Alpint 2021/22

Svar
Sodajr

Re: Alpint 2021/22

Legg inn av Sodajr »

Kjempe omgang av Tviberg :D

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

Oi oi oi. Tviberg inn til 5. plass fra startnummer 46 (!)

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Fantastisk!!

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Tviberg! Jadda! Dette trengte vi!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jøss, det var veldig imponerende av Tviberg! Da må man kunne si at både hun og Stjernesund viser at de har et ganske godt nivå inne nå. Jeg er mer imponert over gode 1. omganger fra seint startnummer enn gode 2. omganger fra tidlig startnummer.

lund

Legg inn av lund »

Skraevadottir skrev: søn nov 21, 2021 11:24 am Leser en artikkel om Vickhoff-Lie fra i sommer og leser at Aamodt Kilde omtales som verdens beste alpinist og selv sa "Jeg var best i verden da jeg skadet meg". Store ord fra en som har vunnet seks verdenscupseire mot sine medkonkurrenter Pinturault (34), Kristoffersen (23), Paris (19), Feuz (15), Mayer (10) og Kriechmayr (9). Alle disse har ett eller to individuelle gull fra mesterskap og fra to til åtte medaljer. Kilde har ingen gull og ingen medaljer.
Det er vel strengt tatt ikke antall verdenscupseire tidligere som er avgjørende for hvem som er best i verden der og da. Det er vel et helt irrelevant argument.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

For et heng av Tviberg! Kun Vhlova som var raskere ned der. Dette var i overkant altså!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

lund skrev: søn nov 21, 2021 11:35 am
Skraevadottir skrev: søn nov 21, 2021 11:24 am Leser en artikkel om Vickhoff-Lie fra i sommer og leser at Aamodt Kilde omtales som verdens beste alpinist og selv sa "Jeg var best i verden da jeg skadet meg". Store ord fra en som har vunnet seks verdenscupseire mot sine medkonkurrenter Pinturault (34), Kristoffersen (23), Paris (19), Feuz (15), Mayer (10) og Kriechmayr (9). Alle disse har ett eller to individuelle gull fra mesterskap og fra to til åtte medaljer. Kilde har ingen gull og ingen medaljer.
Det er vel strengt tatt ikke antall verdenscupseire tidligere som er avgjørende for hvem som er best i verden der og da. Det er vel et helt irrelevant argument.
Så du mener at Espen Bjervig var verdens beste skiløper fordi han vant et verdenscuprenn? Da kan man jo gå rundt og si at alle som vinner et renn til enhver tid er verdens beste. Det blir jo helt dustete. Da får man heller si "akkurat i dag var jeg best i verden" eller lignende. Det irriterer meg litt at man blir så blasert og trekker konklusjoner på såpass tynt grunnlag. Husker også at Frida Hansdotter på svensk frokost-TV ble introdusert som "verdens beste slalåmkjører" fordi hun vant OL-gull i 2018.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Å diskutere det der er jo meningsløst. Selvsagt var Kilde verdens beste alpinist da han ble skadet. Forskjell på å være verdens beste, og verdens beste gjennom alle tider.

lund

Legg inn av lund »

Skraevadottir skrev: søn nov 21, 2021 11:38 am
lund skrev: søn nov 21, 2021 11:35 am
Skraevadottir skrev: søn nov 21, 2021 11:24 am Leser en artikkel om Vickhoff-Lie fra i sommer og leser at Aamodt Kilde omtales som verdens beste alpinist og selv sa "Jeg var best i verden da jeg skadet meg". Store ord fra en som har vunnet seks verdenscupseire mot sine medkonkurrenter Pinturault (34), Kristoffersen (23), Paris (19), Feuz (15), Mayer (10) og Kriechmayr (9). Alle disse har ett eller to individuelle gull fra mesterskap og fra to til åtte medaljer. Kilde har ingen gull og ingen medaljer.
Det er vel strengt tatt ikke antall verdenscupseire tidligere som er avgjørende for hvem som er best i verden der og da. Det er vel et helt irrelevant argument.
Så du mener at Espen Bjervig var verdens beste skiløper fordi han vant et verdenscuprenn? Da kan man jo gå rundt og si at alle som vinner et renn til enhver tid er verdens beste. Det blir jo helt dustete. Da får man heller si "akkurat i dag var jeg best i verden" eller lignende. Det irriterer meg litt at man blir så blasert og trekker konklusjoner på såpass tynt grunnlag. Husker også at Frida Hansdotter på svensk frokost-TV ble introdusert som "verdens beste slalåmkjører" fordi hun vant OL-gull i 2018.
Nei, jeg mener det beste parameteret er hvem som leder/vinner verdenscupen (men det må selvsagt være kjørt et visst antall renn og en noenlunde lik fordeling mellom grener). Det er en ganske god rettesnor for meg, ikke enkeltseire ala Kriechmayr.

lund

Legg inn av lund »

