2021 ATP Tour

Svar
GoingKronos

Re: 2021 ATP Tour

Legg inn av GoingKronos »

Ser på Alcaraz nå, helt ellevilt toppnivå til å være 18 år. Forventer nesten at han er topp 10 i verden før han blir 20 år. Så er jo spørsmålet hvor god han er på andre underlag enn grus, gress var jo tydeligvis ikke noe særlig for han foreløpig.

storpeder

Legg inn av storpeder »

LittleSteven skrev: tir jul 27, 2021 4:34 pm Ser at Nadal har fått et Wild Card til 500-turneringen i Washington første uken i august.
Hva er egentlig greia med Wild Card i dette tilfellet? Hadde han ikke meldt seg på i tide?

storpeder

Legg inn av storpeder »

Den er grei, antok jo det, men kjente ikke til at det var så lang tidsfrist. Men sikkert gode grunner til det.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Intet eget tennisforum?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

sexxes skrev: ons jul 28, 2021 6:39 pm Intet eget tennisforum?
Det bør det jo absolutt være! Tenker at dette underforumet/temaet bare kan omdøpes til Tennis, og så får man eventuelt opprette et eget forum for andre idretter hvor interessen ikke er like stor. Er jo bare tennis som diskuteres her inne, så hvorfor ikke?

Ellers har jeg begynt å følge litt med på franske Arthur Rinderknech. Har begynt å få noen virkelig gode resultater på touren nå, med kvartfinale i Gstaad og kvartfinale nå igjen i Kitzbühel. Født i '95, så ikke spesielt ungt for en som er i ferd med å slå gjennom, men han er ung i ATP-sammenheng. Debuterte i GS i fjor og på touren for øvrig først i år. En av disse som kommer fra collegetennisen og går rett inn på touren og gjør det ganske bra. Ikke så uvanlig det, men jeg vil si at 12-10 i kamper fra det utgangspunktet er meget bra. Høy spiller (196 cm) med en vanvittig bra serve og en booming forehand. Også en brukbar slice og et bra nettspill. Rangert som nr. 91 nå, men kommer til å klatre en god del på rankingen, tror jeg. One to watch!

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

sexxes skrev: ons jul 28, 2021 6:39 pm Intet eget tennisforum?
Kjør det i Ønsker-tråden, pleier å fikses kjapt!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skraevas system for storhet (test m/oppdatering før OL-turneringa):

