Gamle datamaskiner og spillkonsoller

Svar
Kjetil-e

Re: Gamle datamaskiner og spillkonsoller

Legg inn av Kjetil-e »

Husker fra min tid på folkehøyskole i 88/89 at vi drev og spilte Larry, Policequest og Spacequest. Noen som husker disse spillene?

Husker at for å få spille Larry så ble du stilt en rekke spørsmål før du kom inn for å bevise at du var voksen. Fant heldigvis en vei rundt disse spørsmålene etter hvert.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Kjetil-e skrev: man sep 06, 2021 10:24 am Husker fra min tid på folkehøyskole i 88/89 at vi drev og spilte Larry, Policequest og Spacequest. Noen som husker disse spillene?

Det gjør nok mange.

De er ikke lette å få spilt "vanlig" på dagens maskiner, men det fins heldigvis mange emulatorer hvor man kan spille disse klassikerne.

startelver

Legg inn av startelver »

vadefugl skrev: tor aug 19, 2021 11:39 am Noen som husker gode, gamle Datormagazin? Leste omtrent hver utgave. Husker ikke redaktøren sitt navn.
Ja, snakket med de et par ganger når jeg bodde i Oslo.

Han som lagde musikk til Amiga/C64 med soundtracker og etterhvert flyttet til England og ble rik på å lage musikk til dataspill var vel også en gjenganger i bladet. Hva het han igjen ? Espen et eller annet. Var ofte å se på såkalte demoparties, forgjengeren til The Gathering.

startelver

Legg inn av startelver »

Er vel dette bladet du tenker på. De frontet Beranek en del ganger for å få litt publisitet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

startelver skrev: tir sep 21, 2021 2:13 pm
vadefugl skrev: tor aug 19, 2021 11:39 am Noen som husker gode, gamle Datormagazin? Leste omtrent hver utgave. Husker ikke redaktøren sitt navn.
Ja, snakket med de et par ganger når jeg bodde i Oslo.

Han som lagde musikk til Amiga/C64 med soundtracker og etterhvert flyttet til England og ble rik på å lage musikk til dataspill var vel også en gjenganger i bladet. Hva het han igjen ? Espen et eller annet. Var ofte å se på såkalte demoparties, forgjengeren til The Gathering.
Du tenker nok på denne karen: https://demozoo.org/sceners/3915

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

startelver skrev: man jul 19, 2021 9:40 pm Hvis noen trenger eller har info om gamle datamaskiner og spillkonsoller er det bare å fyre løs.
Selv har jeg vært eier av minst 7 slike rariteter fra retrotiden.
Jeg har blitt hekta på 8-bits datamaskiner, og samlingen består til nå i
Commodore VIC-20 (som var min første datamaskin, og som jeg har klart å ta vare på siden tidlig 80-tall)
Commodore 64, både Breadbin og C-utgaven
Sinclair ZX81
Sinclair Spectrum 48K
Dragon 32
Amstrad CPC 6128
Oric-1
Spectravideo SV-328
Memotech MTX-512

Memotech'en er juvelen i samlingen til nå, en skikkelig perle av en maskin
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... %A9%29.jpg

Jeg er konstant på jakt etter flere godbiter, selv om kona i huset har satt ned forbud mot å hente mer "gammelt skrap" :D

startelver

Legg inn av startelver »

4pLaY skrev: tir sep 21, 2021 2:30 pm
startelver skrev: tir sep 21, 2021 2:13 pm
vadefugl skrev: tor aug 19, 2021 11:39 am Noen som husker gode, gamle Datormagazin? Leste omtrent hver utgave. Husker ikke redaktøren sitt navn.
Ja, snakket med de et par ganger når jeg bodde i Oslo.

Han som lagde musikk til Amiga/C64 med soundtracker og etterhvert flyttet til England og ble rik på å lage musikk til dataspill var vel også en gjenganger i bladet. Hva het han igjen ? Espen et eller annet. Var ofte å se på såkalte demoparties, forgjengeren til The Gathering.
Du tenker nok på denne karen: https://demozoo.org/sceners/3915
Selvsagt, Bjørn Lynne. Han satte standarden for hva slags musikk som var mulig å trylle ut av disse maskinene.

startelver

Legg inn av startelver »

Jallaskar skrev: tir sep 21, 2021 2:30 pm
startelver skrev: man jul 19, 2021 9:40 pm Hvis noen trenger eller har info om gamle datamaskiner og spillkonsoller er det bare å fyre løs.
Selv har jeg vært eier av minst 7 slike rariteter fra retrotiden.
Jeg har blitt hekta på 8-bits datamaskiner, og samlingen består til nå i
Commodore VIC-20 (som var min første datamaskin, og som jeg har klart å ta vare på siden tidlig 80-tall)
Commodore 64, både Breadbin og C-utgaven
Sinclair ZX81
Sinclair Spectrum 48K
Dragon 32
Amstrad CPC 6128
Oric-1
Spectravideo SV-328
Memotech MTX-512

Memotech'en er juvelen i samlingen til nå, en skikkelig perle av en maskin
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... %A9%29.jpg

Jeg er konstant på jakt etter flere godbiter, selv om kona i huset har satt ned forbud mot å hente mer "gammelt skrap" :D
Nydelig, jeg misunner deg. Dessverre solgte jeg unna alt jeg hadde. Min personlige favoritt i den samlingen er Oric-1. Perfekt size, og litt bedre enn Spectrum. :mrgreen:

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Har en samling av gammelt "skrot" selv. Her er noen eldre bilder av det jeg hadde på det tidspunktet.

Bilde Bilde Bilde Bilde

startelver

Legg inn av startelver »

Tommel opp hvis det hadde gått an.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

startelver skrev: tir sep 21, 2021 4:21 pm Tommel opp hvis det hadde gått an.
Startellever. Var den svenske utgaven jeg tenkte på

startelver

Legg inn av startelver »

vadefugl skrev: ons sep 22, 2021 10:16 pm
startelver skrev: tir sep 21, 2021 4:21 pm Tommel opp hvis det hadde gått an.
Startellever. Var den svenske utgaven jeg tenkte på
Stemmer det, den svenske var vel ute i noen år før det ble laget en norsk versjon.

KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

Ditmark skrev: tir jul 20, 2021 7:17 am
mito skrev: tir jul 20, 2021 1:00 am Hvor langt tilbake i tid må man for at det skal kvalifisere som retromaskin?
Rundt 20 år begynner vel ting å bli litt retro vel? Kan vel si at PS2/ OG Xbox er retro nå
Per definisjon ja, men PS5 vil eg ikkje kalle retro i 2040? For meg går grensen med starten på HDMI-tiden. For meg er disse to retro.

startelver

Legg inn av startelver »

Om 100 år kan vi kalle det antikvitet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jallaskar skrev: tir sep 21, 2021 2:30 pm
startelver skrev: man jul 19, 2021 9:40 pm Hvis noen trenger eller har info om gamle datamaskiner og spillkonsoller er det bare å fyre løs.
Selv har jeg vært eier av minst 7 slike rariteter fra retrotiden.
Jeg har blitt hekta på 8-bits datamaskiner, og samlingen består til nå i
Commodore VIC-20 (som var min første datamaskin, og som jeg har klart å ta vare på siden tidlig 80-tall)
Commodore 64, både Breadbin og C-utgaven
Sinclair ZX81
Sinclair Spectrum 48K
Dragon 32
Amstrad CPC 6128
Oric-1
Spectravideo SV-328
Memotech MTX-512

Memotech'en er juvelen i samlingen til nå, en skikkelig perle av en maskin
512!
Hva i all verden skulle de med så mye minne?

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

oddvar_kjempebra skrev: man okt 18, 2021 1:47 pm
Jallaskar skrev: tir sep 21, 2021 2:30 pm
startelver skrev: man jul 19, 2021 9:40 pm Hvis noen trenger eller har info om gamle datamaskiner og spillkonsoller er det bare å fyre løs.
Selv har jeg vært eier av minst 7 slike rariteter fra retrotiden.
Jeg har blitt hekta på 8-bits datamaskiner, og samlingen består til nå i
Commodore VIC-20 (som var min første datamaskin, og som jeg har klart å ta vare på siden tidlig 80-tall)
Commodore 64, både Breadbin og C-utgaven
Sinclair ZX81
Sinclair Spectrum 48K
Dragon 32
Amstrad CPC 6128
Oric-1
Spectravideo SV-328
Memotech MTX-512

Memotech'en er juvelen i samlingen til nå, en skikkelig perle av en maskin
512!
Hva i all verden skulle de med så mye minne?
Usikker, men muligens som en RAM-disk? Sannsynligvis var det ikke så mange som hadde mer enn standardkonfigurasjonen, som er 64KB.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

tomi skrev: ons jul 28, 2021 2:38 pm Et utvalg gamle spill jeg husker å ha spilt på PC for 15-25 år siden:

* Rollercoaster Tycoon
* Elasto Mania
* Dommelsch Roll'em Up Pinball
* Flåklypa Grand Prix

Noen av disse savner jeg faktisk. Tja, egentlig alle sammen. Har fremdeles Flåklypa på CD-ROM her, men tror installasjonsmuligheten døde ut med Windows XP. Prøvde å styre med noe Virtuelle Maskiner og CD-dockingstasjon osv, men fikk det ikke til, husker jeg. Synd og skam.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Jeg har egentlig aldri vært så opptatt av spill, men Flåklypa prøvde jeg. Husker det nesten var umulig å styre bilen når man kjørte kappløp (mener alt var motsatt - at man måtte trykke venstre pil for å svinge mot høyre osv.). Et annet oppdrag jeg hadde problemer med var da apekatten til Ben Redic Fy Fazan skulle gjemme en ball under noen kopper. Det var ikke så enkelt for øynene å henge med.

startelver

Legg inn av startelver »

oddvar_kjempebra skrev: man okt 18, 2021 1:47 pm
Jallaskar skrev: tir sep 21, 2021 2:30 pm
startelver skrev: man jul 19, 2021 9:40 pm Hvis noen trenger eller har info om gamle datamaskiner og spillkonsoller er det bare å fyre løs.
Selv har jeg vært eier av minst 7 slike rariteter fra retrotiden.
Jeg har blitt hekta på 8-bits datamaskiner, og samlingen består til nå i
Commodore VIC-20 (som var min første datamaskin, og som jeg har klart å ta vare på siden tidlig 80-tall)
Commodore 64, både Breadbin og C-utgaven
Sinclair ZX81
Sinclair Spectrum 48K
Dragon 32
Amstrad CPC 6128
Oric-1
Spectravideo SV-328
Memotech MTX-512

Memotech'en er juvelen i samlingen til nå, en skikkelig perle av en maskin
512!
Hva i all verden skulle de med så mye minne?
Nå måtte jeg nesten sjekke her, var modellen som het 512 ;)

64kb minne ja. Holdt i massevis den gangen.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

startelver skrev: man okt 18, 2021 5:27 pm
oddvar_kjempebra skrev: man okt 18, 2021 1:47 pm
Jallaskar skrev: tir sep 21, 2021 2:30 pm

Jeg har blitt hekta på 8-bits datamaskiner, og samlingen består til nå i
Commodore VIC-20 (som var min første datamaskin, og som jeg har klart å ta vare på siden tidlig 80-tall)
Commodore 64, både Breadbin og C-utgaven
Sinclair ZX81
Sinclair Spectrum 48K
Dragon 32
Amstrad CPC 6128
Oric-1
Spectravideo SV-328
Memotech MTX-512

Memotech'en er juvelen i samlingen til nå, en skikkelig perle av en maskin
512!
Hva i all verden skulle de med så mye minne?
Nå måtte jeg nesten sjekke her, var modellen som het 512 ;)

64kb minne ja. Holdt i massevis den gangen.
Den hadde faktisk mulighet for 512kb:

http://www.nyangau.org/memotech/hardware.htm
MTX memory upgrade. Had 32KB or 512KB of extra RAM. The 32KB card would typically upgrade an MTX500 to MTX512. The 512KB card would add memory which was typically used as a type 51 512KB RAM Disc. Sat inside the MTX case, on the right.

startelver

Legg inn av startelver »

Interessant, med tanke på at maskinen ble lansert i 1983.

fazz

Legg inn av fazz »

Har en Commodore 64, Amiga 500 og Atari 2600 liggende i boden. Lurer på om de fortsatt fungerer. Har vel sikkert deler til å bygge 3-4 PCer med alt fra 486 DX2 med Creative Sounblaster og Orchid Righteous Voodo1 3D Kort til moderne maskiner.

startelver

Legg inn av startelver »

fazz skrev: tir okt 19, 2021 12:17 pm Har en Commodore 64, Amiga 500 og Atari 2600 liggende i boden. Lurer på om de fortsatt fungerer. Har vel sikkert deler til å bygge 3-4 PCer med alt fra 486 DX2 med Creative Sounblaster og Orchid Righteous Voodo1 3D Kort til moderne maskiner.
Er vel bare en måte å finne ut det på , boote de opp.

C64 kan være enkelt å fikse (bl.a sikring) ellers finnes det deler på nettet. Power er også en smal sak.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

startelver skrev: tir okt 19, 2021 6:02 pm
fazz skrev: tir okt 19, 2021 12:17 pm Har en Commodore 64, Amiga 500 og Atari 2600 liggende i boden. Lurer på om de fortsatt fungerer. Har vel sikkert deler til å bygge 3-4 PCer med alt fra 486 DX2 med Creative Sounblaster og Orchid Righteous Voodo1 3D Kort til moderne maskiner.
Er vel bare en måte å finne ut det på , boote de opp.

C64 kan være enkelt å fikse (bl.a sikring) ellers finnes det deler på nettet. Power er også en smal sak.
Strømforsyningene bør egentlig måles før de startes opp. Spesielt C64-forsyningen er kjent for å feile, og da kan de feile skikkelig.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

fazz skrev: tir okt 19, 2021 12:17 pm Har en Commodore 64, Amiga 500 og Atari 2600 liggende i boden. Lurer på om de fortsatt fungerer. Har vel sikkert deler til å bygge 3-4 PCer med alt fra 486 DX2 med Creative Sounblaster og Orchid Righteous Voodo1 3D Kort til moderne maskiner.
Ikke noe å samle på, bare send dem til meg ;). Jeg ville nok kjøpt nye strømforsyninger til C64 og Amigaen, så dyrt er det ikke. Flere som selger på f eks ebay. Du vil nok på sikt bytte kondensatorer på dem også, om du ikke kan slikt selv så finnes retroservice.no

frenz

Legg inn av frenz »

Nå som vinteren står for døra er det vel snart på tide å pakke frem C64'n igjen. Pleier å ta et aldri så lite maraton hvert 1-2 år for å teste nye spill og demos som har blitt sluppet siden sist.

startelver

Legg inn av startelver »

frenz skrev: lør okt 30, 2021 12:29 pm Nå som vinteren står for døra er det vel snart på tide å pakke frem C64'n igjen. Pleier å ta et aldri så lite maraton hvert 1-2 år for å teste nye spill og demos som har blitt sluppet siden sist.
Vurderte å kjøpe en C64 light når den var i butikken men gadd ikke. Skal man første ta frem noe må det være originalt .

startelver

Legg inn av startelver »

Spectravideo ble nevnt og det fikk meg til å tenke. Det var jo MSX som ble store på midten og slutten av 80-tallet, mest i Asia der de store produsentene Sanyo, Sony og Yamaha prøvde seg. Ble også laget masse spill , men populariteten i Norge gav seg fort.

Men et eget norsk blad som var dedikert Commodore og MSX eksisterte faktisk.

https://gibud.no/Auction/APUserImages/B ... JCYXLG.JPG

Bilde

HeiaMolde

Legg inn av HeiaMolde »

Har nå prøvd det nye Flåklypa spillet og må si meg litt skuffet. Har mest lyst å heller spille det gamle spillet. Har pc med Windows 7, og det gamle spillet, men får opp en error melding hver gang jeg prøver å åpne spillet. Noen som vet hva jeg kan gjøre?? Mvh desperat Flåklypa-entusiast

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

HeiaMolde skrev: fre nov 05, 2021 12:49 pm Har nå prøvd det nye Flåklypa spillet og må si meg litt skuffet. Har mest lyst å heller spille det gamle spillet. Har pc med Windows 7, og det gamle spillet, men får opp en error melding hver gang jeg prøver å åpne spillet. Noen som vet hva jeg kan gjøre?? Mvh desperat Flåklypa-entusiast
Er 2 forskjellige versjoner der ute: Originalen og Gull utgaven så sørg for at du bruker riktig utgave.

Fant aldri crack til Gull, men den cracken som ligger/lå ute funket og fungerer fortsatt kanon på originalen i VMware og windows XP forutsatt at du følger instruksene, dvs. min kom med disse instruksene:


Copy the folder FGP, into C:\Programfiler. (if you doesn't have C:\Programfiler crate it)

Launch the file "regedit" from the folder.

Copy the file "flåklypa" from the folder to your desktop.

launch the "flåklypa" file from the desktop. play and enjoy!

Så jeg kan gjerne hjelpe deg på den, men jeg vet ikke om vi kjører samme crack her

Edit: Alternativt sleng meg en PM så sender jeg en kopi

Edit 2: Bruker privat lenker derfor legger jeg ikke ut nedlastningslinken for hele spillet her, men, er det noen som vet om dette spillet er gammelt nok til å lastes opp på archive.org?

startelver

Legg inn av startelver »

Denne 8-bit maskinen hadde jeg glemt, ble solgt i Norge i noen hundre enheter.

Var visst ganske lik innmat som ZX Spectrum, uten sammenligning forøvrig.

Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Retro»