne som går LSK-skolen er godt skolert og takler neste nivå. Det hjelper også på pris ved neste forhandling.

Vi er nok alle litt miljøskadd etter et tiår med sammenhengende nedtur, men jeg trur klubben styres veldig fornuftig nå.

Avslutter med å legge ved denne fra forumet til en Osloklubb: "Pr nå er Lsk en større og bedre klubb, uten at det er noen annen grunn til det enn at de er flinkere til å drive fotballklubb enn det vi er."

inc og nito

Legg inn av inc og nito »

InsVerderben skrev: lør jan 07, 2023 4:06 pm
Gjør det kort&greit:
Er LSK og de ansvarlige kompetente, og gjør de en god nok jobb i forhold til kjøp og salg?!
Minner samtidig om at vi faktisk og pr. definisjon er en toppklubb!

Mener at LSK har et betydelig forbedringspotensiale i forhandlinger for som andre debattanter her inne har nevnt, så går det også ut en betydelig sum til Sogndal ved overgangen til Ogbu, og er da denne overgangen forsatt et like "gullkantet salg"...!?
Glemte helt å svare på disse punktene.

Ja, de er kompetente og jeg mener de gjør en mer enn godkjent jobb på kjøp og salg. Selvfølgelig skulle jeg ønsket en enda høyere sum, men det er et godt salg.
Det er ikke Mesfin alene som forhandler større overganger, der mener jeg å ha hørt i en podcast (kanarikaféen?) at Morten Kokkim også er involvert. Det er vel egentlig standard i de fleste klubber at styreleder el klubbdirektør er direkte involvert i større kjøp/salg.

Videresalgsprosent er standard 10%, 15% er veldig god, høyere enn dette er uhyre sjeldent slik jeg har forstått det. Videresalget er også fortjenesten på salget, altså trekker man fra kjøpssummen før beløpet beregnes. Om vi kjøpte Ogbu for totalt 5 mill og vi får 25 nå så vil Sogndal få 2-3 mill, 5% går bort til utdanningskompensasjon (1,25 mill) og vi sitter igjen med resten.

Jeg har også inntrykket av at overgangssummer som rapporteres rundt LSK er mer reelle enn et par andre som rapporteres, f eks Kone fra Sarpsborg (landslagsspiss for Mali) hvor det ble rapportert 40 mill, men dette er inkludert alle bonuser - noen ganske så urealistiske, hvilket vil si at Lorient omtrent må vinne Champions League med Kone på banen for at Sarp faktisk skal få det beløpet.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

inc og nito skrev: lør jan 07, 2023 5:51 pm Jeg har også inntrykket av at overgangssummer som rapporteres rundt LSK er mer reelle enn et par andre som rapporteres, f eks Kone fra Sarpsborg (landslagsspiss for Mali) hvor det ble rapportert 40 mill, men dette er inkludert alle bonuser - noen ganske så urealistiske, hvilket vil si at Lorient omtrent må vinne Champions League med Kone på banen for at Sarp faktisk skal få det beløpet.
Føler dette er et godt poeng. Folk her inne virker å ha hengt seg opp på 25+5 millioner. I RB står det derimot å lese at overgangen består av en pakke verdt minst 30 millioner, og at 25 av disse er sikre penger. Kan godt hende vi casher inn 35 millioner eller mer dersom alle klausuler innfris etter hvert.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Linselusa skrev: lør jan 07, 2023 7:01 pm
inc og nito skrev: lør jan 07, 2023 5:51 pm Jeg har også inntrykket av at overgangssummer som rapporteres rundt LSK er mer reelle enn et par andre som rapporteres, f eks Kone fra Sarpsborg (landslagsspiss for Mali) hvor det ble rapportert 40 mill, men dette er inkludert alle bonuser - noen ganske så urealistiske, hvilket vil si at Lorient omtrent må vinne Champions League med Kone på banen for at Sarp faktisk skal få det beløpet.
Føler dette er et godt poeng. Folk her inne virker å ha hengt seg opp på 25+5 millioner. I RB står det derimot å lese at overgangen består av en pakke verdt minst 30 millioner, og at 25 av disse er sikre penger. Kan godt hende vi casher inn 35 millioner eller mer dersom alle klausuler innfris etter hvert.
Vel mulig du har rett, men 35 mill høres noe høyt ut og kan du underbygge påstanden?