Roger Federer 1346,5
Novak Djokovic 1261
Rafael Nadal 1196,5
Ivan Lendl 949,5
Jimmy Connors 891,5
Pete Sampras 823,5
John McEnroe 735,5
Andre Agassi 687,5
Björn Borg 636,5
Boris Becker 538
Stefan Edberg 533,5
Andy Murray 498
Mats Wilander 419
Jim Courier 297,5
Lleyton Hewitt 289
Andy Roddick 252,5
Michael Chang 213
Gustavo Kuerten 207,5
Yevgeny Kafelnikov 194
Stan Wawrinka 188,5
Thomas Muster 178,5
Goran Ivanisevic 176,5
David Ferrer 171,5
Marat Safin 168
Juan Carlos Ferrero 153,5
Juan Martin del Potro 150,5
Patrick Rafter 145,5
Carlos Moya 145,5
Michael Stich 141
Tomas Berdych 136
Dominic Thiem 122,5
Sergi Bruguera 119
Marcelo Rios 117,5
Jo-Wilfried Tsonga 117
David Nalbandian 110,5
Marin Cilic 110
Alexander Zverev 109,5
Nikolay Davydenko 108
Miloslav Mecir 105
Richard Krajicek 105
Kei Nishikori 103,5
Alex Corretja 100
Tommy Haas 90
Tim Henman 89,5
Petr Korda 88,5
Milos Raonic 86
Daniil Medvedev 80
Todd Martin 79
Thomas Enqvist 76
Henri Leconte 74,5
Albert Costa 74
Stefanos Tsitsipas 72
Andrei Medvedev 70,5
Fernando Gonzalez 69
Guillermo Coria 68,5
Gaël Monfils 68
Pat Cash 67,5
John Isner 67
Cedric Pioline 65,5
Richard Gasquet 64 (+0,5)
Grigor Dimitrov 62,5
Sebastien Grosjean 62,5
Brad Gilbert 61,5
Greg Rusedski 60
Robin Söderling 60
Wayne Ferreira 55,5
Guy Forget 52,5
Ivan Ljubicic 51
Emilio Sanchez 50
Thomas Johansson 49
Tommy Robredo 49
Andrei Chesnokov 47,5
Kevin Anderson 44,5 (+1)
Jonas Björkman 44
Marc Rosset 44
Gaston Gaudio 43,5
James Blake 42
Mardy Fish 41,5
Gilles Simon 40,5
Felix Mantilla 40,5
Nicolas Kiefer 40,5
Magnus Norman 39,5
Mikhail Youzhny 38
Alberto Berasategui 37,5
Joakim Nyström 37
Guillermo Canas 35
Fernando Verdasco 35
David Goffin 34,5
Karel Novacek 34
Feliciano Lopez 33
Rainer Schüttler 33
MaliVai Washington 32,5
Nicolas Almagro 31,5
Roberto Bautista Agut 31
Marcos Baghdatis 30,5
Magnus Gustafsson 30
Jonas Svensson 30
Matteo Berrettini 29,5
Andrey Rublev 29
Fabio Fognini 29
Kent Carlsson 29
Jiri Novak 28,5
Sam Querrey 28
Radek Stepanek 28
Diego Schwartzman 27,5
Dominik Hrbaty 27,5
Pablo Carreno Busta 27 (+2)
Nicolas Lapentti 26
Jakob Hlasek 26
Nicolas Massu 24,5
Arnaud Clement 23
Nick Kyrgios 22,5
Lucas Pouille 21,5
Juan Monaco 21,5
Denis Shapovalov 20,5
Karen Khachanov 19
Juan Aguilera 19
Jack Sock 18
Fabrice Santoro 18
Ivo Karlovic 18
Jürgen Melzer 17,5
Janko Tipsarevic 17,5
Karol Kucera 17,5
Amos Mansdorf 17,5
Nicolas Escudé 17
Jordi Arrese 16
Ernests Gulbis 15,5
Max Mirnyi 15,5
Hubert Hurkacz 15
Todd Woodbridge 15
Philipp Kohlschreiber 15
Arnaud Boetsch 14,5
Paradorn Srichaphan 14,5
Alexandr Dolgopolov 14
Borna Coric 13,5
Jarkko Nieminen 13,5
Mariano Zabaleta 13,5
Fernando Meligeni 13
Xavier Malisse 12,5
Martin Verkerk 12,5
Michael Llodra 12,5
Jan Michael Gambill 12,5
Albert Ramos-Vinolas 12
Robby Ginepri 12
Julien Benneteau 11,5
Bohdan Ulihrach 11,5
Pablo Cuevas 11,5
Casper Ruud 11 (+2)
Alex de Minaur 11
Paul Haarhuis 11
Byron Black 11
Florian Mayer 10
Taylor Dent 10
Vince Spadea 10
Paul-Henri Mathieu 9,5
Felix Auger-Aliassime 9
Marco Cecchinato 9
Nikoloz Basilashvili 9
Jannik Sinner 9
Andreas Seppi 9
Pablo Andujar 9
Gilles Müller 9
Albert Montanes 9
Joachim Johansson 9
Benoit Paire 8,5
Martin Klizan 8,5
Agustin Calleri 8,5
Albert Portas 8
Thomaz Bellucci 8
Kyle Edmund 7,5
Aslan Karatsev 7,5
Guillermo Garcia-Lopez 7
Marcel Granollers 7
Bernard Tomic 7
Cristian Garin 6,5
Joao Sousa 6,5
Filip Krajinovic 6 (+1)
Vasek Pospisil 6
Adrian Mannarino 6
Jeremy Chardy 6
Hyeon Chung 6
Viktor Troicki 6
Leonardo Mayer 6
Tennys Sandgren 5,5
Guido Pella 5,5
Steve Johnson 5,5
Robin Haase 5,5
Lorenzo Sonego 5,5
Dusan Lajovic 5
Nicolas Mahut 5
Arnaud Di Pasquale 5
Marton Fucsovics 4,5
John Millman 4,5
Ugo Humbert 4
Reilly Opelka 4
Daniel Evans 4
Mischa Zverev 4
Cameron Norrie 3,5 (+1)
Frances Tiafoe 3,5
Denis Istomin 3,5
Damir Dzumhur 3,5
Taylor Fritz 3,5
Laslo Djere 3,5
Jiri Vesely 2,5
Ryan Harrison 2,5
Mikhail Kukushkin 2,5
Alejandro Davidovich Fokina 2
Aljaz Bedene 2
Nicolas Jarry 2
Pierre-Hugues Herbert 2
Alexander Bublik 2
Sebastian Korda 1,5
Lloyd Harris 1,5
Miomir Kecmanovic 1,5
Yoshihito Nishioka 1,5
Carlos Alcaraz 1 (Ny!)
Alexei Popyrin 1
Juan Manuel Cerundolo 1
Yannick Hanfmann 1
Thiago Seyboth Wild 1
Gianluca Mager 1
Radu Albot 1
Christian Ruud 0,5
Hugo Gaston 0,5 (Ny!)
Jenson Brooksby 0,5 (Ny!)
Brandon Nakashima 0,5 (Ny!)
Federico Coria 0,5 (Ny!)
Alex Molczan 0,5
Jan-Lennard Struff 0,5
Jaume Munar 0,5
Francisco Cerundolo 0,5
Facundo Bagnis 0,5
Jordan Thompson 0,5
Egor Gerasimov 0,5
Pedro Sousa 0,5
Stefano Travaglia 0,5