Kenrojo skrev: søn nov 21, 2021 11:43 am Å diskutere det der er jo meningsløst. Selvsagt var Kilde verdens beste alpinist da han ble skadet. Forskjell på å være verdens beste, og verdens beste gjennom alle tider.
Det var mye av poenget mitt ja.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Hvorfor er det bare kjerringrenn i helga?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

lund skrev: søn nov 21, 2021 11:44 am
Skraevadottir skrev: søn nov 21, 2021 11:38 am
lund skrev: søn nov 21, 2021 11:35 am
Det er vel strengt tatt ikke antall verdenscupseire tidligere som er avgjørende for hvem som er best i verden der og da. Det er vel et helt irrelevant argument.
Så du mener at Espen Bjervig var verdens beste skiløper fordi han vant et verdenscuprenn? Da kan man jo gå rundt og si at alle som vinner et renn til enhver tid er verdens beste. Det blir jo helt dustete. Da får man heller si "akkurat i dag var jeg best i verden" eller lignende. Det irriterer meg litt at man blir så blasert og trekker konklusjoner på såpass tynt grunnlag. Husker også at Frida Hansdotter på svensk frokost-TV ble introdusert som "verdens beste slalåmkjører" fordi hun vant OL-gull i 2018.
Nei, jeg mener det beste parameteret er hvem som leder/vinner verdenscupen (men det må selvsagt være kjørt et visst antall renn og en noenlunde lik fordeling mellom grener). Det er en ganske god rettesnor for meg, ikke enkeltseire ala Kriechmayr.
Det er jeg helt uenig i, særlig når det er snakk om en mesterskapssesong. Jeg mener også at det å vinne mange seire veier mye tyngre enn å lede verdenscupen. Eksempelvis vant Kilde verdenscupen i en sesong der han kun vant ett renn mot Pinturaults fem eller seks (husker ikke helt) og "alle" måtte jo ut med skade den sesongen, som i tillegg ble avslutta tidlig pga korona. I fjorårssesongen, da Kilde skadet seg, var han nummer 6, 4, 6, 4 og 5 i de fem siste renna (SS, SG og utfor). Så med den argumentasjonen er vel Wendy Holdener den beste kvinnelige alpinisten. Jevn, men vinner nesten aldri.

Hvis Kilde verdenscupen sammenlagt, en disiplinseier OG et gull i OL, eventuelt to disiplinseiere eller to OL-gull, kan jeg kalle ham verdens beste. Ikke før det. Men her ser jeg at vi har et ulikt syn på hva det vil si å være best.

lund

Legg inn av lund »

Skraevadottir skrev: søn nov 21, 2021 11:50 am
lund skrev: søn nov 21, 2021 11:44 am
Skraevadottir skrev: søn nov 21, 2021 11:38 am Så du mener at Espen Bjervig var verdens beste skiløper fordi han vant et verdenscuprenn? Da kan man jo gå rundt og si at alle som vinner et renn til enhver tid er verdens beste. Det blir jo helt dustete. Da får man heller si "akkurat i dag var jeg best i verden" eller lignende. Det irriterer meg litt at man blir så blasert og trekker konklusjoner på såpass tynt grunnlag. Husker også at Frida Hansdotter på svensk frokost-TV ble introdusert som "verdens beste slalåmkjører" fordi hun vant OL-gull i 2018.
Nei, jeg mener det beste parameteret er hvem som leder/vinner verdenscupen (men det må selvsagt være kjørt et visst antall renn og en noenlunde lik fordeling mellom grener). Det er en ganske god rettesnor for meg, ikke enkeltseire ala Kriechmayr.
Det er jeg helt uenig i, særlig når det er snakk om en mesterskapssesong. Jeg mener også at det å vinne mange seire veier mye tyngre enn å lede verdenscupen. Eksempelvis vant Kilde verdenscupen i en sesong der han kun vant ett renn mot Pinturaults fem eller seks (husker ikke helt) og "alle" måtte jo ut med skade den sesongen, som i tillegg ble avslutta tidlig pga korona. I fjorårssesongen, da Kilde skadet seg, var han nummer 6, 4, 6, 4 og 5 i de fem siste renna (SS, SG og utfor). Så med den argumentasjonen er vel Wendy Holdener den beste kvinnelige alpinisten. Jevn, men vinner nesten aldri.

Hvis Kilde verdenscupen sammenlagt, en disiplinseier OG et gull i OL, eventuelt to disiplinseiere eller to OL-gull, kan jeg kalle ham verdens beste. Ikke før det. Men her ser jeg at vi har et ulikt syn på hva det vil si å være best.
Jeg er helt uenig ja. Akkurat som det er laget med de fleste poengene som vinner Premier League og rytteren med raskest sammenlagttid som vinner Tour de France, ikke den med flest individuelle seire. Det er det jo en grunn til. (Nyanseforskjeller på f.eks. langrenn og alpint dog, det skal sies).

