Hijab på Stortinget

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Hijab på Stortinget

Legg inn av kytec »

Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 1:08 am
kytec skrev: søn okt 03, 2021 12:57 am
Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 12:55 am

Så bra da at du mener kvinner også muslimske kvinner må få kle seg som de vil, også på hodet.
Dersom kvinner ønsker å gå med hijab så er det selvsagt helt ok. Små jenter ønsker ikke å gå med hijab med mindre de er hjernevasket av kulturen.

Ingen kan kle seg som de vil hverken kvinner eller menn. burka og niqab har ingenting å gjøre i et sivilisert samfunn, så det kan vi ikke ha noe av.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 1:08 am Så bra da at du mener kvinner også muslimske kvinner må få kle seg som de vil, også på hodet.
Det var jo mildt sagt en klønete unngåelse av spørsmålet.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 1:08 am
Så bra da at du mener kvinner også muslimske kvinner må få kle seg som de vil, også på hodet.
Får muslimske kvinner kle seg som de vil? Hvorfor velger de da å gå med hijab?

Burde det ikke statistisk sett være litt mer mangfold hvis det ikke var noe press eller slikt for å gå med dette hodeplagget?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ka9nen skrev: søn okt 03, 2021 1:43 am
Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 1:08 am
Så bra da at du mener kvinner også muslimske kvinner må få kle seg som de vil, også på hodet.
Får muslimske kvinner kle seg som de vil? Hvorfor velger de da å gå med hijab?

Burde det ikke statistisk sett være litt mer mangfold hvis det ikke var noe press eller slikt for å gå med dette hodeplagget?
Det er vel bittelitt mangfold, ikke alle muslimske kvinner går med hijab, men det skulle forundre meg om de ikke blir utsatt for litt press eller sosial kontroll som det vel heter.

daoooo

Legg inn av daoooo »

Corvus skrev: lør okt 02, 2021 10:25 pm
daoooo skrev: lør okt 02, 2021 8:25 am « Jeg tenker at vi har en del å lære – både jeg og ham. Han har noe å lære når det gjelder mangfold, mens jeg kan jobbe med å få sånne folk til å forstå verden bedre og utfordre meg selv til å snakke mer med folk med hans meninger, tilføyer Marian Hussein, som ifølge Avisa Oslo er klar til å påta seg det hun kaller en «voksenopplæringsrolle» overfor Christian Tybring-Gjedde.»

Selvinnsikten er åpenbart totalt fraværende. Søtt at norske frigjorte muslimske kvinner viser null solidaritet med dette kvinneundertrykkende plagget svært mange kvinner verden over bærer under tvang. Det skal dere selvsagt være stolte av!!
Har hun virkelig sagt dette? Da er hun dummere enn jeg trodde. Han har altså noe å lære, jeg har ingenting å lære. Trist å se slike folk på stortinget, folk blottet for selvinnsikt.
Husker ikke hvilken avis jeg sakset dette fra, men vil tro det stemmer ja. Hun er en såkalt frigjort hijabbærer fra SV. Ikke forvent for mye.

daoooo

Legg inn av daoooo »

Chromeback skrev: lør okt 02, 2021 10:27 pm
Corvus skrev: lør okt 02, 2021 10:25 pm
daoooo skrev: lør okt 02, 2021 8:25 am « Jeg tenker at vi har en del å lære – både jeg og ham. Han har noe å lære når det gjelder mangfold, mens jeg kan jobbe med å få sånne folk til å forstå verden bedre og utfordre meg selv til å snakke mer med folk med hans meninger, tilføyer Marian Hussein, som ifølge Avisa Oslo er klar til å påta seg det hun kaller en «voksenopplæringsrolle» overfor Christian Tybring-Gjedde.»