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Turneringa i Washington i full sving. Dette er en ATP 500-turnering, så det står mange poeng på spill, og Nadal gjør sesongcomeback. Møter Jack Sock i 2. runde (hadde bye i første). Vanskelig å si hvilken forfatning Nadal er i, men han bør ha gode sjanser i denne turneringa. Ikke all verdens startfelt til å være ATP 500 etter min mening, selvsagt pga. at de fleste toppspillerne stilte i OL og at det er Rogers Cup / Canadian Open neste uke.

Kan ellers melde om at amerikaneren Brandon Nakashima har tatt seg til 2. runde like etter at han var i finalen i Atlanta, som igjen var like etter at han var i finalen i Los Cabos. Så her har amerikanerne en spiller som er i meget god form, og han er ung; fylte 20 år seinest i går. Har 9-4 i kamper på ATP-touren i år og 12-6 totalt. Vi får se om han er the real deal etter hvert, eller om han blir en ny Donald Young eller Frances Tiafoe.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Nadal videre etter en tresetter mot Jack Sock. Møter Lloyd Harris. Tipper Nadal tar den i to relativt jevne sett.

Brandon Nakashima, som jeg nevnte i forrige innlegg, slo Daniel Evans i to sett og er videre til 3. runde, hvor han møter landsmannen Denis Kudla. Skal ikke se bort fra at Nakashima vinner den også og tar seg til kvartfinale, hvor han også har gode sjanser. Kan imidlertid møte Ivashka der, og hviterusseren er i meget god form (slo Dimitrov i går kveld/natt).

