Endelig åpner det nye Munch-museet

Svar
steponit

Re: Endelig åpner det nye Munch-museet

Legg inn av steponit »

Chromeback skrev: fre okt 01, 2021 10:56 am Dette er første gang jeg har fått med meg, men hvorfor i alle dager var jurylederen en danske som ikke bor i Norge?
Må være hevn for 1814

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

steponit skrev: fre okt 01, 2021 10:58 am
Chromeback skrev: fre okt 01, 2021 10:56 am Dette er første gang jeg har fått med meg, men hvorfor i alle dager var jurylederen en danske som ikke bor i Norge?
Må være hevn for 1814
:lol: :lol: :lol: :lol:

SirJames

Legg inn av SirJames »

Pernille skrev: fre okt 01, 2021 10:49 am
Chromeback skrev: fre okt 01, 2021 10:25 am Bilde
Den beste reklamen Munchies (hamburgerjointen ved siden av) kunne få.
😂😂🤣🤣

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: fre okt 01, 2021 10:56 am Dette er første gang jeg har fått med meg, men hvorfor i alle dager var jurylederen en danske som ikke bor i Norge?
:lol: :lol: :lol:

Det forklarer det meste. Vi "fjellaper" skjønner jo lite av det grautmålet.

Kamelåså 8-)

Taururu

Legg inn av Taururu »

Er enig at bygget ikke er noe fint, men det snakkes om og det er kontroversielt. Alle vet om og hvor det er. Sånn sett er det en turistattraksjon.

Område rundt er fantastisk, så sånn sett fremhever det omgivelsene

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Munchebygget skal vist være styggere inni enn utenpå. Dører kjøpt på Maxbo og parkett på nett. Så video fra innsiden og det var helt talentløst. Skal ikke være noe imponerende praktbygg flg. arkitekten, nei for det er så mye koseligere å gå i et bygg som er styggere enn en ungdomsskole. Hurra, la oss vise frem ett stygt landemerke som er like stygt inni.
Som nevnt tidligere var jeg i førsteetasjen for en måned siden og den kafeen var kald, talentløs og så ut som noe man har i ventehallen på en togstasjon. Gadd ikke vente på tur opp til skybaren engang.

Hvorfor måtte de bruke spanske arkitekter? Kunne ikke kriteriet vært at de var norske?

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

KongOlav2 skrev: fre okt 01, 2021 10:50 am Festlig. Glass ble vurdert som for risikabelt og det var tydeligvis verken arkitekten eller juryen i stand til å vudere........

https://arkiv.klassekampen.no/article/2 ... /190319986

Kanskje på tide at arkitektene også lærer seg å tegne bygg som er litt mer realistiske og bygge. Og ikke risikable, teknisk ugjennomførbare eller grisedyre!
Er så komisk dette. Skulle hatt folk i juryen som kunne tek17 eller hva faen som gjelder av ENØK-krav

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

B.O.B. skrev: ons okt 20, 2021 3:56 pm

Hvorfor måtte de bruke spanske arkitekter? Kunne ikke kriteriet vært at de var norske?
Nye nasjonalmuseet er nesten like jævlig og ligner heller ikke på tegningen. Skulle hatt norske arkitekter som kan Tek17 og alle forskrifter.

Jeg har selv arbeidet i kommunenen med plan og bygg, og det fremstår galskap å ikke hensynta loven fra første stund

Queenie

Legg inn av Queenie »

Stygt, stygt og bare helt jævlig stygt på alle vis. Tragisk

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg har vært på Munch-museet på Tøyen 1 gang. Og jeg kommer sikkert til å besøke det nye en eller annen gang også.

Så dette med hvordan det ser ut er så lite viktig for meg. Jeg trodde det var maleriene som var greia jeg.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7832

Legg inn av Big George »

Uansett skal jeg dit en dag når det er åpnet. Går vel noen uker til det.
Dagsrevyen har kjørt på og det gjør sikkert avisene også-
Ekspertene er ikke enige om det er bra eller ikke der inne.
Likte utsikten mot sjøen hu italienske dama viste på Dagsrevyen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Taururu skrev: fre okt 01, 2021 2:23 pm Er enig at bygget ikke er noe fint, men det snakkes om og det er kontroversielt. Alle vet om og hvor det er. Sånn sett er det en turistattraksjon.

Område rundt er fantastisk, så sånn sett fremhever det omgivelsene
Det artigste er at museumsdirektøren mener (eller mente i hvert fall) at det er en god ting at brua over til Sørenga skal forsvinne, for den ødelegger utsikten inn mot museet…

Brukeravatar
Brian
Innlegg: 45

Legg inn av Brian »

steponit skrev: fre okt 01, 2021 10:58 am Må være hevn for 1814
Det ville i alle fall ikke forundre meg om Nasjonalmuseet var et takk for sist fra tyskerne for at man ikke lot dem få bygge flere bunkere etter 1945; Terboven har antagelig hatt en alvorsprat med ham-der-nede. Bilde

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

PapaSmurf skrev: tor okt 21, 2021 12:16 am Jeg har vært på Munch-museet på Tøyen 1 gang. Og jeg kommer sikkert til å besøke det nye en eller annen gang også.

Så dette med hvordan det ser ut er så lite viktig for meg. Jeg trodde det var maleriene som var greia jeg.
Så når man bygger et slikt signalbygg som vil representerer Oslo så skjønner du ikke at det er viktig at med arkitektur? Nei vel.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Man skal være usedvanlig enkel og ha et lite kreativt sinn om man ikke verdsetter miljø og omgivelser som påvirker oss positivt. I Norge har vi en raseringskultur i stedet for bevaringskultur, det skulle da vitterlig bare mangle at nasjonale landemerker var noe spesielt. At arkitekturopprøret har oppstått forteller mye om hvor dårlig det står til her til lands, det er en fryd å besøke byer hvor dette får mer fokus. Det gamle Munchmuseet var jo en skjønnhet i forhold til dette rælet.
Sist redigert av Queenie den tor okt 21, 2021 8:30 am, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Queenie skrev: tor okt 21, 2021 8:26 am Man skal være usedvanlig enkel og ha et lite kreativt sinn om man ikke verdsetter miljø og omgivelser som påvirker oss positivt. I Norge har vi en raseringskultur i stedet for bevaribfskultur, det skulle da vitterlig bare mangle at nasjonale landemerker var noe spesielt. At arkitekturopprøret har oppstått forteller mye om hvor dårlig det står til her til lands, det er en fryd å besøke byer hvor dette får mer fokus. Det gamle Munchmuseet var jo en skjønnhet i forhold til dette rælet.
I tillegg er jo operaen veldig bra og Deichmanske ser også brukbart ut. Da ødelegger jo dette museet ganske kraftig totalinntrykket av området i Bjørvika.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

B.O.B. skrev: tor okt 21, 2021 6:51 am
PapaSmurf skrev: tor okt 21, 2021 12:16 am Jeg har vært på Munch-museet på Tøyen 1 gang. Og jeg kommer sikkert til å besøke det nye en eller annen gang også.

Så dette med hvordan det ser ut er så lite viktig for meg. Jeg trodde det var maleriene som var greia jeg.
Så når man bygger et slikt signalbygg som vil representerer Oslo så skjønner du ikke at det er viktig at med arkitektur? Nei vel.
Veldig ofte forstår jeg meg ikke på moderne arkitektur. På samme måte som jeg ikke forstår at f.eks. Jackson Pollocks kunstverk skal være så flott.

Men jeg har innfunnet meg med at det ikke er alt man skal forstå.

Queenie

Legg inn av Queenie »


Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

SirOwen skrev: fre okt 01, 2021 10:46 am
Chromeback skrev: fre okt 01, 2021 10:25 am
SirOwen skrev: fre okt 01, 2021 10:05 am
Det var forskjell, ja. Ingen tør vel å si fra, for da blir de uglesett i kantina 😫

Det nye bygget ser jo ut som noe hentet fra 9/11 🙈
Juryen har jo faktisk sagt at hvis de hadde visst at det ikke skulle bygges i glass, men i den formen man ser i dag, så hadde de aldri valgt dette. Glasset var liksom avgjørende for at det var Lambda-bygger som ble valgt.

Så mange ekstremt bedre kandidater enn Lambda i lenken til KongOlav også. Bare trist hele greia.

Skiltet med navnet Munch-museet er også bare toppen av kransekake over hvor jævlig man kan få bygget til å se ut.

Bilde
Haha, tenkte umiddelbart det samme som steponit, jfr red light district. Får i tillegg litt sånne 7/11 og/eller Deli de Luca vibes 😫

Uansett kommer det ikke som noe sjokk at vi nok en gang ser en byggeskandale i Norge. Er noe riv, ruskende galt med byggeprosesser og beslutningstakere i Norge.

Og det du forteller vedr juryen, burde jo føre til en gedigen oppvask. Bygget skal stå der såpass lenge at de faktisk burde gjøre det om til noe som er kunstneren verdig.

Kanskje de kan ta midlene fra "grønne prikker i gatene og trendy funksjonelle utekontor som ingen bruker" - budsjettet 😂😂
Jeg er absolutt ikke med på at det er en byggeskandale. Mediene vil lage en sak av dette. Bygget er greit, og Oslo har fått en tungvekter.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Det kan vakkert mye vakkert i det mange anser for å være mindre estetisk også. Men dette bygget, samt dets interiør gjør ikke ære på Munch eller på Oslo. Det er ikke spesielt innovativt, det er ikke norsk og det er en flause at dette liksom skal være et flaggskip. Utstillinger vil alltid dra folk, men her kunne bygget vært en attraksjon i seg selv.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7832

Legg inn av Big George »

Åpningen er på NRK tv kl 1645.
Skjer det ikke noe før det ?
Er visst utsolgt hele helga.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Big George skrev: fre okt 22, 2021 3:59 am Åpningen er på NRK tv kl 1645.
Skjer det ikke noe før det ?
Er visst utsolgt hele helga.
Hva hadde du forventet skulle skje?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7832

Legg inn av Big George »

Queenie skrev: fre okt 22, 2021 4:05 am
Big George skrev: fre okt 22, 2021 3:59 am Åpningen er på NRK tv kl 1645.
Skjer det ikke noe før det ?
Er visst utsolgt hele helga.
Hva hadde du forventet skulle skje?
Jeg trodde man åpnet på formiddagen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ikke Bjørvika som gjør at man er glad i Oslo.

Bilde

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Åpnings"melodien" var da for-gjevlig. :roll:

Queenie

Legg inn av Queenie »

Justice 97 skrev: fre okt 22, 2021 6:10 pm
Queenie skrev: fre okt 22, 2021 4:41 pm Ikke Bjørvika som gjør at man er glad i Oslo.
► Show Spoiler
Haha, det er så stygt at det er godt gjort. :lol:
Mhm..

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Rusla forbi et par timer før åpningen i dag - sannelig er det blitt et flott område, Deichmanske, Operaen og Munch. Herlig folkeliv er det blitt i området også, i Oslobukta. Har gledet meg lenge til åpningen - tenker nesten å ta en halv fridag for å virkelig sette meg inn i det hele... Ser det er ledige billetter til uka. 160 kroner skal de ha, men det er det vel verdt.

Synes bygget er stygt. Men det kan jo bli noe man venner seg til og noe man synes er litt fint etter hvert. Det er dog innholdet som teller.

Denne kommentaren likte jeg:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/ja ... em-til-oss

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg liker bygget, jeg. Det er ikke vakkert, men det gjør noe med meg når jeg ser på det. Litt som kunsten til Munch. Må allikevel si at jeg humra litt over kommentaren om at det ser ut som Darth Vaders feriebolig.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

DoktorS skrev: fre okt 22, 2021 7:24 pm Rusla forbi et par timer før åpningen i dag - sannelig er det blitt et flott område, Deichmanske, Operaen og Munch. Herlig folkeliv er det blitt i området også, i Oslobukta. Har gledet meg lenge til åpningen - tenker nesten å ta en halv fridag for å virkelig sette meg inn i det hele... Ser det er ledige billetter til uka. 160 kroner skal de ha, men det er det vel verdt.

Synes bygget er stygt. Men det kan jo bli noe man venner seg til og noe man synes er litt fint etter hvert. Det er dog innholdet som teller.

Denne kommentaren likte jeg:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/ja ... em-til-oss
Jeg er veldig enig i at Oslobukta begynner å bli helt fantastisk. Det som er så synd med Munch-museet er når man ser de andre kandidatene. Jeg personlig tror at bygget hadde sett fantastisk ut i glass, men når det ble som det ble burde noen dratt i nødbremsen.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Queenie skrev: fre okt 22, 2021 4:41 pm Ikke Bjørvika som gjør at man er glad i Oslo.

Bilde
Det området til høyre på bildet minner om en utbombet bydel i Aleppo. Kalles det "Fjordbyen"?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»