Aldersbestemte landslag

Svar
mogandisu
Innlegg: 1501

Re: Aldersbestemte landslag

Legg inn av mogandisu »

Skottland skal ikke til U21 EM. Er dette da et toppet Skottland U21 vi møter?

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

0-0 til pause. Norge klart mest førende.

Synes Fiabema er et litt svakt ledd på topp. Skulle kanskje heller sett Karlsbakk sentralt som spiss og en annen inn som venstrekant

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

G 16 tapte igjen mot Polen 1-2 denne gang
Olderheim scoret for Norge.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

U-20 mot Skottland står 0-0 etter en time og seks bytter hittil.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

mogandisu skrev: tor jun 15, 2023 6:10 pm Stiller i en 4-3-3 formasjon
Tangvik

Qvigstad - Østrøm - Opsahl - Hiim

Therkelsen - Jørgensen - Aasgaard

Nosa Dahl - Fiabema - Karlsbakk

Spillere i U21 EM troppen som kvalifiserer aldersmessig til dette laget:

- Wolfe
- Hjelde
- Zafeiris
- Mannsverk
- Bobb
- Nusa
- Jatta

+ andre spillere som nok ville vært med om det ikke var for andre årsaker:
- Arnstad, aktuell for U21 EM og vil nok ikke være med på "B laget"
- Oppegård, skadet
- Mvuka, meldt forfall grunnet overgang til Lorient.
Qvigstad og Therkelsen kjenner jeg ikke særlig til. Ser Østrøm er stopper og kaptein, ser for meg at han er i pole position som makker til Hjelde.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Big George skrev: tor jun 15, 2023 7:42 pm U-20 mot Skottland står 0-0 etter en time og seks bytter hittil.
Det endte 0-0.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Molde stoppertalent og U-landslagspiller Anders Børset klar for Wolfsburg



Egentlig litt skeptisk til Tyskland som destinasjon for norske talenter. Kan ikke komme på et eneste norsk talent som faktisk har gått gradene i et Tysk akademi og lykkes på A-lagsnivå. Mens en god del har failet. Thomas Rekdal, Sander Christiansen, Mikail Maden, Birk Risa osv.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Håpløst steg. Går til Aalesund i 2026.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

mogandisu skrev: tor jun 15, 2023 6:10 pm Stiller i en 4-3-3 formasjon
Tangvik

Qvigstad - Østrøm - Opsahl - Hiim

Therkelsen - Jørgensen - Aasgaard

Nosa Dahl - Fiabema - Karlsbakk

Spillere i U21 EM troppen som kvalifiserer aldersmessig til dette laget:

- Wolfe
- Hjelde
- Zafeiris
- Mannsverk
- Bobb
- Nusa
- Jatta

+ andre spillere som nok ville vært med om det ikke var for andre årsaker:
- Arnstad, aktuell for U21 EM og vil nok ikke være med på "B laget"
- Oppegård, skadet
- Mvuka, meldt forfall grunnet overgang til Lorient.
Er flere som har vært innom u21 tidligere og som må regnes som høyaktuelle for nye u21, som Sjøeng, Schjelderup, Edh, Palumbo og Thiago Holm. Så kommer jo flere av disse U19 gutta også å banke på døren.

Er også inne i ei fin gruppe. Vi var litt uheldig og havnet i pott 3, men trakk det lavest seedede laget i pot 2, Irland som sjelden er veldig gode på U21. Italia nest lavest på nivå 1 og laveste rangerte lag på nivå 5 og 6 i form av Latvia og San Marino, kun Tyrkia nr 4 på nivå 4 kan regnes som litt uheldig trekning.
Foreløpig ingen i denne generasjonen inne i A-landslaget, men det kan jo endre seg i løpet av høsten og neste år. Men husk at Holmgren Pedersen og Braut Haaland var tapt allerede før det startet sist, og i kvaliken før måtte de greie seg uten Berge, Ajer og Ødegaard hele veien og etterhvert også EBH. Så foreløpig har den nye treneren lite unnskyldning for å ikke kvale dette laget.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

De har vært heldige med kampoppsettet også. Starter med Latvia og San Marino på første samling. To kamper det bør være mulig å vinne mens man driller formasjon og setter lag.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

netrebske skrev: fre jun 16, 2023 12:08 am
mogandisu skrev: tor jun 15, 2023 6:10 pm Stiller i en 4-3-3 formasjon
Tangvik

Qvigstad - Østrøm - Opsahl - Hiim

Therkelsen - Jørgensen - Aasgaard

Nosa Dahl - Fiabema - Karlsbakk

Spillere i U21 EM troppen som kvalifiserer aldersmessig til dette laget:

- Wolfe
- Hjelde
- Zafeiris
- Mannsverk
- Bobb
- Nusa
- Jatta

+ andre spillere som nok ville vært med om det ikke var for andre årsaker:
- Arnstad, aktuell for U21 EM og vil nok ikke være med på "B laget"
- Oppegård, skadet
- Mvuka, meldt forfall grunnet overgang til Lorient.
Er flere som har vært innom u21 tidligere og som må regnes som høyaktuelle for nye u21, som Sjøeng, Schjelderup, Edh, Palumbo og Thiago Holm. Så kommer jo flere av disse U19 gutta også å banke på døren.

