Aldersbestemte landslag

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Re: Aldersbestemte landslag

Legg inn av Korgutt »

Real-_- skrev: tir mar 29, 2022 8:02 pm Kan være jeg ikke har skjønt noe her, men hvilken verdi har det å ha Østerrike på innbyrdes?
Poenglikhet i UEFA-turneringer= innbyrdes.
Poenglikhet i FIFA-turneringer= målforskjell.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

aderyn skrev: tir mar 29, 2022 6:54 pm Herrefred. Ta av Sahraoui etter en halvtime når vi ikke klarer å holde i ballen? Totalt katastrofalt.
Hvorfor ble han tatt av?
30 min litt spesielt om han ikke var skadet.

aderyn

Legg inn av aderyn »

AcsOnFire skrev: tir mar 29, 2022 8:17 pm
aderyn skrev: tir mar 29, 2022 6:54 pm Herrefred. Ta av Sahraoui etter en halvtime når vi ikke klarer å holde i ballen? Totalt katastrofalt.
Hvorfor ble han tatt av?
30 min litt spesielt om han ikke var skadet.
For å være ærlig vet jeg ikke. Jocke Jonsson mente det var "for å få inn mer fysikk". Som jo er den mest Smerud forklaringen man kan ha. Ut med den mest kreative spilleren og inn med spiss nr. 3. Smerud er nok såpass enkel at han så vi vant mot Østerrike på hjemmebane med samme spissrekka og tror dette var en genistrek som må gjøres igjen selv det åpenbart bare fungerte pga ren flaks sist.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

Kan alltid unne Smerud et tap. Møkkatrener og etter alle rapporter ikke noe bedre som type.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

aderyn skrev: tir mar 29, 2022 7:58 pm Var 2. omgang like ille som første? Fikk ikke sett siden jeg skrudde over til A-landskampen.

Tap her er ikke ideelt. Nå nede på 3 plass i gruppa, 1 poeng bak Østerrike og 4 poeng bak Kroatia. Dog med 2 kamper mindre spilt enn Østerrike og 1 kamp mindre enn Kroatia. Kampene som gjenstår for Norge er;

Kroatia (H)
Finland (B)
Aserbajdsjan (H)

Med uavgjort i dag hadde det holdt med uavgjort mot Kroatia om vi vant de 2 siste. Nå må vi vinne mot Kroatia (Samt de to andre) hvis vi ønsker å vinne gruppa. 2 plass i gruppa er sikret om vi vinner 2 av de siste 3 gjenstående. Strengt tatt kan vel også 1 seier og 1 uavgjort holde for 2 plass, spørs litt på målforskjell. Fortsatt kjedelig at vi kanskje roter bort en glimrende mulighet til å vinne gruppa og gå direkte til mesterskap. Igjen virker Smerud sine taktiske valg meget tvilsomme uten at jeg fikk sett hele matchen.
Hvorfor hadde det holdt med uavgjort mot Kroatia, da dem har Norge på innbyrdes? Østerrike dem har vi derimot på innbyrdes (3-1 &1-2)
Ble denne kvaliken startet før bortemålsregelen ble fjernet, slik at vi er foran Kroatia på innbyrdes med 2-1 eller 1-0 seier mot dem, siden vi tapte 2-3 borte? Eller vil vi med hvilken som helst etmålseierresultat gå over på målforskjell for å avgjøre ved poenglikhet?

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

netrebske skrev: tir mar 29, 2022 8:48 pm
aderyn skrev: tir mar 29, 2022 7:58 pm Var 2. omgang like ille som første? Fikk ikke sett siden jeg skrudde over til A-landskampen.

