BMW i4
Re: BMW i4
Magasinet fully charged tester i4 40 RWD.
De foretrekker den over i4 M50 4wd.
Mykere fjæring, bedre styrefølelse, og sikkert lavere vekt. Men mindre akselerasjon sees på som litt smoothere og enklere å kjøre og rwd får skryt.
De foretrekker den over i4 M50 4wd.
Mykere fjæring, bedre styrefølelse, og sikkert lavere vekt. Men mindre akselerasjon sees på som litt smoothere og enklere å kjøre og rwd får skryt.
TB har vært ute og testet bilen nå. 0-100 på 4 sek. Tung og tørst på strøm, men til gjengjeld stille. Forbruk på over 2 kW/t pr mil i 90 var for min del litt skuffende. Skal sette meg ned og pløye igjennom synspunktene hans når jeg får bedre tid. Han var jo en BMW mann før elektronene slo over han
Ca 1måned til jeg får min. Vurderte å kjøre opp til Ribba for å utfordre han på dragrace, men får stole på resultatet over så slipper jeg en tur med 21 ladestopp.
Da har jeg tatt en liten prøvekjøring med en demobil. Etter min mening klart mest morro for pengene av bilene tilgjengelig i dag, gitt grei komfort og plass. Angrer absolutt ikke på bestilling. Ett år siden jeg kjørte Taycan, men opplevde de som ganske like. Taycan har bedre kjøreegenskaper, men usikker på hvor mye dekkene utgjorde. 57% av prisen til en Taycan, men nær like god. Glad jeg ikke bestilte Taycan. Taycan er en bedre bil på alle områder, hadde prisforskjellen vært mye mindre hadde jeg valgt den.
Sammenlignet med 440i er den raskere rett frem, kanskje også i sving, men langt fra så underholdene. Kjørte samme svingkombinasjon, og 440i var latterlig mye morsommere der. I4 satt fast på asfalten, gikk som ett uvær men ga ikke så mye glede. Hadde bare prisforskjellen vært mindre…
Som alle raske elbiler var denne meningsløs rask rett frem. Husk å legg hodet mot nakkestøtten før en gir full gass. Antispinn fungerte godt, var udramatisk å gi gass. Er ikke lenge siden en måtte kunne kjøre bil for å klare 0-100 km/t under 6 sekunder. Med denne klarer bestemor det på under 4 sekunder. Ikke en egenskap jeg kommer til å bruke mye, men klart en spesiell opplevelse når en ikke er vandt til elbiler. Porsche Boxter GTS er den raskeste bensinbilen jeg har testet 0-100. Det var tregere, men mye mer dramatisk og mer morro.
Interiør kan BMW. Alt virket perfekt i førersetet bortsett fra mangelen på knapper. Spent på hvor mye jeg kommer til å hate touch skjermen om ett år. Baksete, jeg unner ingen å sitte bak meg når jeg har normal sitteposisjon. Kjøp en annen bil hvis det skal brukes.
Får min rundt påsketider, usikker på om jeg skal få den levert med piggdekk eller sommerdekk. Har vært veldig usikker på farge, men til slutt er det en oransje som er på vei. I4 blir den første mainstream bilen jeg har kjøpt, måtte gjøre noe med fargen. Litt spesielt at en nisjebil som dette har i nærheten av 5000 bestillinger i Norge.
Sammenlignet med 440i er den raskere rett frem, kanskje også i sving, men langt fra så underholdene. Kjørte samme svingkombinasjon, og 440i var latterlig mye morsommere der. I4 satt fast på asfalten, gikk som ett uvær men ga ikke så mye glede. Hadde bare prisforskjellen vært mindre…
Som alle raske elbiler var denne meningsløs rask rett frem. Husk å legg hodet mot nakkestøtten før en gir full gass. Antispinn fungerte godt, var udramatisk å gi gass. Er ikke lenge siden en måtte kunne kjøre bil for å klare 0-100 km/t under 6 sekunder. Med denne klarer bestemor det på under 4 sekunder. Ikke en egenskap jeg kommer til å bruke mye, men klart en spesiell opplevelse når en ikke er vandt til elbiler. Porsche Boxter GTS er den raskeste bensinbilen jeg har testet 0-100. Det var tregere, men mye mer dramatisk og mer morro.
