Aldersbestemte landslag

Svar
Taururu

Re: Aldersbestemte landslag

Legg inn av Taururu »

benib skrev: fre mar 03, 2023 11:48 am
aderyn skrev: fre mar 03, 2023 12:49 am
Taururu skrev: tor mar 02, 2023 10:06 pm Litt artig å sammenligne generasjonene. Vi tok jo bronse i 1998 og 2013 for U21-generasjonene. Hvordan står dagens generasjonene opp mot disse?

Har sjekket på fotball.no og kommet frem til disse troppene:
► Show Spoiler

Lett å si nå at dagens U21 er flere hakk bedre når vi vet utfallet på disse gutta her men den U21 troppen i 2013 så ganske bra ut på papiret på den tiden. Enda jevnere enn dagens tropp vil jeg påstå. Det forsvaret var høyt verdsatt på den tiden. Men ingen av de nådde dit man ville tro med unntak av Omar. Linnes har vel hatt en ok karriere også.

Vil dog si at dagens tropp har noen større talenter med høyere potensial enn den troppen. Beste karrieren i 2013 troppen fikk vel King. Overrasket om ikke minst 2-3 spillere i dagens U21 tropp får en bedre karriere enn han. Nå har vi i det minste reell empiri som forsvarer litt opphyping av våre unge spillere. På den tiden lå A-landslaget brakk og man hypet opp det meste som rørte seg uten at man egentlig hadde noen habile spillere fra før av.
Jeg vil si at hovedgrunnen til at vi ikke kvalifiserte oss til noe mesterskap med 2013 U-21 generasjonen var at midtstopperne aldri tok nivået man kunne håpe på. Ser man på midtbanen og spissene er det ikke all verden og spillere som Stefan Johansen, Markus Henriksen og Joshua King fikk nok ut ganske mye av potensialet sitt. Med midtstopperne var det noe helt annet. Tar man med Hovland og Forren som var født noen år før så har du en gruppe på seks store midtstoppertalenter som alle med unntak av Nordtveit, falt igjennom. Selv Nordtveit hadde en nedadgående kurve etter han forlot Gladbach.

Hadde noen av disse slått til kunne vi fortsatt hatt stor glede av de den dag i dag da de ville vært i "perfekt" stopperalder.
Nå skal det sies at det ble lite suksess når 98-gjengen skulle ta nye steg for A-landslaget også. Heggem,Bakke og Iversen fikk med seg Em2000 og dett var dett.

Offensivt synes jeg dagens gjeng har mer å fare med med en større mengde spillere enn 98- og 13 gjengen. Forsvaret er definitivt svakere enn 13-gjengen ihvertfall

benib

Legg inn av benib »

Taururu skrev: fre mar 03, 2023 4:51 pm
benib skrev: fre mar 03, 2023 11:48 am
aderyn skrev: fre mar 03, 2023 12:49 am


Lett å si nå at dagens U21 er flere hakk bedre når vi vet utfallet på disse gutta her men den U21 troppen i 2013 så ganske bra ut på papiret på den tiden. Enda jevnere enn dagens tropp vil jeg påstå. Det forsvaret var høyt verdsatt på den tiden. Men ingen av de nådde dit man ville tro med unntak av Omar. Linnes har vel hatt en ok karriere også.

Vil dog si at dagens tropp har noen større talenter med høyere potensial enn den troppen. Beste karrieren i 2013 troppen fikk vel King. Overrasket om ikke minst 2-3 spillere i dagens U21 tropp får en bedre karriere enn han. Nå har vi i det minste reell empiri som forsvarer litt opphyping av våre unge spillere. På den tiden lå A-landslaget brakk og man hypet opp det meste som rørte seg uten at man egentlig hadde noen habile spillere fra før av.
Jeg vil si at hovedgrunnen til at vi ikke kvalifiserte oss til noe mesterskap med 2013 U-21 generasjonen var at midtstopperne aldri tok nivået man kunne håpe på. Ser man på midtbanen og spissene er det ikke all verden og spillere som Stefan Johansen, Markus Henriksen og Joshua King fikk nok ut ganske mye av potensialet sitt. Med midtstopperne var det noe helt annet. Tar man med Hovland og Forren som var født noen år før så har du en gruppe på seks store midtstoppertalenter som alle med unntak av Nordtveit, falt igjennom. Selv Nordtveit hadde en nedadgående kurve etter han forlot Gladbach.