Selvinnsikten er åpenbart totalt fraværende. Søtt at norske frigjorte muslimske kvinner viser null solidaritet med dette kvinneundertrykkende plagget svært mange kvinner verden over bærer under tvang. Det skal dere selvsagt være stolte av!!
Har hun virkelig sagt dette? Da er hun dummere enn jeg trodde. Han har altså noe å lære, jeg har ingenting å lære. Trist å se slike folk på stortinget, folk blottet for selvinnsikt.
Hun sier jo selv at hun har noe å lære her….?
Hun sier hun har noe å lære ja, men om du leser hele resonnementet så handler det om at hun har rett og du har feil. Og hennes ''jobb'' er og overbevise deg eller andre om at du har feil. Så i praksis null selvkritikk.

daoooo

Legg inn av daoooo »

Karatel skrev: lør okt 02, 2021 11:01 pm
Knaberaps skrev: lør okt 02, 2021 5:32 pm
Karatel skrev: lør okt 02, 2021 9:53 am Det er slett ikke umulig, dersom Tybring-Gjedde tar til seg det Marian Hussein sier her.

"Folk må begynne å akseptere hva jeg velger som kvinne, mitt største problem er folk som ser hijaben og ikke meg, sier hun."
Eventuelt at hun tar sin egen utfordring med å kunne snakke med folk med andre meningen enn hun selv. I disse kretser er vel slike utfordringer ikke særlig utbredt. Så det kommer selvsagt ikke bare an på CTG som du gir utrykk for her.

Dessuten er det høyst spesielt at en politiker faktisk er nødt til å ta det som en utfordring for å kunne snakke mer med meningsmotstandere.
Nå er det faktisk Tybring-Gjedde som uttrykker misnøye med og fordommer mot klesvalget til Marian Hussein. Hun har, så vidt jeg vet, aldri kommentert hans klesvalg eller på noen måte gitt uttrykk for misnøye med og fordommer mot de klærne han går i.

Da er det han, ikke hun, som har et problem og en utfordring.

Jeg tror at hverken hun eller han tar det som en utfordring å snakke med meningsmotstandere. Jeg tror ikke noen av dem har problemer med det, men hvis de virkelig sitter ved siden av hverandre i fire år uten å snakke sammen, er de begge dumme som brød.

Når du ser dem her ved siden av hverandre, hvem av dem synes du ser surest ut?
https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r ... chk=0FBC2B
Det er helt fantastisk, du mener dressen, skjorta eller slipset CTG normalt bruker kan være diskriminerende, eller er du virkelig så dum at du ikke forstår at hijab kan være det? Dette er mindblowing uansett.

daoooo

Legg inn av daoooo »

Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 1:08 am
kytec skrev: søn okt 03, 2021 12:57 am
Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 12:55 am
Jeg blir litt matt av menn som vil bestemme kvinners klesvalg.
Da blir du matt av muslimske menn, i alle fall mange av de, det er notert.

Så bra da at du mener kvinner også muslimske kvinner må få kle seg som de vil, også på hodet.
Så fint for deg at du mener de kan kle seg slik de vil og samtidig være fritatt for kritrikk uansett what so ever. Du synes altså at frigjorte muslimske kvinner som bærer hijab ikke legitimerer plagget som mange kvinner verden over bærer under tvang? Jeg er imponert.

daoooo

Legg inn av daoooo »

Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 1:08 am
kytec skrev: søn okt 03, 2021 12:57 am
Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 12:55 am
Jeg blir litt matt av menn som vil bestemme kvinners klesvalg.
Da blir du matt av muslimske menn, i alle fall mange av de, det er notert.

Så bra da at du mener kvinner også muslimske kvinner må få kle seg som de vil, også på hodet.
For all del må folk kle seg som de vil, men da får de tåle og bli kritiserts også. Intet er så søtt som en rødstrømpe som forsvarer et kvinneundertrykkende plagg.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

daoooo skrev: søn okt 03, 2021 4:25 am Det er helt fantastisk, du mener dressen, skjorta eller slipset CTG normalt bruker kan være diskriminerende, eller er du virkelig så dum at du ikke forstår at hijab kan være det? Dette er mindblowing uansett.
Å, mener jeg det? Hvordan har du kommet fram til en så genial slutning?