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

WTA-tilstander i Washington. Kun Jannik Sinner igjen av de åtte toppseedede spillerne, og kun tre av de 16 med seeding overhodet er igjen; i tillegg til Sinner er det John Millman og Lloyd Harris, hvor sistnevnte slo Rafael Nadal i tre sett. Dermed ble det ikke noe godt comeback for Nadal. Umulig å spå hvem som kommer til å vinne denne turneringa. Får vel holde Sinner som en ørliten favoritt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Sinner tar seg til finale og møter der, noe overraskende, Mackenzie McDonald, som er i sin første finale på ATP-touren (attpåtil på 500-nivå). Sinner er selvsagt favoritt i finalen, men i denne turneringa har det skjedd mye rart, så sikker føler jeg meg ikke.

Ellers er det jo snart Masters i Toronto (Canadian Open/Rogers Cup) med en tøff trekning for Ruud i 2. runde. Regner med at det blir dekt i Casper Ruud-tråden.

storpeder

Legg inn av storpeder »

LittleSteven skrev: ons aug 11, 2021 2:16 am Nadal har nå trukket seg fra Rogers Cup med fotskaden. Skal det bli US Open uten noen av de tre store? DET hadde vært et sjokk. Må jo være første gangen i dette århundret i så fall.
Selv om Djokovic ikke spiller noen flere turneringer før US Open er det vel ikke noe som tyder på at han trekker seg fra turneringen, eller ..? Hittil eneste mulighet til Grand Slam gir han vel ikke fra seg om han ikke må, selv om han oftere enn man skulle tro har slitt i US Open, "kun" 3 titler må vel sies å være færre enn han "burde" hatt.

Ellers, når det gjelder US Open, så har jo utviklingen gått i feil retning hva gjelder turneringens status. Bare en mening fra min side, men virker som om i hvert fall de "tre store" har den på sisteplass av GS-ene etter hvert. Et slags vendepunkt med Federers tårer i AO i 2009, hvor han tilsynelatende ikke brydde seg om finaletap i UO samme år. Selvsagt var konteksten med rivaliseringen med Nadal avgjørende, samt triumfene i FO og W i mellomtiden, men for 15 år siden var vel uansett "rangeringen" Wimbledon som alltid på topp, US Open og French Open temmelig likt (eller dvs. uenighet alt etter hva slags "miljø" man tilhører) mens Australian Open var nederst på rangstigen. Men etter at man gikk bort fra Rebound Ace er det i hvert fall ikke noen tvil om at det er US Open som er turneringen hvor noen andre enn de tre store har fått "slippe til".

Det kan selvsagt være tilfeldig at de "tre store" har "latt" andre vinne UO såpass mange ganger, men oversikten over vinnere i GS foruten de "tre store" de siste 15 årene er altså:

Australian Open: Wawrinka 2014.
French Open: Wawrinka 2015.
Wimbledon: Murray 2013 og 2016.
US Open: Del Potro 2009, Murray 2012, Cilic 2014, Wawrinka 2016, Thiem 2020.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

storpeder skrev: ons aug 11, 2021 12:27 pm Det kan selvsagt være tilfeldig at de "tre store" har "latt" andre vinne UO såpass mange ganger, men oversikten over vinnere i GS foruten de "tre store" de siste 15 årene er altså:
Tror det handler om at sesongen er lang og at det er vanskelig å holde koken hele veien, og i hvert fall om man allerede sitter der med en eller to GS. Det blir som at du har ett eller to gull fra VM eller OL, og så har du den siste distansen igjen. Da er det ofte at noen andre slipper til, særlig når man begynner å dra litt på åra. Vi ser jo også dette i svært stor grad i sluttspillet, hvor de fem siste utgavene har vært vunnet av andre enn de tre store (de fire siste om man regner de fire store, da Murray vant i 2016). Tror nok det handler mer om sesongforløpet enn om prestisjen til turneringene i seg selv.