Tap her er ikke ideelt. Nå nede på 3 plass i gruppa, 1 poeng bak Østerrike og 4 poeng bak Kroatia. Dog med 2 kamper mindre spilt enn Østerrike og 1 kamp mindre enn Kroatia. Kampene som gjenstår for Norge er;

Kroatia (H)
Finland (B)
Aserbajdsjan (H)

Med uavgjort i dag hadde det holdt med uavgjort mot Kroatia om vi vant de 2 siste. Nå må vi vinne mot Kroatia (Samt de to andre) hvis vi ønsker å vinne gruppa. 2 plass i gruppa er sikret om vi vinner 2 av de siste 3 gjenstående. Strengt tatt kan vel også 1 seier og 1 uavgjort holde for 2 plass, spørs litt på målforskjell. Fortsatt kjedelig at vi kanskje roter bort en glimrende mulighet til å vinne gruppa og gå direkte til mesterskap. Igjen virker Smerud sine taktiske valg meget tvilsomme uten at jeg fikk sett hele matchen.
Hvorfor hadde det holdt med uavgjort mot Kroatia, da dem har Norge på innbyrdes? Østerrike dem har vi derimot på innbyrdes (3-1 &1-2)
Ble denne kvaliken startet før bortemålsregelen ble fjernet, slik at vi er foran Kroatia på innbyrdes med 2-1 eller 1-0 seier mot dem, siden vi tapte 2-3 borte? Eller vil vi med hvilken som helst etmålseierresultat gå over på målforskjell for å avgjøre ved poenglikhet?


Skjønte det slik at man måte vinne med 2, noe som gjør valget mot slutten av dagens kamp enda verre. Kampen om å nå mesterskapet bør stå mot Kroatia og ikke Østerrike i en evt playoff. Og med en angrepsspiller istedenfor Oppegård så hadde man nok fått med seg akkurat det på slutten der.

aderyn

Legg inn av aderyn »

netrebske skrev: tir mar 29, 2022 8:48 pm Hvorfor hadde det holdt med uavgjort mot Kroatia, da dem har Norge på innbyrdes? Østerrike dem har vi derimot på innbyrdes (3-1 &1-2)
Ble denne kvaliken startet før bortemålsregelen ble fjernet, slik at vi er foran Kroatia på innbyrdes med 2-1 eller 1-0 seier mot dem, siden vi tapte 2-3 borte? Eller vil vi med hvilken som helst etmålseierresultat gå over på målforskjell for å avgjøre ved poenglikhet?
Innbyrdes teller ikke i denne kvalikken.

1. Poeng
2. Målforskjell
3. Mål scoret
4. Bortemål scoret

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Smerud, klapp, klapp, klapp!

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Sulfat skrev: tir mar 29, 2022 7:58 pm 8 år har han faktisk hatt jobben nå. Er det feighet i NFF-korridorene som gjør at han sitter fortsatt, bryr de seg ikke om U21, eller er de faktisk fornøyd med Smerud?
Vernet arbeidsplass. Visste du ikke?

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Kakebart skrev: tir mar 29, 2022 7:59 pm For et forferdelig håndverk. Ble jo genierklært for å ha 3 spisser som står og fisker i hjemmekampen mot Østerrike, så klart man kjører på med det igjen. Så nære til tross for total stryk til trener. Ser ikke ut som gutta har noen plan, virker ikke som om de er halvveis i en kvalifisering sammen. Tror de aller fleste middels trenere hadde tatt dette laget til EM.
Den "taktiske hyllesten" han fikk i media var helt absurd komedie 😅

Genierklært for å stille med 2 spisser, bli (på godt norsk) rævkjørt i 90 minutter, Østerrike med 2 baller i tverrligger, og helt tilfeldig vinner 3-2 👌

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

At Smerud er inkompetent er jo ikke akkurat en nyhet. Minst like ille er det at NFF ikke gjør noe

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Banen som var problemet i dag:
« På denne samlingen har vi fått jobbet med mange ting vi ikke fikk ut i kampen mot Østerrike. Vi kom fra strålende gressbaner i Spania til en veldig humpete i Østerrike. Vi fikk ikke gjort det vi ønsket med ballen i kampen. Så grunnspillet vil jeg gjerne se at vi tar store steg på frem til sommeren.»