Hadde noen av disse slått til kunne vi fortsatt hatt stor glede av de den dag i dag da de ville vært i "perfekt" stopperalder.
Nå skal det sies at det ble lite suksess når 98-gjengen skulle ta nye steg for A-landslaget også. Heggem,Bakke og Iversen fikk med seg Em2000 og dett var dett.

Offensivt synes jeg dagens gjeng har mer å fare med med en større mengde spillere enn 98- og 13 gjengen. Forsvaret er definitivt svakere enn 13-gjengen ihvertfall
Fryktelig mange i 98-gjengen som fikk karrieren helt eller delvis ødelagt av skader. Heggem, Iversen, Bakke, Lund osv

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Kakebart skrev: fre mar 03, 2023 8:13 am
Norgefoot skrev: tor mar 02, 2023 11:30 pm Nyland bedre enn MHC?
Der er nok lett å tenke automatisk at spillerne på det tidspunktet man vurderer er de største talentene, ofte farger kanskje håper vurderingene litt.
Når det er sagt føler jeg meg ganske trygg på at spillere som Bobb, Schjelderup, Mannsverk, Strand Larsen etc er bedre enn 2013-årgangen. Schjelderup og Bobb er på nivå med Iversen, som vel var den klareste stjernen i den årgangen.
Nyland har jo spilt lite fotball og ikke fått ut hele potensialet, men vil mene han var et større talent enn MHC, bedre rekkevidde bl.a. Så får vi satse på at MHC får mer ut av talentet.

Schkelderup, bobb og Mannsverk regner jeg som midtbanespillere, og der holder jeg årets generasjon som best.

JSL er bra, men Iversen var utrolig, veldig mye skader, men fortsatt en bra PL-spiss, Lund var også bra og fikk PL-kamper, hadde også er voldsomt talent som ble begrensa av skader.
Ja du tenker på de ulike tidspunktene ja.
Mulig Nyland var er større talent. Tror dog ikke med mye, MHC er også er stort talent av hva jeg har fått med meg.
Iversen mye større talent enn JSL ja.
Og Schjelderup, Bobb spesielt i en annen liga enn noen av de andre. Bobb begynner virkelig å se bra ut nå

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

aderyn skrev: fre mar 03, 2023 12:49 am
Taururu skrev: tor mar 02, 2023 10:06 pm Litt artig å sammenligne generasjonene. Vi tok jo bronse i 1998 og 2013 for U21-generasjonene. Hvordan står dagens generasjonene opp mot disse?

Har sjekket på fotball.no og kommet frem til disse troppene:
► Show Spoiler

Lett å si nå at dagens U21 er flere hakk bedre når vi vet utfallet på disse gutta her men den U21 troppen i 2013 så ganske bra ut på papiret på den tiden. Enda jevnere enn dagens tropp vil jeg påstå. Det forsvaret var høyt verdsatt på den tiden. Men ingen av de nådde dit man ville tro med unntak av Omar. Linnes har vel hatt en ok karriere også.

Vil dog si at dagens tropp har noen større talenter med høyere potensial enn den troppen. Beste karrieren i 2013 troppen fikk vel King. Overrasket om ikke minst 2-3 spillere i dagens U21 tropp får en bedre karriere enn han. Nå har vi i det minste reell empiri som forsvarer litt opphyping av våre unge spillere. På den tiden lå A-landslaget brakk og man hypet opp det meste som rørte seg uten at man egentlig hadde noen habile spillere fra før av.
Ikke minst er flere i større klubber nå. Synes også grunnferdighetene er bedre nå. Så skal man ikke kimse av at flere norske spillere nå har klart steget fra talenter til spillere på høyt nivå, sånne ting kan også spille inn positivt da man ser at det er realistisk å komme seg «over kneika»

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Ross skrev: tor mar 02, 2023 11:39 pm
Norgefoot skrev: tor mar 02, 2023 11:30 pm Nyland bedre enn MHC?
Der er nok lett å tenke automatisk at spillerne på det tidspunktet man vurderer er de største talentene, ofte farger kanskje håper vurderingene litt.
Når det er sagt føler jeg meg ganske trygg på at spillere som Bobb, Schjelderup, Mannsverk, Strand Larsen etc er bedre enn 2013-årgangen. Schjelderup og Bobb er på nivå med Iversen, som vel var den klareste stjernen i den årgangen.
At Bobb som enda ikke har bevist noe på seniornivå er på nivået Iversen var på i 98 er meget useriøs påstand.
Iversen hadde allerede 30 kamper i PL under beltet og en dusin CL kamper. Påfølgende sesong ble han dessuten toppscorer i Spurs.
Bobb spiller u23 ball
Jeg tenker på talentet og hvordan de spiller på U21, ikke på hvem som hadde kommet lengst. Føler meg også sikker på at det kun er et tidsspørsmål før Bobb og Schjelderup slår gjennom på et høyt seniornivå.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Ross skrev: fre mar 03, 2023 12:26 am
Big George skrev: tor mar 02, 2023 11:43 pm "Bobb spiller u23 ball" U-21 i England og U-21 landslaget

Tiden vil vise. Jeg tror Oscar Bobb er på nivå med Martin Ødegaard allerede.
Gutten måååå til en klubb han blir satt på A-laget. City med Pep er åpenbart ikke det.
Hahahaha
Blir litt usikker på om dere som avviser Bobb faktisk ser høydepunktene fra citys u23 kamper og U21-landslaget.
Her er feks hans siste kamp


Mtp at han har tatt alle nivåene til nå, inkludert U21-landslaget som er et ganske høyt nivå, og ut fra høydepunktene, så ser jeg ingenting som tilsier at han ikke kommer til å klare å ta seniornivået. Enkelte ganger kan man misse på slike spådommer, men som oftest kan man se dette ganske greit

Taururu

Legg inn av Taururu »

Norgefoot skrev: lør mar 04, 2023 10:54 am
Ross skrev: fre mar 03, 2023 12:26 am
Big George skrev: tor mar 02, 2023 11:43 pm "Bobb spiller u23 ball" U-21 i England og U-21 landslaget

Tiden vil vise. Jeg tror Oscar Bobb er på nivå med Martin Ødegaard allerede.
Gutten måååå til en klubb han blir satt på A-laget. City med Pep er åpenbart ikke det.
Hahahaha
Blir litt usikker på om dere som avviser Bobb faktisk ser høydepunktene fra citys u23 kamper og U21-landslaget.
Her er feks hans siste kamp


Mtp at han har tatt alle nivåene til nå, inkludert U21-landslaget som er et ganske høyt nivå, og ut fra høydepunktene, så ser jeg ingenting som tilsier at han ikke kommer til å klare å ta seniornivået. Enkelte ganger kan man misse på slike spådommer, men som oftest kan man se dette ganske greit
Tror det er få som ikke ser talentet hans, og han kan bli ekstremt god for oss. Tror nok det går på at han ikke spiller seniorfotball ennå, er jo tross alt 20 år straks.

Han kan fort bli en åpenbaring i U21Em til sommeren, om Smerud bruker han da.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Norgefoot skrev: lør mar 04, 2023 10:54 am Blir litt usikker på om dere som avviser Bobb faktisk ser høydepunktene fra citys u23 kamper og U21-landslaget.
Er nok denne setningen folk reagerer på:
Jeg tror Oscar Bobb er på nivå med Martin Ødegaard allerede.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Norgefoot skrev: lør mar 04, 2023 10:54 am
Ross skrev: fre mar 03, 2023 12:26 am
Big George skrev: tor mar 02, 2023 11:43 pm "Bobb spiller u23 ball" U-21 i England og U-21 landslaget