Når det gjelder rangering av GS, så fins det selvsagt ikke noe fasitsvar der, og det vil variere ut fra preferansene til både spillerne, pressen og publikum, men hvis man skal kombinere historikk med sånn all-over prestisje i gjennomsnitt, så er det nok ingen tvil om at Wimbledon er på topp, med French Open som nummer to, US Open som nummer tre, og Australian Open som nummer fire. De to førstnevnte turneringene "profitterer" også på å være unike i form av dekke, mens Aussie Open og US Open begge arrangeres på hardcourt; de ble jo begge tidligere arrangert på gress, men da nådde de uansett ikke helt opp til prestisjen Wimbledon hadde. En skal også tenke på at Australian Open i større grad ble droppa av en del av de største utøverne før; eksempelvis deltok Björn Borg der kun en gang, og det var i tillegg før han hadde vunnet sin første GS. Det hadde nok noe med at den ble (og blir) arrangert tett opp mot jule- og nyttårsfeiring, at årstida er motsatt, og at premiepengene var lavere. Dette er nok en av grunnene til at den historisk sett er rangert lavest. I nyere tid har jo Australian Open fått litt vind i seilene, og mange sier at det er den beste turneringa med tanke på organisering, infrastruktur og også i form av stemning. Det er mulig at den er i ferd med å passere US Open i prestisje, men jeg tror som nevnt ikke at det er det som er hovedgrunnen til at det er flere ulike vinnere der.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

To amerikanere i semi i Toronto.
Isner møter Medvedev og Opelka møter Tsitsipas. Begge er altså underdogs. Kan imidlertid bli slik at begge går videre etter noen tiebreak, men i utgangspunktet tror jeg på et "hatoppgjør" mellom Russland og Grekenland i finalen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Da ble det en amerikaner til finalen: Reilly Opelka. Slo Tsitsipas i en tresetts servekonkurranse. Trodde Tsitsipas skulle ta dette da han tok første sett i et overlegent TB, men etter det spilte han litt dårligere på retur og kom ikke inn i det i de gamene. Så et litt overraskende resultat der. I den andre semien, som jeg ikke så, vant Medvedev 6-2, 6-2 mot John Isner. Det framstår som drøye sifre mot en så god server, men vanskelig å uttale seg når man ikke har sett kampen.

Holder naturligvis Medvedev som favoritt i finalen, men hvem vet hva som skjer om det går til tiebreak.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Medvedev vinner 6-4, 6-3 mot Opelka i finalen. Jeg syns amerikaneren gjør en god figur her, men gud bedre for et nivå det er på returspillet til Medvedev nå. Legg til at han stort sett er suveren i egen serve, så blir det vanskelig å slå ham. Håper han holder dette nivået i US Open.

Da hopper vi like over til Cincy! Moro med så mye bra tennis i august og september.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: man aug 16, 2021 12:33 am Federer ute i flere måneder. Da må det vel være over for hans del? Rimelig tragisk comeback i år, så blir nok semien i 2020 Austrilian Open som blir stående som hans siste kamp på toppnivå.
Det er rett og slett en liten tragedie at han har fått alle disse skadene på tampen av karrieren. Nå er det nok bortimot slutt, tenker jeg. Jeg kan se for meg at han kanskje stiller opp i Wimbledon og/eller Basel neste år for å avslutte karrieren formelt. Kroppen holder ikke til en full ny sesong. Så det i Halle og Wimbledon i år at det var noe som ikke stemte med bevegeligheten hans. Synd at han ikke fikk noen reell mulighet til å ta nr. 21, men c'est la vie.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Rett og slett trist å se mesterne Federer og Nadal denne sesongen. Viljen er der, men kroppene holder ikke lenger virker det som. Mulig Nadal kan komme seg igjen, men tviler sterkt på at han blir å se i US Open om noen uker i hvertfall. Og om så, så er jo inngangen alt annet enn optimal. Og det lureste er muligens å bare droppe resten av sesongen for å se hvilken forfatning han kan stable seg opp på til neste sesong. Man så det allerede i grussesongen, at foten, som har vært et problem han har klar å holde tålelig i sjakk i mange år, virkelig begynner å hemme ham.