Er også inne i ei fin gruppe. Vi var litt uheldig og havnet i pott 3, men trakk det lavest seedede laget i pot 2, Irland som sjelden er veldig gode på U21. Italia nest lavest på nivå 1 og laveste rangerte lag på nivå 5 og 6 i form av Latvia og San Marino, kun Tyrkia nr 4 på nivå 4 kan regnes som litt uheldig trekning.
Foreløpig ingen i denne generasjonen inne i A-landslaget, men det kan jo endre seg i løpet av høsten og neste år. Men husk at Holmgren Pedersen og Braut Haaland var tapt allerede før det startet sist, og i kvaliken før måtte de greie seg uten Berge, Ajer og Ødegaard hele veien og etterhvert også EBH. Så foreløpig har den nye treneren lite unnskyldning for å ikke kvale dette laget.
Veldig bred og god stall. Høyreback og stopperplass er litt svake, men det finnes alternativ her også. Gleder meg til å se hva Jalland får til med laget.

På Keeperplass har vi Sjøeng som spiller fast i eliteserien og Torkildsen som spiller i OBOS og er et kjempetalent.

På venstreback er vi det nye Skottland, med Wolfe, Oppegård, Løvik, Hiim, Bassi, Hjelde. De to siste er høyaktuelle som stopper og høyreback.

Som Anker er Mannsverk det opplagte valget, men om han forsvinner til A har man Zafeiris og Jørgensen som gode alternativer.

På indreløperplassene har man Arnstad, Zafeiris, Holm, Schjelderup, Palumbo, Aarøen og Bobb som noen av alternativene.

Vingene kan bekles av Nusa, Bobb, Mvuka, Schjelderup, Gulliksen, Nosa bl.a.

På spissplass er JAtta et godt alternativ, men man kan også gå for en falsk 9 som Bobb.

De to problemplassene er høyreback og stopperplass.

På høyrebacken er Edh et bra alternativ om han kan holde seg litt skadefri, ellers må man to årganger ned ser det ut til. Bassi, Solheim og Gjengaard skal alle være gode alternativer.

På stopperplass håper jeg Hjelde vil fungere bra på denne årgangen, så får man se hvem som får prøve seg som makkeren hans. Østrøm har vært med på tidligere u21-generasjon lenge og Opsahl spiller fast i eliteserien, det gjør også Hopland.

Mye for Jalland å jobbe med her.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Mulig første tropp for Jalland:

Keeper
Sjøeng
Thorkildsen
Tangvik
Forsvar
Edh
Østrøm
Hjelde
Wolfe
Bassi
Hopland
Pignatel
Oppegård
Midtbane
Mannsverk
Arnstad
Schjelderup
Zafeiris
Palumbo
Holm
Angrep
Bobb
Nusa
Mvuka
Jatta
Karlsbakk
Gulliksen

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

netrebske skrev: tor jun 01, 2023 12:18 pm
Dewaz skrev: tor jun 01, 2023 11:58 am Frustrerende som bare faen. Men får prøve å holde det jeg mener om Smerud inni meg til klovnen er borte etter EM. Da slipper vi forhåpentligvis å høre om han igjen.
Blir nok rekdalerstatteren i Rosenborg :lol:
:)

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Kakebart skrev: fre jun 16, 2023 2:27 pm
netrebske skrev: tor jun 01, 2023 12:18 pm
Dewaz skrev: tor jun 01, 2023 11:58 am Frustrerende som bare faen. Men får prøve å holde det jeg mener om Smerud inni meg til klovnen er borte etter EM. Da slipper vi forhåpentligvis å høre om han igjen.
Blir nok rekdalerstatteren i Rosenborg :lol:
:)
Kanskje større sjanse for at han havner i Vålerenga nå..