Taururu

Legg inn av Taururu »

Kakebart skrev: tir mar 29, 2022 10:48 pm Banen som var problemet i dag:
« På denne samlingen har vi fått jobbet med mange ting vi ikke fikk ut i kampen mot Østerrike. Vi kom fra strålende gressbaner i Spania til en veldig humpete i Østerrike. Vi fikk ikke gjort det vi ønsket med ballen i kampen. Så grunnspillet vil jeg gjerne se at vi tar store steg på frem til sommeren.»
Det var banen ja....

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Kakebart skrev: tir mar 29, 2022 10:48 pm Banen som var problemet i dag:
« På denne samlingen har vi fått jobbet med mange ting vi ikke fikk ut i kampen mot Østerrike. Vi kom fra strålende gressbaner i Spania til en veldig humpete i Østerrike. Vi fikk ikke gjort det vi ønsket med ballen i kampen. Så grunnspillet vil jeg gjerne se at vi tar store steg på frem til sommeren.»
Djevlar 🤮
Grunnmuren grunnspillet og grunnvannet vil stige frem mot sommeren.
Smerud smir mens vannet stiger.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Kakebart skrev: tir mar 29, 2022 10:48 pm Banen som var problemet i dag:
« På denne samlingen har vi fått jobbet med mange ting vi ikke fikk ut i kampen mot Østerrike. Vi kom fra strålende gressbaner i Spania til en veldig humpete i Østerrike. Vi fikk ikke gjort det vi ønsket med ballen i kampen. Så grunnspillet vil jeg gjerne se at vi tar store steg på frem til sommeren.»
Er vi sikre på at ikke Smerud bare er en eller annen komiker i maske som skal se hvor langt han kan tøye strikken som U landslagstrener med skjult kamera? 8 år er nok litt lenge å være "undercover" men man begynner nesten å lure

aderyn

Legg inn av aderyn »

Kakebart skrev: tir mar 29, 2022 8:01 pm Har tenkt at Smerud uansett er ferdig etter kvaliken og at det ikke er noen vits i å tenke så mye på sparking osv. Men vi er fortsatt med i denne kvalifiseringen, selv om Smerud helt tydelig ikke har klart å sette sammen et lag. Skulle man fått inn en ny før neste runde og ha en mulighet for å kvalifisere seg?

Henning Berg er f.eks ledig?
Tror nok Berg har for bra CV og rykte ute i Europa til at han kommer tilbake til Norge for å ta en U21 landslagsjobb. Kanskje, men bør nok kunne få mer lukrative jobber i utlandet med betydelig større lønningsposer. Kunne likt å sett Jørgen Isnes som U21 sjef. Men så vet jeg ikke hva han egentlig vil, har jo sagt nei til Eliteseriejobber tidligere. Bortsett fra han er jeg litt usikker hvilke gode alternativer det er der ute.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Det er jo flust av trenertalenter i Postnord og Norsk Tipping-ligaen som helt sikkert kunne gjort en god jobb.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

aderyn skrev: ons mar 30, 2022 3:34 am
Kakebart skrev: tir mar 29, 2022 8:01 pm Har tenkt at Smerud uansett er ferdig etter kvaliken og at det ikke er noen vits i å tenke så mye på sparking osv. Men vi er fortsatt med i denne kvalifiseringen, selv om Smerud helt tydelig ikke har klart å sette sammen et lag. Skulle man fått inn en ny før neste runde og ha en mulighet for å kvalifisere seg?