For Federer sin del, så håper jeg han bare får et verdig punktum. Noen ny GS tittel blir det selvsagt ikke, som mange vel har drømt om mer enn berettiget trodd på. Men han fortjener virkelig å få noen fine opplevelser og hyllest før han legger rackerten på hylla. Håper han stiller i W neste år i hvertfall, kan ikke avslutte sin karriere der med en smultring.

Det er en tid for alt, men jeg sliter med å finne noen blant den yngre garde jeg synes det er så spennende å følge som disse to, også når de var i tidlig fase i sine karrierer, og for min del spesielt Rafa. Ingen tvil om at tennisverdenen blir langt fattigere, er bare å se denne sesongen under et, som i hvertfall jeg synes har vært den kjedeligste jeg kan huske. Jeg har vel knapt sett tennis forutenom GSene. Fikk dog med meg deler av Casper sin streak, som var et gledelig høydepunkt sålangt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

For meg er en era over når Federer og Nadal en dag gir seg. Og den dagen tror jeg er faretruende nærme. Federer tror jeg er ferdig på topp, topp nivå, mens kanskje Nadal kan skvise ut en sesong eller to til.

Så forskjellige som de enn er, disse to har vært en hovedgrunn til min entusiasme for tennis de siste to tiårene. Jeg må innrømme at jeg var Federer-fan før jeg "oppdaget" Nadal, for det tok litt tid. Men etterhvert har Nadal vokst på meg, og har også han vært enorm å følge i alle disse årene.

Siden jeg aldri har vært, eller kommer til å bli en Djokovic-liker (kaller det det framfor en fan), så har disse to stått fram klart mer for meg. Djokovic får selvsagt den respekten han fortjener prestasjonemessig, men det er noe med gutten som har gjort at jeg alltid har heiet på underdogen.

Sånn er det vel en gang. Vi er alle forskjellige. Jeg likte ikke engang Bjørn Borg, men hadde mange favoritter utenom (Connors, McEnroe etc).

Hva sitter vi så igjen med i dag? Jeg må innrømme at det virker litt traust. Monfils er også snart ferdig, en mann som alltid har vært artig å se. Tiden med Fernando Gonzalez, med sin killer forehand, er over. Andre Agassi. Pistol-Pete. Ja, til og med Roddick var gøy. Becker likeså faktisk.

Tsitsipas kan jo være en erstatter, men han er ikke helt der. Medvedev, absolutt ikke. Rublev, Zverev, Thiem? Tja, mangler kanskje litt personlighet i forhold til tidligere nevnte? Berrettini, Shapovalov? Felix? Neeeh.
Men det er nok disse vi må forholde oss til i framtida.

Det mangler liksom noe. Litt Nadal- eller Federer-aktig liksom.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

DennisB skrev: man aug 16, 2021 6:41 pm Men det er nok disse vi må forholde oss til i framtida.
Det mangler liksom noe. Litt Nadal- eller Federer-aktig liksom.
Det er klart at det aldri blir slik det har vært, og denne æraen har jo vært helt fantastisk. Disse to har tatt tennisen til et nytt nivå, både sportslig og med tanke på global interesse. Selv om jeg er skikkelig lei meg for at det går mot slutten, er jeg litt mer optimistisk med tanke på de som er på vei opp enn du er. Det så skikkelig ille ut for rundt fem år siden, men jeg syns at Tsitsipas (som du) og Medvedev (ikke som du) er herlige karakterer og spillere. Så har vi jo en rekke andre som er oppi der også. Det spørs vel om noen av disse kommer til å vinne 20 GS, men jeg tror vi vil få bedre tennis enn det var rundt årtusenskiftet, for eksempel.

BioDex

Legg inn av BioDex »

DennisB skrev: man aug 16, 2021 6:41 pm
Det mangler liksom noe. Litt Nadal- eller Federer-aktig liksom.
Helt klart når det gjelder Federer for min del. Ingen har fått tennis til å se så lekkert ut som sveitseren, men nå er det nok slutt. Har tidligere tenkt at når Federer legger opp blir min interesse for tennis lik null, men så skjedde noe jeg ikke trodde jeg skulle få se i min levetid; en nordmann som spiller seg opp til verdenstoppen og vinner atp titler. Så Ruud blir spennende å følge de kommende årene, spesielt på grus.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

BioDex skrev: man aug 16, 2021 7:55 pm
DennisB skrev: man aug 16, 2021 6:41 pm
Det mangler liksom noe. Litt Nadal- eller Federer-aktig liksom.
Helt klart når det gjelder Federer for min del. Ingen har fått tennis til å se så lekkert ut som sveitseren, men nå er det nok slutt. Har tidligere tenkt at når Federer legger opp blir min interesse for tennis lik null, men så skjedde noe jeg ikke trodde jeg skulle få se i min levetid; en nordmann som spiller seg opp til verdenstoppen og vinner atp titler. Så Ruud blir spennende å følge de kommende årene, spesielt på grus.
Ruud er jo et fantastisk tilskudd for oss tennis glade nordmenn. Men for de som ikke har nisseluen på er han nok en forholdsvis grå materie. Forehanden er topp topp klasse, men fortsatt, han er ikke akkurat en stor entertainer verken i spillestil eller som type.

Av den såkalte next gen er det faktisk ingen som begeistrer meg veldig. Spent på Alcaraz og hvor han er om et par år.
Men mulig man må gi de andre sjansen til å stå litt mer frem når det er over for de 3 store.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Skraevadottir skrev: man aug 16, 2021 7:33 pm
DennisB skrev: man aug 16, 2021 6:41 pm Men det er nok disse vi må forholde oss til i framtida.
Det mangler liksom noe. Litt Nadal- eller Federer-aktig liksom.
Det er klart at det aldri blir slik det har vært, og denne æraen har jo vært helt fantastisk. Disse to har tatt tennisen til et nytt nivå, både sportslig og med tanke på global interesse. Selv om jeg er skikkelig lei meg for at det går mot slutten, er jeg litt mer optimistisk med tanke på de som er på vei opp enn du er. Det så skikkelig ille ut for rundt fem år siden, men jeg syns at Tsitsipas (som du) og Medvedev (ikke som du) er herlige karakterer og spillere. Så har vi jo en rekke andre som er oppi der også. Det spørs vel om noen av disse kommer til å vinne 20 GS, men jeg tror vi vil få bedre tennis enn det var rundt årtusenskiftet, for eksempel.
Sant nok, det danner seg nok noen spillere vi godt kan like å følge framover også. Så jeg er ikke helt pessimistisk, men det vil ta tid å venne seg til dem, og å like dem ordentlig, for meg. Det er mange i middelsjiktet nå for meg også. Jeg kan synes det er gøy å se en kamp mellom Thiem og årets OL-vinner, men det skal veldig mye til for å nå opp til de store oppgjørene vi har hatt i flere tiår. Tsitsipas kan komme dit, artig fyr å følge, og jeg har absolutt respekt for Medvedev, og spillet hans. Han vinner bare ikke på personlighetsskalen for meg. En liten kranglefant (ikke at det trenger å være negativt, vi har jo hatt noen personligheter som var spesialister på det..), og litt kjedelig spillestil for undertegnede. Men jeg repsekterer andres syn, selvsagt.

I min tid likte jeg alltid de som miksa opp spillet litt. Er derfor jeg alltid har hatt sansen for gode angrepsspillere. Connors, McEnroe, Sampras, Edberg, ja, til og med Tim Henman. Mine favoritter har aldri vært de som står og grinder ut kamper fra grunnlinja. Kanskje bortsett fra Nadal, som hadde noen andre egenskaper igjen.. Jeg lar meg imponere, bevares, men jeg må ha litt action i kampene.

Med dagens racketer og høye tempo på banen, så skjer det mye i kampene, det er ikke det. Men ofte ventes det heller en gang for mye, enn en gang for lite før man søker nettet, og setter bort poengene der.
Heldigvis er det noen unntak. Det må to for tango, som det heter, så det er alltid en balansegang.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg gleder meg til det blir mer uforutsigbart og spennende. Kanskje vi om et par år kan gå i grand slam med 8-10 mulige vinnere i stede for 2-3.

DennisB

Legg inn av DennisB »

BioDex skrev: man aug 16, 2021 7:55 pm
DennisB skrev: man aug 16, 2021 6:41 pm
Det mangler liksom noe. Litt Nadal- eller Federer-aktig liksom.
Helt klart når det gjelder Federer for min del. Ingen har fått tennis til å se så lekkert ut som sveitseren, men nå er det nok slutt. Har tidligere tenkt at når Federer legger opp blir min interesse for tennis lik null, men så skjedde noe jeg ikke trodde jeg skulle få se i min levetid; en nordmann som spiller seg opp til verdenstoppen og vinner atp titler. Så Ruud blir spennende å følge de kommende årene, spesielt på grus.
Jeg har selvsagt ikke glemt Ruud. Det er noe helt nytt å følge vår egen spiller, og det gleder meg mer enn noe annet innen tennis. Dette skal bli virkelig interessant. Kan han klatre til topp 5? Eller bedre? Er det virkelig mulig av en nordmann? Det er jo i såfall helt hinsides. Eller, der er han vel allerede. Hvem hadde med hånda på hjertet trodd for et par år siden at vi ville ha en spiller i topp 11, sommeren 2021?

DennisB

Legg inn av DennisB »

GoingKronos skrev: man aug 16, 2021 9:26 pm Jeg gleder meg til det blir mer uforutsigbart og spennende. Kanskje vi om et par år kan gå i grand slam med 8-10 mulige vinnere i stede for 2-3.
Enig. WTA har vært der en stund, og herreklassen er trolig i ferd med å komme etter. Trur eg. Bare denne serberen blir ferdig med å tilrive seg titlene.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Dominic Thiem ferdig for sesongen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Begynner å dra seg til i Cincinnati. Daniil Medvedev er første mann i kvartfinalene etter å ha slått Dimitrov 3 og 3. Bulgareren gjør ingen dårlig match, egentlig, og spiller mange fine poeng, men det er så vanskelig å spille mot Medvedev at han ikke greide å finne noen vei over tid. Medvedevs spill er litt "pain reflection"; dess mer du kaster på han, dess mer får du tilbake.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Nadal dessverre ferdig for sesongen. Man så jo den komme. Kjedelig, men er nok det som må til.
Dette har vært den kjedeligste sesongen på evigheter, eneste plusset er at Ruud virkelig har befestet seg i verdenstoppen.
Så får man håpe noen klarer å gi Novak kamp i NY, og at han ikke får denne kalender slammen sin på billigsalg..

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

fugletitteren skrev: fre aug 20, 2021 1:13 pm Nadal dessverre ferdig for sesongen. Man så jo den komme. Kjedelig, men er nok det som må til.
Dette har vært den kjedeligste sesongen på evigheter, eneste plusset er at Ruud virkelig har befestet seg i verdenstoppen.
Så får man håpe noen klarer å gi Novak kamp i NY, og at han ikke får denne kalender slammen sin på billigsalg..
Zverev og Medvedev leverer i hvert fall noe voldsomt om dagen, så det er et lite håp om at en av de to kan utfordre ham. Det ideelle hadde vært om Zverev og Djokovic havna på samme side av tablået. Tror mer på Medvedev i en finale enn Zverev, mens sistnevnte kan være betydelig farligere i en semi.

Medvedev spiller for øvrig nå mot PCB. Vanvittig førstesett av russeren, noe av det drøyeste jeg har sett fra den karen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»