Ser at LSK ikke selv gikk ut med kjøpesummen i sin tid. https://www.rb.no/blir-lsks-dyreste-kjo ... 43-1515089

Totalverdien av salget virker å ligge litt i luften, avhengig av.
https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15403254/

Og kfl.no har presentert andre opplysninger og tall. https://kfl.no/wiki/index.php/Igoh_Ogbu

Vet ikke helt hva man skal forholde seg til, ikke om hvor godt dette salget egentlig er eller om hvor god jobb Mefsin&co har gjort.

Registrerer at det er stor begeistring i klubben/blant fansen vedr. salget, kan selvfølgelig hende at jeg tar grundig feil og at dette er en "kjempedeal", men avventer....!
God søndag ;)

Brukeravatar
abelao
Innlegg: 193

Legg inn av abelao »

Til dere som er skeptiske til hva vi har fått ut av salget av Ogbu, og mener at Mesfin/Kokkim ikke er kompetente til å forhandle om spillere, vil jeg anbefale å lytte til podcasten "Harde Mottak" som ble publisert på Spotify i går. Der argumenteres det greit for at dette sannsynligvis var en riktig deal for både klubb og spiller, og at både nivået og timingen er bra.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

InsVerderben skrev: søn jan 08, 2023 2:53 pm
Linselusa skrev: lør jan 07, 2023 7:01 pm
inc og nito skrev: lør jan 07, 2023 5:51 pm Jeg har også inntrykket av at overgangssummer som rapporteres rundt LSK er mer reelle enn et par andre som rapporteres, f eks Kone fra Sarpsborg (landslagsspiss for Mali) hvor det ble rapportert 40 mill, men dette er inkludert alle bonuser - noen ganske så urealistiske, hvilket vil si at Lorient omtrent må vinne Champions League med Kone på banen for at Sarp faktisk skal få det beløpet.
Føler dette er et godt poeng. Folk her inne virker å ha hengt seg opp på 25+5 millioner. I RB står det derimot å lese at overgangen består av en pakke verdt minst 30 millioner, og at 25 av disse er sikre penger. Kan godt hende vi casher inn 35 millioner eller mer dersom alle klausuler innfris etter hvert.
Vel mulig du har rett, men 35 mill høres noe høyt ut og kan du underbygge påstanden?

Ser at LSK ikke selv gikk ut med kjøpesummen i sin tid. https://www.rb.no/blir-lsks-dyreste-kjo ... 43-1515089

Totalverdien av salget virker å ligge litt i luften, avhengig av.
https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15403254/

Og kfl.no har presentert andre opplysninger og tall. https://kfl.no/wiki/index.php/Igoh_Ogbu

Vet ikke helt hva man skal forholde seg til, ikke om hvor godt dette salget egentlig er eller om hvor god jobb Mefsin&co har gjort.

Registrerer at det er stor begeistring i klubben/blant fansen vedr. salget, kan selvfølgelig hende at jeg tar grundig feil og at dette er en "kjempedeal", men avventer....!
God søndag ;)
Nei, altså, jeg baserer meg bare på opplysningene Svesengen kommer med. Han sier at det er snakk om minst 30 millioner i potensiell overgangsverdi, altså kan vi få over 30 millioner om alle klausuler innfris. Pleier å¨være godt informert, Sves, så jeg stoler mer på ham enn TV 2/debattanter på KFL.

Sier ikke at overgangen nødvendigvis er verdt 35 millioner, men det finnes en mulighet for at den er det.

Ellers er det fint å lese at Sogndal "kun" skal ha 10%. Fryktet 15-20 med ryktene som verserte om "saftig videresalgsklausul". 10% er ganske standard. Da sitter vi igjen med en veldig stor del av kaka selv!