Henning Berg er f.eks ledig?
Tror nok Berg har for bra CV og rykte ute i Europa til at han kommer tilbake til Norge for å ta en U21 landslagsjobb. Kanskje, men bør nok kunne få mer lukrative jobber i utlandet med betydelig større lønningsposer. Kunne likt å sett Jørgen Isnes som U21 sjef. Men så vet jeg ikke hva han egentlig vil, har jo sagt nei til Eliteseriejobber tidligere. Bortsett fra han er jeg litt usikker hvilke gode alternativer det er der ute.
Tenkte bare han kunne ta u21 frem til sommeren, siden han er ledig. Fast ansettelse er nok ikke aktuelt, nei. Uansett ikke helt riktig type.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

mogandisu skrev: fre mar 25, 2022 10:04 am Litt interessant at 2003 kullet i og for seg egentlig er "ferdig" etter sommerens G19 EM, mens U21 fortsatt holder på med sin kvalifisering til U21 EM i 2023. Tror heller Bobb er en kandidat til å flyttes opp til U21 etter kommende sommer, og konkurrere om en plass der, kontra å blande seg inn i A landslagsdiskusjonen uten å ha spilt et minutt med tellende seniorfotball.

Samme gjelder for øvrig Schjelderup og Hjelde, som begge allerede har vært på U21 samling og fått noen kamper. Kan bli knallhard konkurranse på U21 fra høsten av og inn mot et eventuelt 2023 EM.
Etter å ha sett u21 i går så må jeg si at jeg håper Hjelde, Schjelderup, Bobb og gjengen slipper å spille u21 før neste trener har tatt over.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Kakebart skrev: ons mar 30, 2022 2:23 pm
mogandisu skrev: fre mar 25, 2022 10:04 am Litt interessant at 2003 kullet i og for seg egentlig er "ferdig" etter sommerens G19 EM, mens U21 fortsatt holder på med sin kvalifisering til U21 EM i 2023. Tror heller Bobb er en kandidat til å flyttes opp til U21 etter kommende sommer, og konkurrere om en plass der, kontra å blande seg inn i A landslagsdiskusjonen uten å ha spilt et minutt med tellende seniorfotball.

Samme gjelder for øvrig Schjelderup og Hjelde, som begge allerede har vært på U21 samling og fått noen kamper. Kan bli knallhard konkurranse på U21 fra høsten av og inn mot et eventuelt 2023 EM.
Etter å ha sett u21 i går så må jeg si at jeg håper Hjelde, Schjelderup, Bobb og gjengen slipper å spille u21 før neste trener har tatt over.
Haha godt poeng 😅

Taururu

Legg inn av Taururu »

Er ikke Smerud øverste sjef for all u-landslagene for begge kjønn i tillegg til å være U21-trener? Mener å ha hørt noe om det

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Jo, stemmer nok det

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Første uttak for G15 (2007) til kamp mot Østerrike i slutten av april:

Andre Stavås Skistad, Strømsgodset
Daniel Skaarud, Lillestrøm
Emil Andre Jevard Skuland, Sandefjord
Espen Caspersen Knutsen, Lillestrøm
Felix Taraldset, Viking
Sebastian Olderheim, Stabæk
Isak Brekke Sjøblom, Skeid
Isak Jønvik Holmen, Rosenborg
Jesper Nerhus Eikrem, Brann
Oskar Spiten Nysæther, Stabæk
Joachim Prent Eckbo, Nordstrand
Jonathan Vonheim Nordbye, Alta IF
Marius Christensen, Fredrikstad
Markus Lennart Seim Monsen, Stabæk
Mathias Engevik Klausen, Brann
Maxwell Daddy Kerdoe, Stabæk
Mikkel Wennberg Lindback, Skeid
Pål Engseth Lie, FK Haugesund
Sean Lucian Ajule Nilsen Modebe, Ull/Kisa
Lukas Hjort Helgeland, Viking

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Opplever dere at organiseringen og satsingen rundt akademier og aldersbestemte landslag er optimale i Norge? Får vi med alle talentene, eller er det bare noen utvalgte unge spillere som prioriteres i kretsene?

Jeg ser til Chelseas akademiarbeid som ligger milevis foran det vi får til i Norge. Hva er de største forskjellene i arbeidet? Med alderskullene født rundt årtusenskiftet er det kommet opp 15-20 Premier League-spillere fra Chelsea. Flere av disse blant den ypperste eliten i verden. Norske Tore André Flo har vært sentral i dette arbeidet.


