2021 ATP Tour

Svar
GoingKronos

Re: 2021 ATP Tour

Legg inn av GoingKronos »

Ymer har tatt seg til finale i Winston-Salem, la oss håpe at han er på vei mot et gjennombrudd og kan løfte interessen i den gamle tennis-storheten.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: lør aug 28, 2021 11:18 am Ymer har tatt seg til finale i Winston-Salem, la oss håpe at han er på vei mot et gjennombrudd og kan løfte interessen i den gamle tennis-storheten.
Der ble det imidlertid bråstopp; Ivashka knuste M. Ymer 6-0, 6-2. Det er klart, svensken var underdog her, men det var jo et ekstremt resultat også, da. Vi får se hvor bra M. Ymer kan bli. Han er like gammel som Casper og ligger et godt stykke bak, ikke bare akkurat nå, men også når det gjelder utvikling mtp. hvor de var for tre-fire år siden. Om jeg ikke husker helt feil, så mener jeg at M. Ymer faktisk greide å slå Verdasco i Stockholm Open som typ 17-åring eller noe. Så jeg er litt usikker på om det er Ymer-brødrene som skal gjøre det for Sverige. Elias Ymer kan vi vel avskrive allerede, og Mikael må jobbe med fysikken sin uten at det går på bekostning av bevegeligheten om han skal bli bedre. Han er altfor sped og mangler trykket som skal til i dag. Men selvsagt inspirerende å være i sin første finale, og han har spilt en del god tennis i år.

Ivashka er en spiller jeg egentlig syns har sett veldig bra ut i de aller fleste kamper jeg har sett ham spille. Meget solid, bra trykk, men mangler kanskje det siste lille ekstra for å nå helt opp i de største turneringene. Jeg mener imidlertid at han er en spiller som har potensial til å gå til typ kvartfinaler i GS og Masters og etablere seg topp 20 på rankingen. Selv om han er 27 år gammel og da skal være i sin beste fysiske alder, så er han fremdeles ung på touren; debuterte ikke før i 2016, f. eks to år etter Zverev, som er tre år yngre, og samme år som Shapovalov, som er fem år yngre. Derfor er det naturlig at han bare blir bedre og bedre de neste sesongene.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

De pleier å være mye senere ute med kalenderen enn september i alle fall.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Danske stjerneskuddet Holger Rune har virkelig fått sitt gjennombrudd på øverste nivå denne uka. Slo ut Sonego, og spiller nå jevnt med Carreno Busta i kvartfinalen. Tredje settet pågår nå.

Men, det er skriking omtrent etter hvert game, og racket blir kastet gjentatte ganger. Har lyst til å holde med den unge dansken, men han gjør det ikke lett. Engasjement er bra, men får da være grenser !

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Zanick skrev: fre sep 24, 2021 9:48 pm Danske stjerneskuddet Holger Rune har virkelig fått sitt gjennombrudd på øverste nivå denne uka. Slo ut Sonego, og spiller nå jevnt med Carreno Busta i kvartfinalen. Tredje settet pågår nå.

Men, det er skriking omtrent etter hvert game, og racket blir kastet gjentatte ganger. Har lyst til å holde med den unge dansken, men han gjør det ikke lett. Engasjement er bra, men får da være grenser !
Ble tap til slutt der. Finalen står mellom Carreno Busta og Hurkacz. I Astana er det også klart for finale, der mellom Duckworth og Kwon Soon-woo. To åpne finaler, vil jeg si. Samtidig feier Europa totalt over verdenslaget i Laver Cup.

I neste uke er det turneringer i San Diego og i Sofia; det er et meget godt startfelt i San Diego til ei 250-turnering å være. De fleste bruker vel den som oppkjøring til Indian Wells, som i år arrangeres i oktober. Noen som vet om Djokovic stiller der? Kan ikke finne noe info om det på hjemmesida hans.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Team Europa vinner Laver Cup overlegent etter at Team Ev (Rublev, Zverev) tar doublematchen mot Opelka og Shapo. I dag ble jeg faktisk imponert over doublespillet til Rublev. Så ut som han var litt overraska selv. Da kan han kanskje få litt inspirasjon til å bruke litt mer variasjon i single-spillet sitt, for det er noe av det som mangler.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Tidenes antiklimaks for de som kjøpte billetter til i dag.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ble en spennende Laver cup i år. To jevnt besatte lag som knivet til siste ball. Mer dramatisk kan det ikke bli.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Folk_flesk skrev: man sep 27, 2021 1:40 pm Ble en spennende Laver cup i år. To jevnt besatte lag som knivet til siste ball. Mer dramatisk kan det ikke bli.
Er vel ingen som er spesielt overrasket, det var jo temmelig "feige lag". Må skje en del før denne turneringen skal bli spennende, slik det ser ut med toppspillere for tiden.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