Interiør kan BMW. Alt virket perfekt i førersetet bortsett fra mangelen på knapper. Spent på hvor mye jeg kommer til å hate touch skjermen om ett år. Baksete, jeg unner ingen å sitte bak meg når jeg har normal sitteposisjon. Kjøp en annen bil hvis det skal brukes.
Får min rundt påsketider, usikker på om jeg skal få den levert med piggdekk eller sommerdekk. Har vært veldig usikker på farge, men til slutt er det en oransje som er på vei. I4 blir den første mainstream bilen jeg har kjøpt, måtte gjøre noe med fargen. Litt spesielt at en nisjebil som dette har i nærheten av 5000 bestillinger i Norge.
Interessant lesing, spesielt siden dette har vært en aktuell modell for min del, og har også hatt en kort tur i Taycan.Forfun skrev: ↑søn feb 27, 2022 1:20 pm Da har jeg tatt en liten prøvekjøring med en demobil. Etter min mening klart mest morro for pengene av bilene tilgjengelig i dag, gitt grei komfort og plass. Angrer absolutt ikke på bestilling. Ett år siden jeg kjørte Taycan, men opplevde de som ganske like. Taycan har bedre kjøreegenskaper, men usikker på hvor mye dekkene utgjorde. 57% av prisen til en Taycan, men nær like god. Glad jeg ikke bestilte Taycan. Taycan er en bedre bil på alle områder, hadde prisforskjellen vært mye mindre hadde jeg valgt den.
Sammenlignet med 440i er den raskere rett frem, kanskje også i sving, men langt fra så underholdene. Kjørte samme svingkombinasjon, og 440i var latterlig mye morsommere der. I4 satt fast på asfalten, gikk som ett uvær men ga ikke så mye glede. Hadde bare prisforskjellen vært mindre…
Som alle raske elbiler var denne meningsløs rask rett frem. Husk å legg hodet mot nakkestøtten før en gir full gass. Antispinn fungerte godt, var udramatisk å gi gass. Er ikke lenge siden en måtte kunne kjøre bil for å klare 0-100 km/t under 6 sekunder. Med denne klarer bestemor det på under 4 sekunder. Ikke en egenskap jeg kommer til å bruke mye, men klart en spesiell opplevelse når en ikke er vandt til elbiler. Porsche Boxter GTS er den raskeste bensinbilen jeg har testet 0-100. Det var tregere, men mye mer dramatisk og mer morro.
Interiør kan BMW. Alt virket perfekt i førersetet bortsett fra mangelen på knapper. Spent på hvor mye jeg kommer til å hate touch skjermen om ett år. Baksete, jeg unner ingen å sitte bak meg når jeg har normal sitteposisjon. Kjøp en annen bil hvis det skal brukes.
Får min rundt påsketider, usikker på om jeg skal få den levert med piggdekk eller sommerdekk. Har vært veldig usikker på farge, men til slutt er det en oransje som er på vei. I4 blir den første mainstream bilen jeg har kjøpt, måtte gjøre noe med fargen. Litt spesielt at en nisjebil som dette har i nærheten av 5000 bestillinger i Norge.
Oppfatter jeg det rett i at 440i også ville være å foretrekke på svingete veier fremfor en Taycan? Forstår det nok er forskjell da Taycan har rikelig med grep, og også nøytral lenge, men litt kjedelig om man ikke pusher litt over det som er fornuftig på landevei.
Ikke bare prisen som er en fordel, men også størrelsen som er langt mer håndterbar enn Taycans. Aberet er plass bak som tydeligvis ligger en del bak hva man får i en 3-serier også, og vel egentlig litt for dårlig på en elbil på nesten 4.8m. Greit for den som har minimalt bruk for bakseter, men det kan vel ikke gjelde alle som har bestilt vil jeg tro.
Får vel ta en tur selv å prøve etterhvert, men får se. Det bekrefter vel misstanken jeg har hatt, at noe fullgod erstatter for en kjøreglad bil i D-segmentet er den kanskje ikke helt, om man ikke finner at rask aks veier opp for det den måte mangle av lekenhet i svinger. En fin GT-bil da vil jeg tro, om man ser bort fra ladestoppene.
