BMW iX

Svar
Someone

BMW iX

Legg inn av Someone »

Første tester har nå begynt å dukke opp i DN

https://dntv.dn.no/m/fOZjv7Pb/bil-med-e ... ekspressen

Når er det du første her skal leveres?

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Virker som en meget god elbil. Stillegående, komfortabel og litt mindre sportslige seter enn tidligere BMWer. Jeg liker jo «Mercedes-knappene» i interiøret og høy komfort så jeg er fristet av denne. Men skal vurdere den opp mot EQS suv og eventuelt en vanlig EQS.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Kompressor skrev: ons sep 29, 2021 6:38 pm Men skal vurdere den opp mot EQS suv og eventuelt en vanlig EQS.
Er ikke iX og EQS tototalt forskjellige prisklasser?

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Mulig det skiller «noen hundrelapper» og IX er muligens en EQE suv konkurrent?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Iseran2770 skrev: ons sep 29, 2021 8:11 pm
Kompressor skrev: ons sep 29, 2021 6:38 pm Men skal vurdere den opp mot EQS suv og eventuelt en vanlig EQS.
Er ikke iX og EQS tototalt forskjellige prisklasser?
Litt avhengig av hvilken modell du velger, topputgaven av iX starter vel på 940 000.-, mens EQS starter på det samme.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Shagalott skrev: ons sep 29, 2021 8:25 pm
Iseran2770 skrev: ons sep 29, 2021 8:11 pm
Kompressor skrev: ons sep 29, 2021 6:38 pm Men skal vurdere den opp mot EQS suv og eventuelt en vanlig EQS.
Er ikke iX og EQS tototalt forskjellige prisklasser?
Litt avhengig av hvilken modell du velger, topputgaven av iX starter vel på 940 000.-, mens EQS starter på det samme.
Tenker du på IX xDrive50 så starter den på 811.720.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Mellom en ferdig utstyrt EQS 580 og iX 50skiller det ca 400.000. EQS suv blir kanskje ikke priset så forskjellig fra sedan EQS?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

nometalhorse skrev: ons sep 29, 2021 9:44 pm
Shagalott skrev: ons sep 29, 2021 8:25 pm
Iseran2770 skrev: ons sep 29, 2021 8:11 pm

Er ikke iX og EQS tototalt forskjellige prisklasser?
Litt avhengig av hvilken modell du velger, topputgaven av iX starter vel på 940 000.-, mens EQS starter på det samme.
Tenker du på IX xDrive50 så starter den på 811.720.
Det vet jeg, men det finnes en lanseringsversjon som heter Fully Charged som starter på 940 000.-, og inne på bmw.no er det en versjon som heter Super Fully Charged som i iX50 versjonen starter på 1 094 000.- . Nå ser det ut som den er med stort sett alt av utstyr.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Shagalott skrev: tor sep 30, 2021 8:40 am
nometalhorse skrev: ons sep 29, 2021 9:44 pm
Shagalott skrev: ons sep 29, 2021 8:25 pm

Litt avhengig av hvilken modell du velger, topputgaven av iX starter vel på 940 000.-, mens EQS starter på det samme.
Tenker du på IX xDrive50 så starter den på 811.720.
Det vet jeg, men det finnes en lanseringsversjon som heter Fully Charged som starter på 940 000.-, og inne på bmw.no er det en versjon som heter Super Fully Charged som i iX50 versjonen starter på 1 094 000.- . Nå ser det ut som den er med stort sett alt av utstyr.

Jeg klarte ikke finne igjen fully charged og super fully charged på bmw.no sin konfigurator. Vurderer den bilen, men vi får se, er så mye annet bra som kommer også.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Hørt at kampanjene på ix og i4 gikk ut 30 september. Derfor kan kampanjene ikke være tilgjengelig akkurat nå. Men en ting som er sikkert er at det kommer nye kampanjer. De vil jo fremdeles selge biler.

