Globale problemer for de store på nett

Svar
palimpsest

Re: Globale problemer for de store på nett

Legg inn av palimpsest »

RotherhamRules skrev: man okt 04, 2021 11:05 pm Dette skriver Nrk:

Ifølge Fredrik Blix, doktor i cybersikkerhet ved Stockholms universitet, er en oppdateringsfeil årsaken til problemene.

– I korthet skyldes dette at det skulle gjøres en oppdatering i en konfiguarasjonsfil på nettverket. Dette er en som påvirker hvordan trafikk ledes på Facebooks nettverk. Denne oppdateringen førte til at alle veier som går via en Border Gateway Protocol ved en feil har blitt fjernet, sier Blix til Sveriges Radio.
Høres ut som noe Dypstaten ville sagt.

Spør du meg så er det ikke tilfeldig at dette skjer samtidig som at Shaman Durek forteller at han er en super-hybrid-reptil fra verdensrommet og jagerfly flyr over Tromsø. Noe skjer, og imorgen tidlig våkner vi til en ny verden.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Er Zuckerberg snart blakk nå?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

SlimWhitman skrev: man okt 04, 2021 11:09 pm Er Zuckerberg snart blakk nå?
Har visst mistet en bøtte med milliarder på noen timer, og er nå bare verdens 5. rikeste mann.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

palimpsest skrev: man okt 04, 2021 11:12 pm
SlimWhitman skrev: man okt 04, 2021 11:09 pm Er Zuckerberg snart blakk nå?
Har visst mistet en bøtte med milliarder på noen timer, og er nå bare verdens 5. rikeste mann.
Stakkars kar.
Spørsmålet er vel hvor lenge han fortsetter å miste penger, og hvor mye.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

RotherhamRules skrev: man okt 04, 2021 11:05 pm Dette skriver Nrk:

Ifølge Fredrik Blix, doktor i cybersikkerhet ved Stockholms universitet, er en oppdateringsfeil årsaken til problemene.

– I korthet skyldes dette at det skulle gjøres en oppdatering i en konfiguarasjonsfil på nettverket. Dette er en som påvirker hvordan trafikk ledes på Facebooks nettverk. Denne oppdateringen førte til at alle veier som går via en Border Gateway Protocol ved en feil har blitt fjernet, sier Blix til Sveriges Radio.
Dette er jo omtrent like vellykket som oppdateringen av VGD.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

SlimWhitman skrev: man okt 04, 2021 11:13 pm
palimpsest skrev: man okt 04, 2021 11:12 pm
SlimWhitman skrev: man okt 04, 2021 11:09 pm Er Zuckerberg snart blakk nå?
Har visst mistet en bøtte med milliarder på noen timer, og er nå bare verdens 5. rikeste mann.
Stakkars kar.
Spørsmålet er vel hvor lenge han fortsetter å miste penger, og hvor mye.
Han vil nok ha til salt i grøten i lang tid fremover.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Nattevakt skrev: man okt 04, 2021 8:16 pm Facebook,Instagram og whatsapp er nede. Har også merket problemer med nrk og andre sine nettsider. Har vi mennesker gjort oss for avhengige av nettet? Hva gjør vi den dagen vi ikke kan kan komme oss på "nett" med tanke på at ca alt av info man trenger ligger på nett, det kan være seg en pasientjournal,nettbanken,Bestilling av legetime, flybilleter osv

Kanskje på tide og ta et skritt bakover og finne fram bøker og notatblokker?

For min del så kan vi godt skru av nettet et års tid så menneskeheten kommer seg tilbake. Vi trenger ikke å bli konstant stimulert ved å titte ned i en skjerm med støyisolerende hodetelefoner for å stenge verden ute
Noen som husker hva de gjorde før internett ble allemannseie?
Det er nok de som er født etter internett sitt inntog i verden for 25-30 år siden som tror at det er verdens undergang hvis de ikke kommer seg inn på sosiale medier. Vi "gamlingene" som er født før internett sin tid, bryr seg ikke om dette "problemet" der.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Greit oppsummert på reddit:

« When you type in Facebook dot com your browser contacts a DNS server, which you can think of as the directory for the World Wide Web. The DNS server then sends you along to Facebook's actual address (which are myriad IP addresses connected to vast servers).

At some point today the information for Facebook, Instagram, WhatsApp, and their respective servers were all removed from the Internet directory.

So now you have half a billion people telling the DNS server to send them to Facebook, and the DNS server is responding back with "What's a Facebook?".»

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Dersom dette blir permanent spår jeg en massepsykose. Det er som om flere titalls millioner narkomane umiddelbart må slutte cold turkey i stedet for å trappe ned trinnvis gjennom avvenning og rehab.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

palimpsest skrev: man okt 04, 2021 10:28 pm
Gårdsdattra skrev: man okt 04, 2021 10:27 pm
newsflash skrev: man okt 04, 2021 10:24 pm

Nei. Greit nok at telia også tydeligvis har problemer, men facebook er definitivt nede. Problemer med DSN visstnok.

Ok, jeg er ikke innlogget på FB og har heller ikke Telia, så her er det ingen problemer.
Av nysgjerrighet; hvis du ikke er på facebook, eller har Telia, hvordan dro du slutningen at det er Telia som er grunnen til at facebook, instagram etc er nede over hele verden?

Jeg leste det først på nyhetsdøgnet på vG, siden hørte jeg det på nyhetene kl 22 på nrk P1. Men etter å ha skrevet kommentaren så snakket jeg med kjæresten i telefonen og han er på FB og visste at problemet lå der.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

pfrog567 skrev: man okt 04, 2021 11:19 pm
Det er nok de som er født etter internett sitt inntog i verden for 25-30 år siden som tror at det er verdens undergang hvis de ikke kommer seg inn på sosiale medier. Vi "gamlingene" som er født før internett sin tid, bryr seg ikke om dette "problemet" der.
Tror det er den eldre garde som sliter klart mest i kveld, de har jo stort sett bare facebook. Ungdommen når de ikke kommer inn på Instagram har jo en rekke andre plattformer som Tiktok, Snapchat, Vsco og sikkert en haug andre folk over 30 år ikke har hørt om.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Folk_flesk skrev: man okt 04, 2021 11:14 pm
RotherhamRules skrev: man okt 04, 2021 11:05 pm Dette skriver Nrk:

Ifølge Fredrik Blix, doktor i cybersikkerhet ved Stockholms universitet, er en oppdateringsfeil årsaken til problemene.

– I korthet skyldes dette at det skulle gjøres en oppdatering i en konfiguarasjonsfil på nettverket. Dette er en som påvirker hvordan trafikk ledes på Facebooks nettverk. Denne oppdateringen førte til at alle veier som går via en Border Gateway Protocol ved en feil har blitt fjernet, sier Blix til Sveriges Radio.
Dette er jo omtrent like vellykket som oppdateringen av VGD.
:lol: Ja, det minner nesten om det. Men FB er allerede på vei tilbake, for nå kommer det et svar i alle fall.
Sorry, something went wrong.
We're working on it and we'll get it fixed as soon as we can.

Det er mer enn hva man kunne si om vgd.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

palimpsest skrev: man okt 04, 2021 11:08 pm
RotherhamRules skrev: man okt 04, 2021 11:05 pm Dette skriver Nrk:

Ifølge Fredrik Blix, doktor i cybersikkerhet ved Stockholms universitet, er en oppdateringsfeil årsaken til problemene.

– I korthet skyldes dette at det skulle gjøres en oppdatering i en konfiguarasjonsfil på nettverket. Dette er en som påvirker hvordan trafikk ledes på Facebooks nettverk. Denne oppdateringen førte til at alle veier som går via en Border Gateway Protocol ved en feil har blitt fjernet, sier Blix til Sveriges Radio.
Høres ut som noe Dypstaten ville sagt.

Spør du meg så er det ikke tilfeldig at dette skjer samtidig som at Shaman Durek forteller at han er en super-hybrid-reptil fra verdensrommet og jagerfly flyr over Tromsø. Noe skjer, og imorgen tidlig våkner vi til en ny verden.
Først går Facebook og alt det der.
Så Twitter.
Så verdens børser.
Så nettet.
Så TV-signalene.
Så radiosignalene.
Og så kommer de.

Dureks reptilfamilie!

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

I felt a great disturbance in the force, as if millions of self-absorbed assholes suddenly cried out in terror and were suddenly silenced.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Neptun skrev: man okt 04, 2021 9:48 pm
Nattevakt skrev: man okt 04, 2021 9:44 pm
Neptun skrev: man okt 04, 2021 9:39 pm Det som er mest skremmende at det skjer samtidig. Alt henger sammen med alt.
Googler man en joggesko, så lyser den mot deg når man åpner Facebook.
Har du noen gang sittet med noen og pratet om noe så dukker annonsen opp i neste internet session.
Nei, det har jeg ikke.
Mener du at vi blir avlyttet også?

"Paranoid" som jeg er (på en god måte) tillater jeg omtrent ingenting på PC'en min. Går stadig over innstillingene.
Ingen mikrofoner som er aktivert, ingen kamera.
Skjedd mange ganger her, så det tok jeg bare som en selvfølge.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Jess, da har jeg børstet støv av MySpace-kontoen min, håper så mange som mulig følger etter.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

HTTP 404

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

SlimWhitman skrev: man okt 04, 2021 11:21 pm Dersom dette blir permanent spår jeg en massepsykose. Det er som om flere titalls millioner narkomane umiddelbart må slutte cold turkey i stedet for å trappe ned trinnvis gjennom avvenning og rehab.



