Kløften mellom Oslo og distriktene - desentralisering?

Svar
KongOlav2

Re: Kløften mellom Oslo og distriktene - desentralisering?

Legg inn av KongOlav2 »

espandis skrev: man jul 19, 2021 12:45 pm
Hva mener folket? Er tiden inne for kraftig desentralisering, implementert av folket selv?
Hvordan mener/tror du egentlig at denne desentraliseringen skal gå for seg? Hva skal man gjøre? Det har vært prøvd mange tiltak spesielt fra lokalt hold for å få folk til å flytte til distriktene. Det er sjelden det lykkes. Vi kan nok gjøre egentlig ting for å oppmuntre/tilrettelegge for noe desentralisering, men tror nok uansett det er noe begrenset hvor mange man kan få til å flytte ut.

Det enkleste og mest hensiktsmessige tiltaket kan dog å instruere statlige etater og direktorateter om at de skal tilrettelegge for at folk kan ta med seg jobben fra Oslo og ut i distriktet om de ønsker. Samt tilby denne muligheten ved nye jobbutlysninger og/eller at de skal ha kontorplass på regionkontorer hvor dette er mulig. Det vil neppe medføre en storstilt flytting, men kan iallfall bidra litt.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Alt henger jo sammen med alt.

Det som er litt ullent med "verdiskapning" er at du har bønder, snekkere, fabrikkarbeidere, fiskere osv som dyrker/fanger/oppdretter maten vår, bygger husene våre, lager bilene våre og alle slike fysiske ting som er lett å skjønne seg på (og lett for politikere av ymse slag å slå populistisk mynt på), deretter så har du alle støttefunksjonene i samfunnet som gjør at dette fungerer best mulig, bank, forsikring, utdanning, forskning og utvikling, administrasjon og alt det der, og veldig mye av dette er lettere å få til å bli bra jo større byen er. Så får du alle kaffèbarene og slikt som eksisterer fordi folk er villige til å bruke penger på slikt, og jo mer nisjepreget slikt er, jo flere mennesker må bo innenfor rimelig avstand til at det er liv laga.

Når det er sagt, så er listen over håpløse eksempler på villet sentralisering fra ulike regjeringer seneste par tiår som ikke bare er feilslått men også noe som de *burde* ha visst at ville gå galt lang nok til å gi Vedum mer ammunisjon enn han klarer å bruke.

espandis

Legg inn av espandis »

Tror den hvite elefanten i rommet er - la folk på fylke / kommune nivå ha egne lover, slik som i USA med statene.

Det hadde nok fått folk til å flytte på seg! :)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

espandis skrev: fre jul 30, 2021 12:42 pm Tror den hvite elefanten i rommet er - la folk på fylke / kommune nivå ha egne lover, slik som i USA med statene.

Det hadde nok fått folk til å flytte på seg! :)
Hvorfor skulle de flyttet på seg da?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

espandes: "Politikerne har glemt hva demokrati er, eller har mistet troen på dette systemet."
-------------------------------

Partiene som ønsker norsk EU-medlemskap hadde i sin tid problemer med både velgerne og grunnloven. Deres løsning, EØS-avtalen, innebar å ta saken i egne hender, altså vedta avtalen mellom to stortingsvalg og å holde avtalen borte fra den offentlige debatten og valgene senere.
Dermed oppstod en normal som går ut på at integrering til EU er en ikke-sak for befolkningen, bare noe som foregår i all stillhet hos myndighetene, dvs. på denne måten overtar EU stadig mere av styringen over samfunnsområder i Norge uten at befolkningen har noen innflytelse på det. F.eks avtalene Norge har gjort med EU og Storbritannia som gjør at Norge har mistet kontroll over vannkraften, henter høye priser for vår egen strøm som aldri har vært utenfor grensene (koster 10-12 øre å produsere), nesten tomme vannmagasin nå foran vinteren, samt har satt Norge i en ødeleggende inflasjonsspiral.
For styringen av Norge generelt, utenom det EU har makt over, er problemet at ja-partiene bygger konstruksjoner som hindrer befolkningen i å få innflytelse, samt at ledende media opptrer som politiske støttespillere. Dette former en alternativ sannhet om alle situasjoner som oppstår, slik vi ser det omkring de høye strømprisene. Dermed ligger utviklingen i Norge til politiske kretser som slutter opp om norsk integrering til EU, og det gagner nok ikke distriktene i Norge.
At politikerne har tatt innflytelse fra befolkningen betyr at vi har ikke et fungerende demokrati lenger. Den siste Makt og Demokratiutredningen fra 2003 konkluderte allerede da at demokratiet i Norge forvitrer. Dette er en tendens som ganske sikkert har forsterket seg vesentlig siden da.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

teodora skrev: man jul 19, 2021 3:22 pm Veldig godt innlegg og jeg er enig i 99%, men så lenge folk ønsker å bo i byene så er det jo dette vi får?

Det virker som kort vei til kaffe, full buss og treningssenter er det som er viktigst for folk.
Nå er det vel ikke slik at alle som flytter til byene egentlig ønsker å bli boende der. Selv er jeg født på landsbygda, men har bodd en større del av livet i by enn på landet. Ikke fordi jeg egentlig har ønsket å bo i by, men fordi det var til by jeg måtte dra først for å få utdannelse, og siden for å få jobb. Men mesteparten av tiden har jeg lengtet tilbake til landsbygda, og til slutt flyttet jeg også tilbake. Problemet som hindrer (tilbake)flytting til landsbygda er først og fremst jobb, og gjerne for to, som det særlig er mangel på for folk med høyere utdannelse.

Nå er det sjelden veldig lurt å bruke bare seg selv som eneste statistiske grunnlag for noe som helst, men denne litt eldre undersøkelsen (vet ikke om det finnes noen nyere) viser at jeg nok ikke har vært alene om å ønske meg (tilbake) til landsbygda:

Hver tredje osloborger drømmer om å flytte ut av hovedstaden og bosette seg på landsbygda, viser ny undersøkelse.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»