Screenshot_20220418-223532_Twitter.jpg

aderyn

Legg inn av aderyn »

chelsea8 skrev: man apr 18, 2022 10:42 pm Opplever dere at organiseringen og satsingen rundt akademier og aldersbestemte landslag er optimale i Norge? Får vi med alle talentene, eller er det bare noen utvalgte unge spillere som prioriteres i kretsene?

Jeg ser til Chelseas akademiarbeid som ligger milevis foran det vi får til i Norge. Hva er de største forskjellene i arbeidet? Med alderskullene født rundt årtusenskiftet er det kommet opp 15-20 Premier League-spillere fra Chelsea. Flere av disse blant den ypperste eliten i verden. Norske Tore André Flo har vært sentral i dette arbeidet.

Screenshot_20220418-223532_Twitter.jpg
Går vel ikke an å sammenlikne akademiet i en av verdens største og rikeste klubber opp i mot Norge. Klubb som Chelsea bruker vel sannsynligvis mer penger kun på akademiet sitt enn det årlige budsjettet hver enkelt Eliteserieklubb driftes på. Mye man har å gå på når det gjelder å drive akademi i Norge men tror det er mer realistisk å se til Danmark eller liknende. Chelsea er i en annen økonomisk galakse. Først og fremst kan de hente de beste ungguttene i veldig ung alder, før man i det hele tatt begynner å satse på fotball her i Norge. Så har de enormt mange flere ansatte som jobber med nettopp spillerutvikling.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

aderyn skrev: man apr 18, 2022 10:48 pm Først og fremst kan de hente de beste ungguttene i veldig ung alder, før man i det hele tatt begynner å satse på fotball her i Norge. Så har de enormt mange flere ansatte som jobber med nettopp spillerutvikling.
Svært mange av disse er fra London og har vært i klubben fra de er 6-7 år gamle. Gått gradene i akademiet før de får sjansen på førstelaget. Jeg kan ikke tro at talentet er så åpenbart når de er 6 år. Jeg mener ikke at Norge skal konkurrere med den beste i verden på dette, men jeg er lurer på hvilke grep man kan ta for å tette forspranget litt.

Champis

Legg inn av Champis »

chelsea8 skrev: man apr 18, 2022 10:42 pm Opplever dere at organiseringen og satsingen rundt akademier og aldersbestemte landslag er optimale i Norge? Får vi med alle talentene, eller er det bare noen utvalgte unge spillere som prioriteres i kretsene?

Jeg ser til Chelseas akademiarbeid som ligger milevis foran det vi får til i Norge. Hva er de største forskjellene i arbeidet? Med alderskullene født rundt årtusenskiftet er det kommet opp 15-20 Premier League-spillere fra Chelsea. Flere av disse blant den ypperste eliten i verden. Norske Tore André Flo har vært sentral i dette arbeidet.



Screenshot_20220418-223532_Twitter.jpg

Største forskjellen ligger ikke i arbeidet, men i matchingen - som det dessverre ikke er mulig å konkurrere mot. I Chelsea og andre store akademier, så har de en rekruttering som gjør at matchingen i hverdagen blir på et høyere nivå. Dessuten har de hele tiden nivåer over seg innad i samme klubb å strekke seg etter og hospitere til, som gjør at man kan dra nivået lengre. Som en grunnregel utvikler PL-klubber spillere på PL-nivå, Eliteserieklubber spillere på Eliteserienivå, 2. div-klubber spillere på 2. div-nivå etc. Så finnes det selvsagt unntak, men dette er hovedregelen.

Champis

Legg inn av Champis »

chelsea8 skrev: tir apr 19, 2022 6:22 am
aderyn skrev: man apr 18, 2022 10:48 pm Først og fremst kan de hente de beste ungguttene i veldig ung alder, før man i det hele tatt begynner å satse på fotball her i Norge. Så har de enormt mange flere ansatte som jobber med nettopp spillerutvikling.
Svært mange av disse er fra London og har vært i klubben fra de er 6-7 år gamle. Gått gradene i akademiet før de får sjansen på førstelaget. Jeg kan ikke tro at talentet er så åpenbart når de er 6 år. Jeg mener ikke at Norge skal konkurrere med den beste i verden på dette, men jeg er lurer på hvilke grep man kan ta for å tette forspranget litt.

