Endelig åpner det nye Munch-museet

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7835

Re: Endelig åpner det nye Munch-museet

Legg inn av Big George »

B.O.B. skrev: søn okt 31, 2021 4:44 pm. Bildene til Munch er som man vet ikke akkurat så veldig spennende og noe annet har de heller ikke å tilføre. Et lite forsøk på å vise hvordan Ekely så ut innvendig mislyktes og kunne faktisk vært gjort mye bedre om man faktisk viste hvordan han hadde det der inne.

Alt av dører og lamper og annet var billige greier, og ganske så stygt. Butikken der var heller ikke all verden, så jeg vil si terningkast 2 på det prosjektet til 3 milliarder. Faktisk så ræva at jeg skulle gjort alt bedre selv.

Dessverre var The Vandalay fullbooket ut dagen og det ble en sjappe tredve meter fra Munch i stedet. Så det ble en kald Bowl/Wraps med noe masse jævlig grønt og en søppnøttestuing med kylling inni, og en fermentert kald te type Kombucha som smakte like ræva som maten. Fint skal det være, men smake kan det drite i.

Alt i alt, med godt vær og selskap - terningkast 2.
"Bildene til Munch er som man vet ikke ikke akkurat så veldig spennende" skrev katta B.O.B
Her er vi nok veldig uenige. Munch er ansett som en av de største innen malerkunsten.
Det er derfor det har tvunget seg frem et bygg i milliard-klassen til museum.
Et av Skrik-maleriene (det er visst fire) ble solgt på Sothebys i New York i 2012 for det som ble verdensrekord dengang, ca 120 millioner dollar
Det mest kjente maleriet i verden ved siden av Leonardo Da Vincis Mona Lisa sa de. Sjekk Youtube.
Sist redigert av Big George den søn okt 31, 2021 5:10 pm, redigert 4 ganger totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Har halve FD vært på samme sted i dag? Morsomt

Queenie

Legg inn av Queenie »

Big George skrev: søn okt 31, 2021 4:55 pm
B.O.B. skrev: søn okt 31, 2021 4:44 pm. Bildene til Munch er som man vet ikke akkurat så veldig spennende og noe annet har de heller ikke å tilføre. Et lite forsøk på å vise hvordan Ekely så ut innvendig mislyktes og kunne faktisk vært gjort mye bedre om man faktisk viste hvordan han hadde det der inne.

Alt av dører og lamper og annet var billige greier, og ganske så stygt. Butikken der var heller ikke all verden, så jeg vil si terningkast 2 på det prosjektet til 3 milliarder. Faktisk så ræva at jeg skulle gjort alt bedre selv.

Dessverre var The Vandalay fullbooket ut dagen og det ble en sjappe tredve meter fra Munch i stedet. Så det ble en kald Bowl/Wraps med noe masse jævlig grønt og en søppnøttestuing med kylling inni, og en fermentert kald te type Kombucha som smakte like ræva som maten. Fint skal det være, men smake kan det drite i.

Alt i alt, med godt vær og selskap - terningkast 2.
"Bildene til Munch er som man vet ikke ikke akkurat så veldig spennende" skrev katta B.O.B
Her er vi nok veldig uenige. Munch er ansett som en av de største innen malerkunsten.
Det er derfor det har tvunget seg frem et bygg i milliard-klassen til museum.
Et av Skrik-maleriene (det er visst fire) ble solgt på Sotheby i New York for det som ble verdensrekord dengang, ca 120 millioner dollar
Det mest kjente maleriet ved siden av Mona Lisa sa de- Sjekk Youtube-
BigGeorge, du har vokst på meg siden dagene på vgd.

Queenie

Legg inn av Queenie »

The Vandalay ja, fint skal det værra.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Skrik ble til her: https://www.vg.no/rampelys/i/4M1BE/her- ... ik-motivet

Tror man kan få en bedre forståelse for Munch der enn i dette tragiske bygget, det er trist hvordan byen utvikler seg selv om man alltid må sjekke det ut. Foretrekker storbyer som Paris, Madrid og Roma for kunst, fortsatt.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Big George skrev: søn okt 31, 2021 4:55 pm
B.O.B. skrev: søn okt 31, 2021 4:44 pm. Bildene til Munch er som man vet ikke akkurat så veldig spennende og noe annet har de heller ikke å tilføre. Et lite forsøk på å vise hvordan Ekely så ut innvendig mislyktes og kunne faktisk vært gjort mye bedre om man faktisk viste hvordan han hadde det der inne.

