James Bond

Svar
Skraevadottir

Re: James Bond

Legg inn av Skraevadottir »

Neptun skrev: søn des 05, 2021 10:22 pm
DennisB skrev: søn des 05, 2021 2:21 pm
Enzino skrev: søn des 05, 2021 2:12 pm

Når man er inne på favorittscener og Dalton:

Min absolutte favorittscene gjennom Bond historien, er den der Dalton er nede og dykker, og det kommer noen å angriper ham med kniv. Han får luftslangen kuttet, og alt ser helt mørkt ut. Så får han skutt harpunen opp i floateren på sjøflyet som kjører langs overflaten. Blir dratt opp, surfer bak flyet, klarer å manøvrere seg opp på siden og inn til flyet rett før det letter, klatrer opp og tar slåsskampen i flyet, får kastet ut piloten, og kjører videre med flyet fullt av penger. Fra helvete til himmelen på noen små minutter der! Spesielt realistisk var den vel ikke, særlig det med manøvreringen som "vannskikjører". haha...
Ah, den var nydelig ja. Realistisk kanskje bare i Bond-målestokk ja 😉

Synd Dalton be tatt av så tidlig, tror han er en av de mest likte av alle. Han fikk dessverre bare to filmer, The living daylights (som vi også husker for A-ha..), og Licence to kill.


Ja, enig.
Dalton var en mørkere Bond enn forgjengeren, mer innbitt. Har ikke behov for all tørrvittigheten som var varemerke til Roger Moore.
Han passet passet veldig godt til dette. Begge de to filmene Dalton medvirket i er veldig bra etter min mening.
Også enig. The Living Daylights var den første Bond-filmen jeg så, og dermed ble Timothy Dalton min første favorittskuespiller. Den har tålt tidens tann ganske så godt, og jeg har den godt inne blant de ti beste Bond-filmene. Licence to Kill så jeg først i voksen alder. Det er en helt annerledes Bond-film, skiller seg veldig ut fra den "klassiske" formelen. Har absolutt sine gode sider, selv om den totalt sett ikke er av de mest minneverdige for min del. Tror jeg ville plassert den rundt midten. Så ja, han burde fått en film eller to til, og det var faktisk også ideen før det var noen problemer med finansiering eller lignende på starten av 90-tallet.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Skraevadottir skrev: søn des 05, 2021 10:32 pm
Neptun skrev: søn des 05, 2021 10:22 pm
DennisB skrev: søn des 05, 2021 2:21 pm
Ah, den var nydelig ja. Realistisk kanskje bare i Bond-målestokk ja 😉

Synd Dalton be tatt av så tidlig, tror han er en av de mest likte av alle. Han fikk dessverre bare to filmer, The living daylights (som vi også husker for A-ha..), og Licence to kill.


Ja, enig.
Dalton var en mørkere Bond enn forgjengeren, mer innbitt. Har ikke behov for all tørrvittigheten som var varemerke til Roger Moore.
Han passet passet veldig godt til dette. Begge de to filmene Dalton medvirket i er veldig bra etter min mening.
Også enig. The Living Daylights var den første Bond-filmen jeg så, og dermed ble Timothy Dalton min første favorittskuespiller. Den har tålt tidens tann ganske så godt, og jeg har den godt inne blant de ti beste Bond-filmene. Licence to Kill så jeg først i voksen alder. Det er en helt annerledes Bond-film, skiller seg veldig ut fra den "klassiske" formelen. Har absolutt sine gode sider, selv om den totalt sett ikke er av de mest minneverdige for min del. Tror jeg ville plassert den rundt midten. Så ja, han burde fått en film eller to til, og det var faktisk også ideen før det var noen problemer med finansiering eller lignende på starten av 90-tallet.
License to kill er ganske så unik av samtlige av filmene, først og fremst fordi man skrudde volden opp betraktelig i forhold til hva som var/er vanlig for Bond-filmer.
Dette gjorde man fordi man var inne i en ganske så sterk action-periode på den tiden og man følte en viss konkurranse fra filmer som Rambo, Predator osv. som igjen inneholdt mye vold.