Jeg kjørte 440 og Taycan omtrent samtidig, begge for ett år siden. Jeg vil påstå at det var mer morro å kjøre 440. Litt motorlyd (Taycan har en håpløs romskip lyd), det utgjør faktisk en god forskjell. Også det at akselerasjon ikke er lineær gir meg bedre wibber. Må kjøre bil, ikke bare trykke på gassen. Og for meg er 350 hk nok, skjer nok. Men man må være litt petrolhead for å like å kjøre bil, ikke bli kjørt.AlvaroC skrev: ↑tir mar 01, 2022 11:01 am Oppfatter jeg det rett i at 440i også ville være å foretrekke på svingete veier fremfor en Taycan? Forstår det nok er forskjell da Taycan har rikelig med grep, og også nøytral lenge, men litt kjedelig om man ikke pusher litt over det som er fornuftig på landevei.
Ikke bare prisen som er en fordel, men også størrelsen som er langt mer håndterbar enn Taycans. Aberet er plass bak som tydeligvis ligger en del bak hva man får i en 3-serier også, og vel egentlig litt for dårlig på en elbil på nesten 4.8m. Greit for den som har minimalt bruk for bakseter, men det kan vel ikke gjelde alle som har bestilt vil jeg tro.
Baksete er ikke ille, men jeg setter setet nesten langt bak det går, i tillegg legger jeg setet bakover. En mindre person med normal sitteposisjon kan ha noen bak seg. Men bare å teste.
Plass bak bekymrer lite da den blir lite brukt for min del, mer en forventing om litt mer plass på 4.8m, og at kanskje enkelte får seg en overraskelse. Den virker vel å være trangere enn utgående 4-serie GC. Ellers er ikke plass alt heller. Var innom Kia for å se på EV6 like etter introduksjon, og prøvde da baksete. Der fant i alle fall ikke jeg meg til rette, en flat benk med lite støtte både til ben og rygg, selv om benplassen var imponerende. Godt formede bakseter som i Taycan ville nok vært langt mer behagelig på en litt lenger tur, selv om benplassen er mer begrenset.Forfun skrev: ↑tir mar 01, 2022 9:45 pm
Jeg kjørte 440 og Taycan omtrent samtidig, begge for ett år siden. Jeg vil påstå at det var mer morro å kjøre 440. Litt motorlyd (Taycan har en håpløs romskip lyd), det utgjør faktisk en god forskjell. Også det at akselerasjon ikke er lineær gir meg bedre wibber. Må kjøre bil, ikke bare trykke på gassen. Og for meg er 350 hk nok, skjer nok. Men man må være litt petrolhead for å like å kjøre bil, ikke bli kjørt.
Baksete er ikke ille, men jeg setter setet nesten langt bak det går, i tillegg legger jeg setet bakover. En mindre person med normal sitteposisjon kan ha noen bak seg. Men bare å teste.
For min del hadde jeg jo tenkt at innen garantitiden gikk ut på den jeg har så ville det være en rekke elbiler som fristet. Men ser jo at om det ikke direkte skorter på kjøreglede på det som kommer, så må man i det minste glede seg over litt andre ting enn i en ICE. Og tror jeg opplever mye ganske likt, aks klarer jeg meg godt med tall ned mot 5s som i dag, men følelsen av å kjede meg når jeg kjører er jeg redd. Så litt bekymret for at jeg vil angre om jeg skifter. Ny ICE blir det samme som du opplevde, at det blir uforholdsmessig dyrt i forhold til en elbil med omtrent samme ytelser. Ellers er jo etterhvert tilbudet av ICE i Norge begrenset, i alle fall om man ikke vil ha med batteri og stikkontakt på kjøpet.
Så det er godt mulig jeg beholder den jeg har litt lenger enn tenkt. Men uansett det skal prøves etterhvert, men venter til forhandlerne har fått på sommerdekkene så man får best mulig inntrykk både positivt og negativt (hhv. kjøreegenskaper og komfort/støy).