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

Svesengen gjentar for øvrig poenget mitt over om minst 30 millioner i nyeste Dødball. Går på spilletid og eventuell kvalifisering til gruppespill i Europa, hvor jo Slavia har vært fast innslag i lang tid. Slavia Praha er selve lokmotivet i tsjekkisk fotball (selv om de underpresterte i Europa i år), og har vunnet hjemlig serie fire år på rad og jakter sitt femte strake seriemesterskap. Veldig sannsynlig at det vil bli Europa på dem også i år.

Et kanskje enda mer interessant poeng er det Sves nevner etterpå, nemlig at vi sannsynligvis har skaffet oss videresalgsprosenter også ved et eventuelt andre salg. Slavia kjøper sjelden så dyrt som dem har gjort med Igoh. Kun et par-tre ganger har de brukt mer penger på en spiller, og alle disse var angrepsspillere. Det er åpenbart at Igoh er tiltenkt en nøkkelrolle i laget. Da vil klausulene om spilletid innfris raskt med mindre han skulle falle helt gjennom.

Slavia er videre en selgende klubb i sjiktet over oss i fotballhierarkiet og ser jevnlig overgangssummer på 80 millioner eller høyere. Bare i år har klubben solgt for 220 millioner. Ser man på de fire siste sesongene så har tsjekkerne solgt følgende:

22/23: Alexander Bah til Benfica for 80 millioner
21/22: Abdallah Sima til Brighton for 80 millioner
20/21: Thomas Soucek til West Ham for 165 millioner
19/20: Alex Kral til Spartak Moskva for 125 millioner

Når/dersom Ogbu selges videre, har vi skaffet en normal videresalgsprosent på 10-15%. Dersom Igoh skulle fortsette å ta steg og selges videre oppover i hierarkiet igjen hos sin nye klubb, så vil vi motta prosenter her og. Da er det lett snakk om salgssummer på godt over 10 millioner euro.

Med andre ord kan det fortsette å tikke inn penger for Ogbu-salget i lang tid framover. At noen kan synes dette er en dårlig deal har jeg vanskelig for å forstå. Jeg har klokkertro på at Ogbu har alle forutsetninger til å utvikle seg til en stopper god nok for en middelhavsfarer i en topp 5-liga i tillegg til fast plass i midtforsvaret til Nigeria. Er vel Haugesund-legenden Troost-Ekong og det falmende stortalentet Awaziem, som for tiden er på lån i Hajduk Split fra Boavista, som har dannet stopperparet til Super Eagles i det siste. Overkommelig motstand det.

Eneste aberet er at Ogbu først og fremst har vist seg fram i en bakre treer. Klarer han overgangen til en forsvarsfirer, kan han nå så langt han vil. Ser fram til å følge ham videre i Praha. Jeg mener det er helt riktig steg for ham og ta, og jeg krysser fingrene for at den rivende utviklingen vil fortsette også i 2023.

Brukeravatar
abelao
Innlegg: 193

Legg inn av abelao »

Jøss! I siste utgave av RBs podcast "Dødball" snakker Nordlie om August Mikkelsen som om han er aktuell for LSK. Han og Svesengen sitter og diskuterer hvordan han kan passe inn i 3-5-2 eller 3-4-1-2 som om han var på vei inn. Skjer det ting i kulissene her, som ikke har nådd fram til mediene eller fansen ennå?

lund

Legg inn av lund »

abelao skrev: tir jan 10, 2023 1:27 pm Jøss! I siste utgave av RBs podcast "Dødball" snakker Nordlie om August Mikkelsen som om han er aktuell for LSK. Han og Svesengen sitter og diskuterer hvordan han kan passe inn i 3-5-2 eller 3-4-1-2 som om han var på vei inn. Skjer det ting i kulissene her, som ikke har når det til mediene eller fansen ennå?
Får man plass til både ham og Åsen på laget da? Om Mathew forsvinner vil det være vel så stort behov for en sånn type spiller.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

