Kløften mellom Oslo og distriktene - desentralisering?

Svar
espandis

Kløften mellom Oslo og distriktene - desentralisering?

Legg inn av espandis »

Nå når autoritetene strammer inn manøvreringsrommet til befolkningen - både politisk, ytringsmessig og fysisk - så merkes de totalitære strømningene spesielt i politiske sirkler fra "Oslo-miljøene". Ikke bare i de store partiene, men også i mindre partier som MDG.

Og kanskje det er naturlig - da de fleste av disse partiene er en del av strømninger i Europa og USA. Og som metropol, så er det mer naturlig to-veis-kommunikasjon og gjennomtrekk av ideer mellom Oslo og de store Europeiske byene. Det er kort vei mellom flyplasser, men større distanser ut til distriktene.

Men når hovedstadens miljøer er "annerledes" enn miljøene ute i distriktene, da tyder det på stedsfortredelse. Altså; kanskje ikke okkupasjon, men alikevel sterk innflytelse utenfra. Kommunesammenslåing og forenkling av våre fylker er et bevis for dette.

Er det på tide å virkelig ta kraft-tak for desentralisering? Er det forgjeves å se for seg en rekonstruksjon av vårt demokrati på toppen av våre eksisterende institusjoner? Må vi ha entrepenørskap og skape nye institusjoner, spredt over hele landet, med så mye uavhengighet som mulig?

Jeg tror det har gått så langt, ikke bare i Norge - men i hele vesten - at korrupsjonen er blitt en del av selve det vestlige systemet. Det betyr ikke at sivilisasjonen vår er dødsdømt, men at samfunnsmaskinen er så infisert av termitter at konstruksjonen kanskje må kondemneres. Politikerne har glemt hva demokrati er, eller har mistet troen på dette systemet. De er rett og slett lei av folkestyre - vet best - og vil tvinge sine løsninger på oss. Vi må kanskje bygge nye maskiner. Og disse må kanskje bygges uavhengig av hverandre ute i distriktene.

Hva mener folket? Er tiden inne for kraftig desentralisering, implementert av folket selv?

teodora

Legg inn av teodora »

Veldig godt innlegg og jeg er enig i 99%, men så lenge folk ønsker å bo i byene så er det jo dette vi får?

Det virker som kort vei til kaffe, full buss og treningssenter er det som er viktigst for folk.

espandis

Legg inn av espandis »

Det er jo en villet politikk å få borgere til å flytte til byene. De rike kjøper de billige gårdene som bøndene selger for å flytte til byene. Byfolk som ønsker å bli bønder bor i leiligheter og har ikke råd til å overby rikingene, som bruker småbrukene og gårdene til fritidsboliger. Det er helt villt.

Kanskje en må tenke annerledes. Kanskje byfolk som vil ut i periferien må flytte inn i små nabolag i utkantstrøk.

Men det viktigste er ikke å bli bonde, eller å bo i utkant-Norge. Det viktigste er å gi opp å tenke "hovedstad". Og å bli uavhengig. Kanskje vi må projisere "gamle Norge" på kartet. Kanskje Norge må bli et lokalsamfunn og "jarldømme" igjen.

Taururu

Legg inn av Taururu »

teodora skrev: man jul 19, 2021 3:22 pm Veldig godt innlegg og jeg er enig i 99%, men så lenge folk ønsker å bo i byene så er det jo dette vi får?

Det virker som kort vei til kaffe, full buss og treningssenter er det som er viktigst for folk.
Er nok mer enn kaffe og treningssentre som lokker folk til byene. I byene ligger mulighetene både kulturelt, sosialt, økonomisk og med å skape noe. Har bodd i mindre tettsteder og vil aldri det igjen. Elsker Oslo og de mulighetene det gir. Muligheter til å skape, oppdage og lære av andre hver eneste dag.

teodora

Legg inn av teodora »

Taururu skrev: man jul 19, 2021 6:11 pm
teodora skrev: man jul 19, 2021 3:22 pm Veldig godt innlegg og jeg er enig i 99%, men så lenge folk ønsker å bo i byene så er det jo dette vi får?

