Aldersbestemte landslag

Svar
Champis

Re: Aldersbestemte landslag

Legg inn av Champis »

chelsea8 skrev: tir apr 19, 2022 10:24 am
Champis skrev: tir apr 19, 2022 9:36 am Nettopp. London. Så det er et litt annet område å rekruttere fra enn Bodø/Molde etc. Og det er uansett ikke sånn at alle spillerne som kommer opp i Chelsea har vært der fra 6-7 års alder å gjøre, det er nok en tilfeldighet når det gjelder enkelte kull i så fall.
London er åpenbart et større nedslagsfelt enn landsdeler i Norge, men jeg ser ikke for meg at talentene til Reece James og Conor Gallagher er så åpenbare i en alder av 6-7 år. Det er vel mer arbeidet i årene etter at de kommer inn på akademiet som er interessant her. For spillere født rundt årtusenskiftet har disse for eksempel vært i akademiet siden de var veldig unge:

Mount (6), Rice (7), Loftus Cheek (8), James (6), Brewster (8), Abraham (8), Guehi (7), Tomori (8), Hudson-Odoi (7), Gallagher (8), Livramento (7), Musiala (8), Chalobah (8), Lamptey (8), Broja (8), Nketiah (9) og Solanke (7).

Alle har vært (eller er) spillere i Premier League, og mange av dem er bærebjelken i det laget som er verdensmester i klubbfotball. Det blir for enkelt å avfeie det som tilfeldigheter/god årgang. Matching på et høyt nivå hele veien er nok en viktig faktor.

Men i 8-9 års-alderen kan man se utrolig mye. Å hente inn de aller beste/mest talentfulle spillerne på det tidspunktet, vil også gjøre at man får opp en del spillere helt fra den alderen. Uten sammenligning for øvrig, men Stabæk er den klubben som får opp klart flest fra 10-11 års alder. Men det er også de som henter inn flest spillere i det segmentet.

Selvsagt er det ingen som avfeier at Chelsea driver bra spillerutvikling, som bare skulle mangle, med den økonomien, den rekrutteringen av gode spillere, det anlegget/fasiliteter for unge spillere, den matchingen i ung alder, samt den nivået på et A-lag å strekke seg mot. Det er alle ingrediensene man trenger for å være helt i toppen på spillerutvikling. Hadde det bare vært for norske klubber å "jobbe bra" med spillerutviklingen for å utvikle haugevis av spillere til PL i hver årgang, så hadde mange gjort det.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Jeg ser at Tromsø IL får sterk kritikk for sin modell hvor det nærmest stilles krav til at tenåringen er elev på privatskolen NTG for å bli vurdert som en spiller av klubben.

https://www.nordlys.no/tromsdalen-larer ... 34-1597804

Det samme rettes det kritikk mot i Bodø.

- Jeg var klar ganske tidlig på at jeg ikke ville gå på NTG og hvorfor – deriblant penger. Det koster veldig mye. Jeg merket veldig fort da jeg takket nei, at man ble en annenrangs spiller, sa Grand-spiller Lea Frendal (19) om opplevelsen til Avisa Nordland.

Champis

Legg inn av Champis »

chelsea8 skrev: tir apr 19, 2022 4:47 pm Jeg ser at Tromsø IL får sterk kritikk for sin modell hvor det nærmest stilles krav til at tenåringen er elev på privatskolen NTG for å bli vurdert som en spiller av klubben.

https://www.nordlys.no/tromsdalen-larer ... 34-1597804

Det samme rettes det kritikk mot i Bodø.

- Jeg var klar ganske tidlig på at jeg ikke ville gå på NTG og hvorfor – deriblant penger. Det koster veldig mye. Jeg merket veldig fort da jeg takket nei, at man ble en annenrangs spiller, sa Grand-spiller Lea Frendal (19) om opplevelsen til Avisa Nordland.
Dette er hverdagen i mange klubber, også i Vålerenga, Stabæk, Odd etc. Og det er joe fordi klubbene har et helhetlig opplegg gjennom hele dagen for sine juniorlag/spillere. Og nettopp skolebiten er noe man har en kjempefordel med i Norge, og noe de fleste andre land misunner oss. Kombinasjonen skole/idrett i Norge er i verdensklasse.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Jeg mener man allerede i barnehagealder kan se fotballtalent. Veldig synd at dette tiltenkte programmet aldri kom på lufta:

https://www.p4.no/programmer/michael-di ... el/631984/

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

G15 (2007) landslaget har sin første samling sammen i disse dager og kampene sendes dessverre kun gjennom Østerisk "pay-per-view".