Dette er ikke det eneste sosiale problem godt voksne folk har, ja yngre voksne med. Vi prøver nå å øve oss på sosial omgang etter ett og et halvt års nedstengning og metern. Jaja, vi trøndere ble i det minste glade for å slippe metenr for nå kan vi gå tilbake til femmetern. Og nå uten sosiale medier så blir jo folk enda mer sosialt isolerte enn i under coronaen. Det er hardt å være menneske, de får prøve det den som vil.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Justice 97 skrev: man okt 04, 2021 11:31 pm Er på MSN nå.
Blink og Nettby det går i her om dagene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Astonstian skrev: man okt 04, 2021 11:28 pm
Neptun skrev: man okt 04, 2021 9:48 pm
Nattevakt skrev: man okt 04, 2021 9:44 pm

Har du noen gang sittet med noen og pratet om noe så dukker annonsen opp i neste internet session.
Nei, det har jeg ikke.
Mener du at vi blir avlyttet også?

"Paranoid" som jeg er (på en god måte) tillater jeg omtrent ingenting på PC'en min. Går stadig over innstillingene.
Ingen mikrofoner som er aktivert, ingen kamera.
Skjedd mange ganger her, så det tok jeg bare som en selvfølge.
Det var kjipere den gangen det var en hard vinterstorm her og strømmen ble borte i et døgn.
Jeg har tenkt på det en stund........men nå skal jeg kjøpe et aggregat slik at jeg kan få strøm dersom det kniper.
Sist redigert av fargeblind den man okt 04, 2021 11:36 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

SlimWhitman skrev: man okt 04, 2021 11:13 pm
Stakkars kar.
Spørsmålet er vel hvor lenge han fortsetter å miste penger, og hvor mye.
Om dette er permamente greier, så går FB-aksjen ned til 0 i løpet av uken. Kommer nok til å miste store deler av formuen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

GoingKronos skrev: man okt 04, 2021 11:26 pm
Tror det er den eldre garde som sliter klart mest i kveld, de har jo stort sett bare facebook. Ungdommen når de ikke kommer inn på Instagram har jo en rekke andre plattformer som Tiktok, Snapchat, Vsco og sikkert en haug andre folk over 30 år ikke har hørt om.
Du kan nok være inne på noe der. Foruten Tik Tok og Snapchat, så har jeg ikke peiling på hvor den yngre garde holder til på nettet.
På Facebook er det nok en del eldre folk som har passert middagshøyden, som lever sitt liv på fjesboka. Men jeg tror nok de fleste av vi "gamlingene" overlever dette :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

fargeblind skrev: man okt 04, 2021 11:34 pm
Det var kjipere den gangen det var en hard vinterstorm her og strømmen ble borte i et døgn.
Jeg har tenkt på det en stund........men nå skal jeg kjøpe et aggregat slik at jeg kan få strøm dersom det kniper.
Pytt, pytt. At du mister strømmen på vinteren, er nok bare en bagatell for mange. Men.. mister du internett, så er vi katastrofen nær..

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hvordan skal dem som stirrer i mobilen absolutt hele sin våkne tilstand for å være ajour med likes overleve de neste timene om ikke FB og Instagram er oppe å går igjen snart?
Spesielt unge mennesker.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

pfrog567 skrev: man okt 04, 2021 11:48 pm
fargeblind skrev: man okt 04, 2021 11:34 pm
Det var kjipere den gangen det var en hard vinterstorm her og strømmen ble borte i et døgn.
Jeg har tenkt på det en stund........men nå skal jeg kjøpe et aggregat slik at jeg kan få strøm dersom det kniper.
Pytt, pytt. At du mister strømmen på vinteren, er nok bare en bagatell for mange. Men.. mister du internett, så er vi katastrofen nær..
Aggregatet var nok for internett :D Men ser det ut som FB er på vei opp igjen.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Oppe igjen, moroa over, jeg går og legger meg.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Meh, der var face og insta tilbake igjen.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Knaxern skrev: man okt 04, 2021 11:53 pm Meh, der var face og insta tilbake igjen.
Ikke her.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

pfrog567 skrev: man okt 04, 2021 11:48 pm
fargeblind skrev: man okt 04, 2021 11:34 pm
Det var kjipere den gangen det var en hard vinterstorm her og strømmen ble borte i et døgn.
Jeg har tenkt på det en stund........men nå skal jeg kjøpe et aggregat slik at jeg kan få strøm dersom det kniper.
Pytt, pytt. At du mister strømmen på vinteren, er nok bare en bagatell for mange. Men.. mister du internett, så er vi katastrofen nær..
Ja, du har rett. Jeg er ikke spesielt avhengig av sosiale medier, men dersom det skulle kræsje i nettbanker og kassene i butikkene, ville nok mye gå i stå. Det er jo mye som er avhengig av GPS også.
Huff.
Et spøkelse som henger over oss er hva som vil skje neste gang solen får et kjempeutbrudd som slår ut satelitter og strømforsyninger. Da kan rubbel og bit bli slått ut i lange tider. Og det er de færreste forberedt på.
Vi bør nok ha litt ved og tørrfor på lur. Og en bensinkanne og et strømaggregat.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

LeSorcier skrev: man okt 04, 2021 11:56 pm
Knaxern skrev: man okt 04, 2021 11:53 pm Meh, der var face og insta tilbake igjen.
Ikke her.
Slå telefonen av og på.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»