Tiden vil vise. Jeg tror Oscar Bobb er på nivå med Martin Ødegaard allerede.
Gutten måååå til en klubb han blir satt på A-laget. City med Pep er åpenbart ikke det.
Hahahaha
Blir litt usikker på om dere som avviser Bobb faktisk ser høydepunktene fra citys u23 kamper og U21-landslaget.
Her er feks hans siste kamp


Mtp at han har tatt alle nivåene til nå, inkludert U21-landslaget som er et ganske høyt nivå, og ut fra høydepunktene, så ser jeg ingenting som tilsier at han ikke kommer til å klare å ta seniornivået. Enkelte ganger kan man misse på slike spådommer, men som oftest kan man se dette ganske greit
Jeg har absolutt troa på han, og tror mange har det. Men det er fortsatt lov til å flire litt av George som spådde han på a-landslaget som 16åring og mener han er på samme nivå som Ødegård per dags dato.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »



Liker når det dukker opp klipp hvor han kommer fra høyre. Er der vi trenger han.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Pimenta har tatt ut troppen som skal spille Eliterunde til G19 EM:

Magnus Rugland Ree - Viking FK
Viktor Engh - Lyn

Vetle Walle Egeli - Sandefjord
Dennis Gjengaar - Odds BK
Jesper Robertsen - Tromsø IL
Nikolai Hopland - Aalesund FK
Vegard Solheim - FK Haugesund
Simen Vatne Haram - Aalesund FK

Alwande Roaldsøy - Atalanta
Isak Tomar Hjorteseth - SK Brann
Magnus Riisnæs - Vålerenga IF
Niklas Ødegård - Molde FK
Isak Hansen-Aarøen - Manchester United
Syver Aas - Odds BK

Niklas Wassberg - SK Brann
Andreas Schjelderup - SL Benfica
Oskar Sivertsen - Kristiansund BK
Antonio Nusa - Club Brügge
Erik Flataker - Sogndal
Jacob Dicko Eng - Vålerenga IF

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

mogandisu skrev: tir mar 07, 2023 10:39 am Pimenta har tatt ut troppen som skal spille Eliterunde til G19 EM:

Magnus Rugland Ree - Viking FK
Viktor Engh - Lyn

Vetle Walle Egeli - Sandefjord
Dennis Gjengaar - Odds BK
Jesper Robertsen - Tromsø IL
Nikolai Hopland - Aalesund FK
Vegard Solheim - FK Haugesund
Simen Vatne Haram - Aalesund FK

Alwande Roaldsøy - Atalanta
Isak Tomar Hjorteseth - SK Brann
Magnus Riisnæs - Vålerenga IF
Niklas Ødegård - Molde FK
Isak Hansen-Aarøen - Manchester United
Syver Aas - Odds BK

Niklas Wassberg - SK Brann
Andreas Schjelderup - SL Benfica
Oskar Sivertsen - Kristiansund BK
Antonio Nusa - Club Brügge
Erik Flataker - Sogndal
Jacob Dicko Eng - Vålerenga IF
Midtbane og Angrep er jo sterkt. Midtforsvaret langt svakere. Litt overraska over at man ikke velger å flytte opp Røsten eller Amundsen Day. Blikstad som spilte mest med Hopland i første kvalifiseringsrunde er ikek med.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Virker som Simen Vatne Haram må ha imponert på første samlingen med tanke på at han fortsetter foran andre 04 eller 05 midtstoppere. Det var jo også hans aller første landslagssamling noensinne tror jeg. Tilhører samme klubb som Hopland, så kanskje det har vært en faktor? At de kjenner hverandre godt fra Aafk 2 og treninger på A laget til Aalesund.

Tror uansett Hopland og Solheim er førstevalg på stopperplass.

Amundsen-Day har jeg for øvrig ikke snøring på hvordan gjør det etter han flyttet til Danmark.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Generalprøve for G17 landslaget i morgen kl. 15
Ser ut til å sendes på Direktesport her: https://www.direktesport.no/event/2afcb ... 50c967af16

Sindre Walle Egeli og Faniel Tewelde har meldt forfall.
William Kvale og Julian Gonstad er hentet inn som "erstattere".

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Når tas neste U-21 tropp ut ?

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

U21 tas ut sammen med A troppen.

Som pleier å være tirsdagen før kampuke.

Altså neste tirsdag 14. mars

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Laget som starter mot Ungarn i EM kvalikk generalprøve:
Tipper 4-2-3-1 og denne organiseringen, alternativt 4-3-3 og Nyheim ned som mer indreløper.

Sætren

Reitan Sunde - Hammer Kjelsen - Rønne Børset - Hope

Heredia Randen - Sjøvold Thorstensen

Thorvaldsen - Nyheim - El Abdellaoui

Nyhammer

Hektisk Kampanje

Legg inn av Hektisk Kampanje »

Kampen vises for øvrig her om man har tilgang til Direktesport. Kampen starter 15.00.

Hektisk Kampanje

Legg inn av Hektisk Kampanje »

Rettelse...

Bilde

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Den sendes på YouTube istedenfor:


mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Smerud offisielt ferdig etter U21 EM

Veldig spennende årgang neste mann får råde over så blir spennende å se hvem som får det ansvaret.

https://www.fotball.no/landslag/norge-m ... esterskap/

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Like greit det, på tide at noen andre skal få lov til å forvalte våre nest beste.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Smerud ut. Stor dag for forumet og U21.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

mogandisu skrev: tor mar 09, 2023 2:06 pm Smerud offisielt ferdig etter U21 EM

Veldig spennende årgang neste mann får råde over så blir spennende å se hvem som får det ansvaret.

https://www.fotball.no/landslag/norge-m ... esterskap/
Pimenta bumpes opp?
Kjønø om man skal ha norsk trener? Er jo allerede inne i det gode selskap med jobb/rolle i NTF?

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Tenkte ogå på Kjønø, men mulig de flytter Pimenta opp og Kjønø inn for Pimenta?

Kjønø tikker jo av noen bokser for NFF sin del:

Hovedtrenererfaring
Jobbet med unge spillere/spillerstaller
Ansatt i/av NFF i en eller annen sammenheng (Er vel teknisk sett et samarbeidsprosjekt med NTF og kvinnefotballen)
Begrenset "suksess" å vise til.

Ellers så er jo Perry ledig da..

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

TV2 rangerer de ti største talentene i OBOS:

https://www.tv2.no/sport/fotball/dette- ... /15559662/

HeskeyTime

Legg inn av HeskeyTime »

mogandisu skrev: tor mar 09, 2023 2:06 pm Smerud offisielt ferdig etter U21 EM

Veldig spennende årgang neste mann får råde over så blir spennende å se hvem som får det ansvaret.

https://www.fotball.no/landslag/norge-m ... esterskap/
Gleder meg til Fagermo får sparken til sommeren med VIF på 9.plass, Smerud kommer inn for å snu skuta, så havner vi på 7.plass ved sesongslutt.

Engaimitthjerte

Legg inn av Engaimitthjerte »

Gratulerer med dagen til alle i denne tråden. Måtte vi få en ny trener som bruker spillerne i riktige posisjoner og klarer å sette et system som får ut det beste av de fantastiske talentene våre.

Forslag til lag kommende kvalifisering.

Sjøeng

Edh
Opsahl/Østrom
Hjelde
Oppegård

Holm/Zafeiris/Arnstad/Aarøen
Mannsverk

Bobb
Schjelderup
Nusa

Karlsbakk/Nordås

(シ)
Innlegg: 180

Legg inn av (シ) »

Tror ikke U21 får beholde Mannsverk etter sommeren, er nok permanent med de store gutta

benib

Legg inn av benib »

(シ) skrev: tor mar 09, 2023 3:17 pm Tror ikke U21 får beholde Mannsverk etter sommeren, er nok permanent med de store gutta
Enig her. Hvis utviklingen fortsetter kommer det en stor klubb i sommer og slenger en stor bunke med sedler på bordet til Molde og da er nok Mannsverk gone og fast på a-landslaget.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»