I første kamp vant de 4-2 mot Østerrike med målscorere:
Sean Lucian Ajulu Nilsen-Modebe (2), Ull/Kisa
Oskar Spiten-Nysæter, Stabæk
Daniel Skaarud, Lillestrøm

I dag spiller de mot Portugal og følgende 11 starter:

12 Lukas Hjorth Helgeland

2 Marius Christiansen
8 André Stavås Skistad
9 Markus Lennart Seim-Monsen
10 Sebastian Olderheim
11 Daniel Johan Skaarud
13 Isak Brekke Sjøblom
14 Pål Engseth Lie
16 Isak Jønvik Holmen
17 Emil André Jevard-Skuland
19 Even Caspersen Knudsen

Laget er listet i rekkefølge av nummer og jeg har ikke god nok peiling på å fordele det riktig på posisjon/lagdel.
Andre Stavås Skistad er sentral midtbane, Markus Lennart Seim-Monsen er kant, Daniel Skaarud er kant. Det er det jeg vet 😅

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

G15: Norge møter Romania kl. 18.00
Etter en sterk seier og et knepent tap på de to første kampene møter G15-landslaget Romania fredag kl. 18.00.

Kampen skal etter planen strømmes på Facebook: https://www.facebook.com/gradiscacalciogiovanile

Norge starter med dette laget:

Marius Engevik Klausen,
Marius Christensen,
Joachim Prent-Eckbo,
Jonathan Vonheim Nordby (K),
Matias Johansson,
Mikkel Wennberg Lindbäck,
Andre Stavås Skistad,
Jesper Nerhus Eikrem,
Felix Breivik Taraldset,
Sean Nilsen-Modebe
Oskar Spiten-Nysæter.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Hvor mange er med på G 15 landslaget og på G 19 landslaget fire år etter ?
Hadde vært interessant å se tallene på det.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Assist fra Bobb

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Man City vant 7-0 over Everton i siste seriekamp og er suveren seriemester for U-23 lag foran West Ham, Arsenal, Man U og Liverpool. Oscar Bobb scoret det siste målet og hadde en assist på det nest siste målet.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Big George skrev: lør apr 30, 2022 9:04 pm Man City vant 7-0 over Everton i siste seriekamp og er suveren seriemester for U-23 lag foran West Ham, Arsenal, Man U og Liverpool. Oscar Bobb scoret det siste målet og hadde en assist på det nest siste målet.
Ser han starta på benk igjen i dag. Kom inn for Palmer etter 68 min. Assist og mål på under en halvtime er jo sterkt.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Ser at det er noe feilinformasjon relatert til den kampen. Det riktige er at han kom inn for McAtee etter 45 min og fikk 2 assist, ser det ut til.

aderyn

Legg inn av aderyn »



G16 landslaget slår Japan 2-1. Skal også spille mot Saudi Arabia og Polen i de kommende dagene.

aderyn

Legg inn av aderyn »

G15 har også slått Romania 2-0 og spilt 0-0 med tap på straffer mot Slovenia siden sist oppdatering på denne tråden. Tidligere slo de også Østerrike og gikk på et tap mot Portugal.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Interessant at G15 og G16 gjør det så bra. Før måtte man til G17 før gutta klarte å prestere.
Nivået på de yngste har åpenbart gått opp og det lover godt for framtiden.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

07.05.2022 15.00 Saudi Arabia G16 - Norge ›
09.05.2022 15.00 Polen - Norge ›G16

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Big George skrev: lør mai 07, 2022 1:51 am 07.05.2022 15.00 Saudi Arabia G16 - Norge ›
09.05.2022 15.00 Polen - Norge ›G16
G16-landslaget spilte 2-2 mot Saudi Arabia i den andre kampen i turneringen i Romania
Egeli og Nyhammer scoret for Norges G16.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Big George skrev: lør mai 07, 2022 11:29 pm
Big George skrev: lør mai 07, 2022 1:51 am 07.05.2022 15.00 Saudi Arabia G16 - Norge ›
09.05.2022 15.00 Polen - Norge ›G16
G16-landslaget spilte 2-2 mot Saudi Arabia i den andre kampen i turneringen i Romania
Egeli og Nyhammer scoret for Norges G16.
Så ut som de stilte litt B-prega fra start. Kjelsen, Nypan og Egeli på benk fra start hver fall, og lå under 2-0 til pause. Ble bedring etter de gutta kom innpå. Blir spennende å se om Nypan får Eliteseriedebuten for Rosenborg snart. Vært på benken et par ganger. Snakkes i store ord om han i hvert fall.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Synes det "toppede" 06-laget som spilte fra start mot Japan virker veldig, veldig sterkt. Virker også å være ganske god balanse i alle lagdeler. De spilte vel også uavgjort mot Spania tidligere i år?