Marian Hussein sier at hun selv velger hvordan hun kler seg og at hun har valgt å kle seg i hijab. På hvilken måte blir hun da diskriminert?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

CTG kommer med dårskap hver gang han åpner kjeften, og i motsetning til Listhaug så tror jeg det som oftest er fordi han er en tåpe og ikke bevisst provoserer for å skape blest og oppmerksomhet.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Zorbeltuss skrev: søn okt 03, 2021 6:43 pm CTG kommer med dårskap hver gang han åpner kjeften, og i motsetning til Listhaug så tror jeg det som oftest er fordi han er en tåpe og ikke bevisst provoserer for å skape blest og oppmerksomhet.
Er ikke mange hvor frasen "a special kind of stupid" passer så godt som på den figuren der, altså. Kanskje bortsett fra Sandberg, Leirstein og Helgheim.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Cabal skrev: søn okt 03, 2021 7:12 pm
Zorbeltuss skrev: søn okt 03, 2021 6:43 pm CTG kommer med dårskap hver gang han åpner kjeften, og i motsetning til Listhaug så tror jeg det som oftest er fordi han er en tåpe og ikke bevisst provoserer for å skape blest og oppmerksomhet.
Er ikke mange hvor frasen "a special kind of stupid" passer så godt som på den figuren der, altså. Kanskje bortsett fra Sandberg, Leirstein og Helgheim.
Først og fremst fordi du er politisk uenig med dem selvsagt. Ellers ville du vel ha ramset opp noen fra MDG også, i det minste.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

kytec skrev: søn okt 03, 2021 1:13 am
Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 1:08 am
kytec skrev: søn okt 03, 2021 12:57 am

Så bra da at du mener kvinner også muslimske kvinner må få kle seg som de vil, også på hodet.
Dersom kvinner ønsker å gå med hijab så er det selvsagt helt ok. Små jenter ønsker ikke å gå med hijab med mindre de er hjernevasket av kulturen.

Ingen kan kle seg som de vil hverken kvinner eller menn. burka og niqab har ingenting å gjøre i et sivilisert samfunn, så det kan vi ikke ha noe av.
Småjenter ønsker gjerne å være slik mor er og kle seg som henne - inntil de kommer i puberteten, da har alle jenter dumme mødre ......;)

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Ka9nen skrev: søn okt 03, 2021 1:43 am
Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 1:08 am
Så bra da at du mener kvinner også muslimske kvinner må få kle seg som de vil, også på hodet.
Får muslimske kvinner kle seg som de vil? Hvorfor velger de da å gå med hijab?

Burde det ikke statistisk sett være litt mer mangfold hvis det ikke var noe press eller slikt for å gå med dette hodeplagget?
[/quote



Det kan være at de er stolte over å være muslimer og derfor ønsker å vise at de er gode muslimer, har den tanken streifet deg? En annen tanke som heller ikke har streifet deg eller noen andre av dine meningsfeller er at en som kommer så langt som å bli stortingsrepresentant i aller høyeste grad tenker selv og bestemmer over seg selv. Ingen som er undertrykte kommer så langt i det rotteracet som fører til Løvebakken.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Karatel skrev: søn okt 03, 2021 9:58 am
daoooo skrev: søn okt 03, 2021 4:25 am Det er helt fantastisk, du mener dressen, skjorta eller slipset CTG normalt bruker kan være diskriminerende, eller er du virkelig så dum at du ikke forstår at hijab kan være det? Dette er mindblowing uansett.
Å, mener jeg det? Hvordan har du kommet fram til en så genial slutning?

Marian Hussein sier at hun selv velger hvordan hun kler seg og at hun har valgt å kle seg i hijab. På hvilken måte blir hun da diskriminert?
Det kalles å være hjernevasket.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 9:25 pm
Det kan være at de er stolte over å være muslimer og derfor ønsker å vise at de er gode muslimer, har den tanken streifet deg? En annen tanke som heller ikke har streifet deg eller noen andre av dine meningsfeller er at en som kommer så langt som å bli stortingsrepresentant i aller høyeste grad tenker selv og bestemmer over seg selv. Ingen som er undertrykte kommer så langt i det rotteracet som fører til Løvebakken.
Så man må gå med hijab for å være god muslim likevel altså? Hvorfor det?