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Den diskusjonen der får meg til å tenke på Peter Lüscher.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

lund skrev: søn nov 21, 2021 11:54 am
Skraevadottir skrev: søn nov 21, 2021 11:50 am
lund skrev: søn nov 21, 2021 11:44 am

Nei, jeg mener det beste parameteret er hvem som leder/vinner verdenscupen (men det må selvsagt være kjørt et visst antall renn og en noenlunde lik fordeling mellom grener). Det er en ganske god rettesnor for meg, ikke enkeltseire ala Kriechmayr.
Det er jeg helt uenig i, særlig når det er snakk om en mesterskapssesong. Jeg mener også at det å vinne mange seire veier mye tyngre enn å lede verdenscupen. Eksempelvis vant Kilde verdenscupen i en sesong der han kun vant ett renn mot Pinturaults fem eller seks (husker ikke helt) og "alle" måtte jo ut med skade den sesongen, som i tillegg ble avslutta tidlig pga korona. I fjorårssesongen, da Kilde skadet seg, var han nummer 6, 4, 6, 4 og 5 i de fem siste renna (SS, SG og utfor). Så med den argumentasjonen er vel Wendy Holdener den beste kvinnelige alpinisten. Jevn, men vinner nesten aldri.

Hvis Kilde verdenscupen sammenlagt, en disiplinseier OG et gull i OL, eventuelt to disiplinseiere eller to OL-gull, kan jeg kalle ham verdens beste. Ikke før det. Men her ser jeg at vi har et ulikt syn på hva det vil si å være best.
Jeg er helt uenig ja. Akkurat som det er laget med de fleste poengene som vinner Premier League og rytteren med raskest sammenlagttid som vinner Tour de France, ikke den med flest individuelle seire. Det er det jo en grunn til. (Nyanseforskjeller på f.eks. langrenn og alpint dog, det skal sies).
Syns det blir en litt rar sammenligning, men hvis man legger langrenn til grunn, så var Therese Johaug kun 9. best i langrenn i fjor på grunnlag av verdenscupen. Hun ble imidlertid nesten ikke slått, og tok trippelt individuelt gull i VM. Men men, vi blir ikke enige her, så vi kan godt gi oss. ;-)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

sexxes skrev: søn nov 21, 2021 12:09 pm Den diskusjonen der får meg til å tenke på Peter Lüscher.
Jepp, det er et rimelig godt eksempel!

janesaj

Legg inn av janesaj »

Jadda, Thea! Strålende igjen :)

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Thea Stjernesund!! For noen steg hun har tatt. Kan klare topp 10 med litt flyt.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Knallomgang av Truppe.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Håper Tviberg beholder offensiviteten nå, selv om hun ligger høyt oppe. Lett å kanskje sikre seg litt når man trenger poeng. Men hun har jo mange kjørt gode finaleomganger før, hun, så bør ha god selvtillit på det :)

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Nei og nei og nei.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Æsj.

Var så godt igang der...
Sist redigert av janesaj den søn nov 21, 2021 2:14 pm, redigert 1 gang totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Herregud, det måtte jo skje.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Det var fort pallen som røk for Tviberg. Veldig kjipt! Men hun viser at toppnivået holder topp internasjonal klasse.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Kenrojo skrev: lør nov 20, 2021 9:11 pm Lysdahl fikk starte med startnummer 1 i dag. Er redd det blir første og eneste gang vi får oppleve en norsk kvinne inne blant de første 7 startende i WC denne slalåmsesongen.
Topp syv er jo for Vlhova, Shiffrin, Gisin, Holderen og Liensberger. Med Dürr og Swenn Larsson tilbake er det stort sett ved skader en av de andre får plass.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Ja ja, får håpe at ikke Tviberg ble skadet (så vel ut som hun hadde vondt et sted, men var jo i det minste oppreist), og så får vi glede oss over nok et fint resultat for Stjernesund. Hun er jo denne helgens store norske lyspunkt. Og Tviberg skal jo også selvfølgelig ta med seg den strålende førsteomgangen, som viser at hun har stort potensial.

Ellers, Dürr på pallen i dag igjen. Imponerende.

Edit: Og Vlhova vinner for fjerde gang på rad i Levi.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Rotete hengkjøring i begge andreomgangene fra Shiffrin, uvant kost det.

Men må jo bare bli imponert av hennes evne til å aldri kjøre ut, uansett hvor mye hun er ute å sykler

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Tenk at Vlhova har vunnet 4/4 slalåmrenn i Levi de to siste sesongene. Snakk om å være ekspert på en bakke. Alt i konkurranse med bl. a Shiffrin. Da holder du et greit nivå.

22 verdenscupseire og 47 pallplasseringer for slovaken nå. Er med det like utenfor topp 20 gjennom tidene når det gjelder seire. Må ta et par til for å slå seg inn der, men det bør gå i løpet av sesongen. Tipper også at hun er rimelig gira på individuelt OL-gull. Har ingen medaljer fra OL heller, og virker å satse knallhardt for å ta slalåmgullet denne gangen. Har for øvrig gull fra VM, men ikke i slalåm.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Tror det er viktigere for Stjernesund med bra plassering enn for Tviberg å kjøre ut (om hun ikke skader seg). Tror Tviberg kan ta med seg en kjempebra 1. omgang, mens Stjernesund ville husket best at hun kjørte ut. Dog bare min følelse.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»