Vi får satse på at u21 gjør det så bra at de kvaler til OL, for da antar jeg han blir OL-landslagssjef.
For å delta i OL, må man være født etter 1.1. 2001 + 3 overårige som kan være så gammel som helst, noe som betyr at hele 13 spillere fra det opprinnelige u21-troppen vil være for gamle. Siden OL er utenom terminlista til UEFA, så er man avhengig av goodwill fra klubbene, og da må man starte bearbeidigen og planen tidligst mulig. En mulighet er å spille inn et lag gjennom høsten og vinteren med bruk av 2001-modeller, noen få eldre spillere som Ståle ikke vil ha og noen av de yngre som Jalland ikke vil ha, og kanskje krydre disse med noen stjerner i selve OL-troppen.
Følgende spillere som er født i 2001 (og som da er for gamle for nye U21, men går inn i den aldersbestemte OL-kvoten) har deltatt under Smerud: Rasmus Sandberg, Oliver Pettersen, Henrik Heggheim, Ole Martin Kolskogen Aron Olsen, Leo Cornic, Iask Dybvik Maatta, Edvard Tagseth, Joshua Kitolano, Josef Baccay, Mathias Kjølø, Kristoffer Askhildsen, Osame Sharaoui, Emil Konradsen Ceide, Noah Holm, Oskar Aga og Aune Heggebø. Er noen få 01-ere til som kan være aktuelle, som Nilsen Tangen, Opsahl, Ottesen og Magnus Knudsen. Utenom disse kan det altså satses på inntil 3 eldre spillere og noen av de yngre, spessielt da i selve OL-troppen. 4 av disse 01erne er vel Rosenborgere, så alle blir nok ikke med til OL. 1 løsning er at alle klubbene blir enig at de må gi 1 spiller til OL.
Nåløyet er imdlertid meget trangt. Om verken forhåndskvalifiserte Frankrike, eller England som ikke er IOC medlem kommer til semifinalen, så må det spilles kamp mellom semifinaletaperne i en kamp om OL-plass, noe som var tilfelle i 2011. Hvis et av England og Frankrike går til semien, så er alle semifinalelag klare for OL. Skulle derimot både England og Frankrike gå til semifinalen, så vil et av kvartfinalelagene få plass i OL. Vet ikke om dem da skiller dem på prestasjoner i EM, eller om det blir en egen OL-kvalik med disse 4 lagene i høst, mest trolig det første.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Mulig jeg har spurt om det før, men noen som vet styrken til Frankrike, Italia og Sveits?
Sveits vet vi vel ca styrke på iom kamp mot de for ikke lenge siden, Frankrike muligens siden kamp for ikke lenge siden mot de også (men vet ikke om de stilte med alle de beste), mens Italia vet jeg lite om.
Blir spennende å se uttakene denne hangen da nå Holm og Strand Larsen ikke er med og vi i større grad enn tidligere har vinger og tekniske spillere med fremover. Spent også på Botheim som er det eneste rene spissalternativet, men som har lite spilletid i serie A. Dårlig form på han, som han har hatt den siste tiden på U21, eller han skade på han betyr vi stiller uten en eneste ren spiss, bortsett fra Jatta, men han er uprøvd.
Ceide er ingen typis ren spiss og Bobb trenger vi på kanten.

MHC
Sebulonsen Heggheim Daland Hjelde
Bobb Zafeiris Mannsverk Hove
Botheim ?
Tror jeg Smerud starter med.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Vi spilte 1-1 mot Frankrike i november og slo vel Sveits 3-2 i september. Italia er nok dårligere enn Frankrike på papiret vil jeg tro.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Norgefoot skrev: lør jun 17, 2023 1:06 pm MHC
Sebulonsen Heggheim Daland Hjelde
Bobb Zafeiris Mannsverk Hove
Botheim ?
Tror jeg Smerud starter med.
Bobb opp på topp så vi får plass til en sentral midtbane til er vel typisk Smerud.

Jeg ville plukka ut Heggheim og Hove og satt på Wolfe, Sahraoui og Nusa eller Ceide.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Hvis vi ser litt tilbake var vel Sivert Mannsverk og Oscar Bobb ikke med i noen av seirene i EM-kvalikken.
Smerud er jo kjent for å like sentrale midtbanespillere og gamle travere-

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Kakebart skrev: lør jun 17, 2023 2:18 pm
Norgefoot skrev: lør jun 17, 2023 1:06 pm MHC
Sebulonsen Heggheim Daland Hjelde
Bobb Zafeiris Mannsverk Hove
Botheim ?
Tror jeg Smerud starter med.
Bobb opp på topp så vi får plass til en sentral midtbane til er vel typisk Smerud.

Jeg ville plukka ut Heggheim og Hove og satt på Wolfe, Sahraoui og Nusa eller Ceide.
Kan fort være det, ja.
Ville satt inn Kamanzi for Sebulonsen også, selv om jeg har sett førstnevnte litt for lite. Men Sebulonsen imponerer ikke.

Ser helst;

MHC
Kamanzi Daland Hjelde Wolfe
Ceide Zafeiris Mannsverk Sahraoui
Bobb Botheim

Nusa kan starte litt forsiktig og være førstemann innpå i andre før han får suksessivt mer spilletid.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Tror ikke man skal se alt for mye tilbake på kvalifiseringen. Da prøvde man bare å parkere bussen og dunke ballen på tvers til tre store spisser i 433.