Nettopp. London. Så det er et litt annet område å rekruttere fra enn Bodø/Molde etc. Og det er uansett ikke sånn at alle spillerne som kommer opp i Chelsea har vært der fra 6-7 års alder å gjøre, det er nok en tilfeldighet når det gjelder enkelte kull i så fall.

Chelsea bruker ca. 250 millioner kroner årlig på akademiet sitt, de beste norske klubbene bruker ca. 15. Allikevel har faktisk ikke Chelsea s¨å voldsomt mange flere ansatte på heltid merkelig nok - hvert fall ikke i trener-segmentet.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

chelsea8 skrev: man apr 18, 2022 10:42 pm Opplever dere at organiseringen og satsingen rundt akademier og aldersbestemte landslag er optimale i Norge? Får vi med alle talentene, eller er det bare noen utvalgte unge spillere som prioriteres i kretsene?

Jeg ser til Chelseas akademiarbeid som ligger milevis foran det vi får til i Norge. Hva er de største forskjellene i arbeidet? Med alderskullene født rundt årtusenskiftet er det kommet opp 15-20 Premier League-spillere fra Chelsea. Flere av disse blant den ypperste eliten i verden. Norske Tore André Flo har vært sentral i dette arbeidet.



Screenshot_20220418-223532_Twitter.jpg
Den største forskjellen i arbeidet er ressurser. Det bor nesten tre ganger så mange mennesker i London-området som det gjør i Norge, og det er selvsagt også mye mer sentralisert. At den rikeste klubben i en slik region får opp noen veldig gode spillere og et par som knapt ville fått kamper for Norge (Nketiah, Chalobah og spesielt Brewster) er ikke noe naturstridig akkurat. Declan Rice er for øvrig mye mer et produkt av West Ham enn han er av Chelsea.

Norge er den mest fremgangsrike nasjonen på aldersbestemt nivå i følge UEFA. Jeg er ganske sikker på at Haaland og Ødegaard (blant flere unge spillere på et veldig ungt landslag) bare er starten på en ny trend; det tilsier også resultatene til U17 og U19 de siste årene. Ingen grunn til å kaste det som begynner å høste frukter bare fordi Chelsea har en god årgang. Men man skal selvsagt følge med på hva som skjer rundt i klubbene i verden.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Champis skrev: tir apr 19, 2022 9:36 am Nettopp. London. Så det er et litt annet område å rekruttere fra enn Bodø/Molde etc. Og det er uansett ikke sånn at alle spillerne som kommer opp i Chelsea har vært der fra 6-7 års alder å gjøre, det er nok en tilfeldighet når det gjelder enkelte kull i så fall.
London er åpenbart et større nedslagsfelt enn landsdeler i Norge, men jeg ser ikke for meg at talentene til Reece James og Conor Gallagher er så åpenbare i en alder av 6-7 år. Det er vel mer arbeidet i årene etter at de kommer inn på akademiet som er interessant her. For spillere født rundt årtusenskiftet har disse for eksempel vært i akademiet siden de var veldig unge:

Mount (6), Rice (7), Loftus Cheek (8), James (6), Brewster (8), Abraham (8), Guehi (7), Tomori (8), Hudson-Odoi (7), Gallagher (8), Livramento (7), Musiala (8), Chalobah (8), Lamptey (8), Broja (8), Nketiah (9) og Solanke (7).

Alle har vært (eller er) spillere i Premier League, og mange av dem er bærebjelken i det laget som er verdensmester i klubbfotball. Det blir for enkelt å avfeie det som tilfeldigheter/god årgang. Matching på et høyt nivå hele veien er nok en viktig faktor.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»