Selv om leveringstakten er noe opp, virker det som de fortsatt sliter med produksjonen. Og de klarer ikke "love" leveringstidspunkt på allerede bestilte biler
-
- Innlegg: 845
Er det fortsatt slik at det blir '150 tusen raske' å tjene på sånt bruktsalg?
Mye å kommentere for økonomer, men det korte svaret er vel 'markeder'.
Er vel enkelte som har nesten glemt at de har bestilt.
Er vel litt avhengig av når man bestilte, men gode penger å tjene på å selge raskt etter mottak av bil ja. Med vektavgift og mva etter 1.1 blir det neppe nedgang i prisene heller.rosmebraad skrev: ↑tor okt 13, 2022 8:58 pm
Er det fortsatt slik at det blir '150 tusen raske' å tjene på sånt bruktsalg?
Mye å kommentere for økonomer, men det korte svaret er vel 'markeder'.
Er vel enkelte som har nesten glemt at de har bestilt.
Jeg synes prisene er lave. Brukt er jo på samme nivå som ny med levering om ett år. Jeg ga 640 for min, og bør få 800 000 etter 8000 km. Men hvilke alternativ finnes? Har flere søk på finn, og ikke noe som er mer fornuftig priset. Set etter brukte bensinbiler med litt krefter. Andre elbiler er jo mye kjedeligere enn i4. Men etter å ha prøv å lade på tilfeldige ladere hater jeg virkelig elbiler. Bryr meg ikke om kostnaden på lading, men tidsforbruket. Helt håpløst. Ny app for hver lader, og alt kræsjer flere ganger før det kanskje fungerer.
Gøy å kjøre I4, sant det. Jeg får min før årsskiftet hvis alt går bra. Tror den blir solgt. Litt for lite bagasjeplass, bakseteplass og litt my HK for sønn som får lappen om kort tid.Forfun skrev: ↑tor okt 13, 2022 10:17 pm Jeg synes prisene er lave. Brukt er jo på samme nivå som ny med levering om ett år. Jeg ga 640 for min, og bør få 800 000 etter 8000 km. Men hvilke alternativ finnes? Har flere søk på finn, og ikke noe som er mer fornuftig priset. Set etter brukte bensinbiler med litt krefter. Andre elbiler er jo mye kjedeligere enn i4. Men etter å ha prøv å lade på tilfeldige ladere hater jeg virkelig elbiler. Bryr meg ikke om kostnaden på lading, men tidsforbruket. Helt håpløst. Ny app for hver lader, og alt kræsjer flere ganger før det kanskje fungerer.
Tror det blir Enyaq på oss.
-
- Innlegg: 845
Bare å cashe inn dersom mulig! Igrunn vanvittig opplegg. Men det er vel som med boligmarkedet, at man beveger seg deri, og ikke ser evt. gevinst før man går ut av det.Jaauda skrev: ↑tor okt 13, 2022 10:49 pmGøy å kjøre I4, sant det. Jeg får min før årsskiftet hvis alt går bra. Tror den blir solgt. Litt for lite bagasjeplass, bakseteplass og litt my HK for sønn som får lappen om kort tid.Forfun skrev: ↑tor okt 13, 2022 10:17 pm Jeg synes prisene er lave. Brukt er jo på samme nivå som ny med levering om ett år. Jeg ga 640 for min, og bør få 800 000 etter 8000 km. Men hvilke alternativ finnes? Har flere søk på finn, og ikke noe som er mer fornuftig priset. Set etter brukte bensinbiler med litt krefter. Andre elbiler er jo mye kjedeligere enn i4. Men etter å ha prøv å lade på tilfeldige ladere hater jeg virkelig elbiler. Bryr meg ikke om kostnaden på lading, men tidsforbruket. Helt håpløst. Ny app for hver lader, og alt kræsjer flere ganger før det kanskje fungerer.
Tror det blir Enyaq på oss.
Det er ikke Someone som er "gamlefar" Det er hans far som har vært en trofast BMW kunde i en evighet.
Stemmer, så skal selge den nåKompressor skrev: ↑lør okt 15, 2022 8:49 pmGikk fint før nyttår heldigvis det da.
Sist jeg husker hadde de en F10 530xd? Husker jeg riktig? Er den den som byttes?