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Hjelde tilbake fra skade nå, Odin Holm ser også ut til å være klar fra neste kamp, Arnstad spilt seg inn på Anderletch og Nusa med innhopp og mål for Brügge. Gleder meg til u19 eliterunden om noen uker. Blir spennende uttak.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

G16 spilte 2-2 mot Polen i den siste kampen i Romania

aderyn

Legg inn av aderyn »

Kakebart skrev: man mai 09, 2022 8:37 pm Hjelde tilbake fra skade nå, Odin Holm ser også ut til å være klar fra neste kamp, Arnstad spilt seg inn på Anderletch og Nusa med innhopp og mål for Brügge. Gleder meg til u19 eliterunden om noen uker. Blir spennende uttak.
Blir spennende å se om Nusa flyttes opp, har vel ikke spilt med 03-04 gjengen før. Men ser ingen grunn til å holde han tilbake når han gjør målpoeng i mesterskaps play offen i Belgia.

Schjelderup - Nusa - Bobb

Gulliksen/Aarøen - Holm - Arnstad

Håper på det her. Forbehold om at Schjelderup ikke blir tatt ut på U21, mener han bør det men vi vet alle at Smerud gjør mye rart. Nusa har spilt litt spiss i Brugge, kunne tenkt meg å sett han på topp ovenfor Fiabema som ikke spiller i Rosenborg og også har vært det "svake punktet" i frontrekka på denne U-landslagsgenerasjonen tidligere. Vet evt ikke hva som er status på Seedy Jatta. Schjelderup - Nusa - Bobb ser hvert fall ut som en latterlig spennende kombinasjon. Kan fort hende Zafeiris blir ankeret her men så vidt jeg har fått med meg er vel planen at Holm skal spille denne rollen i Enga. Så kunne vært spennende å testa ut.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Kakebart skrev: man mai 09, 2022 8:37 pm Hjelde tilbake fra skade nå, Odin Holm ser også ut til å være klar fra neste kamp, Arnstad spilt seg inn på Anderletch og Nusa med innhopp og mål for Brügge. Gleder meg til u19 eliterunden om noen uker. Blir spennende uttak.
Holm spilte for VIF2 og scoret i kveld

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

aderyn skrev: man mai 09, 2022 9:38 pm
Kakebart skrev: man mai 09, 2022 8:37 pm Hjelde tilbake fra skade nå, Odin Holm ser også ut til å være klar fra neste kamp, Arnstad spilt seg inn på Anderletch og Nusa med innhopp og mål for Brügge. Gleder meg til u19 eliterunden om noen uker. Blir spennende uttak.
Blir spennende å se om Nusa flyttes opp, har vel ikke spilt med 03-04 gjengen før. Men ser ingen grunn til å holde han tilbake når han gjør målpoeng i mesterskaps play offen i Belgia.

Schjelderup - Nusa - Bobb

Gulliksen/Aarøen - Holm - Arnstad

Håper på det her. Forbehold om at Schjelderup ikke blir tatt ut på U21, mener han bør det men vi vet alle at Smerud gjør mye rart. Nusa har spilt litt spiss i Brugge, kunne tenkt meg å sett han på topp ovenfor Fiabema som ikke spiller i Rosenborg og også har vært det "svake punktet" i frontrekka på denne U-landslagsgenerasjonen tidligere. Vet evt ikke hva som er status på Seedy Jatta. Schjelderup - Nusa - Bobb ser hvert fall ut som en latterlig spennende kombinasjon. Kan fort hende Zafeiris blir ankeret her men så vidt jeg har fått med meg er vel planen at Holm skal spille denne rollen i Enga. Så kunne vært spennende å testa ut.
"Kniklas" vil nok ha et ord med i laget. Brann-spilleren født 2004 blir bedre og bedre og scoret i kveld.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Taururu skrev: ons mar 23, 2022 8:58 pm
Big George skrev: ons mar 23, 2022 8:35 pm Noen som var på Intility og så G18 mot Skeid i dag ?
Selv var jeg syk og det ser ut som de fleste her i tråden var fraværende.
Oscar Bobb var på Kveldsnytt kl 21 igår og det er det eneste jeg har sett av media-innslag om dette.
Fikk sett 1.omgangen. 3-1 til U19 . Gulliksen scoret vel 3, det siste en perle av et skudd. Vanskelige å bedømme mot en motstanderen som Skeid (bunnen av Obos), men U-19 var bedre. Den store forskjellen var jo selvfølgelig de individuelle ferdighetene. Wassberg var kanskje den som imponerte meg mest i en høyre ving/back-rolle! Når det gjelder Oscar Bobb viste han frem høye tekniske ferdigheter i en 10-rolle, men ofte ble det litt vel mye "tråkking" med ballen som gjorde at bevegelsene rundt han stoppet opp.
Kniklas gjorde det visstnok sterkt på høyre wingback sist, så da er det fort naturlig at han fortsetter i den problemposisjonen.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