Alt av dører og lamper og annet var billige greier, og ganske så stygt. Butikken der var heller ikke all verden, så jeg vil si terningkast 2 på det prosjektet til 3 milliarder. Faktisk så ræva at jeg skulle gjort alt bedre selv.

Dessverre var The Vandalay fullbooket ut dagen og det ble en sjappe tredve meter fra Munch i stedet. Så det ble en kald Bowl/Wraps med noe masse jævlig grønt og en søppnøttestuing med kylling inni, og en fermentert kald te type Kombucha som smakte like ræva som maten. Fint skal det være, men smake kan det drite i.

Alt i alt, med godt vær og selskap - terningkast 2.
"Bildene til Munch er som man vet ikke ikke akkurat så veldig spennende" skrev katta B.O.B
Her er vi nok veldig uenige. Munch er ansett som en av de største innen malerkunsten.
Det er derfor det har tvunget seg frem et bygg i milliard-klassen til museum.
Et av Skrik-maleriene (det er visst fire) ble solgt på Sothebys i New York i 2012 for det som ble verdensrekord dengang, ca 120 millioner dollar
Det mest kjente maleriet i verden ved siden av Leonardo Da Vincis Mona Lisa sa de. Sjekk Youtube.
Jada, alle Munchs verker er så vakre. Det er derfor han har fått ett bygg. Sannheten er at jeg hadde ikke orket å ha skiten hans på veggen engang med unntak av et par bilder. Resten er bare kjedelige og stygge. Men for all, du må gjerne tro at alle kommer for at bildene er så flotte.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Queenie skrev: søn okt 31, 2021 5:01 pm The Vandalay ja, fint skal det værra.
Sånn er det med oss på vestkanten, setter pris på kvalitet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

B.O.B. skrev: søn okt 31, 2021 8:55 pm
Queenie skrev: søn okt 31, 2021 5:01 pm The Vandalay ja, fint skal det værra.
Sånn er det med oss på vestkanten, setter pris på kvalitet.
Bowl og kumbucha ja, instakvalitet iallfall. Håper det var en suksess.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7835

Legg inn av Big George »

Har digget Munch siden jeg var omtrent 20 år. Boka "nærbilde av et geni" om Munch som satte malerier ut og så regnet det på dem. Han håpet maleriene ble bedre. Husker mora mi lo av dette dengang. Artig historie om hvordan et geni tenker.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Justice 97 skrev: søn sep 26, 2021 11:42 am Barcode ser helt jævlig ut.
Barcode ser rett og slett ut som et tacky Sarajevo fra og med 1993.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Big George skrev: man nov 01, 2021 1:40 am Har digget Munch siden jeg var omtrent 20 år. Boka "nærbilde av et geni" om Munch som satte malerier ut og så regnet det på dem. Han håpet maleriene ble bedre. Husker mora mi lo av dette dengang. Artig historie om hvordan et geni tenker.
Føler du at dette er noe dere har til felles?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Det bør jo snart tas et ordentlig oppgjør med arkitekturen i dette landet og noe mer kraftfullt enn denne FB-gruppen. Er jo bare noen få unntak rundt omkring i landet hvor mer objektiv estestikk har blitt tatt hensyn til hva gjelder bygg i offentligheten hvor folk enten går forbi, jobber, handler eller bor. Ellers er det jo ganske så oppsiktsvekkende å høre arkitekter fortelle at de ikke har vært innom et eneste emne om klassisk byggeskikk da de utdannet seg.