lund skrev: tir jan 10, 2023 1:30 pm
abelao skrev: tir jan 10, 2023 1:27 pm Jøss! I siste utgave av RBs podcast "Dødball" snakker Nordlie om August Mikkelsen som om han er aktuell for LSK. Han og Svesengen sitter og diskuterer hvordan han kan passe inn i 3-5-2 eller 3-4-1-2 som om han var på vei inn. Skjer det ting i kulissene her, som ikke har når det til mediene eller fansen ennå?
Får man plass til både ham og Åsen på laget da? Om Mathew forsvinner vil det være vel så stort behov for en sånn type spiller.
Vi har Lundemo og muligens Uba i 6'er-rollen. Det kommer fort inn en til (Vebjørn Hoff og RBK er på Granca samtidig med oss feks. 8-) ), men vi må gjerne signere en mer offensivt anlagt spiller ala Mikkelsen i tillegg. Har vært dårlig med rykter i de posisjonene.

inc og nito

Legg inn av inc og nito »

Linselusa skrev: tir jan 10, 2023 2:43 pm

Vi har Lundemo og muligens Uba i 6'er-rollen. Det kommer fort inn en til (Vebjørn Hoff og RBK er på Granca samtidig med oss feks. 8-) ), men vi må gjerne signere en mer offensivt anlagt spiller ala Mikkelsen i tillegg. Har vært dårlig med rykter i de posisjonene.
Mest sannsynlig vil nok ikke signering av midtbane/offensiv spiller skje før i midten av februar, ihvertfall ikke typ Mikkelsen.

Overgangsvinduet i de store ligaene stenger 31. januar (8-15.02 for noen mellomstore som Tyrkia/Tsjekkia) Det er nok hovedsaklig spillere som er gode nok til at de kan ha et realistisk håp om å bli direkte til utlandet/større ligaer som vi ønsker å hente, og da vil de neppe signere før vinduet der stenger.

Hammarby er vel ute etter Mikkelsen, men all den tid Sves/Nordlie som er såpass tett på klubben mener det er mulig at han ender i LSK så kan det jo skje.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Veldig merkelig at de vier så mye tid til Mikkelsen som alternativ hvis han ikke er aktuell. LSK prøvde jo seg på han i forrige vinduet ifølge Eurosport, med bud verdt opp til 10 mill. Nå har vi hvertfall pengene, og Tromsø trenger vel også cash.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Mulig de ser for seg 3-4-1-2:

Mads
Garnås Gabrielsen Skjærvik (antar den går igjennom)
Edh Ibrahimaj/Åsen Knutsen Dragsnes
Mikkelsen
TLO Adams

aderyn

Legg inn av aderyn »

Mikkelsen hadde vært en drøm, alltid elsket spillertypen. Men usikker på om han ser på oss som et stort nok step up, sa jo nei til oss for en liten stund siden. Bør vel være interesse fra utlandet der. Muligheten vår er nok om det ikke kommer noe annet interessant på han i løpet av Januar så han heller ville valgt oss enn å bli på Alfheim.

Kjøtteter

Legg inn av Kjøtteter »

Rosenborg virker ikke å være enige i at man må vise seg fram i Europa for å få mer enn 15-25 millioner for sine beste spillere.

Champis

Legg inn av Champis »

abelao skrev: tir jan 10, 2023 1:27 pm Jøss! I siste utgave av RBs podcast "Dødball" snakker Nordlie om August Mikkelsen som om han er aktuell for LSK. Han og Svesengen sitter og diskuterer hvordan han kan passe inn i 3-5-2 eller 3-4-1-2 som om han var på vei inn. Skjer det ting i kulissene her, som ikke har nådd fram til mediene eller fansen ennå?

Jeg vet hvert fall at det var snakk om dette i sommer, og tror ikke det var veldig langt unna da.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

Kjøtteter skrev: tir jan 10, 2023 10:36 pm Rosenborg virker ikke å være enige i at man må vise seg fram i Europa for å få mer enn 15-25 millioner for sine beste spillere.
Angrepsspiller med helt latterlige tall å vise til. Hadde Akor hatt over 20 målpoeng på 14 kamper, så hadde han gått dyrt han og.

Rosenborg var ellers heldige og fikk i gang en budkrig. Første bud forrige uke var på 30 millioner – så ballet det på seg.

Ikke fikk vi 15-25 millioner heller. Hvorfor så pessimistisk?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»