aderyn skrev: man mai 09, 2022 9:38 pm Blir spennende å se om Nusa flyttes opp, har vel ikke spilt med 03-04 gjengen før. Men ser ingen grunn til å holde han tilbake når han gjør målpoeng i mesterskaps play offen i Belgia.

Schjelderup - Nusa - Bobb

Gulliksen/Aarøen - Holm - Arnstad
På tide å vende snuten hjemover for Aarøen snart for å få spilt litt voksenfotball. På et tidspunkt var han fremst i løypa av alle disse. Nå er han bakerst mer eller mindre.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

Aarøen er vel i OK rute? Vært litt innbytter etter nyttår men er også 1-2 år yngre enn de fleste andre U23-spillerne. På A-laget har man jo sett endimensjonale og middelmådige Elanga få spille tilnærmet fast og Hannibal få debuten denne sesongen, så med Ten Hag inn er det jo muligheter fremover.

Jeg vil rangere de slik; Nusa > Schjelderup > Bobb > Aarøen > Holm (høyere uten skader) > Arnstad > Gulliksen

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Dewaz skrev: tir mai 10, 2022 8:16 am Aarøen er vel i OK rute? Vært litt innbytter etter nyttår men er også 1-2 år yngre enn de fleste andre U23-spillerne. På A-laget har man jo sett endimensjonale og middelmådige Elanga få spille tilnærmet fast og Hannibal få debuten denne sesongen, så med Ten Hag inn er det jo muligheter fremover.

Jeg vil rangere de slik; Nusa > Schjelderup > Bobb > Aarøen > Holm (høyere uten skader) > Arnstad > Gulliksen
Hva rangerer du? Potensiale eller nåværende nivå?

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

Kakebart skrev: tir mai 10, 2022 8:44 am
Dewaz skrev: tir mai 10, 2022 8:16 am Aarøen er vel i OK rute? Vært litt innbytter etter nyttår men er også 1-2 år yngre enn de fleste andre U23-spillerne. På A-laget har man jo sett endimensjonale og middelmådige Elanga få spille tilnærmet fast og Hannibal få debuten denne sesongen, så med Ten Hag inn er det jo muligheter fremover.

Jeg vil rangere de slik; Nusa > Schjelderup > Bobb > Aarøen > Holm (høyere uten skader) > Arnstad > Gulliksen
Hva rangerer du? Potensiale eller nåværende nivå?
En blanding, med overvekt på potensiale.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Hva med en liten status på de svakere lagdelene? Er det noen som har fått spilletid i tippeligaen f.eks? Noen nye som har kommet opp?

Tenker da på keeper, stoppere og vingbacker.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Kakebart skrev: tir mai 10, 2022 10:12 am Hva med en liten status på de svakere lagdelene? Er det noen som har fått spilletid i tippeligaen f.eks? Noen nye som har kommet opp?

Tenker da på keeper, stoppere og vingbacker.
Trenger ikke stoppere og vingbacker om vi bare bruker offensive midtbanespillere i alle posisjonene 😅

På keeperplass så liker jeg han Rugland Ree på Viking. 2004 og sto litt for de i preseason. Rolig og god med beina og jevnt over god skuddstopper.
Ellers så virker det vel som Håvard Hetle kanskje ikke spiller fotball mer? Står oppført på hjemmesidene til Sogndal men ikke innmeldt i A troppen i FIKS. Klarer heller ikke finne noen nyhetsartikler om han.
Isak Solberg har jo god høyde men vet ikke om han er rett mann.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»