Er nokså godt å se at man flere steder i Europa og Nord-Amerika tar et oppgjør med alt dritet som poppet opp i etterkrigstiden og frem til nå hvor "postmoderne funksjonalisme" vel kan være en slags sekkebetegnelse på alt fra gråe kommunale funkisbygg til skrekkelige museer a la Munch-museet og samtidskunstmuseet på Lillestrøm. Og mange fikk seg nok en også en liten ariktektoisk "støkk" da situasjonen etter Grenfell roet seg og man begynte å se på hva slags bygg man faktisk har satt opp for "folk flest". Det har lenge vært snakk om at det er kostnadensom har styrt den arkitektoniske utformingen og dermed funkis/postmodernistiske stilvalg hele tiden, men dette har jo vist seg å være feil da mange steder har klart å gi bygg og bydeler mer estestiske/ klassiske uttrykk de siste årene for omtrent samme kostnaden.

Det jo ganske så påfallende at disse arkitektene som fra og med 1945 skulle sette "standarden" ofte hadde tilhold på den politiske venstresiden, ofte ganske så langt ute også, og liksom skulle hegne om humanistiske verdier. De byggene de endte opp med å sette opp gjorde byene skrekkelig utrivelige. Brutalistiske, grå, stygge og direkte undertrykkende og dehumaniserende bygg har vært gjengangeren i alle år, deriblant den vederstyggelige Y-blokka som skulle beskjemme et område med fine bygg rundt. Det er en måte å bryte ned harmoniske bydeler på som skaper utrivelige og direkte usunne miljø.

Munch-museet klarer jo kunststykket å være kjedelig og stygt, flyplassaktig og samtidig "tacky" i sitt valg av bokstaver og font på disse. Rene plastikkleken som skal fungere som en kloss som en del av noe annet. Og samtidsmuseet på Lillestrøm har en utforming som kan trigge OCD ubevisst hos de fleste. Der har det meste gått feil.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Det er så meget en kunne ergre seg over. Å ergre seg går ut over livskvaliteten. Som oftest er det lite vi kan gjøre med det vi ergrer oss over. Vi har kun viten om det livet vi lever nå, selv om det skulle vise seg at vi kan leve igjen! Selv er det noe jeg ergrer meg over hver dag, selv om jeg innerst inne vet at det er bortkastet tid.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ormen den lange skrev: man nov 01, 2021 5:54 pm Det er så meget en kunne ergre seg over. Å ergre seg går ut over livskvaliteten.
Arkitekturens innflytelse på livskvaliteten/ helsen forskes det en del på nå der spesielt nedprioritering av estetikk er fokus på hvordan depresjoner kan oppstå i en del byområder.

Så mangelen på ergrerlsene kan like så gjerne ha gitt dårligere livskvalitet for mange.

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg synes lambdabygget ble ganske fint jeg, men mye annet i området der er ræl.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ormen den lange skrev: man nov 01, 2021 5:54 pm Det er så meget en kunne ergre seg over. Å ergre seg går ut over livskvaliteten. Som oftest er det lite vi kan gjøre med det vi ergrer oss over. Vi har kun viten om det livet vi lever nå, selv om det skulle vise seg at vi kan leve igjen! Selv er det noe jeg ergrer meg over hver dag, selv om jeg innerst inne vet at det er bortkastet tid.
Gjesp. For et kjedelig liv du må ha.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7835

Legg inn av Big George »

Queenie skrev: man nov 01, 2021 10:10 am
Big George skrev: man nov 01, 2021 1:40 am Har digget Munch siden jeg var omtrent 20 år. Boka "nærbilde av et geni" om Munch som satte malerier ut og så regnet det på dem. Han håpet maleriene ble bedre. Husker mora mi lo av dette dengang. Artig historie om hvordan et geni tenker.
Føler du at dette er noe dere har til felles?
Jeg og mora mi eller jeg og Munch ?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7835

Legg inn av Big George »

Denne helgen vil det nye Munchmuseet i Oslo passere 100.000 besøkende, kun tre uker etter åpningen i oktober.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Ingen som har vært å sett det stygge bygget fra innsiden ennå? De trange rulletrappene, trange korridorene, stygge benkene og billige veggplatene. Det er så stygt at jeg fortsatt er overrasket, og ikke minst om hvor ræva arkitekturen er. Skrå vegger inne i trang gang er ikke mye å skryte av. Begredelig.

