Japan

Svar
DoktorS

Japan

Legg inn av DoktorS »

Det er fortsatt restriksjoner for oss nordmenn mht reiser til Japan. Men sannelig - det kan da ikke være et så forferdelig dumt land å besøke når pandemien vel er kraftig roet i mars-april neste år? I utgangspunktet ønsker jeg meg til varme og bare behagelige og avslappende land på denne tiden, men så vidt jeg forstår er det vår i Japan også. Så - jeg tar gjerne imot tips og triks.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Min Lille Engel har også stadig nevnt Japan i det siste.
Jeg tenker i mitt stille :
"hva i himmelens navn skal vi dit for?"

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 395

Legg inn av NiGoZeroIchi »

DoktorS skrev: fre sep 24, 2021 12:50 pm Det er fortsatt restriksjoner for oss nordmenn mht reiser til Japan. Men sannelig - det kan da ikke være et så forferdelig dumt land å besøke når pandemien vel er kraftig roet i mars-april neste år? I utgangspunktet ønsker jeg meg til varme og bare behagelige og avslappende land på denne tiden, men så vidt jeg forstår er det vår i Japan også. Så - jeg tar gjerne imot tips og triks.
Jeg har reist mye i Japan, men mest om sommeren.
Det kommer jo litt an på hva du er ute etter i ferien - kultur, natur, storby, osv. og om du ønsker å reise rundt eller være på ett sted.

For kultur og natur er Kyoto et godt utgangspunkt, med mye å se. Kanskje et opphold på et ryokan (hotell/vertshus med tradisjonelle japanske rom) kan være noe å prøve?
Fra Kyoto går det også an å ta noen dagsturer - Himeji (et av de vakreste borganleggene i verden), Nara (hovedstad i tidlig middelalder), Hikone (en liten, men godt bevart borg) og Osaka (storby) er lett å komme til fra Kyoto. Eller man kan holde seg i nærheten av byen og gå over åsene fra Kurama til Kibune eller ta en båttur ned elva fra Kameoka til Kyoto...

Selv trives jeg veldig godt i landskapet rundt Setonaikai, havområdet mellom Honshu og Shikoku. Her er det småbyer og øyer og hyggelige folk og lite stress...

For storbyen er vel Tokyo den store anbefalingen. Lett å komme seg til, lett å farte rundt i.

Og selvfølgelig - resten av landet. Hvert område har sin sjarm. Dersom du har tenkt å reise rundt er det mye å se og oppleve på mange forskjellige steder. En tur på vulkanen Aso på Kyushu, borgen i Matsumoto sentralt i landet(og når man først er der, kanskje en tur til Kamikochi), spise kiritanponabe i Akita på nordøstlandet, studere tidlige møter mellom vestlig og japansk kultur i Nagasaki (Kyushu) eller Hakodate (Hokkaido), eller se på (kanskje kjøpe) kunsthåndverk i Kanazawa, eller...

Dersom du har tenkt å reise rundt, anbefales å skaffe et railpass.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk! Mye spennende her. Ser ut til at det kan være litt kjølig i mars - men mot slutten er det kanskje brukbart. Ser vel etter en reise en god stund før norsk påske. Blir nok Tokyo og et par byer til, ingen rundreise, tenker jeg. Liker å ha litt god tid på hver plass - slappe av litt også, ikke bare farte rundt.

Someone

Legg inn av Someone »

Hvis man vil blande inn litt varme/"syden" i oppholdet går det jo an å ta en tur nedom Okinawa. Såpass langt mot sør at klimaet er subtropisk.

Og som nevnt over, Tokyo og Kyoto er nesten et must, og med effektive tog er det uansett lett å komme seg rundt

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Hvis man først sikter seg inn mot Japan i nevnte periode så burde man jo bare sikte seg inn mot cherry blossom.

Uansett er Japan en fantastisk destinasjon, for min del er det få land som slår helheten, definitivt topp 3.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Mange gode tips her, og jeg kan bidra med litt jeg også.

Et par bekreftelser fra innleggene over:

Cherry blossom er absolutt verdt å få med hvis det planlegges reise når den skjer (rundt 1. april for de sørlige delene av Japan). Ikke bare fordi det er et vakkert skue, men også for å se hvor bananas japanerne går over dette, hvert eneste år. Det er nesten verdt turen selv for å se deres entusiasme og glede over kirsebærtreets blomstring.

Rail-pass er alfa omega hvis man planlegger å reise litt rundt og ikke bare bli i én eller to byer under oppholdet. Hurtigtogene er veldig effektive og går hyppig mellom de store byene. Merk at det kan være en fordel å booke sete for å være sikker på plass på de mest populære avgangene. Det er stort sett gratis, men det må gjøres på en stasjon, gjerne en dag i forveien. Rail-pass vil også gi deg aksess til de fleste andre toglinjer i Japan. I Tokyo gir den adgang til én av de større tog-selskapene og man er godt dekket for interne reiser i Tokyo med et slikt pass. Enkeltbilletter er dyrt og et slikt pass er raskt tjent inn siden det er egne og gunstige priser for turister. Bør kjøpes av reisebyrå i forkant.

Apropos reisebyrå. Jeg har stort sett aldri brukt det, men da vi (2 voksne + 3 barn) skulle feriere i Japan i 3 uker sommeren 2019 ga jeg opp og brukte Japanspesialisten i Oslo. Det viste seg å være den beste investeringen ifm reisen og de satt sammen en komplett tur for oss som ga oss storby(er) og mer rurale steder. De sørget for mye av det praktiske, som kan være smart når man kommer til et land hvor språket kan være en utfordring og engelsken er så som så hos mange av innbyggerne. Japanspesialisten ble dessverre lagt ned i Oslo under pandemien, men deres kontor i Danmark skal visst nok ta godt hånd om norske kunder.

Vi var innom Tokyo, Magome, Takayama, Kyoto, Hiroshima, Ibusuki og Osaka. All forflytning ble gjort med tog (bortsett fra noen kortere etapper som gikk med lokalbuss). Ibusuki trenger jeg ikke å dra tilbake til. Takayama og Kyoto SKAL jeg tilbake til. De andre byene vil jeg gjerne se igjen. Barna snakker om turen enda og lurer på når vi kan dra tilbake.

Takayama er en liten (i Japansk målestokk) by litt inn og opp i høyden. Det er en by hvor vi fant roen med ryokan, turer i flott natur og rolig tempo hos japanerne. De har deres versjon av Folkemuseet med mange godt ivaretatte historiske bygg fra lang, lang tid tilbake. Et deilig friskt pust fra storbyene Tokyo, Kyoto og Osaka.

Det er ikke et spørsmål om jeg skal tilbake til Japan, det er mer snakk om når.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»