Jeg er ellers enig i at de to filmene til Dalton er ganske gull, husker spesielt soundtracken på License to kill som ganske nydelig.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

peraleks skrev: søn des 05, 2021 10:39 pm License to kill er ganske så unik av samtlige av filmene, først og fremst fordi man skrudde volden opp betraktelig i forhold til hva som var/er vanlig for Bond-filmer.
Dette gjorde man fordi man var inne i en ganske så sterk action-periode på den tiden og man følte en viss konkurranse fra filmer som Rambo, Predator osv. som igjen inneholdt mye vold.
Jeg er ellers enig i at de to filmene til Dalton er ganske gull, husker spesielt soundtracken på License to kill som ganske nydelig.
Helt klart en mye mørkere og mer voldelig film enn de forgjengerne, ja. Scenene med Della og F. Leiter og den haien er ganske brutale. Samme med da Krest sprekker som en ballong. Kule eksplosjoner og brutal skurk. Fine damer også. Likevel ser det jo litt utdatert ut i dag, særlig produksjonsmessig. Har et visst B-film-preg over seg. Der syns jeg at f. eks GoldenEye har klart seg mye bedre. Det er kanskje den eneste av filmene pre-Craig som jeg fortsatt får bakoversveis av og hvor actionscenene framstår virkelig intense og farlige ut fra dagens standard. Får liksom følelsen av at de skulle satse skikkelig igjen, og det medførte jo suksess og en bra reboot av serien, selv om de neste filmene ikke ble så bra. Før Daniel Craig-filmene, selvsagt, som jevnt over holder et mye høyere nivå igjen (minus Quantum of Solace, som er litt meh).

peraleks

Legg inn av peraleks »

Skraevadottir skrev: søn des 05, 2021 10:51 pm
peraleks skrev: søn des 05, 2021 10:39 pm License to kill er ganske så unik av samtlige av filmene, først og fremst fordi man skrudde volden opp betraktelig i forhold til hva som var/er vanlig for Bond-filmer.
Dette gjorde man fordi man var inne i en ganske så sterk action-periode på den tiden og man følte en viss konkurranse fra filmer som Rambo, Predator osv. som igjen inneholdt mye vold.
Jeg er ellers enig i at de to filmene til Dalton er ganske gull, husker spesielt soundtracken på License to kill som ganske nydelig.
Helt klart en mye mørkere og mer voldelig film enn de forgjengerne, ja. Scenene med Della og F. Leiter og den haien er ganske brutale. Samme med da Krest sprekker som en ballong. Kule eksplosjoner og brutal skurk. Fine damer også. Likevel ser det jo litt utdatert ut i dag, særlig produksjonsmessig. Har et visst B-film-preg over seg. Der syns jeg at f. eks GoldenEye har klart seg mye bedre. Det er kanskje den eneste av filmene pre-Craig som jeg fortsatt får bakoversveis av og hvor actionscenene framstår virkelig intense og farlige ut fra dagens standard. Får liksom følelsen av at de skulle satse skikkelig igjen, og det medførte jo suksess og en bra reboot av serien, selv om de neste filmene ikke ble så bra. Før Daniel Craig-filmene, selvsagt, som jevnt over holder et mye høyere nivå igjen (minus Quantum of Solace, som er litt meh).
Yep i tillegg til scenen med en svært ung del Toro som blir smadret i en steinknuser.
Jeg er og enig med deg i at mye av actionen er tålelig utdatert, fair enough med tanke på at det er en 80-talls film, men f.eks. Terminator 2 kom ut 3 år senere og er fremdeles den dag i dag noe av det bedre i mine øyne hva angår alt rundt action, så man kunne gjort en bedre jobb der.

Jeg var fremdeles for ung for Goldeneye men husker godt hvordan de eldre barna spilte seg i hjel på spillet på Nintendo 64, noe som for øvrig gjør den filmen historisk da den er den eneste man faktisk har fått et skikkelig bra TV-spill fra.

Jeg har aldri helt forstått kritikken Timothy Dalton fikk dog, når jeg har sett filmene i ettertid så syns jeg at han var virkelig særdeles frisk i forhold til forgjengerne som gjerne kunne bli litt like.

Baluba

Legg inn av Baluba »

Har aldri likt Daniel Craig som James Bond. Altfor kjedelig type med null utstråling. Den ultimate James Bond var jo Sean Connery, alle andre blekner i sammenligningen.

Blir spennende hva de går for nå. Det spørs vel om ikke selve James Bond konseptet har gått litt ut på dato.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ettersom gamlesiden og sikkert meste av innholdet forsvinner snart, skal jeg forsøke å slenge inn meste av Bond maraton ferden for et par år tilbake, der ble opprettet og startet av MrPets:
► Show Spoiler
Men vil gjøre så via ulike Bond titler og benytte spoilerfunksjonen, så ikke denne tråden blir fullstendig oversvømt på en og samme tid.
Var jo mye tid og innsats som gikk ned i nevnte 007 tråd, og artig å kunne se tilbake på, særlig dersom man en dag vil forsøke seg på en ny runde med James Bond filmkikking over en kortere tid, og se hva en selv, eller andre ratet og syntes om filmene, og om ting har forandret seg siden den gang.

Vil kun fokusere på omtalene fra brukerne, og ikke alt som ble diskutert innimellom (selv om særlig Dimmi kom med mye spennende og nytt info), ettersom det vil nok ta for mye tid å kopiere/overføre, og har et par andre tråder jeg skulle likt å henta tips/omtaler fra, før det er borte for alltid.

Innser at for min egen del, hadde jeg sett en del Bond filmer (hvert fall de med Connery) en 8-9 måneder før denne lengre gjennomgangen under høst 2019, så var vel først når man kom frem til Roger Moore eraen, at en fikk virkelig kommet i gang.

Tråden det var snakk om het James Bond 25 av MrPets

Dr. No (1962)

MrPets
► Show Spoiler
From Russia With Love (1963)

MrPets
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Goldfinger (1964)

MrPets
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
Thunderball (1965)

MrPets
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
You Only Live Twice (1967)

MrPets
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
On Her Majesty´s Secret Service (1969)

MrPets
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Diamonds are Forever (1971)

MrPets
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Må legge mer av omtale/filmer over i en annen tråd, da en nådde visst maks antall ord/setninger for en post.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Live and Let Die (1973)

MrPets
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
The Man With the Golden Gun (1974)

MrPets
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
The Spy Who Love Me (1977)

MrPets
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Moonraker (1979)

MrPets
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

For Your Eyes Only (1981)

MrPets
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
Octopussy (1983)

MrPets
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
A View to a Kill (1985)

MrPets
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Living Daylights (1987)

MrPets
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
License to Kill (1989)

MrPets
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
GoldenEye (1995)

MrPets
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
Tomorow Never Dies (1997)

MrPets
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The World Is Not Enough (1999)

MrPets
► Show Spoiler
Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
Die Another Day (2002)

Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Dimmi
► Show Spoiler
MrPets
► Show Spoiler
Om jeg ikke husker feil, ble det litt ufrivillig stopp etter denne siste med Brosnan som 007, grunnet Coronapandemien, samt at den nyeste Bond filmen ble utsatt på ubestemt tid.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Begynner å bli mange år siden, men da jeg sist så disse filmene så mener jeg at The World Is Not Enough var riktig så fornøyelig og utvilsomt den neste beste Brosnan-filmen. Die Another Day derimot er skrekkelig.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

PowersIave skrev: tir nov 29, 2022 2:18 pm Begynner å bli mange år siden, men da jeg sist så disse filmene så mener jeg at The World Is Not Enough var riktig så fornøyelig og utvilsomt den neste beste Brosnan-filmen. Die Another Day derimot er skrekkelig.
Har kost meg litt med de eldre soundtrackene til John Barry, siste dagene, og hatt til vurdering om en ikke skal bryne seg på litt Bond utover, eller la det vente til nyåret, ettersom en oftest foretrekker å se dem i vintertid.
Klart, fokus vil nok være mer retta mot de eldre og klassiske eventyrene til Connery, Lazenby og Moore, ettersom de to siste med Craig har vært fryktelig skuffende, og tråkka dem nærmest i søpla dagen derpå, så null sjans for at de vil noen gang bli sett på ny.

Tror det ble bragt opp i gamle VGD tråden, men klart, kom mye godsnakk i mellom omtalene, og husker en var ganske så frustrert over hvor elendig DVD kvaliteten på en del av Brosnan filmene faktisk var, hvor enkelte hadde aldri vært tatt ut av plastemballasjen, og likevel hadde synlige "skader" eller merker helt ytterst på selve disken/skiva, og som gikk hele veien rundt, og det gjaldt også flere fra tampen av 90-talle og tidlig 00-tallet.
Det sørget for at filmen frøs halvveis ut, og heldigvis hadde man fra tidligere beholdt 2001 versjonen i samme format, de med gullfarget DVD disk, ikke den ordinære sølvversjonen, og opplevd lignende, med flere av MGM sine senere re-utgivelser fra 2007-08.
Så lurer på hvor elendig "kvaliteten" på disse er, ofte gjennom større og sikkert rimeligere prisa filmbokser, slik en jo plukka opp gjennom ei sølvfarget Bond boks, tilbake i 2008.

Glad man alltids har vært litt småparanoid med den slags, og beholdt en eldre eller nyere back-up, i tilfelle noe skal gå galt, men her virker det som jo nyere, jo dårligere holdbarhet er det på enkelte filmer.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Sean Connery vil alltid være mitt James Bond valg.
Leste at han var tredjevalget etter Roger Moore og James Mason.
Roger Moore var opptatt med The Saint og Persuaders fram til 1972.

Fra wiki
Connery's selection for the role of James Bond owed a lot to Dana Broccoli, wife of producer Albert "Cubby" Broccoli, who is reputed to have been instrumental in persuading her husband that Connery was the right man.[56] James Bond's creator, Ian Fleming, originally doubted Connery's casting, saying, "He's not what I envisioned of James Bond looks,"

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»