De gadd ikke engan plassere noen bilder av Aksel Waldemar Johannessen, en kunstner Munch selv likte og som maler mye bedre bilder. Se dokumentar på NRK.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

B.O.B. skrev: tor nov 11, 2021 4:13 pm Ingen som har vært å sett det stygge bygget fra innsiden ennå? De trange rulletrappene, trange korridorene, stygge benkene og billige veggplatene. Det er så stygt at jeg fortsatt er overrasket, og ikke minst om hvor ræva arkitekturen er. Skrå vegger inne i trang gang er ikke mye å skryte av. Begredelig.

De gadd ikke engan plassere noen bilder av Aksel Waldemar Johannessen, en kunstner Munch selv likte og som maler mye bedre bilder. Se dokumentar på NRK.
Var der i går. Har gledet meg i flere år. Dro med åpent sinn. Så at mange kritikere var mer vennlig innstilt etter besøket. Men for meg ble dette en ganske stor skuffelse. Det må da være et veldig lite utstillingsareal i forhold til bygningsmasse? Hele fronten er jo egentlig bare rulletrapper. Inndelingen i rom virker ikke å være veldig logisk. Og som du sier - benkene er jo skikkelig stygge. Materialvalget virker billig. Merkelig greier at man måtte ta heisen for å komme opp i Skybar. Der var det flere som gikk på en smell. Var ikke innom Skybar, for orka ikke ta den trange fulle heisen. Dessuten så jo det nokså enkelt ut det lille jeg fikk sett også. Ganske sjellølst, som det meste av det som finnes i området. ...

... ellers må jo det koste litt å ha så sykt mange ansatte. Det stod jo folk overalt for å veilede folk og for å passe på bildnene, i alle etasjer. Og apropos - en hel etasje så ut til å svære avsatt for "personell". Noen har ordna seg !

Dokumentaren på NRK var noe av det mest interessante jeg har sett på lenge. Husker feilden for noen år tilbake, men fint og levende fortalt av Gaup. Særlig siste sekunder var jo interessante...

Queenie

Legg inn av Queenie »

Skal dra snart, men helgene er utelukket. Bare vært i lobbyen og fikk samme inntrykk som resten her.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Takk for en god og uhildet omtale av makkverket. Nå venter jeg bare at tåpen Big George skal ta seg en tur og skryte av det lekre arkitektoniske byggverket som gjør slik ære på Munch.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7835

Legg inn av Big George »

B.O.B. skrev: lør nov 20, 2021 4:43 pm Takk for en god og uhildet omtale av makkverket. Nå venter jeg bare at tåpen Big George skal ta seg en tur og skryte av det lekre arkitektoniske byggverket som gjør slik ære på Munch.
Big George er ingen tåpe

Leve Munch, han er et geni !........eh eller var et geni

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7835

Legg inn av Big George »

Vår venn B.O.B har fått musepest og er derfor undskyldt sin negative holdning til vår nye stolthet Munch-museet i Bjørvikas.


Queenie

Legg inn av Queenie »

Big George skrev: søn nov 21, 2021 2:07 pm musepest
Robust aversiv for kattene, så det er godt for noe ;)

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7835

Legg inn av Big George »

Knappe to månader etter opning har 150.000 besøkt det nye museet (NRK.no)

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Dette bygget hører ikke hjemme i verdens vakreste by. Nå har man jobbet i årevis for å få Bjørvika til å se mest mulig ut som Manhattan, og så kommer dette...

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7835

Legg inn av Big George »

LeSorcier skrev: tor des 30, 2021 3:31 pm Dette bygget hører ikke hjemme i verdens vakreste by. Nå har man jobbet i årevis for å få Bjørvika til å se mest mulig ut som Manhattan, og så kommer dette...
pussig det, når vi har hatt Jan Bøhler til å vise vei....

Taururu

Legg inn av Taururu »

Sett på serien som ligger på Nrk. Ganske interressant arbeid som har foregått frem til åpning. Er nok ikke alle valg som har vært like heldige, Tracey Emin var ikke akkurat så fornøyd med gulvet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»