Someone

Legg inn av Someone »

Forfun skrev: fre okt 01, 2021 9:13 pm Hørt at kampanjene på ix og i4 gikk ut 30 september. Derfor kan kampanjene ikke være tilgjengelig akkurat nå. Men en ting som er sikkert er at det kommer nye kampanjer. De vil jo fremdeles selge biler.
Ja, men når toppmodellen her er utsolgt i Norge frem til 2023, så trenger ikke akkurat BMW Norge å dumpe prisen. Og selv den billigere modellen er jo utsolgt til langt uti 2022

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Har hatt to tilbud stående, vurderte å kjøpe en iX40 og få den garantert før nyttår, men dropper det selv om den sikkert ikke taper seg i verdi det første året. Den koster bare kr 135000 mindre enn iX50 (levering 1. kvartal 2023!) med full spekk, superfullycharged som jeg måtte hatt for å være fornøyd. Og å bestille for så å vente til 2023 er jeg ikke interessert i uansett hvor fin modellen måtte være Da venter jeg heller på en riktig utgave av en nyere bruktbil, og det trenger ikke være elbil.
Så da utgår iX50 i denne omgang pga leveringstid, og iX40 har for lite batteri til at det er et poeng å bytte fra en I-Pace med 300.000 i mellom.

Someone

Legg inn av Someone »

Ser ut som de første av disse har begynt å registreres nå

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Har vært og sett på denne nå. Og det er mest fristende med elbil mtp all hverdagskjøringen.
Skal prøve den i slutten av neste uke. Den har ekstremt god plass og setene er gode. Det er stor sjanse for at vi bytter EQC i en iX40. EQC er den trangeste å ha barnesete bak meg selv i sammenlignet med I-Pace og derfor er det nok den som blir byttet ut. Det er mest ønskelig med en iX50, men leveringstiden er 1,5 år og prisen har akkurat økt så da er ikke den aktuell. Og det er egentlig begrenset hvor mye mer den ekstra rekkevidden er verdt i en «bæsjebleie-bil».
Evt vente på en EQE suv eller mye annet spennende som kommer neste år som I-Pace kan byttes ut med senere.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

Jeg må innrømme at jeg fortsatt sliter stort med utseende til iX. Fronten er en ting, den kan jeg venne meg til, men formgivningen langs sidene er virkelig ikke bra.

Men sikkert en bra bil, og den kunne nok tilfredsstilt våre behov.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Jeg har klart å vende meg rask til BMW iX, og selv om X5 er enda tøffere, ser den også svært gammeldags ut over natten. Man må tenke på at snart (om f eks ett år?) er det over 10.000 BMW iX på veiene og utseendet blkr nok raskt den nye trendsetteren til BMW og dagens X5 og de vil bli eldre enn forgjenger-X5 «over natten».

Må innrømme at jeg likte interiøret meget godt og det er mer Mercedes-aktig enn tidligere BMW. Og Mercedes har gått bort fra dreiehjul til infotainmentsystemet, noe BMW har her. Og setejustering (likt MB, Range Rover facelift og Jaguar XKR) på dørene er genialt og veldig brukervennlig.
At jeg som en høy person med sittestilling ganske langt bakover kan sitte superbehagelig i BMW iX veier tyngre enn å få økt rekkevidde og derfor vil en BMW iX40 være genial elbil for oss. Skulle gjerne hatt iX50, men den er ikke verdt 1,5 år leveringstid eller 200-250 mer.
Velger da i stedet en annen mer moderne elbil i 2023 dersom man likevel må betale mva. De som satser på å selge iX50 med gevinst vil jeg i alle fall ikke kjøpe bil fra ;-)

Jeg er ganske snurt pp meg selv for at jeg ikke valgte å bestille ix50 i mars, men den gangen visste jeg ikke om tvillinger på vei og da var det for sent…
Mitt ix50 tilbud var bare 140.000kr dyrere enn iX40 med maks maks utstyr, det kunne jeg eventuelt gitt for en riktig spekket iX50 med alt utstyr, utover det er det lite poeng med ekstra 10-15 mil praktisk rekkevidde og 0-100 raskere enn 6,2 sek. Den trekker samme hengerlasten, har samme utstyret og er 140kg lettere.
Når jeg nå får en ix40 før nyttår eller senest i februar er det en nobrainer i vår situasjon dersom vi skal ha en stor elbil. Asiatisk elbil, etron eller tesla vil vi ikke ha. Og EQV van er uaktuell. Da gjenstår bare ix40.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Kompressor skrev: søn nov 14, 2021 9:46 am Jeg har klart å vende meg rask til BMW iX, og selv om X5 er enda tøffere, ser den også svært gammeldags ut over natten. Man må tenke på at snart (om f eks ett år?) er det over 10.000 BMW iX på veiene og utseendet blkr nok raskt den nye trendsetteren til BMW og dagens X5 og de vil bli eldre enn forgjenger-X5 «over natten».

Må innrømme at jeg likte interiøret meget godt og det er mer Mercedes-aktig enn tidligere BMW.
Eksteriøret er ikke så ille. Misforstå meg riktig, den ser fortsatt ufattelig stygg ut, men det skyldes jo at biler skal tross alt ikke se ut som en SUV og har slik sett ikke så mye med designspråket å gjøre. Så det er en del designelementer der som jeg kan se BMW ta med seg videre, og bli den nye normen for BMW. Og disse elementene er helt greie, og kan nok etter hvert bli slik man forventer å se en BMW i framtiden.

Interiøret derimot ligner alt for mye på insert-car-manufacturer-name-here. Ikke at det er noe galt med det, men det ser mer og mer sannsynlig ut at når man setter seg inn i en bil, så vet man ikke om man har satt seg inn i en insert-car-manufacturer-name-here eller en insert-car-manufacturer-name-here basert på interiørdesignspråket. Alle blir mer og mer like, med mindre og mindre individualitet. Og med unntaket av BMW-merket på rattet, så kunne den iX'en like gjerne ha vært en bil fra insert-car-manufacturer-name-here. Med andre ord, interiøret til iX, og interiøret til de fleste nye elbilene, er interør som gjør at ordet kjedelig virkelig til å briljere.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

Denne karen er inne på noe som kunne gjort utseendet mye bedre (etter min smak):

Someone

Legg inn av Someone »

Så denne ute i trafikken i dag for første gang, og den ser mer normal ut og mindre spesiell i virkeligheten enn på bilder, selv om bakvindudesignet fra i3 ikke er helt favoritter

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Har prøvekjørt ix40 forrige uke. Den kjører meget bra. Hendig og lett. Og det at den mangler luftfjæring gjør ingenting. Sporty og likevel komfortabel nok. Veldig BMW-typisk på beste måte. Virker mye mindre og lettere enn den er. Rask nok som ix40.
Fikk skikkelig lyst på en og kontrakten er klar så blir nok denne nå. I-pace har vært vanekeligere å selge akkurat nå så da blir det muligens EQC som blir solgt til fordel for iX40. Vi har et bud på den som er meget bra fra merkeforhandleren da de sier de faktisk mangler nye biler.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Og da var den bestilt. BMW IX40 med det meste.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Kompressor skrev: fre nov 26, 2021 8:25 pm Og da var den bestilt. BMW IX40 med det meste.
Bra du holder trykket opp når det gjelder bytte av biler. Respekt! :lol:

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: fre nov 26, 2021 8:25 pm Og da var den bestilt. BMW IX40 med det meste.
Grattis

Leveringstid?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Kompressor skrev: fre nov 26, 2021 8:25 pm Og da var den bestilt. BMW IX40 med det meste.
Da har du vært innom mange elbiler allerede. i3, e-Golf, e-tron, EQC, I-PACE og snart iX.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Ja takker, har begynt å bli en del elbiler nå ja. Og tror jammen jeg holder meg til det på bruksbiler, har funnet ut at vi liker elbil til hverdags og enkle turer og kom frem til at det er enklere og ganske rimelig i hverdagen. IX er meget velkjørende. Mer sporty og på mange måter bedre å kjøre enn X5.

Levering enten januar, februar eller mars er stipulert. Har solgt EQC og leverer den allerede før jul og vi klarer oss nok da med i-pace gjennom julen og vinteren til ix40 kommer, en periode som uansett er preget av fødsel og høygravid kone. Kan legge til at EQC har vært problemfri 21000km, hvilket er natt og dag opp mot f eks audi etron’en jeg hadde.
Hvis det er tid innimellom kan det være jeg kjøper en kul eldre slengebil til litt vintersladding.
Men har vinterdekk på V12eren også selv om jeg ikke kjører den på våte saltveier. Kjørte den faktisk en tur i dag.

Riktig oppsummering av elbiler, Iseran, men det er 2 stk i3. En i3 og en i3S.

Planlegger å skifte ut I-Pace neste år til høsten også så får vi se hva det blir til.skal ha en bil med enda lenger rekkevidde enn iX40. Mulig også at iX40 byttes en iX50 når de blir tilgjengelige til normale priser, dersom det føles nødvendig med mer rekkevidde.
Evt bestille en kommende EQE suv eller kanskje EQS suv? Hvem vet. Kjennes mest behagelig med suv i perioden med små barn ombord. Enklere innlastning og bedre oversikt. Tryggere om man treffer en elg. Så det blir nok et elbilkjøp til neste år tipper jeg.
Men kommer nok alltid til å ha en bensinbil som kosebil så lenge jeg har såpass stor glede av det.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

Har byttet 3 biler på 1,5 år nå, så tenkte å drøye 1,5 år til før neste bytte. Om jeg måtte velge i dagens modeller så kan det hende at jeg bare måtte lukke øynene og bestille en iX.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Kompressor skrev: tir nov 23, 2021 10:48 pm Har prøvekjørt ix40 forrige uke. Den kjører meget bra. Hendig og lett. Og det at den mangler luftfjæring gjør ingenting. Sporty og likevel komfortabel nok. Veldig BMW-typisk på beste måte. Virker mye mindre og lettere enn den er. Rask nok som ix40.
Fikk skikkelig lyst på en og kontrakten er klar så blir nok denne nå. I-pace har vært vanekeligere å selge akkurat nå så da blir det muligens EQC som blir solgt til fordel for iX40. Vi har et bud på den som er meget bra fra merkeforhandleren da de sier de faktisk mangler nye biler.
Her sier Finansavisen Motor at en nå kan bestille xDrive40 med luftfjæring.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Selgeren min sa at jeg kan få det med om jeg vil ha. Problemet kan være at det går ut over leveringstiden. Vi får se, luftfjæring er ikke så viktig for min del når den kjørte ganske bra uten.
Jeg skal prøvekjøre en iX50 om et par uker. Dette for å finne ut av luftfjæringens betydning, men også for å se om det er et poeng å forsøke å oppgradere til en iX50 eller om det like greit bare er å være fornøyd med iX40.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Da har jeg prøvekjørt iX50. Det er klart den beste elbilen jeg har kjørt. Men også en av de bedre bilene jeg har kjørt i det hele tatt.
IX40 er også dette blant suver.

IX40 er litt lettere og litt mer sporty agil enn iX50, som igjen er litt tyngre. Og luftfjæringen i iX50 gjør den et hakk mer «gedigen» og gir den mer komfort lave hastigheter på skarpe ujevnheter, der iX40 uten luftfjæring er noe stivere satt opp uten at det ikke er komfortabelt av den grunn. På motorvei er de begge veldig fine og myke. Så luftfjæring ville ikke vært en dealbraker for min del, selv om den køer iX50 bedre pga den økte vekten som gjør den en anelse mer langtur-komfort bil, mens iX40 er mer sporty hverdagsbil med flott komfort.
Rekkevidden virker å være enormt bra.

Akselerasjonen er også meget bra, omtrent som I-Pace EV400. Ken jeg savnet ikke ytelser i iX40 heller selv om forskjellen er minst tydelig som i en 540xi vs en 550xi.

Jeg håper å få fatt i en riktig spekket og gunstig priset iX50 via litt bekjente da hovedsaklkg pga den økte rekkevidden som jeg ville satt pris på, men som det kanskje egentlig ikke er nødvendig å betale 2-300.000 mer for? Uansett er det ikoe viktigere enn ar jeg holder jeg meg til iX40 som er bestilt dersom de ikke får tak i en iX50 til en like gunstig pris - ser virkelig frem til å få iX inn i garasjen til hverdagsbruk, det er virkelig en drømmebil for familier. Min drømmebruksbil - helt klart.

Jeg fikk litt S-klasse coupe gedigenhetsfølelse i denne bilen, den er like kjapp, tett på like komfortabel og like sporty, bare med praktisk SUV karosseri og elektrisk drivlinje med meget god rekkevidde. Den er helt klart bedre å kjøre enn nyeste X5, komfort som en Range Rover, bare med mye mer sportslig agilitet. Imponerende bil. BMW har nailet dette. En no-brainer å kjøpe før f eks både e-tron eller X5, men også før en hvilken som helst større SUV.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Gleder meg til å se bilen. Mange har samme inntrykk som Kompressor, at dette er en bra bil. Litt stor for meg. Men kanskje den fornuftige jeg burde kjøpt. Heldigvis for sent nå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»