Virker forresten som leveringene av i4 egentlig ikke tar seg spesielt mye opp og det ennå er ganske lite av ordreboken som leveres
Ellers er fattern storfornøyd med sin
Ellers er fattern storfornøyd med sin
Det er mange som får bekreftet levering for tiden, tipper mye over 500 leveringer i desember. Mye positive nyheter på Facebook sider, der det tidligere var mye eder og galle på manglende levering.
På 9000 km er bakdekkene godt slitt. Aldri sett så mye slitasje så raskt på ett dekk før. Ett resultat av alt for pen kjøring.
På 9000 km er bakdekkene godt slitt. Aldri sett så mye slitasje så raskt på ett dekk før. Ett resultat av alt for pen kjøring.
Det var voldsomt. På mine siste biler er sommerdekkene byttet etter:
BMW 335i (RWD) - 40.000 km
Audi S5 V8 - 38.000 km
Audi TTS - 35.000 km
Audi RS3 - 30.000 km
Det er mulig at jeg tøyde strikken litt på er par av bilene.
Byttet dekkene på BMW'en nå begynnelsen av mai. Bilen var da gått i underkant av 14000 km. Vil tippe rundt 10000 av dem var på sommerdekk. Selv om bilen er RWD, så var også framdekkene utslitt.Iseran2770 skrev: ↑tor nov 10, 2022 5:41 pmDet var voldsomt. På mine siste biler er sommerdekkene byttet etter:
BMW 335i (RWD) - 40.000 km
Audi S5 V8 - 38.000 km
Audi TTS - 35.000 km
Audi RS3 - 30.000 km
Det er mulig at jeg tøyde strikken litt på er par av bilene.
Hvilke dekk er det snakk om? Ekstremt kort levetid spør du meg. Har byttet på 30.000 km på en bil en gang, og syntes det var dårlig. Mener det var Continental.Ribba skrev: ↑ons mai 24, 2023 3:46 pmByttet dekkene på BMW'en nå begynnelsen av mai. Bilen var da gått i underkant av 14000 km. Vil tippe rundt 10000 av dem var på sommerdekk. Selv om bilen er RWD, så var også framdekkene utslitt.Iseran2770 skrev: ↑tor nov 10, 2022 5:41 pmDet var voldsomt. På mine siste biler er sommerdekkene byttet etter:
BMW 335i (RWD) - 40.000 km
Audi S5 V8 - 38.000 km
Audi TTS - 35.000 km
Audi RS3 - 30.000 km
Det er mulig at jeg tøyde strikken litt på er par av bilene.
Pirelli P Zero *. Gått over til Michelin PS4S *.Fernandovonarb skrev: ↑ons mai 24, 2023 4:31 pm Hvilke dekk er det snakk om? Ekstremt kort levetid spør du meg. Har byttet på 30.000 km på en bil en gang, og syntes det var dårlig. Mener det var Continental.
Er det ikke mange som klager over dette på elbiler generelt?Fernandovonarb skrev: ↑ons mai 24, 2023 4:31 pm
Hvilke dekk er det snakk om? Ekstremt kort levetid spør du meg. Har byttet på 30.000 km på en bil en gang, og syntes det var dårlig. Mener det var Continental.
-
- Innlegg: 845
Sist jeg kjøpte nye dekk var ifjor. Pga. alder 10 år.Ribba skrev: ↑ons mai 24, 2023 3:46 pmByttet dekkene på BMW'en nå begynnelsen av mai. Bilen var da gått i underkant av 14000 km. Vil tippe rundt 10000 av dem var på sommerdekk. Selv om bilen er RWD, så var også framdekkene utslitt.Iseran2770 skrev: ↑tor nov 10, 2022 5:41 pmDet var voldsomt. På mine siste biler er sommerdekkene byttet etter:
BMW 335i (RWD) - 40.000 km
Audi S5 V8 - 38.000 km
Audi TTS - 35.000 km
Audi RS3 - 30.000 km
Det er mulig at jeg tøyde strikken litt på er par av bilene.
Dekk på en bruktbil, de må ha stått lagret tror jeg.
Ellers er der mer alder enn slitasje som røyner på dekkene her. Kjører lite og ikke minst momentsvakt!
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute