Lille pike, du skal registre dobesøk

Svar
FjodorDVD

Lille pike, du skal registre dobesøk

Legg inn av FjodorDVD »

Scientific management har omsider funnet veien fra Hawthorne til Bærum. Nå skal sykepleierne i kommunen registrere når de går på do. Dobesøk skal kartlegges.
https://www.tv2.no/a/14248324/
Dette er slett likestilling og kriminelt elendig ledelse og ledelsen har med all tenkelig tydelighet understreket maksimal inkompetanse og uforstand i tjenesten og bør skiftes ut umiddelbart.

Lezah

Legg inn av Lezah »

FjodorDVD skrev: søn sep 26, 2021 12:50 pm Scientific management har omsider funnet veien fra Hawthorne til Bærum. Nå skal sykepleierne i kommunen registrere når de går på do. Dobesøk skal kartlegges.
https://www.tv2.no/a/14248324/
Dette er slett likestilling og kriminelt elendig ledelse og ledelsen har med all tenkelig tydelighet understreket maksimal inkompetanse og uforstand i tjenesten og bør skiftes ut umiddelbart.
Gjelder det kun kvinnelige sykepleiere?

helt absurd opplegg, selvsagt, bidrar ikke til å lokke flere til yrket,

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Det er blitt veldig mange direktører og sjefer i helseforetakene, og mange som har høyere lønn en helseministeren.
Hva med å ta tiden på dem også når de går på dass?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Tenk at en fremdeles kan bli overrasket over hvor dumme ledelse/arbeidsgivere kan være.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Glapp neste års aprilsnarr ut ved et uhell?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Her må noen gå, og da snakker jeg ikke om sykepleiere som går på do, men de som har bestemt at de skal se på når de går, fullstendig uhørt, fagbevegelsen kan umulig akseptere dette ville jeg trodd, men de kaller det bare klønete.
Dette er helt vilt

Queenie

Legg inn av Queenie »

Heia byråkratiske Norge. Jeg hadde ikke gjort noe annet enn å gå på do.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Da må de vel ansette en person som skal loggføre dobesøkene til de ansatte. Blir temmelig fort en kostnadskrevende stilling dette. Nei, få faenskapet bort mener jeg.

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Det neste blir vel at de må veie seg før og etter dobesøket slik at størrelsen på leveransen kan registreres.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 396

Legg inn av NiGoZeroIchi »

fargeblind skrev: man sep 27, 2021 4:32 pm Det er blitt veldig mange direktører og sjefer i helseforetakene, og mange som har høyere lønn en helseministeren.
Hva med å ta tiden på dem også når de går på dass?
De tjener så mye at tida de bruker på ramma faktisk er en vesentlig kostnad. Siden man ønsker mest mulig effektiv ledelse burde dette klart ha vært kartlagt.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Her tror jeg jeg hadde vurdert å sitte en hel dag på toalettet i ren protest, evt. sagt opp stillingen på dagen. Det der skal ikke gå an…

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Det merkeligste med hele saken er at de har gått rundt både fagforbund og verneombud før man har implementert dette. Direkte hårreisende.

Cabal

Legg inn av Cabal »

FjodorDVD skrev: søn sep 26, 2021 12:50 pm Dette er slett likestilling
Hva i alle dager har likestilling med dette å gjøre?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Cabal skrev: man sep 27, 2021 5:50 pm
FjodorDVD skrev: søn sep 26, 2021 12:50 pm Dette er slett likestilling
Hva i alle dager har likestilling med dette å gjøre?
Siden 9 av 10 sykepleiere er kvinne og 9 av 10 ledere er lissom-menn er dette en likestillingssak mer enn noe annen sak på mange tiår. Disse lissom-mennene i ledelsen kunne tatt for seg teknisk sektor i dette pionerprosjektet "do-effektivisering" om de hadde baller.

Ljot

Legg inn av Ljot »

fargeblind skrev: man sep 27, 2021 4:32 pm Det er blitt veldig mange direktører og sjefer i helseforetakene, og mange som har høyere lønn en helseministeren.
Hva med å ta tiden på dem også når de går på dass?
Det må være et minstekrav. En ledelse som introduserer noe så monumentalt idiotisk og faktisk grensende til dehumaniserende som dette bør selv gå i bresjen for å vise at de husholderer klokt med sin arbeidstid.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

FjodorDVD skrev: søn sep 26, 2021 12:50 pm Scientific management har omsider funnet veien fra Hawthorne til Bærum. Nå skal sykepleierne i kommunen registrere når de går på do. Dobesøk skal kartlegges.
https://www.tv2.no/a/14248324/
Dette er slett likestilling og kriminelt elendig ledelse og ledelsen har med all tenkelig tydelighet understreket maksimal inkompetanse og uforstand i tjenesten og bør skiftes ut umiddelbart.
Det eneste nye er at tidsstudier brukes på sykepleiere. I industrien ble tidsstudier tatt i bruk like etter krigen.

Fra Ytre Arna,

https://digitaltmuseum.no/011085442802/ ... -ytre-arna

I industrien ble dette tydeligvis lagt på hylla for for så lenge siden at hverken sykepleiere eller journalister har hørt om det. Men det er altså gammelt nytt.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Dette er så borti natta at det innbyr til å lage mest mulig kødd. Her er det bare å fylle ut skjemaer med detaljerte beskrivelser av hva som ble avlevert når. Gjerne med konsistens og odørskalabruk.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Chromeback skrev: man sep 27, 2021 5:26 pm Det merkeligste med hele saken er at de har gått rundt både fagforbund og verneombud før man har implementert dette. Direkte hårreisende.
Dessverre ingenting overraskende med at arbeidsgiversiden ikke bryr seg om medbestemmelse.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Everenga skrev: tir sep 28, 2021 1:26 pm Dette er så borti natta at det innbyr til å lage mest mulig kødd. Her er det bare å fylle ut skjemaer med detaljerte beskrivelser av hva som ble avlevert når. Gjerne med konsistens og odørskalabruk.
Og mannlige ansatte skal dokumentere dassbesøket med bilder- eller "pikktures" 😜- og begge kjønn bør bilde-dokumentere når en salig magasjau fyller doskåla :lol:

Nei vi får vel tro at dette punktet på lista forsvinner etter hvert (om det ikke allerede er borte da?)

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

fargeblind skrev: man sep 27, 2021 4:32 pm Det er blitt veldig mange direktører og sjefer i helseforetakene, og mange som har høyere lønn en helseministeren.
Hva med å ta tiden på dem også når de går på dass?
No har desse veldig lite med kva sjukepleiarar i kommunane gjere, så du kan nok ikkje legge skulda på helseforetaka.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Karatel skrev: man sep 27, 2021 7:15 pm
FjodorDVD skrev: søn sep 26, 2021 12:50 pm Scientific management har omsider funnet veien fra Hawthorne til Bærum. Nå skal sykepleierne i kommunen registrere når de går på do. Dobesøk skal kartlegges.
https://www.tv2.no/a/14248324/
Dette er slett likestilling og kriminelt elendig ledelse og ledelsen har med all tenkelig tydelighet understreket maksimal inkompetanse og uforstand i tjenesten og bør skiftes ut umiddelbart.
Det eneste nye er at tidsstudier brukes på sykepleiere. I industrien ble tidsstudier tatt i bruk like etter krigen.

Fra Ytre Arna,

https://digitaltmuseum.no/011085442802/ ... -ytre-arna

I industrien ble dette tydeligvis lagt på hylla for for så lenge siden at hverken sykepleiere eller journalister har hørt om det. Men det er altså gammelt nytt.
Nytt? Dette har helsevesenet levd med i mange år.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

MRSA skrev: tir okt 05, 2021 4:22 am
Karatel skrev: man sep 27, 2021 7:15 pm
FjodorDVD skrev: søn sep 26, 2021 12:50 pm Scientific management har omsider funnet veien fra Hawthorne til Bærum. Nå skal sykepleierne i kommunen registrere når de går på do. Dobesøk skal kartlegges.
https://www.tv2.no/a/14248324/
Dette er slett likestilling og kriminelt elendig ledelse og ledelsen har med all tenkelig tydelighet understreket maksimal inkompetanse og uforstand i tjenesten og bør skiftes ut umiddelbart.
Det eneste nye er at tidsstudier brukes på sykepleiere. I industrien ble tidsstudier tatt i bruk like etter krigen.

Fra Ytre Arna,

https://digitaltmuseum.no/011085442802/ ... -ytre-arna

I industrien ble dette tydeligvis lagt på hylla for for så lenge siden at hverken sykepleiere eller journalister har hørt om det. Men det er altså gammelt nytt.
Nytt? Dette har helsevesenet levd med i mange år.
Jeg skrev ikke «nytt», jeg skrev «gammelt nytt».

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Her er det mange som klikker rett i vinkel så fort de kan. Jeg tenker det er en lett anal kontorotte som har fått i oppgave å lage skjema som har vært litt overkant ivrig. Så kan man si at det er dårlig quality kontroll å ikke sjekke skjemaet før det sendes ut. Om man er imot hele skjemaet og effektiviserings vesenet, er jo en helt annen sak.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Will.i.Nickersen skrev: tir okt 05, 2021 7:21 am Her er det mange som klikker rett i vinkel så fort de kan. Jeg tenker det er en lett anal kontorotte som har fått i oppgave å lage skjema som har vært litt overkant ivrig. Så kan man si at det er dårlig quality kontroll å ikke sjekke skjemaet før det sendes ut. Om man er imot hele skjemaet og effektiviserings vesenet, er jo en helt annen sak.
Tidsstudier og effektivisering er noe som begynte i amerikansk industri i 1930-årene og som kom til Norge og norsk industri like etter krigen.

Charlie Chaplin satte saken på spissen allerede i 1936.


Mehell

Legg inn av Mehell »

FjodorDVD skrev: søn sep 26, 2021 12:50 pm Scientific management har omsider funnet veien fra Hawthorne til Bærum. Nå skal sykepleierne i kommunen registrere når de går på do. Dobesøk skal kartlegges.
https://www.tv2.no/a/14248324/
Dette er slett likestilling og kriminelt elendig ledelse og ledelsen har med all tenkelig tydelighet understreket maksimal inkompetanse og uforstand i tjenesten og bør skiftes ut umiddelbart.
Teit, ja, men det har ikke noe med manglende likestilling å gjøre.
Så lenge mannlige og kvinnelige ansatte blir behandlet likt så er det også vel pr definisjon full likestilling.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dette var da ett døgns kartlegging for å få et overblikk over arbeidshverdagen for å forbedre pleiernes situasjon. Det er ganske vanlig i det norske arbeidslivet å si at man har veldig mye å gjøre, men så er det ikke alltid sant. Og om det er tilfelle - hva kan gjøres.

Ellers verdt å merke seg at det en kvinnelig sjef som uttaler seg...

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: man jun 27, 2022 11:06 pm Dette var da ett døgns kartlegging for å få et overblikk over arbeidshverdagen for å forbedre pleiernes situasjon. Det er ganske vanlig i det norske arbeidslivet å si at man har veldig mye å gjøre, men så er det ikke alltid sant. Og om det er tilfelle - hva kan gjøres.

Ellers verdt å merke seg at det en kvinnelig sjef som uttaler seg...
Ikke hatt personlige erfaringer, men har sett mye rart knyttet til kvinnelige sjefer i den alderen som hun som uttaler seg i artikkelen. Kontrollbehov og manglende evne til å ta til seg selv konstruktiv kritikk er vel fellestegnet jeg har registrert i slike tilfeller.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

DoktorS skrev: man jun 27, 2022 11:06 pm Dette var da ett døgns kartlegging for å få et overblikk over arbeidshverdagen for å forbedre pleiernes situasjon. Det er ganske vanlig i det norske arbeidslivet å si at man har veldig mye å gjøre, men så er det ikke alltid sant. Og om det er tilfelle - hva kan gjøres.

Ellers verdt å merke seg at det en kvinnelig sjef som uttaler seg...
Når det gjeld sjefar så vil eg påstå at kjønn har lite å sei. Mine to beste sjefar har vore kvinner, dei verkeleg dårlege sjefane har vore menn. Ellers har det vore meir eller mindre likt når det gjeld kjønn. Når ein ser i media i dag er det jo ein sjef som utmerka seg, SAS sjefen, og det er få som er så dårlege sjefar.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Dette minner meg om når jeg jobbet på en bedrift som hadde en maktsyk kvinnelig sjef.
Hun var i 40 årene og vi var 4 unge gutter som jobbet der.
Hun krevde at vi sendte henne epost og spurte om lov til å få gå på do. Så måtte vi vente på svar fra henne om det var greit.
Jeg sluttet etter 2 uker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Likestilling»