storpeder skrev: man sep 27, 2021 3:48 pm
Folk_flesk skrev: man sep 27, 2021 1:40 pm Ble en spennende Laver cup i år. To jevnt besatte lag som knivet til siste ball. Mer dramatisk kan det ikke bli.
Er vel ingen som er spesielt overrasket, det var jo temmelig "feige lag". Må skje en del før denne turneringen skal bli spennende, slik det ser ut med toppspillere for tiden.
I min barndom hadde amerikanerne McEnroe og Jimmy Connors og Australia hadde Pat Cash. Så kom amerikanerne noen år senere opp med Sampras, Agassi og Courier. I dag er deres best rankede spiller den rimelig begrensede Opelka på en 19. plass på rankingen. Europa har samtlige topp 10-spillere og 15 av topp 20-spillerne.

Tennis er rett og slett blitt ekstremt dominert av Europa på herresiden - noe Laver Cup-resultatet bekrefter. Det kan virkelig gå noen år før en ikke-europeer igjen løfter en Grand Slam.

DennisB

Legg inn av DennisB »

storpeder skrev: man sep 27, 2021 3:48 pm
Folk_flesk skrev: man sep 27, 2021 1:40 pm Ble en spennende Laver cup i år. To jevnt besatte lag som knivet til siste ball. Mer dramatisk kan det ikke bli.
Er vel ingen som er spesielt overrasket, det var jo temmelig "feige lag". Må skje en del før denne turneringen skal bli spennende, slik det ser ut med toppspillere for tiden.
Skal man få noe i nærheten av likhet, må man legge disse kampene til raskest mulig innendørs underlag, slik at serven kan bite bedre fra verdenslaget. Selv det kan trolig bare kunne begrense nederlaget. I dag har man ellers ingenting å stille opp med.

Damesiden er også ganske Europadominert, men verden har 3 spillere inne blant topp 10 nå. Barty, Kenin og Osaka. Men Barty er jo verdensener, så de ville ha klart seg relativt bra. Spår en totalseier for Europa der også dog.

Det blir spennende å se om Casper kan holde den siste plassen han innehar nå (Nadal ute for sesongen), foran sluttspillet i Torino, 14. november. To ATP1000 skal spilles først, ett i ørkenlufta i Indian Wells, og ett innendørs i Paris. Shanghai er avlyst, selvsagt. ATP500 i Wien, innendørs, kan også avgjøre.

Casper bare noen få poeng foran Felix Auger-Aliassime, og Jannik Sinner. I hvertfall førstnevnte kan kapre gode poeng på de gjenværende turneringene, så her må Casper se opp. Hurkacz på plassen foran, skiller også lite.

Blir han stående som den åttende deltakeren, slik han står i dag, så har han nådd enda en milepæl. Da kan vi for alvor snakke om at han er blant verdens beste spillere, allerede.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Laver Cup er for øvrig i London neste år. Ikke veldig raskt dekke der heller, i alle fall har det ikke vært det når det har vært ATP Finals der?

UK1902

Legg inn av UK1902 »

lok1 skrev: tir sep 28, 2021 1:11 am Laver Cup er for øvrig i London neste år. Ikke veldig raskt dekke der heller, i alle fall har det ikke vært det når det har vært ATP Finals der?
Har da vært rimelig bra fart der. Langt ifra tregt i hvert fall. Nå kommer det vel uansett mer an på dekket de legger over og ikke banen som er der til vanlig, med mindre de har planer om å farge den svart

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Jeg har i alle fall fått inntrykk av at baner hvor det er midlertidige dekker er hakket tregere enn (enkelte) permanente. Men de må nok uansett ha mer enn raskere dekke for at det skal skje noe for Team World, akkurat som det må skje noe med Team Europe i Ryder Cup, for der også må det et generasjonsskifte til.