I kampene etter kvalifiseringen har man forsøkt å spille litt ball igjen.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Det som gir meg litt håp om at vi kan få se et mer spillende lag er selve uttaket, og som du skriver, at man har prøvd å spille ball i de siste kampene.
Med uttaket har Smerud i viss grad spent bein på seg selv, da det nå er mange mindre og tekniske spillere som er tatt ut og kun Botheim som tankspiss. Ja, han kan fylle opp midtbanen med bare sentrale midtbanespillere, men ser ikke at han feks starter med Solbakken og Christensen, Kitolano tatt ut som reserve, så da begrenset mulighetene seg. At man får noen posisjoner der Smerud kaster non stop på tavla får vi helt sikkert, men vi får håpe at han til dels har satt seg selv sjakk matt mht uttaket denne gangen.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

U-20 Etter 0-0 mot Skottland i Spania torsdag, endte det 1-1 da lagene møttes igjen i dag.
12 Leander Sem-Johansen ØyDEBUTANT
2 Max Normann Williamsen
4 Halvor Rødølen Opsahl
5 Robin Dahl ØstrømKAPTEIN
8 Tobias Fjeld Gulliksen
9 Bryan Benjamin Fiabema MÅL
10 Daniel Seland Karlsbakk
11 Elias Hoff Melkersen
17 Lasse Qvigstad
19 Kaloyan Kalinov Kostadinov
20 Martin Njøten Palumbo
1 Sander Tangvik
3 Anders Hiim
6 Thello Aasgaard
7 Filip Rønningen Jørgensen
14 Ole Kristian Bergem Enersen DEBUTANT
15 Jonas Torrissen Therkelsen
16 Obilor Denzel Okeke
21 Sondre Holmlund Ørjasæter
22 Petter Nosakhare Dahl

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Intervju med Trener Smerud og Oscar Bobb på NRK.no
U21-sjef Leif Gunnar Smerud har store forventningar til den unge juvelen.

– Han har eit teknisk repertoar på høgd med dei aller beste spanjolane og dei andre som har best teknikk i verda, han er heilt i toppen der. Han har eit bra blikk for spelet og tiar-eigenskapar eg tykkjer er spennande. Han har levert over tid i City.
– Du vil heller bli i City og kjempe om speletid på A-laget enn å gå på eit utlån?

– Akkurat no vil eg seie ja, svarer han.

Noregs kamp mot Sveits har avspark torsdag kveld klokka 18.00. Den kan du sjå på NRK 1 (andre omgang på NRK 2).

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

Om noen timer braker det løs for Norges U-21i EM. Har ikke sett noen lagoppstilling ennå

Norge - Sveits kan du se på NRK og VG+ Sport torsdag klokken 18.00.

smash

Legg inn av smash »

https://www.nrk.no/sport/nff-toppen-var ... 1.16451844

Intervju med spillerutviklingsansvarlig i NFF. Godt at det fokuseres på spillere som har talentet, men ikke fysikken i ung alder.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Kniklas og Hjorteseth også nektet deltakelse i G19 EM. Blir en vits dette mesterskapet. Nå er vi robbet for det meste av offensiv krutt.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Er det bestemt hvem som skal overta U 21 etter Smerud?
Kanskje det kunne være noe for Rekdal, en mulighet til å få svar på, om å trene landslag passer for han?

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Interessert skrev: søn jun 25, 2023 10:29 am Er det bestemt hvem som skal overta U 21 etter Smerud?
Kanskje det kunne være noe for Rekdal, en mulighet til å få svar på, om å trene landslag passer for han?
Jan Peder Jalland tar over U21 etter mesterskapet. Inntil nylig landslagstrener for 2006 kullet.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

aderyn skrev: søn jun 25, 2023 10:04 am Kniklas og Hjorteseth også nektet deltakelse i G19 EM. Blir en vits dette mesterskapet. Nå er vi robbet for det meste av offensiv krutt.
Veldig synd. Har sett flere klubber annonsere at dere spillere "skal til G19 EM" men virker ikke som NFF har oppdatert oversikten sin.

Brann er kanskje den klubben jeg har mest sympati for at holder igjen spillere. De selger Wolfe og Rasmussen, Castro skadet i går.

Om Brann slipper Kniklas og Hjorteseth til EM så har de vel knapt 13-14 utespillere som er skadefrie og registrerte for spill i A troppen.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Hadde virkelig gledet meg til en sommer med masse fin U-fotball og mest til U19 siden Smerud er trener på U21 og man da naturlig nok må ha svært lave forventninger.
Så henter Smerud opp Nusa til U21, U21 er i praksis ute før det egentlig har startet med tapet mot Sveits, og G19 er strippet for alt krutt. Skjønner ikke hva UEFA driver med, dette må jo bære en problemstilling for alle land som skal være med.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»