Det virker som kort vei til kaffe, full buss og treningssenter er det som er viktigst for folk.
Er nok mer enn kaffe og treningssentre som lokker folk til byene. I byene ligger mulighetene både kulturelt, sosialt, økonomisk og med å skape noe. Har bodd i mindre tettsteder og vil aldri det igjen. Elsker Oslo og de mulighetene det gir. Muligheter til å skape, oppdage og lære av andre hver eneste dag.
Jeg har bodd i Oslo i 13 år, jeg vet hva jeg snakker om. Folk flest bruker ikke tilbudene som finnes, ikke på langt nær. Men jeg tror mange føler seg mindre ensomme når det er mye folk rundt en, men faktum er jo at folk i byer nesten isolerer seg mer.

Taururu

Legg inn av Taururu »

teodora skrev: man jul 19, 2021 7:26 pm
Taururu skrev: man jul 19, 2021 6:11 pm
teodora skrev: man jul 19, 2021 3:22 pm Veldig godt innlegg og jeg er enig i 99%, men så lenge folk ønsker å bo i byene så er det jo dette vi får?

Det virker som kort vei til kaffe, full buss og treningssenter er det som er viktigst for folk.
Er nok mer enn kaffe og treningssentre som lokker folk til byene. I byene ligger mulighetene både kulturelt, sosialt, økonomisk og med å skape noe. Har bodd i mindre tettsteder og vil aldri det igjen. Elsker Oslo og de mulighetene det gir. Muligheter til å skape, oppdage og lære av andre hver eneste dag.
Jeg har bodd i Oslo i 13 år, jeg vet hva jeg snakker om. Folk flest bruker ikke tilbudene som finnes, ikke på langt nær. Men jeg tror mange føler seg mindre ensomme når det er mye folk rundt en, men faktum er jo at folk i byer nesten isolerer seg mer.
Kan godt være du har et poeng, men for egen del er det et eldorado av muligheter (selvfølgelig utenom Koronatider). Det skal sies at jeg elsker denne byen og særlig hvordan byen har utviklet seg de siste årene.

espandis

Legg inn av espandis »

Utfordringen i Norge er at selv om dem som bor i Oslo elsker byen, så eksisterer byen på mange måter på bekostning av resten av befolkningen. Hvis byen prøver å projisere et bilde av Europeiske stater over den norske virkeligheten utenfor hovedstaden - i fornøyelsens navn, så forbrukes Norge ellers slik at Oslo's innbyggere kan kose seg i sin velstand.

Nå skal det være sagt at det ikke bare er Oslo som nyter godt av resten av Norge. Det samme gjelder de andre store byene i landet. Men Oslo har makten, og projiserer likeledes politisk ideologi på landet - som etter min mening har sin kilde i Europa og USA. Jeg er ikke alene om å tenke slik.

Taururu

Legg inn av Taururu »

espandis skrev: man jul 19, 2021 10:31 pm Utfordringen i Norge er at selv om dem som bor i Oslo elsker byen, så eksisterer byen på mange måter på bekostning av resten av befolkningen. Hvis byen prøver å projisere et bilde av Europeiske stater over den norske virkeligheten utenfor hovedstaden - i fornøyelsens navn, så forbrukes Norge ellers slik at Oslo's innbyggere kan kose seg i sin velstand.

Nå skal det være sagt at det ikke bare er Oslo som nyter godt av resten av Norge. Det samme gjelder de andre store byene i landet. Men Oslo har makten, og projiserer likeledes politisk ideologi på landet - som etter min mening har sin kilde i Europa og USA. Jeg er ikke alene om å tenke slik.
For noe tull. Oslo er en viktig bidragsyter for velstand ellers i landet. En myte at ikke verdier skapes i Oslo.

espandis

Legg inn av espandis »

Jeg sier på ingen måte at verdier ikke skapes i Oslo. Jeg sier at landet brukes som energibatteri for Oslo sin vilje. Og det er ikke ok når Oslo ikke vil at Norge skal ha en egen kontekst, men skal "tre inn i verden". Da tråkkes alle lokalsamfunnene på beina. Hvis du ikke forstår perspektivet, så blir du jo da bekreftelsen på det.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Taururu skrev: man jul 19, 2021 11:18 pm
For noe tull. Oslo er en viktig bidragsyter for velstand ellers i landet. En myte at ikke verdier skapes i Oslo.
Jeg vil heller si at det er en myte at verdier skapes i Oslo.

Hva hadde Oslo vært uten de verdiene som skapes rundt i distriktene ?
Selv om hovedkontorene til mange av de store bedriftene og konsernene ligger Oslo så er det ikke der verdiene skapes.
Verdiene skapes rundt i de mange tusen små og store underbruka rundt i landet mens fortjenesten kanaliseres til Oslo
og registreres som verdiskapning der.
Jeg kan ta ett eksempel.
Jeg har lest ett sted at ca 22 % av all verdiskapning i Norge skjer i Oslo.
Mellom Stavanger, Sandnes og Sola ligger Norges største industriområde, Forus.
På et område på 4 hvadratkilometer der skaper over 3000 bedrifter faktisk 19 % av all verdiskapning i Norge, og tar alene hånd om 49 % av statsbudsjettets utgifter.

Slike eksempler finnes det nok mange av rundt omkring også i andre fylker og kommuner.
Man kan ikke leve av å selge kaffelatte til hverandre i Oslo uten inntekter fra distriktene.
Forsvinner inntektene fra distriktene så forsvinner også inntektene i Oslo.
Så enkelt er det :D
Sist redigert av Xpoolman den tir jul 20, 2021 8:41 am, redigert 1 gang totalt.

joplina

Legg inn av joplina »

teodora skrev: man jul 19, 2021 3:22 pm Veldig godt innlegg og jeg er enig i 99%, men så lenge folk ønsker å bo i byene så er det jo dette vi får?

Det virker som kort vei til kaffe, full buss og treningssenter er det som er viktigst for folk.
Greia er vel den at bygda bygges ned. Buss-og ferjetilbud høvles ned til det ubrukelige, bygdeskoler legges ned og da forsvinner skolebuss-tilbudet som også andre benyttet - og med det legges fritidstilbud ned og de lokale små-butikkene stenger dørene osv osv. Bygde-byene og kommunesenter har ikke nye arbeidsplasser nok å tilby - og nødvendig bruk av egne kjøretøy pga komplett mangel på offentlig transport belønnes med drivstoffpriser flere kroner dyrere per liter enn i byene - og dermed setter folk snuta mot større plasser og byene.

- Selv om folk på bygda er vant til et enklere liv så kan selv ikke dem leve på luft alene.
På samme tid er det bygda som som produserer råvarene til daglig forbruk og eksport som kommer hele Norge til gode , som f.eks jordbruksvarer, kjøtt og ikke minst fisk - både fra havet og fra oppdrett.

Man lan lure på hva designtanken som ligger bak er.... for oppdretts-millionene vil byene også ha...som om de ikke har alt annet allerede...
https://www.vol.no/pluss/2020/05/15/Ern ... 835587.ece

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Taururu skrev: man jul 19, 2021 11:18 pm
espandis skrev: man jul 19, 2021 10:31 pm Utfordringen i Norge er at selv om dem som bor i Oslo elsker byen, så eksisterer byen på mange måter på bekostning av resten av befolkningen. Hvis byen prøver å projisere et bilde av Europeiske stater over den norske virkeligheten utenfor hovedstaden - i fornøyelsens navn, så forbrukes Norge ellers slik at Oslo's innbyggere kan kose seg i sin velstand.

Nå skal det være sagt at det ikke bare er Oslo som nyter godt av resten av Norge. Det samme gjelder de andre store byene i landet. Men Oslo har makten, og projiserer likeledes politisk ideologi på landet - som etter min mening har sin kilde i Europa og USA. Jeg er ikke alene om å tenke slik.
For noe tull. Oslo er en viktig bidragsyter for velstand ellers i landet. En myte at ikke verdier skapes i Oslo.
Viktig bidragsyter for velstand ellers i landet ?? På mottatte skattepenger da eller hvilke verdier skapes i Oslo som for eksempel vi på Jæren nyter godt av ?

Taururu

Legg inn av Taururu »

TrondLFC skrev: tir jul 20, 2021 9:10 am
Taururu skrev: man jul 19, 2021 11:18 pm
espandis skrev: man jul 19, 2021 10:31 pm Utfordringen i Norge er at selv om dem som bor i Oslo elsker byen, så eksisterer byen på mange måter på bekostning av resten av befolkningen. Hvis byen prøver å projisere et bilde av Europeiske stater over den norske virkeligheten utenfor hovedstaden - i fornøyelsens navn, så forbrukes Norge ellers slik at Oslo's innbyggere kan kose seg i sin velstand.

Nå skal det være sagt at det ikke bare er Oslo som nyter godt av resten av Norge. Det samme gjelder de andre store byene i landet. Men Oslo har makten, og projiserer likeledes politisk ideologi på landet - som etter min mening har sin kilde i Europa og USA. Jeg er ikke alene om å tenke slik.
For noe tull. Oslo er en viktig bidragsyter for velstand ellers i landet. En myte at ikke verdier skapes i Oslo.
Viktig bidragsyter for velstand ellers i landet ?? På mottatte skattepenger da eller hvilke verdier skapes i Oslo som for eksempel vi på Jæren nyter godt av ?
Først må jeg jo si at Jæren har skapt en superstjerne og det håper jeg landslaget drar nytte av. By og land er avhengig av hverandre. Oslo er enormt viktig som kraftsentrumet i Norge. Hva hadde England vært uten London?, Italia uten Roma eller Danmark uten Køpenhavn? Det å samle kompetanse som det blir gjort i større byer er enormt viktig for at det læres av hverandre og at de verdiene som blir skapt rundt i landet blir forvaltet på beste måte ut mot resten av verden. Det gir gode muligheter for kunnskapsutveksling og nye idee oppstår der mange er samlet med ulik kompetanse. Jeg er selv ikke oppvokst i Oslo, selv om jeg har bodd mange år her nå. Jeg har selv sett hvor fastlåst mønstre det kan være der det er litt lengre mellom husene noe som kan gjøre at nye ideer ikke skapes ofte nok, men de mindre samfunnene er viktig for å kunne dra lasset sammen.

Turisme er også en viktig del av det. Mange turister besøker ofte hver krik og krik av lander vårt, men hovedstaten er og blir en turistmagnet. Nå som Oslo har blitt så unik, vakker og trendy gjør det at stadig flere besøker Norge. De legger selvfølgelig igjen masse penger i hovedstaten vår, men resten av landet vil også merke dette.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Taururu skrev: tir jul 20, 2021 10:22 am Mange turister besøker ofte hver krik og krik av lander vårt, men hovedstaten er og blir en turistmagnet. Nå som Oslo har blitt så unik, vakker og trendy gjør det at stadig flere besøker Norge. De legger selvfølgelig igjen masse penger i hovedstaten vår, men resten av landet vil også merke dette.
Nok en myte altså, at Oslo er en slik turistmagnet.
I 2019, som var det siste året det går an å sammenligne, sto Oslo og Akershus for 22 % av utlendingers overnatting i Norge.
Samlet sto Østlandet, inkludert Oslo og Akershus, for 34 % av overnattingene mens Vestlandet, Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal sto for 37 %.
I tillegg kommer all cruisetrafikken der Vestlandet med Norges største cruisehavner, Bergen, Stavanger og Geiranger, knuser Østlandet i antall anløp og turister.

https://business.visitnorway.com/no/fak ... eren-2019/

Taururu

Legg inn av Taururu »

Nå er på ingen måte cruisetrafikk fremtiden som den miljøverstingen det er. Dette vil bli bedre nå som har Oslo har fått den oppgraderingen den fortjente.

Ser caffelatte blir brukt som eksempel og det er litt artig. Mitt inntrykk er at kaffelattedrikkerne kommer utenbysfra og går på de store kjedene som Starbucks og Espresso House for de synes det er stas. Mange Oslofolk går på egenstående baristaer hvor de som driver det har et meget høyt kunnskapsnivå om kaffe. Her er det ferske kaffebønner som presses der og du får kunnskap om de ulike sortene. Her vil du bruke tid og kaffekoppen blir opplevelse. Melk i kaffen er også noe som ikke er vanlig på disse stedene, da du skal kjenne aromene fra kaffen. De mulighetene hadde nok ikke ulike baristaer hatt på den lokale shellstasjonen. Kjeder generer selvfølgelig arbeidsplasser også, en student f.eks. kan få sin inntekt her. På Jæren hadde det nok vært vanskeøig å sysselsette titusenvis av studenter.

Fullt av andre eksempler på dette. Stikkord som pizza, øl osv.
Jeg tror at mange for en eyeopener av å bo i en trendy millionby som f.eks. Oslo.
Sist redigert av Taururu den tir jul 20, 2021 11:19 am, redigert 1 gang totalt.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Taururu skrev: tir jul 20, 2021 11:11 am Kjeder generer selvfølgelig arbeidsplasser også, en student f.eks. kan få sin inntekt her. På Jæren hadde det nok vært vanskeøig å sysselsette titusenvis av studenter.
Å sysselsette titusenvis av studenter på jæren er det først og fremst ikke behov for, og for det andre er det heller ikke relevant for oss hvor mange studenter som blir sysselsatt i Oslogryta.

Taururu

Legg inn av Taururu »

TrondLFC skrev: tir jul 20, 2021 11:19 am
Taururu skrev: tir jul 20, 2021 11:11 am Kjeder generer selvfølgelig arbeidsplasser også, en student f.eks. kan få sin inntekt her. På Jæren hadde det nok vært vanskeøig å sysselsette titusenvis av studenter.
Å sysselsette titusenvis av studenter på jæren er det først og fremst ikke behov for, og for det andre er det heller ikke relevant for oss hvor mange studenter som blir sysselsatt i Oslogryta.
Men hva med en kaffeelsker som har vært på ulike kaffeplantasjer i verden, hatt jobberfaringer fra en unik barista i eksempelvis Milano. Opparbeidet seg enorm kunnskap og har lyst til å dele denne kunnskapen gjennom sin barista med egen kverning med største omhu. Hvordan skal han få til det om det kun er småbyer og distrikter i dette landet. Tror neppe han vil stå bak kassa hos Shell på Smøla og trykke på kaffe automaten.
Finnes tusenvis av tudenvis av slike eksempler

espandis

Legg inn av espandis »

Tror en del av problemet er at befolkningene i de store byene er mer opptatt av kaffe og andre mer "snobbete" velfærdstilbud, og hele poenget med nasjonen/landet forsvinner i kakesmulene.

Det handler om et demokrati over det ganske land, og storbyen, slik den er i dag, er for navlebeskuende til å egentlig representere noe annet enn seg selv.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Taururu skrev: tir jul 20, 2021 11:26 am
Men hva med en kaffeelsker som har vært på ulike kaffeplantasjer i verden, hatt jobberfaringer fra en unik barista i eksempelvis Milano. Opparbeidet seg enorm kunnskap og har lyst til å dele denne kunnskapen gjennom sin barista med egen kverning med største omhu. Hvordan skal han få til det om det kun er småbyer og distrikter i dette landet. Tror neppe han vil stå bak kassa hos Shell på Smøla og trykke på kaffe automaten.
Finnes tusenvis av tudenvis av slike eksempler
Som jeg skrev tidligere, å servere kaffe til hverandre, enten det er Nescafé, Dolche Gusto eller Lavassa, er IKKE det vi lever av i dette landet, selv om bermen fra Oslogryta tror det aldri så mye.

Taururu

Legg inn av Taururu »

espandis skrev: tir jul 20, 2021 12:46 pm Tror en del av problemet er at befolkningene i de store byene er mer opptatt av kaffe og andre mer "snobbete" velfærdstilbud, og hele poenget med nasjonen/landet forsvinner i kakesmulene.

Det handler om et demokrati over det ganske land, og storbyen, slik den er i dag, er for navlebeskuende til å egentlig representere noe annet enn seg selv.
Ingenting som er snobbete.
Var nylig i Grimstad som jeg anser som relativt liten by (som de fleste norske byer). Jeg visste at Nøgne ø som lager øl holder til og er fra det stedet. Nøgne ø lager ordentlig bra øl og ikke den kjipe industriølen til de største bryggeriene. Det som var underlig var at det i mindre grad var Nøgne Ø øl å få tak i, men ingen problem å tak i øl fra de store produsentene. Disse prodsentene om det er Frydenlund, Hansa,Ass er jo opprinnelig fra de største byene. I Oslo er det jo en haug av steder som bugner over av ulik øl, også fra Nøgne Ø. Det paradoksale er at på landet drikker man industriøl fra de større byene, mens i Oslo drikker mange flere håndverksøl som er produsert av ølkjennere i både by og land. Dette tror jeg har noe med at byfolk er mer oppdatert på øl eller kaffe, mat eller hva det skulle være. Altså kunnskapsutveksling.

Om ikke de urbane som setter pris på kvalitet ikke er der, vil ikke de lokale klare seg markedsmessig. Derfor er det viktig å se at vi er gjensidig avhengig av hverandre og sitte å "skule" på hverandre tror jeg ingen er tjent på. Vi trenger distrikter, men vi trenger jammen meg byer og ikke minst et lokomotiv som Oslo er.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Taururu skrev: tir jul 20, 2021 11:26 am Tror neppe han vil stå bak kassa hos Shell på Smøla og trykke på kaffe automaten.
Finnes tusenvis av tudenvis av slike eksempler
Er ingen Shell-stasjon på Smøla, men har en Best der. :)

Ellers så tror jeg det som diskuteres her er håpløst. Veldig mange trives i Oslo, dog jeg mener forklaringen deres ofte er tynn. Tror du virkelig at det bare drikkes industri øl på bygda? Og er ikke nettopp Nøgne Ø industri øl? Ikke mye eksklusivt over det.

Men et faktum er at Oslo er den tristeste hovedstad i Europa. Slottet minner jo om garasjen til andre slott i Europa. Det verste er dog den selvgodhet som har kommet med sekten MDG. Jeg skal innrømme at jeg fatter ikke at MDG har så stor oppslutning i Oslo, men dem om det, bare ikke la f...skapen spre seg til "bygda".

Man kan krangle til man blir gul og blå om hvor verdiene skapes. Mange firma legger jo sitt hovedkontor til Oslo, og dermed også en del av verdiskapningen. Et hovedargument har vært å ligge nær maktens sentrum, men Covid og Internett har vist den siste tiden at det ikke er så viktig. Så vi kan nok se desentralisering vil øke i fremtiden.

Taururu

Legg inn av Taururu »

For å ta det siste først. Enig at det blir vanskelig å diskutere hvor verdiene skapes. Jeg tror det er en god gjensidighet hvor by og land er avhengig av hverandre. Dette har jeg også prøvd å få frem tidligere. Vi sitter på ingen måte bare på ræva å nyter kaffen, kaffen som liksom distriktsnorge har tjent for oss i Oslo. Merker meg riktignok at en håpefull statsministerkandiadat i det gamle bondepartiet prøver å fremstille det slik.

Takk for oppdateringen på bensinsituasjonen på Smøla:) Smøla er helt sikkert et bra sted å være om jeg skal ha gitt uttrykk for noe annet :) Ja, min oppfatning er at alkoholkulturen er forskjellig. Her snakker jeg for meg selv (så blir min synsing) og vet at det finnes flere unntak den ene eller andre veien. Nøgne Ø brygger øl med gode råvarer gjennom en pertentlig prosess, det gjør ikke de store bryggeriene. De sistnevnte brygger også så alkoholprosenten tilsvarer dagligvareinnpass. Ja, Nøgne Ø vil sikkert inn i større grad her og, men har en stor andel på pol fortsatt.

Om du har vært i Oslo i løpet av de siste årene kan du se at det er en fin by. Anbefaler også å ta noen skritt ut av Karl Johan. Oslo blir stadig nevnt internasjonalt, sist ut i rekken her som VG nevner i dag: https://time.com/collection/worlds-grea ... lo-norway/
Bjørvika begynner å ta form. Jeg har vært i flere byer i verden og Europa. Bjørvika er allerede og etterhvert vil bli et byområde som er de fleste byer forunt og som vil bli unikt i Nord-Europa.
Mye av fortjenesten for at turistmagasiner har fått øynene opp for Oslo er nettopp at bilene ikke lenger er sjefen i de mest sentrumsnære områdene. Det er flere enn kun Mdg sin fortjeneste, selv om Mdg har blitt symbolet på bilfiendtlig politikk fra de som sjeldent setter sin fot, eller rettere sagt sine hjul i hovedstaten.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det er for mye vold, ungdomsgjeng relatert vold, bilbrenning, NAV-ing og generelt f..skap i Oslo.

Men så lenge det er en politikk man ønsker så kommer det til å forverre seg.

Det er ingen grenser på hvor ille det kan bli, det er bare å se på Sverige, Tyskland, Frankrike osv.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Taururu skrev: tir jul 20, 2021 5:56 pm Nøgne Ø brygger øl med gode råvarer gjennom en pertentlig prosess, det gjør ikke de store bryggeriene. De sistnevnte brygger også så alkoholprosenten tilsvarer dagligvareinnpass. Ja, Nøgne Ø vil sikkert inn i større grad her og, men har en stor andel på pol fortsatt.

Om du har vært i Oslo i løpet av de siste årene kan du se at det er en fin by. Anbefaler også å ta noen skritt ut av Karl Johan. Oslo blir stadig nevnt internasjonalt, sist ut i rekken her som VG nevner i dag: https://time.com/collection/worlds-grea ... lo-norway/
Nøgne Ø er en del av Hansa-Borg-konsernet og det kryr av deres Ale i alle dagligvarebutikker og polet, og de har vel ikke vunnet noen priser siden 2010. Det blir litt som å sammenligne Tine sin Jarlsbergost mot Kraftkar fra Tingvollost. Finnes mye industri-øl jeg foretrekker, men jeg er ingen ølhund.

Det du linker til om Oslo, er en liste med 100 plasser i verden: https://time.com/collection/worlds-grea ... aces-2021/

Hyggelig for Oslo at den er på listen, men kommer ikke så høyt opp der for meg, dog Roseslottet kunne jeg tenkt meg å se. Har veldig sansen for Vebjørn Sand.

Taururu

Legg inn av Taururu »

InternalExile skrev: tir jul 20, 2021 6:33 pm
Taururu skrev: tir jul 20, 2021 5:56 pm Nøgne Ø brygger øl med gode råvarer gjennom en pertentlig prosess, det gjør ikke de store bryggeriene. De sistnevnte brygger også så alkoholprosenten tilsvarer dagligvareinnpass. Ja, Nøgne Ø vil sikkert inn i større grad her og, men har en stor andel på pol fortsatt.

Om du har vært i Oslo i løpet av de siste årene kan du se at det er en fin by. Anbefaler også å ta noen skritt ut av Karl Johan. Oslo blir stadig nevnt internasjonalt, sist ut i rekken her som VG nevner i dag: https://time.com/collection/worlds-grea ... lo-norway/
Nøgne Ø er en del av Hansa-Borg-konsernet og det kryr av deres Ale i alle dagligvarebutikker og polet, og de har vel ikke vunnet noen priser siden 2010. Det blir litt som å sammenligne Tine sin Jarlsbergost mot Kraftkar fra Tingvollost. Finnes mye industri-øl jeg foretrekker, men jeg er ingen ølhund.

Det du linker til om Oslo, er en liste med 100 plasser i verden: https://time.com/collection/worlds-grea ... aces-2021/

Hyggelig for Oslo at den er på listen, men kommer ikke så høyt opp der for meg, dog Roseslottet kunne jeg tenkt meg å se. Har veldig sansen for Vebjørn Sand.
Ja, veldig synd at de store kjøper opp de mindre. Men kjøper de en Hansa-Borg-Ipa, så kan jeg love deg at Nøgne Ø sin er best. Ja, men som jeg sa polet er nok deres "hjemmebane". Selv pleier jeg å kjøpe øl på polet og Nøgne Ø imperial stout er å foretrekke:)

Det er flere internasjonale omtaler av nyere datoer enn akkurat denne. Men Oslo har blitt "hot" om man liker det eller ikke

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Det blir ikke mye til kollektivtilbud og kultur av å selge kaffe i hovedstaden, det må vel de fleste ha klart for seg. Og når stadig færre bidrar til fellesskapet, så ville Oslo rimelig raskt opplevd enorme kutt om byen skulle prøvd seg på selvfinansiering. Bare ta en titt på den eskalerende gjelden.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Taururu skrev: man jul 19, 2021 8:40 pm
teodora skrev: man jul 19, 2021 7:26 pm
Taururu skrev: man jul 19, 2021 6:11 pm

Er nok mer enn kaffe og treningssentre som lokker folk til byene. I byene ligger mulighetene både kulturelt, sosialt, økonomisk og med å skape noe. Har bodd i mindre tettsteder og vil aldri det igjen. Elsker Oslo og de mulighetene det gir. Muligheter til å skape, oppdage og lære av andre hver eneste dag.
Jeg har bodd i Oslo i 13 år, jeg vet hva jeg snakker om. Folk flest bruker ikke tilbudene som finnes, ikke på langt nær. Men jeg tror mange føler seg mindre ensomme når det er mye folk rundt en, men faktum er jo at folk i byer nesten isolerer seg mer.
Kan godt være du har et poeng, men for egen del er det et eldorado av muligheter (selvfølgelig utenom Koronatider). Det skal sies at jeg elsker denne byen og særlig hvordan byen har utviklet seg de siste årene.
Hva slags muligheter tenker du på? Hva slags muligheter har en f.eks i Oslo som er gratis og som man ikke har på bygda? Etter å ha bodd periodevis i byer så ble det etter hvert nokså klart for min del at det å kunne gå på konsert midt i uka, eller å velge mellom 15-20 burgersjapper i stedet for én eller to, flere utesteder og flere museer ikke er helt tilstrekkelig for å snakke om at det er flere muligheter i byene enn på bygda annet enn at det kan være flere jobber (men også dertil flere som konkurrerer om disse) i byene enn på bygda. En annen ting er jo at ALT koster i byen og mulighetene for å komme seg til et sted hvor man kan slippe å se folk er særdeles begrensede ved siden av mye mer traurige naturopplevelser (spesielt rundt Østlandsbyene) og veldig mye mer søppel og lort enn på bygda.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Mulighetene ligger i mer enn burgersjappe. Her finnes autentisk mat med spesialfelt fra sitt område i hele verden, foodcourter. Dedikerte øl- eller vinsteder. Gidder du ikke dra ut er det x antall som er interessert i å bringe maten ut til deg. Kultur og musikk akkurat som du ønsker. Homofile har jo rømt fra ulike grendestrøk, da man må til Oslo for å finne gaybarer etc. Du kommer deg lett rundt i byen kollektivt eller på to hjul
Shoppingmulighetene bør riktignok bli bedre, der er f.eks Stockholm et stykke foran ennå. Historien som er i byen begynner også å bli synliggjort igjen.

For Oslo sin del er fjorden bokstavelig midt opp i trynet på folket, hvor du enkelt kan ta deg rundt til alle øyene i fjorden. Skog er det nok av, Oslo er jo omkransa av Øst- og nordmarka hvor du kan ta deg milevis av sted med fiskestang og telt. Lars Monsen er jo født i Oslo, og han er vel oppvokst med mer skogbunn under føttene enn de fleste andre.

Mye Osloreklame her, men mulighetene er store. Det er egentlig opp til deg selv.

espandis

Legg inn av espandis »

Hvor denne tråden går bekrefter egentlig poenget. I byene er det fornøyelse - luksus - mangfold av opplevelser, som trekker. Dette er consumer mentalitet. Consum oversettes som forbruk. Bruk av hva? Overskudd. Land uten et overskudd har ikke consumer mentalitet. De har utvikling og fattigdom.

Det er intet mål å sky unna overflod. Det er ikke en flott nyhet når man mangler mangfold av opplevelser. Etc. Men fokuset i hovedstaden er ikke å bevare nasjonen. Det er å ete, og å fylle sanseapperatet sitt. Derfor ser vi korrupsjonen og problemene i landet. Og flere andre land.

Desentralisering vil gjøre hver region ansvarlig for sitt eget overskudd. De regionene som oppnår et slikt overskudd fortjener kanskje velstanden sin. Men i dag tror jeg Oslo by har blitt en parasitt på landet. Ikke befolkningen, men forretningstoppene, politikerne og mediaguruene. De har ingenting med Norge å gjøre, men er kosmopolitter som gjerne bor 5 år i Berlin, så i Lisboa, og deretter tar seg en tur hjemom for å besøke hytta på Sørlandet.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Taururu skrev: tir jul 20, 2021 9:20 pm For Oslo sin del er fjorden bokstavelig midt opp i trynet på folket, hvor du enkelt kan ta deg rundt til alle øyene i fjorden. Skog er det nok av, Oslo er jo omkransa av Øst- og nordmarka hvor du kan ta deg milevis av sted med fiskestang og telt. Lars Monsen er jo født i Oslo, og han er vel oppvokst med mer skogbunn under føttene enn de fleste andre.

Mye Osloreklame her, men mulighetene er store. Det er egentlig opp til deg selv.
Folk er forskjellige, mange som liker Oslo. Men det jeg ikke liker er at politikerne lager lover og regler med utgangspunkt i navlebeskuende Oslo. Bryr meg pent lite om markagrensa, her har vi markagrensen et steinkast unna uansett.

Og 100-metersbelte? Hallo! Norge har en strandlinje på 2,5 ganger jordens omkrets og så skal vi ikke få bygge helt ved sjøkanten fordi noen østlendinger skal kunne gå ved sjøen?

Vi finner oss i mye på "bygda". Jeg aksepterte hytteforbudet i påsken, selv om det var en tullete regel laget for østlendinger som sin definisjon på hytte er et hyttefelt med mindre tomter enn vi har boliger på.

Mitt ønske er at politikere skal klare bedre å skille mellom by og bygd. Her har vi ikke en buss som går hver halvtime, faktisk aldri går. Lappen tar vi når vi fyller 18, og da kjøper vi vår første fossilbil også. Men nå prøver jo selv SP å bli et byparti, så vi får se hvordan den går.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»