UK1902

Legg inn av UK1902 »

lok1 skrev: ons sep 29, 2021 12:59 am Jeg har i alle fall fått inntrykk av at baner hvor det er midlertidige dekker er hakket tregere enn (enkelte) permanente. Men de må nok uansett ha mer enn raskere dekke for at det skal skje noe for Team World, akkurat som det må skje noe med Team Europe i Ryder Cup, for der også må det et generasjonsskifte til.
Laver Cup dekket i Boston var veldig tregt, men dekket under ATP finals har vært raskt når det har blitt avholdt der. God indikasjon er å se på antall vinnere man får i løpet av kamper. I Boston var det svært få, mens under ATP finals 2019 f.eks husker jeg Thiem hadde 50+ mot Djokovic i løpet av tre sett. Det skjer ikke på tregt dekke

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Mens Ruud klasker baller i San Diego, så klaskes det like mye i Sofia, også kjent som stedet hvor Bodø/Glimt ble snytt for en seier i Conference League tidligere denne uka. I Sofia står finalen mellom Sinner og Monfils, så den er ganske interessant; Sinner vant der forrige gang og er farlig i ATP-racet, så det er noe vi Ruud-fans bør følge med på. I tillegg kan det nevnes at Monfils når en ATP-finale for 17. året på rad. Det er jo en ellevill statistikk, og den eneste som jeg kan se er bedre (i hvert fall i nyere tid) er Nadal, som har 18 år på rad.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Noen som vet hvordan det blir med rankingen fremover? Er det f.eks slik at først fra og med 2022 vil alle resultater fra turneringer både i 2020 og 2021 strykes etter hvert som tilsvarende turneringer er ferdige i 2022?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Medvedev slått ut av Dimitrov i går kveld/natt. Hadde full kontroll, og så ble det plutselig en liten kollaps i andre sett. Dimitrov hevet seg også veldig og tok en av sine største seiere i karrieren, vil jeg si. Gøy for Grigor, da! Møter formspilleren Hurkacz i kvartfinalen; dette er mannen som ligger like bak Casper i racet. Med seier er han forbi. Sinner, som er bak der igjen, ble slått ut av italiadødaren Taylor Fritz, så det er gode nyheter for Casper. Fritz møter Zverev i sin kvartfinale. De to andre kvartfinalene er Norrie-Schwartzman og Basilashvili-Tsitsipas. Norrie og Basilashvili er i sine første kvartfinaler på Masters-nivå.

Jeg slenger ut et tips på at det blir Hurkacz-Zverev i finalen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Er vel for øvrig også Taylor Fritz' første kvartfinale i Masters.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Basilashvili slår Tsitsipas og går til semifinale. Største øyeblikk i karrieren hans etter min mening. Er jo en spiller som har levert meget bra i ATP 250 og ATP 500, men som ikke har slått helt til i Masters og GS. Spilte tøft og aggressivt i dag, var den førende og mest aggressive spilleren. Skal nevnes at Tsitsipas vant flest poeng totalt, men Basilashvili var best i de avgjørende situasjonene og hadde best uttelling på breakballer.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Overraskelsene bare fortsetter i Indian Wells: I natt ble Zverev slått ut av Taylor Fritz. Jeg fikk med meg det meste av kampen, men ikke slutten. Syns Fritz spilte bra, men hadde ingen tro på at han skulle ta det til slutt.

Da har vi altså semifinaler som ser ut som følgende:

Dimitrov - Norrie
Fritz - Basilashvili

Jeg tør ikke spå noen ting som helst her, men det er blant de mest overraskende turneringsresultatene i en Masters de siste 15 år, selv om alle fire faktisk har seeding. Vi har imidlertid sett noe lignende i Paris i 2012 (Simon, Janowicz, Ferrer og Llodra) og 2017 (Krajinovic, Isner, Benneteau og Sock) så helt enestående er det ikke, men dog. Pleier jo ofte å skje i de siste Masters-turneringene for året, og i år er jo Indian Wells nest sist. Blir ikke Shanghai i år.

Shine

Legg inn av Shine »

Han med det vanskelige navnet (Basilashvili) er et enormt talent, tror jeg. Husker han imponerte stort i en GS-turnering for noen år siden. Det er mulig at støtteapparatet rundt ikke har vært godt nok for å holde et jevnt nivå. Sikkert vanskelig når man kommer fra Georgia

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Shine skrev: lør okt 16, 2021 8:30 am Han med det vanskelige navnet (Basilashvili) er et enormt talent, tror jeg. Husker han imponerte stort i en GS-turnering for noen år siden. Det er mulig at støtteapparatet rundt ikke har vært godt nok for å holde et jevnt nivå. Sikkert vanskelig når man kommer fra Georgia
Ja, han er bra. Har venta i mange år på at han skal slå skikkelig til, for han har spillet til å etablere seg høyere på rankingen enn der han stort sett har befunnet seg. Litt usikker på om han er en topp 10-kandidat, men han bør kunne ligge stabilt rundt 15-19 på rankingen med det spillet. Har jo vært så høyt som nr. 16 tidligere, men stort sett ligget 20-40 på rankingen de siste tre-fire sesongene. Det har han imidlertid gjort pga. veldig gode enkeltresultater på ATP 250- og ATP 500-nivå, så han har ikke fått det helt ut i Masters (før nå) og i GS.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Skraevadottir skrev: lør okt 16, 2021 8:42 am
Shine skrev: lør okt 16, 2021 8:30 am Han med det vanskelige navnet (Basilashvili) er et enormt talent, tror jeg. Husker han imponerte stort i en GS-turnering for noen år siden. Det er mulig at støtteapparatet rundt ikke har vært godt nok for å holde et jevnt nivå. Sikkert vanskelig når man kommer fra Georgia
Ja, han er bra. Har venta i mange år på at han skal slå skikkelig til, for han har spillet til å etablere seg høyere på rankingen enn der han stort sett har befunnet seg. Litt usikker på om han er en topp 10-kandidat, men han bør kunne ligge stabilt rundt 15-19 på rankingen med det spillet. Har jo vært så høyt som nr. 16 tidligere, men stort sett ligget 20-40 på rankingen de siste tre-fire sesongene. Det har han imidlertid gjort pga. veldig gode enkeltresultater på ATP 250- og ATP 500-nivå, så han har ikke fått det helt ut i Masters (før nå) og i GS.
Smadret han ikke Ruud sønder og sammen i starten av 2021? Synes å huske at han spilte helt ellevill tennis da.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Basilashvili er ustabil i prestasjonene, og jeg har inntrykk av at det går mye på det mentale. I tillegg spiller han jo med høy risiko og går det dårlig så gambler han bare enda mer i stede for å ta et steg tilbake. Men veldig artig spiller å se på, og kan være et fint spilleobjekt spesielt om han er underdog siden han på en god dag kan tukte de fleste.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lew_Ashby skrev: lør okt 16, 2021 10:47 am
Skraevadottir skrev: lør okt 16, 2021 8:42 am
Shine skrev: lør okt 16, 2021 8:30 am Han med det vanskelige navnet (Basilashvili) er et enormt talent, tror jeg. Husker han imponerte stort i en GS-turnering for noen år siden. Det er mulig at støtteapparatet rundt ikke har vært godt nok for å holde et jevnt nivå. Sikkert vanskelig når man kommer fra Georgia
Ja, han er bra. Har venta i mange år på at han skal slå skikkelig til, for han har spillet til å etablere seg høyere på rankingen enn der han stort sett har befunnet seg. Litt usikker på om han er en topp 10-kandidat, men han bør kunne ligge stabilt rundt 15-19 på rankingen med det spillet. Har jo vært så høyt som nr. 16 tidligere, men stort sett ligget 20-40 på rankingen de siste tre-fire sesongene. Det har han imidlertid gjort pga. veldig gode enkeltresultater på ATP 250- og ATP 500-nivå, så han har ikke fått det helt ut i Masters (før nå) og i GS.
Smadret han ikke Ruud sønder og sammen i starten av 2021? Synes å huske at han spilte helt ellevill tennis da.
Jo, det stemmer. Nå hører det med til historien at Casper ikke spilte bra i den kampen og virka litt sliten, men Basilashvili er uansett meget farlig når han får det til å sitte.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: lør okt 16, 2021 11:03 am Basilashvili er ustabil i prestasjonene, og jeg har inntrykk av at det går mye på det mentale. I tillegg spiller han jo med høy risiko og går det dårlig så gambler han bare enda mer i stede for å ta et steg tilbake. Men veldig artig spiller å se på, og kan være et fint spilleobjekt spesielt om han er underdog siden han på en god dag kan tukte de fleste.
Enig, bra oppsummering.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Norrie mot Basilashvili i finalen, altså. Herre, det hadde gitt høye odds. Tør som vanlig ikke spå noe her.

Så den første kampen, og Norrie spilte ganske bra mot en litt sliten og rådvill Dimitrov. Den andre kampen så jeg ikke, så jeg vet ikke helt hvordan Basilashvili spilte. Kanskje noen her fikk det med seg?

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Han vant vel den turneringen i München der han slo Casper, før han turneringen etter blir slått av Paire. Så han er en som enten kommer veldig langt eller veldig kort i turneringene han spiller.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Norrie slår Basilashvili i tre sett i finalen. Ikke bra for Casper, dette, men jeg tror som nevnt i Ruud-tråden at Norrie skal slite med å følge opp dette med det første. Er kun 175 poeng bak nå.

Gøy for Team GB, da. De er ikke akkurat bortskjemt med gode resultater på herresida om man tar bort Murray (selv om det ble en Davis Cup-triumf, var jo mye på grunn av han uansett). For så vidt ikke på damesida heller, men der vant jo Raducanu nettopp US Open, da.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»