Nei, jeg skjønner også at denne SV-politikeren neppe er spesielt undertrykt, men signalet er jo mildt sagt uheldig. "må gå med hijab for å være god muslim", presset blir ikke noe mindre av den type holdning akkurat.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

[
Jeg kjenner tre unge jenter som bruker hijab. Samtlige av dem bruker det på bilder eller i offentlige settinger, men i settinger hvor det kun er ikke-muslimer de stoler så tar de den av. Den ene kjenner jeg godt nok til å spørre hvorfor det er sånn og «suprise, suprise» så handler det om frykten for reaksjonene som kommer hvis hennes muslimske krets finner ut at hun går uten hijab.

Sånn er det, i følge henne, for nesten alle jenter i hennes miljø. Hun støtter forbud mot barnehijab fordi noe annet gir foreldre mulighet til å tvinge barna til å bruke dette etter press fra sin muslimske krets.

Å fornekte at hijab, særlig på barn, har mye med sosialt press og tvang å gjøre er feigt og ondsinnet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Queenie skrev: søn okt 03, 2021 9:27 pm
Karatel skrev: søn okt 03, 2021 9:58 am
daoooo skrev: søn okt 03, 2021 4:25 am Det er helt fantastisk, du mener dressen, skjorta eller slipset CTG normalt bruker kan være diskriminerende, eller er du virkelig så dum at du ikke forstår at hijab kan være det? Dette er mindblowing uansett.
Å, mener jeg det? Hvordan har du kommet fram til en så genial slutning?

Marian Hussein sier at hun selv velger hvordan hun kler seg og at hun har valgt å kle seg i hijab. På hvilken måte blir hun da diskriminert?
Det kalles å være hjernevasket.
Det er jeg enig med deg i, mennesker som lar sin påkledning bestemmes av hellige skrifter, guder og andre usynlige og ikke-observerbare åndeskapninger, er utvilsomt hjernevasket.
Men så lenge det er deres eget frie valg, må de få gjøre som de vil.

Diskriminert blir de ikke.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Ka9nen skrev: søn okt 03, 2021 9:28 pm
Gårdsdattra skrev: søn okt 03, 2021 9:25 pm
Det kan være at de er stolte over å være muslimer og derfor ønsker å vise at de er gode muslimer, har den tanken streifet deg? En annen tanke som heller ikke har streifet deg eller noen andre av dine meningsfeller er at en som kommer så langt som å bli stortingsrepresentant i aller høyeste grad tenker selv og bestemmer over seg selv. Ingen som er undertrykte kommer så langt i det rotteracet som fører til Løvebakken.
Så man må gå med hijab for å være god muslim likevel altså? Hvorfor det?

Nei, jeg skjønner også at denne SV-politikeren neppe er spesielt undertrykt, men signalet er jo mildt sagt uheldig. "må gå med hijab for å være god muslim", presset blir ikke noe mindre av den type holdning akkurat.

Jeg er ikke i stand til å se at en stortingspolitiker kan være utsatt for press for å bære hijab. Hun har helt klart valgt det selv, og hvorfor skulle hun ikke ha valgt dette selv?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Knaberaps skrev: søn okt 03, 2021 1:18 am
Det var jo mildt sagt en klønete unngåelse av spørsmålet.
Skjønner hva du mener nå :lol:

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Hva jeg ikke skjønner er hvordan en muslim kvinne i det hele tatt kan stille til valg for SV. Vi vet alle hva muslimer mener om homofile. SV støtter homofiles rettigheter. Hvordan kombinerer hun sin tro med dette? Er det i det hele tatt mulig?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

TheBaseline skrev: man okt 04, 2021 8:27 am Hva jeg ikke skjønner er hvordan en muslim kvinne i det hele tatt kan stille til valg for SV. Vi vet alle hva muslimer mener om homofile. SV støtter homofiles rettigheter. Hvordan kombinerer hun sin tro med dette? Er det i det hele tatt mulig?
En klassisk tankefeil. Du ser alle muslimer som en monolittisk enhet der alle tenker likt, mener det samme, tror det samme og er helt enige uten de aller minste variasjoner og nyanser.

Cabal

Legg inn av Cabal »

TheBaseline skrev: man okt 04, 2021 8:27 am Vi vet alle hva muslimer mener om homofile. SV støtter homofiles rettigheter.
Det er usedvanlig imponerende hva enkelte tror de vet om alle muslimer i hele verden.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Karatel skrev: man okt 04, 2021 8:49 am En klassisk tankefeil. Du ser alle muslimer som en monolittisk enhet der alle tenker likt, mener det samme, tror det samme og er helt enige uten de aller minste variasjoner og nyanser.
Det finnes selvsagt en og annen muslim blant de ca. 1,5 milliarder av dem som godtar homofili. Men vi vet at det er mildt sagt omdiskutert hva ideologien deres sier om homofili. Og vi vet hva som skjer med dem i diverse land og miljøer.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Knaberaps skrev: man okt 04, 2021 9:15 am
Karatel skrev: man okt 04, 2021 8:49 am En klassisk tankefeil. Du ser alle muslimer som en monolittisk enhet der alle tenker likt, mener det samme, tror det samme og er helt enige uten de aller minste variasjoner og nyanser.
Det finnes selvsagt en og annen muslim blant de ca. 1,5 milliarder av dem som godtar homofili. Men vi vet at det er mildt sagt omdiskutert hva ideologien deres sier om homofili. Og vi vet hva som skjer med dem i diverse land og miljøer.
Om homofili sier islam det samme som kristendommen og jødedommen sier. Dette er ikke til hinder for at prester i Den norske kirke vier homofile par, selv om dette er stikk i strid med den kristne lære som vi må anta at disse prestene tror på.

Hvordan kan en muslim representere SV på Stortinget når SV tillater homofili?

Hvordan kan kristne kvinner sitte på Stortinget eller overhodet befatte seg med politikk, når den kristne lære er helt klar på at kvinner skal tie i forsamlingen?

At homofile blir drept i noen muslimske land er riktig, men hva har SV og SVs stortingsrepresentanter med det å gjøre? Er dette SVs skyld og ansvar?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Cabal skrev: man okt 04, 2021 8:56 am
TheBaseline skrev: man okt 04, 2021 8:27 am Vi vet alle hva muslimer mener om homofile. SV støtter homofiles rettigheter.
Det er usedvanlig imponerende hva enkelte tror de vet om alle muslimer i hele verden.
Det er også usedvanlig imponerende hva enkelte (forbausende mange) later som de ikke vet om muslimske menn i Norge og i hele verden.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

kytec skrev: man okt 04, 2021 10:40 am
Cabal skrev: man okt 04, 2021 8:56 am
TheBaseline skrev: man okt 04, 2021 8:27 am Vi vet alle hva muslimer mener om homofile. SV støtter homofiles rettigheter.
Det er usedvanlig imponerende hva enkelte tror de vet om alle muslimer i hele verden.
Det er også usedvanlig imponerende hva enkelte (forbausende mange) later som de ikke vet om muslimske menn i Norge og i hele verden.
Marian Hussein er ikke valgt inn på Stortinget som representant for muslimske menn. Hun er valgt inn som representant for SV. Da må vi stole på at hun representerer SVs program til hun i ord og handling viser noe annet.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Karatel skrev: man okt 04, 2021 9:32 am Om homofili sier islam det samme som kristendommen og jødedommen sier.
Det strides både de lærde og de "lærde" om. Som min forferdelige pratsomme, flirfulle og entusiastiske muslimske kollega formulerte det. Jeg har egentlig ikke noe i mot homoer, men islam forbyr dette, og da er jeg nødt til å være imot det.

Den jevne muslim er for øvrig fastere i troen og mer praktiserende enn den jevne kristne her til lands og ellers.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Karatel skrev: man okt 04, 2021 11:38 am Marian Hussein er ikke valgt inn på Stortinget som representant for muslimske menn.
Det er sant, men du kan være 100% sikker på at mange muslimske menn jublet da hun kom seg inn...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»